Toppbilden, visa:    


Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Sture Bylén

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Sture Bylén »

Livaktig tråd, det här!
Eftersom jag figurerat vid ett par tillfällen efter mitt senaste inlägg så ska jag komma med ett par klargöranden:

Jag får konstatera, i likhet med Arne, att jag inte riktigt hängt med vad gäller det satiriska persongalleriet. Naiv, kanhända...? Jag kan förstå att man kan komma i en situation där det är väldigt lockande att ta chansen att ”ge igen” genom att dela ut satiriska tjyvnyp. Det är dock inget jag ställer mig bakom och jag tror inte heller att man hittar något sådant i inlägg från mig, varken på Stinsen eller här.

Så var det det här med ”surmagar”.
Så här skrev jag i ett tidigare inlägg:
”Jag vill därför poängtera att jag vill att ALLA som gillar den här tråden vad gäller innehåll och jargong ska känna sig välkomna att delta och kommentera. Och har man vägarna förbi Hedemora så har jag dessutom en fungerande kaffebryggare.

Det här sista var alltså som en kommentar till farhågan att någon ska känna sig utanför. Vad mer kan man göra?? Ska jag, och de som har Morshyttan-Rossberga som sin mest lästa tråd, totalt ändra skrivsätt/upplägg för att det eventuellt kan finnas de som, trots vad jag sagt här ovan, känner sig utanför??
Nej, knppast! Jag kommer att fortsätta som vanligt och uppmanar alla som vill delta i umgänget att göra det.
Skulle det trots detta stå någon surmagad modellbyggarkollega och tjura i ett hörn så kan jag bara säga: Det skiter jag i!!”


Observera att jag här pratar om tråden ”Morshyttan-Rossberga”. Som trådägare tycker jag mig ha vinnlagt mig om att folk ska känna sig välkomna. Jag vill ogärna tro att någon som kommit med inlägg i min tråd känt sig avsnoppad eller negligerad. Jag har försökt att besvara inläggen som görs och speciellt om det kommer ett inlägg från någon som tidigare inte gästat tråden.

MEN om man trots detta inte vill delta, utan i stället, i många andra sammanhang och på andra fora, kommer med nedlåtande anspelningar där jag ganska lätt kan identifiera min tråd, ja, då tycker jag att man är en surmage och sådana försöker jag strunta i.

I övrigt gäller allt det jag tidigare skrivit i frågan.

Avslutningsvis hälsar jag Per-Åke (och alla andra) välkomna på fika i Hedemora.

Och som den typiske svensk jag är frågar jag Calle: Santiago!!!- Vad har du för väder där?? :D
Senast redigerad av Sture Bylén den 04 apr 2013, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Sture Bylén skrev:Och som den typiske svensk jag är frågar jag Calle: Santiago!!!- Vad har du för väder där?? :D
Mörkt och kallt, solen har inte gått upp än. ;)

Vad det blir för väder senare idag återstår att se, väderleksrapporterna är helt obegripliga.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Hakangs tystnad kring den för några av oss fullkomligt vidriga hösten 2011 tolkar jag som en självrättfärdighetens tystnad. Som sagt, jag förväntar mig inte någon form av ödmjuk eftertanke kring sin egen roll den gången. Är man felfri så behöver man ju aldrig någonsin här i livet be någon annan om ursäkt.

Det finns rätt mycket av självrättfärdighetens tystnad från den dåvarande mobben kring de turbulenta månaderna.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

CalleA skrev: Nu tolkar jag Johan Molins inlägg ovan som att han inte tänker skriva fler skrönor om verkliga personer, vilket hedrar honom. Är du beredd att göra samma sak?
Vilken avancerad retorik han (CalleA) använder sig utav! :o
Menar han på allvar att Rikard (1956), här på Mötesspåret, skall göra någon
form av avbön och frånsäga sig rätten till att utnyttja den grundläggande
principen – yttrandefrihet - som medlemmarna på forumet enats om och
samlats kring? :evil:
Suck!
SWJ(Tommy)

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Cor van der Meijde skrev:De frustrationer sitter uppenbarligen mycket djupt.
Ja. Jag ska inte svara för andra, men min egen frustration gäller framför allt tre saker:

* Jag har själv mått dåligt av mobbningen som ett par personer på det här forumet har ägnat sig åt. Därför mår jag dåligt när mobbningen fortsätter, även när det är andra personer som drabbas.

* Jag håller på att bygga en bana (i form av lite för många moduler) och i samband med det har tankarna vandrat runt de tänkta miljöerna på dem. I takt med att modulerna har tagit form så har även ett antal skrönor tagit form (med Krister Brandt som ledstjärna). I nuläget är det tyvärr omöjligt att lägga ut de skrönorna i någon tråd. Eftersom jag själv har varit ""huvudperson" i en del elaka skrönor så kommer det garanterat att finnas personer som kommer att försöka tolka mina skrönor som försök att hämnas, och jag vill inte vara den som säger "nej, det där är en påhittad person" när någon känner sig träffad och sårad.

* Jag håller sakta men (o)säkert på att ta fram ett antal husmodeller i form av etsplåtar, än så länge bara prototyper, men jag vågar inte gå vidare med det projektet när jag hela tiden känner en risk för att någon ska såga modellerna vid fotknölarna enbart för att komma åt mig personligen. Om lanseringen skulle följas av en skröna om någon totalt misslyckad husbyggare så skulle det känns alltför mycket.
Cor van der Meijde skrev:Jag hoppas att denna diskussion leder någonstans där alla är nöjda, eftersom vi faktiskt inte vill ha detta på vårt forum.
Ja, det hoppas även jag. Vi kan inte fortsätta ha de här "urladdningarna" som sprider dålig stämning och slukar en massa glädje och energi från det som borde betyda mest, nämligen modellltågen. Nu verkar vi ha kommit en bit på väg, klarar vi av att ta oss i mål?
Cor van der Meijde skrev:Jag hoppas att detta är ett privat område där tillfälliga läsare inte kan se .....
Nej, alla kan se allt.

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:
CalleA skrev:Så där värst "komprometterande" tycker jag nog inte att "bevisen" är, jag har faktiskt varit på väg att offentliggöra dem själv ett par gånger bara för att få saken ur världen en gång för alla. En av gångerna hade jag hela inlägget färdigt, med alla citat och allt, men så hejdade jag mig själv med orden "men hur f-n orkar du sitta och älta nåt skit som hände sommaren 2009 och som typ tio personer är intresserade av?" Nu är det 2013 och jag har ingen som helst lust att peta i det där längre, om inte annat för att det skulle riva upp gamla sår hos andra inblandade. Det enda jag vill med den här diskussionen är att få stopp på de påhopp som sker NU och som får bröder inom hobbyn att må dåligt NU.

Nu tolkar jag Johan Molins inlägg ovan som att han inte tänker skriva fler skrönor om verkliga personer, vilket hedrar honom. Är du beredd att göra samma sak?

Varför ”petar” du då i det nu genom att beskylla mig för att vara lögnare? Tror du verkligen att jag accepterar att bli beskylld för att vara det utan att bemöta det?

Vad jag förstår så är du alltså inte intresserad av att ta del av sparade pm där du försåtligt stryker mig medhårs för att jag skall röja namnet på en person som avslöjat ditt interna pm om din syn på vad som diskuterades inom moderatorgruppen på SvMjF… för att sedan en vecka senare stänga av mig.
Om PM:en ska publiceras så ska det göras tillsammans med de inlägg som ledde fram till dem, och tillsammans med en ordentlig förklaring om bakgrunden eftersom alla inte (längre) har klart för sig exakt vad som hände den där sommaren för snart fyra år sedan. Och jag lovar, om jag skriver den bakgrunden så kommer du tycka att den är kraftigt vinklad till min fördel, och vice versa om du skriver den. Dessutom är jag helt säker på att ingen av oss kommer att koras till den store segraren medan den andre dras i smutsen, utan det enda som händer är att skyttegravarna grävs ännu djupare. Och är det nånting som jag är riktigt less på så är det skyttegravar.
1956 skrev:Jag minns också mycket väl hur starkt engagerad du var i jakten på mig och flera andra när förföljelserna av ”oliktänkande” på Stinsen hösten 2011 befann sig på sin kulmen, fast att du ju egentligen inte alls tillhörde moderatorsgruppen på det forumet.
Nej, jag har inte varit engagerad i någon hetsjakt på "oliktänkande". Jag har försökt få stopp på mobbningen som jag och andra mådde dåligt av. (Så här i efterhand kan jag erkänna att det inte gick riktigt som jag hade tänkt mig...)

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:Lyckligtvis har du inte samma möjligheter att styra och ställa här på Mötesspåret vilket innebär att det är fritt för var och en medlem att skriva vad den vill utan att riskera att bli censurerade men samtidigt också får acceptera att kanske bli utsatta för kritik.
Så länge du och ett par andra använder Mötesspåret för att spy galla över utomstående så kommer det att finnas personer som mår dåligt och spyr galla tillbaka på Mötesspåret, vilket skapar spänningar och regelbundna "urladdningar" både här och på de andra forumen. Det är möjligt att du tycker att det är acceptabelt (och kanske till och med roligt?), men uppenbarligen är det flera här på Mötesspåret som mår dåligt av att hamna i korselden.

När jag läser Mötesspårets programförklaring räknar jag till 22 namn. De flesta har inte skrivit något i den här tråden ännu. Därför skulle jag vilja ställa en öppen fråga till de personerna: är ni nöjda med situationen, där utomstående mår dåligt av det som skrivs om dem här, och där skribenter här mår dåligt av det som skrivs om Mötesspåret på andra forum? Var det så här ni hade tänkt er att Mötesspåret skulle utvecklas?

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Johan Molin skrev:Och Calle: Ja, det har skrivits en del om förbittringen över de moderatorer som plågade ett antal medlemmar på Stinsen den gången, tyvärr ivrigt påhejade av ett antal av er som i skrift drar ner hela Mötesspåret i dyngan. Hur stor förbittringen blev är jag beredd att publicera i form av de kommentarer jag fick när jag helt förtvivlad beskrev min egen situation den gången för ett antal kompisar. Då kanske alla slutligen förstår vilken förbittring det som hände då ledde till.
Nej, jag drar inte ner hela Mötesspåret i dyngan. Jag har inget otalt med det stora flertalet skribenter här och nu när du har slutat skriva skrönor om verkliga personer så har jag inget otalt med dig heller. Jag tycker att den här saken är allvarlig men den behöver inte förstoras i onödan.

