Toppbilden, visa:    


Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:
Johnny skrev:... Då passade jag på att ta en sväng till Danmark. Dels för att besöka Louisiana, men också för att besöka MJ-butiker.
Kul, jag förstår att du hade en trevlig och givande resa till den lille landet!
Johnny skrev:Jag har sedan tidigare en MO från Heljan. Dummyn - framtagen av Togdillen - är fin men inte lika fin som Heljanmodellen, men den duger.
Jo jag har också skaffat dummyn till mitt MO-tågset - men ångrade mig nästan lite senare då jag insåg att jag hade kunnat få en begagnad Heljan MO för i stort sett samma pris. Man hade ju kunnat plocka ur motorn ur den och ha den som dummy, hade blivit snyggare ...
[/quote]

Ja Louisiana är alltid värt ett besök, även om det är så mycket folk att man ser mer ryggtavlor än tavlor. Där finns mycket fin konst. Mian favoriter just nu är Asger Jorn och Giacometti.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:
Johnny skrev:... Då passade jag på att ta en sväng till Danmark. Dels för att besöka Louisiana, men också för att besöka MJ-butiker.
Kul, jag förstår att du hade en trevlig och givande resa till den lille landet!
Johnny skrev:Jag har sedan tidigare en MO från Heljan. Dummyn - framtagen av Togdillen - är fin men inte lika fin som Heljanmodellen, men den duger.
Jo jag har också skaffat dummyn till mitt MO-tågset - men ångrade mig nästan lite senare då jag insåg att jag hade kunnat få en begagnad Heljan MO för i stort sett samma pris. Man hade ju kunnat plocka ur motorn ur den och ha den som dummy, hade blivit snyggare ...
[/quote]

Nu har jag förstått att Nordpilen gick med 2 x MO söder om Århus. Mellan Frederikshavn och Århus användes MY eller E. Nordpilen var f.ö. ett av de första tågen som fick MY, troligen för att det drog in en hel del valuta. Mitt inköp av en dummy-MO var kanske inte så smart eftersom jag på min bana försöker avbilda Nordpilen Nordenfjords. (Nordenfjords = norr om Limfjorden).

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av TuveB »

Har det sista året handlat en del amerikanska lok av den nya tillverkaren Scaletrains. UP 8500hp GTEL (gasturbinelektriskt) samt en hög SD40-2. Detaljeringen och finishen håller absolut högsta klass! De använder Loksound 4 med de senaste finesserna. Motorstartsekvensen är helt efter originalet, och om man kör fler lok i multipel så startar de inte samtidigt utan helt osynkat, detta trots att jag inte kör consist (får inte rätt på programmeringen så de har samma adress alla tre).

Johan, de gör Chicago & Northwestern......
https://www.scaletrains.com/collections ... rthwestern
#JB17

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av modeljernbane »

Ser fint ud [JC_doubleup.gif] på afstand ser Märklin sättet super godt ud, og det er jo rundt på banen at den rigtig skal beskues og ikke på när hold, på et foto, Hobby trade er i en klasse for sig, deres nye koncept er lidt men godt. Det har selvfölgelig indvirkning på prisen :(

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven ... lurad av en bild i 10 år

Inlägg av cgn1954 »

Dagens text om petitesser, högsta nördkategorin.

Jag är ju inte en samlartyp egentligen men när jag återkom till MJ för 10 år sen så satte jag upp några önskemål. En vagn som halkade med var en Hultman-vagn, dessa ibland eftertraktade "samlarobjekt" med ganska litet förebildsvärde. Hultman "målade" om omålade standardvagnar i ett begränsat antal och sålde dyrt.

Till saken - på nätet finns en bild på Containervgnen (A), den ser på bilden ut som "förebilden", en 4481 (B), så det är en sån jag kollat efter i alla år.

När jag då fick tag i en vagn på en auktion blev jag lite brydd: Alltså - det här är ju en långfotare (40 fots Container bild C) - har Hultman producerat både 28-fotare (enligt A) och 40-fotare av Chiquita-vagnen (enligt C)?

