Toppbilden, visa:
Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
HEJ HEJ
Jag hade sen länge en liten vit vagn utan kartong, helt ensam. Det visade sig vara ena vagnen av två i Märklins sats 31636. En tomkartong införskaffades snabbt på eBay men den svarta vagnen verkade helt omöjlig få tag i som ensam men den 3 april dök det upp en maka på eBay i Tysklandet. Skönt - nu ere ingen inkomplett sats längre.
Verkar som om en del folk som säljer på eBay och Tradera styckar satserna och säljer innehåll och kartong var för sig. Mer flis antagligen men väldigt fult tycker jag.
Märklin 31636 och den vita som väntade på polarn - nu är väntan över!
Märklin 31636 vagn nr 2
Å så en närbild
Jag hade sen länge en liten vit vagn utan kartong, helt ensam. Det visade sig vara ena vagnen av två i Märklins sats 31636. En tomkartong införskaffades snabbt på eBay men den svarta vagnen verkade helt omöjlig få tag i som ensam men den 3 april dök det upp en maka på eBay i Tysklandet. Skönt - nu ere ingen inkomplett sats längre.
Verkar som om en del folk som säljer på eBay och Tradera styckar satserna och säljer innehåll och kartong var för sig. Mer flis antagligen men väldigt fult tycker jag.
Märklin 31636 och den vita som väntade på polarn - nu är väntan över!
Märklin 31636 vagn nr 2
Å så en närbild
Senast redigerad av cgn1954 den 25 apr 2013, 22:47, redigerad totalt 2 gång.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
HEJ HEJ
Här är 4 vagnar till av en inbördes likadan sort, "ölvagnar" med bromshytt som hittat hem för nåt tag sen.
Varning: Det finns väl en 4-500 Märklin-vagnar av denna sort, en hel massa också av Piko, Roco, Trix, Liliput och andra fabrikat - så att samla dessa är kanske inte det bästa - det tar ju aldrig slut. Jag har nog själv lite för många - kanske...
Märklin 48297-01 Leibnitz Keks
Märklin 4680.98703 Generalle Bank
Märklin 4680.84891 Kessler Sect
Piko 54940 Recken Beer - kanske värt notera: Det ska limmas fast en massa plastdetaljer på Pikos vagnar, tar säkert nån timme eller så. Viss liten skillnad också i utseende jämfört med Märklins vagnar. Fast här hittar man bromsstången från hytten och ner, det har inte Märklin.
Här är 4 vagnar till av en inbördes likadan sort, "ölvagnar" med bromshytt som hittat hem för nåt tag sen.
Varning: Det finns väl en 4-500 Märklin-vagnar av denna sort, en hel massa också av Piko, Roco, Trix, Liliput och andra fabrikat - så att samla dessa är kanske inte det bästa - det tar ju aldrig slut. Jag har nog själv lite för många - kanske...
Märklin 48297-01 Leibnitz Keks
Märklin 4680.98703 Generalle Bank
Märklin 4680.84891 Kessler Sect
Piko 54940 Recken Beer - kanske värt notera: Det ska limmas fast en massa plastdetaljer på Pikos vagnar, tar säkert nån timme eller så. Viss liten skillnad också i utseende jämfört med Märklins vagnar. Fast här hittar man bromsstången från hytten och ner, det har inte Märklin.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Lär ju vara den här...
SA
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Mika!
Skall du samla alla 50 exen?
Skall du samla alla 50 exen?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
@arcego
Ja, jag tänkte det...
... ligger du och trycker på en???
/Mika
Ja, jag tänkte det...
... ligger du och trycker på en???
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Inte förrän jag såg din bild blev jag varse modellen
Kan du avvara 1 styck?
Verkar vara en fin modell?
Blir ju återigen ac ombyggnadsproblemet, OM jag mot förmodan hittar'n.
Kan du avvara 1 styck?
Verkar vara en fin modell?
Blir ju återigen ac ombyggnadsproblemet, OM jag mot förmodan hittar'n.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
@arcego
Nej, tyvärr.
Idag såhär sista vardagen på veckan kom det lite modeller som köpts in på Tradera.
