Toppbilden, visa:    


Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av perjan »

Johan, jag är tacksam för att du i tidigare inlägg gjorde klart att du förstod mitt budskap och jag är samtidigt väl medveten att jag balanserar på slak lina.
Likväl tycker jag att jag i ett öppet forum kan ta upp ett ämne som rör upp känslorna. Som tidigare nämnts skall vi ju inte fördömma inlägg som berör forumets profil vid sidan om sakinnehållet i inläggen. Det du och Sture nämner i senaste inlägg är ju en bra belysning av forumets egentliga syfte.

Jag ser gärna fram emot en fika i Hedemora. Tack på förhand Sture

Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Självklart är din fråga viktig, och mår säkert bra av att diskuteras fortlöpande. Det är som sagt inte en lätt fråga. Att vilja diskutera den är väl uttryck för att önskan är att alla ska känna sig välkomna! Vi får väl återkomma till diskussionen framöver.

Sture Bylén

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Sture Bylén »

Det här är ju en mycket sereiös tråd där vi kanske ska vara försiktiga med utvikningar, men efter en god egentilllagad middag (nasi goreng) och helgen sista stora stark kan jag inte motstå en liten reflektion, som grundar sig på Arnes fundering:
Arne Lindgren skrev:Men hur ska vi som råkat bli personliga vänner kommunicera?
Ska vi inte få kommunicera så att alla ser?
Jag erinrar mig en TV-intervju från 60-talet, precis när du-reformen höll på att slå igenom. Jag vill minnas att det var Erlander som fick frågan av en reporter:
- I debatter så kallar ni varandra alltid för "Herr Hedlund" , "Herr Erlander", Herr Ohlin" osv. Är ni verkligen inte "du" med varandra i den politiska toppen?
Erlander svarade:
-Naturligtvis är vi alla du med varandra, men inför VÄLJARNA är vi "Herr Hedlund", "Herr Ohlin" osv.

Vi får köra som så, Arne, att när vi träffas i Gävle och på andra ställen så kallar vi varandra Arne och Sture men när vi skriver på forumet kallar vi varandra Herr Lindgren och herr Bylén. :D :D
Vad sägs om det? ;)
(Hoppas nu att ingen tar illa upp av detta lilla försök att lätta upp stämningen.)


Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

:D
Jag är tveksam...
Fast kanske det vore nåt, mssrs Styrene et Moläng.
Fast jag kommer på mig att associera till nåt Churchill sa.
Och det var inte "Och i morgon är jag nykter".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Lady Astor: - Mr Churchill, you are drunk!
WS Churchill: Yes, Mylady and you are ugly! But tomorrow I am sober ...

(Lady Astor var en tämligen radikal medlem av parlamentet (The House of Commons, presumably) — och trätte ständigt med Churchill. Det var hon som kläckte ur sig att "Om ni vore min make skulle jag förgifta ert te!" vilket Churchil riposterade med "Ja, och ni vore min fru skulle jag dricka det" ...)

T o m en tråd som denna kan hamna i diket. Men som jag alltid försökt hävda; världen är alldeles för allvarlig för att inte skrattas åt. Säkert andra (?) stora tänkare som kommit på före mig ...

Det finns ju andra citat som Arne möjligen tänkte på.
"This is not the end. It is not even the beginning of the end - aaah but it is perhaps the end of the beginning" som Churchill sade vid middagen hos the Lord Mayors Club efter slaget vid el Alamein. Hoppas jag dock INTE var citatet han letade efter.

En mera hybrisartad tanke är förstås att han efter denna mangling fick för sig att "Never in the fields of human conflict was so much to be owed by so many to so few" ... :?

"The whole might and fury of the enemy must very soon be turned on us. ... Let us therefore bear ourselves so that if Mötesspåret and its forum last for a thousand years, men will still say: THIS was their finest hour" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

Det var mera ordet "herr". "Herr Hitler och jag pratar inte med varandra". :)
I mina öron är herr som tilltal inte speciellt tilltalande.
Mera "jag håller mig på min kant, och räknar med att ni oxå gör det".
Och det tänker jag minsann inte göra.
:D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Nej, det ger ju usliga associationer. Herr Hitler och Herr Mangöring m fl.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Ett intressant fenomen som jag har haft anledning att följa är att mycket diskret pågår på Stinsen ett arbete (med all säkerhet utfört av Rickard95) att gradvis radera mina inlägg där. Bara senaste dygnen har ett antal inlägg försvunnit och nu senast ett till i morse. Senaste året torde totalt ett 70-tal inlägg från just mig tagits bort. Jag kan samtidigt notera att övriga flitiga skribenters antal inlägg under mycket lång period varit desamma.

Det är förstås hedrande att ägna min blygsamma person så mycket energi, men samtidigt uttryck för en manisk långsinthet, vars slutmål jag inte vet. Jag kan inte fråga direkt heller eftersom jag är den troligen ende medlemmen på forumet som utan förklaring berövats rätten att skriva PM.

Å andra sidan spelar det ju ingen större roll, som Ior sade. Det går ju ändå inte att logga in, och om man bortser från detta sopande i hörnorna så tycks Himmelska Fridens Torg vara helt öde. Som ordningsvakt på torget har man väl inget bättre för sig.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

Han kanske håller på att prångla ut inläggen på Tradera för att få in till hyran på webhotellet. :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Aha! Hur dum är jag som inte tänkte på det? 8-) Och jag som i min enfald trodde det handlade om en personlig vendetta från en ytterligt långsint persons sida ...

Det hela är ju lite konstigt. Jag har inte skrivit några inlägg på Stinsen sedan den 14 december 2011 (jo, faktiskt ETT!), och rensningen påbörjades när Mötesspåret bildades och har således fortgått i femton månader nu. Nog borde man hört talas om NÅGON sådan Tradera-auktion! :?

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av CalleA »

Johan Molin skrev:Jag har också full repsekt för det Per-Åke framför, men vill också bestämt hävda att alla ska känna sig lika välkomna på Mötesspåret.
Jag tar dig på orden och vågar mig på att skriva ett par inlägg. Jag hoppas att jag inte trampar ur askan i elden nu...

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:Sedan rycker nästa mässingsjuntare fram, Calle A eller NerdBoy som han i sitt tidigare liv kallade sig på olika mj-fora. Snabb i tanken och med mycket höga tankar om sig själv såsom varande intellektuellt överlägsen alla oss andra. Nu senast beskyller han mig för att ha spridit lögner om honom i åratal, vilka lögner då? Jag kan avslöja att vi är flera som han har stuckit dolken i ryggen på efter försåtliga pm-konversationer. Kan hans agerande möjligen ha sin orsak i att vi är flera som inte känner oss underlägsna honom och som har förmågan att t.ex. bemöta hans liknelser mellan restaurangbesök och mj-fora.
Du vet lika väl som jag att det där bara är struntprat och att du har hittat på det mesta av det själv. Jag antar att meningen var att jag skulle bli provocerad, men ärligt talat känner jag mig mest uppgiven.