Nej - lurad blev jag (i 10 år) - det är bilden på Internet (A) som luras - den är hoptryckt på längden - vagnen ska se ut som på C efter förebilden som är D. :=u

Nu ska jag rensa avlopp istället!

En lite större bild - 800 px bred

När man väl har kartongen i sin hand - ja då står det ju 4769
En liten bild - 200 px bred bara
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Ny i hagen. Br 103. 9 månaders lev.tid. Vagnarna har inte kommit...

En mellanstor bild - 600 px bred

Högupplöst bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Ny i hagen. Br 103.
Ooooh, dem (eller egentligen förserieversionen E 03 med enkla rader med ventilationsgaller längs sidorna) minns jag med stort välbehag. Den underbara sommaren 1968, som jag tillbringade i Donauwörth i nordvästra Bayern, så brukade varje eftermiddag ett tåg draget av ett sådant blåsa igenom stadens station i uppskattningsvis 160 km/h varje dag - ett skådespel som jag sällan missade!

Grattis till ett fint lok, förebilderna börjar väl så smått bli legendariska vid det här laget!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Just denna Insider modell har den lilla "faciliteten" att det dyker upp en snubbe (lokförare) i det fönster som går framåt. Inte sett detta förut. Sen är det motorstyrda pantografer (på tyska/engelska) som lull-lull. Kul för en tekniknörd. :-BS

Och den är tung (modellen alltså), mycket metall.

De Br E03 med enkla rader av ventilationsgaller var väl en förserie/prototyp. Fanns också som modell, i a f hos Märklin.
En mellanstor bild - 600 px bred

Produktionsserien hade hela (nästan) 10 000 hk. Det var mycket redan då, matchad kanske bara av Dm3. Br 103 hade kanske funkat som malmlok oxå om det växlades ned lite. (Ja - jag kollade: Dm3 ca 9 700 hk, IORE ca 14 400 hk).

Men egentligen var de snabba - produktionen 200 km/h. Det gick dock fortare - Br !03 118 i 265 km/h och Br 103 003 och 103 222 i hela 280 km/h.

En storhet i tysk järnvägstrafik. Rätt coola/snygga...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Just denna Insider modell har den lilla "faciliteten" att det dyker upp en snubbe (lokförare) i det fönster som går framåt.
Fränt! Det borde det väl egetligen göra i alla el- och diesellok med förarhytt i bägge änderna ... :mrgreen:
cgn1954 skrev:... pantografer (på tyska/engelska) ...
In English, maybe - aber auf Deutsch heiβt es Stromabnehmer!
cgn1954 skrev:De Br E03 med enkla rader av ventilationsgaller var väl en förserie/prototyp. Fanns också som modell, i a f hos Märklin.
Stämmer bra det, och bara i ett fåtal (tre eller möjligen fem?) exemplar. Jag tror att de byggdes/levererades redan 1965, sedan kom väl produktionen av Br 103 någon gång kring skiftet mellan 60- och 70-talen.

Och visst har Märklin haft även förseriemodellen som modell, det började redan under andra halvan av 60-talet med artikelnummer 3053 (lite senare kom 3054, som då var en modell av Br 103 i produktionsversion). Men även i "modern" tid så har den återlanserats, för dussinet år sedan så hade jag ett digitalt ex med Sinus-motor (med art.nr 39573). Även då fanns det en Br 103:a med strömavtagare styrda med Piezoelektriska motorer, 39579, som jag dock ratade eftersom den var Epoche IV.
Märklin 39573 DB E 03 004 low-resolution.jpg
cgn1954 skrev:Produktionsserien hade hela (nästan) 10 000 hk. Det var mycket redan då, matchad kanske bara av Dm3. Br 103 hade kanske funkat som malmlok oxå om det växlades ned lite. (Ja - jag kollade: Dm3 ca 9 700 hk, IORE ca 14 400 hk).

Men egentligen var de snabba - produktionen 200 km/h. Det gick dock fortare - Br !03 118 i 265 km/h och Br 103 003 och 103 222 i hela 280 km/h.

