Toppbilden, visa:    


Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Mölle-Mats skrev: sex banankartonger med "lite"
Såg just på Blocket att du har en del av ett rundstall ohämtat från Hässleholm... :P ;)

Så med tillförsikt inväntar vi år 2017, året då MMs inlägg flyttas från denna tråd till...., ja, en annan. 8-) :mrgreen:

Så, ett riktigt Gott Nytt på dej Mazze! :-J
Tack och detsamma, kaimas!

Lyckades inte hitta igen delen av rundremisern på Blocket, men det kanske inte gör så mycket - jag har redan 2 ringstallar om 5 resp 3 portar. Och om det ska bli något gjort under nästa år med allt som jag hittills dragit på mig under det gångna året, så får jag nog dra åt handbromsen vad gäller fler inköp ... :?

Så jag återkommer med rapportering i annan tråd, om det blir i Padborg-diorama/modellverkstadstråden eller om jag "graderar upp" till Anläggningsavdelningen får väl framtiden utvisa.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Nu blir det nörderi på en sannolikt - möjligen sagolikt - hög nivå. Det handlar om denna vagn, här en bildlänk från Flickr, tagen av Roberto Di Trani 2013:
En mellanstor bild - 600 px bred

Tja, jag samlar ju ihop tåg på olika teman - denna vagntyp ska vara med i detta lilla tema med 8 vagnar (egentligen ska det väl vara ett grönt Rc-lok men jag tyckte nåt annat, alltså. :-J ):
En mellanstor bild - 600 px bred

Som synes är det Piko, Märklin (sats med 3) och B-Models (sats med 2) som bidrar med tankvagnar och de är faktiskt ganska olika. Det här inlägget är lite om skillnaderna - för den intresserade.

Fick tag i en Piko nyligen på eBay (385:- ex frakt), såg att några fanns på Tradera också - för dyra pengar (en gick för 545:- idag). Dessa Piko-vagnar är ganska ovanliga, jag har nog letat i typ 2 år.

Som jag redan tidigare skrivit så kanske man inte ska blanda de tre fabrikaten i ett och samma tåg, för så pass olika är de men det beslutet får ju var o en vara allsmäktig över själv.

Färg:
Piko och Märklin rätt nära varandra, B-Models mörkare grön.

Gångbord:
Piko: Grå
Märklin: Silver
B-Models: Svart

Tankens ändar:
Piko och B-Models: Tjock kant, 3-4 mm (så som det bör vara).
Märklin: Buktning direkt vid gröna målningens slut.

Längd - originalet är 17,0 m - dvs. i H0 19,54 cm:
Piko: 19,09 cm
Märklin: 18,10 cm
B-Models: 19,37 cm

dvs. Märklins dryga cm kortare än B-Models.

Bredd - originalet 3,06 m - dvs. i H0 3,52 cm:
Piko: 3,33 cm
Märklin: 3,22 cm
B-Models: 3,35 cm

Höjd - originalet 4,30 m - dvs. i H0 4,94 cm:
Piko: 5,13 cm
Märklin: 5,10 cm
B-Models: 5,32 cm

FLer detaljer skiljer, t ex den vita ringen... osv.
Piko
En mellanstor bild - 600 px bred

Märklin
En mellanstor bild - 600 px bred

B-Models
En mellanstor bild - 600 px bred

Så kan vi ju se lite på skyltningen:
Piko
En mellanstor bild - 600 px bred

Märklin
En mellanstor bild - 600 px bred

B-Models
En mellanstor bild - 600 px bred

Så - vad var då syftet med denna nördiga artikel - tja - lite att visa på att våra tillverkare gör lite som de vill (vilket de får förstås) och att man trots fin detaljering och bra kvalitet kanske inte får en modell som man förväntar sig, om man nu gör det - dvs. att den ska likna förebilden. Det gör de väl sällan i serietillverkning.

Kan ju avrunda med att jag tycker modellerna funkar, de är fina, tycker nog B-Models sticker ut lite i det avseendet.

Så - fler artiklar av denna "kaliber" blir det nog inte. Lite för träigt tråkig. Tycker jag själv. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Nu blir det nörderi på en sannolikt - möjligen sagolikt - hög nivå.
...
Så - fler artiklar av denna "kaliber" blir det nog inte. Lite för träigt tråkig. Tycker jag själv. :=u
Nejnej för tusan, "nörda loss" vetja - det är ju sk-tkul när man verkligen fångas av något specifikt smalt men djupt delämne inom modelljärnvägshobbyn och dess verkliga förebilder! Själv har jag ju som bekant funnit min "blonde level" när det gäller de danska stortyskarna DSB N ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Svante Andersson »

cgn1954 skrev: Tja, jag samlar ju ihop tåg på olika teman - _600px]
Enbart tummar uppåt för detta! [JC_doubleup.gif]

Att bara samla på modelltåg lite hipp som happ är alltför banalt. Och för mig blir det en typ av utflykt från mitt normala "första halvan av sjuttiotalet i Mälardalen och Bergslagen".

