Toppbilden, visa:
Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Passar ju som en smäck på malmöklubbens anläggning!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Nja, förvisso har vi en bit 9 mm spår på anläggningen men köpet var mer relaterat till mitt Talyllyn intresse. Bachmann har lyckligtvis använt sig av förebilden av lok nr 1 som i sin tur resulterat en konverteringssats;Johan Molin skrev:Passar ju som en smäck på malmöklubbens anläggning!
Nu gäller det bara (?) att kombinera de två.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Den andra lokmodellen som medfördes hem för en vecka sedan från Birmingham var även den en smalspårig 009 modell nämligen ett Baldwin lok från Västfronten.
Modellen är gjord av Bachmann och första batchen Baldwin lok är uppenbart slutsålda från tillverkaren och enstaka lok går att finna hos återförsäljarna.
Denna modell, lok nr 778 är efterarbetad av en brittisk firma, TMC, som ägnar sig åt vädring av modeller åter kunder.
Jag köpte modellen av två skäl, dels har jag ett intresse för Västfrontens 600 mm banor, dels ville jag se hur TMC målningsarbeten blev.
Fick höra av Bachmann att en ny batch av Baldwin loket kan förväntas sent 2019.
/Ola
Modellen är gjord av Bachmann och första batchen Baldwin lok är uppenbart slutsålda från tillverkaren och enstaka lok går att finna hos återförsäljarna.
Denna modell, lok nr 778 är efterarbetad av en brittisk firma, TMC, som ägnar sig åt vädring av modeller åter kunder.
Jag köpte modellen av två skäl, dels har jag ett intresse för Västfrontens 600 mm banor, dels ville jag se hur TMC målningsarbeten blev.
Fick höra av Bachmann att en ny batch av Baldwin loket kan förväntas sent 2019.
/Ola
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Inte så värst nyss hemkommen vagn men bilden är ny. Modellen är väl inte enligt förebilden på 2:a bilden man jag är inte säker på att det bara fanns/finns en mätvagn i Sverige. Kan ju finnas någon/några till med annat utseende helt enkelt... nåja. Rätt snyggt målad i a f, tror ursprungsvagnen (modellen) är från Lokstallet.
Nyss
Örebro - 2011-10-13
Nyss
Örebro - 2011-10-13
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Helt visst har det funnits mer än en mätvagn ända in i rätt modern tid. Den förvärvade modellen är inte mindre autentisk bara för att den inte liknar vagnen på bild 2. Järnväg.net hjälper till att hålla reda på förebilderna.cgn1954 skrev:Inte så värst nyss hemkommen vagn men bilden är ny. Modellen är väl inte enligt förebilden på 2:a bilden man jag är inte säker på att det bara fanns/finns en mätvagn i Sverige. Kan ju finnas någon/några till med annat utseende helt enkelt... nåja. Rätt snyggt målad i a f, tror ursprungsvagnen (modellen) är från Lokstallet.
...
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ahha... topp!d680ae skrev:Helt visst har det funnits mer än en mätvagn ända in i rätt modern tid.
Missade den kanalen. Min vagn verkar helt klart vara en Qim 33749850250-5 (och målningen på modellen är ju helt OK) medan min "bild 2" verkar vara en Qih 80 74 985 0238-2 (Strix).
Länkar till resp. bild.
Qim
Qih - inte riktigt samma som på min bild - men nära.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Tyckte jag "behövde" några container-vagnar till ett ganska nyligen hemkommet Hectorrail-lok så valet föll på ett antal NMJ-vagnar. Kanske inte helt efter verkligheten men det spelar ju mindre roll... Tycker det är rätt okej vagnar, lite dyra men. . .
Å så loket - Märklin 37307 - lånad bild från Märklin
Å så loket - Märklin 37307 - lånad bild från Märklin
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Pampigt, modernt och färggrant När får vi se hela härligheten kopplad ?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Mja, har ju en trilskande bygglovsenhet som inte vill hjälpa till, handlar om 2 meter tillbyggnad på garaget så det kan bli modellverkstad och bana. Vi har bara "hållit på" sen 2015.
