cgn1954 skrev:Just denna Insider modell har den lilla "faciliteten" att det dyker upp en snubbe (lokförare) i det fönster som går framåt.
Fränt! Det borde det väl egetligen göra i alla el- och diesellok med förarhytt i bägge änderna ...
cgn1954 skrev:... pantografer (på tyska/engelska) ...
In English, maybe - aber auf Deutsch heiβt es Stromabnehmer!
cgn1954 skrev:De Br E03 med enkla rader av ventilationsgaller var väl en förserie/prototyp. Fanns också som modell, i a f hos Märklin.
Stämmer bra det, och bara i ett fåtal (tre eller möjligen fem?) exemplar. Jag tror att de byggdes/levererades redan 1965, sedan kom väl produktionen av Br 103 någon gång kring skiftet mellan 60- och 70-talen.
Och visst har Märklin haft även förseriemodellen som modell, det började redan under andra halvan av 60-talet med artikelnummer 3053 (lite senare kom 3054, som då var en modell av Br 103 i produktionsversion). Men även i "modern" tid så har den återlanserats, för dussinet år sedan så hade jag ett digitalt ex med Sinus-motor (med art.nr 39573). Även då fanns det en Br 103:a med strömavtagare styrda med Piezoelektriska motorer, 39579, som jag dock ratade eftersom den var Epoche IV.
cgn1954 skrev:Produktionsserien hade hela (nästan) 10 000 hk. Det var mycket redan då, matchad kanske bara av Dm3. Br 103 hade kanske funkat som malmlok oxå om det växlades ned lite. (Ja - jag kollade: Dm3 ca 9 700 hk, IORE ca 14 400 hk).
Men egentligen var de snabba - produktionen 200 km/h. Det gick dock fortare - Br !03 118 i 265 km/h och Br 103 003 och 103 222 i hela 280 km/h.
En storhet i tysk järnvägstrafik. Rätt coola/snygga...
Ja de var väl egentligen utvecklade för att vara expresstågslok, men mot slutet av sin verksamma tid så användes de även som dragare av godståg (och möjligen finns det ett och annat exemplar kvar i aktiv tjänst än idag hos privata tågoperatörer, bl a så drogs Krokodilen av en Br 103:a under åtminstone en del av sin Schwedenfart genom Tyskland har jag sett på bilder).
En ikon i den tyska järnvägshistoriken, och de var väldigt omtyckta av lokförarna också.