Toppbilden, visa:
HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Köpte in ett Brawa V15-lok med tillhörande konverteringssats från HNJ Verkstad på Tradera.
Jag var lite osäker först när denna modell kom ut, men ju mer tiden gick blev jag mer och mer sugen på loket.
Tanken är att jag skall bygga denna modell och sedan lägga ut den på Tradera när loket är klart, men skulle det vara så att jag har svårt att skiljas från modellen kommer jag att behålla den.
Brawa-loket går mycket fin vid provkörning.
Första snittet gjort!
Det var inte så svårt, och det följer med en mycket bra ritning som visar exakt vad man skall ta bort och vad som skall behållas.
/Mika
Jag var lite osäker först när denna modell kom ut, men ju mer tiden gick blev jag mer och mer sugen på loket.
Tanken är att jag skall bygga denna modell och sedan lägga ut den på Tradera när loket är klart, men skulle det vara så att jag har svårt att skiljas från modellen kommer jag att behålla den.
Brawa-loket går mycket fin vid provkörning.
Första snittet gjort!
Det var inte så svårt, och det följer med en mycket bra ritning som visar exakt vad man skall ta bort och vad som skall behållas.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Massakern fortsätter...
Jag har ett bra spår att följa så nu är det bara att såga på. Det är lite segt i zinken men ett vasst sågblad gör halva jobbet.
/Mika
Jag har ett bra spår att följa så nu är det bara att såga på. Det är lite segt i zinken men ett vasst sågblad gör halva jobbet.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Färdigsågad!
Med hjälp av den bifogade ritningen var det bara att såga på och allt gick som en dans, och som jag sa tidigare så gjorde ett vasst sågblad halva jobbet.
Det jag har kvar att ta bort är klacken på ovansidan till vänster, sedan skall det stämma enligt ritningen.
Eftersom jag sågade noga så behöver jag inte justera måtten något.
Nu skall jag bara fila till snitten lite så de blir lite snyggare.
/Mika
Med hjälp av den bifogade ritningen var det bara att såga på och allt gick som en dans, och som jag sa tidigare så gjorde ett vasst sågblad halva jobbet.
Det jag har kvar att ta bort är klacken på ovansidan till vänster, sedan skall det stämma enligt ritningen.
Eftersom jag sågade noga så behöver jag inte justera måtten något.
Nu skall jag bara fila till snitten lite så de blir lite snyggare.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Testar det nya gångbordet från HNJ Verkstad på det kapade Brawa-loket, ja eller det som är kvar när man tar bort allt utom Z64:an.
/Mika
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Monterat åter drivningen.
Noterade att jag missat ett mått på ritningen där lite mer skall tas bort utanför svänghjulet.
Drivet rullar otroligt fint, och modellen har alla förutsättningar till att gå otroligt fint med en Zimo-dekoder monterad.
Vågar man sikta på en med ljud...
/Mika
Noterade att jag missat ett mått på ritningen där lite mer skall tas bort utanför svänghjulet.
Drivet rullar otroligt fint, och modellen har alla förutsättningar till att gå otroligt fint med en Zimo-dekoder monterad.
Vågar man sikta på en med ljud...
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Ljud får du nog strunta i. Torde bli svårt att få till. Finns väll inte så många i drift att ta upp ljud ifrån.
Däremot så skulle mindre hjul sitta bra. Förebilden har 850 mm drivhjul (9,7mm H0).
Kanske något N / TT skala hjul skulle kunna fungera med lite handpåläggning?
BoJ
Däremot så skulle mindre hjul sitta bra. Förebilden har 850 mm drivhjul (9,7mm H0).
Kanske något N / TT skala hjul skulle kunna fungera med lite handpåläggning?
BoJ
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
@BoJ
Visst vore det skoj med rätt hjul, men skulle man hitta några i rätt diameter så kan man ge sig den på att avstånd mellan hjulaxel och koppeltapp inte stämmer.
Det slår på ca. 1,5 mm så den kompromissen får man nog leva med lika mycket som att det är fel avstånd mellan de båda axlarna och mellan blindhjulet.
Modellen, drivningen, är en kompromiss då den bygger på en "liknade" förebild.
Ljud kan man nog hitta, om inte ett svenskt, men ett snarlikt tyskt eller så.
Filat till buffertbalkarna så det ser lite bättre ut.
/Mika
Visst vore det skoj med rätt hjul, men skulle man hitta några i rätt diameter så kan man ge sig den på att avstånd mellan hjulaxel och koppeltapp inte stämmer.
Det slår på ca. 1,5 mm så den kompromissen får man nog leva med lika mycket som att det är fel avstånd mellan de båda axlarna och mellan blindhjulet.
Modellen, drivningen, är en kompromiss då den bygger på en "liknade" förebild.