Nuv. byggnad är på 32 kvm, inklusive en öppen altandel men garagedelen är för liten för "riktiga" bilar. Nya hela huset skulle bli på 38 kvm men för kommunen är det "alldeles på tok för mycket dispens" eftersom detaljpnanen (från 1955) anger MAX 30 kvm.
Så är det bara.... typ, liksom.
Nuv. byggnad är på 32 kvm, inklusive en öppen altandel men garagedelen är för liten för "riktiga" bilar. Nya hela huset skulle bli på 38 kvm men för kommunen är det "alldeles på tok för mycket dispens" eftersom detaljpnanen (från 1955) anger MAX 30 kvm.
Så är det bara.... typ, liksom.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Vill inte vara indiskret och fråga om "Befintlig yta":s tillgänglighet för detta angelägna syfte.
Och inte heller antyda att kommunen skulle vara en "glesbygdsdito", som ju i så fall numera borde lagt om till en generösare bygglovsinställning.
Men hoppas naturligtvis att du når framgång i förhandlandet oavsett motpart.
Och inte heller antyda att kommunen skulle vara en "glesbygdsdito", som ju i så fall numera borde lagt om till en generösare bygglovsinställning.
Men hoppas naturligtvis att du når framgång i förhandlandet oavsett motpart.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Finns det inte containers för Swedbank och Nordea också? Det måste ju bli ganska stora mängder tvättade pengar som ska fraktas ...
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hehe....Johan Molin skrev:. . . Det måste ju bli ganska stora mängder tvättade pengar som ska fraktas ...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hej,
Har tittat på din ritning och har tolkat den så här:
Befintlig yta (garage) 21,70 kvm plus altan 10,95 kvm blir total 32,65 kvm. Den nya ytan är 8,68 kvm och förrådet 3,96 kvm.
I nu gällande plan och bygglagen finns det en rad bygglovbefriade åtgärder. Bland dessa finns att en skyddad uteplats inte kräver bygglov,
Om vi nu räknar bort altanen (som nu är bygglovbefriad) och summerar byggnadsytorna blir det 21,70+8,68+3,96=34,34 kvm. Om nu den gamla detaljplanen anger max 30 kvm för en komplementbyggnad så kan man tycka att en avvikelse på dryga 4 kvm är en liten avvikelse. Gamla detaljplaner var ofta onödigt restriktiva. Det finns ju alltid möjlighet att uppdatera detaljplanen. Men då tar kommunen ut en kostnad för detta. Men om ni är flera grannar som skulle vilja bygga mer så kan ni ju dela på kostnaden.
Vet inte om det kan vara till någon hjälp. Du får gärna höra av dig med hur nämnden resonerar.
Med vänlig hälsning/BEF
Har tittat på din ritning och har tolkat den så här:
Befintlig yta (garage) 21,70 kvm plus altan 10,95 kvm blir total 32,65 kvm. Den nya ytan är 8,68 kvm och förrådet 3,96 kvm.
I nu gällande plan och bygglagen finns det en rad bygglovbefriade åtgärder. Bland dessa finns att en skyddad uteplats inte kräver bygglov,
Om vi nu räknar bort altanen (som nu är bygglovbefriad) och summerar byggnadsytorna blir det 21,70+8,68+3,96=34,34 kvm. Om nu den gamla detaljplanen anger max 30 kvm för en komplementbyggnad så kan man tycka att en avvikelse på dryga 4 kvm är en liten avvikelse. Gamla detaljplaner var ofta onödigt restriktiva. Det finns ju alltid möjlighet att uppdatera detaljplanen. Men då tar kommunen ut en kostnad för detta. Men om ni är flera grannar som skulle vilja bygga mer så kan ni ju dela på kostnaden.
Vet inte om det kan vara till någon hjälp. Du får gärna höra av dig med hur nämnden resonerar.
Med vänlig hälsning/BEF
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Stort tack... jo, det där med tak över altan har vi gnatat med kommunen om ett bra tag. Det visar sig att kommunen inte kan ge ett besked i hur man bedömer tak. Om det är över denna altandel eller om vi vill bygga ihop en intilliggande altandel samman med huvudfastigheten med ett nytt tak så bedöms detta olika (!) HUR de resonerar blir alltså aldrig transparent för en sökande medborgare.