Är det inte dags att lägga ner det här tjafsandet snart? Händelserna som du pratar om ligger mer än tre och ett halvt år bakåt i tiden och vi kommer aldrig att kunna komma överens om vad som egentligen hände och vad som utlöste vad. Vi kommer inte heller att be om ursäkt, någon av oss, eftersom vi båda två tycker att det är den andra som har gjort fel.

Vad gäller namnbytet så finns det beskrivet här, det finns inget konstigt med det: http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 5.msg94744

Vad gäller min inblandning i mässingsjuntan så har du faktiskt ett finger med i spelet där. Första gången jag åkte dit var det för att jag ville träffa en av de andra SvMjF-moderatorerna för att diskutera ett av dina hyss. Han var inte där, så jag kollade de fina modellerna istället. Det tog inte många minuter innan jag var hjälplöst fast och lovade att komma tillbaka med ett eget bygge veckan efter. Så skedde också, och då upptäckte jag två andra viktiga ingredienser i receptet: dels de goda smörgåsarna, dels diskussionerna om allt mellan himmel och jord. Den som tror att vi är en åsiktsmässigt heterogen grupp måste jag tyvärr göra besviken, vissa kvällar är vi nog inte överens om något alls.

[För nytillkomna läsare tillägger jag att det var tre år sedan jag slutade vara moderator, och att jag inte har några planer på att bli det igen.]

/CalleA alias NerdBoy

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag tar dig på orden och vågar mig på att skriva ett par inlägg.
Såsom medlem av Mötesspåret äger du självklart din fulla rätt att skriva! Att det sedan kan leda till att såväl Rikard som Ola bemöter dig är förstås en annan sak. I fallet Ola och Smalspårsfrämjandet har jag förstått att han har sparat rubbet av vad som skrivits. Själv har jag ju inte ett vitten att göra med de gamla konflikterna.

Däremot minns jag väldigt väl vilka som gjorde gemensam sak med moderatorerna på Stinsen från och med slutet av juli 2011 för att mobba ut några av oss som tycker ungefär i enlighet med det som blev Mötesspårets filosofi. Det går dock att leva med, eftersom vi ju faktiskt inte hamnade ute i öknen. Vilket vi dock enbart har att tacka oss själva för.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Arne Lindgren skrev:Är man på det humöret kan vad som helst misstolkas.

Men hur ska vi som råkat bli personliga vänner kommunicera?
Ska vi inte få kommunicera så att alla ser?
Ska vi skaffa ett nytt forum bara för "inbördes förundran"?
Ska det i så fall vara läsbart för alla eller hemligt så att ingen stör sig?
Hur får vi i så fall dit andra som skulle kunna vara intresserade att vara med.

Ska vi sätta en döskallevarning på trådar som innehåller off-topic så man kan be dom som klagar på det ta en charterresa till kryddöarna.
Och hur hindrar man i så fall kritik mot sekterism?
Eftersom jag förmodligen är en av "surmagarna" som det refererats till i andra inlägg så kan jag ge min syn på saken:

Jag har inget som helst problem med att ni är ett gäng som har kul och skojar med varandra. Jag har själv varit med i ett antal olika sammanslutningar, i "verkligheten" och på nätet, som knappast kan kallas för något annat än klubbar för inbördes beundran. I flera av dem har jag ingått i "kärnan", "den inre kretsen", "järngänget" eller vad man nu vill kalla det. Flera av de här sammanslutningarna har varit öppna och lätta att ta sig in i, medan andra har varit i princip omöjliga för utomstående att ens få inblick i. Jag ser inget problem i det eftersom det inte har drabbat någon utomstående.

Vad gäller webbforum i allmänhet och mj-forum i synnerhet så ser jag ingen som helst anledning att någon utomstående ska komma och kräva att ert forum ska fungera på ena eller andra sättet, eller att trådarna ska se ut på ett visst sätt. Om någon inte trivs så finns det flera andra mj-forum att söka sig till, med andra upplägg och andra regelverk. Kör på i er egen stil och strunta i andra!

Men... Ovanstående gäller bara så länge det ni gör inte drabbar någon utomstående och det gör det tyvärr idag. Av den "korseld" som sker mellan mj-forumen idag kommer säkert 90% från Mötesspåret. Så länge ni inte klarar av (eller bryr er om) att avstå från sånt, så får ni finna er i att diverse "surmagar" kommer att ha synpunkter på det.

Och... Om ni vill hävda er rätt att utforma ert eget forum på det sätt som ni själva vill, så får ni finna er i att även andra forum sköts på de sätt som deras ägare vill. Jag är inte det minsta imponerad av vad Janne Wallin har gjort av Stinsen, det verkar mest ha blivit ett reklamplank för hans egna produkter, men om han nu vill ha det på det sättet så är det hans ensak så länge det inte drabbar någon utomstående.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Av den "korseld" som sker mellan mj-forumen idag kommer säkert 90% från Mötesspåret
Hoppas du är rakryggad nog att stå för det och kan bevisa det.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av CalleA »

Sture Bylén skrev:I en av de ändlösa diskussionerna på Stinsensforum om hur ett forum ”SKA” vara drogs en del roliga paralleller till restaurangbesök. Låt mig fylla på med ännu en parallell:

Jag sitter på en restaurang där jag stör mig på att ett sällskap uppträder högljutt och självbelåtet. Plötsligt reser sig detta sällskap och går till en annan restaurang. Vad gör jag då? Tja, förmodligen drar jag en suck av lättnad, njuter av maten och umgänget med mina kvarvarande likasinnade vänner. Jag tycker förstås att det var skönt att de otrevliga gick. Jag skulle väl knappast komma på tanken att följa efter det otrevliga gänget till det nya stället, placera mig bredvid dem och försöka få dem att vara mindre högljudda och självbelåtna och tala om för dem vilka ämnen som jag anser vara tillåtna att avhandla.

Men i cyberspace gäller tydligen inte ovanstående. Här ägnar man sig åt avancerat självplågeri genom att besöka fora och sidor man högeligen ogillar. Lite svårt att förstå, tycker jag.
Låt mig ta samma exempel, men med en något annorlunda infallsvinkel: Du sitter som vanligt på din favoritrestaurang och lyssnar på det högljudda sällskapet, lätt irriterad över att deras pladder dränker en del intressanta diskussioner. Vid ett tillfälle står du och lyssnar på en spännande redogörelse om ett pågående modellbygge, när en i det högljudda sällskapet kommer fram och avbryter med en lång utläggning om något helt orelaterat. Irriterad säger du till personen att låta bli att avbryta, och ser hur han förnärmad går tillbaka till de högljuddas bord. I efterhand inser du att du kanske var lite väl brysk, men du tycker inte att du gjorde något direkt fel.