Först var det en gammal obyggd O-vagn från Perl.
Och så kom detta lilla Brawa-lok.
Med detta lilla lok kom även en HNJ Verkstads ombyggnadssats till SJ litt. Z64.
/Mika
Nej, tyvärr.
Idag såhär sista vardagen på veckan kom det lite modeller som köpts in på Tradera.
Först var det en gammal obyggd O-vagn från Perl.
Och så kom detta lilla Brawa-lok.
Med detta lilla lok kom även en HNJ Verkstads ombyggnadssats till SJ litt. Z64.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
HEJ HEJ
En tysk, Br 05 002, kom hem i fredags. Får väl bli ett gäng vagnar också, vi får se.
Beträffande Br 05: 001:an, den röda och 002:an den svarta, byggdes för tester 1935-36 och 002:an gjorde också drygt 200 km/tim 1936.
Originalet
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 05_001.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_05
För övrigt fanns det en 003:a också, med en "aning" udda utseende för att vara ett ånglok.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... C10258.jpg
http://www.modelrailforum.com/forums/in ... built_br05
En tysk, Br 05 002, kom hem i fredags. Får väl bli ett gäng vagnar också, vi får se.
Beträffande Br 05: 001:an, den röda och 002:an den svarta, byggdes för tester 1935-36 och 002:an gjorde också drygt 200 km/tim 1936.
Originalet
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 05_001.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_05
För övrigt fanns det en 003:a också, med en "aning" udda utseende för att vara ett ånglok.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... C10258.jpg
http://www.modelrailforum.com/forums/in ... built_br05
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
HEJ HEJ
Ja, det blev 6 s.k. Loreley-vagnar (Märklin 43209, sats med 4 vagnar och 43219, sats med 2 vagnar) till loket. Passar OK till Br 05 002, tycker jag.
Ska försöka få tag i en blå Fleischmann bagagevagn - har kollat in en snygg - men den finns inte så ofta - eller till rätt pris - inte idag. Så vi får se...
Lite bilder från idag.
Märklin 37051, BR 05 002
Restaurangvagnen
En av de fem blåa vagnarna
Snyggt med kortkoppel och nära
Tåget på Trollbäcken-bron i Tyresö
Ja, det blev 6 s.k. Loreley-vagnar (Märklin 43209, sats med 4 vagnar och 43219, sats med 2 vagnar) till loket. Passar OK till Br 05 002, tycker jag.
Ska försöka få tag i en blå Fleischmann bagagevagn - har kollat in en snygg - men den finns inte så ofta - eller till rätt pris - inte idag. Så vi får se...
Lite bilder från idag.
Märklin 37051, BR 05 002
Restaurangvagnen
En av de fem blåa vagnarna
Snyggt med kortkoppel och nära
Tåget på Trollbäcken-bron i Tyresö
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Onekligen ett häftigt tåg, som får det att vattnas i munnen! Ger vaga nostalgivibbar också till, i mitt fall, Fleischmanns gamla kataloger — fast då var väl i regel de gamla skönt blå/grön/röda tyska personvagnarna gjorda av bleckplåt!
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Snyggt med tätt kopplade vagnar!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Detta trefas-lok från Rivarossi är mitt senaste lok.
FS E432 033.
/Mika
FS E432 033.
/Mika
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Wow! Konstiga italienska ellok är verkligen underhållande.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hej Hej
Total Cool. Vad jag sett så fanns det en del försök med 3-fas, ingen blev ju bra inte minst pga. kostnaderna.
Och loken fick en liten "annorlunda look".
Ska bli intressant följa Mikath:s snart startade tråd om "Hur jag fixade min anläggning med 3-fas kontaktledning".
Total Cool. Vad jag sett så fanns det en del försök med 3-fas, ingen blev ju bra inte minst pga. kostnaderna.
Och loken fick en liten "annorlunda look".
Ska bli intressant följa Mikath:s snart startade tråd om "Hur jag fixade min anläggning med 3-fas kontaktledning".
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Förutom svenska modeller så är jag även svag för italienska modeller.
FS hade flera trefaslok.
Rivarossi har ett till som heter E431.
