Toppbilden, visa:    


Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag vill börja med att säga att dom upplevelser jag haft har jag lämnat bakom mig, dom var inte så allvarliga.
Men dels så frågade ju hakang mig rätt ut om mina upplevelser, och då måste jag välja mellan att ge honom nån sorts rätt eller skriva av mig.
Och dels så finns det faktiskt embryon till mobbning både här och där. Inte så stora men dom kan ju upplevas olika och nätet är som gjort för att missförstå varann när vi saknar 90% av kroppsspråket, det som betyder så mycket ögamotöga.

Så det här jag skrivit ihop är framförallt en liten trigger att tänka efter hur vi bemöter varandra.

Jag tror det finns en del behandling av nykomlingar som kan liknas vid mobbing.
Typ ”kom inte här och..”

På Mötesspåret blir man oftast välkomnad som ny, inte av en utan av flera när man dyker upp med en ny idé på en bana.
Personligen känner jag att om man uppmuntrar folk så känner dom efter ett tag själva var det finns luckor i resonemanget.
Mitt första inlägg om vad jag ville bygga gjorde jag på SvMj-forumet.
Nu fick jag två positiva bemötanden och ett negativt. Trafikidén var fel, dispositionen var fel, att jag ville ha verklig avlastning var fel, och smalspårsspårvidden var fel.
Utan Odds inlägg hade jag nog aldrig byggt nån modul.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 3#msg67783
Ett i mina ögon klart fall av mobbning, men jag släppte det, ända tills nu.
Jag borde ha sagt då att jag är hårdhudad, det är mobbning av en nybörjare att tala om att allt han gör är fel men att jag skiter i det du säger. Nu lät jag det bara vara.
Men hakang frågade ju rent ut om mina erfarenheter av mobbing.
Nån vekare kanske verkligen hade lagt av.

Om mer tydlig mobbing.
hakang har kallat mig för idiot för att jag sa att någon kan hävda äganderätt på det någon annan skriver i ens forum, bara forumet hävdat den rätten innan.
Jag kollade upp det med en advokat och som jag skrev i den tråden visade det sig att jag hade rätt.

När hakang och jag möttes på smalspårsmötet såg jag honom komma på 8 meters håll.
Och vad jag kunde se hade han ingen koll på om någon gick bakom honom i tysta gymnastikskor inom hörhåll.
Det han mötte mig med var ”Törs man vara i närheten av dig”.
Jag tog det som att han ville markera att han upplevde en risk att jag skulle bruka våld.
Jag vet ju att det fanns ingen risk för det, men det visste inte dom andra inom hörhåll.
Så han tvekade inte att sprida den uppgiften om mig. Klar mobbning.
hakang frågade i sitt tidigare långa inlägg i den här tråden om jag känt den där krypande ”talar dom om mig?”-känslan. Samma tillfälle, efter din ”hälsning”. Jag fikade ensam, hakang satt och pratade med nån.
Jag fick den känslan.. i ca 3 sekunder innan jag tänkte att den han talade med var ju en klok människa, och släppte det.
En osäkrare person kanske hade gått därifrån. Så, ja! Jag har känt den känslan.

I början på Mötesspåret var jag ganska kort mot 1956, kommunicerade knappt med honom alls.
Sen insåg jag att Jönshagen inte var en gammal antagonist, utan en riktig vän till honom.
Då började jag skriva i tråden. Kolla gärna.
Det är så jag bemöter nålsticken mot verkliga personer, när jag förstår dom, genom att inte kommunicera med dom.
Att insinuera att jag skulle uppmuntra nålsticken vore (notera verbformen) att sprida lögner om mig, ett klart fall av mobbning.

Under mitt första eller andra besök på mässingsjuntan kom jag till lokalen som tredje eller fjärde besökare. Den enda som satt vid det stora bordet sa, det var det första jag hörde han säga, möjligen efter ”Hej”, var ”Den där MölleMats..” följt av en huvudskakning, och något förklenande om hans intelligens, jag la inte orden på minnet.
Lite förvånad blev jag. Visste han att att jag känt Mats i över 15 år? Ville han i så fall markera att han/dom/gruppen på juntan att jag och mina kompisar skulle veta vår plats?
Eller ville han spela nollsummespel, och genom att förklena andra så gjorde han gruppen där bättre.
Och att jag skulle veta att jag inte var en av dom.. möjligen inte än.
Och jag fick också veta, efter ett par minuter att jag inte kunde räkna med att nån skulle vilja hjälpa mig, jag frågade nämligen personen i fråga om han trodde att den som just fixat en grej åt honom kunde göra en likadan åt mig. Och det fick jag veta att jag inte kunde räkna med.

Om jag inte känt MölleMats och visste hur/vem/vad han var hade dom orden varit hela min kunskap om MM, och i och med det riskerat att bemött honom därefter r/l.
Jag har nämnt det här för Mazz men bara att jag hört skitsnack om andra där.
Men han fick veta att jag samtidigt blev mycket mycket väl bemött av övriga deltagare på plats.
Jag fick tillochmed låna lödkolv, malmvagnsplåt, vinkelhake och fick instruktion i mässingslödning.
Det är logistiken och att jag har en bra hobbyverkstad hemma som gör att jag inte blivit stamdeltagare där.
Men i just det här fallet, nej, jag tog ingen action i frågan förrän pm-et till Mazz.
Men nu när du, hakang, frågat mig hur jag hanterar sånt här när jag ser det, så får jag ju erkänna att i det här fallet teg jag. Och det kändes inte bra, men jag var ju helt ny på stället.
Och du, hakang, kommer att få tillräcklig info av mig om den händelsen så att du också kan identifiera personen. Jag vet nämligen inte vad han heter. Men du får den muntligt.

Så åter till hur vi välkomnar nya.
Vi pratar ofta om att hobbyn saknar nyrekrytering.
Då måste vi vara rädda om dom som kommer in.

Jag hoppas att inte min upplevelse på smalspårsforumet handlar om ”Kom inte här och tro du är nåt”-mobbing utan bara att man inte iddes, eller missade frågan.
I smalspårsforumet skrivs i tråden för varje nytt ex av klubbtidningen att man saknar artiklar att publicera. I det här falet nr 121.
Jag har skrivit en del, t.ex fått en artikel publicerad i en engelsk cykeltidning, och fått den inlagd i samlingsvolymen om 20 års bästa artiklar.
Så jag frågade om nivån på ett inlägg jag gjort om ett husbygge med ny teknik, på Mötesspåret, höll en nivå som skulle duga för artiklar i Smalspårigt.
Inte ett ”Javisst”, inte ett ”Nja, fila lite på grammatiken och ta bättre bilder”.
Utan ingenting.
Så jag tänkte att jag släpper smalspårsföreningen när dom inte är mer intresserade än så.
Nu var nr 122 så bra så jag kommer att betala in avgiften i år bara för att få tidningen.

Den som kliver in i ett forum och har en anläggning färdig eller halvbyggd blir ofta mycket positivt bemött.
Den som kliver in med bara ambitioner blir ofta översittaraktigt bemött.
T.om. ombedd att byta skala eller strömupptagning.
Sånt kan få folk att lägga av.

Det finns en del om mobbing i det jag skrivit.
Men också om vad vi kan göra åt det.

Vi kan inte sitta i vår egen lilla nisch av mj, och hoppas på att det dyker upp färdiga nybörjare i just den nischen, och sen tycka att det är konstigt att vi inte ha nån nyrekrytering.

Alla behövs, utom dom som visat att dom är av ondo för hobbyn, som t.ex dom som förfalskar andras arbete, eller lägger munkavle på dom som inte befinner sig i samma nisch.