Nåja, vi resonerar också efter att denna tillbyggnad inte stör någon förutom tjänstemännen, så kommunen borde som myndighet kunna motivera dispens även på 8 kvm. Tycker man (vi) då. Men där står vi nu.
Nåja, vi resonerar också efter att denna tillbyggnad inte stör någon förutom tjänstemännen, så kommunen borde som myndighet kunna motivera dispens även på 8 kvm. Tycker man (vi) då. Men där står vi nu.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ja, jo, kanske det . . .Johan Molin skrev:Finns det inte containers för Swedbank och Nordea också?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ett möjligt tips,
I den sydligaste kommunen i landet brukas med framgång ett begrepp som heter ”attefalltillbyggand”.
Innebär en tillbyggnad om max 15 kvm. Om bygnaden du ska bygga till ligger närmre än 4,5 meter mot tomtgräns fordras gannens godkännande. Nu gäller ditt ärende en tillbyggnad av en komplementbyggnad, men kolla med byggnadsnämnden hur de ställer sig. Fördelen är att det inte krävs bygglov.
I den sydligaste kommunen i landet brukas med framgång ett begrepp som heter ”attefalltillbyggand”.
Innebär en tillbyggnad om max 15 kvm. Om bygnaden du ska bygga till ligger närmre än 4,5 meter mot tomtgräns fordras gannens godkännande. Nu gäller ditt ärende en tillbyggnad av en komplementbyggnad, men kolla med byggnadsnämnden hur de ställer sig. Fördelen är att det inte krävs bygglov.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Vad kör man i dessa?cgn1954 skrev:Ja, jo, kanske det . . .Johan Molin skrev:Finns det inte containers för Swedbank och Nordea också?
Eller är det rent av fejk?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Javisst, NMJ har inga sådana vagnar. Jag gjorde dessa två efter ett inlägg om hur dessa två institutioner kanske transporterar tvättat gods, kanske i pappersform.arcego skrev:[Eller är det rent av fejk?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ahhh... vilken tjusing
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Visserligen inte kraften uppifrån, men visst andas det lite gamla Saltsjöbanan över denna Grand Old Lady?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Javars! Knirkande träkorg klädd med ädelträpanel och ålderdomliga förtecken kunde nog höra dit. Annars känns det lite speciella utförandet av fönsterkarmar med i generös radie rundade övre hörn i gengäld väldigt osvenskt, för att inte säga väldigt danskt.Johan Molin skrev:Visserligen inte kraften uppifrån, men visst andas det lite gamla Saltsjöbanan över denna Grand Old Lady?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Här är en snutt från söndagens tågsläpp på Roslagsbanan veterantågsförening. Föreningen har två dylika, X2p och X3p, visst är de en aning lika tidigare bilder i denna tråd? Teak är snyggt . . .
Filmen hamnade här (dvs. lite OT) men pga. tidigare inlägg för att de ska "Länkas ihop" liksom . . .
Filmen hamnade här (dvs. lite OT) men pga. tidigare inlägg för att de ska "Länkas ihop" liksom . . .
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Så... jag är väl inte jätteintresserad av "rariteter" men fick tillfälle på ett i det närmaste nyskick av en Märklin 3019, det gröna DA-loket, en fantasi från Märklin. Hyfsat pris oxå.
Men: Koll anger att det finns två varianter, 3019.1 och 3019.2, den senare har stora ASEA-skyltar. Notera pluralis. För 3019.1 anger man att övergångsbordet (plattan) är grön - det har mitt lok oxå. Men det har en liten skylt och en stor skylt, se bild.
3019.1 är väl tre ggr mer värderad än 3019.2 men jag är mest nyfiken på vilken det är. Jag lutar åt 3019.2 men finns det nån super-3019-expert därute så vore det väl bra om min lutning kan bekräftas.
Men: Koll anger att det finns två varianter, 3019.1 och 3019.2, den senare har stora ASEA-skyltar. Notera pluralis. För 3019.1 anger man att övergångsbordet (plattan) är grön - det har mitt lok oxå. Men det har en liten skylt och en stor skylt, se bild.
3019.1 är väl tre ggr mer värderad än 3019.2 men jag är mest nyfiken på vilken det är. Jag lutar åt 3019.2 men finns det nån super-3019-expert därute så vore det väl bra om min lutning kan bekräftas.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Loket ser ju nytt ut och det ser ut att vara .2 med stor skylt. Dock en mindre förmögenhet även då, om man tittar på E-bay. En sliten kostar ca 8000.