Ljud kan man nog hitta, om inte ett svenskt, men ett snarlikt tyskt eller så.
Filat till buffertbalkarna så det ser lite bättre ut.
/Mika
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Häftigt. Btw, vad gör du med skalet, lokkåpan? Är det till salu?
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
@Arne Lindgren
Några grejor från kåpan har jag sparat för "skrotlådan" men det som är kvar kan du få.
PM:a adress om du fortfarande är intresserad.
/Mika
Några grejor från kåpan har jag sparat för "skrotlådan" men det som är kvar kan du få.
PM:a adress om du fortfarande är intresserad.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Lite provmontering.
Buffertbalken fram är lödd, men allt annat är löst.
/Mika
Buffertbalken fram är lödd, men allt annat är löst.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Båda buffertbalkana lödda.
Gångbord och så passar perfekt på drivningen.
/Mika
Gångbord och så passar perfekt på drivningen.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Fått ihop hytten också.
Hyttens sidor är lödda, men själva hytten, taket och huven är fortfarande lösa mot gångbordet.
/Mika
Hyttens sidor är lödda, men själva hytten, taket och huven är fortfarande lösa mot gångbordet.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Kul att se en byggtråd för denna byggsats. Jag har den själv liggandes obyggd och har ett svagt minne av att det inte finns någon beskrivning eller ens förslag på hur man löser att fästa kåpan i chassiet. Så det ska bli intressant att se hur du väljer att lösa det, för inte tänker du väl bara lägga kåpan löst på chassiet gissar jag.
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
@Lasse M
Ja, det ligger nog en hel del obyggda misstänker jag.
Modellen är inte svårbyggd med sina få delar och följer man bara den ritning över hur Brawa-loket skall kapas så skall det gå utan problem.
Drar man en skruv genom drivet, här genom den plana ytan till höger, kommer skruven upp inne i hytten.
/Mika
Ja, det ligger nog en hel del obyggda misstänker jag.
Modellen är inte svårbyggd med sina få delar och följer man bara den ritning över hur Brawa-loket skall kapas så skall det gå utan problem.
Drar man en skruv genom drivet, här genom den plana ytan till höger, kommer skruven upp inne i hytten.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Detta byggprojekt ser lika bra ut som alla andra som bär din signatur. Om jag är lite vaknare vid nästa Tradera-auktion (och inte blir överkörd av någon västgöte ) kanske kan jag själv kan bli ägare till en byggsats. Den ser ju lättbyggd ut jämfört med andra i metall.
Jag gillar Brawas underreden p g a bra gångegenskaper och bra koppelmontage. Här tycks ju byggsatskonstruktören Mr HNJ ha utgått från att man använder TB-koppel. Om man vill använda Brawa-chassiets NEM-ficka måsta man ta hål i buffertbalkarna. Klarar vitmetallen av borrning och filande utan att den går i flera delar?
Jag gillar Brawas underreden p g a bra gångegenskaper och bra koppelmontage. Här tycks ju byggsatskonstruktören Mr HNJ ha utgått från att man använder TB-koppel. Om man vill använda Brawa-chassiets NEM-ficka måsta man ta hål i buffertbalkarna. Klarar vitmetallen av borrning och filande utan att den går i flera delar?
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
@Magnus P3
Tack Magnus!
Jag blev lite förvånad att jag fick den så pass "billigt" med tanke på att det ingick ett Brawa-lok som drivning till Z64:an.
Det finns en dum grej med drivningen och det är det att drivet är "live" vilket gör att hela drivet och kåpan har en strömupptagningspol. Detta gör att om man har metall koppel typ TB eller något så går strömmen även över till vagnen (vagnarna) efter loket.
Det bästa vore om man på något vis kunde isolera drivningen och kåpan.
Nu kanske jag ser problem som egentligen inte finns, men lite fundersam är jag över detta. Det fungerar på Jecos vitmetall-lok så nog borde det fungera även här tycker jag.
/Mika
Tack Magnus!
Jag blev lite förvånad att jag fick den så pass "billigt" med tanke på att det ingick ett Brawa-lok som drivning till Z64:an.
Det finns en dum grej med drivningen och det är det att drivet är "live" vilket gör att hela drivet och kåpan har en strömupptagningspol. Detta gör att om man har metall koppel typ TB eller något så går strömmen även över till vagnen (vagnarna) efter loket.
Det bästa vore om man på något vis kunde isolera drivningen och kåpan.
Nu kanske jag ser problem som egentligen inte finns, men lite fundersam är jag över detta. Det fungerar på Jecos vitmetall-lok så nog borde det fungera även här tycker jag.
/Mika
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
På något vis...