Vad gäller det som hände 2011 så tycker jag att det var tråkigt att det blev på det sättet, men det börjar bli dags att släppa det nu, på samma sätt som jag försöker släppa det som drabbade mig 2009. Jag vet att det inte är helt lätt att glömma och gå vidare, men ingenting blir bättre av att gamla oförrätter ältas i all evighet.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

Tror nog att vi har nått vägs ände i vår diskussion särskilt mot bakgrund av att de flesta spåren av ditt agerande på Stinsen blev effektivt igensopade när förföljelsen av oliktänkande där var som mest intensiv. Och glöm helst inte vem det var som för en vecka sedan startade den här konfrontationen på SvMjF, nämligen Per Lind, HJP och du!

Jag vill bara till sist fråga dig om vad du menar med "jag försöker släppa det som drabbade mig 2009"?

Svenne

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Svenne »

De flesta trådarna här på Mötesspåret är både trevliga och nyttiga. 8-) Inte minst den om Ljusnäs. ;) :oops:

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av jogra »

Ja visst Svenne är det så! [JC_doubleup.gif] Särskilt Lju... :mrgreen:


Och för er som inte tål det som händer och sker på Mötesspåret:


"Pratar du bakom MIN(vår) rygg - betyder det att jag(vi) är längre fram än du...

Kommenterar du MITT(vårt) liv - betyder det att mitt(vårt) liv är mera spännande än ditt...

Har du tid att leta efter MINA(våra) misstag - betyder det att du är avundsjuk...

Fortsätt du med det... så lever JAG(vi) livet under tiden"
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Mycket bra kommentarer, såväl Sture som Svenne och Jogra!

Det känns meningslöst att fortsätta denna diskussion nu, alla är säkert hjärtinnerligt trötta på den. Ur diskussionen framkommer ju tydligt att hos dem som kan kallas våra belackare råder "double standards". Man är oerhört känsliga för sina egna ömma tår men vågar inte komma ut ur garderoben och lämna en förklaring till att man med glatt påhejande och gemensamma krafter hade modet att i flock trampa på andra.
Ynkryggigt är det, men ett gott exempel på mänskligt beteende som är väl värt att häckla.

Hade det funnits någon hederlighet att våga kommentera det illa man gjort andra människor för 1 1/2 år sedan, då hade det för mig varit lätt att försonas med det. Den ynkedomen att inte ett ord hörs är märkligt talande. Shame on you!

Jag har skrivit att jag inte i satirens form vare sig har tänkt eller alltfort tänker hänga ut enskilda människor. Men bedrövligt beteende får man finna sig i ska häcklas. För att citera Albert Engström:
…Jag har längesedan upphört att hata – om jag någonsin gjort det. Inte kan man hata dumma människor! Vad veta vi om de makter som bragt människorna till deras dumhet? Dock anser jag att man kan använda humor som vapen mot all illogik. Ty verklig humor kan aldrig såra, emedan den utstrålar från en karaktär, som älskar allt på jorden och ser liv även i förruttnelsen och döden. Den som blir sårad av humor är en beklagansvärd varelse, som egentligen borde avlivas smärtfritt, ty han kan icke fylla någon plats på denna jord värdigt, emedan han är en galning, och galningar kunna vara farliga. Jag är nog självmedveten att tro, att detta resonemang något så när håller måttet som logik, åtminstone inför människor med humor, och andra bryr jag mig mycket lite om…
Lite väl drastiskt för min smak iofs, men människor med humor bär alltid ett försonande drag, oavsett hurdana de är i övrigt. Inte minst om de har förmågan att skratta åt sina egna tillkortakommanden. Det är oerhört fånigt att tro att man hör till den unika minoritet av människor på jorden som saknar sådana.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

****
Först och främst vill jag tacka CalleA och Hakang, för mycket bra och träffsäkra inlägg.
Den här tråden är mycket frustrerande för mig, och jag tänkt att jag inte skulle blanda mig i resonemanget. Nu har jag tycker jag dock, att jag vill göra en kommentar. Det var, trots allt, mig 1956 angrep i sitt inledningsinlägg.
1956 skrev:Det är säkert så att jag har många dåliga sidor men till dem hör inte jag har för vana att ljuga.
****
Måhända har du inte det för vana, men i tråden inledning ljög du:
1956 skrev:http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 119447#new
Åter igen visar HJP upp sin sida där han som vanligt tycker sig både veta bäst och vara "rikssamvete" i MJ-Sverige. Om HJP hade bemödat sig med att efterforska vad jag har för rykte bland mina vänner, anställda, kollegor, kunder och konkurrenter så hade det nog känts mycket svårt att sätta stämpeln oseriös på mig.
****
Jag tillstår att jag uttryckte mig olämpligt, i ditt citat av mig. Olämpligt, därför att du, som avstängd, inte hade chansen att bemöta mig. Efter drygt 1½ timme ändrade jag därför formuleringen. Dagen efter, såg jag att du redan hade sett den första, citerat den och - din vana trogen - huggit med full kraft, och skapat tråden Besserwissern är igång igen.
Om man gör en bedömning, så är det INTE detsamma som att vara besserwisser. Jag har aldrig, tyckt att "jag vet bäst", i den generella betydelsen, som du avser, och något "rikssamvete för MJ-Sverige" är ja definitivt inte. Detta kallar jag lögner. Du kan kalla det vad du vill, men sant är det inte.
Och du. Hur i he---te, skulle jag kunna efterforska dina vänners och arbetskontakters omdöme om dig? Men om det bara är det som gäller, så efterforka gärna, på det sättet, vad folk har för uppfattning om mig, innan du sprider kränkande lögner.
Trots att ingenting ändras eller modereras på Mötesspåret, så har du nu "lyckats" moderera dig själv, genom att ändra rubriken på denna tråd, som numera heter: Mötesspåret, SvMJF och Stinen, diverse synpunkter.

Mitt ändrade inlägg i SvMJF, sr numera ut så här:

"Jag vet inte på vilken grund du tar avstånd från SvMJF, men jag har god grund för att bestämt ta avstånd från Mötesspåret och dess stödgrupp. Jag vill dock inte hemfalla åt att baktala andra forum, här", och finns att läsa här: http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 119447#new
Johan Molin skrev: ....betänk då kanske att det är offrets definiton av mobbning som gäller, inte förövarens, ÄVEN när du själv står på fel sida.
****
Du har rätt Johan. Det är den mobbade som har tolkningsföreträde. Det skulle du ha tänkt på, för ett år sedan, när du och 1956, mobbade ner mig "i skoskaften". Skälet ni hade, var mitt svar till dig, sedan du liknat Stinen vid Kim Il Sung, Nordkoreas grundare, och diktator. Jag svarade: "Att likna Stinsen vid Kim Il Sung, visar på en sällsynt dålig känsla för proportioner". Det är nämligen min övertygelse, att de allra flesta nordkoreaner, skulle skatta sig lyckliga, om de fick byta sina vardagsproblem, mot tjafset på ett MJ-forum, och kanske få äta sig mätta.
Du och 1956 gick omedelbart till attack. Missförstod, feltolkade till det sämre, och överdrev. Och kanske framför allt, bemötte mig inte sakligt, utan systematiskt "slog och snärjde" systemtiskt, tills jag upptäckte att tråden plötsligt var försvunnen (!!!). "Misstag", sa 1956. Misstag eller ej, så hävdar han fortfarande att "allt finns kvar". Hur var det där med att ljuga?

På alla forum, finns det oseriösa medlemmar, som skriver inägg, som mådde bäst av att aldrig ha blivit skrivna. Det allvarliga med Mötesspåret, är att det är forumägaren själv, och den mest tongivade ur stödgruppen, som är oseriösa. Du, Johan, som önskar att man inte ska prata illa om er, på andra forum, har naturligtvis rätt, men var tidigt ute med att begå det felet. Readn för flera år sedan, angrep du Bo A, på Stinsen. Jag skrev att du borde skriva där han kunde bemöta dig - på SvMJF, men det passade inte. Du, 1956, och några till, kan ju inte släppa Stinsen, utan återkommer ofta till vad som hände där. Och det, ofta utan synbar orsak.
Varför 1956 skulle dra Mässingsjuntan i smutsen, är en gåta, som fick många att reagera:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... tan#p26840

Snacket om vidsynthet, tolerans, och "låt tusen blommor blomma", klingar falskt i mina öron. "Det kamratliga forumet", "dit alla är välkomna" är struntprat, så länge forumet profilerar sig som hittills.
Man är inte välkommen, om man bjuds med armbågen. Det spelar ingen roll, om någon hälsar mig välkommen, håller upp sin dörr och säger "stig in", om vederbörande samtidigt kör upp en armbåge i ansiktet på mig. Jag anser att ni "kastar mycket stora stenar i ert eget glashus". När ni slutar med det, kanske Mötesspåret kan bli trevligare.
Jag känner mig inte välkommen.

HJP
Senast redigerad av HJP den 05 apr 2013, 20:05, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag har aldrig hävdat att jag är felfri. I den mån jag begår missgrepp så brukar jag inte vara sämre karl än att jag kan be om ursäkt för det.
Och den eller de som upplevt sig som orättvist utpekade ber jag uppriktigt om ursäkt.
Det märkliga i kråksången är att det alltid är en grupp som känner sig förfördelad och alltid avkräver oss andra att iklä oss skurk-kläderna. Jag har försökt beskriva den hemska själsliga vånda jag och några andra blev utsatt för hösten 2011. Och det känns onekligen som en efterhandskonstruktion att du lämnade Stinsen pga det. Du lämnade Stinsen dessförinnan och i hög grad av missnöje gentemot oss som ville ha ett öppet forum utan censur och envåldshärskeri. Så jag bollar frågan tillbaka till dig Hans: Var var du då mobbingen pågick som värst hösten 2011?

Och om du nu håller med mig om att det är den mobbade som definierar mobbingen: När kommer jag någonsin att få en ursäkt för det som hakang, Coppas, Sweden, Rickard95, DocHP, aop, med flera med flera gottade sig i den hösten? Och återigen, var var du då Hans? På vems sida stod du?

