Toppbilden, visa:    


Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Johnny skrev:Oops! I did it again!
Besökte Tog og Tekno i Helsingør idag. Jag borde inte köpa mer MJ, men jag trillade dit igen... :-BS

Det blev ett Trix DSB MY med ljud. Ett tungt lok - kåpa av metall - och det ser bra ut. En liten tråkig detalj är dock det kopparfärgade strömupptagningsblecket som syns allt för väl i boggien. Ärligt talat så såg jag det först på bilden - inte när jag såg modellen IRL. Har inte hunnit testa loket med vagnar än, men det känns ju som att det kommer att kunna dra många vagnar. Vi får se.

Loket har inte så många ljudfunktioner som man kunde förvänta 2018, dock fler än Rocos MY 1116 från 2002, men långt ifrån så många som MZ 1406 från 2017.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:
Johnny skrev:Oops! I did it again!
Besökte Tog og Tekno i Helsingør idag. Jag borde inte köpa mer MJ, men jag trillade dit igen... :-BS

Det blev ett Trix DSB MY med ljud. ...
Loket har inte så många ljudfunktioner som man kunde förvänta 2018, dock fler än Rocos MY 1116 från 2002, men långt ifrån så många som MZ 1406 från 2017.
Nu är väl det där inte "årets modell" - åtminstone versionen "för kuggstångsdrift" lanserades 2014. Förstås har jag ett sådant likväl som ett Roco My 1116 också (även det med "bromssko" under), men har väl inte "stresstestat" alla möjliga ljudfunktioner mm i dem.

Nu är nog inte Märklins digitala kontrollenheter rätt prylar att stresstesta alla funktioner i lok med icke-Märklin-dekodrar i heller. Jag har för tillfället bytt in ett Roco Hectorrail 143 (f d Rc 3) med en massa funktioner i, men dem kommer jag inte åt via min Märklin Mobile Station - de måste tydligen "hårdkodas" in. "Propriäritet" i värsta Steve Jobs-klass enligt mitt förmenande, det gäller att låsa in kunderna/användarna stenhårt till det egna varumärket … :-Dia
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Jag vet inte vad det är för dekoder i modellen, men den stödjer MFX och DCC. Ditt Hectorlok har nog en dekoder som bara snackar DCC,

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:Jag vet inte vad det är för dekoder i modellen, men den stödjer MFX och DCC. Ditt Hectorlok har nog en dekoder som bara snackar DCC,
Mjae, jag gissar på en multiprotokolls-dekoder. Men min Mobile Station påstås att kunna hantera både Motorola- och DCC-protokollen ...


Vi "lekte" lite med Hector hos Rälsspikarna, som har nån form av Uhlenbrock-enhet, och den hittade fler funktioner direkt. :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Hmmm lite torrsim ang. antal lokfunktioner, tror detta stämmer:
  • MS - 8 funktioner
    MS2 - 12 funktioner + DCC
    MS3 - 16 funktioner + DCC
    CS1 - 16 funktioner
    CS2 - 16 funktioner + DCC (efter uppdatering version 4.x - 32 funktioner)
    CS3 och CS3+ - 32 funktioner + DCC
Korrigera gärna ev. fel.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Hmmm lite torrsim ang. antal lokfunktioner, tror detta stämmer:
...
Korrigera gärna ev. fel.
Tror säkert du har rätt.

Skulle bara vilja lägga till " 6021 - fyra funktioner" (det är en sådan jag har på min "anläggning", eller vad man nu ska kalla moraset för).
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Vet inte om det är någon hjälp, men jag tog hem Roco HR 143 till z21 och plåtade listan på tillgängliga funktioner.
Bilagor
IMG_4222.JPG

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Johnny skrev:Oops! I did it again!
Besökte Tog og Tekno i Helsingør idag. Jag borde inte köpa mer MJ, men jag trillade dit igen... :-BS

Det blev ett Trix DSB MY med ljud. Ett tungt lok - kåpa av metall - och det ser bra ut. En liten tråkig detalj är dock det kopparfärgade strömupptagningsblecket som syns allt för väl i boggien. Ärligt talat så såg jag det först på bilden - inte när jag såg modellen IRL. Har inte hunnit testa loket med vagnar än, men det känns ju som att det kommer att kunna dra många vagnar. Vi får se.