En storhet i tysk järnvägstrafik. Rätt coola/snygga...
Ja de var väl egentligen utvecklade för att vara expresstågslok, men mot slutet av sin verksamma tid så användes de även som dragare av godståg (och möjligen finns det ett och annat exemplar kvar i aktiv tjänst än idag hos privata tågoperatörer, bl a så drogs Krokodilen av en Br 103:a under åtminstone en del av sin Schwedenfart genom Tyskland har jag sett på bilder).

En ikon i den tyska järnvägshistoriken, och de var väldigt omtyckta av lokförarna också.
Also sprach der Matserschmitt!

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Nordexpress »

Kunde hämta ut ett LS Models modell-lok av Franska CC40101 i ursprungsutförande.
IMG_6512-1.jpg
IMG_6534-2.jpg
IMG_6533-2.jpg
Ett kanske inte känt lok i Sverige, men ett franskt flaggskepp på 1960-talet från SNCF. Man hade låtit loken formgivas av den då kände franske formgivaren (stylist) Paul Arzens, som gett loken ett nyskapande utseende med den fram-lutande vindrutan, som skulle återfinnas på flera av SNCF lok. Även tekniskt sett var loket nyskapande, det var ett försök till internationellt lok, eftersom det var utrustad för hela 4 olika sorters matningsströmmar:
  1. 25k Volt - 50Hz för norra Frankrike
  2. 1,5 k Volt likström för södra Frankrike
  3. 3k Volt likström för Belgien
  4. 15k Volt - 16 2/3 Hz för Tyskland och Nederländerna, som dock aldrig användes i kommersiell trafik och utrustningen för detta strömalternativ togs så småningom ner
Första serien om 4 lok levererades till SNCF av Alsthom under 1964 och användes framför allt för TEE tågen från Paris till Bryssel och Amsterdam, med namn som l'Etoile du Nord, l'Ile de France och l'Oiseau Bleu.
En lite mindre bild - 400 px bred
Klickbar bild från Wikipedia om CC40100 loken
Senare levererades en andra delserie till SNCF samt en serie till SNCB. Loken användes ända in på 1990-talet då TGV motortågseten började ersätta de lok dragna tågen.

Den svenska anknytningen är att dessa lok även förekom som dragare till Paris-Scandinavie-express och Nord-express på delsträckan mellan Paris och Liège i Belgien. Och när Heris äntligen kommer ut med den utlovade BCo2/ABo24 kan den kopplas efter detta lok tillsammans med SNCF- (Nord och DEV)/DB-/DSB- (Cc och B)/SNCB-/SZD-vagnar, föreställande tåget under sträckan mellan Liège och Paris.
Nordexpress

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av LYR »

Nordexpress skrev:
Den svenska anknytningen är att dessa lok även förekom som dragare till Paris-Scandinavie-express och Nord-express på delsträckan mellan Paris och Liège i Belgien. Och när Heris äntligen kommer ut med den utlovade BCo2/ABo24 kan den kopplas efter detta lok tillsammans med SNCF- (Nord och DEV)/DB-/DSB- (Cc och B)/SNCB-/SZD-vagnar, föreställande tåget under sträckan mellan Liège och Paris.
Nordexpress
AB8K.jpg
Just den vagnen ABo24/AB8k har jag också väntat på - det var flera år sedan den presenterades ..
/LYR

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Jag är med i några danska modelltågsgrupper på Facebook. I en av dessa dök Heljan MO 1816 upp och jag kunde inte låta bli att lägga ett bud. Idag kom modellen, den ser fin ut. Jag skall nu sätta in en dekoder. Vagnen skall huvudsakligen gå kopplad med MO 1825 som har ljuddekoder från Danske Loksounds. Är det någon idé att skaffa en ljuddekoder även till den nya modellen, eller ska jag nöja mig med en vanlig dekoder?
IMG_3875.JPG

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:Jag är med i några danska modelltågsgrupper på Facebook. I en av dessa dök Heljan MO 1816 upp och jag kunde inte låta bli att lägga ett bud. Idag kom modellen, den ser fin ut.
Grattis till köpet, kul att du nu kan avbilda tågen som drogs av dubbla Mo:n.
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:01, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Alltså - ljud eller inte? Tror det är en smaksak lika personlig som ... ja. Jag lutar väl åt några egna slutsatser: (a) lokljud gör sig väl bäst i ånglok (b) det finns ju andra ljud i ljuddekodrar än lokets - som kan vara kul, tänker på visslor, stationsutrop, järnvägsövergångspling, osv. (c) högtalarna är så små, utan ljudbredd så ljudet blir vasst och lite trist.