Några samlade tåg:
F1200 med B6:or och en B13 ifrån SJK-urfärden i November 1970.
Blue X... Rc6 med 2xA11, 2xB11 och RB11.
Dansktåg i SL-tappning. GC Rc2 och Rc3 med sju Bn-vagnar.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Igår företog jag, föranlett av ett tips av en välvillig forumkamrat, en mycket trevligt liten utflykt över Sundet tillsammans med ett par MJ-kamrater med en gemensam vurm för modeller av danska tåg.

Den ene är Flemming, av dansk börd men bosatt i Sverige sedan många år, som rallar danskt och svenskt treräls – både modeller med äldre och moderna förebilder. Den andre, Hasse, pluggade i København i sin ungdom och rallar egentligen äldre svenskt i tvåräls, men har väl på senare tid (inte helt utan en viss påverkan från undertecknad) alltmer börjat intressera sig för modeller av lite äldre danska tåg från epok 3 och 4. Åsså jag då, DSB och DB epok 3 i både två- och treräls …

Det blev en heldag i tågens tecken, vi inledde med en färja på HH-linjen på förmiddagen och ett besök hos Tog og Tekno i Helsingør, där jag fyndade den här väldigt speciella modellen som jag dittills var fullständigt omedveten om att den fanns:

Bild

Det handlar om en ”dummy” utan motor av en DSB MO motorvagn av Togdillens tillverkning, blir ju helt perfekt till min Heljan MO Nordpilen-sats så att jag med trovärdighet kan hänga mina internationella tåg genom Padborg i kroken på dubbla MO:n (bara en MO orkade i verkligheten bara med 2-3 vagnar, därför kördes de ofta i par för att kunna dra längre och tyngre tåg).

Och trots att jag egentligen har belagt mig med totalt inköpsförbud vad avser bilmodeller i skala H0, så slank det ned ett par Brekina-modeller i kassen lik förbänkat - vete f-n hur det gick till ... :oops:
Bild

Sedan for vi vidare till först Kystbanen i Charlottenlund, en oerhört stor och välsorterad butik. Jag stod och vägde MCK:s helt nyligen lanserade modell av en liten DSB Frichs/Ardelt rangertraktor i handen, men beslutade mig för att avvakta lite med den (den lär väl kunna gå att få tag på den närmaste tiden vid andra tillfällen) – anade att jag nog på nästa ställe kanske skulle ”behöva” ta ett rejält grabbatag i plånboken …

Och det var ett klokt beslut – nästa anhalt var Togcenter Gentofte i Københavns norra utkanter – och där fann jag i begagnathyllan ett par ”hard to gets” som jag jagat en tid. Dels så handlade det om ett DSB E i trerälsutförande, den här gången en modell av den Frichs-byggda varianten som blev ombyggd med dubbla skorstenar:
Bild

Och så hittade jag den sista felande länken av färdigfabricerade modeller till projekt ”tio små N-maskiner” – Rocos modell av DSB N 206 i analogt trerälsutförande. Den bara vände här hemma idag för en snabb provkörning och fotografering, är nu inlämnad till Lokdoktor Claes på Eurohobby för digitalisering.
Bild

Återfärden till den svenska fosterjorden skedde så via Broen, och det blev även ett besök på Modell Digital i Malmö, men där fann jag väl inte något som jag kände att jag "måste" ha. Och avslutningsvis så tog vi oss till Malmö Centralstation för en bit mat bland alla de små serveringar som inrättats i den gamla vänthallen, innan hemresan anträddes på allvar.

Sammanfattningsvis en mycket trevlig dag i goda hobbykamraters sällskap, och jag är mycket nöjd med mina ”fynd”!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av magnus63 »

Jag ser det mer som att det finns olika inriktningar inom hobbyn. För min del (klubbens) bygger vi efter tema, alltså "rätt tid rätt plats, fast kontrafaktiskt". Det ska se ut som Mellansverige 1972-73, både på spår, gator, landskap, en vanlig dag i juni. Inga exceptionella händelser, inte försöka mosa in så mycket "häftiga detaljer" som möjligt på minsta möjliga yta, inga extrema sportvagnar, udda järnvägsvagnar, maximalt antal växlar etc. Inte MiWuLa med andra ord.
Sedan har det väl blivit lite av en hobby i hobbyn för min del att rota i gamla foton, filmer m.m. från den tiden just för att försöka fånga tidsandan. Vet inte hur väl vi har lyckats egentligen, minnet är bedrägligt. Jag är nog mer inspirerad av Göran Josephzohns husbyggen från Klara-kvarteren i skala 1:20, Jan Lööfs teckningar och Lars Molins/Roy Anderssons filmer än Rocos kataloger som inspirationskällor.