Jag är beredd att gå in i en diskussion där jag öppet kan diskutera mina fel och brister, om motparten går in i den diskussionen på lika villkor. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin läst någonting av dig där du inte är den som har rätt och tolkningsföreträde. Jag kan inte påminna mig någonsin att du har medgett att du själv betett dig dumt. Jag kan inte påminna mig någonsin att jag sett dig be om ursäkt för att eventuellt själv ha åsamkat andra lidande.

Under de premisserna är det väldigt svårt att nå varandra.


Att tråden försvann var tyvärr mitt fel, det har jag redan beskrivit. Rikard placerade den i Vislanda, varvid jag kontaktade honom och bad honom flytta den tillbaka. Det kan man väl säga om Rikard, att forumets vassaste datormänniska är han inte (och inte jag heller när det gäller forumadministration). Då han gjort det befann sig plötsligt tråden på båda ställena, varvid han raderade tråden från Vislanda — och vips var plötsligt tråden på ursprungsstället också borta.
Jag tror att du överdriver din egen rättfärdighet i den tråden, jag var uppriktigt mycket ledsen för att den försvann. Vad som är betydligt värre: Du accepterar inte att man bett dig om ursäkt för det inträffade, och jag vet att du fortfarande hyser agg till Rikard för det. Det uppfattar jag att vara ytterligt långsint och vilja att tolka vissa människor som enbart illvilliga. Det är föga klädsamt. Du borde begripa av hur vi hanterat övriga konflikttrådar på detta forum, att någon önskan att dölja har vi inte. Det finns inte ett enda avsiktligt censurerat inlägg här sedan forumet startade.

Tyvärr verkar du inte förstå liknelser heller. När jag jämför företeelser med Kim Jong Il (för det var det faktiskt, men det är av blygsam betydelse) så handlar det inte om hur många stövelskaft han kunde mobilisera jämfört med Rickard95. Det handlar om vilken syn man har på sig själv och sina medmänniskor. Det är den världsbilden som skapar självgoda diktatorer, i det lilla som i det stora. Därför är det min absoluta grundsyn att det är helt oacceptabelt, och att flathet inför detta är att agera dödgrävare åt yttrandefrihet och demokrati — i det lilla som det stora.

Motsatsen till godhet är inte ondska, utan likgiltighet, brukar det heta.

Och Heinrich Heine hade rätt den gången för längesedan: Där man bränner böcker bränner man till slut även människor.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

HJP skrev:... tills jag upptäckte att tråden plötsligt var försvunnen (!!!). "Misstag", sa 1956. Misstag eller ej, så hävdar han fortfarande att "allt finns kvar". Hur var det där med att ljuga?...

...På alla forum, finns det oseriösa medlemmar, som skriver inägg, som mådde bäst av att aldrig ha blivit skrivna. Det allvarliga med Mötesspåret, är att det är forumägaren själv, och den mest tongivade ur stödgruppen, som är oseriösa.
Det är faktiskt helt sanslöst att du fortfarande tror att jag med flit tog bort den där tråden du håller på att tjata om trots att jag vid ett flertal tillfällen, både öppet här på Mötesspåret och i pm till dig, både beklagat och på heder och samvete bedyrat att det var ett misstag från min sida som gjorde att den försvann.

Och så är vi tydligen där igen där du beskyller mig för att vara oseriös, Hur var det nu; ändrade du inte det i ditt inlägg efter att jag hade citerat ditt omdöme om mig och Mötesspårets "stödtrupper"? Nu måste du nog bestämma dig; Är jag oseriös eller är jag det inte?

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av arcego »

Jag är alldeles för ny på dessa forum för att veta vad som hänt och vad som sagts och gjorts men det verkar ju som om Ni är 2 jämnstarka som står och slår på varandra och ingen kommer någonsin att ge sig?
Varför inte låta udda vara jämnt, låt Stinsen få vara som den är nu och Mötesspåret vara som det blivit. Ni tycks ju alla ändå i princip förekomma på båda. Anpassa er jargong till de båda olika meningslägena och låt det stanna på respektive forum. Inga kommentarer om " det andra forumet".
Ni kommer aldrig att komma till en punkt där ni är överens ändå!
Räck ut era händer och glöm, börja om från början.
Resemanget som förs i denna tråd är ovärdigt och tråkig läsning. Tycker att det är synd att vuxna människor ska vara så förbannade på varandra och så långsinta inom en hobby som kan vara så kreativ och spännande.
Låt glädjen komma upp i dagen igen. Prata modeller, spårplaner, byggsatser, landskapsbyggen mm men låt bli hackandet och det fisförnäma, vi är alla modellrallare varken mer eller mindre, ingen bättre ingen sämre. Alla modellrallar efter sina förutsättningar.
Hoppas att denna tråd snart kan avslutas med en överenskommelse enligt ovan och kanske tom raderas?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Din tanke är vacker. För mig är problemet att den grupp människor som mobbade ut mig och andra från Stinsen fortsätter att kräva att det är vi som ska kräla i stoftet och att de själva är helt självrättfärdiga. Att räcka varandra handen kräver att mötas på lika villkor. Jag har skrivit ett antal gånger i denna tråd att jag är beredd att göra det. För att mötas av iskall tystnad.

Fröding hade en vacker synpunkt på detta, i "En fattig mun från Skara" (det var en av de saker jag blev helt utmobbad för, att citera dikter ...):

Det är icke sant, som jag lärde mig förr,
att någon är utanför himlens dörr,
ty varje själ därinom går,
och ingen är get och ingen är får.
Den gode han är väl ej så god,
som själv han tror i sitt övermod.

Den onde han är ej så ond ändå,
som själv han tror, när kvalen slå.
Thy skall du ej mycket berömma,
ej mycket häckla och döma.


Med detta sagt ska jag nu publicera några av de kommentarer jag fick från mina "vänner" på Stinsen den gången det begav sig. Allihopa kändisar i mj-världen. Rikard, Mika och Ola är inte med bland de citerade. De är allesamman personer jag tror de flesta respekterar helt och hållet. Återkommer strax.
KALLE ANKA:

Ouch!
Jag som tänkte börja skriva igen.. med ett "dom som försöker sänka forument ska fan inte få vinna".
"Min anläggning"-forumet trivs jag att läsa i. Och tänkte publicera min bana där.., nu när jag bygger lastplats mellan modulhalvorna.
 
Men jag vete fan om jag ids. ...

Vi hörs..
Om OPPFINNAR-JOKKE och MIMMI PIGG och LUFSEN tar timeout en månad gör jag det också..



MUSSE PIGG:

Hej där,

alltså detta var ju nog ändå det fräckaste! Klippa av dina vingar på detta sätt, detta är ju ryska fasoner inte skall man väl ändå behöva uppleva detta i 2011års Sverige??? Men tydligen, tydligen finns det fullkomliga typer som gör precis som man tycker, fy fan ändå!

Tack för att du delger mej detta så att jag vet vad som hänt! 

...
Tror bestämt att jag för egen del inte kommer att skriva fler inlägg i min tråd, inte som det är nu i alla fall.

Tur att du har inlett en tråd att visa dina eminenta byggen i på Smalspåret. :-))



KNATTE:

Stinsenforumsinkvisitionen bannlyser doktor Molin i Malmö. Forumpapisterna visar sin makt.
Beslutet verkar ju helt vansinningt, tycker jag.
Rickard95 visade sin brist på omdöme offentligt tidigare i veckan när han gav sig på FNATTE. Inlägget tycks nu vara bortstädat, men var ett bevis på att han är olämplig som moderator. Ditt utmärkta inlägg, om att moderat betyder måttfull och därmed säger något av vad som förväntas av en moderator, är händelsevis också bortstädat…
...
Glöm inte att framtiden tillhör de upplysta! (även om det ibland känns som det är långt dit….)

MIMMI PIGG:
Hej Johan
Hoppsan det här var tungt att ta till sig.
...
Till och med lilla jag börjar få PM från vissa med siffror i namnet. Därför har jag redigerat bort mitt senaste inlägg på min anläggningstråd. Jag är tveksam till en fortsättning av mitt deltagande.
Hoppas vi kan hålla kontakt på detta eller något annat sätt då jag alltid glatt mig åt att "höra" din lugna trygga röst i någon form.



TJATTE:

Trist att läsa detta. Har varit inne på forumet sporadiskt under hösten. Det händer fortfarande
inte mycket på Stinsen överhuvudtaget. Skribenter jag uppskattat mycket har försvunnit, aktiviteten är markant lägre.
...
Landskapsbygge är helt dött. 156-651 bygger tre olika R&S byggsatser, annars är den sista inlägget som överhuvudtaget har något med husbyggen att göra sen i september.
I fordonsforumet visar KAJSA ANKA ritningar, något som förvisso kan vara matnyttigt, men det BYGGS väldigt lite med undantag av moderna lastbilar.
...
Det känns som om forumet inte längre når upp till den kritiska massan. Ja har slutat posta för jag känner att antalet intressanta inlägg numera är mycket lågt.

JOAKIM VON ANKA:
Hej Johan
 
Naturligtvis orkar jag läsa dina brev, det är stor synd och skam att det ska behöva gå till så här. Jag håller på att avsluta mitt medlemskap på Stinsen,
min tråd har jag dock sparat ned, jag flyttar nog i på Smalspårsforumet, eller gör som du, en egen websida. Jag undrar om Janne Wallin förstår
hur dålig PR hans "humanistiska" moderatorer orsakar, dessutom förstår jag inte var han hittat dem...



MOWGLI:
Ja, du Johan, på sätt och vis så var nog detta väntat. Du har blivit för jobbig för moderatorgruppen att hantera. Jag har som du vet följt det här passivt och kan nog inte se att du någongång haft fel i sak utan på ett sakligt och förnuftigt sätt förklarat och frågat i olika ämnesområden. Diskutionerna har ibland blivit långa och då kommer dessa olika påhopp som på något fruktlöst sätt försöka sätta dig på plats.
...
Det är tragiskt att inte forumet kan fungera som det gjorde för några år sedan.
...
Smalspårforumet är aldrig några tråkigheter med. Personligen är jag inte riktigt vän med funktionerna där. Tycker det är lite trögt att arbeta med. Stinsen har exempelvis "nya inlägg sen sist" vilket man snabbt får upp det man inte läst. Detta saknar jag på smalspårforumet. Eller så är jag dåligt insatt i deras funktioner.
Jag lär nog börja med en egen tråd där, har ju byggt en del sen jag senast visa något på stinsen.
Har dom nu plockat bort dig så lär dom inte ändra på detta, kanske för ditt eget bästa så får vi mötas på smalspårsforumet.