Vart vill jag komma: Tja, eftersom det är ganska dåligt ljud så kanske inte ljud är det första man "behöver".

Tycker lite att ett annat system för ljud - med riktigt ljud - bör utvecklas, en fast ljudanläggning som matas med ljud centralt ifrån, t ex TC och som följer tåget längs rutten i små diskanthögtalare. En enda sub-bas behövs förstås. Bra idé? (Sorry - blev lite OT här).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Jag har också en Dummy-MO från Togdillen, men en stigning på min bana kräver två motoriserade MO om man vill ha fyra-fem vagnar på släp.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Svante Andersson »

cgn1954 skrev: Tycker lite att ett annat system för ljud - med riktigt ljud - bör utvecklas, en fast ljudanläggning som matas med ljud centralt ifrån, t ex TC och som följer tåget längs rutten i små diskanthögtalare. En enda sub-bas behövs förstås. Bra idé? (Sorry - blev lite OT här).
Din tanke är god... ett sådant system har faktiskt tillverkats. Frågan är om det inte var den Amerikanska mässingslokimportören PFM som hade det...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Lance Mindheim har ju länge propagerat för en fast ljudanläggning (med tillhörande hörlurar!).
Detta förutsätter dock att man omfattar hans idé om att bygga en renodlad industribaneanläggning med ETT lok i farten i taget ...

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Hittade av en slump en DSB CLS, som var en manövervagn till MO på Luleås hemsida. Fabrikatet är Hobbytrade, jag har dock inte provkört den ännu. Jag har sett en bild på ett tåg på Marskbanan norr om Tønder med sammansättningen CLS + MO (från Tønder) + MO + Bgh (från Niebüll) + Silberling (från Hamburg).
Bilagor
IMG_3878 kopia.JPG

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:Hittade av en slump en DSB CLS, som var en manövervagn till MO på Luleås hemsida. Fabrikatet är Hobbytrade, jag har dock inte provkört den ännu. Jag har sett en bild på ett tåg på Marskbanan norr om Tønder med sammansättningen CLS + MO (från Tønder) + MO + Bgh (från Niebüll) + Silberling (från Hamburg).
Gratulerar till fyndet.
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Jag har också en CPS men den kommer nog att stå i "remisen" tillsammans med dummy-MO. Jag ser på dina bilder lite ovan att du har modeller av DSB AV och CAR (eller är det BRh?). MO + CAR + AV + CPS är en kombination som förekommit på Jylland på 60-talet.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Då har jag fått hem mitt senaste köp. Jag köpte en DSB AV från Heljan från modeltog.dk, som verkar vara Togdillens webbutik. AV användes mest i internationell trafik så den passar både i Nordpilen och Neptun. Innan förstaklassvagnarna littera A och AB levererades användes AV och AC i Nordpilen. I början av 60-talet användes AV under lågsäsongen och AC under högsäsongen.
Bilagor
IMG_3887.JPG

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Lihkströmsverken »

En gång i tiden hade jag goda kontakter med Heljan. Dessvärre tappade Heljan intresset för den Svenska marknaden även om jag argumenterade för att det fanns ett stort och förnyat intresse för deras Svenska personvagnar av 30-talsvagnar. Samtidigt försökte jag "sälja in" att deras AV vagnar, nr 331-336, och inte minst föregångarna AU 401-405 som skulle vara intressanta för oss i Sverige men jag nådde inte fram. Hoppas dock att fler vill inse att Heljan trots allt borde kunna finna en marknad i Sverige med modeller med såväl en nyutgåva av 30-talsvagnarna som de aldrig producerade vagnarna, som en ny batch av F5-orna och versioner av DSB AV och AU.