Det hela leder ju till att jag gillar "vardagsprylar" väldigt mycket. Bruna godsvagnar både SJs och utländska, Volvo 140:or, gulbruna rivningshus, ringbarer, orangea telefonkioskar, Esso-mackar, Da/Rc2/T21-lok och Zingo Chokladreklam. Givetvis bottnar detta i en snart 55-årig gubbes nostalgi (Henry pushar 60), därför att det är en lite förljugen del av vår barndom, men ändå inte alltför förskönad.
Och ja, ju bättre förebildsenlighet hos modellen, desto bättre. Därav har jag inga samvetsbetänkligheter att re-germanisera Liliputs "typiska svenska godsvagnar" (gladmärkta DB Gls205-vagnar) till DB Gls205, de var vanliga på svenska spår och det är en hyfsad modell - OK, Brawas är bättre, men nu har jag inte den. Köpehus går däremot fetbort, när vi började på 1990-talet fanns det knappt skalenliga hus med svenskt utseende att få tag på. Anders i klubben hade några M-Hobby svenska hus som man var grymt imponerad av, de satte nån slags miniminivå. Heljans Attefallsbodar och danska hus för pygméer eller förkrympta hus kändes bara fånigt.
Sedan råkade man ju se husen på WNJ/KMJK/Malmö MJK...
Nu ska väl i ärlighetens namn sägas att det har dykt upp en del plastkåkar där man börjar kunna snacka om ordentliga modeller - Auhagens funkislängor är inte alls dumma, svenska småserietillverkare har lyckats imponerande bra med laserskurna kåkar i papp/mdf, en del intressanta resingjutningar hr dykt upp, till och med Jeco har väl fått till nån riktigt snygg kåk (den rappade 40-talsvillan är ju döläcker)... samma utveckling där som på spårfordons och bilfronten (Brekina!).

Jag ställde frågan på Facebooks modelljärnvägsforum, om de som bygger någorlunda efter tidsepok, när de var födda och vilken epok de har fastnat för. Det stämde i det flesta fall att det var då de var 5-15 år gamla.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

magnus63 skrev:..."rätt tid rätt plats, fast kontrafaktiskt".
Haha, det där uttrycket var riktigt bra - det tar jag till mig!!! :-T
magnus63 skrev:Jag ställde frågan på Facebooks modelljärnvägsforum, om de som bygger någorlunda efter tidsepok, när de var födda och vilken epok de har fastnat för. Det stämde i det flesta fall att det var då de var 5-15 år gamla.
Ja det är väl det som modellrallande oftast handlar om - en nostalgisk återblick på en svunnen (och förhoppningsvis) lycklig tid!

Själv har jag ju fastnat i i sammanhanget "rätt" tidsepok i min barndom någonstans i skiftet mellan 50- och 60-talen, men geografiskt så blev det ju en rätt rejäl utvikning. Jag hamnar ju i gränslandet mellan Danmark och Tyskland, vilket väl i första hand är föranlett av en speciell förkärlek för kombinationen av alla maffiga råa sorte danske damplokomotiver och deras lite färgggladare tyska systrar med röda hjul och chassin - men också de i mina ögon snygga danske Rundnaeserne i den vinröda ursprungslackeringen samt den tyska "röda älgen".

Men det är också rätt mycket föranlett av att mina lyckligaste stunder i barn- och ungdomen tillbringade jag hos min mormor i Höganäs, och då blev det ju förstås ofta "en tura" över Sundet där man landade på Hovedbangården i Helsingör bland alla Rundnaeserne - och förstås "den underbara sommaren 1968" som jag tillbringade i Bayern bland förebilderna till loken i Märklin-katalogen.

Senast anskaffade lok blev en tysk, och här är det väl också en viss nostalgisk återkoppling. Mitt allra första lok var ju Märklins modell av DB Br 23 (artnr DA 800), och nu blev det en modern variant av samma lokmodell från das Vaterhaus in Göppingen som angjorde Mölle lokupplag - det har onekligen skett ett och annat i förbättringsväg i avbildningen av de verkliga förebilderna på modelljärnvägsfronten de senaste sex decennierna.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Krokodil + urspårning

Inlägg av Mölle-Mats »

Krokodilen fick ju en speciell plats i mitt hjärta under förra höstens "den stora Krokodiljakten" i samband med Sveriges Järnvägsmuséims evenemang "Eltåg 100" som jag gav mig ut på då med kameran i högsta hugg. Som väl de flesta vet så bogserades Krokodilen genom Padborg på sin väg till Sverige då.