Loket väger 540 gram, precis 100 gram mer än Rocos variant av MY.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Så blev det så igen, jag kunde bara inte låta bli att köpa ett Trix Ub när det kom en nyutgåva med ljud. Tydligen har flera haft problem att få modellen att fungera med z21. Det verkar som Tix/Märklin borde jobba lite på kompatibilitet med DCC. Ett irriterande exempel är att på ljudlok från Trix så startas ljudet med F2 och inte med F1 som är det vanliga. Tyvärr har inte loket slirskydd, så vill man kunna dra hyfsat antal vagnar får man hålla sig borta från stigningar. Annars tycker jag att loket ser bra ut och min korta provkörning ser lovande ut.

https://youtu.be/Qu56XhQKNa0
Bilagor
IMG_4252.JPG

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av kilowatt »

Det finns en annan you-tube med Ub som kan dra tungt.........
https://www.youtube.com/watch?v=7OMzZZnkPO0

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 20:52, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Fin ! Är det DB Br 44 som är grunden?

F ö kan du fundera på följande "arrangemang" hemma. Nåt liknande men med en DSB-N-maskin istället... :-BS
En lite mindre bild - 400 px bred
Bild från Wikipedia
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Fin !
Visst är den! [JC_doubleup.gif]
cgn1954 skrev:Är det DB Br 44 som är grunden?
Nope, det är "lillasyster" Br 50 ÜK som är grunden. ÜK står för Übergangs Kriegsmodelle, en lite förenklad variant av mellankrigstidens Br 50:or som byggdes i Belgien i början på 40-talet. När man förenklade dem lite ytterligare så fick de ett eget littera, Br 52. DSB köpte 10 (egentligen 12, men två av dem bara som reservdelsdepåer) av belgarna, som hade fått tillbaks dem efter krigsslutet men inte hade bruk av alla.

Skillnaderna mellan en Br 50 och Br 44 är väl i o f s inte så väsenskilda, de är ju båda s k enhetslok och tämligen snarlika. Br 44:an är den kraftfullare av dem med en större ångpanna med ett axeltryck på 20 ton och avsedd att köra på huvudlinjerna, Br 50 är lite nedbantad med en mindre panna och axeltryck 16 ton mer anpassad för bibanor (motsvarande distinktion finner du även mellan Br 01 resp Br 03). Tendrarna skiljer också, Br 44 har "standardtendern" (som den delar med Br 01, 03 och 41) medan Br 50 har en lite lägre men i gengäld längre tender - syftet med det är att förbättra sikten bakåt då dessa maskiner ofta fick "gå back".

Märklin har ju också gjort DSB N i modell, nu på 2000-talet rätt hyfsade sådana även om inte riktigt alla detaljer är korrekta (det är de väl i o f s oftast inte på Rocos modeller heller). Men det som kanske förvillar Märklinister är den "pastisch" som das Vaterhaus i Göppingen tillverkade ett par år på 60-talet (art. nr. 3045), som var baserad på deras gamla modell av DB Br 44 i skala 00 (med rötterna i det tidiga 50-talet) - idag ett eftersökt samlarobjekt men som modell är den rätt "B". Återutgavs ju också ut i en "retro samlar-sats" ihop med ett Br 44 för något halvår sedan, men den avstod jag ifrån - jag vill ha i alla fall någotsånär förebildsenliga modeller ...
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:Ja, det var ju bara att kapitulera, ännu ett hål i nummerserien för alla 10 exemplaren av mina danske stortysker i modell är fyllt! Här handlar det om Rocos fina modell av DSB N 203 i 3R digital version med ljud (art.nr. 78145).

Roco 78145 DSB N 203 bild 3B low resolution.jpg
Mycket frestande att köpa det loket, men jag får skylla på att N203 ställdes av redan 1963 och min samling är koncentrerad på 1969 och framåt.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:Mycket frestande att köpa det loket, men jag får skylla på att N203 ställdes av redan 1963 och min samling är koncentrerad på 1969 och framåt.
Ja då går du ju miste om de flesta herlige pene damplokomotiverne, de flesta var väl utrangerade vid det laget.