Så hakang, jag var tvungen att kolla med MölleMats innan jag skrev.
Det ska bli intressant att läsa ditt svar på det här, som jag kände att du krävde av mig med ditt inlägg.
Sen väntar jag fortfarande på en bekräftelse att du läst, och förstått, det jag tog reda på i den frågan vi diskuterade om upphovsrätt.
Och till sist att du bekräftar att du inser skillnaden mellan ”nyttig idiot” som du inte kallade mig, och ”idiot”, som du kallade mig.
Jag är ganska övertygad om att det handlar om en glidning mellan italienska och engelska. Sen, när begreppet användes första gången var beteckningen faktiskt ”nyttig okunnig” fast på ett romanskt språk.
Du får gärna bekräfta om du fortfarande anser att jag är en idiot, eller ta tillbaka.

/Arne,
som tvekar att skriva det här, men alternativet är att dina påhopp får stå oemotsagda.

Tråden var läst 4242 ggr när jag la in det, så vet jag ifall nån har läst sen dess)

Rune

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Rune »

Mycket bra utformat.

Kan inget annat än läsa och förstå, hur mycket som bubblar inom forums inläggen och de svar som man kan tänkas få.

Mycket bra Arne Lindgren.

[JC_doubleup.gif]

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Arne Lindgren skrev:Under mitt första eller andra besök på mässingsjuntan kom jag till lokalen som tredje eller fjärde besökare. Den enda som satt vid det stora bordet sa, det var det första jag hörde han säga, möjligen efter ”Hej”, var ”Den där MölleMats..” följt av en huvudskakning, och något förklenande om hans intelligens, jag la inte orden på minnet.
Lite förvånad blev jag. Visste han att att jag känt Mats i över 15 år? Ville han i så fall markera att han/dom/gruppen på juntan att jag och mina kompisar skulle veta vår plats?
Eller ville han spela nollsummespel, och genom att förklena andra så gjorde han gruppen där bättre.
Och att jag skulle veta att jag inte var en av dom.. möjligen inte än.
Och jag fick också veta, efter ett par minuter att jag inte kunde räkna med att nån skulle vilja hjälpa mig, jag frågade nämligen personen i fråga om han trodde att den som just fixat en grej åt honom kunde göra en likadan åt mig. Och det fick jag veta att jag inte kunde räkna med.
Som flitig besökare på mässingsjuntan känner jag inte alls igen mig. Vi brukar diskutera högt och lågt, allt ifrån situationen i Nordkorea till hur stolphållarna satt på en viss vagn. I de fall någon utomstående får sig en känga brukar det vara välförtjänt. Jag är helt säker på att jag aldrig har hört någon säga något ont om Mölle-Mats, och om någon hade gjort det så är jag lika säker på att någon annan hade sagt emot. Däremot har det skakats på huvudet rätt ofta åt "Max", en inte helt okänd skojare i mj-branschen. Det är inte möjligen så enkelt att du har hört fel?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror tyvärr, Arne, att du inte ska förvänta dig något svar från hakang. Jag har ett antal gånger i denna tråd frågat honom om hur han ser sin egen roll som mobbare hösten 2011, bland det värre jag varit med om faktiskt, utan så mycket som ett livstecken. Den gången kunde han krypa bakom ett kollektiv där ett antal personer betedde sig likadant, och i flock, så fort man försökte skriva något resonabelt (t o m mitt försök att på Stinsen hävda att som moderator handlade det om att vara "måttfull" och att se till att diskussionen hölls därefter ledde till att hela vargflocken kom för att slita mig i stycken — sedan behändigt nog följt av att moderatorerna kvastade bort alltihopa, så att det inte går att rekonstruera efteråt).

Däremot ligger det bakom det du skriver en djup sanning; att det är fundamentalt viktigt hur vi behandlar nytillkomna, att de ska känna sig välkomna. Är man erfaren och kunnig så har man ett särskilt ansvar för hur man beter sig gentemot andra, man bör betänka att då är man ambassadör för hela hobbyn. Skulle överläkarna i Helsingborg betett sig på samma högdragna sätt, som det du blev utsatt för, när jag med skälvande ben kom dit för första gången 1983 för att försöka lära mig någonting, vad hade blivit konsekvensen? Givetvis att jag stuckit ifrån Kvinnokliniken där fortast möjligt och försökt hitta någon annan arbetsplats där folk inte behandlade en som idiot (och inte kallade någon för det heller, för den delen).

Tyvärr fattade jag nog inte riktigt vad du Rune menade, måhända kan du utveckla det lite mera.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

CalleA skrev:
Arne Lindgren skrev:Under mitt första eller andra besök på mässingsjuntan kom jag till lokalen som tredje eller fjärde besökare. Den enda som satt vid det stora bordet sa, det var det första jag hörde han säga, möjligen efter ”Hej”, var ”Den där MölleMats..” följt av en huvudskakning, och något förklenande om hans intelligens, jag la inte orden på minnet.
Lite förvånad blev jag. Visste han att att jag känt Mats i över 15 år? Ville han i så fall markera att han/dom/gruppen på juntan att jag och mina kompisar skulle veta vår plats?
Eller ville han spela nollsummespel, och genom att förklena andra så gjorde han gruppen där bättre.
Och att jag skulle veta att jag inte var en av dom.. möjligen inte än.
Och jag fick också veta, efter ett par minuter att jag inte kunde räkna med att nån skulle vilja hjälpa mig, jag frågade nämligen personen i fråga om han trodde att den som just fixat en grej åt honom kunde göra en likadan åt mig. Och det fick jag veta att jag inte kunde räkna med.
Som flitig besökare på mässingsjuntan känner jag inte alls igen mig. Vi brukar diskutera högt och lågt, allt ifrån situationen i Nordkorea till hur stolphållarna satt på en viss vagn. I de fall någon utomstående får sig en känga brukar det vara välförtjänt. Jag är helt säker på att jag aldrig har hört någon säga något ont om Mölle-Mats, och om någon hade gjort det så är jag lika säker på att någon annan hade sagt emot. Däremot har det skakats på huvudet rätt ofta åt "Max", en inte helt okänd skojare i mj-branschen. Det är inte möjligen så enkelt att du har hört fel?
Tyvärr, Calle. Det kan vara så att det var menat åt den andra, eller möjligen två andra som var i lokalen. Och att man håller såna kommentarer inom en ännu trängre krets. Och att det var ett misstag att jag hörde. Jag skrev att han möjligen sagt "Hej" innan. Han kanske inte ens sett mig. Men jag tog inte fel. Tre vokaler är många fler än en.. :)
Men som jag också sa, stämningen var mycket bra på träffen i övrigt. Vore det inge så bökigt att släpa grejor dit (och hem) så hade jag troligen varit stamgäst.
Men, småmobbing och skitsnack finns nästan överallt. Fast på MMM-s körningar har jag aldrig hört nåt personligt påhopp. Vissa berättigade klagomål på modulkvalitet visserligen, men det är en annan sak.
Där behöver man inte baktala folk, där gäller "fixa eller din modul kommer (kanske) inte med nästa gång".

Om man nu "kängar till en utomstående" hoppas jag att den kängade också får ta del av kommentaren. I alla fall om det inte är en offentlig person. Jag har ingen åsikt i frågan om MölleMats gjort sig förtjänt av en förklenande kommentar eller inte, men det du säger är ju faktiskt att det förekommer. Och att det kan spridas vidare till en större krets ser vi ju nu.
;)
Senast redigerad av Arne Lindgren den 20 apr 2013, 13:29, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Sakrättning bara; Arne, du svarar på det Calle A skrev. Det Rune skrev är fortfarande för mig lite svårt att förstå.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

CalleA skrev: I de fall någon utomstående får sig en känga brukar det vara välförtjänt.
Och med "utomstående" förmodar jag att du menar någon/några en av oss som inte tillhör den inre kretsen på Mässingsjuntan! Sen kan man ju fråga sig vad du menar med "välförtjänt känga", är det när konsensus råder inom den inre kretsen att t.ex. jag, eller kanske rent av Johan Molin, gjort oss förtjänt av en sådan?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Ingen organisation eller inget forum, är vaccinerat mot att ha medlemmar som beter sig olämpligt och i vissa fall t o m skamligt. Den senaste diskussionen visar ju att detta förekommer t o m bakom den illustra Mässingsjuntans väggar, likaväl som det kan hända på Mötesspåret, Stinsen eller Svenskt MJ-Forum. Därmed går det inte att döma en sammanslutning av människor enbart med hänvisning till dess skitstövlar.