Kortslutningar och tokiga vägar för strömmen att gå kan uppstå på helt oväntade ställen. Efter att ha sett hur ett par löphjulsvaggor med tillhörande axlar på två multade Roco Da smälte och brann upp vid körningen i Borlänge senast så har jag stor respekt för vad matningen i digitalsystemen skickar ut. Alltså... ISOLERA! (OBS! Inte något av mina lok...)mikath skrev:@Magnus P3
Tack Magnus!
Jag blev lite förvånad att jag fick den så pass "billigt" med tanke på att det ingick ett Brawa-lok som drivning till Z64:an.
Det finns en dum grej med drivningen och det är det att drivet är "live" vilket gör att hela drivet och kåpan har en strömupptagningspol. Detta gör att om man har metall koppel typ TB eller något så går strömmen även över till vagnen (vagnarna) efter loket.
Det bästa vore om man på något vis kunde isolera drivningen och kåpan.
Nu kanske jag ser problem som egentligen inte finns, men lite fundersam är jag över detta. Det fungerar på Jecos vitmetall-lok så nog borde det fungera även här tycker jag.
/Mika
För att isolera kåpan från drivningen.
Fila lite till på alla ytor där kåpan berör chassiet. Ilsolera dessa ställen med två-tre lager kaptontape (den som du fick till lödningen) och fäst kåpan med isolerande bussningar på eventuella skruvar.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Och här är väl alla lokomotorer som du kan välja mellan!
http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=2 ... &typenr=88
http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=2 ... &typenr=88
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Om man endast vill bygga med SJ som förebild, ja. TGOJ hade fem lokomotorer av denna typ och MLJ, Mackmyra Sulfit och Stråssa Gruva hade också var sitt exemplar.Johan Molin skrev:Och här är väl alla lokomotorer som du kan välja mellan!
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Mackmyra sulfit, är det vad som säljs på statens utskänkningställen för drycker a´ 675:- / förpackningKjedlund skrev:Om man endast vill bygga med SJ som förebild, ja. TGOJ hade fem lokomotorer av denna typ och MLJ, Mackmyra Sulfit och Stråssa Gruva hade också var sitt exemplar.Johan Molin skrev:Och här är väl alla lokomotorer som du kan välja mellan!
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Kan nog vara, själv har jag barkat gran till Gammal Norrlands Akvavit en sommar på Hörnefors Sulfitfabrik.kilowatt skrev:Mackmyra sulfit, är det vad som säljs på statens utskänkningställen för drycker a´ 675:- / förpackningKjedlund skrev:Om man endast vill bygga med SJ som förebild, ja. TGOJ hade fem lokomotorer av denna typ och MLJ, Mackmyra Sulfit och Stråssa Gruva hade också var sitt exemplar.Johan Molin skrev:Och här är väl alla lokomotorer som du kan välja mellan!
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Börjat med att fila bort ingöt och minska de överdrivet tjocka fästbanden som sitter runt lufttanken.
Även fått på hyttfotstegen.
Jag väntar också på lite delar jag har beställt till lokomotorn.
/Mika
Även fått på hyttfotstegen.
Jag väntar också på lite delar jag har beställt till lokomotorn.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Gjorde mönstret i fronten lite tydligare eftersom det skall föreställa ett jalusi som går att öppna och stänga.
Jag följde bara det befintliga mönstret.
/Mika
Jag följde bara det befintliga mönstret.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Hittade något gammalt galler som jag snott åt mig från Kicki för länge sedan kommer väl till pass nu.
Bitarna är bara små fyrkanter men lagom (tur för mig) stora att de precis passade i fronten på lokomotorn.
/Mika
Bitarna är bara små fyrkanter men lagom (tur för mig) stora att de precis passade i fronten på lokomotorn.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Idag fick jag några minuter över mellan slungning av honung och jag passade på att löda på en lufttank under gångbordet på loket.
Hytten och huven ligger fortfarande löst på och behöver justeras för bästa passform.
/Mika
Hytten och huven ligger fortfarande löst på och behöver justeras för bästa passform.
/Mika
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Fått lite gjor på denna igen efter lång vila...
Många delar sitter fortfarande löst monterade.
/Mika
Många delar sitter fortfarande löst monterade.
/Mika
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Prydligt!
Vad var egentligen Kickis galler avsett att föreställa?
Vad var egentligen Kickis galler avsett att föreställa?
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Ajaj man blir mer och mer avundsjuka på Mikath diesellok. Men det är ju jäkla snyggt byggt. Kan inte lika bra bygga som honom.
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
@Johan Molin
Kommer inte ihåg så noga, men om jag inte är helt fel ute så var det ett nät som satt i en gammal hårfön.
/Mika
Kommer inte ihåg så noga, men om jag inte är helt fel ute så var det ett nät som satt i en gammal hårfön.
/Mika
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.
Jag ska genast demontera min dito! Som en man utan hår sedan 30 år tillbaka tror jag alla förstår att det är dags att skrota min hårfön ...