Själv satsar jag på den 20 juni 1960, men kommer nog att låta tidsskalan glida lite från 1953 (då väl i alla fall vissa av N-maskinerna var i det utförande, t ex saknade rökskärmar, som Roco valt att avbilda) till 1963 (för att motivera att ett fabriksnytt MA Lyntog under leverans från MAN till DSB ska få passera Padborg).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev: Nope, det är "lillasyster" Br 50 ÜK som är grunden. .......
MM: Vilket bra svar, mycket kunskap. Roligt att läsa. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev: Nope, det är "lillasyster" Br 50 ÜK som är grunden. .......
MM: Vilket bra svar, mycket kunskap. Roligt att läsa. [JC_doubleup.gif]
Tack Göran. :=KOMP

Jag har väl "nördat loss" runt diverse tyska och danska (och för all del även svenska, även om min ansamling av modeller inte innehåller några sådana) ånglok, och utökat mitt värdelösa vetande om dem ganska rejält. :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:DB:s Br 45 (Märklin 37445) ... den är ju så maffig och därmed oemotståndlig!
Grattis, min favo. Starkaste ångloket de haft, 25 m långt, ca 200 tom med fullastad tender, upp till 3000 hk.

Byggdes 28 st. ett bevarades, nämligen 45 010. På kvällen den 17 oktober 2005 eld-/brandhärjades hon.
En lite större bild - 800 px bred
Länkad bild: Wikipedia/Wikimedia

Men sen april 2012 finns det renoverade loket att beskåda en gång om året i Nürnberg (Öppna Dagen tyska museer) då det av platsskäl flyttats till ett uppställningsområde.

Här en bild från 2013
En lite större bild - 800 px bred
Länakd bild: http://www.dampflokomotivarchiv.de
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:DB:s Br 45 (Märklin 37445) ... den är ju så maffig och därmed oemotståndlig!
Grattis, min favo. Starkaste ångloket de haft, 25 m långt, ca 200 tom med fullastad tender, upp till 3000 hk.

Byggdes 28 st. ett bevarades, nämligen 45 010. På kvällen den 17 oktober 2005 eld-/brandhärjades hon.

Men sen april 2012 finns det renoverade loket att beskåda en gång om året i Nürnberg (Öppna Dagen tyska museer) då det av platsskäl flyttats till ett uppställningsområde.
Visst är det en rejält maffig pjäs, även om den nog inte intar förstaplatsen på min favvolista (där har nog DSB E - alltså f d SJ F - nog placerat sig idag).

Så den maskinen skadades också i den stora branden i Nürnberg!?! Men det är ju glädjande att se att hon återställts - i driftdugligt skick rent av?

Även DB:s allra sist byggda ånglok, Br 23 105 från 1959, blev ju illa åtgånget i branden - vet du hur det har gått med det?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:Men det är ju glädjande att se att hon återställts - i driftdugligt skick rent av?
Njae, tror inte det utan i utställningsskick. Jag får väl åka ner o kolla nån dag... :-)
Mölle-Mats skrev:Även DB:s allra sist byggda ånglok, Br 23 105 från 1959, blev ju illa åtgånget i branden - vet du hur det har gått med det?
Enligt uppgift fixad i flera olika omgångar och helt "återställd" i augusti 2010 (notera att det är läsbara uppgifter på nätet så det kan finnas senare information).

Br 23 105 i Nürnberg strax före branden.
En lite större bild - 800 px bred

Länkad bild: http://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.com
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:kan man kanske använda sig av i någon kalkonvideo med en pastisch på "Tillbaka till framtiden"-filmerna!?!
Om det här är en kalkonvideo eller inte kan ju diskuteras men en kul reklamfilm är det i alla fall. Slutet på videon innehåller en liten överraskning så håll ut.