Dagen efter sitter du där igen, när du plötsligt hör från det högljudda sällskapet att en "Ture Brylén" ska ha burit sig illa åt och hotat en rättskaffens person som inte gjort något ont. Förvånad går du fram och frågar "ursäkta, är det mig ni pratar om?" men får till svar att "Ture" är en påhittad person utan koppling till verkligheten. Du säger att du inte tror på den förklaringen, och att du inte vill höra några fler historier av det här slaget.

Nästa dag sitter du återigen där, när du plötsligt hör berättas om fascisten "Sure Byrsén" som förgäves ska ha försökt hindra det fria ordet genom att hota och våldföra sig på alla som nämnt något som ens liknat hans namn, livrädd för att sanningen om honom ska komma fram. Du känner inte alls igen dig i beskrivningen, så återigen går du fram till det högljudda sällskapet och säger till dem att inte prata strunt om dig. Som svar får du "men sluta lyssna då, om det känns så farligt" och "skriver man om synålar är det alltid någon enögd jävel som känner igen sig". Omtumlad går du hemåt och undrar om din reaktion är överdriven eller om du borde trotsa jantelagen och säga till på skarpen. Jante vinner och du bestämmer dig för att ligga lågt tills vidare.

Du fortsätter att gå till restaurangen, men det är inte längre med samma glädje eftersom du hela tiden sitter på helspänn. Ett par gånger hajar du till när du känner igen dig i någon av historierna, men sedan inser du att de är så luddigt formulerade att de lika gärna skulle kunna handla om någon annan. Kanske är det bara du som inbillar dig och läser för mycket mellan raderna?

Sedan händer plötsligt något oväntat, det uppstår spänningar mellan krögaren och det högljudda sällskapet, och över en natt försvinner både sällskapet och en hel del andra gäster till en ny restaurang som öppnat i närheten. Du drar en lättnadens suck. Visserligen blir det inte så många gäster kvar på den gamla restaurangen, men du hoppas och tror att det ska bli bättre med tiden. (Om sanningen ska fram så går du ett par gånger till den nya restaurangen för att nyfiket kika in genom fönstren, men du bestämmer dig för att den inte verkar vara något för dig.)

Så en dag har det plötsligt hänt något. De som du brukar prata med har blivit tillbakadragna och avvaktande, och folk som kommer in i restaurangen verkar undvika bordet där du sitter. Du förstår ingenting förrän någon försynt frågar om det verkligen stämmer som det sägs, att du hotat och utpressat flera personer i det högljudda gänget? Fylld av onda aningar går du över till den nya restaurangen och kommer dit lagom för att höra berättas om "Burlesk Styrén", en psykopat som på olika sätt försökt tvinga det lokala dagbladet att inte avslöja sanningen om honom. Måttligt road går du fram till det högljudda gänget och försöker få dem att lägga av, men möts av gapskratt och oförståelse. Ett par personer som du aldrig träffat förut, och som säkert inte har någon aning om hur hela historien började, säger att "det märks att du bara är avundsjuk på att vi har kul" och "om du älskar diktatur så kan du väl hålla dig till den gamla restaurangen, istället för att komma hit och ställa till bråk?".

Helt ställd går du tillbaka till den gamla restaurangen, men humöret går i botten varje gång du får höra att det högljudda sällskapet blir allt grövre i sina angrepp, där de kallar dig för sadist och jämför dig med Hitler. Du gör ytterligare ett par försök att gå dit och prata dem till rätta, men varje gång slutar det med att sällskapet blir än mer högljutt, och varje gång har det tillkommit nya personer som hjälper till att skruva upp tonläget ytterligare ett snäpp genom att utmåla dig som ett farligt hot mot den kamratliga andan som påstås finnas på den nya restaurangen. En anda som du snarare uppfattar som direkt okamratlig.

(Du får ursäkta de fåniga pseudonymerna, jag ser ingen anledning att hitta på något dumt om dig eftersom jag uppfattar dig som just den hedersman som Rikard beskriver dig som.)

---

Och där har du en av orsakerna, kanske den största, till att Mötesspåret är en nagel i ögat på ett antal personer. Tidigare här i tråden uppmanades till stopp för nålstick och påhopp, men tydligen är allt tillbaka till det vanliga nu efter helgen. Tyvärr.

/CalleA, i ett gryende Santiago de Chile

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Tidigare här i tråden uppmanades till stopp för nålstick och påhopp, men tydligen är allt tillbaka till det vanliga nu efter helgen
... vilket du väl själv försökt bidra till med tre mycket långa inlägg knappast överrösta av någon större vänlighet.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Arne Lindgren »

CalleA skrev:
Tidigare här i tråden uppmanades till stopp för nålstick och påhopp, men tydligen är allt tillbaka till det vanliga nu efter helgen. Tyvärr.

/CalleA, i ett gryende Santiago de Chile
Har jag missat nåt?
/Arne

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

CalleA skrev:Du vet lika väl som jag att det där bara är struntprat och att du har hittat på det mesta av det själv. Jag antar att meningen var att jag skulle bli provocerad, men ärligt talat känner jag mig mest uppgiven.
Det är säkert så att jag har många dåliga sidor men till dem hör inte jag har för vana att ljuga. För att låta bli att kompromettera dig offentligt genom att lägga in bevisen här så väljer jag, om du så önskar, att mejla dem till dig eftersom minnet tydligen sviker eller om det möjligen beror på en omedveten förträngning av verkligheten.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av hakang »

Johan Molin skrev:
Tidigare här i tråden uppmanades till stopp för nålstick och påhopp, men tydligen är allt tillbaka till det vanliga nu efter helgen
... vilket du väl själv försökt bidra till med tre mycket långa inlägg knappast överrösta av någon större vänlighet.
Johan, din skenhelighet känns numer mest tröttande. Du undanber dig i ena stunden nålstick och elakheter, för att i nästa uppvisa EXAKT det beteende du bett om ska undvikas! Senaste exemplet i dina litanior om HJP ('Jörgen Hubert von Propp').

Det handlar nog inte om 'Mötespåret mot världen', som du så gärna tycks vilja utmåla det. Vi andra medlemmar på Mötesspåret har nog inget otalt med världen utanför, utan det verkar nu snarare handla om att Johan Molin själv vill hålla liv i en konflikt som ingen annan, eller i alla fall väldigt få, är intresserad av.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Johan Molin skrev:
Tidigare här i tråden uppmanades till stopp för nålstick och påhopp, men tydligen är allt tillbaka till det vanliga nu efter helgen
... vilket du väl själv försökt bidra till med tre mycket långa inlägg knappast överrösta av någon större vänlighet.
De var inte menade att vara vänliga, de var menade att vara allvarliga. Den här polariseringen har gått alldeles för långt och det är inte bara här på Mötesspåret som folk mår dåligt av påhoppen.