BALOO:

Det här senaste draget verkar för mig totalt obegripligt, jag räknar dig och dina inlägg som högst balanserade (åtminstone de som jag läst…..)
...

Jag följer dig och Mjölby Hästholmen med glädje på det  lite lugnare forumet på Smalspårigt,
forumet som jag återupptäckte under hösten när de båda andra forumen tappade både fart och innehåll.
Möjligtvis är det kanske jag själv som delvis "vuxit" ifrån de båda forumen, där det har varit rätt stor omsättning och förnyelse av medlemmar
samtidigt som jag haft en längre period där jag inte känt att jag tillfört så mycket i de ämnen som dykt upp och minskat skrivandet en del.
Sedan har jag släppt intresse och slutat läsa rätt tidigt när trådarna börjat spåra ur, så jag har förmodligen missat de tromber som rusat runt.

Har inte börjat skriva på Smalspårigt, men där finns fler betydligt "själsfränder" i egenskap av lite mer lågmälda modellbyggare, med i och för sig väldigt skilda, men klart intressanta specialiteter.



BAGHEERA:
Det var det jävligaste!
En gammal klok dam sade en gång till mig: "Principer har man när inte
förståndet räcker till."

Jag hoppas att du meddelar dig och talar om hur det hela avlöper.
Vi raderar aldrig någonting avsiktligt på Mötesspåret. Däremot börjar hela tråden kvala in för Vislanda.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

För dem av er som är intresserade av denna tråkiga följetong, HJP:s pm är kursiva och börja läsa nedifrån.


Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: lör 29 dec 2012, 17:02
från HJP

1956 skrev:
Hej igen!

Verkligen ett surmagat svar från dig som tyvärr inte var helt oväntat.

Jag förstår däremot inte vad du menar med att mitt inlägg är märkligt. Om det beror på att du inte tror på mig när jag säger att det var ett forumtekniskt misstag som gjorde att tråden raderades, så är det ju helt otroligt stolligt. Om det är något annat i mitt inlägg som du finner märkligt så tala gärna om det för mig.

När det gäller Johan Stensons åsikt så får den stå för honom men vi är många som tycker att den är ytterst märklig. Särskilt mot bakgrund av att det han skriver om Bo Andersson är på gränsen till ärekränkande.

Det är helt uppenbart att vi har helt skilda uppfattningar om vad begreppen kamratskap, vidsynthet och tolerans innebär så det är väl kanske bäst att du avstår från deltagande på Mötesspåret. Men det är ditt val och om du ändrar dig så är du välkommen tillbaka.

Med vänlig hälsning
Rikard

PS. För kännedom kan jag berätta att Bo Andersson sedan lång tid tillbaka är registrerad på Mötesspåret. DS.

****
Hej.

I mitt första PM, fick du ett citat. Det var det som jag fann märkligt i ditt inlägg.
När du sedan - i ditt PM - anser att, en tråd som är borta "av misstag", kan anses som att den är kvar, så att det blir en sanning att säga att allt är kvar. För hur ska man annars uppfatta den konstruktionen?

Jag minns nu inte precis hur Johan Stenson uttryckte sig, men har en minnesbild något som jag uppfattade som en felformulering (möjligen syftningsfel). Vill man tolka en sådan bokstavligt, så kan man naturligtvis göra det.
Du har alldeles rätt i, att det är bäst att jag avstår deltagande på Mötesspåret.

/Hans

Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: lör 29 dec 2012, 14:51
från 1956

Hej igen!

Verkligen ett surmagat svar från dig som tyvärr inte var helt oväntat.

Jag förstår däremot inte vad du menar med att mitt inlägg är märkligt. Om det beror på att du inte tror på mig när jag säger att det var ett forumtekniskt misstag som gjorde att tråden raderades, så är det ju helt otroligt stolligt. Om det är något annat i mitt inlägg som du finner märkligt så tala gärna om det för mig.

När det gäller Johan Stensons åsikt så får den stå för honom men vi är många som tycker att den är ytterst märklig. Särskilt mot bakgrund av att det han skriver om Bo Andersson är på gränsen till ärekränkande.

Det är helt uppenbart att vi har helt skilda uppfattningar om vad begreppen kamratskap, vidsynthet och tolerans innebär så det är väl kanske bäst att du avstår från deltagande på Mötesspåret. Men det är ditt val och om du ändrar dig så är du välkommen tillbaka.

Med vänlig hälsning
Rikard

PS. För kännedom kan jag berätta att Bo Andersson sedan lång tid tillbaka är registrerad på Mötesspåret. DS.
Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: lör 29 dec 2012, 10:38
från HJP

1956 skrev:
Hej Hans!

När jag skrev texten fanns den händelsen över huvudtaget inte i mitt medvetande men även om jag hade tänkt på det då hade jag formulerat mig på samma sätt. Jag hoppas och tror att du inser att det inte var en medveten handling att radera den tråd du tänker på utan ett rent misstag från min sida, vilket jag både har bett om ursäkt för och beklagat. Med den utgångspunkten är det alltså både sant och rätt att skriva som jag skrev.

Det vore trevligt om du liksom jag kunde lägga vår dispyt bakom dig och återkomma som skribent här på Mötesspåret. Du har ju massor med kunskap att förmedla till oss andra och jag är säker på att flera med mig skulle välkomna din återkomst.

Med vänliga hälsningar
Rikard

****
Hej igen.

Märklig inställning, men inte oväntad.
Jag har lämnat den konflikten bakom mig, men blev påmind av ditt märkliga inlägg.
Att skriva på Mötesspåret, är för närvarande helt otänkbart för min del. Jag delar Johan Stensons åsikt helt, och känner många goda modellrallare som är av ungefär samma åsikt. Flera kan inte ens tänka sig att registrera sig, och läser aldrig Mötesspåret.
För egen del, skummar jag högst sporadiskt. Ibland - av ren nyfikenhet - läser jag inlägg, och får nästan alltid begkräftat, att Mötesspåret inte är för mig. Det ligger långt ifrån "kamratskap, vidsynthet och tolerans", som jag ser det.

/Hans

Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: lör 29 dec 2012, 09:15
från 1956

Hej Hans!

När jag skrev texten fanns den händelsen över huvudtaget inte i mitt medvetande men även om jag hade tänkt på det då hade jag formulerat mig på samma sätt. Jag hoppas och tror att du inser att det inte var en medveten handling att radera den tråd du tänker på utan ett rent misstag från min sida, vilket jag både har bett om ursäkt för och beklagat. Med den utgångspunkten är det alltså både sant och rätt att skriva som jag skrev.

Det vore trevligt om du liksom jag kunde lägga vår dispyt bakom dig och återkomma som skribent här på Mötesspåret. Du har ju massor med kunskap att förmedla till oss andra och jag är säker på att flera med mig skulle välkomna din återkomst.

Med vänliga hälsningar
Rikard
Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: fre 28 dec 2012, 21:17
från HJP

Ämne: Ett år med Mötesspåret!

1956 skrev:
Jo, imorgon är det faktiskt ett helt år sedan Mötesspåret kläcktes ur det embryo som vuxit sig starkt under nästan hela 2011. Viljan att låta det fria ordet vara fundamentet för ett nytt modelljärnvägsforum var drivkraften för oss som startade det. Likaså öppenheten och kamratskapen! Vi ville helt enkelt att en helt annan syn på vad det innebär att driva ett forum för likasinnade skulle vara rådande. En syn som innebär att man litar på att medlemmarna själva tar ansvar för vad man skriver.

Och visst hade vi rätt! Vuxna människor klarar självklart av att umgås utan pekfingrar och klåfingrigt modererande. Så här långt har inte ett enda inlägg modererats eller tagits bort. Det innebär inte att det inte har förekommit meningsskiljaktigheter vid några tillfällen, det hade varit mycket märkligt om det var så. Däremot bekräftar det att vårt koncept håller.

Det har varit ett helt fantastiskt år med en medlemstillströmning vi inte hade kunnat drömma om. 343 medlemmar har startat över 1200 trådar och skrivit över 22 000 inlägg, vilket innebär att över 62 inlägg har skrivits i genomsnitt per dag. Bland våra medlemmar finns en uppsjö av både välkända och mindre kända synnerligen skickliga modellbyggare. Men självklart finns det även många som inte bygger. Flera av oss är samlare, vissa är både samlare och byggare. Mångfalden är alltså bred och det är nog det som ger den trivsamma och kamratliga stämning som råder här på Mötesspåret. För att inte tala om humorn som ständigt finns närvarande.

Jag önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!
Rikard

****
Hej Rikard.

Vad menars med detta: "Så här långt har inte ett enda inlägg modererats eller tagits bort".
Jag har för mig att en heltråd försvann. En tråd där jag "banklades ner i skoskaften" av dig och Johan Molin, för att jag inte gillade hans jämförelse med Stinsen och Kim Il Sung.

/Hans
Upp




ForumindexTeamet •Ta bort alla forumcookies • Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group | Designed by A1ex
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

Johan Molin skrev:Jag har aldrig hävdat att jag är felfri. I den mån jag begår missgrepp så brukar jag inte vara sämre karl än att jag kan be om ursäkt för det.
Och den eller de som upplevt sig som orättvist utpekade ber jag uppriktigt om ursäkt.
Det märkliga i kråksången är att det alltid är en grupp som känner sig förfördelad och alltid avkräver oss andra att iklä oss skurk-kläderna. Jag har försökt beskriva den hemska själsliga vånda jag och några andra blev utsatt för hösten 2011. Och det känns onekligen som en efterhandskonstruktion att du lämnade Stinsen pga det. Du lämnade Stinsen dessförinnan och i hög grad av missnöje gentemot oss som ville ha ett öppet forum utan censur och envåldshärskeri. Så jag bollar frågan tillbaka till dig Hans: Var var du då mobbingen pågick som värst hösten 2011?
****
Jag lämnade Stinsen långt innan Mötesspåret bildades, i slutet av december 2011. Det var tjafsigt i största allmänhet, och bl.a. Goofy, i tråden Tågkrasch, var mycket besvärande. Den tråden bildades 1 januari 2011. Det fanns flera skäl till att jag lämnade Stinsen, men Goofy blev nog "droppen....". Jag har nu sökt efter tråden Stinsens själ, men inte hittat den, så den mobbningen vet jag inget om. Jag är annars inte den som drar mig för att ingripa, när jag ser sådana tendenser. Det gjorde jag, och du, tror jag, när en annan medlem gav sig på en som - av förklarliga skäl - hade problem med svenskan. Så var jag var, så var jag inte närvarande på Stinsen, och därmed inte i "mobbningstråden", och känner alltså inte till vad som stod där.
Johan Molin skrev:Och om du nu håller med mig om att det är den mobbade som definierar mobbingen: När kommer jag någonsin att få en ursäkt för det som hakang, Coppas, Sweden, Rickard95, DocHP, aop, med flera med flera gottade sig i den hösten? Och återigen, var var du då Hans? På vems sida stod du?
****
Som sagt. Jag känner inte till det där. Frågan bör ställas till dem du nämner, inte till mig.
Johan Molin skrev:Jag är beredd att gå in i en diskussion där jag öppet kan diskutera mina fel och brister, om motparten går in i den diskussionen på lika villkor. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin läst någonting av dig där du inte är den som har rätt och tolkningsföreträde. Jag kan inte påminna mig någonsin att du har medgett att du själv betett dig dumt. Jag kan inte påminna mig någonsin att jag sett dig be om ursäkt för att eventuellt själv ha åsamkat andra lidande.