Det var däremot välgörande, det som Calle A skrev; I de fall någon utomstående får sig en känga brukar det vara välförtjänt.

Det betyder att det finns i varje fall en krets av människor som inte drar sig för att prata skit om utomstående, och därmed får det väl anses klart att Mässingsjuntan är ungefär som de flesta andra församlingar av människor, vare sig bättre och troligen inte sämre heller.
Mässingsjuntan fyller alldeles säkert en utomordentligt viktig funktion med många hjälpsamma och duktiga byggare. Men nästa gång någon enskild person ur deras led pratar om Mötesspåret och häcklar detsamma som "ett forum för inbördes beundran" känns det nog som att det skorrar en aning falskt.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:
CalleA skrev: I de fall någon utomstående får sig en känga brukar det vara välförtjänt.
Och med "utomstående" förmodar jag att du menar någon/några en av oss som inte tillhör den inre kretsen på Mässingsjuntan! Sen kan man ju fråga sig vad du menar med "välförtjänt känga", är det när konsensus råder inom den inre kretsen att t.ex. jag gjort mig förtjänt av en sådan?
Med "utomstående" menar jag personer som inte är närvarande. Och jag måste tyvärr göra dig besviken, det finns ingen inre krets. Vi har en juntaledare, Mazz, som fixar inbjudan och grejar med fika, och så har vi ett begränsat antal personer med nycklar till lokalen (som tillhör SMJ). I övrigt görs det ingen skillnad mellan besökarna, alla sitter runt samma bord och deltar i samma diskussioner.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Arne Lindgren skrev:Tyvärr, Rune. Det kan vara så att det var menat åt den andra, eller möjligen två andra som var i lokalen. Och att man håller såna kommentarer inom en ännu trängre krets. Och att det var ett misstag att jag hörde. Jag skrev att han möjligen sagt "Hej" innan. Han kanske inte ens sett mig. Men jag tog inte fel. Tre vokaler är många fler än en.. :)
Ja, om det nu var någon som talade illa om Mats så tänker jag absolut inte försvara det. Jag är bara förvånad eftersom jag aldrig har hört någon säga något dumt om honom, och jag har svårt att se varför någon skulle göra det.
Arne Lindgren skrev:Men som jag också sa, stämningen var mycket bra på träffen i övrigt. Vore det inge så bökigt att släpa grejor dit (och hem) så hade jag troligen varit stamgäst.
Men, småmobbing och skitsnack finns nästan överallt. Fast på MMM-s körningar har jag aldrig hört nåt personligt påhopp. Vissa berättigade klagomål på modulkvalitet visserligen, men det är en annan sak.
Där behöver man inte baktala folk, där gäller "fixa eller din modul kommer (kanske) inte med nästa gång".

Om man nu "kängar till en utomstående" hoppas jag att den kängade också får ta del av kommentaren. I alla fall om det inte är en offentlig person. Jag har ingen åsikt i frågan om MölleMats gjort sig förtjänt av en förklenande kommentar eller inte, men det du säger är ju faktiskt att det förekommer. Och att det kan spridas vidare till en större krets ser vi ju nu.
;)
Nu känns det som om du målar upp en väldigt konstig bild av mässingsjuntan. Vi är inte någon sorts officiellt mj-organ som för protokoll över vem som har sagt vad. Vi är ett gäng kompisar som träffas och bygger modeller under lättsamma former. Vi skulle lika gärna kunna sitta runt ett fikabord på en fabrik och diskutera företagsledningens senaste idéer, eller med en öl i handen på Glade Stinsen och diskutera precis-vad-som-helst, men nu sitter vi runt ett bord och bygger modeller och har mj som minsta gemensamma nämnare. Till det hör att vi diskuterar det som händer inom mj-världen. Om någon har skrivit ett korkat inlägg på ett webbforum så är det inget konstigt om någon sedan sitter på mässingsjuntan och säger "Såg ni det där inlägget som NN skrev på XYZ-forumet?" och någon svarar "Ja, han verkar lite korkad". Ibland håller folk med, ibland är det någon som säger emot, t ex "Nja, fast jag tycker nog att han hade en poäng där även om det var klumpigt formulerat. Det är ju trots allt så att bla-bla" och sedan håller folk med om att det faktiskt ställer saken i ett annat ljus. Jag är helt övertygad om att vi inte skiljer oss från några andra modellrallare på den punkten.

Om det är någon som blir nyfiken på vad vi (inte) håller på med så går det alldeles utmärkt att dyka upp valfri onsdag. Adressen är Rosenlundsgatan 54 på Södermalm, ett stenkast från Södra station. Det står Stockholms Modelljärnvägsklubb på skylten bredvid porttelefonen. Normalt håller vi på varje onsdag från 18:00, i undantagsfall hoppar vi över en onsdag och det brukar i så fall stå i den här tråden.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jojo, där ser man. Utomstående betraktar i varje fall jag som något helt annat än icke närvarande.

Bakom detta anar jag ett försök av Calle att hävda att på Mässingsjuntan förekommer aldrig skitsnack om "utomstående", dvs icke-medlemmar.
Vilket jag skulle vilja hävda är bullshit. Den enda sammanslutning jag kan kan tänka mig där det aldrig snackas skit om andra torde vara en sammanslutning där det är förbjudet att prata. Och att Mässingsjuntan skulle vara en samling trappistmunkar tror jag helt enkelt inte på.

Är det så svårt att erkänna att Mässingsjuntan är som alla andra sammanslutningar, med styrkor, fel och brister som andra också har?

Möjligen skulle man kunna hävda att skriver du något elakt om en annan människa på Mötesspåret så får du stå för det. Det kommer att finnas kvar för vemsomhelst som vill läsa — såvida du inte raderar det du själv skrivit, vilket hänt ett par gånger.
I en klubb vilken som helst tror man i regel att det man säger om icke-närvarande / utomstående stannar inom fyra väggar. Vilket väl var tänkt i fallet med Mölle-Mats. Hade inte Arne råkat åhöra detta skulle Mats aldrig fått veta att det finns i varje fall två eller tre personer på Mässingsjuntan som tycker att han är skvatt galen (det kan vi andra tycka, men då talar vi om det för honom också! :mrgreen: ).
Sådan prat har dock en märklig förmåga att kunna spridas långt utanför den egna kretsen.

Så det var mycket försvar för din sjuka mormor, Calle. Kvintessensen av denna senaste diskussion skulle jag vilja sammanfatta med "Den som är utan synd kaste första stenen".