/Mika
FS hade flera trefaslok.
Rivarossi har ett till som heter E431.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Igår fick jag även ett par vagnar jag länge sökt.
VVA SJ litt. CF4 och VVA SJ litt. DF5.
Riktigt trevliga 2-axliga vagnar som kommer att passa riktigt bra på min trefas-ovalbana.
/Mika
VVA SJ litt. CF4 och VVA SJ litt. DF5.
Riktigt trevliga 2-axliga vagnar som kommer att passa riktigt bra på min trefas-ovalbana.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Vilka "skönheter", italienskorna.
Du gör mig nyfiken på din trefasbana; det blir väl äkta trefasdrift?
Du gör mig nyfiken på din trefasbana; det blir väl äkta trefasdrift?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Är det detta som kallas för turboMärklin?Svenne skrev:Du gör mig nyfiken på din trefasbana; det blir väl äkta trefasdrift?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hej hej
Här är lite OT.
Förutom norra Italien som hade trefasdrift via 2 kontaktledningar ända till 1976 så testades trefas med 3 kontaktledningar i norra Tyskland i början på förra århundradet. Bilden visar en motorvagn med 2 x 3 strömavtagare.
F ö gjordes därstädes hastighetsrekord 1903 med 210 km/t. Rätt ok.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ljebok.png
Här är lite OT.
Förutom norra Italien som hade trefasdrift via 2 kontaktledningar ända till 1976 så testades trefas med 3 kontaktledningar i norra Tyskland i början på förra århundradet. Bilden visar en motorvagn med 2 x 3 strömavtagare.
F ö gjordes därstädes hastighetsrekord 1903 med 210 km/t. Rätt ok.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ljebok.png
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 16 feb 2012, 19:42
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Eftersom NMJ segar med sina SJ-sovvagnar så måste ju folket på anläggningen ändå kunna åka nattåg.För ca två år sedan "förköpte" jag mig.Inhandlade Roco´s ES64 F4 (br189) City Night Line och därtill Cnl-vagnar,3st Cnl comfortline dubbeldäckade sovvagnar.2st Cnl enplans liggvagnar.Som lök på laxen köptes också en DB dubbeldäckad comfortline samt en DB restaurantvagn.(Det är ju som ni kanske vet ganska vanligt att cnl-tågen innehåller "blandad kompott".Loket fösågs med ljud och "blyades" rejält.(Mkt gott om plats)Men....sju vagnar på min anläggning 30cm/st ser inte klokt ut.Fem vagnar är lagomAlltså får det bli två nattåg.OK,efter mycket studerande på youtube rörande tyska nattåg bestämde jag mig för Märklins nysläppta variant av br120 och tre sovvagnar att komplettera DB-vagnarna.2st Roco och en ACME.Till detta köptes även ESU´s vagnsbelysning,vilket jag varmt rekomenderar.Lätt att installera,lagom ljus och det som många längtat efter,backupkondensator som ger konstantljus även vid kortare strömbortfall.Detta har jag iof fixat genom att alltid ha två vagnar med släpsko och jordbleck och sedan länkat hela tåget med kabelförbindelse.Det sitter även slutljus monterat i belysningssatsen om man så önskar.Så här ser loket ut.(Tungt som en tegelsten,drar allt)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hej hej
Så efter viss tids letande på nätet så fanns denna Fleischmann 5843 till ett rimligt pris på eBay.de. Antingen har det inte funnits några till salu eller så har det var hutlöst dyrt.
Märklin verkar inte ha någon motsvarande blå vagn så det funkar precis lika bra med en Fleischmann.
Till mitt nya blå tåg.
Hittat hem idag.
Närbild - nån som vet vad bulan på taket är till för? Bara fönster eller vad?.
Vet inte om jag bara missat men det är nog första gången jag ser ett fotsteg med sådan detaljeringsgrad, här med hål.
Loreley-tåget som nu får en bagagekompis.
Så efter viss tids letande på nätet så fanns denna Fleischmann 5843 till ett rimligt pris på eBay.de. Antingen har det inte funnits några till salu eller så har det var hutlöst dyrt.