Under de premisserna är det väldigt svårt att nå varandra.
****
Du har naturligtvis inte läst allt som jag skrivit. Jag har inte större tolkningsföreträde, än någon annan. Jag har vid flera tillfällen medgett att jag haft fel. Jag har också bett om ursökt, några gånger.

Johan Molin skrev:Att tråden försvann var tyvärr mitt fel, det har jag redan beskrivit. Rikard placerade den i Vislanda, varvid jag kontaktade honom och bad honom flytta den tillbaka. Det kan man väl säga om Rikard, att forumets vassaste datormänniska är han inte (och inte jag heller när det gäller forumadministration). Då han gjort det befann sig plötsligt tråden på båda ställena, varvid han raderade tråden från Vislanda — och vips var plötsligt tråden på ursprungsstället också borta.
Jag tror att du överdriver din egen rättfärdighet i den tråden, jag var uppriktigt mycket ledsen för att den försvann. Vad som är betydligt värre: Du accepterar inte att man bett dig om ursäkt för det inträffade, och jag vet att du fortfarande hyser agg till Rikard för det. Det uppfattar jag att vara ytterligt långsint och vilja att tolka vissa människor som enbart illvilliga. Det är föga klädsamt. Du borde begripa av hur vi hanterat övriga konflikttrådar på detta forum, att någon önskan att dölja har vi inte. Det finns inte ett enda avsiktligt censurerat inlägg här sedan forumet startade.
****
Jag känner till allt det där. Jag kan visst acceptera att man ber om ursäkt, men jag kände mig - i det läget - verbalt misshandlad, och var helt uppgiven, inför hur ni skoningslöst, tryckte ner mig.
Jodå, jag har sett hur ni hanterar konflikter....
Johan Molin skrev:Tyvärr verkar du inte förstå liknelser heller. När jag jämför företeelser med Kim Jong Il (för det var det faktiskt, men det är av blygsam betydelse) så handlar det inte om hur många stövelskaft han kunde mobilisera jämfört med Rickard95. Det handlar om vilken syn man har på sig själv och sina medmänniskor. Det är den världsbilden som skapar självgoda diktatorer, i det lilla som i det stora. Därför är det min absoluta grundsyn att det är helt oacceptabelt, och att flathet inför detta är att agera dödgrävare åt yttrandefrihet och demokrati — i det lilla som det stora.
****
Visst kan jag förstå liknelser. En liknelse tydliggör ofta vad man menar. Denna liknelse, med Kim Jong Il, tyckte jag bara var för mycket. Det måste vara rimligt, det man liknar vid, men du har en benägenhet att utrycka dig med överord, ibland, har jag sett.
Johan Molin skrev:Motsatsen till godhet är inte ondska, utan likgiltighet, brukar det heta.
****
Så sant!

Jag noterar att du, i vanlig ordning, inte bemötte mig sakligt, utan "gav tillbaka".

HJP

tågtyckarn

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av tågtyckarn »

Jag är ganska förvånad över att ni håller på så länge som ni gör med medlemmar som inte bidrar till forumet men som däremot sprider vantrivsel omkring sig. Om någon börjar skriva för att bråka med någon eller för att dra upp gammalt groll så kan dom vända sig till andra forum. Det hjälper varken er själva eller andra att dra ut på den här sharaden.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Käre Hans,
Det skulle du ha tänkt på, för ett år sedan, när du och 1956, mobbade ner mig "i skoskaften". Skälet ni hade, var mitt svar till dig, sedan du liknat Stinen vid Kim Il Sung, Nordkoreas grundare, och diktator.
Då ska jag återkalla vad jag faktiskt svarade:
Att en förening eller ett forum sysslar med trakasserier, utfrysning av sina egna medlemmar och strypande av det fria ordet har givetvis inte samma dignitet som när en hel nation ägnar sig åt förtryck av sina medborgare. I båda fallen torde det dock handla om en helt förvriden syn på sina medmänniskor och sin egen uppblåsta betydelse, och i så motto kan jag inte se att liknelsen haltar. Man bör vara ytterst vaksam mot alla diktatoriska tendenser i ett samhälle, vare sig de uppstår på arbetsplatsen, i politiken eller på fritiden. Jag tycker inte man ska förringa sådant.
Jag har svårt att förstå att du skulle ta så illa upp av detta. Men jag ber givetvis om ursäkt om detta stötte dig.

MIN minnesbild av den tråden som försvann, återskapad några timmar senare var denna:
"HJP tycker att jag har vissnat" . Vad jag skrev var att jag vissnade. En viss skillnad. Ett barn kan se det.
Det kunde inte jag, givetvis en miss av mig. Det försvann i allting annat nedsättande du klistrade på mig.

Tråden började med att en journalist på SvD i sin tidning hade skrivit ett underförstått förklenande omdöme om oss mj-hobbyister. Svante Andersson gick då i svaromål, och presenterade sitt inlägg här på Mötesspåret. Lite raljant hävdar han att detta inlägg skulle modererats bort på Stinsen eller SvMJF men att det var väl ok att presentera elaka formuleringar mot utomstående här på Mötesspåret. Du svarade då någonting i stil med "Ja, men det är olämpligt då stämningen är infekterad".

Jag kunde inte tolka annat än att du avsåg stämningen på antingen Mötesspåret eller SvD. När jag då testar den ena tolkningen börjar du bums mästra mig och skriver ungefärligen att "det är väl i enlighet med din tolkning av vidsynthet? :evil: "
Jag försöker då tala om att jag inte uppfattar stämningen på Mötesspåret som infekterad (utom möjligen i den förlorade tråden och dess nyuppståndna pendang, samt i de två trådar som ligger i Vislanda). Varpå du genast fortsätter med dina tillrättavisningar och hävdar att jag försöker göra mig dummare än vad jag är.

Därefter återkommer du gång på gång med tillrop i form av "skärpning", "Hur orkar du" mm, för att ytterligare en gång raljera med min påstådda vidsynthet (TVÅ ggr således, inte en).

I slutändan ser du dig nödsakad att formulera dig noggrannare och skriver då att du avsett "stämningen mellan Mötesspåret och Stinsen", något som inte jag alls uppfattat låg inbyggt i det du skrivit tidigare.

Summa summarum: Efter att i ett antal inlägg talat om alla mina defekter i det jag skriver hävdar du nu plötsligt att du vill att vi ska nå någon form av samförstånd. Om vadå? Ditt beteende gentemot mig eller vad?

Det är möjligt som du skriver att tråden försvann "lägligt", men i så fall i varje fall inte för mig.
Citaten är garanterat korrekta. Dock visar det hela någonting som är djupt sorgligt egentligen. Vi tycks ha en stor förmåga att missförstå varandra. Vid inte mindre än TVÅ tillfällen bygger diskussionen på rena missförstånd. Vilket du uppfattar som att jag angriper dig.

Själv blev jag inte särskilt glad för nämnda kommentarer om "skärpning", "Hur orkar du" mm, för att ytterligare en gång raljera med min påstådda vidsynthet (TVÅ ggr således, inte en)." Dessutom ett påstående om att anklaga mig för att försöka med snyftmetoden genom att berätta att min mamma precis drabbats av en stroke. Din kommentar var av typen "ger man sig in i leken får man leken tåla".

Ironiskt nog verkar stackars Ulla nu vara precis på gränsen till Pärleporten. Vilket dock inte ha något med diskussionen att göra.

Jag tror faktiskt, på allvar, att vi skulle kunna komma över denna ocean av missförstånd. För jag tolkar nog trots allt, att problemet är inte att du är en elak jävel. Jag vet inte om du tror mig, men det är inte jag heller. Men en nystart kräver att dumpa överbord en vilja att tolka allting negativt. Från oss båda. Och försöka hitta ett sätt att uttrycka oss på där BÅDE du och jag har insikt i att vi kanske inte förstår fullt ut det den andre vill förmedla, och anpassa diskussionen efter detta.

Jag har aldrig anklagat dig för att höra till mobbarna hösten 2011. Men om du bekänner dig till tron att det är den mobbades upplevelse som gäller då räcker det inte fullt ut med att säga "jag hade ingenting med detta att göra". Jag frågade dig om du accepterar att en klick av människor som alla gemensamt kastade sig över mig så fort jag skrev ett enda ord (och det mesta den gången handlade om snälla! besinning!) fick bete sig på det sättet. Känner du att det var ok att en med-hobbyist blev nästan knäckt på kuppen?

Bästa hälsningar

(För er andra: Ja detta är plågsamt långtråkigt, men i slutänden måste en uppgörelse ske kring det exempellösa som hände för 1 1/2 år sedan. Ingen blir gladare än jag om vi kan reda ut och sedan fortsätta, lite klokare, och lite ödmjukare, ALLA).

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

tågtyckarn skrev:Jag är ganska förvånad över att ni håller på så länge som ni gör med medlemmar som inte bidrar till forumet men som däremot sprider vantrivsel omkring sig. Om någon börjar skriva för att bråka med någon eller för att dra upp gammalt groll så kan dom vända sig till andra forum. Det hjälper varken er själva eller andra att dra ut på den här sharaden.
Förstår vad du menar men det måste helt enkelt vara någon jävla ordning vad gäller sanningen, för att travestera en känd socialdemokrat och f.d. LO-ordförande!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Det tycks vara svårt att räcka fram handen för att gå vidare ...