/Ola

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Lihkströmsverken skrev:En gång i tiden hade jag goda kontakter med Heljan. Dessvärre tappade Heljan intresset för den Svenska marknaden även om jag argumenterade för att det fanns ett stort och förnyat intresse för deras Svenska personvagnar av 30-talsvagnar. ...
När jag började jaga modeller med dansk förebild på allvar för knappa två år sedan (fann bl a ett par exemplar av AV-vagnarna), så sades det "på marknaden" att Heljan hade givit upp den skandinaviska marknaden eftersom man hade tröttnat på all (i o f s väl befogade) negativa kritik fr a för undermåliga gångegenskaper och kvalitet på sina modeller av ånglok (där väl modellerna av DSB E/SJ F är ett "bra" exempel), och nu bara satsar på tågmodeller för den brittiska marknaden.

Dock verkar man kanske att ha mjuknat lite i detta beslut sedan dess, deras modeller av DSB personvagnar finner man i stora volymer på danska hobbymarknader och för knappt ett år sedan så lanserades ju även en modell av de danska Lynetterna.

Så vi kanske inte helt ska ge upp hoppet om att det kan komma modeller av svenska personvagnar igen!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Vi kan ju hoppas att det är som Mölle-Mats skriver. Min erfarenhet hittills är att kvaliteten på DSB-vagnarna från Heljan är högre ände deras SJ-vagnar. Gångegenskaperna är bättre och de passar bättre för kortkoppel. Med Profikoppel fungerar dock SJ-vagnarna bra, men Roco kortkoppel eller universalkoppel funkar inte så bra.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Lihkströmsverken skrev:En gång i tiden hade jag goda kontakter med Heljan. Dessvärre tappade Heljan intresset för den Svenska marknaden även om jag argumenterade för att det fanns ett stort och förnyat intresse för deras Svenska personvagnar av 30-talsvagnar. Samtidigt försökte jag "sälja in" att deras AV vagnar, nr 331-336, och inte minst föregångarna AU 401-405 som skulle vara intressanta för oss i Sverige men jag nådde inte fram. Hoppas dock att fler vill inse att Heljan trots allt borde kunna finna en marknad i Sverige med modeller med såväl en nyutgåva av 30-talsvagnarna som de aldrig producerade vagnarna, som en ny batch av F5-orna och versioner av DSB AV och AU.

/Ola

Har AV använts i Sverige?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johnny skrev:Har AV använts i Sverige?
Enligt boken "Internationella Tog via Öresund" framgår;

"AV 331-336; 1 & 2 kl stålsidegangsvogne, byggt 1956 med 18 pladser 1.kl og 40 pladser 2.kl. Udrustet med elektrisk varme og derfor anvendelige, men sjaeldent brugt i löb til Sverige."

Alltså ja.

Enligt mina anteckningar har Heljan producerat följande AV vagnar;
art 5055 AV nr 289
art 5056 AV nr 331
art 5059 AV nr 302
art 5060 AV nr 285
varav AV 331 är just en av de vagnar som kan ha trafikerat Sverige.

/Ola

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Lihkströmsverken skrev:Enligt mina anteckningar har Heljan producerat följande AV vagnar;
Då kan jag lägga till två varianter till, som jag har i min ansamling:

5062 AV 313
5063 AV 288
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av loktok »

Årets julklapp till mej själv blev ett Rheingold anno 1962 set med lok och 7 vagnar.
I videon här finns det enbart 4 av dessa vagnar med men ger ändå en bra bild av vad jag köpt.


Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Så - jag bestämde mig för att köpa lite vagnar till Krokon, dvs. Märklin-replikan i OO-skala som togs fram till Sveriges Järnvägsmuseums dag för 100 år el i Sverige (tillsamman med en replika av ett grönt Da-lok, ja ni vet - Märklin-loksatsen.).

Det bestämdes bli lite blandade SBB-godsvagnar och i denna veva fick jag på eBay tag i en godsfinka av märket Buco. Inte hört talas om det företaget tidigare, den blev lite dyr så jag misstänker kanske ett lite högre samlarvärde här, eller? Någon som vet mer om Buco än det som finns och kan läsas på Wikipedian?