Märklin verkar inte ha någon motsvarande blå vagn så det funkar precis lika bra med en Fleischmann.
Till mitt nya blå tåg.
Hittat hem idag.
Närbild - nån som vet vad bulan på taket är till för? Bara fönster eller vad?.
Vet inte om jag bara missat men det är nog första gången jag ser ett fotsteg med sådan detaljeringsgrad, här med hål.
Loreley-tåget som nu får en bagagekompis.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det är den här typen av tåg som gör en nostalgisk inför tanken på utlandsresor med tåg förr i världen! (Jodå, jag har åkt snälltåg efter ånglok, visserligen i DDR 1974, men ändå ...).
- Radiomacke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Någonstans på nätet såg jag en ritning på inredningen i en liknande vagn, där var golvet upphöjt just under kupan så att man såg ut genom fönstren när man stod upp. Det är väl för att der zugbegleiter (ung. konduktör?) ska kunna se hela tågsetet på ett enkelt sätt. Jämför t.ex. med amerikanska cabooser, liknande lösning på samma problem.cgn1954 skrev:Närbild - nån som vet vad bulan på taket är till för? Bara fönster eller vad?.
Grattis till ett vackert tåg, förresten!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hej hej
Tack för grattis, ja den förklaringen med upphöjt golv och "översyn" av tåget låter som en rimlig sådan (förklaring).
Här en bonusbild i solen.
Tack för grattis, ja den förklaringen med upphöjt golv och "översyn" av tåget låter som en rimlig sådan (förklaring).
Här en bonusbild i solen.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Idag fick jag lok nummer två av denn FS E432 033.mikath skrev:Detta trefas-lok från Rivarossi är mitt senaste lok.
FS E432 033.
/Mika
Den nya var digital med ljud, och den första skulle varit de men blev ett felköp.
Kanske någon som är intresserad an en analog DCC FS E432 033 från Rivarossi.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Idag dök mina beställda Mas-vagnar upp.
Det blev två 1908 standardvagnar och två 1908 med 1 meters påbyggnad.
Tyvärr hade båda mina 1908 standardvagnar gjutfel, men ett telefonsamtal med Lokstallet så utlovades två nya vagnar. Tusen tack för den servicen Lokstallet.
/Mika
Det blev två 1908 standardvagnar och två 1908 med 1 meters påbyggnad.
Tyvärr hade båda mina 1908 standardvagnar gjutfel, men ett telefonsamtal med Lokstallet så utlovades två nya vagnar. Tusen tack för den servicen Lokstallet.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hej hej
En gammal V.200 i nyskick kom hem för ett tag sen. Tyckte då det skulle vara skoj med en V.300, men som till skillnad mot V.200 är 6-axlig och därmed lite längre och tyngre men bra mycket starkare.
V.300 byggdes i bara 4 exemplar 1957-58, sth 140 km/h, ca 3200 hk (ca 2200 kW) från 2 st. V12:or, 20,3 meter, 104 ton.
V.200 fanns som två olika - V.200.0 och V.200.1.
V.200.0 byggdes i 86 ex 1953-58, sth 140 km/h, ca 2200 hk (ca 1600 kW) från 2 st. V12:or, 18,5 meter, 80 ton.
V.200.1 byggdes i 50 ex 1962-65, sth 140 km/h, ca 2700 hk (ca 2000 kW) från 2 st. V12:or, 18,4 meter, 80 ton.
Uppgifterna från tyska Wikipedia.
Tänkte skaffa lite röda passagerarvagnar till V.300, V.200 har redan silvervagnar.
V.300 - 39303 från Märklin, tung sak, mfx och ljud - bra pris hos MJ-specialisten i Luleå, alltså inte eBay.de denna gång
V.200 - gammal 3021 från Märklin
Skillnaden i längd är inte så stor, knapp 2,5 cm
En gammal V.200 i nyskick kom hem för ett tag sen. Tyckte då det skulle vara skoj med en V.300, men som till skillnad mot V.200 är 6-axlig och därmed lite längre och tyngre men bra mycket starkare.
V.300 byggdes i bara 4 exemplar 1957-58, sth 140 km/h, ca 3200 hk (ca 2200 kW) från 2 st. V12:or, 20,3 meter, 104 ton.