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

CalleA skrev: Ja, om det nu var någon som talade illa om Mats så tänker jag absolut inte försvara det. Jag är bara förvånad eftersom jag aldrig har hört någon säga något dumt om honom, och jag har svårt att se varför någon skulle göra det.
Arne Lindgren skrev: Om man nu "kängar till en utomstående" hoppas jag att den kängade också får ta del av kommentaren. I alla fall om det inte är en offentlig person. Jag har ingen åsikt i frågan om MölleMats gjort sig förtjänt av en förklenande kommentar eller inte, men det du säger är ju faktiskt att det förekommer. Och att det kan spridas vidare till en större krets ser vi ju nu.
;)
Nu känns det som om du målar upp en väldigt konstig bild av mässingsjuntan.
Om det är någon som blir nyfiken på vad vi (inte) håller på med så går det alldeles utmärkt att dyka upp valfri onsdag. Adressen är Rosenlundsgatan 54 på Södermalm, ett stenkast från Södra station. Det står Stockholms Modelljärnvägsklubb på skylten bredvid porttelefonen. Normalt håller vi på varje onsdag från 18:00, i undantagsfall hoppar vi över en onsdag och det brukar i så fall stå i den här tråden.
Mmmm... det får du ju tycka. Vad jag säger är att jag upplever/upplevde er som mycket välkomnande och hjälpsamma.
Men att det också förekom ett enda fall av skitsnack om en person som inte var där, och som dom flesta troligen aldrig träffat. Jag tycker att min bild var väldigt positiv. Det var du som sa att därav förtjänta personer kunde få sig en känga. Så det är väl mest du som målar upp den konstiga bilden. Nåt sånt upplevde jag inte alls efter dom första 5 minuterna. Den övergripande känslan var snarast gemyt.
Att sen kategorisera en människa som dum för en sak han skrivit. Jag är skeptisk.. ´Däremot kan ju det hen skrivit vara dumt. Det är skillnad på sak och person.
Arne Lindgren skrev: Och att det kan spridas vidare till en större krets ser vi ju nu.
;)
Säg ett större offentlighet då ifall det kändes fel med krets. En "Inre offentlighet" skulle ju vara kul att se.
Och du, Calle, det var väl du som startade tråden.. Tack för det, jag tror den behövdes.
Även om det var under stor vånda jag skrev ihop mitt inlägg..

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

Johan Molin skrev:
Bakom detta anar jag ett försök av Calle att hävda att på Mässingsjuntan förekommer aldrig skitsnack om "utomstående", dvs icke-medlemmar.
Vilket jag skulle vilja hävda är bullshit. Den enda sammanslutning jag kan kan tänka mig där det aldrig snackas skit om andra torde vara en sammanslutning där det är förbjudet att prata. Och att Mässingsjuntan skulle vara en samling trappistmunkar tror jag helt enkelt inte på.
Nja.. jag hörde ingenting mer under den kvällen, eller en annan kväll när jag var där och fick en modul certifierad. Så det var nog en engångsgrej. Fast en engångsgrej som borde varit en ingengångsgrej.
Och jag har aldrig, never, nônsin, hört nåt sånt på en MMM-körning.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Johan Molin skrev:Jojo, där ser man. Utomstående betraktar i varje fall jag som något helt annat än icke närvarande.

Bakom detta anar jag ett försök av Calle att hävda att på Mässingsjuntan förekommer aldrig skitsnack om "utomstående", dvs icke-medlemmar.
Vilket jag skulle vilja hävda är bullshit. Den enda sammanslutning jag kan kan tänka mig där det aldrig snackas skit om andra torde vara en sammanslutning där det är förbjudet att prata. Och att Mässingsjuntan skulle vara en samling trappistmunkar tror jag helt enkelt inte på.

Är det så svårt att erkänna att Mässingsjuntan är som alla andra sammanslutningar, med styrkor, fel och brister som andra också har?

Möjligen skulle man kunna hävda att skriver du något elakt om en annan människa på Mötesspåret så får du stå för det. Det kommer att finnas kvar för vemsomhelst som vill läsa — såvida du inte raderar det du själv skrivit, vilket hänt ett par gånger.
I en klubb vilken som helst tror man i regel att det man säger om icke-närvarande / utomstående stannar inom fyra väggar. Vilket väl var tänkt i fallet med Mölle-Mats. Hade inte Arne råkat åhöra detta skulle Mats aldrig fått veta att det finns i varje fall två eller tre personer på Mässingsjuntan som tycker att han är skvatt galen (det kan vi andra tycka, men då talar vi om det för honom också! :mrgreen: ).
Sådan prat har dock en märklig förmåga att kunna spridas långt utanför den egna kretsen.

Så det var mycket försvar för din sjuka mormor, Calle. Kvintessensen av denna senaste diskussion skulle jag vilja sammanfatta med "Den som är utan synd kaste första stenen".
Jag förstår inte hur du kan tolka in allt det där i mina inlägg.

Vad gäller "icke-medlemmar" så har inte Mässingsjuntan några medlemmar i egentlig mening. Vi är ett löst sammansatt kompisgäng som träffas och bygger modeller. En del är där så gott som varje vecka (t ex jag), andra ett par gånger om året (t ex hakang). Somliga kan vara där så gott som varje vecka under ett halvår, för att sedan inte synas till nästa halvår. En del kommer dit för att bygga, andra kommer förbi en stund för att morsa och ta en kopp kaffe. En del SMJ:are kommer dit för att bygga eller köra på banan i rummet intill, och passar då på att vara med på fikat. En del MMM:are har sina moduler stående i lokalen och passar på att fixa med dem när det ändå finns andra där. I onsdags hade vi ett åldersspann på bortåt 50 år, det händer att det är över 80 år. Att prata om klubb, "inre krets" o s v blir väldigt missvisande.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag menade helt enkelt att ingen sammanslutning, hur vällovlig, är immun mot sådant. Calle erkände ju själv att det förekommer!

Jag menade också Calle, att en viss klädsam avhållsamhet att kasta stenar på andra är att föredra, från alla håll.

Jag uppfattar Mässingjuntan som en mycket vällovlig företeelse! Vilket dock inte innebär att dess "medlemmar" skulle vara moraliskt bättre än alla andra. Det är väl inget konstigt med det.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: Vilket dock inte innebär att dess "medlemmar" skulle vara moraliskt bättre än alla andra.
Jo, men Johan har du inte förstått att det är just det som flera av dem tycker! Man anser sig ha tolkningsföreträde om alla personers egenskaper och allt som händer i den här lilla världen. Det mesta som CalleA har skrivit i den här tråden påvisar det med all önskvärd tydlighet även om han försöker att släta över det när han har sluntit på tangenterna och även när han och flera andra med stor möda försöker att få alla att inse att Mässingsjuntan står för det "goda" och Mötesspåret för det "onda".

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:
Johan Molin skrev: Vilket dock inte innebär att dess "medlemmar" skulle vara moraliskt bättre än alla andra.
Jo, men Johan har du inte förstått att det är just det som flera av dem tycker! Man anser sig ha tolkningsföreträde om alla personers egenskaper och allt som händer i den här lilla världen. Det mesta som CalleA har skrivit i den här tråden påvisar det med all önskvärd tydlighet även om han försöker att släta över det när han har sluntit på tangenterna och även när han och flera andra med stor möda försöker att få alla att inse att Mässingsjuntan står för det "goda" och Mötesspåret för det "onda".
Ja, precis så ser min världsbild ut. Mässingsjuntan i den ljusa änden, Mötesspåret i den mörka. :roll:

Var det "kamratligt" ni kallade det här forumet?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

CalleA skrev:Ja, precis så ser min världsbild ut. Mässingsjuntan i den ljusa änden, Mötesspåret i den mörka. :roll:
Så får jag då alltså bekräftat just det jag skrev.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

1956 skrev:
Johan Molin skrev: Vilket dock inte innebär att dess "medlemmar" skulle vara moraliskt bättre än alla andra.
Jo, men Johan har du inte förstått att det är just det som flera av dem tycker! Man anser sig ha tolkningsföreträde om alla personers egenskaper och allt som händer i den här lilla världen. Det mesta som CalleA har skrivit i den här tråden påvisar det med all önskvärd tydlighet även om han försöker att släta över det när han har sluntit på tangenterna och även när han och flera andra med stor möda försöker att få alla att inse att Mässingsjuntan står för det "goda" och Mötesspåret för det "onda".
Där håller jag inte riktigt med..
Mässingsjuntan har inga registrerade medlemmar, vi är alla inbjudna att vara med.
Jag tror att jag också är välkommen trots att jag påpekat, efter viss uppmaning i frågan, att det förekommit skitsnack.
Att någon som råkar delta i juntan då och då, och beter sig på ett sätt som jag inte känner är OK, misstänkliggör inte juntan som företeelse i mina ögon.