För övrigt känns det just nu som om jag är inne och tassar i minerat fientligt territorium, men om jag blir vänligt bemött så lovar jag att vara vänlig tillbaka.

(Nu väntar en biltur upp i Anderna, fler svar kommer när tillfälle ges.)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

CalleA skrev: Jag sitter på en restaurang där jag stör mig på att ett sällskap uppträder högljutt och självbelåtet. Plötsligt reser sig detta sällskap och går till en annan restaurang. Vad gör jag då? Tja, förmodligen drar jag en suck av lättnad, njuter av maten och umgänget med mina kvarvarande likasinnade vänner. Jag tycker förstås att det var skönt att de otrevliga gick. Jag skulle väl knappast komma på tanken att följa efter det otrevliga gänget till det nya stället, placera mig bredvid dem och försöka få dem att vara mindre högljudda och självbelåtna och tala om för dem vilka ämnen som jag anser vara tillåtna att avhandla.

Men i cyberspace gäller tydligen inte ovanstående. Här ägnar man sig åt avancerat självplågeri genom att besöka fora och sidor man högeligen ogillar. Lite svårt att förstå, tycker jag.
Låt mig ta samma exempel, men med en något annorlunda infallsvinkel: Du sitter som vanligt på din favoritrestaurang och lyssnar på det högljudda sällskapet, lätt irriterad över att deras pladder dränker en del intressanta diskussioner. Vid ett tillfälle står du och lyssnar på en spännande redogörelse om ett pågående modellbygge, när en i det högljudda sällskapet kommer fram och avbryter med en lång utläggning om något helt orelaterat. Irriterad säger du till personen att låta bli att avbryta, och ser hur han förnärmad går tillbaka till de högljuddas bord. I efterhand inser du att du kanske var lite väl brysk, men du tycker inte att du gjorde något direkt fel.

Dagen efter sitter du där igen, när du plötsligt hör från det högljudda sällskapet att en "Ture Brylén" ska ha burit sig illa åt och hotat en rättskaffens person som inte gjort något ont. Förvånad går du fram och frågar "ursäkta, är det mig ni pratar om?" men får till svar att "Ture" är en påhittad person utan koppling till verkligheten. Du säger att du inte tror på den förklaringen, och att du inte vill höra några fler historier av det här slaget.

Nästa dag sitter du återigen där, när du plötsligt hör berättas om fascisten "Sure Byrsén" som förgäves ska ha försökt hindra det fria ordet genom att hota och våldföra sig på alla som nämnt något som ens liknat hans namn, livrädd för att sanningen om honom ska komma fram. Du känner inte alls igen dig i beskrivningen, så återigen går du fram till det högljudda sällskapet och säger till dem att inte prata strunt om dig. Som svar får du "men sluta lyssna då, om det känns så farligt" och "skriver man om synålar är det alltid någon enögd jävel som känner igen sig". Omtumlad går du hemåt och undrar om din reaktion är överdriven eller om du borde trotsa jantelagen och säga till på skarpen. Jante vinner och du bestämmer dig för att ligga lågt tills vidare.

Du fortsätter att gå till restaurangen, men det är inte längre med samma glädje eftersom du hela tiden sitter på helspänn. Ett par gånger hajar du till när du känner igen dig i någon av historierna, men sedan inser du att de är så luddigt formulerade att de lika gärna skulle kunna handla om någon annan. Kanske är det bara du som inbillar dig och läser för mycket mellan raderna?

Sedan händer plötsligt något oväntat, det uppstår spänningar mellan krögaren och det högljudda sällskapet, och över en natt försvinner både sällskapet och en hel del andra gäster till en ny restaurang som öppnat i närheten. Du drar en lättnadens suck. Visserligen blir det inte så många gäster kvar på den gamla restaurangen, men du hoppas och tror att det ska bli bättre med tiden. (Om sanningen ska fram så går du ett par gånger till den nya restaurangen för att nyfiket kika in genom fönstren, men du bestämmer dig för att den inte verkar vara något för dig.)

Så en dag har det plötsligt hänt något. De som du brukar prata med har blivit tillbakadragna och avvaktande, och folk som kommer in i restaurangen verkar undvika bordet där du sitter. Du förstår ingenting förrän någon försynt frågar om det verkligen stämmer som det sägs, att du hotat och utpressat flera personer i det högljudda gänget? Fylld av onda aningar går du över till den nya restaurangen och kommer dit lagom för att höra berättas om "Burlesk Styrén", en psykopat som på olika sätt försökt tvinga det lokala dagbladet att inte avslöja sanningen om honom. Måttligt road går du fram till det högljudda gänget och försöker få dem att lägga av, men möts av gapskratt och oförståelse. Ett par personer som du aldrig träffat förut, och som säkert inte har någon aning om hur hela historien började, säger att "det märks att du bara är avundsjuk på att vi har kul" och "om du älskar diktatur så kan du väl hålla dig till den gamla restaurangen, istället för att komma hit och ställa till bråk?".

Helt ställd går du tillbaka till den gamla restaurangen, men humöret går i botten varje gång du får höra att det högljudda sällskapet blir allt grövre i sina angrepp, där de kallar dig för sadist och jämför dig med Hitler. Du gör ytterligare ett par försök att gå dit och prata dem till rätta, men varje gång slutar det med att sällskapet blir än mer högljutt, och varje gång har det tillkommit nya personer som hjälper till att skruva upp tonläget ytterligare ett snäpp genom att utmåla dig som ett farligt hot mot den kamratliga andan som påstås finnas på den nya restaurangen. En anda som du snarare uppfattar som direkt okamratlig.

(Du får ursäkta de fåniga pseudonymerna, jag ser ingen anledning att hitta på något dumt om dig eftersom jag uppfattar dig som just den hedersman som Rikard beskriver dig som.)

---

Och där har du en av orsakerna, kanske den största, till att Mötesspåret är en nagel i ögat på ett antal personer. Tidigare här i tråden uppmanades till stopp för nålstick och påhopp, men tydligen är allt tillbaka till det vanliga nu efter helgen. Tyvärr.

/CalleA, i ett gryende Santiago de Chile
Måste helt ärligt erkänna att jag inte förstår vad du menar med hela denna skröna även om jag verkligen har försökt och läst den två gånger. Tala gärna i klartext nu när du har möjligheten på detta forum!

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av ubjs »

Vilket fantastiskt forum det här är. Massor av trevliga människor som ger fina tips och trevliga berättelser.
Måste skicka en länk till den här tråden till alla jag känner som ev kan tänka sig ta upp mj som hobby.
Såg en lika fin tråd på Svenskt mjforum som jag nog också måste länka till.