Jag vet att det inte har något med lokförvärv att göra men det passade så bra till Mats inlägg.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:
Mölle-Mats skrev:kan man kanske använda sig av i någon kalkonvideo med en pastisch på "Tillbaka till framtiden"-filmerna!?!
Om det här är en kalkonvideo eller inte kan ju diskuteras men en kul reklamfilm är det i alla fall. Slutet på videon innehåller en liten överraskning så håll ut.
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

"Ständigt denne Doc Emmet Brown", man kan ju undra om inte FIAT:s reklammakare följer diskussionerna på Mötesspåret!?! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av HLS »

Mats, Jag ber om ursäkt för att jag lånar din tråd.
Den här måste alla se, som balans till FIAT reklamen..

https://www.youtube.com/watch?v=x_QRu7nUMN0

...därefter åter till MJ-inköpen!

//Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

HLS skrev:Mats, Jag ber om ursäkt för att jag lånar din tråd.
Tråden är inte min, den startades ursprungligen av broder Göran (cgn1954) - men idag är den väl "allmängods" och tillhör alla (eller ingen) tycker jag. Så ös på ...
HLS skrev:Den här måste alla se, som balans till FIAT reklamen..
Här fann jag nog FIAT-reklamen betydligt roligare - den här gav mig ingen lust att skaffa något som har "fem nollor på ratten" (fyra på centrumkudden och en femte som håller i ratten :-r2 ).

Och röd Audi har jag ju redan haft, två stycken t o m (förvisso 100 Avant 1,8 E, men i alla fall)! Men i o f s, det finns grejer kvar på "the Bucket List", t ex att någon gång ha en modell av något svenskt ånglok av Brimalms fabrikat (eller varför inte deras modell av DSB E!?!) - men jag jobbar på det ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... eller varför inte deras modell av DSB E!?!
Ja, får du tag i en sån så.... Du får följa dramat, firman är "nedlagd" men det ska komma en ny. Orkar men det?

Frågan är väl: Säljs det överhuvud taget några (begagnade) Brimalm super-modeller? :roll:

Från fina till fantastiska modeller - men så usla affärer (en del kallar det otur).
En mellanstor bild - 600 px bred
Bildlänk: brimalm.se
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Traveller »

cgn1954 skrev:Frågan är väl: Säljs det överhuvud taget några (begagnade) Brimalm super-modeller? :roll:

Från fina till fantastiska modeller - men så usla affärer (en del kallar det otur).
En mellanstor bild - 600 px bred
Bildlänk: brimalm.se
Nei, dansk E med SJ F-tender er vel ikke salgbart?

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:Köpte på mig ett parti med "gott och blandat" för en knapp månad sedan av en man som skulle flytta från villan och inte längre skulle få plats med sina MJ-grejer, och har väl mestadels ägnat mig åt att inventera/dokumentera/fota alltsammans sedan dess. Mest Märklin av "fin" gammal modell, men det fanns ju lite annat "kul" i ansamlingen (bl a det Long DSB MY-lok som jag väl redan presenterat i NOHAB-lokstråden).

I kväll kom jag så till sist ner till botten i den sista låddan, och där flöt det upp lite "kul" och charmiga leksakståg. Dels det här "blå tåget" som väl är i en design som på 40-/50-talen väl skulle kallats "futuristisk" - kan man kanske använda sig av i någon kalkonvideo med en pastisch på "Tillbaka till framtiden"-filmerna!?! Tyvärr absolut ingen info om vad det ska föreställa, vem som är tillverkare eller tillverkningsland på prylarna - är det någon som vet vad det är?

Edit: Jag har nu fått tips på Facebook om att det är en "modell" av GM:s "Aerotrain" från mitten av 50-talet, en spektakulär men nog inte helt igenom lyckad konstruktion.

000 Blå tåget.jpg

Och så det här, en pastisch på ett North Western godståg med ett GM F7 som dragare. Här finns lite text i botten : "Sign of "B" quality" samt "Made in Japan" - och det stämmer väl, kvaliteten är minst sagt "B", och hela härligheten är nog tillverkat på den tid då japanerna med rätta var ökända för att producera "jap crap". Batteridrivet leksakståg får man väl karaktärisera det som, tyvärr saknas det 2 kurvräls för att få ihop banan (och spårviddem är okänd, dock betydligt större än H0). Nån som vet mer vad detta är?