Går inte det så får vi lämna det därhän och fortsätta odla Mötesspåret som ett trivsamt forum. Denna tråden är inte trivsam, men försöker åtminstone vara öppen och ärlig; ALLA har möjlighet att skriva och ingenting kommer att raderas, och det som skrivits i dag får man leva med i morgon också.

"Det måste vara någon jävla ordning i ett parti!" Det var faktiskt CH Hermansson som uttalade i någon partikongress på tidigt 70-tal. Han ska i alla fall ha heder för att slutgiltigt brutit med Moskva. Till skillnad från Lars Werner, som efterträdde honom. Och som roligt nog var bäste kompis med moderatledaren Gösta Bohman ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

:oops: Jag hade Stig Malm i huvudet!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Han har andra slitstarka citat bevarade för framtiden. "Fittstim" och annat ...

Men jag ska själv erkänna: Efter omkring 1990 har jag dålig koll när det gäller det mesta som handlar om politik. Det är lite som i Orwells Djurfarmen: Ingen kunde känna skillnad mellan grisar och människor, när de satt vid bankettbordet i sista slutet av boken ...

Tack och lov för en gnutta humor i denna hemska tråd!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Han har andra slitstarka citat bevarade för framtiden. "Fittstim" och annat ...
Kan det vara därför Gudrun Skylman "inte står ut längre"? Eller behöver hon helt enkelt bara fylla på i kassan?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Påminner vagt om Karl Gerhards beskrivning av regeringen som badar på Harpsund (omkring 1960). Om Alva Myhrdal "Som svepte sig med en badhandduk, för att skyla de underutvecklade länderna ..."

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

1956 skrev:
HJP skrev:... tills jag upptäckte att tråden plötsligt var försvunnen (!!!). "Misstag", sa 1956. Misstag eller ej, så hävdar han fortfarande att "allt finns kvar". Hur var det där med att ljuga?...

...På alla forum, finns det oseriösa medlemmar, som skriver inägg, som mådde bäst av att aldrig ha blivit skrivna. Det allvarliga med Mötesspåret, är att det är forumägaren själv, och den mest tongivade ur stödgruppen, som är oseriösa.
Det är faktiskt helt sanslöst att du fortfarande tror att jag med flit tog bort den där tråden du håller på att tjata om trots att jag vid ett flertal tillfällen, både öppet här på Mötesspåret och i pm till dig, både beklagat och på heder och samvete bedyrat att det var ett misstag från min sida som gjorde att den försvann.

Och så är vi tydligen där igen där du beskyller mig för att vara oseriös, Hur var det nu; ändrade du inte det i ditt inlägg efter att jag hade citerat ditt omdöme om mig och Mötesspårets "stödtrupper"? Nu måste du nog bestämma dig; Är jag oseriös eller är jag det inte?
****
Det är du som påstår, att jag tror att du tog bort tråden med flit. Om något är sanslöst, så är de det. Jag påstår bara att den försvann, för det gjorde den ju. Jag påstår också att du säger att "Allt är kvar", torts att det inte är det. Det är inte själva tråden jag resonerar om, det är ditt beteende.
Jag har meddelat att jag ändrade mitt inlägg på SvMJF, efter drygt 1½ timme, eftersom du inte kunde bemöta det. Först dagen efter, gick jag in på Mötesspåret, och såg denna tråd, som du modererat rubriken på, trots att "inget modereras" här.
Det är bl.a. sådant, som gör att jag bedömer forumledningen som oseriös. Jag står alltså för innehållet i mitt inlägg på SvMJF. Jag försöker, på intet sätt, komma undan det.
Det är när du bemöter mig, som du gör, som du bekräftar min bedömning.

Jag noterar att du inte heller bemöter mig sakligt, utan bara "ger tillbaka".

HJP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Inför andra har du hävdat att Rikard tog bort tråden med flit.

Även du skulle må väl av att bete dig som vuxen man och stå för det du säger och skriver. Varför fortsätta att kasta illasinnade antydningar omkring dig? Jag har försökt att räcka fram en hand och försökt att analysera varför du och jag missförstår varandra hela tiden. Och frågat hur du ser på att mobbing drabbar även andra än ditt närmaste kompisgäng. Och att t o m de kan vara mobbare. Jag väntar spänt på ett svar.
Senast redigerad av Johan Molin den 05 apr 2013, 20:41, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

1956 skrev:För dem av er som är intresserade av denna tråkiga följetong, HJP:s pm är kursiva och börja läsa nedifrån.


Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: lör 29 dec 2012, 17:02
från HJP

1956 skrev:
Hej igen!

Verkligen ett surmagat svar från dig som tyvärr inte var helt oväntat.

Jag förstår däremot inte vad du menar med att mitt inlägg är märkligt. Om det beror på att du inte tror på mig när jag säger att det var ett forumtekniskt misstag som gjorde att tråden raderades, så är det ju helt otroligt stolligt. Om det är något annat i mitt inlägg som du finner märkligt så tala gärna om det för mig.

När det gäller Johan Stensons åsikt så får den stå för honom men vi är många som tycker att den är ytterst märklig. Särskilt mot bakgrund av att det han skriver om Bo Andersson är på gränsen till ärekränkande.

Det är helt uppenbart att vi har helt skilda uppfattningar om vad begreppen kamratskap, vidsynthet och tolerans innebär så det är väl kanske bäst att du avstår från deltagande på Mötesspåret. Men det är ditt val och om du ändrar dig så är du välkommen tillbaka.

Med vänlig hälsning
Rikard

PS. För kännedom kan jag berätta att Bo Andersson sedan lång tid tillbaka är registrerad på Mötesspåret. DS.

****
Hej.

I mitt första PM, fick du ett citat. Det var det som jag fann märkligt i ditt inlägg.
När du sedan - i ditt PM - anser att, en tråd som är borta "av misstag", kan anses som att den är kvar, så att det blir en sanning att säga att allt är kvar. För hur ska man annars uppfatta den konstruktionen?

Jag minns nu inte precis hur Johan Stenson uttryckte sig, men har en minnesbild något som jag uppfattade som en felformulering (möjligen syftningsfel). Vill man tolka en sådan bokstavligt, så kan man naturligtvis göra det.
Du har alldeles rätt i, att det är bäst att jag avstår deltagande på Mötesspåret.

/Hans

Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: lör 29 dec 2012, 14:51
från 1956

Hej igen!

Verkligen ett surmagat svar från dig som tyvärr inte var helt oväntat.

Jag förstår däremot inte vad du menar med att mitt inlägg är märkligt. Om det beror på att du inte tror på mig när jag säger att det var ett forumtekniskt misstag som gjorde att tråden raderades, så är det ju helt otroligt stolligt. Om det är något annat i mitt inlägg som du finner märkligt så tala gärna om det för mig.

När det gäller Johan Stensons åsikt så får den stå för honom men vi är många som tycker att den är ytterst märklig. Särskilt mot bakgrund av att det han skriver om Bo Andersson är på gränsen till ärekränkande.

Det är helt uppenbart att vi har helt skilda uppfattningar om vad begreppen kamratskap, vidsynthet och tolerans innebär så det är väl kanske bäst att du avstår från deltagande på Mötesspåret. Men det är ditt val och om du ändrar dig så är du välkommen tillbaka.

Med vänlig hälsning
Rikard

PS. För kännedom kan jag berätta att Bo Andersson sedan lång tid tillbaka är registrerad på Mötesspåret. DS.
Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: lör 29 dec 2012, 10:38
från HJP

1956 skrev:
Hej Hans!

När jag skrev texten fanns den händelsen över huvudtaget inte i mitt medvetande men även om jag hade tänkt på det då hade jag formulerat mig på samma sätt. Jag hoppas och tror att du inser att det inte var en medveten handling att radera den tråd du tänker på utan ett rent misstag från min sida, vilket jag både har bett om ursäkt för och beklagat. Med den utgångspunkten är det alltså både sant och rätt att skriva som jag skrev.

Det vore trevligt om du liksom jag kunde lägga vår dispyt bakom dig och återkomma som skribent här på Mötesspåret. Du har ju massor med kunskap att förmedla till oss andra och jag är säker på att flera med mig skulle välkomna din återkomst.

Med vänliga hälsningar
Rikard

****
Hej igen.

Märklig inställning, men inte oväntad.
Jag har lämnat den konflikten bakom mig, men blev påmind av ditt märkliga inlägg.
Att skriva på Mötesspåret, är för närvarande helt otänkbart för min del. Jag delar Johan Stensons åsikt helt, och känner många goda modellrallare som är av ungefär samma åsikt. Flera kan inte ens tänka sig att registrera sig, och läser aldrig Mötesspåret.
För egen del, skummar jag högst sporadiskt. Ibland - av ren nyfikenhet - läser jag inlägg, och får nästan alltid begkräftat, att Mötesspåret inte är för mig. Det ligger långt ifrån "kamratskap, vidsynthet och tolerans", som jag ser det.

/Hans

Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: lör 29 dec 2012, 09:15
från 1956

Hej Hans!

När jag skrev texten fanns den händelsen över huvudtaget inte i mitt medvetande men även om jag hade tänkt på det då hade jag formulerat mig på samma sätt. Jag hoppas och tror att du inser att det inte var en medveten handling att radera den tråd du tänker på utan ett rent misstag från min sida, vilket jag både har bett om ursäkt för och beklagat. Med den utgångspunkten är det alltså både sant och rätt att skriva som jag skrev.

Det vore trevligt om du liksom jag kunde lägga vår dispyt bakom dig och återkomma som skribent här på Mötesspåret. Du har ju massor med kunskap att förmedla till oss andra och jag är säker på att flera med mig skulle välkomna din återkomst.

Med vänliga hälsningar
Rikard
Re: Ett år med Mötesspåret!
Skickat: fre 28 dec 2012, 21:17
från HJP

Ämne: Ett år med Mötesspåret!

1956 skrev:
Jo, imorgon är det faktiskt ett helt år sedan Mötesspåret kläcktes ur det embryo som vuxit sig starkt under nästan hela 2011. Viljan att låta det fria ordet vara fundamentet för ett nytt modelljärnvägsforum var drivkraften för oss som startade det. Likaså öppenheten och kamratskapen! Vi ville helt enkelt att en helt annan syn på vad det innebär att driva ett forum för likasinnade skulle vara rådande. En syn som innebär att man litar på att medlemmarna själva tar ansvar för vad man skriver.