Jag har därför känt att jag "behöver" en Krokodil för att (med lite hjälp av the Doc) åskådliggöra när Krokodilen bogserades genom Padborg redan 50 år tidigare på väg till "Eltåg 50"-evenemanget, och har väl jagat ett exemplar sedan dess - dock gärna ett billigt icke fungerande dito eftersom den ändå bara ska gå på släp och inte för egen maskin.

Igår så blev jag så kontaktad av min blåsinstrumentreparatör som undrade om jag var intresserad av hans gamla modelljärnvägsprylar, som blivit liggande i 30 år vid detta laget - och det lät ju intressant. Så jag åkte till honom och kollade bad han hade, och det blev affär (ännu sex plastbackar i cirka banankartonsstorlek bärgade) - och titta vad som fanns där i samlingen:
Bild

Så nu har jag en egen Krokodil (att den är defekt och inte kan köra för egen maskin gör ju inget)! :-T Och förstås så åkte den upp i vitrinen i avvaktan på att min anläggning ska "förädlas", där den dras genom Padborg av DSB N 209 (Märklins modell, artnr 37818):
Bild

Men så blev det en rätt rejäl urspårning, att släppa loss mig med "plånkan" öppen i källaren/verkstaden hos en blåsinstrumentreparatör kan ju bara sluta på ett sätt - det "råkade" följa med en barytonsax (den store bummeln till vänster i bild) också - ett "planerat impulsköp" ... :-r2 Hörde jag "månadens Mölle-Mats"? :=Koko
Bild
Senast redigerad av Mölle-Mats den 17 feb 2017, 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av thorpe »

Det enda som hördes var ett: När barytonsaxarna flockas kan man ge sig f-n på att M-M lurar i kulissen!
Grattis, ett av mina favoritinstrument, blås på!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Krokodil + urspårning

Inlägg av Mölle-Mats »

thorpe skrev:Det enda som hördes var ett: När barytonsaxarna flockas kan man ge sig f-n på att M-M lurar i kulissen!
Grattis, ett av mina favoritinstrument, blås på!
Tack broder! [JC_doubleup.gif]

Eller för att citera sångaren Stellan Viking, som han presenterade mig på ett gig vi gjorde: "håll i troslinningen töser, för nu tar Mats fram barytonsaxen"! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av kilowatt »

Mats Mats Mats......
Varken det ena eller andra köpet förvånar.
Det är skönt att veta att du placerar dina F:d tobakspengar i något bestående!

Grattis till fynden :?: :!:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

kilowatt skrev:Mats Mats Mats......
Varken det ena eller andra köpet förvånar.
Nej, jag vet! :oops:
kilowatt skrev:Det är skönt att veta att du placerar dina F:d tobakspengar i något bestående!
Ja härmed så har jag har väl redan förskotterat det kommande halvårets besparing på att inte röka, och "investerat" pengarna "klokt" ... :-r2
kilowatt skrev:Grattis till fynden :?: :!:
Tack (tror jag, men frågetecknet gör mig lite undrande - är det en ironisk sarkasm? :=nee ).

Nå, jag känner mig rätt tillfreds med hela affären, fick ju mina hett eftertraktade "leksaker" i form av Krokodilen och barytonsaxen - dessutom så fick jag ju något att ställa på "inhyllorna" i grovlagret, som började gapa lite halvtomma i takt med att jag lyckats inventera/fotodokumentera och sortera upp det förra partiet om sex banankartonger som jag släpade hem strax före jul ... :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av kilowatt »

:?: var bara en lite faderlig klapp på huvudet. Förhoppningsvis är det Fynd du gjort med lådorna. Rörkröken är jag övertygad om att du har full koll på

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

kilowatt skrev::?: var bara en lite faderlig klapp på huvudet. Förhoppningsvis är det Fynd du gjort med lådorna.
Affären ska nog gå att "räkna hem" i slutänden tror jag (men timpenningen lär väl som vanligt bli löjligt låg) - en liten bidragande orsak var att jag vid nedpackningen inför hemtransporten inte upptäckte så mycket grejer (förutom Krokodilen då förstås) som jag sponant kände att "den där är fin, den ska jag ha kvar"! Sist gick det inte så bra, berget med min egen samling växte rätt okontrollerat ... :-CO
kilowatt skrev:Rörkröken är jag övertygad om att du har full koll på
Full koll är väl att ta i lite, men jag är nöjd med den delen av affären så här långt. Har väl dock bara provspolat (nej mittåt - provspelat ska det stå förstås) den som hastigast, vi får väl se hur den "lirar" på nästa rep med gubbarna i bandet ...
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av tågtyckarn »

Trevligt att det händer saker. Är du färdig med din samling nu eller? [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av PeO »