Mvh UB

tågtyckarn

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av tågtyckarn »

Hmmmm, är inte säker att alla förstår ironin. :lol: :lol:

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

hakang skrev:
Johan Molin skrev:
Tidigare här i tråden uppmanades till stopp för nålstick och påhopp, men tydligen är allt tillbaka till det vanliga nu efter helgen
... vilket du väl själv försökt bidra till med tre mycket långa inlägg knappast överrösta av någon större vänlighet.
litanior om HJP ('Jörgen Hubert von Propp').
Jag hade kanske missat nåt, men jag nagelfar å andra sidan inte för att hitta nålsticken.
Men det är klart att den som blir träffad känner.

Samtidigt så kan det ju vara en slump.
Ge 2000 bläckfiskar varsin ipad så skriver nån ett känt nick.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Stefan Jönsson »

Hoppas att den här diskussionen kan leda till, åtminstone, mildrade motsättningar. Som en av de ursprungliga Mötesspårarna vill jag ge CalleA en eloge för att ha tagit steget att skriva här, även om våra åsikter ofta går isär.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av hakang »

Arne Lindgren skrev:Samtidigt så kan det ju vara en slump.
Ja, eller hur...

Läs CalleA's långa historia, den som 1956 inte förstod. Fundera sen på hur du (eller kanske din son/dotter) skulle gilla den där krypande känslan av att andra pratar/skojar om dig/honom/henne, utan att kunna göra något åt det.

Det kan ju som sagt vara en slump... Det kan också vara så att en del faktiskt känner sig mobbade. Det kan till och med vara så att någon/några faktiskt mobbar. Det kan TILL OCH MED vara så att andra faktiskt agerar mobb åt mobbarna genom att skratta med, genom att bara smånickande titta på, eller kanske till och med sticka in en egen liten, harmlös nål.

Det kan ju som sagt vara en slump. Ren inbillning liksom. Men tror du verkligen det?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

hakang skrev:
Arne Lindgren skrev:Samtidigt så kan det ju vara en slump.
Ja, eller hur...

Läs CalleA's långa historia, den som 1956 inte förstod. Fundera sen på hur du (eller kanske din son/dotter) skulle gilla den där krypande känslan av att andra pratar/skojar om dig/honom/henne, utan att kunna göra något åt det.

Det kan ju som sagt vara en slump... Det kan också vara så att en del faktiskt känner sig mobbade. Det kan till och med vara så att någon/några faktiskt mobbar. Det kan TILL OCH MED vara så att andra faktiskt agerar mobb åt mobbarna genom att skratta med, genom att bara smånickande titta på, eller kanske till och med sticka in en egen liten, harmlös nål.

Det kan ju som sagt vara en slump. Ren inbillning liksom. Men tror du verkligen det?
Läs alla fyra raderna jag skrev.
Tror du att jag tror att det är en slump.
Jag skrev att det kan vara en slump.
Viket innebär att jag inte dömer nån ohörd.

Som sagt, allt kan missförstås om man bara vill.

Om du ids läsa allt jag skrivit i den här tråden istf bara det som passar dina syften så ser du vad jag tycker om mobbing.

Ska du kalla mig för idiot igen, bara för att jag inte ids avkoda alla figurer som förekommer i historierna?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag är medveten och förstår att detta kanske blev fel. Satir må vara tillåtet när det gäller betenden snarare än personer, och som sådant var det egentligen tänkt, men eftersom det förefaller alltför lätt att feltolka detta så kan meddelas att von Propp avancerade till regementschef i Stockholm och blev där mycket uppskattad som sådan. Så han kommer inte att störa västra Östergötland i fortsättningen. Eller Mötesspåret för den delen.

De karikerade personer, tidningar eller vad ni vill, som förekommer i mina skrönor är egentligen avsedda att vara "behållare" av historier om verkliga händelser, olika typer av mänskliga beteenden mm. I von Propps fall fanns det flera personer, nu levande och döda, som lånat sina fjädrar till personen i fråga, bl a sådana som det går att läsa om i bygdehistorikerna. Egenskapen att tro att man alltid är ofelbar själv är ganska vanlig och applicerbar på många. Men som sagt, dessa egenskaper får väl "drabba" andra figurer på bygden istället. Och den eller de som upplevt sig som orättvist utpekade ber jag uppriktigt om ursäkt.

När jag gick i skolan i USA fick jag en "knapp" att bära, av mina kamrater. På den stod det "I sure have many faults but being wrong isn't one of them". Så jag vill absolut inte påstå att jag är befriad från sådana tendenser. En del mindre lustiga beteenden som ett antal figurer på MHJ har är rent självironiska.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

CalleA skrev:Är det inte dags att lägga ner det här tjafsandet snart? Händelserna som du pratar om ligger mer än tre och ett halvt år bakåt i tiden och vi kommer aldrig att kunna komma överens om vad som egentligen hände och vad som utlöste vad. Vi kommer inte heller att be om ursäkt, någon av oss, eftersom vi båda två tycker att det är den andra som har gjort fel.
Frågan är då vem det var som började tjafsa. Mitt minne är inte sämre än att jag kommer ihåg att det var Per Lind, HJP och du själv som vädrade ert missnöje över Mötesspåret, dess "ägare" och "stödgrupp" i tråden om problemen med att logga in på Stinsen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror dessutom att det finns människor i tråden som ska yttra sig lite försiktigt om mobbning. Jag har som sagt i ytterligt gott minne hösten 2011, någon som minns en tråd som hette "Stinsens själ" som Ola Ahlström startade? Vad jag än försökte skriva om att tolerera varandra och att acceptera att det fanns olika intresseinriktningar på det forumet så möttes det med elaka påhopp, hånfulla kommentarer och förtryck från ett kompisgäng som inte visste hur kul de hade. Försökte jag gå i genmäle kom moderatorerna och kvastade samt skrev ännu spydigare kommentarer i pm. Det slutade med att jag slutade skriva helt på Stinsen under ett par månader, vilket renderade ovett det också, varpå jag strax därpå av samme moderator anklagades för att skriva alldeles för mycket. Och jag minns, hur det fanns forummedlemmar som gottade sig!

Jag minns dessutom exakt vilka ni var som betedde er på det viset, oavsett under vilka nick ni uppträdde. Ett mycket fult tryne till uppvisning i hur man kan skapa en perfekt diktatur i det lilla. Mänskliga egenskaper som kan förklara varför saker och ting händer i det stora också.