000 North Western godståg.jpg

"Nu har Mölle-Mats köpt innehållet i en papperskorg - igen" kommer säkert broder kW att muttra nu, men vaff … Grejerna hängde med "for free" och jag tycker det är lite kul att rota i vad sådana här charmknuttar och tidsdokument är för något, så de fick hänga med hem. Men jag kan förvarna om att jag var ut på en inköpsresa idag igen, och då blev det grejer av en annan kaliber - men dem får jag väl återkomma om inom kort.

Edit: har nu bibringats info på Fejjan om att det här tåget är av fabrikat Bandai.

Ett blått Aerotrain lär ha stannat i Padborg den 30 februari 1960, så du kan med gott samvete ha modellen på din bana. :-CO

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

kilowatt skrev:Det finns en annan you-tube med Ub som kan dra tungt.........
https://www.youtube.com/watch?v=7OMzZZnkPO0

På en plan bana ja, men hur många axlar klarar det med lite stigning?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:Nei, dansk E med SJ F-tender er vel ikke salgbart?
Tja, säg inte det - det kanske symboliserar just när man höll på att danskanpassa de tidigare SJ F-maskinerna och var nästan klara, men inte hunnit med att måla över SJ-loggan på tendern än!?! :-BS

En rasande grann modell den felaktiga märkningen av tendern till trots - VILL HA!!!
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av kilowatt »

Johnny skrev:
kilowatt skrev:Det finns en annan you-tube med Ub som kan dra tungt.........
https://www.youtube.com/watch?v=7OMzZZnkPO0

På en plan bana ja, men hur många axlar klarar det med lite stigning?
Det var 15 promille i 2000 mm kurva på den banan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Jag trodde faktiskt (och tror faktiskt) att de svenska F-loken i varje fall till en början fick behålla sina svenska tendrar, medan de danskbyggda E-loken fick andra, fyrkantiga dito.

Men ur Mats synpunkt finns ju ännu ett viktigt lok som McK nu ger ut; växelloket littera Q, som hade de stora stationerna som sitt arbetsfält, och bland dessa ingick PADBORG!

https://rckongen.dk/en/product/mck-2101 ... ith-sound/
Finns givetvis hos andra försäljare också, och även för AC.

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Jag trodde faktiskt (och tror faktiskt) att de svenska F-loken i varje fall till en början fick behålla sina svenska tendrar, medan de danskbyggda E-loken fick andra, fyrkantiga dito.
Det är helt riktigt att de 10 NOHAB-byggda SJ F/DSB E-loken fick behålla sina tendrar - och det hela "livstiden" ut.

Däremot så förekom det aldrig några fyrkantiga tendrar till E-maskinerna, även de danskbyggdas tendrar har i pricip samma form - den största visuella skillnadden är att de Frichs-byggda var helsvetsade och därmed hade släta sidor på vattentankarna där de NOHAB-byggda hade nitförband.


Här en bild på tendern till det allra först NOHAB-byggda loket - DSB E 964 (som idag ju är återställt till SJ F 1200) - vid Hennans station utanför Järnvägsmuséet i Gävle i september 2017.
006 F 1200.JPG
Och som jämförelse tendern till en maskin i den sista serien som byggdes av Frichs - DSB E 994 - här på Danmarks Jernbanemuséum i oktober 2017.
000 DSB E 994 tender.jpg
Johan Molin skrev:Men ur Mats synpunkt finns ju ännu ett viktigt lok som McK nu ger ut; växelloket littera Q, som hade de stora stationerna som sitt arbetsfält, och bland dessa ingick PADBORG!
Oh yes, de där har stått på mn "bucket list" ända sedan jag såg ene prototyp tuffa omkring på McK:s demobana på Kjellerups-marknaden för snart ett år sedan. Och det är väl just modellen av Q 337 såg suktar efter, eftersom den verkliga förebilden åtminstone tidvis var stationerad på Padborg! Egentligen så väntar jag bara på att min Danske Hofleverandør ska få in den modellen i 3R-utförande med ljudmodul ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 20:48, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ - vilken miss

Inlägg av cgn1954 »

Allså... jag försöker följa div. auktions-sajter som normalt inte har nån koll på värde men denna koll (av mig) måste väl betraktas som ett misslyckande.