En orörd bör väll ge 3x så mycket. Grattis till fyndet.
BoJ
https://www.ebay.de/itm/S70-Maerklin-30 ... 3229798466
En orörd bör väll ge 3x så mycket. Grattis till fyndet.
BoJ
https://www.ebay.de/itm/S70-Maerklin-30 ... 3229798466
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Så, i avvaktan på kommunens beslut om en lite större byggnad för MJ (garage egentligen) så fyller jag på lagret hemma med lite "tåg-teman" (jag har ju ganska många teman numera).
Senaste påhittet är ett tåg med endast Märklins kranvagnar 4611 0ch 4671. Har hittat 11 olika kranar så jag försöker nu fylla på de som saknas, har 6 olika kranar hemma eller på G, varav två digitala (av tre).
Fråga ett är: Finns det fler varianter?
Frågan är oxå vilket LOK det ska vara till denna fantasi... Förslag?
Senaste påhittet är ett tåg med endast Märklins kranvagnar 4611 0ch 4671. Har hittat 11 olika kranar så jag försöker nu fylla på de som saknas, har 6 olika kranar hemma eller på G, varav två digitala (av tre).
Fråga ett är: Finns det fler varianter?
Frågan är oxå vilket LOK det ska vara till denna fantasi... Förslag?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jag håller tummarna för att det går vägen med dina planer!cgn1954 skrev:Så, i avvaktan på kommunens beslut om en lite större byggnad för MJ (garage egentligen) …
Ingen aning, men det skulle inte förvåna mig.cgn1954 skrev:Senaste påhittet är ett tåg med endast Märklins kranvagnar 4611 0ch 4671. Har hittat 11 olika kranar så jag försöker nu fylla på de som saknas, har 6 olika kranar hemma eller på G, varav två digitala (av tre).
Fråga ett är: Finns det fler varianter?
Ska du ha alla kranvagnarna i samma tåg? I så fall så får du väl ha ett rätt rejält lok, mitt förslag är en av mina favvisar - ett DB Br 50!cgn1954 skrev:Frågan är oxå vilket LOK det ska vara till denna fantasi... Förslag?
En liten kommentar om flakvagnarna så, den vagn som är markerad med 4503-01 (som f ö är den enda 4503:an på bilden, övriga nu angivna med detta nummer är olika derivat av 4423) borde hänga ihop med den blå 4611 kranvagnen
Senast redigerad av Mölle-Mats den 19 maj 2019, 23:58, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Tackar!Mölle-Mats skrev:En liten kommentar om flakvagnarna så, den vagn som är markerad med 4503-01 (som f ö är den enda 4503:an på bilden, övriga nu angivna med detta nummer är olika derivat av 4423) borde hänga ihop med den blå 4611 kranvagnen
Jo, flaken är jag inte överens med, jag kommer att avvakta tills de kommer hem så får de "artbestämmas" då.
En del är ju vagnsatser, andra inte, så vi får väl se...
PS Kul ses MM här och vid liv.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Introduktionen av modeller från HNoll av SJ sov- och liggvagnar av 80-talstyp har gjort att ombyggda sittvagnar har fallit rejält i pris. Tidigare brukade man få ge nästan 3000 för en sådan vagn. Priset för en vagn från HNoll ligger på runt en tusenlapp. I veckan lyckades jag få tag i en WL4 för drygt sjuhundra kronor på Tradera. DEn blir bra med ett blått RC6 från Roco en BC4 från HNoll en blå B5K från NMJ en blå B7 från Roco och en röd S11 från NMJ.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jag har hört om dessa vangnar från Hnoll, är det den sådan på bilden? Fått den? Vore ju fint med en recension av dessa vagnar, intresse finns trots 1000 spänn för en vagn... är de så fina som det sägs?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det är vagnen jag köpte på Tradera, en ombyggd sittvagn. Har beställt en HNoll WL6 från Luleå som ska komma i veckan.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Har sett vagnarna från Hnoll hos Hobbycenter. Grymt fina och dom säljer tydligen bra så man skall nog inte vänta för länge med inköpen.