Och visst hade vi rätt! Vuxna människor klarar självklart av att umgås utan pekfingrar och klåfingrigt modererande. Så här långt har inte ett enda inlägg modererats eller tagits bort. Det innebär inte att det inte har förekommit meningsskiljaktigheter vid några tillfällen, det hade varit mycket märkligt om det var så. Däremot bekräftar det att vårt koncept håller.

Det har varit ett helt fantastiskt år med en medlemstillströmning vi inte hade kunnat drömma om. 343 medlemmar har startat över 1200 trådar och skrivit över 22 000 inlägg, vilket innebär att över 62 inlägg har skrivits i genomsnitt per dag. Bland våra medlemmar finns en uppsjö av både välkända och mindre kända synnerligen skickliga modellbyggare. Men självklart finns det även många som inte bygger. Flera av oss är samlare, vissa är både samlare och byggare. Mångfalden är alltså bred och det är nog det som ger den trivsamma och kamratliga stämning som råder här på Mötesspåret. För att inte tala om humorn som ständigt finns närvarande.

Jag önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!
Rikard

****
Hej Rikard.

Vad menars med detta: "Så här långt har inte ett enda inlägg modererats eller tagits bort".
Jag har för mig att en heltråd försvann. En tråd där jag "banklades ner i skoskaften" av dig och Johan Molin, för att jag inte gillade hans jämförelse med Stinsen och Kim Il Sung.

/Hans
Upp



ForumindexTeamet •Ta bort alla forumcookies • Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group | Designed by A1ex
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011
****
Ja, det där talar sitt tydliga språk, och herr forumägaren bröt mot §3 på kuppen:
"§3. Innehållet i privata meddelanden får inte publiceras utan samtliga inblandade skribenters medgivande. Detta tillhör god netikett. Brott mot detta kan föranleda avstängning".

HJP

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

Ja, det är väl bara att erkänna att det där känns pinsamt! :oops:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Besinning, besinning? Kanske, ändå ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Bäste Johan,

Jag respekterar givetvis dina känslor på samma sätt som du har angett att du respekterar mina.
Självklart accepterar jag inte att mina vänner sårar en medmänniska så djupt. Jag ska prata med dem.

Vi uttrycker oss väldigt olika du och jag, och uppenbarligen leder det till missförstånd. Försöker du respektera att jag inte skriver i illvilja så ska jag givetvis göra detsamma med dig.

Jag har full förståelse för att livet med nödvändighet far illa med oss alla, och ångrar det jag tidigare skrev till dig att om du skriver trots att du har det jobbigt själv, så får du skylla dig själv.

Hoppas att både du och jag kan försöka mötas i en bättre ömsesidig förståelse framöver. Vill du anstränga dig för det så lovar jag att göra det också.

Bästa hälsningar

Hans
Nej, det var tyvärr inte ett svar på det jag skrev tidigare. Men jag hade hoppats något åt det hållet.

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Ubbe »

Hej på er, MJ bröder!

Är det inte dags att lägga ner stridigheterna nu?

Vi är ju så få som utövar denna hobby så vi borde vara rädda om varandra.
Dessutom så tror jag att vi även riskerar att skrämma bort personer som eventuellt kan tänka sig ta upp hobbyn.

Det var länge sedan mycket av detta hände.
Vi kommer nog aldrig att lösa det hela med någon form av "vi hade rätt och ni hade fel".
Troligen är det så att det finns inget rätt eller fel i detta fall, utan endast skilda perspektiv.

Vi har några olika MJ forum i landet; var och en kan väl skriva och/eller läsa på de forum de gillar?
Jag läser gärna både Mötesspåret och SvMjFo. Tycker båda tillför olika perspektiv (och ibland samma) på hobbyn.

Skulle ni mot förmodan bli sura eller upprörda på någon annan så tror jag att man bör beakta den där gyllene pausen som skiljer oss människor från djuren; de reagerar instinktivt på hot medan vi kan ta just denna fantastiska paus innan vi handlar. Vi får helt enkelt en chans att fundera på om vi kan ha misstolkat, sett på saken ur fel perspektiv, eller t.o.m. inse att det kanske inte är värt att brusa upp för en struntsak.

...och skulle ni ändå tycka att det "kokar över", då kan jag rekommendera att ni istället tar en runda i online spelet "World of Tanks", där ni kan spränga era kamrater i småbitar en stund tills ni avreagerat er. [JC_doubleup.gif]

För övrigt, ha en fortsatt trevlig kväll,
Ubbe
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

Johan Molin skrev:Käre Hans,
Det skulle du ha tänkt på, för ett år sedan, när du och 1956, mobbade ner mig "i skoskaften". Skälet ni hade, var mitt svar till dig, sedan du liknat Stinen vid Kim Il Sung, Nordkoreas grundare, och diktator.
Då ska jag återkalla vad jag faktiskt svarade:
Att en förening eller ett forum sysslar med trakasserier, utfrysning av sina egna medlemmar och strypande av det fria ordet har givetvis inte samma dignitet som när en hel nation ägnar sig åt förtryck av sina medborgare. I båda fallen torde det dock handla om en helt förvriden syn på sina medmänniskor och sin egen uppblåsta betydelse, och i så motto kan jag inte se att liknelsen haltar. Man bör vara ytterst vaksam mot alla diktatoriska tendenser i ett samhälle, vare sig de uppstår på arbetsplatsen, i politiken eller på fritiden. Jag tycker inte man ska förringa sådant.
Jag har svårt att förstå att du skulle ta så illa upp av detta. Men jag ber givetvis om ursäkt om detta stötte dig.
****
Ja, det störde mig, därför att det var - som jag ser det - en våldsam överdrift. Jag blev omedelbart beskylld för att försvara Stinsen, men det var det aldrig frågan om, eftersom jag inte hade någon orsak att försvara dem. Jag hade ju heller inte sett vad som skedde där, så den saken kunde jag inte ha någon uppfattning om.
Världen har sett alltför många diktaturer, men frågan är om någon varit så, bortom all fantasi, vidrig, som Nordkoreas. Att likna Stinsen vid dess diktator, är inte rimligt. Vad Stinsen än företagit sig, så kan det aldrig komma i närheten av vad som sker i det landet. Vet man något om det, och det tror jag du gör, så borde man förstå, att en annan liknelse, hade varit bättre. Den skulle t.o.m. få större effekt, eftersom den skulle ha fått större trovärdighet.
Johan Molin skrev:MIN minnesbild av den tråden som försvann, återskapad några timmar senare var denna:
"HJP tycker att jag har vissnat" . Vad jag skrev var att jag vissnade. En viss skillnad. Ett barn kan se det.
Det kunde inte jag, givetvis en miss av mig. Det försvann i allting annat nedsättande du klistrade på mig.

Tråden började med att en journalist på SvD i sin tidning hade skrivit ett underförstått förklenande omdöme om oss mj-hobbyister. Svante Andersson gick då i svaromål, och presenterade sitt inlägg här på Mötesspåret. Lite raljant hävdar han att detta inlägg skulle modererats bort på Stinsen eller SvMJF men att det var väl ok att presentera elaka formuleringar mot utomstående här på Mötesspåret. Du svarade då någonting i stil med "Ja, men det är olämpligt då stämningen är infekterad".

Jag kunde inte tolka annat än att du avsåg stämningen på antingen Mötesspåret eller SvD. När jag då testar den ena tolkningen börjar du bums mästra mig och skriver ungefärligen att "det är väl i enlighet med din tolkning av vidsynthet? :evil: "
Jag försöker då tala om att jag inte uppfattar stämningen på Mötesspåret som infekterad (utom möjligen i den förlorade tråden och dess nyuppståndna pendang, samt i de två trådar som ligger i Vislanda). Varpå du genast fortsätter med dina tillrättavisningar och hävdar att jag försöker göra mig dummare än vad jag är.

Därefter återkommer du gång på gång med tillrop i form av "skärpning", "Hur orkar du" mm, för att ytterligare en gång raljera med min påstådda vidsynthet (TVÅ ggr således, inte en).

I slutändan ser du dig nödsakad att formulera dig noggrannare och skriver då att du avsett "stämningen mellan Mötesspåret och Stinsen", något som inte jag alls uppfattat låg inbyggt i det du skrivit tidigare.

Summa summarum: Efter att i ett antal inlägg talat om alla mina defekter i det jag skriver hävdar du nu plötsligt att du vill att vi ska nå någon form av samförstånd. Om vadå? Ditt beteende gentemot mig eller vad?

Det är möjligt som du skriver att tråden försvann "lägligt", men i så fall i varje fall inte för mig.
Citaten är garanterat korrekta. Dock visar det hela någonting som är djupt sorgligt egentligen. Vi tycks ha en stor förmåga att missförstå varandra. Vid inte mindre än TVÅ tillfällen bygger diskussionen på rena missförstånd. Vilket du uppfattar som att jag angriper dig.

Själv blev jag inte särskilt glad för nämnda kommentarer om "skärpning", "Hur orkar du" mm, för att ytterligare en gång raljera med min påstådda vidsynthet (TVÅ ggr således, inte en)." Dessutom ett påstående om att anklaga mig för att försöka med snyftmetoden genom att berätta att min mamma precis drabbats av en stroke. Din kommentar var av typen "ger man sig in i leken får man leken tåla".

Ironiskt nog verkar stackars Ulla nu vara precis på gränsen till Pärleporten. Vilket dock inte ha något med diskussionen att göra.

Jag tror faktiskt, på allvar, att vi skulle kunna komma över denna ocean av missförstånd. För jag tolkar nog trots allt, att problemet är inte att du är en elak jävel. Jag vet inte om du tror mig, men det är inte jag heller. Men en nystart kräver att dumpa överbord en vilja att tolka allting negativt. Från oss båda. Och försöka hitta ett sätt att uttrycka oss på där BÅDE du och jag har insikt i att vi kanske inte förstår fullt ut det den andre vill förmedla, och anpassa diskussionen efter detta.