Hultman-vagnar är ofta dyra, här blev det i fyr-pack och jag hann inte med. 650 spänn är ett sanslöst bra pris - grattis till köparen. :=u

http://da.auction2000.se/auk/w.Object?i ... 56&inO=763

Vilket föranleder givna fråga: MJ-Pengar eller MJ-Hobby? Eller både och?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ - vilken miss

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Hultman-vagnar är ofta dyra …
Vilket föranleder givna fråga: MJ-Pengar eller MJ-Hobby? Eller både och?
Tja, Hultman-vagnarna är ju - oftast i alla fall - baserade på Märklins minst sagt rudimentära "leksaksvagnar" i Hobby-serien (44xx), och (i likhet med medparten av Märklins s k "reklam-vagnar") och väl i princip enbart ägnade för samlande - som beståndsdelar i några någotsånär förebildsenliga tåg i modell är de rätt rejält mal placé.

Och som "MJ-pengar" (investering) är de nog rätt misslyckade, i likhet med det mesta annat som har med MJ att göra så är väl efterfrågan vikande och priserna sjunkande sett på några års sikt.

Så frågar du mig, så tycker jag inte du behöver gråta dig till sömns för att du missade de däringa! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ - vilken miss

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mölle-Mats skrev:Tja, Hultman-vagnarna är ju - oftast i alla fall - baserade på Märklins minst sagt rudimentära "leksaksvagnar" i Hobby-serien (44xx), och (i likhet med medparten av Märklins s k "reklam-vagnar") och väl i princip enbart ägnade för samlande - som beståndsdelar i några någotsånär förebildsenliga tåg i modell är de rätt rejält mal placé.

Och som "MJ-pengar" (investering) är de nog rätt misslyckade, i likhet med det mesta annat som har med MJ att göra så är väl efterfrågan vikande och priserna sjunkande sett på några års sikt.
Jag tillhör de mj-rallare som en gång i tiden, på 70- och 80-talet, köpte allt (?) som det stod SJ på. I min garderob ligger åtskilliga av dessa "missfoster" som jag från och till funderar på att göra mig av med. Fullständigt medveten om att de saknar all likhet med förebilder undrar jag om det verkligen finns något intresse av dessa "Hultman vagnar"? Frågan är om jag eller mina syskonbarn en dag skall skall avyttra vagnarna?

/Ola

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

2017 års hJulklapp ...

Inlägg av Mölle-Mats »

… kom väldigt sent, men nu har tomten äntligen masat sig hit! :-T

I dagarna för ett år sedan så besökte jag broder modeljernbane på Jylland, och vi bevistade bl a den stora Modeljernbanemessen i Kjellerup. Där inhandlade jag mig bl a en fin födelsedagspresent i form av Hobbytrades prisbelönta DSB MT motorvagn i laserskuret teakträ, och fick då även skåda prototyper till passande personvagnar som sades vara planerade för leverans till jul. Jag fick även syn på en prototyp till MCK:s modell av det danska växelloket DSB Q som också planerades att levereras till jul, och det kändes som att det skulle bli en välfylld säck som tomten skulle få leverera till Mölle.

Men därav blev intet - inga grejer fanns klara för leverans när hJulen stod för dörren! Men nu, nio månader senare så har klapparna äntligen anlänt! Här har vi så MCK:s modell av DSB Q 337 i treräls digitalt utförande med ljud:
000 DSB Q 337.jpg
Hobbytrades fina personvagnar visade sig att komma i såväl teakträ-färgat som vinrött utförande, och jag valde förstås båda! Här den vinröda DSB FC 4753.
000 DSB FC 4753 vinrød.jpg
Och här har vi den teakträfärgade DSB FE 4901 - notera särskilt speglingen i fönsterrutorna av äkta 0.3 mm tjockt fönsterglas, det är annat än de plastskivor som normalt brukar sitta i modelltågsvagnarna.
000 DSB FE 4901.jpg
Och förstås så hamnade vagnarna tillsammans med DSB MT motorvagnen och den vinröda postvagn, som jag inhandlade för ett år sedan, i "danske-vitrinen". Nu ser det riktigt fint ut där när även detta tåg fyller ut sin hylla! (DSB Q 337:an hamnade inte här däremot, det är ju ett växellok och passar väl inte riktigt in i den här vitrinen med "heltåg")
000 Danske-vitrinen.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av modeljernbane »

Bedre sent, en aldrig. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Fint!
Ny kamera? :roll:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: 2017 års hJulklapp ...