Också positivt med en ny seriös svensk tillverkare, långt ifrån Max och Brimalm
Stefan
Också positivt med en ny seriös svensk tillverkare, långt ifrån Max och Brimalm
Stefan
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ta en titt på länken från annat forum så tror jag du tappar hakan! Bland de finaste mängdproducerade modeller som sett dagens ljus.cgn1954 skrev:Jag har hört om dessa vangnar från Hnoll, är det den sådan på bilden? Fått den? Vore ju fint med en recension av dessa vagnar, intresse finns trots 1000 spänn för en vagn... är de så fina som det sägs?
BoJ
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg221662
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Så - är då "begåvad" med ett antal svarta Hnoll-vagnar. Bryderiet nu är att få till ett svart Rc-lok? Här finns ju både Märklin och Roco men med mer än 10 år på nacken så finns ju dessa lok bara begagnat och till ovettiga priser. Ett Märklin kostar 6000 spänn+ på eBay.
Tips? Eller ska jag köpa ett billigare lok och investera i en sån där Air-brusch, dekaler och göra ett projekt av det hela? Hmmmm....
Länkad bild från Modellhobby:
Tips? Eller ska jag köpa ett billigare lok och investera i en sån där Air-brusch, dekaler och göra ett projekt av det hela? Hmmmm....
Länkad bild från Modellhobby:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ett rykte, hört hos handlare, säger att Roco kommer med ett svart Rc 3 lok i höst eller tidigt nästa år. Så då finns ett bra lok som förhoppningsvis håller klass med de svarta vagnarna.cgn1954 skrev:Så - är då "begåvad" med ett antal svarta Hnoll-vagnar. Bryderiet nu är att få till ett svart Rc-lok? Här finns ju både Märklin och Roco men med mer än 10 år på nacken så finns ju dessa lok bara begagnat och till ovettiga priser. Ett Märklin kostar 6000 spänn+ på eBay.
Tips? Eller ska jag köpa ett billigare lok och investera i en sån där Air-brusch, dekaler och göra ett projekt av det hela? Hmmmm....
BJ
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Vore inte dumt med ett modernt svart Rc-modell-lok.
Tema P42 just nu: Lok Rc8 220 km/h, sju vagnar med daglig avgång mellan Stockholm och Rom. 24 timmars resa. Uppehåll i Köpenhamn, Hamburg, Köln, Bern och Milano. Trafikstart: 1 januari 2020. Biljett beställd!
Tema P42 just nu: Lok Rc8 220 km/h, sju vagnar med daglig avgång mellan Stockholm och Rom. 24 timmars resa. Uppehåll i Köpenhamn, Hamburg, Köln, Bern och Milano. Trafikstart: 1 januari 2020. Biljett beställd!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jag har beställt biljett också. Ser fram mot denna resa [JC_doubleup.gif]
Rc7 provades i 200 och var avsedd för 180 km/h. Läs om projektet på länken nedan.
http://www.jarnvag.net/lokguide/rc7
BoJ
Rc7 provades i 200 och var avsedd för 180 km/h. Läs om projektet på länken nedan.
http://www.jarnvag.net/lokguide/rc7
BoJ
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Då behöver man inte bry sig om sådana tråkigheter som att 80-talsvagnarna inte får plats på de kontinentala järnvägarna...cgn1954 skrev:Tema P42 just nu: Lok Rc8 220 km/h, sju vagnar med daglig avgång mellan Stockholm och Rom. 24 timmars resa. Uppehåll i Köpenhamn, Hamburg, Köln, Bern och Milano. Trafikstart: 1 januari 2020. Biljett beställd!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Knas-projektet med "Krantåget" fortsätter, jag har hittills hittat 10 olika kranvagnar (olika färger mest men en med annorlunda artikelnummer, från en sats) och 3 digitala, de närmast i bild.
Tillkommit nyligen har en grön med gula streck gjort. Får väl se om några fler varianter dyker upp.
Saknas för dagen gör två flakvagnar (blå och grön) och två kartonger.
Tillkommit nyligen har en grön med gula streck gjort. Får väl se om några fler varianter dyker upp.
Saknas för dagen gör två flakvagnar (blå och grön) och två kartonger.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Vad gör man med en sån liten rackare?