:shock: Och akta er för satir på nätet, allt som kan missförstås kommer att missförstås.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Min syn på Mässingsjuntan som sådan har jag redan förklarat. Jag kan inte se att det finns någon inneboende konflikt mellan företeelserna Mässingsjuntan och Mötesspåret. T sedan ingendera är immnu mot förflugna otd och tankar ändrar inte detta faktum. Men just därför tycker jag att man bör lägga ned att slå varandra i huvudet med diverse tillmälen. Det handlar inte om två parter där den ena har " the moral high ground".

Suck, nu är det paddan som jävliseras igen. Ursäkta stavningen ...

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:
CalleA skrev:Ja, precis så ser min världsbild ut. Mässingsjuntan i den ljusa änden, Mötesspåret i den mörka. :roll:
Så får jag då alltså bekräftat just det jag skrev.
Ja, där satte du verkligen dit mig.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

CalleA skrev:
Var det "kamratligt" ni kallade det här forumet?
Att bli betraktad som kamrat kräver väl någon form av social förmåga? :mrgreen:
Inte bara såga!
Huga!
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

Arne Lindgren skrev: Under mitt första eller andra besök på mässingsjuntan kom jag till lokalen som tredje eller fjärde besökare. Den enda som satt vid det stora bordet sa, det var det första jag hörde han säga, möjligen efter ”Hej”, var ”Den där MölleMats..” följt av en huvudskakning, och något förklenande om hans intelligens, jag la inte orden på minnet.
Lite förvånad blev jag. Visste han att att jag känt Mats i över 15 år? Ville han i så fall markera att han/dom/gruppen på juntan att jag och mina kompisar skulle veta vår plats?
Eller ville han spela nollsummespel, och genom att förklena andra så gjorde han gruppen där bättre.
Och att jag skulle veta att jag inte var en av dom.. möjligen inte än.
Och jag fick också veta, efter ett par minuter att jag inte kunde räkna med att nån skulle vilja hjälpa mig, jag frågade nämligen personen i fråga om han trodde att den som just fixat en grej åt honom kunde göra en likadan åt mig. Och det fick jag veta att jag inte kunde räkna med.

/Arne,
****
Måste säga att jag - liksom Calle A - inte känner igen mig på bestkrivningen. Om cirka en månad, fyller Mässingsjunat sex år, och jag har varit där sedan starten, och de allra flesta gångerna sedan dess. Naturligtvis har jag missat några onsdagar, p.g.a. oregelbundna arbetstider och annat, men jag tror mig om att "kunna" juntan och dess medverkande, ganska bra.
Jag vet inte vem du är, Arne, och inte om jag var närvarande vid dina besök. Men jag vet att alla besökare jag har sett, har varit välkomna. Att ens antyda att mobbning förekommer på våra träffar, är att säga att man inte vet vad man talar om.
"Jag noterar att ditt citat: ”Den där MölleMats..”, slutar med två punkter, som antyder en fortsättning. Vad är det? "Om man säger A, så får man säga B", brukar det heta, om man vill vara trovärdig. Personligen har jag ingenting emot Mölle-Mats, och jag kan inte erinra mig, att någon på juntan pratat illa om honom.
Jag är den förste att ställa upp mot mobbning, men tycker nog att du är något svepande och otydlig i din beskrivning av mobbning.
1956 skrev:
CalleA skrev: I de fall någon utomstående får sig en känga brukar det vara välförtjänt.
Och med "utomstående" förmodar jag att du menar någon/några en av oss som inte tillhör den inre kretsen på Mässingsjuntan! Sen kan man ju fråga sig vad du menar med "välförtjänt känga", är det när konsensus råder inom den inre kretsen att t.ex. jag, eller kanske rent av Johan Molin, gjort oss förtjänt av en sådan?
****
Tyvärr 1956, någon "inre krets" finns inte. Man är med, eller inte med. Krångligare är det inte. Alla är välkomna. Till en början är man lite obekant, men man kommer snabbt in i gruppen. Titeln "juntaledare", som Calle A nämner, är nog jag skyldig till. Den ska ses som en ordvits, som anspelar på juntaledare av helt annat slag. Allt med "glimten i ögat".
Johan Molin skrev:Ingen organisation eller inget forum, är vaccinerat mot att ha medlemmar som beter sig olämpligt och i vissa fall t o m skamligt. Den senaste diskussionen visar ju att detta förekommer t o m bakom den illustra Mässingsjuntans väggar....
****
Här tar du grundligt fel, Johan. Jag kan hålla med dig om den första meningen, men den andra? Denna diskussion visar ingenting, angående Mässingsjuntan. Den visar endast att Arne gör ett påstående, som varken Calle A, eller jag känner igen oss i.
Jag måste säga att De som brukar komma till juntan, är en ovanligt sympatisk grupp. Visst har vi olika uppfattningar om ett och annat, men vi håller resonemangen på en mycket angenäm nivå. Det är min bestämda uppfattning.
Jag tror - på god grund - att jag vet mer om Mässingsjuntan, än både dig, Arne och 1956.

HJP

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

HJP skrev: Här tar du grundligt fel, Johan. Jag kan hålla med dig om den första meningen, men den andra? Denna diskussion visar ingenting, angående Mässingsjuntan. Den visar endast att Arne gör ett påstående, som varken Calle A, eller jag känner igen oss i.
Jag måste säga att De som brukar komma till juntan, är en ovanligt sympatisk grupp. Visst har vi olika uppfattningar om ett och annat, men vi håller resonemangen på en mycket angenäm nivå. Det är min bestämda uppfattning.
Jag tror - på god grund - att jag vet mer om Mässingsjuntan, än både dig, Arne och 1956.

HJP
Javisst, har Johan fel...och dessutom grundligt fel för att ta i ordentligt! Och som vanligt har du rätt. ;)

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

Arne Lindgren skrev:Och du, Calle, det var väl du som startade tråden.. Tack för det, jag tror den behövdes.
Även om det var under stor vånda jag skrev ihop mitt inlägg..
****
Tråden startades av 1956, och då under rubriken "Besserwissern är igång igen".
1956 skrev:
Johan Molin skrev: Vilket dock inte innebär att dess "medlemmar" skulle vara moraliskt bättre än alla andra.
Jo, men Johan har du inte förstått att det är just det som flera av dem tycker! Man anser sig ha tolkningsföreträde om alla personers egenskaper och allt som händer i den här lilla världen. Det mesta som CalleA har skrivit i den här tråden påvisar det med all önskvärd tydlighet även om han försöker att släta över det när han har sluntit på tangenterna och även när han och flera andra med stor möda försöker att få alla att inse att Mässingsjuntan står för det "goda" och Mötesspåret för det "onda".
****
Varför övertolka på detta sätt?
Mässingsjuntan är inte att betrakta som "det goda", i någon sorts motsats till Mötesspåret. Vi är som folk är mest, och trivs mycket bra tillsammans. Däremot vågar jag påstå, att något skitprat om andra, inte förekommer. Jag har ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda, de onsdagar jag inte har varit där.
Vi jämför oss inte med Mötesspåret, eftersom det inte finns någon anledning att göra det. Vi är två olika företeelser, som inte är jämförbara.
Det är när du skriver så här, 1956, som jag känner anledning att fråga vad du menar med: "Det kamratliga forumet"?