Färdig? :o :shock: :? Nej fy så tråkigt. Den dagen är det nog slut.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Trevligt att det händer saker. Är du färdig med din samling nu eller? [JC_doubleup.gif]
PeO skrev:Färdig? :o :shock: :? Nej fy så tråkigt. Den dagen är det nog slut.
Haha, bra fråga. Egentligen så har jag nog redan dragit på mig det jag skulle ha (med rejäl råge!!!), men det dyker ju hela tiden upp nya grejer som jag ju bara "måste" ha då jag ju förstås "behöver" dem ... :oops:

Och som broder Peo så riktigt konstaterat, färdig blir jag nog inte förrän "the show is over". Det finns så många lok (och saxofoner) ...
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

För några veckor sedan såg jag ett DSB MY i röd/svart design på Tradera. Säljaren hade angett att det var analogt, men på en av bilderna syntes en manual för en ESU-ljuddekoder. Jag bjöd på loket och vann till ett hyfsat pris. Eftersom säljaren hade skrivit att det var et analogt lok började jag med att försöka köra det analogt, gick inte så bra. När jag satte loket på ett digitalt spår förstod jag att loket inte alls var analogt, det var digitalt med en ljuddekoder.

Bilden visar MY 1124 när det ska lämna över Nordpilen till 218 178-2 och 218 420-8 för vidare färd söderut så som det kan ha sett ut i slutet av 1980-talet. "Alla" vet ju att det var liten sannolikhet med MY i det tåget vid den tiden, det borde ha varit MZ, men jag har just nu inget MZ.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Jag har förstått att det är med tågsammansättningar som med äventyr i mitt yrkesliv; allt som inte kan hända händer ändå förr eller senare ... :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:För några veckor sedan såg jag ett DSB MY i röd/svart design på Tradera. ...
Grattis till fyndet! [JC_doubleup.gif] Och det är ju något visst med rundnaeserne, du kan säkert hitta någon bra "ursäkt" för att det var en sådan som drog tåget vid just detta tillfället (kanske var den Mz som skulle gjort det tillfälligt indisponibel?).
Johnny skrev:... lämna över Nordpilen till 218 178-2 och 218 420-8 ...
Här finns det väl lite mer anledning till tveksamhet - den här röda lackeringen hade väl inte Br 218 kvar så sent som i slutet av 80-talet tror jag (men jag kan förstås inte svära på att inte några enstaka exemplar hade det).

Just den där lokmodellen har börjat förfölja mig, jag har väl lite blandade känslor inför dem. De kom ju 1960, så de är väl lite "kantboll" för min egen ansats med Padborg. Jag försöker göra mig av med dem så gott jag kan och har sålt en halv bröte sådana där på sistone, men varje gång jag köper in ett parti med grejer så "drabbas" jag av ett par-tre "nya" exemplar. Senast dök det upp ett par-tre stycken exemplar av olika fabrikat/rälssystem i den lackering som väl blev rätt typisk för dem kring skiftet mellan 70- och 80-talen:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

James Bond-loket

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:
Mölle-Mats skrev:Tomten kom hJulandes förbi blåsandes "White Christmas" i sin saxofon, och titta vad han hade med sig i säcken till mig - ett hårt paket (jag måtte ha varit bra snäll i år)! :-T

Bild

En sådan fin modell! ... Loket har också medverkat i en James Bondfilm.
Ja idag så råkade jag få se ett klipp ur Bond-rullen "Octopussy", där ett cirkuståg dras av ett DSB S-lok - låt vara i "förtyskad" version:
Bild

Det förekommer även en del svenska ånglok i den sekvensen av filmen, gissar att man fick "riva ihop" vad man fick tag på i ångloksväg vid inspelningen - för att åka in i DDR "på riktigt" och spela in en Bond-film med de rätta ångloken var väl knappast möjligt under det kalla krigets dagar!?! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Heljans Lynette

Inlägg av Mölle-Mats »

Jodå, det fanns Lynetter att köpa på Rødovre-marknaden idag! [JC_doubleup.gif]
Bild

Här Odderbanen-versionen, är väl inte exakt det utförande som gick i Helsingør i fordom dagar - men "tillräckligt lik" i mina ögon. Gick ju bara inte att motstå ... :-CO

Det följde med "ett" och annat i övrigt också, men det får jag återkomma kring - krävs väl en ordentlig insats att inventera och fotodokumentera det hele (och vem vet, det kanske blir ännu fler "fynd" på Helsingborgs-mässan i morgon!?!). :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Kjell Friberg »