Men är det allvar i den önskan som framförs av ett antal av dem som var med på anfallarnas sida den gången så kanske det vore lönt, än en gång, att faktiskt försöka stryka ett streck här, dumpa barlasten överbord och börja på ny kula. Men då förväntar jag mig att den redligheten ska gälla ALLA som intagit olika typer av skyttevärn i detta.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av hakang »

Vad har Per Lind gjort för ont? Hans ENDA inlägg i tråden på SvMJF var en tämligen faktamässig redovisning av skeendet när Bo och 1956 blev avstängda från SvMJF. Inte var väl det nåt påhopp på Mötesspåret?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

Som jag har skrivit tidigare här i tråden så kan man fråga sig vad Per Lind hade för syfte med sitt, i tråden "Utestängd från Stinsen", helt irrelevanta inlägg.

Om nedanstående citat ur hans inlägg är ett påhopp eller ej är det upp till var och en att bedöma men åtminstone känner jag det så. Det hör också till saken att HJP mycket snabbt spädde på ordentligt genom att beteckna både mig och flera andra mötesspårare som oseriösa. (texten är nu redigerad)

"Några månader senare startade den förste Mötesspåret tillsammans med sina kompisar, vilka nog inte riktigt förstått vad han hållit på med och som därmed tog hans parti.
På ett dygn lyckades Mötesspårets ledning skapa över tusen inlägg för att det skulle verka som om man var ett stort forum.
....Skall bli kul och se om det blir någon anekdot under "min modelljärnväg" på Mötesspåret efter denna klargörning"

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

hakang.. påsken är över.. Eller på engelska, The chiken time is over.
Våga stå för vad du skriver.
Ta det du skrev i pm här i tråden i stället ska jag bemöta det.

/Arne

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Har jag någonsin sagt att Per Lind deltagit i det jag beskriver? Men jag förstår att den diskussionen jag förde ovan är besvärande hakang.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Nu har Rickard95 äntligen nått dit han strävat! I dag har han lyckats fimpa bort 20 inlägg jag gjort på Stinsen. Som sagt, den elakartade långsintheten skördar triumfer. Men har man inget bättre för sig så. Och självtillräckliga människor finns det som sagt gott om.

Varför klaga över hur det blivit på Stinsen? Det har blivit exakt så som han, och ett antal andra, strävade efter. Att Stinsen ser ut som det gör i dag har inte bara med tekniska problem att göra. Så alla ni som tillhörde mobbargänget hösten 2011 bör väl känna er stolta! Nu är det ju "ordning och reda" och "inga bråkmakare" längre. Det blir bara en massa besvär med yttrandefrihet och demokrati ...

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av hakang »

Arne Lindgren skrev:hakang.. påsken är över.. Eller på engelska, The chiken time is over.
Våga stå för vad du skriver.
Ta det du skrev i pm här i tråden i stället ska jag bemöta det.

/Arne
För mig känns det väldigt fel att föra ett samtal mellan två parter inför publik. Tycker det är respektlöst att inte vilja förstå detta. Men, when in Rome...

Idiot vill jag f.ö. inte utmåla någon som, en ytligt sett näraliggande term som dock innefattar något helt annat finns beskriven här.

Här är det personliga meddelande jag skrev till Arne Lindgren:
//
Ämne: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.
Arne Lindgren skrev:Läs alla fyra raderna jag skrev.
Tror du att jag tror att det är en slump.
Jag skrev att det kan vara en slump.
Viket innebär att jag inte dömer nån ohörd.

Som sagt, allt kan missförstås om man bara vill.

Om du ids läsa allt jag skrivit i den här tråden istf bara det som passar dina syften så ser du vad jag tycker om mobbing.

Ska du kalla mig för idiot igen, bara för att jag inte ids avkoda alla figurer som förekommer i historierna?
Hade jag skrivit bara till dig så hade jag skickat ett pm. Som nu.

På Mötesspåret finns ett fåtal personer som utnyttjar sina anläggningstrådar för att kommentera, reta, hänga ut, eller mobba, den som misshagat dem på ett eller annat sätt. Det finns också många som inte aktivt driver på, men som i bildlig mening i alla fall småflinande hänger med i bakgrunden av mobben. Och så de flesta, de som ser vad som sker men inte tycker det är så farligt, speciellt inte som 'dom andra' har gjort så mycket annat dumt i sitt liv. Säkert finns också en och annan som inte alls begriper vad som sker.

Vad jag överhuvudtaget inte begriper är att det inte finns något 'inre motstånd' mot ens de elakaste påhoppen! Jag tycker det du gör motsvaras av inställningen hos godtrogna skolledare som 'inte hade en aaaning om att Lisa mobbades...'. Du väljer att bortse från signalerna, ursäkta dem eller bara titta bort! 'Nä, det är nog inte mobbing, det är inte ens fel att två träter, alla är lika goda kålsupare, det är nog bara en tillfällighet'.

Låt mig konstruera ett par exempel.

1)
Bild
"B. Haglunds träskofabrik, ett av fundamenten i byggandet av DSJ. Han använder sig av alla träslag med undantag av lindgren, det har helt enkelt inte kvaliteter nog för alla oss som är lite mer nogräknade. Dock gjorde han ett undantag en gång när han fick en beställning på två träskallar, då valde han att utföra dem i lindgren."

2)
Bild
"Här är Ma 825 på ett stickspår i Dortmund. Byggt av mig med utgångspunkt från en mässingsplåt från Bo Ekmark. Det ligger faktiskt en hel del arbete bakom att få den att se ut som den gör. Visserligen har jag inte tillverkat strömavtagarna själv men jag har knåpat ihop Entecs formidabla byggsats. A-ändesskärmarna är från Teknobygg och stegarna åter igen från Entec. Ledningarna på taket har jag själv knåpat ihop, isolatorerna kommer från UGJ. Tro det eller ej men jag har faktiskt sprutmålat loket också...och väderbitet det dessutom. Strålkastarna är svarvade i borrmaskin av plast. Drivningen är från Brimalm tror jag och jag har faktiskt monterat in dekodern själv.

Jo förresten, moduler har jag själv också presterat...och fotot har jag själv tagit.

När visar Arne Lindgren vad han har åstadkommit?"

Kul? Oförargligt? Slump? Missförstånd?
Ja kanske...
//

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Du verkar inte vilja ta i den situation jag beskrev ovan med tång ens. Ja hakang, du själv tillhörde det gänget även om du var långt ifrån ensam. Du kanske då också kan förklara din egen roll som mobbare också sommaren och hösten 2011 ("Va, nä, det har jag verkligen aldrig sysslat med!" — betänk då kanske att det är offrets definiton av mobbning som gäller, inte förövarens, ÄVEN när du själv står på fel sida).
Ni var ett helt gäng som inte tvekade en sekund att gemensamt fullkomligen kasta er över mig så fort jag försökte skriva något om att låta alla blommor få blomma och att respektera att det finns mer än en ingång i såväl ens hobby som i hur ett forum bör få vara. Och jag var inte ensam mottagare av dylik uppvaktning. Det finns fler människor än jag som minns detta ytterligt väl.