HJP

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

HJP skrev: Varför övertolka på detta sätt?
Har du redan glömt det här?

..Det finns seriösa skribenter, som är MJ-inriktade och seriösa. Däremot bedömer jag forumledningen som oseriös. Det gör att jag tar bestämt avstånd från Mötesspåret och dess stödgrupp...
HJP

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

HJP skrev:
Arne Lindgren skrev: ... ”Den där MölleMats..” följt av en huvudskakning, och något förklenande om hans intelligens, jag la inte orden på minnet.
...
****
Måste säga att jag - liksom Calle A - inte känner igen mig på bestkrivningen. Om cirka en månad, fyller Mässingsjunat sex år, och jag har varit där sedan starten, och de allra flesta gångerna sedan dess. Naturligtvis har jag missat några onsdagar, p.g.a. oregelbundna arbetstider och annat, men jag tror mig om att "kunna" juntan och dess medverkande, ganska bra.
Jag vet inte vem du är, Arne, och inte om jag var närvarande vid dina besök. Men jag vet att alla besökare jag har sett, har varit välkomna. Att ens antyda att mobbning förekommer på våra träffar, är att säga att man inte vet vad man talar om.
"Jag noterar att ditt citat: ”Den där MölleMats..”, slutar med två punkter, som antyder en fortsättning. Vad är det? "Om man säger A, så får man säga B", brukar det heta, om man vill vara trovärdig. Personligen har jag ingenting emot Mölle-Mats, och jag kan inte erinra mig, att någon på juntan pratat illa om honom.
Jag är den förste att ställa upp mot mobbning, men tycker nog att du är något svepande och otydlig i din beskrivning av mobbning.
HJP
Läs igen, "Den där Möllemats, huvudkakning, och något förklenande som jag inta la på minnet" .
Påstår du att jag ljuger?

Ja, man får säga B, men jag tänkter inte hitta på nåt.. Personen i fråga kan ju minnas och då vore det ytters pinsamt om han säger att han sa nåt annat förklenande.
Och jag tänker inte snacka/skriva skit om nån utan att ha ytterst bra på fötterna.
Och eftersom jag inte sett personen i fråga förut och inte har ett namn så ligger det hos hakang att identifiera, eftersom han ville jag skulle berätta om just min inställning till mobbning.

Du vet inte vem jag är.. och jag är inte säker på vem du är heller, men vi har nog setts.
Vi lär väl vara med på nån MMM-träff, och får heja på varandra.
Ska bli kul att få ett ansikte, det här internet är ett h-e att vara social på :)
Vi har ju "pratat" på svmj, och jag tycker det är skönt att jag inte hamnade i stinsentubulensen.
Jag klev ju av när man hävdade ensamrätt till det jag skrev.

/Arne

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

HJP skrev: vad du menar med: "Det kamratliga forumet"?
HJP
Nu ställde du förvisso frågan till Rikard men jag kan inte låta
bli att upprepa det jag framförde i ett tidigare inlägg:
Att bli betraktad som kamrat kräver väl någon
form av social förmåga?
:mrgreen:
Att bara ”såga” andra, vilket du till största del hänger dig åt,
när du behagar besöka forumet är väl inte särskilt klädsamt
eller utvecklande för hobbyn - eller?
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

Arne Lindgren skrev:
HJP skrev:
Arne Lindgren skrev: ... ”Den där MölleMats..” följt av en huvudskakning, och något förklenande om hans intelligens, jag la inte orden på minnet.
...
****
Måste säga att jag - liksom Calle A - inte känner igen mig på bestkrivningen. Om cirka en månad, fyller Mässingsjunat sex år, och jag har varit där sedan starten, och de allra flesta gångerna sedan dess. Naturligtvis har jag missat några onsdagar, p.g.a. oregelbundna arbetstider och annat, men jag tror mig om att "kunna" juntan och dess medverkande, ganska bra.
Jag vet inte vem du är, Arne, och inte om jag var närvarande vid dina besök. Men jag vet att alla besökare jag har sett, har varit välkomna. Att ens antyda att mobbning förekommer på våra träffar, är att säga att man inte vet vad man talar om.
"Jag noterar att ditt citat: ”Den där MölleMats..”, slutar med två punkter, som antyder en fortsättning. Vad är det? "Om man säger A, så får man säga B", brukar det heta, om man vill vara trovärdig. Personligen har jag ingenting emot Mölle-Mats, och jag kan inte erinra mig, att någon på juntan pratat illa om honom.
Jag är den förste att ställa upp mot mobbning, men tycker nog att du är något svepande och otydlig i din beskrivning av mobbning.
HJP
Läs igen, "Den där Möllemats, huvudkakning, och något förklenande som jag inta la på minnet" .
Påstår du att jag ljuger?
****
Jag får väl citera dig: "Läs igen".
Nej, jag påstår inte att du ljuger, jag ställde en fråga. Jag förstår inte poängen med att hänvisa till något som man egentligen inte kommer ihåg. Du har ju ändå sagt mycket positivt om Mässingsjuntan, så jag fattar inte varför just detta negativa var den viktigaste informationen, innan du blev ifrågasatt.
Arne Lindgren skrev:Ja, man får säga B, men jag tänkter inte hitta på nåt.. Personen i fråga kan ju minnas och då vore det ytters pinsamt om han säger att han sa nåt annat förklenande.
Och jag tänker inte snacka/skriva skit om nån utan att ha ytterst bra på fötterna.
Och eftersom jag inte sett personen i fråga förut och inte har ett namn så ligger det hos hakang att identifiera, eftersom han ville jag skulle berätta om just min inställning till mobbning.
****
Hedervärt, i och för sig, att inte prata skit om någon, men då har du väl redan sagt för mycket. Du öppnar ju bara för spekulationer.
Får jag ställa en enkel fråga, eftersom du glömt vad som sades: När, ungefär, besökte du Mässingsjuntan? Var det i SMJ:s lokal eller i Solna?
Arne Lindgren skrev:Du vet inte vem jag är.. och jag är inte säker på vem du är heller, men vi har nog setts.
Vi lär väl vara med på nån MMM-träff, och får heja på varandra.
Ska bli kul att få ett ansikte, det här internet är ett h-e att vara social på :)
Vi har ju "pratat" på svmj, och jag tycker det är skönt att jag inte hamnade i stinsentubulensen.
Jag klev ju av när man hävdade ensamrätt till det jag skrev.

/Arne
****
Troligen känner vi igen varandras ansikten. Jag ser fram emot att träffa dig i något MMM-, eller annat MJ-sammanhang.

HJP

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

SWJ skrev:
HJP skrev: vad du menar med: "Det kamratliga forumet"?
HJP
Nu ställde du förvisso frågan till Rikard men jag kan inte låta
bli att upprepa det jag framförde i ett tidigare inlägg:
Att bli betraktad som kamrat kräver väl någon
form av social förmåga?
:mrgreen:
****
Just precis. Det kräver någon form av social förmåga.
Att du nu ställer en fråga till mig, som svar på en fråga till 1956, ter sig lite märkligt. Särskillt som du har stympat min fråga, som faller tillbaka på det som 1956 skrev.
SWJ skrev:Att bara ”såga” andra, vilket du till största del hänger dig åt,
när du behagar besöka forumet är väl inte särskilt klädsamt
eller utvecklande för hobbyn - eller?
Tommy(SWJ)
****
Du tar miste.
Jag har egentligen slutat skriva här, för ett år sedan. Men när man oföskyllt hoppar på Mässingsjuntan, blir jag förbannad, och svarar på det. Likaså när denna tråd startades, riktad mot mig. Provoceras jag, så har jag rätt att försvara mig.
För övrigt, har jag för länge sedan PM:at dig om vad jag står, så det bör du veta ganska väl. Jag har inte för vana att "såga" andra. Det tror jag att du vet, om du tänker efter.