V.200 fanns som två olika - V.200.0 och V.200.1.
V.200.0 byggdes i 86 ex 1953-58, sth 140 km/h, ca 2200 hk (ca 1600 kW) från 2 st. V12:or, 18,5 meter, 80 ton.
V.200.1 byggdes i 50 ex 1962-65, sth 140 km/h, ca 2700 hk (ca 2000 kW) från 2 st. V12:or, 18,4 meter, 80 ton.
Uppgifterna från tyska Wikipedia.
Tänkte skaffa lite röda passagerarvagnar till V.300, V.200 har redan silvervagnar.
V.300 - 39303 från Märklin, tung sak, mfx och ljud - bra pris hos MJ-specialisten i Luleå, alltså inte eBay.de denna gång
V.200 - gammal 3021 från Märklin
Skillnaden i längd är inte så stor, knapp 2,5 cm
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
En Jeco - SJ litt. Rc2 1100 med ljud är det senaste som trillade ner i brevlådan.
Egentligen för modern för mig, men kunde inte låta bli. Dock är den äldre än den Roco - Rc6 som jag säljer på Tradera nu för att den passar ännu mindre in på mitt samlande.
/Mika
Egentligen för modern för mig, men kunde inte låta bli. Dock är den äldre än den Roco - Rc6 som jag säljer på Tradera nu för att den passar ännu mindre in på mitt samlande.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hej hej
Lite smått har väl hittat hem sen i somras. Köpte lite svenskt för en gångs skull, det började med en modell av TGOJ V 805, fanns "på riktigt" tillverkad av Deutz 1952 så denna typ fanns (finns?) i många andra länder.
Knappt 10 meter lång, 48 ton, max 50 km/h, runt 450 hk (330 kW) och just denna - V 805 - tagen ur drift 1984.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=102685
Sen några modeller av svenska vagnar tyckte jag passade till, har igen aning om det är rätt "epok", tyckte bara de passade till loket. Skulle nog helst vädra upp alltihop förstås... får väl bli nån gång.
TGOJ V805, Märklin 3138.1, tillverkades 1985-87
En TGOJ-vagn ska det va till förstås - NMJ T604501
SJ POST - NMJ T609308
Sohlman - NMJ T604515
Pågens - NMJ T608302
Tetra Pak - NMJ T609305
... å sist Ramlösa - NMJ T604511
Ingen kommentar - det ser varmt å skönt ut i Nackareservatet
Lite smått har väl hittat hem sen i somras. Köpte lite svenskt för en gångs skull, det började med en modell av TGOJ V 805, fanns "på riktigt" tillverkad av Deutz 1952 så denna typ fanns (finns?) i många andra länder.
Knappt 10 meter lång, 48 ton, max 50 km/h, runt 450 hk (330 kW) och just denna - V 805 - tagen ur drift 1984.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=102685
Sen några modeller av svenska vagnar tyckte jag passade till, har igen aning om det är rätt "epok", tyckte bara de passade till loket. Skulle nog helst vädra upp alltihop förstås... får väl bli nån gång.
TGOJ V805, Märklin 3138.1, tillverkades 1985-87
En TGOJ-vagn ska det va till förstås - NMJ T604501
SJ POST - NMJ T609308
Sohlman - NMJ T604515
Pågens - NMJ T608302
Tetra Pak - NMJ T609305
... å sist Ramlösa - NMJ T604511
Ingen kommentar - det ser varmt å skönt ut i Nackareservatet
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Denna trevliga bok fick jag idag.
Den handlar om förebilden till våran Y1:a.
/Mika
Den handlar om förebilden till våran Y1:a.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hejsan
Italienskt igen. Skoj.
Själv har jag investerat i en tysk Köf, digital och svart.
Nån som vet vad det är? Det är i a f en liten rackare. Kommer med bilder imorrn - eller så.
Italienskt igen. Skoj.
Själv har jag investerat i en tysk Köf, digital och svart.