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Fint!
Ny kamera? :roll:
Nope, den gamle. Den tar rätt bra bilder när den är på det humöret. Det stora problemet är att det är rätt sällan den är det, kassationsprocenten på tagna bilder är väldigt hög!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av BR78 »

Mölle-Mats skrev:Så har jag varit ute och köpt på mig ett parti med grejer igen, och kan inte låta bli att publicera en liten tramsvideo om ett par av dem - för jag tycker de är så fräna (även om det inte är en endaste siffra rätt för mitt Padborg-projekt)! :-BS


Drivaxel fel kan man säga [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Senaste köpet får några veckor sen blev Banverkets mätvagn, har funnits några ute på Tradera så jag "lyckades" till slut men det blev dyrt... (grattis till säljaren).

Tycker väl att Banverkståget därmed funkar som tema, ett godståg draget av en MAK plus mätvagn och Rc i transport.

BTW: Finns det någon på forumet som har koll på fabrikatet på Mätvagnen - den är helt omärkt och saknar låda/kartong. Inget på undersidan.

Bild

Doldis...
En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Robban »

cgn1954 skrev:
BTW: Finns det någon på forumet som har koll på fabrikatet på Mätvagnen - den är helt omärkt och saknar låda/kartong. Inget på undersidan.
Har inte min (också inhojtad dyrt på Tradera för många år sedan) tillgänglig för stunden, men har för mig att det är UGJ/Lokstallet som blivit förädlad av MålarBengt.
Min har kartong med någon märkning, men den ligger i gömmorna någonstans.

Robban

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Topp, hittade annan info också som sa samma sak. Men din info var bäst. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:
Johnny skrev:Jag har gjort några inköp av modeller med dansk förebild i Facebook-gruppen "Modeltog handel". Senast köpte jag en Roco modell DSB litt MA,, Lyntog av 1960-talstyp.
Grattis till en mycket fin modell! [JC_doubleup.gif] Jag har också ett sådant där set (även om de aldrig gick på Padborg, men "kung på min egen anläggning" ... :-BS ), dock med "bromssko" under (har då artikelnummer 69061).

Vad som väl också ändrades när tågseten byggdes om var ju (tyvärr) den exteriöra lackeringen, och tågen döptes om till Sølvpilen. Ett tågset finns bevarat hos Danmarks Jernbanemuséum i Odense i det utförandet.

DSC_9301 nedskalad.JPG

https://www.youtube.com/watch?v=_ib5UjV2OcY

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Fyllde på (!) med ett tåg-tema till, här en stortysk, Br 08, med som jag tycker passande vagnar. Grejen är att loket är en s.k. förbokning så den har inte kommit än men vagnarna har det. Faktiskt mina första Brawa-vagnar och tillika sovvagnar. Ser lite korta ut men de kanske ska vara det, har inte kollat.

Märklin 39242, Br 08 - bilden från maerklin.de
En lite mindre bild - 400 px bred

Uppställning.
En lite större bild - 800 px bred

Roco 45677 Sittvagn
Roco 45549 Sittvagn
Trix 24326 Sittvagn x 2
Brawa 46168 Sovvagn
Brawa 46169 Sovvagn
Märklin 43242 Restaurangvagn
Märklin 42264 Resgodsvagn

Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Hemma - sååå mycket detaljer (hö-klicka - visa bild).

Behöver vädras... :-J
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så ock jag!

Ett spontanköp på helgens Warley National 2018 i Birmingham.
Talyllyn no 1 bild 1.JPG
"Tomas & Friends" Skarloey!

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"