HJP

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

Bäste HJP du är slut som artist – fatta!
Vem tror du tar dig på allvar? :mrgreen:
Vem tror du orkar lyssna till din svanesång?
Inte jag i alla fall.
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 16 feb 2014, 23:31, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 06 maj 2013, 12:12, redigerad totalt 1 gånger.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

Godnatt! :lol:
Tommy(SWJ)

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Johan Molin skrev:Bakom detta anar jag ett försök av Calle att hävda att på Mässingsjuntan förekommer aldrig skitsnack om "utomstående", dvs icke-medlemmar.
Vilket jag skulle vilja hävda är bullshit. Den enda sammanslutning jag kan kan tänka mig där det aldrig snackas skit om andra torde vara en sammanslutning där det är förbjudet att prata. Och att Mässingsjuntan skulle vara en samling trappistmunkar tror jag helt enkelt inte på.

Är det så svårt att erkänna att Mässingsjuntan är som alla andra sammanslutningar, med styrkor, fel och brister som andra också har?
Johan Molin skrev:Jag uppfattar Mässingjuntan som en mycket vällovlig företeelse! Vilket dock inte innebär att dess "medlemmar" skulle vara moraliskt bättre än alla andra. Det är väl inget konstigt med det.
Johan Molin skrev:Min syn på Mässingsjuntan som sådan har jag redan förklarat. Jag kan inte se att det finns någon inneboende konflikt mellan företeelserna Mässingsjuntan och Mötesspåret. T sedan ingendera är immnu mot förflugna otd och tankar ändrar inte detta faktum. Men just därför tycker jag att man bör lägga ned att slå varandra i huvudet med diverse tillmälen. Det handlar inte om två parter där den ena har " the moral high ground".
Johan, om du vill diskutera något mer med mig så får du lägga av med de här "halmgubbarna". Jag har ingenting emot att försvara min ståndpunkt, men jag har varken ork eller lust att försöka försvara mig mot påhittade argument av typen "det verkar som om du tycker att...". Det är ingen här som har påstått att vi i Mässingsjuntan är moraliskt överlägsna, det är ingen som har slagit någon i huvudet (verbalt eller på något annat sätt), och det är bara onödigt att försöka göra det här till en konflikt mellan deltagarna på det här forumet och deltagarna på Mässingsjuntan.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

Vad är problemet?
Sov gott! :mrgreen:
Tommy(SWJ)

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

HJP skrev:
****
Jag får väl citera dig: "Läs igen".
Nej, jag påstår inte att du ljuger, jag ställde en fråga. Jag förstår inte poängen med att hänvisa till något som man egentligen inte kommer ihåg. Du har ju ändå sagt mycket positivt om Mässingsjuntan, så jag fattar inte varför just detta negativa var den viktigaste informationen, innan du blev ifrågasatt.
****
Hedervärt, i och för sig, att inte prata skit om någon, men då har du väl redan sagt för mycket. Du öppnar ju bara för spekulationer.
Får jag ställa en enkel fråga, eftersom du glömt vad som sades: När, ungefär, besökte du Mässingsjuntan? Var det i SMJ:s lokal eller i Solna?

HJP
Poängen är att hakang frågade mig om mina erfarenheter av mobbing inom mj.
Och insinuerade att jag applåderade företeelsen.. troligen menade han när den förekom från mötesspårets sida.
Då räknade jag upp de tillfällen som jag kände till och hur jag hade bemött det.
Och vid ett tillfälle hade jag upplevt det i tredje person och inte gjort nåt, och erkänner alltså att jag inte reagerade som jag bort...
Och det viktiga minns jag ju tydligt, var i SMJ-s lokaler han satt.. och vem det snackades skit om.

Nu ligger jag lågt ett tag och ser om Per Lind kommer med undanflykt för att han behandlade mig som skit när jag skrev på svmjf som nybörjare, om hakang definierar om ordet idiot, eller om smalspårsfrämjandet tycker att jag visst ska skriva och det har dom alltid tyckt, eller om 1956 eller Mohlin påstår att alla personer i skrönorna är historiska eller fiktiva.

Hittills är det bara mässingsjuntan som känt sig kollektivt trampade på tårna när det var en, säger 1 enda, person som pratade skit om min gamle arbetskamrat.
Att jag i övrigt berömmer juntan till fullo verkar inte vara intressant. 98,6 perfekt beröm duger inte för er som umgås där, mindre än 100% verkar inte duga.
Då känns det som om jag inte platsar att kommaoch fika... eller bygga. :shock:

/Arne

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Arne Lindgren skrev:Hittills är det bara mässingsjuntan som känt sig kollektivt trampade på tårna när det var en, säger 1 enda, person som pratade skit om min gamle arbetskamrat.
Johan Molin skrev:Hade inte Arne råkat åhöra detta skulle Mats aldrig fått veta att det finns i varje fall två eller tre personer på Mässingsjuntan som tycker att han är skvatt galen (det kan vi andra tycka, men då talar vi om det för honom också! :mrgreen: ).
Var det en, två eller tre personer? Uppgifterna går isär en aning.

Arne Lindgren skrev:Att jag i övrigt berömmer juntan till fullo verkar inte vara intressant. 98,6 perfekt beröm duger inte för er som umgås där, mindre än 100% verkar inte duga.
Då känns det som om jag inte platsar att kommaoch fika... eller bygga. :shock:
Räknar du nedanstående som beröm?
Arne Lindgren skrev:Och jag fick också veta, efter ett par minuter att jag inte kunde räkna med att nån skulle vilja hjälpa mig, jag frågade nämligen personen i fråga om han trodde att den som just fixat en grej åt honom kunde göra en likadan åt mig. Och det fick jag veta att jag inte kunde räkna med.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 16 feb 2014, 23:30, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

Det kamratliga med detta forum är t.ex. att du HJP tillåts älta och ifrågasätta allt som du inte med kriminaltekniska bevis kan överbevisas om. Just nu ifrågasätter du Arne Lindgrens trovärdighet å det grövsta, vilket är mycket oförskämt och okamratligt även om du uppenbart själv inte inser det.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 16 feb 2014, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag förstår faktiskt inte upprördheten. Med en dåres(?) envishet vill jag hävda att den endacsammanslutning av människor där det aldrig pratas skit om någon annan är ett kloster för trappistminkar, för där pratas det inte alls.

Som jag upprepat ett antal gånger; Mässingsjuntan är säkert en utomordentligt trevlig företeelse, men så ömma tår får man inte ha att man till varje pris försöker prata bort en incident som Arne råkat ut för, det förefaller inte riktigt friskt. Calle har ju själv medgett att det kan sägas negativa saker om någon utomstående, och vad är detcför konstigt med det? Det visar väl bara, att ni som besöker Mässingsjuntan är människor och inte helgon. Och det tycker jag låter rätt befriande.

Att man sedan ska försöka låta bli att prata skit om andra är ju en annan sak. Det tror jag de flesta här skriver under på. Men alla har vi våra fel och brister, och ingen är immun mot att kunna undslippa sig något olämpligt.

How difficult can it be?

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:...sammanslutning av människor där det aldrig pratas skit om någon annan är ett kloster för trappistminkar, för där pratas det inte alls.
Men det går ju att skriva foruminlägg! ;)

För övrigt snackar minkar visst med varandra! 8-)

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 16 feb 2014, 23:28, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag skrev också tidigare att den som är utan synd kaste första stenen.