Litet längre upp i tråden nämns att NSB BF-vagnar inte gick söder om Göteborg. Detta kan inte stämma då jag åkte med NSB BF12 från Helsingborg till Hässleholm natten mellan 12 och 13 april 1982. Vagnen gick som lokal sittvagn i nattåget till Stockholm vilket kopplades samman med tåget från Malmö i Hässleholm och den norska vagnen frånkopplades.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Kjell Friberg skrev:Litet längre upp i tråden nämns att NSB BF-vagnar inte gick söder om Göteborg. Detta kan inte stämma då jag åkte med NSB BF12 från Helsingborg till Hässleholm ...
NMJ har ju givit ut en modell av en NSB personvagn (minns inte litterat på den) med färjeöglor och anslutning till tågvärme av dansk typ, och jag utgår från att den har en verklig förebild - så min gissning är att de (liksom även svenska vagnar) kanske färjades över på HH-leden och även gick ner till Köpenhamn.

Däremot så har jag fått uppfattningen av diskussionerna i tråden internationella tåg i Skandinavien att inga norska eller svenska vagnar fick gå vidare från Köpenhamn då de var för breda (med ett undantag för någon enstaka vagn som SJ inhandlat från Tyskland och som hade kontinental bredd) - och därmed så hamnade SJ:s och NSB:s personvagnar "under min radar" för mitt Padborg-koncept.

Men när vi ändå är inne på "internationella" personvagnar som rullat över gränserna så passar jag på tillfället att presentera den här vagnen av LS Models fabrikat som jag lyckades få tag på i Rødovre för en dryg vecka sedan - sådana här vill jag gärna tro att de rullat genom Padborg i forna dagar!

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av magnus63 »

Kontrafaktiskt betyder väl ungefär att "det skulle kunna ha varit sant, men det är inte det".
Normlösa i sig finns faktiskt, det är 5 hus nånstans i Skänningetrakten. Vårt Normlösa är en liten tätort med ca 10 000 invånare, stort som Åtvidaberg kanske. Riktigt var det ligger vet jag inte, men bilarna har nummerskyltar med D- och E-, riktnumret är 0159 och SL kör tydligen buss dit, så nånstans mellan Ålberga och Gnesta skulle jag tro.

Waltz & Maszurka, som lägger in gurka finns givetvis inte. Det kommer från en Lennart Hellsing-sång. VD på det lilla företaget, som alltså numera ägs av en tysk livsmedelskoncern, heter som av en händelse Kennart Hellsing. Konditori Tårtan har funnits på TV i början av 70-talet, det var C J de Geer och Henrik Alexandersson som skapade serien, och Jan Lööf som spelade en av huvudrollerna. Deras VW T2-skåp åker genom Normlösa. Numera finns faktiskt konditori Tårtan, i just det gamla kondis på Hornsgatan där serien spelades in. Reklamen på en husfasad med "Raba-Hiff 3000" från Bonk Industries är ett konstprojekt från nån som hette Gulliksen, som utforskade reklamens bild- och formspråk i slutet på 1990-talet. Hotell Hilbert är ett matematiskt problem formulerat av matematikern David Hilbert, för att demonstrera den minsta mängd som kan vara oändligt stor, alef-0, som är mängden av alla naturliga tal. I källaren ligger klubb Gödel, och Kurt Gödel var en av David Hilberts elever som gav sig fan på att överbevisa sin lärare om att matematik och logik var ofullständiga system. Det ska tilläggas att han lyckades, i början på 1930-talet, till sin lärares stora förtret. Stadsarkitekten Hjalmar Mindhre är en liten kopia å Stockholms stadsborgarråd Hjalmar Mehr, som hålls skyldig för rivningsraseriet i Stockholms innerstad 1965-75.

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Kjell Friberg »

Stockholms stadsborgarråd Hjalmar Mehr kallades Almar Nehr av den tiden miljölämpar efter hans beslut att fälla Kungsträdgårdens almar i samband med T-banebygget.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:Bild
Satt å bläddrade lite bland gamla trådar och denna bild är lite rakt på sinnesstämningen min - just nu. Snygga, vackra tåg och fina färger... varför blir det så enkelspårigt allting numera i skala 1:1... grått o svart och ganska lite omtanke om den visuella, upplevda miljön när man åker tåg. Bekvämt = ja, ok, det är en sak. Men upplevelsen. Har man inte (operatörerna) råd att sticka ut lite mer, snygga fordon, bra mat, komfort, enkelt... lite mer branding som det heter på brexit-språk.

Det finns ju Snälltåg och SkJbAB med blå tåg - bra - men jag vill ha mer av kvalitet generellt hos alla, skönt ska det vara och med jag som kunden i centrum. Inte operatörens vinstmarginal. Vilket är So Boring . . . jmfr flygets sardinburks-grej. Varken effektivt eller värdigt.

Det är en sak med pendling och vardagsresor men jag vill kunna Resa med tåg. Uppleva. Och lite vartsomhelst.