Märklin 3387 - mikroånglok
Märklin 3387 - mikroånglok
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
"Liten rackare" ? Jag kör med "Glaskasten" i N-skala på min anläggning....ett litet smycke.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det är ju en mini-rackare!
Vilken fin rackare.
Här - åter i H0 - kan man ju se det som David och Goliat (även om tyskarna har en kranvagn som heter Goliat).
Märklin 3387 vs 39911
Vilken fin rackare.
Här - åter i H0 - kan man ju se det som David och Goliat (även om tyskarna har en kranvagn som heter Goliat).
Märklin 3387 vs 39911
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hallo igen Matserschmitt
Men speciellt till "Heljans modell av DSB ME "Triangel"-motorvagnen". Vilken rolig lite "sak".
Ser fram mot stora banan din - du har ju både plats och ambitioner (minst 10 x 6 meter) där dessa unikiteter kan sträcka ut sig på nån videorulle (!). Heh - lycka till med det.
Ja, kylvagnarna är ju rätt trista om de inte träffar en på nåt sätt, nåt fabrikat eller en händelse, som här - TMY-dansken. Grattis i a f.Mölle-Mats skrev:... dansk ...
Men speciellt till "Heljans modell av DSB ME "Triangel"-motorvagnen". Vilken rolig lite "sak".
Ser fram mot stora banan din - du har ju både plats och ambitioner (minst 10 x 6 meter) där dessa unikiteter kan sträcka ut sig på nån videorulle (!). Heh - lycka till med det.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Mölle-Mats skrev: Men det var inte de här Frichsbyggda MY-loken som blev TMY, det var de NOHAB-tillverkade. MY 1201-1202 var ett försök av Frichs att konkurrera med de svensktillverkade (nog påhejade av DSB, man tyckte väl det skulle kännas bra att köpa danska lok) - men blev nog ett av de större fiaskona i tågvärlden. De fick bara en livstid på 10-15 år, och under denna så stod de nog mer på verkstan än vad de var ute och drog tåg.
Det var nog snarare så att DSB motvilligt beställde loken 1201-1202 från Frichs efter politiska påtryckningar om att köpa danskt. Förhållandet mellan DSB och Frichs lär ha varit sådär vid den här tiden. Sedan blev Frichs underleverantör till Nohab för en del detaljer till den stora serien MY.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ett telefonsamtaL till "Eke" på Modellcentralen i vintras skulle bli ett av mina dyrare. Förra fredagen fick jag telefon tillbaka från Peter, att en kartong fanns att hämta. Han var tveksam till att låta Postmord sköta leveransen och undrade om jag hade alternativ. Det ordnade sig så att jag kontaktade största kunden. Peter lämnade in paketet på Västkustvägen/Borrgatan i Malmö förra helgen, på tisdagen gick den upp till Göteborg med kurir, så jag kunde hämta den på filialen på Aröd.
I emballaget, bland all bubbelplast, fanns en kartong. I kartongen ytterligare en kartong Jag öppnade den kartongen. På med de medföljande handskarna, lyft bort översta skumplastskivan, öppna nästa kartong, så visar sig två frigolitaskar. I askarna fanns detta. Nu får loket försiktigt åka tillbaks i lådan ett tag, tills jag blir kvitt från ett påfrestande arbete och hinner göra plats på banan för att ställa upp ett godståg.
Växel- och spårspikning pågår på station nummer 2. Som vanligt en förhoppning att det ska bli bättre tid framåt vintern.
"Framåt vintern" var också leveransbesked för sädesärlorna från DEKAS, med förhoppning att de ska visa sig värda att vänta på.
Nu till ritbordet för att rita lokskyltar, det har varit stopp i produktionen totalt sedan det här mardrömsjobbet på Hisingen började i november. "Planerad" uppstart 1:a april visade sig vara det enda på hela bygget som överhuvud taget var planerat.
I emballaget, bland all bubbelplast, fanns en kartong. I kartongen ytterligare en kartong Jag öppnade den kartongen. På med de medföljande handskarna, lyft bort översta skumplastskivan, öppna nästa kartong, så visar sig två frigolitaskar. I askarna fanns detta. Nu får loket försiktigt åka tillbaks i lådan ett tag, tills jag blir kvitt från ett påfrestande arbete och hinner göra plats på banan för att ställa upp ett godståg.