Jag har aldrig anklagat dig för att höra till mobbarna hösten 2011. Men om du bekänner dig till tron att det är den mobbades upplevelse som gäller då räcker det inte fullt ut med att säga "jag hade ingenting med detta att göra". Jag frågade dig om du accepterar att en klick av människor som alla gemensamt kastade sig över mig så fort jag skrev ett enda ord (och det mesta den gången handlade om snälla! besinning!) fick bete sig på det sättet. Känner du att det var ok att en med-hobbyist blev nästan knäckt på kuppen?

Bästa hälsningar

(För er andra: Ja detta är plågsamt långtråkigt, men i slutänden måste en uppgörelse ske kring det exempellösa som hände för 1 1/2 år sedan. Ingen blir gladare än jag om vi kan reda ut och sedan fortsätta, lite klokare, och lite ödmjukare, ALLA).
****
Detta är din efterkonstruktion, och även om citaten stämmer, så är de tagna ur sitt sammanhang. Tråden är borta, och inte återskapad, såvitt jag vet.
Johan Molin skrev:Inför andra har du hävdat att Rikard tog bort tråden med flit.
****
Nej, jag har sagt att tråden - i mitt tycke - försvann lägligt, för dig och 1956. Jag kan inte visa att den togs bort med flit, således kan jag inte påstå det.


Låt mig avsluta med något som vi är fullständigt överrens om:
Johan Molin skrev: "Det måste vara någon jävla ordning i ett parti!" Det var faktiskt CH Hermansson som uttalade i någon partikongress på tidigt 70-tal. Han ska i alla fall ha heder för att slutgiltigt brutit med Moskva. Till skillnad från Lars Werner, som efterträdde honom.
****
Nu tänker jag följa arcegos och tågtyckarns uppmaning, och lägga ner denna diskussion, för min del. 1956 kommer inte att utesluta sig själv, för brott mot §3, och vi kommer inte att komma överrens. Vi har alldeles för skillda uppfattningar och attityder.

HJP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag hade faktiskt hoppats att det jag skrev skulle kunna få dig att tänka efter en smula, försöka låta din humanistiska ådra få uttryck och skriva någonting i stil med det jag skrev:
Bäste Johan,

Jag respekterar givetvis dina känslor på samma sätt som du har angett att du respekterar mina.
Självklart accepterar jag inte att mina vänner sårar en medmänniska så djupt. Jag ska prata med dem.

Vi uttrycker oss väldigt olika du och jag, och uppenbarligen leder det till missförstånd. Försöker du respektera att jag inte skriver i illvilja så ska jag givetvis göra detsamma med dig.

Jag har full förståelse för att livet med nödvändighet far illa med oss alla, och ångrar det jag tidigare skrev till dig att om du skriver trots att du har det jobbigt själv, så får du skylla dig själv.

Hoppas att både du och jag kan försöka mötas i en bättre ömsesidig förståelse framöver. Vill du anstränga dig för det så lovar jag att göra det också.

Bästa hälsningar

Hans
Jag har varit beredd att låta udda vara jämnt, så länge du respekterar mina känslor på samma premisser som jag förväntas respektera dina.

Suck. Jag är faktiskt besviken. Trodde faktiskt att inte enbart jag, utan även du, skulle ta reson.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag lämnar helt denna tråd nu. Är faktiskt väldigt ledsen. Men får begrunda noggrant såväl hakangs som HJP:s totala tystnad inför det som jag försökt fråga dem om.

Det får betraktas som hur dumt som helst, att vara en karl som reciterar dikter och faktiskt blir eländig till mods inför medmänniskors styva nackar. Hoppas dock att dessa styvnackar kommer er väl tillpass i era relationer med medmänniskor i framtiden, Hans och Håkan.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av arcego »

I en tid när media rapporterar om vapenskrammel ifrån Nordkorea med ett reportage med en kvinnlig duracellsoldat så kan ert munhuggande tyckas......
Det är mänskligt att förlåta.

Ett enda litet ord så?
Det kommer alltid att vara så att vi alla tänker och tycker olika. Det är vår styrka som människor. För den skull behöver man inte gå så långt att man gör någon annan illa.

Jag är inte religiös men.......behandla andra så som du själv vill bli behandlad....låter klokt tycker jag. Särskilt i denna krets av humanister.

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av bermod »

Kan inte herrarna nu besinna sig och avsluta den här tråden ,själv har jag nästan totaltat slutat att intressera mig för MJ-Hobbyn efter att ha läst diverse inlägg på alla tre forumen, det här är det första inlägget på länge som jag överhuvud skrivit och det blir garanterat ännu glesare med det, det finns allvarligare saker att tänka på en det som skrivs i den här långtradiga tråden .

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Kjedlund »

Om denna tråd ska vara ett exempel på den fjärde dimensionen av MJ-hobbyn så föredrar jag lite mer greppbara dimensioner som hur man t.ex. kan dämpa oljudet på ett Roco Dm-lok med hjälp av en multiMAUS.

Användarens profilbild
admin
Webbadmin.
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 dec 2011, 18:48

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av admin »

Hela tråden i sin helhet har flyttats till Vislanda.
Inget är ändrat eller raderat!!!

/Admin

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

admin skrev:Hela tråden i sin helhet har flyttats till Vislanda.
Inget är ändrat eller raderat!!!

/Admin
Och plötsligt blir Vislanda det mest lästa forumet.
Tyvärr, ett löfte är ett löfte.
Och jag har lovat hakang att bemöta hans anklagelse att jag
uppmuntrar mobbing
genom att dels applådera, dels skratta med, dels inte reagerat.
Så nu tänker jag dels berätta hur jag reagerat på den mobbing
som jag dels trott mig se, dels sett och dessutom lyfta fram och
berätta om den jag inte tog action på då.
Men jag behöver ett ok från en mobbad först.

Det här skrämmer mig lite, jag lär få fiender.
Men efter hakangs utlägg om allas ansvar får jag väl ta det.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

Suck!
Något ännu mer”kissnödigt” känns det nog som när även denna tråd
förpassats till kategorin Vislanda.
Satsar med glädje mina sista kronor på dig Arne L. [JC_doubleup.gif]
SWJ(Tommy)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Det går ju fortfarande att skriva i tråden, så Vislanda är mer en plats att placera denna typ av "katharsis"-trådar så att de inte stör forumet i övrigt.

Min bättre hälft brukar säga att "troll spricker i solsken" och denna stundtals plågsamma katharsis-tråd har bakom kulisserna faktiskt lett till att viss form av civiliserad personlig korrespondens kunnat föras. I allra bästa fall kan det leda till att vi kan undvika framtida missförstånd och tråkigheter. Och i så fall har den här tråden fyllt sitt syfte.

Det finns också ett mycket stort värde i att bevara konversationerna öppna för insyn. Det blir lättare att se hur båda man själv och andra resonerat, och även det kan i bästa fall förebygga framtida konvulsioner.

En varböld går aldrig att bota genom att bandagera den så att den inte syns. Det enda raka är att ta fram skalpellen och peta hål på den.

Jag tror faktiskt på det fria ordets makt och uppfattar Vislanda som en humanitär välsignelse. Tack Magnus63 för denna lysande idé!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

Johan Molin skrev:Det går ju fortfarande att skriva i tråden, så Vislanda är mer en plats att placera denna typ av "katharsis"-trådar så att de inte stör forumet i övrigt.
Vilken tröst och vilka oanade möjligheter här gives…
Skönt att inte behöva störa andra :D
Kvasten går! :mrgreen:
SWJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Oh no, här kvastas ingenting alls, utom när Rikard klumpar sig vid tangentbordet! :mrgreen:

Han har numera stängt av sig själv som trådflyttare ...

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

Johan Molin skrev:En varböld går aldrig att bota genom att bandagera den så att den inte syns. Det enda raka är att ta fram skalpellen och peta hål på den.
Fast konsten är egentligen inte att veta när man ska börja peta, utan när man ska sluta... ;)

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

CalleA skrev:
Sture Bylén skrev:Och som den typiske svensk jag är frågar jag Calle: Santiago!!!- Vad har du för väder där?? :D
Mörkt och kallt, solen har inte gått upp än. ;)

Vad det blir för väder senare idag återstår att se, väderleksrapporterna är helt obegripliga.
De senaste dagarna har tillbringats i Viña del Mar (Valparaiso), strålande sol och bortåt 22-23 grader i skuggan. Chilenarna tycker att det är höst, men för mig är det alldeles lagom.

Jag tror att det här smileyn stämmer rätt bra med min solbränna just nu: :oops:

CalleA
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:32

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av CalleA »

1956 skrev:Tror nog att vi har nått vägs ände i vår diskussion särskilt mot bakgrund av att de flesta spåren av ditt agerande på Stinsen blev effektivt igensopade när förföljelsen av oliktänkande där var som mest intensiv. Och glöm helst inte vem det var som för en vecka sedan startade den här konfrontationen på SvMjF, nämligen Per Lind, HJP och du!
Jag skrev inget om Mötesspåret förrän du hade skrivit trams om Per Lind, så du är inte direkt oskyldig själv...
1956 skrev:Jag vill bara till sist fråga dig om vad du menar med "jag försöker släppa det som drabbade mig 2009"?
Du vet nog mycket väl vad jag menar. Ni var ett gäng som hade roligt åt dina skrönor om mig på Stinsens forum, och när jag tog illa vid mig hade ni ännu roligare. Även det är bortsopat numera, men om jag hade velat sitta och vara bitter så vet jag rätt bra vilka som var med och skrattade den gången.

Men nu struntar vi i det, jag har varken lust eller ork att vara bitter och älta en massa gammal skit.

En av anledningarna till att jag just nu befinner mig på andra sidan jordklotet är att en nära anhörig är född här och kom till Sverige som adoptivbarn. I vuxen ålder har han hittat sin biologiska familj och för två år sedan åkte han hit och träffade två syskon och en rad andra släktingar. Nu har han fått träffa flera av dem igen och häromdagen träffade han ett tredje syskon för första gången. I skuggan av det känns den här tråden rätt patetisk, med folk som sitter och skvätter sand på varandra baserat vad någon skrev om någon i ett PM för åratal sedan...

Nu lämnar jag tråden med förhoppningen att inte behöva skriva något mer i den.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Fast konsten är egentligen inte att veta när man ska börja peta, utan när man ska sluta... ;)
Njaej, petar hål gör man bara en gång, sedan handlar det om att skölja rent, och det gör man tills det inte kommer ut något var längre.

Så det är inte alls så svårt egentligen. Bara att kolla när varbildningen slutar ...

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"