Detta inlägg är OT denna trådrubrik... vill nån skapa en debattråd i ämnet så ....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Ungefär så här då!



"Hiawatha" är historienom en indianpojke och Minnehaha Falls i Minneapolis, ett mycket vackert vattenfall som mynnar ut i Mississippi. Hiawatha blev i verkligheten hövding för en Mohawk-stam, och förutom den dikt av Longfellow som odödliggjorde honom kan minnesgoda läsare komma ihåg att han figurerade som ganska bångstyrig indianpojke hos Walt Disney - givetvis absolut inte PK i dagens värld ...

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Magnus P3 »

Härlig film full av framtidsoptimism i dessa domedagar. [JC_doubleup.gif] Tror att Ike förmådde samla USA till skillnad från DT.

Med "Olympian Hiawatha" hade jag gärna rest. Tyvärr försvann Milwaukee Roads linje till västkusten (Pacific extension) efter konkursen 1980.

Såg nyligen ett program på Discovery om VIA Rails "The Canadian" som går mellan Toronto och Vancouver. En liknande resa, men lite längre norrut. Den resan kan jag tänka mig att göra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Samma här! Det gäller bara att ta sig dit tillsammans med en bättre hälft som vägrar att flyga ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av PeO »

fram till 1956 åkte fler båt. Det fanns i alla fall för några år sedan möjlighet från Skottland. Hur är det med Povels metod?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Vare sig SAN BLAS eller Salénrederierna finns längre. Däremot existerar fortfarande Saléns personalförening. Vi hade det mycket stora nöjet att träffa den gamle salénkaptenen Ruben, bördig från Estland (?) med sin hustru, som också jobbat för Saléns, på en av våra italienresor.
Men den resmöjligheten är således stängd.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Stefan S »

Johan Molin skrev:Vare sig SAN BLAS eller Salénrederierna finns längre. Däremot existerar fortfarande Saléns personalförening. Vi hade det mycket stora nöjet att träffa den gamle salénkaptenen Ruben, bördig från Estland (?) med sin hustru, som också jobbat för Saléns, på en av våra italienresor.
Men den resmöjligheten är således stängd.
Det finns ett nytt Salén :-CO

http://www.salenship.com/

Bild

Stefan

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Idag kom ett paket från Felderbanen i Kolding. En modell från McK av DSB litt Ag. Ag var 40-talsvagnar som uppgraderades till samma standard som 60-talsvagnarna. De användes fram till ca 1990, även i gränsöverskridande tåg. Som vanligt när det gäller McK är vagnen väldigt fin och väl detaljerad.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Vilken fin vagn! Ja, McK är duktiga, och det finns något visst med danska järnvägar ...
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Vilken fin vagn! Ja, McK är duktiga, och det finns något visst med danska järnvägar ...
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Ja det är bara att instämma med föregående talare - det er noget saerligt med danske jernbaner!

Mina egna danska personvagnar är nog uteslutande av Heljans fabrikat (så här långt i alla fall) förutom några Hobbytrade resgodsvagnar (om de nu räknas som personvagnar?). Men jag har i alla fall köpt en liten rangertraktor av McK:s fabrikat, och den är ett riktigt litet smycke! [JC_doubleup.gif]

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

En handlare sålde Hg 661 från Jeco till mycket bra pris, så den köpte jag. Ett lok som verkar gå bra och som kan användas både för person- och godståg med förebild från ca 1970.

Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Stefan S »

Mina senaste lok o vagnar. Den gamla vagnen är lite kul, en sydafrikansk Lima vagn. En bydåre och ett nederlänskt Lima lok (som har helt ok gångegenskaper) samt slutligen ett rälsbuss släp som jag inte kunde motstå när Hobbycenter reade för 150:- [JC_doubleup.gif]

Bild

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Köpte Rocos modell av DSB MZ 1406 från Lippe. Modellen har bra ljud, ca 20 funktioner och har bra tyngd.

Bild

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Hittade en DSB litt Bk, en andraklassvagn med tjänstekupé och kiosk Vita lodräta linjer på vagnsidan visar var kiosken är belägen. Vagnen är tillverkad av Lima. Efter att restaurangvagnarna försvann från Nordpilen i slutet av 70-talet användes Bk på sträckan Frederikshavn-Padborg. Nu har jag fått ihop så att jag har tre Nordpilar, ett set med vinröda vagnar BD+B+B+BRh+ABg med ett vinrött MY, B-vagnarna kan bytas ut mot Cc. Ett med DB-vagnar BD+B+A+DSB Bk med ett rött MY och slutligen ett rött set med DB-BD, DSB B+B+Bk+Ag med ett rött MZ. Jag har också köpt ett vinrött MZ som just nu är hos Lokverkstan. Jag gillar danska tåg.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Med all rätt! Vilket fabrikat har vagnen?