Jag tror inte ett ögonblick att det aldrig överhuvudtaget sägs något sladderaktigt om någon annan innanför Mässingsjuntans lokaler, och detta är INTE sagt för att förringa sammanslutningen som sådan. Tvärtom tror jag att du Hans gör Mässingjuntan en otjänst genom att framställa juntan som en samling moraliska övermänniskor. I Arnes fall tycks det ju ha lett till en funderibg om huruvida han vågar sig dit, trots att han hävdar att upplevelsen var till 98% positiv. Det är mänskliga fundamentalvillkor, att vi alla är de vi är på gott och ont. Ofelbar tror faktiskt jag att ingen är.

Och nej, jag är föga benägen att prata en massa skit om andra människor. Men någon moralisk übermensch är jag inte.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

Bekännelse.

Härmed bekänner jag att jag nu till 100 % har insett och förstått att Mässingsjuntan alltid och i alla situationer består av personer som aldrig säger ett enda ont ord och/eller något negativt om sina medmänniskor. Jag har nu också förstått att Mässingsjuntan varken är en förening för inbördes beundran eller att den är att betrakta som en inre krets, inte ens för utomstående. Likaledes har jag insett att allt som försiggår på Juntan aldrig vid något tillfälle är något annat än helt fantastiskt trevligt, gemytligt, kamratligt och beundransvärt. Jag har också förstått att om någon person som har varit där har en avvikande uppfattning än HJP och CalleA så har den personen naturligtvis fel.

I kontrast till ovanstående inser jag nu också fullt ut att Mötesspårets i sig självt och dess grundare och stödtrupper är oseriösa, opålitliga, oförskämda, okamratliga och rent allmänt ondskefulla. Jag har också kommit till klarhet i det faktum att det finns en inre krets och en förening för inbördes beundran här på detta forum som inte ”släpper in” utomstående. Dessutom bekänner jag att all kritik som framförts mot Stinsen, dess moderatorer och enstaka individer med koppling till SvMjF är helt ogrundad, felaktig och orättfärdig.

Med denna bekännelse hoppas jag att HJP och CalleA kan känna sig så nöjda att ytterligare synpunkter i dessa frågor kan betraktas som onödiga att framföra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr ter sig din beskrivning närmare verkligheten än din satir var menad som.

Exempel: Det finns en liten grupp människor som hyser ett agg gentemot några av oss på Mötesspåret, tydligen är dessa personer välkända som besökare av Mässingsjuntan och skribenter på SvMJF. På det senare har vi noterat flera gånger att man i sin kritik drar hela Mötesspåret över en kam.

Nu kommer dock det intressanta: Om någon i denna grupp känner sig mobbad är det inte möjligt att ifrågasätta; det heter att det alltid är den mobbades syn på vad som hänt som är den riktiga.

Detta stämmer dock plötsligt inte när Arne Lindgren känner sig mobbad av exempelvis hakang, som hör till den ovannämnda gruppen, eller när han upplever sig som inbjuden med armbågen till en träff. Då är det plötsligen inte sant eller ska överhuvudtaget inte talas om, då Arne inte minns ordagrant vad som sagts.

För vem som helst som betraktar detta spektakel utifrån torde det vara övertydligt uppenbart att det finns en dubbel standard i hur man betraktar sina medmänniskor. Och DET väldigt mycket mer än vad Arne berättat, svärtar tyvärr av sig på Mässingsjuntan.

Det är alldeles solklart så, att det inte är Mässingsjuntan som samlingsplats som står för denna dubbla standard. Men att försvara det som inte bör försvaras, i Mässingsjuntans namn, skadar tyvärr gruppen betydligt mer än hjälper den.

Men det är här, tyvärr, som vi inte kommer längre. Den ena gruppen "vi", ska hela tiden påminnas om vår moraliska underlägsenhet, be om ursäkt i tid och otid för våra grava fel, och rent allmänt dansa efter den andra gruppens pipa.

Den andra gruppen å sin sida har aldrig någonting att förebrå sig eller be om ursäkt för, och har alltid moraliskt företräde i sina ofta uttalade omdömen om "oss" (skitprat???).
Hur var det nu, hakang, för vilken gång i ordningen: Hur ser du på din egen roll som mobbare hösten 2011? Jag har ännu inte fått något svar på den frågan. Någon ursäkt för vad du bidrog med att ställa till med för dem som flydde hit lär väl aldrig komma från dina läppar. Det krävs en viss form av både empati och storsinthet för att inse att det kanske vore klädsamt.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Arne Lindgren skrev:Hittills är det bara mässingsjuntan som känt sig kollektivt trampade på tårna när det var en, säger 1 enda, person som pratade skit om min gamle arbetskamrat.
Att jag i övrigt berömmer juntan till fullo verkar inte vara intressant. 98,6 perfekt beröm duger inte för er som umgås där, mindre än 100% verkar inte duga.
Man kan inte räkna beröm i procent på det sättet.

"På trettondagsafton brände NN ner en flyktingförläggning, men alla andra dagar på året uppförde han sig som en gentleman" = 364/365 = 99,7% beröm, eller?
Arne Lindgren skrev:Då känns det som om jag inte platsar att kommaoch fika... eller bygga. :shock:
Jag tror att det finns en och annan som är besviken på dig vid det här laget, men för min del får du gärna komma förbi redan på onsdag och se om du kan peka ut den som talade illa om Mölle-Mats. Det är nog fler än jag som gärna ser att det här reds ut så fort som möjligt.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:Bekännelse.

Härmed bekänner jag att jag nu till 100 % har insett och förstått att Mässingsjuntan alltid och i alla situationer består av personer som aldrig säger ett enda ont ord och/eller något negativt om sina medmänniskor. Jag har nu också förstått att Mässingsjuntan varken är en förening för inbördes beundran eller att den är att betrakta som en inre krets, inte ens för utomstående. Likaledes har jag insett att allt som försiggår på Juntan aldrig vid något tillfälle är något annat än helt fantastiskt trevligt, gemytligt, kamratligt och beundransvärt. Jag har också förstått att om någon person som har varit där har en avvikande uppfattning än HJP och CalleA så har den personen naturligtvis fel.

I kontrast till ovanstående inser jag nu också fullt ut att Mötesspårets i sig självt och dess grundare och stödtrupper är oseriösa, opålitliga, oförskämda, okamratliga och rent allmänt ondskefulla. Jag har också kommit till klarhet i det faktum att det finns en inre krets och en förening för inbördes beundran här på detta forum som inte ”släpper in” utomstående. Dessutom bekänner jag att all kritik som framförts mot Stinsen, dess moderatorer och enstaka individer med koppling till SvMjF är helt ogrundad, felaktig och orättfärdig.

Med denna bekännelse hoppas jag att HJP och CalleA kan känna sig så nöjda att ytterligare synpunkter i dessa frågor kan betraktas som onödiga att framföra.
Rikard, du ska ha stort tack för den här rakryggade bekännelsen. Jag hoppas att det är OK att jag citerar ur den vid behov.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att det finns en och annan som är besviken på dig vid det här laget
Varför det? För att Arne känt sig mobbad av enstaka individer?

Jag förutsätter att Mässingsjuntan är stabilt nog att stå rycken åtminstone för en gnutta kritik. Vad säger nu HJP om det? Att jämföra en gliring åt den icke närvarande Mölle-Mats med att bränna ned en flyktingförläggning? Hur var det nu med proportionerna?

Det är något som inte är friskt om man upplever att hela Mässingsjuntan trillar omkull för att någon vid något tillfälle där råkat undslippa sig ett förfluget ord.
Någon sorts balans mellan beskrivning och reaktion måste det väl ändå finnas. Calle gjorde ju det enda riktiga som beklagade att detta hade hänt.

Som sagt: How difficult can it be?

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"