Nån som vet vad det är? Det är i a f en liten rackare. Kommer med bilder imorrn - eller så.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Medhålles!!! Att en nation som kan prestera de vackraste sportbilarna och en hel del andra exempel på enastående design kan ha så s-tans fula ellok ...Jan Frelin skrev:Wow! Konstiga italienska ellok är verkligen underhållande.
Men "il Duce" av dem alla är väl ändå E 626 - fulare lok får man leta lääääänge efter!
http://it.wikipedia.org/wiki/File:E_626.JPG
Also sprach der Matserschmitt!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Eftersom denna Wikipediafil tillhör allmän domän dristar jag mig att länka direkt till bilden! ("Released into the public domain (by the author)")
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Nästan som en pansarvagn.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hemma från Trollhättan.
Fick med mig lite verktyg. böcker och en jättediesel med ljud.
En GE AC6000 UP 7510 från BLI.
/Mika
Fick med mig lite verktyg. böcker och en jättediesel med ljud.
En GE AC6000 UP 7510 från BLI.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hejsan
Här är Köf, alltså en tysk lokomotor. Denna ska föreställa en sådan från Berlin och Deutsche Reichsbahn.
Liten är den - Köffen - Märklin 36822, med dekoder och rött/vitt ljus som enda (?) funktion
Köffen ute i spenaten
Vet inte om det framgår - storleken - men godsvagnen ärinte heller stor
Close up
Här är Köf, alltså en tysk lokomotor. Denna ska föreställa en sådan från Berlin och Deutsche Reichsbahn.
Liten är den - Köffen - Märklin 36822, med dekoder och rött/vitt ljus som enda (?) funktion
Köffen ute i spenaten
Vet inte om det framgår - storleken - men godsvagnen ärinte heller stor
Close up
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jag har utökat min Italienska modellsamling.
Detta är den Italienska förebilden till våran SJ litt. Y1.
/Mika
Detta är den Italienska förebilden till våran SJ litt. Y1.
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Idag fick jag drivningen till Np-loket från HNJ Verkstad.
/Mika
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Idag trillade det ner en modell från HNJ Verkstad.
Denna gång kom det en BJ litt. F3/SJ litt. F9 som kommer att byggas som en SJ-vagn.
http://www.hnjverkstad.eu/pv/580.pdf
Alltid roligt med post från HNJ Verkstad!
/Mika
Denna gång kom det en BJ litt. F3/SJ litt. F9 som kommer att byggas som en SJ-vagn.
http://www.hnjverkstad.eu/pv/580.pdf
Alltid roligt med post från HNJ Verkstad!
/Mika
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Mitt senaste inköp är en byggsats från Brimalm och B-loket,inte gratis kanske men fan jag skulle bara ha det. När det blir byggt är en annan femma
bermod
bermod
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Sista investeringen i lok år 2013 blev ett Taurus från DB som ska dra ett antal dubbeldäckarvagnar. Bilder på vagnarna kommer sen, nån gång.
Märklin 39840 - och ja - det "spelar" likadant som förebilden, bra i början, falskt på slutet
http://www.youtube.com/watch?v=aRf30pVGMp4
Märklin 39840 - och ja - det "spelar" likadant som förebilden, bra i början, falskt på slutet
http://www.youtube.com/watch?v=aRf30pVGMp4
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Artitec har Centurion också, inte svensk, men enligt honom är den israeliska närmst, även den schweitziska skulle också gå att bygga om.
Han har varit med på Intermodellbau varje år jag varit där och det brukar bli en pratstund någon eftermiddag, när det är lite lugnare. Torsdagseftermiddagen förra året var det så lungt, att vi hann med en lång stund med att "lösa världsproblemen".
Det finns lite vagnar, båtar, hus, och cyklar på programmet också. Ska bli skoj att se vad för nyheter han har med sig om ett par månader.
Han har varit med på Intermodellbau varje år jag varit där och det brukar bli en pratstund någon eftermiddag, när det är lite lugnare. Torsdagseftermiddagen förra året var det så lungt, att vi hann med en lång stund med att "lösa världsproblemen".
Det finns lite vagnar, båtar, hus, och cyklar på programmet också. Ska bli skoj att se vad för nyheter han har med sig om ett par månader.