Buco, gillar kartongens layout
En lite större bild - 800 px bred

En liten bild på Kroko-temat, f n i vitrin
En lite större bild - 800 px bred

Och en liten bild på Gröna-Blåa-Da-temat, f n oxå i vitrin - ett fantasilok ska ha fantasivagnar så det får bli 15 st. Ramlösa-fantasier när det är klart
En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Stefan S »

Den BUCO vagnen är tillverkad av Liliput, samma vagn såldes även av svenska Mecanic. Jag har vagnen i tre ex, märkta under med dessa tre olika märken.

BUCO är väl mest kända för sina tåg i 0:an

http://www.buco-gmbh.ch/

Historik där samarbetet med Liliput nämns

http://www.buco-gmbh.ch/geschichte.htm

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Och en liten bild på Gröna-Blåa-Da-temat, f n oxå i vitrin - ett fantasilok ...
Nåååå, det har ju faktiskt en verklig efterbild (ja, t o m en spegelbild)! :-CO


cgn1954 skrev: ... ska ha fantasivagnar så det får bli 15 st. Ramlösa-fantasier när det är klart[/i]
Gläder förstås en gammal barnfödd Helsingborgares hjärta lite extra (och glöm nu för allt i världen inte att Ramlösa uttalas "Rammlösa"! :-BS )
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:Nåååå, det har ju faktiskt en verklig efterbild (ja, t o m en spegelbild)! :-CO Netrail Da 903 med spegelbild.
RAMMlösa får det bli! Asså - 903 är som det mycket riktigt skrivs en efterbild, eller en efterkonstruktion. Själv fann jag "tilltaget" mycket roande där på plats i Gävle (lättroad kanske?). Hade jag råd och en parkeringsplats skulle jag köpa loket.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:Nåååå, det har ju faktiskt en verklig efterbild (ja, t o m en spegelbild)! :-CO Netrail Da 903 med spegelbild.
RAMMlösa får det bli! Asså - 903 är som det mycket riktigt skrivs en efterbild, eller en efterkonstruktion. Själv fann jag "tilltaget" mycket roande där på plats i Gävle (lättroad kanske?).
Javisst är det ett kul "hyss". själv höll jag på att garva läppen av mig när jag helt oförberedd fick syn på det i Gävle under Eltåg 100-evenemanget! :-T
cgn1954 skrev:Hade jag råd och en parkeringsplats skulle jag köpa loket.
Det är nog inte till salu längre, jag tror att Järnvägens Muséum i Ängelholm köpte det för cirka ett år sedan.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av 1956 »

Men är det inte fel grön färg på Da:n om msn jämför med Märklins? :roll:

Hur som helst, det är riktigt läckert!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Jag har gjort några inköp av modeller med dansk förebild i Facebook-gruppen "Modeltog handel". Senast köpte jag en Roco modell DSB litt MA,, Lyntog av 1960-talstyp. Artikelnumret är 63063 och avbildar Lyntoget Nordjyden som gick mellan Frederikshavn och København. Modellen motsvarar hur tåget såg ut fram till 1977 då restaurangavdelningen ersattes av en kiosk och antalet platser i 2 klass ökade.
IMG_4122.JPG

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:Jag har gjort några inköp av modeller med dansk förebild i Facebook-gruppen "Modeltog handel". Senast köpte jag en Roco modell DSB litt MA,, Lyntog av 1960-talstyp.
Grattis till en mycket fin modell! [JC_doubleup.gif]

Vad som väl också ändrades när tågseten byggdes om var ju (tyvärr) den exteriöra lackeringen, och tågen döptes om till Sølvpilen. Ett tågset finns bevarat hos Danmarks Jernbanemuséum i Odense i det utförandet.
DSC_9301 nedskalad.JPG
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av kilowatt »

Jag tycker den är riktigt läcker i sopbils-silver, den ser fin ut på håll i varje fall :)

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av modeljernbane »

kilowatt skrev:Jag tycker den är riktigt läcker i sopbils-silver, den ser fin ut på håll i varje fall :)
Och i Danmark kaldt staniol ekspressen :D

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:
kilowatt skrev:Jag tycker den är riktigt läcker i sopbils-silver, den ser fin ut på håll i varje fall :)
Och i Danmark kaldt staniol ekspressen :D
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Sååå... tror jag är "klar" med att bestycka kroko-replikan från Märklin (sats 31100) med vagnar, senaste tillskott blev 2 gröna SBB-postvagnar. I avvaktan på egen bana (eller modulmedlemskap) så får de stå i vitrin.