Växel- och spårspikning pågår på station nummer 2. Som vanligt en förhoppning att det ska bli bättre tid framåt vintern.
"Framåt vintern" var också leveransbesked för sädesärlorna från DEKAS, med förhoppning att de ska visa sig värda att vänta på.
Nu till ritbordet för att rita lokskyltar, det har varit stopp i produktionen totalt sedan det här mardrömsjobbet på Hisingen började i november. "Planerad" uppstart 1:a april visade sig vara det enda på hela bygget som överhuvud taget var planerat.
Senast redigerad av PeO den 10 jul 2021, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Får grotta ner mig lite mer i Lenz - trodde det "bara" vara elektronik.
Här en bild på de senaste två förvärvade motorvagnstågen - "moderna" förvisso - men snygga!
(1) Jecos nya version av X2 (X200) - här i Linx-format - snabbtågssatsningen mellan Köpenhamn - Oslo - Stockholm i början av 20-noll-noll-talet.
(2) RAM - Den schweiziska satsningen på 60-talet - first class! Ett gediget - och tungt - tåg (helt i metall) från Märklin. Högsta klass. Har det mesta i teknik men även känslan. Av lyx, typ.
Här en bild på de senaste två förvärvade motorvagnstågen - "moderna" förvisso - men snygga!
(1) Jecos nya version av X2 (X200) - här i Linx-format - snabbtågssatsningen mellan Köpenhamn - Oslo - Stockholm i början av 20-noll-noll-talet.
(2) RAM - Den schweiziska satsningen på 60-talet - first class! Ett gediget - och tungt - tåg (helt i metall) från Märklin. Högsta klass. Har det mesta i teknik men även känslan. Av lyx, typ.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ett Större hål i Plånboken där PoPeO skrev: ↑10 jul 2021, 12:35 Ett telefonsamtaL till "Eke" på Modellcentralen i vintras skulle bli ett av mina dyrare. Förra fredagen fick jag telefon tillbaka från Peter, att en kartong fanns att hämta. Han var tveksam till att låta Postmord sköta leveransen och undrade om jag hade alternativ. Det ordnade sig så att jag kontaktade största kunden. Peter lämnade in paketet på Västkustvägen/Borrgatan i Malmö förra helgen, på tisdagen gick den upp till Göteborg med kurir, så jag kunde hämta den på filialen på Aröd.
I emballaget, bland all bubbelplast, fanns en kartong.
IMG_3421.JPG
I kartongen ytterligare en kartong
IMG_3422.JPG
Jag öppnade den kartongen.
IMG_3423 - Copy.JPG
På med de medföljande handskarna, lyft bort översta skumplastskivan, öppna nästa kartong, så visar sig två frigolitaskar.
IMG_3424.JPG
I askarna fanns detta.
IMG_3426.JPG
Nu får loket försiktigt åka tillbaks i lådan ett tag, tills jag blir kvitt från ett påfrestande arbete och hinner göra plats på banan för att ställa upp ett godståg.
Växel- och spårspikning pågår på station nummer 2. Som vanligt en förhoppning att det ska bli bättre tid framåt vintern.
"Framåt vintern" var också leveransbesked för sädesärlorna från DEKAS, med förhoppning att de ska visa sig värda att vänta på.
Nu till ritbordet för att rita lokskyltar, det har varit stopp i produktionen totalt sedan det här mardrömsjobbet på Hisingen började i november. "Planerad" uppstart 1:a april visade sig vara det enda på hela bygget som överhuvud taget var planerat.
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Blir det inte lite besvärligt att koppla sädesärlorna till Lenz BR 55:a?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Så långt funderade jag inteJohan Molin skrev: ↑11 jul 2021, 21:21 Blir det inte lite besvärligt att koppla sädesärlorna till Lenz BR 55:a?
Det bli det nog, Ho-banan är nere i garaget och noll-banan på övre salen och jag tänker inte bygga någon helix med omskalning mellan våningarna. Lasse L föreslog det, men det går inte, för då blir Reodor Fälgen hemlös.
Ska de nödvändigtvis gå efter en Ga, får det bli Trix eller Fläskmann.