Att du skulle förmå dig till att be om ursäkt förväntar jag mig inte, det har jag aldrig sett dig göra tidigare. Så kom igen och säg att du inte hade en aning om att Lisa mobbades, och att du själv t o m tillhörde mobben. Fast jag antar att även här är det du själv som har definitionsföreträde.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

hakang skrev:
Arne Lindgren skrev:Samtidigt så kan det ju vara en slump.
Ja, eller hur...

Läs CalleA's långa historia, den som 1956 inte förstod. Fundera sen på hur du (eller kanske din son/dotter) skulle gilla den där krypande känslan av att andra pratar/skojar om dig/honom/henne, utan att kunna göra något åt det.

Det kan ju som sagt vara en slump... Det kan också vara så att en del faktiskt känner sig mobbade. Det kan till och med vara så att någon/några faktiskt mobbar. Det kan TILL OCH MED vara så att andra faktiskt agerar mobb åt mobbarna genom att skratta med, genom att bara smånickande titta på, eller kanske till och med sticka in en egen liten, harmlös nål.

Det kan ju som sagt vara en slump. Ren inbillning liksom. Men tror du verkligen det?
Jág tycker det känns som om det var riktat till mig.. jag fetstilade det som ger mig den känslan.

Och det är skillnad på att vara en idiot, utan att vara en komplett idiot, jämfört med att vara en "Nyttig idiot".
Jag vet nämligen vems ärenden jag går. Mina, och bara mina.
Men jag utvecklar svaret på ditt pm senare, nu tar jag mig inte tid.
Det tar lite källforskningstid.
Men vad det gäller stinsen väljer jag inte sida mot stinsen, det var stinsen som valde bort mig gm att sno mig på min upphovsrätt. Annars hade jag nog skrivit samma saker där som på svmjf.
Och att jag hade rätt i upphovsrättsfrågan har du antagligen inte sett, annars hade du säkert kommenterat att jag tog reda på vad som faktiskt gällde.

Mitt svar på pm-et som du publicerade kommer sen.
Jag är faktiskt positivt förvånad att du faktiskt la ut det. [JC_doubleup.gif]

Jag får bara fundera på vad som händer när jag gläntar på pandoras ask.. och vad konsekvensen kan bli.
Vilka fiender skaffar jag mig när jag berättar.. :shock:

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Cor van der Meijde »

De frustrationer sitter uppenbarligen mycket djupt.
Jag hoppas att denna diskussion leder någonstans där alla är nöjda, eftersom vi faktiskt inte vill ha detta på vårt forum.
Jag hoppas att detta är ett privat område där tillfälliga läsare inte kan se .....

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Stefan Jönsson skrev:Hoppas att den här diskussionen kan leda till, åtminstone, mildrade motsättningar. Som en av de ursprungliga Mötesspårarna vill jag ge CalleA en eloge för att ha tagit steget att skriva här, även om våra åsikter ofta går isär.
Tack för det!

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Johan Molin skrev:
Av den "korseld" som sker mellan mj-forumen idag kommer säkert 90% från Mötesspåret
Hoppas du är rakryggad nog att stå för det och kan bevisa det.
* Jag ska erkänna att jag har hamnat lite efter i forumläsandet, men om jag inte har missat något så har det sedan jul förekommit kritik mot Mötesspåret i två trådar på Svenskt MJ-forum, dels i en tråd som startades strax före jul och dels i den tråd som gav upphov till tråden som vi är i nu. I januari var det en tråd där forumen jämfördes och där förekom kritik mot att Mötesspåret var för "familjärt" m m, men såna åsikter måste man ju få ha utan att jorden går under för de som tycker annorlunda.

* På Stinsen verkar det inte ha förekommit någon kritik alls mot varken Mötesspåret eller Svenskt MJ-forum (eller så är det bortstädat).

* Här på Mötesspåret har det varit kritik mot framför allt Stinsens moderatorer så gott som varje vecka under samma tid, och så har det varit ändå sedan starten förra vintern. Det är bara att söka på "Stinsen" så får du en mängd exempel på vad jag menar.

Duger den redovisningen eller behöver jag skicka med länkar till inläggen också? Jag undviker gärna det om jag får, internetuppkopplingen här på hotellet är kass och kastar ut mig med jämna mellanrum.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:Måste helt ärligt erkänna att jag inte förstår vad du menar med hela denna skröna även om jag verkligen har försökt och läst den två gånger. Tala gärna i klartext nu när du har möjligheten på detta forum!
Jag ska fundera på om jag kan formulera det på något annat sätt. Under tiden får jag nöja mig med att åtminstone några andra verkar ha lyckats förstå vad jag menar.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Johan Molin skrev:Jag är medveten och förstår att detta kanske blev fel. Satir må vara tillåtet när det gäller betenden snarare än personer, och som sådant var det egentligen tänkt, men eftersom det förefaller alltför lätt att feltolka detta så kan meddelas att von Propp avancerade till regementschef i Stockholm och blev där mycket uppskattad som sådan. Så han kommer inte att störa västra Östergötland i fortsättningen. Eller Mötesspåret för den delen.

De karikerade personer, tidningar eller vad ni vill, som förekommer i mina skrönor är egentligen avsedda att vara "behållare" av historier om verkliga händelser, olika typer av mänskliga beteenden mm. I von Propps fall fanns det flera personer, nu levande och döda, som lånat sina fjädrar till personen i fråga, bl a sådana som det går att läsa om i bygdehistorikerna. Egenskapen att tro att man alltid är ofelbar själv är ganska vanlig och applicerbar på många. Men som sagt, dessa egenskaper får väl "drabba" andra figurer på bygden istället. Och den eller de som upplevt sig som orättvist utpekade ber jag uppriktigt om ursäkt.

När jag gick i skolan i USA fick jag en "knapp" att bära, av mina kamrater. På den stod det "I sure have many faults but being wrong isn't one of them". Så jag vill absolut inte påstå att jag är befriad från sådana tendenser. En del mindre lustiga beteenden som ett antal figurer på MHJ har är rent självironiska.
Just det här med att blanda karaktärsdrag från flera olika personer blir väldigt konstigt. När du skriver ett inlägg där "von Propp" lätt kan identifieras som HJP så är det upplagt för missförstånd när "von Propp" i nästa mening tillskrivs mindre trevliga personlighetsdrag som inte är kopplade till HJP, för har man förstått att det första handlar om honom så antar man ju automatiskt att även resten gör det.