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Lima.


Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Är gräsänkling den här veckan på landet. Så i morse jag körde in till Varberg och tog Öresundståget till Helsingborg och där tog jag färjan till Helsingør. Efter tre smørrebrød och en øl gick jag vidare till Tog & Tekno och hittade en Roco DSB B som blivit ombyggd till A. En ovanlig modell, ombyggd i mycket liten upplaga.

Bild

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Ojoj... lät jobbigt, mycket hålla koll på. Precis så jobbigt som jag vill ha det. :D

Snygga vagnar!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Ända sen jag var typ 10 år å knallade runt på mormors gator i Hamburg - med glutt i både hobbyaffärer och antikvariat - så har jag haft en liten längtan efter denna - ett stort ånglok med en hytt på tendern. Inte vet jag varför... men det fick förverkligas nu när plånboken inte gråter längre - det blev en Märklin 37836, nån Insider-modell som det heter.

Det står redan en passgångare i tenderhytten - lokförare och eldare får man pilla dit själv lokhytten, de finns i alla fall med i kartongen - vilket jag inte sett tidigare. Preiser-gubbar kanske? (Inga damer dock). Väldigt fin modell. Går och låter helt fantastiskt. :-J
Marklin-37836.jpg
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Ända sen jag var typ 10 år å knallade runt på mormors gator i Hamburg - med glutt i både hobbyaffärer och antikvariat - så har jag haft en liten längtan efter denna - ett stort ånglok med en hytt på tendern. Inte vet jag varför... men det fick förverkligas nu när plånboken inte gråter längre - det blev en Märklin 37836, nån Insider-modell som det heter.
Oh ja - ett måste! Den modellen förälskade jag mig i totalt när den lanserades i 1969 års Fleischmann-katalog under beteckningen "den svarta Mustangen" (den officiella beteckningen är Br 50 KAB, där KAB står för Kabine. Man monterade sådana på tendrarna för tågbefälhavaren på godstågen, och kunde därmed skippa godstågsbetjäningsvagnarna i tågen har jag snappat upp någonstans). Märklin kom sedan med sin variant av de här loken 1974, då med artikelnummer 3084.
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Stefan S »

Födelsedagspresenter från min son, svärdotter och hennes mamma och styvpappa, jag gillar nog mest muggen faktiskt [JC_doubleup.gif]

Bild

Den här fyndlådan från stampen fick jag från några andra släktingar :-CO

Bild

Stefan

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Hustrun var på tjänsteresa i helgen. Då passade jag på att ta en sväng till Danmark. Dels för att besöka Louisiana, men också för att besöka MJ-butiker. Det finns många välsorterade butiker i Köpenhamn, det verkar som det finns fler MJ-butiker i Köpenhamn än i hela Sverige. Varför är det så? Jag är också imponerad av det stora utbudet av modeller med dansk förebild, inte bara från större tillverkare som Heljan och McK utan också från många småtillverkare.

Igår besökte jag först Togdillen i Vanløse. Där hittade jag en begagnad DSB 1 klassvagn litt A i vinröd design och en dummymodell av DSB litt MO. Jag har sedan tidigare en MO från Heljan. Dummyn - framtagen av Togdillen - är fin men inte lika fin som Heljanmodellen, men den duger.

Efter Togdillen åkte jag till Togcenter i Gentofte, även de har ett imponerande sortiment, men jag hittade inget som jag ville köpa där. Innan jag åkte vidare till Louisiana stannade jag vid Kystbanen i Charlottenlund. Även de har ett imponerande sortiment och jag köpte en Heljan personvagn DSB litt CC och några innerbelysningar från Roco. CC-vagnen kommer att passa bra tillsammans med de två CC som jag redan har, en Brh och MO med dummyn.

Det finns fler MJ-affärer i Köpenhamn, men jag hann bara med de tre.

Turen till Danmark avslutades med några timmar på Louisiana, trots att där var massor med folk är det alltid givande att vandra runt där.
IMG_3751.JPG

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:... Då passade jag på att ta en sväng till Danmark. Dels för att besöka Louisiana, men också för att besöka MJ-butiker.
Kul, jag förstår att du hade en trevlig och givande resa till den lille landet!
Johnny skrev:Jag har sedan tidigare en MO från Heljan. Dummyn - framtagen av Togdillen - är fin men inte lika fin som Heljanmodellen, men den duger.
Jo jag har också skaffat dummyn till mitt MO-tågset - men ångrade mig nästan lite senare då jag insåg att jag hade kunnat få en begagnad Heljan MO för i stort sett samma pris. Man hade ju kunnat plocka ur motorn ur den och ha den som dummy, hade blivit snyggare ...[/quote]
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"