Jag sätter ju ihop "tågteman", typ, år, färg, snyggt (!), osv. Krokons vita godsvagn kanske inte passar in så jag flyttar nog den till ett ordinarie kroko-tåg med mer moderna vagnar.

Ett nytt tema sen några månader är "Banverket" nedan, fått tag i fordon enligt bild, saknas väl några "kul" vagnar, mätvagnen kanske. Såg den på Tradera men missade...

Så roar jag mig...

Kroko-tåg - 4:e sista vagnen (grå) är fabrikat Buco - inte så vanlig antar jag
Bild

Banverket-tåg - tänkte dieselloket skulle dra och RC:n får vara "i transport", liksom.
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Jag beställde för ett antal år sedan två NMJ 60-talsvagnar från Luleå, en B5K i InterRegiomålning och en S11 i röd/svart målning. Vagnarna har varit resnoterade i flera år, men i förra veckan dök de upp.
Bilagor
IMG_4190.JPG

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

I veckan besökte jag Tims floorball og modeltog i Frederikshavn. En välsorterad affär väl värd ett besök. Det är fascinerande hur många MJ-butiker det finns i Danmark. Där hittade jag två modeller av Volvo-bussar i DSB-märkning av Heljans tillverkning. Det är fina modeller, väl i klass med bussar från One87 och Jeco. Bussarnas förebilder gick i trafik i Danmark på 60- och 70-talen, några såldes även till Sverige.
Bilagor
IMG_4200.JPG

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:… hittade jag två modeller av Volvo-bussar i DSB-märkning av Heljans tillverkning. Det är fina modeller ...
Ja det är bara att hålla med, de är väldigt fina de där bussarna - men smakar det så kostar det! :-BS

Har väl själv känt ett rätt starkt sug efter att skaffa en eller ett par sådana, men har väl "räddats" av mitt självpålagda inköpsembargo när det gäller modeller av gummihjulsfordon i skala H0 ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

INKÖPSEMBARGO? Vojne ...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:INKÖPSEMBARGO? Vojne ...
För ett par år sedan så skulle jag nog ha kunnat grusa garageuppfarten med bilmodeller i H0:an, men efter enträget "hårt" "arbete" på Tradera så räcker de nog bara till gången fram till yttertrappen idag ... Så inköpsembargo - ja!!! :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av modeljernbane »

Mölle-Mats skrev:
cgn1954 skrev:INKÖPSEMBARGO? Vojne ...
För ett par år sedan så skulle jag nog ha kunnat grusa garageuppfarten med bilmodeller i H0:an, men efter enträget "hårt" "arbete" på Tradera så räcker de nog bara till gången fram till yttertrappen idag ... Så inköpsembargo - ja!!! :-r2
En sådan inköpsembargo har jeg pålagt mig selv flere gangen, det holder altid til näste köp :oops: Har just köpt MZ 1414 som skal ommalet til TMZ 1404 i svart bemaling. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av BR78 »

Om man inte kan motstå frestelsen kan det bli så här och som Neil Young
3 Räls o O an.
Bilagor
IMG_2936.JPG
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Oops! I did it again!
Besökte Tog og Tekno i Helsingør idag. Jag borde inte köpa mer MJ, men jag trillade dit igen... :-BS

Det blev ett Trix DSB MY med ljud. Ett tungt lok - kåpa av metall - och det ser bra ut. En liten tråkig detalj är dock det kopparfärgade strömupptagningsblecket som syns allt för väl i boggien. Ärligt talat så såg jag det först på bilden - inte när jag såg modellen IRL. Har inte hunnit testa loket med vagnar än, men det känns ju som att det kommer att kunna dra många vagnar. Vi får se.
Bilagor
IMG_4215.JPG

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Man får väl ändå säga grattis! Har inte hunnit över ännu, kanske i morgon ...

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"