Samma sak med följande stycken: "Meste insändarskribent i Strohkopfs blaska var den avdankade ryske f.d . militären, numera droskkusken Pjotr von Schweden, i rätt nedstigande led bördig från en av de mer mediokra ryska generalerna under Karl XII:s stora nordiska krig (von Schwedens Infanteriregemente hade stått på vänstra flygeln under slaget vid Narva, underställt Boris Sjeremetjev). // Den nutida von Schweden var en rätt hetlevrad typ som brukade hota sina kunder med fysiskt våld, särskilt om vintrarna när snödrivorna stod höga. Läsekretsen bara bävar nu inför vad som händer härnäst i lokalblaskan ..."

Här utgår jag ifrån att du syftar på användaren Sweden och något som han skrev för mer än två år sedan. Det trista är att den som inte känner till den händelsen kan få för sig att det är något som har hänt nu, i samband med den här diskussionen eller den på SvMjF, och då finns det faktiskt en inte alltför långsökt koppling mellan HJP:s efternamn och efternamnet "von Schweden". Det är inte heller alltför långsökt att göra kopplingen "von Schweden" = "från Svenskt MJ-forum", och då kan det helt plötsligt tolkas som att det är någon i diskussionen där, t ex jag själv, som har hotat någon med fysiskt våld. Vilket jag verkligen hoppas att ingen tror om mig. Och ja, jag kan hela ramsan med synålar och enögda jävlar, men när du överlåter till läsaren att själv tolka in vem/vilka som skrönorna handlar om så är det dömt att bli feltolkningar ibland.

Nu tolkar jag ditt inlägg ovan som att du ska sluta blanda verkliga och fiktiva personer på det här sättet, och det ska du ha ett stort tack för.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:
CalleA skrev:Du vet lika väl som jag att det där bara är struntprat och att du har hittat på det mesta av det själv. Jag antar att meningen var att jag skulle bli provocerad, men ärligt talat känner jag mig mest uppgiven.
Det är säkert så att jag har många dåliga sidor men till dem hör inte jag har för vana att ljuga. För att låta bli att kompromettera dig offentligt genom att lägga in bevisen här så väljer jag, om du så önskar, att mejla dem till dig eftersom minnet tydligen sviker eller om det möjligen beror på en omedveten förträngning av verkligheten.
Så där värst "komprometterande" tycker jag nog inte att "bevisen" är, jag har faktiskt varit på väg att offentliggöra dem själv ett par gånger bara för att få saken ur världen en gång för alla. En av gångerna hade jag hela inlägget färdigt, med alla citat och allt, men så hejdade jag mig själv med orden "men hur f-n orkar du sitta och älta nåt skit som hände sommaren 2009 och som typ tio personer är intresserade av?" Nu är det 2013 och jag har ingen som helst lust att peta i det där längre, om inte annat för att det skulle riva upp gamla sår hos andra inblandade. Det enda jag vill med den här diskussionen är att få stopp på de påhopp som sker NU och som får bröder inom hobbyn att må dåligt NU.

Nu tolkar jag Johan Molins inlägg ovan som att han inte tänker skriva fler skrönor om verkliga personer, vilket hedrar honom. Är du beredd att göra samma sak?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

De frustrationer sitter uppenbarligen mycket djupt.
Ja, Cor de sitter mycket djupt.

Jag har ovan beskrivit den fullkomliga hetsjakt som några av oss råkade ut för hösten 2011, och som är den direkta orsaken till att Mötesspåret bildades. Jag har direkt frågat hakang om han är beredd att ta sitt eget ansvar som mobbare den gången, eftersom han uppenbarligen är så mån om mobbningsoffer, även om jag måste säga att det känns väldigt selektivt. Man blir inte trovärdig om man bara avkräver andra ursäkter men ger sig själv rätten att få bete sig hursomhelst. Det finns fler som borde känna sig manade.

Och Calle: Ja, det har skrivits en del om förbittringen över de moderatorer som plågade ett antal medlemmar på Stinsen den gången, tyvärr ivrigt påhejade av ett antal av er som i skrift drar ner hela Mötesspåret i dyngan. Hur stor förbittringen blev är jag beredd att publicera i form av de kommentarer jag fick när jag helt förtvivlad beskrev min egen situation den gången för ett antal kompisar. Då kanske alla slutligen förstår vilken förbittring det som hände då ledde till.

Det vore synnerligen välgörande om vi kunde lämna detta. MEN det är faktiskt inte enbart mobbningsoffrens ansvar! De som den gången var mobbare bör också besinna sin egen roll. Där är jag dock ytterligt pessimistisk. Jag tror inte det är förenligt med deras självuppfattning och världsbild.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

CalleA skrev: Så där värst "komprometterande" tycker jag nog inte att "bevisen" är, jag har faktiskt varit på väg att offentliggöra dem själv ett par gånger bara för att få saken ur världen en gång för alla. En av gångerna hade jag hela inlägget färdigt, med alla citat och allt, men så hejdade jag mig själv med orden "men hur f-n orkar du sitta och älta nåt skit som hände sommaren 2009 och som typ tio personer är intresserade av?" Nu är det 2013 och jag har ingen som helst lust att peta i det där längre, om inte annat för att det skulle riva upp gamla sår hos andra inblandade. Det enda jag vill med den här diskussionen är att få stopp på de påhopp som sker NU och som får bröder inom hobbyn att må dåligt NU.

Nu tolkar jag Johan Molins inlägg ovan som att han inte tänker skriva fler skrönor om verkliga personer, vilket hedrar honom. Är du beredd att göra samma sak?

Varför ”petar” du då i det nu genom att beskylla mig för att vara lögnare? Tror du verkligen att jag accepterar att bli beskylld för att vara det utan att bemöta det?

Vad jag förstår så är du alltså inte intresserad av att ta del av sparade pm där du försåtligt stryker mig medhårs för att jag skall röja namnet på en person som avslöjat ditt interna pm om din syn på vad som diskuterades inom moderatorgruppen på SvMjF… för att sedan en vecka senare stänga av mig. Jag minns också mycket väl hur starkt engagerad du var i jakten på mig och flera andra när förföljelserna av ”oliktänkande” på Stinsen hösten 2011 befann sig på sin kulmen, fast att du ju egentligen inte alls tillhörde moderatorsgruppen på det forumet.

Lyckligtvis har du inte samma möjligheter att styra och ställa här på Mötesspåret vilket innebär att det är fritt för var och en medlem att skriva vad den vill utan att riskera att bli censurerade men samtidigt också får acceptera att kanske bli utsatta för kritik.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av ubjs »

Det absoluta lågvattenmärket här på Mötesspåret är Richards mycket tråkiga kommentarer i sin anläggningstråd.
Att en vuxen människa kan ägna sig åt något så lågt är ytterst pinsamt.
Vilket föredöme är man som vuxen om man beter sig på det sättet?

UB

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

...men att helt ogrundat kalla någon för oseriös, förfalskare och lögnare är ok...eller?

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"