Toppbilden, visa:    


Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 119447#new

...Det finns seriösa skribenter, som är MJ-inriktade och seriösa. Däremot bedömer jag forumledningen som oseriös. Det gör att jag tar bestämt avstånd från Mötesspåret och dess stödgrupp...
HJP


Ja, man kan ju verkligen fråga sig vad signaturen HJP menar med att jag och flera andra här på Mötesspåret inte är seriösa. Kan det vara Johan Molin, överläkaren på UMAS, som inte är seriös? Eller är det kanske Sture Bylén han menar, hedersmannen uppe i Dalarna? Eller är det Michael Thörning, Ola Ahlström, Jogra, thorpe, Stefan Jönsson eller Mölle-Mats m.fl. han kan mena?

Åter igen visar HJP upp sin sida där han som vanligt tycker sig både veta bäst och vara "rikssamvete" i MJ-Sverige. Om HJP hade bemödat sig med att efterforska vad jag har för rykte bland mina vänner, anställda, kollegor, kunder och konkurrenter så hade det nog känts mycket svårt att sätta stämpeln oseriös på mig.
Senast redigerad av 1956 den 31 mar 2013, 14:38, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Det kan vara skäl att påminna om vilka som stod bakom programförklaringen i december förra året (och som sådana väl få anses utgöra Mötesspårets "ledning" i den mån vi kan tala om att en sådan finns) och vilka nu samtliga faktiskt får klä skott att vara busar i mj-Sverige med de inlägg som går att läsa i den citerade tråden:

1956
Arne Lindgren
Draken Puff
Graffen
H0n3
Jigun
Jogra
johanmmolin
Koster
Lihkströmsverken
LYR
Magnus65
mikath
Mölle-Mats
OlleF
Pareng
Peking
Stefan Jönsson
Sture Bylén
Svenne
SWJ
thorpe

Ett icke föraktligt antal av dessa samt flera andra blev måltavla för den rent njutningsfyllda mobbning som två av Stinsens dåvarande moderatorer utsatte dem för.
Men som HJP påpekar; ordning och reda blev det ju på Stinsen när alla vi försvann därifrån. Det är bra med en stark man, för att nu inte säga två, här i världen ... :evil:

Tihihi var ordet, som sagt.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av thorpe »

...det gör att jag tar bestämt avstånd från Mötesspåret och dess stödgrupp...HJP

Undrar om "stödgruppen" är att betrakta som desertörer?
Eller beror det på skavsår från den trevliga och kamratliga tonen på detta forum?

Glad påsk önskar "Kommando Mellersta", en mycket liten del av "stödgruppen".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av 1956 »

thorpe skrev:...det gör att jag tar bestämt avstånd från Mötesspåret och dess stödgrupp...HJP

Undrar om "stödgruppen" är att betrakta som desertörer?
Javisst, i den världen skall alla tycka lika (under förutsättning att alla tycker som han och hans stödgrupp) och färdas i samma riktning, då behövs ju inga mötesspår.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Mölle-Mats »

Hrmmmm, tja att "ständigt denne ..." omnämns då "icke seriösa MJ-forumister" debatteras är ju inte så förvånande ... :roll:

Men att sign "HJP" skulle vara en sådan "MJ-områdes-taliban" förvånar mig däremot, vi hade ju en hel del trefligt - men kanske inte så helt seriöst MJ-relaterat - "erfarenhetsutbyte" i bl a SAAB-tråden på Stinsens Forum för cirkus ett par år sedan!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av 1956 »

Känner mig manad att än en gång kommentera en del av det som har skrivits i denna tråd:

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg119474

Vad Per Lind hade för skäl att skriva sitt inlägg där han berättar om den ”förste” och den ”andre” kan man fråga sig. Var det för att provocera? Något klargörande är det definitivt inte i alla fall, snarare ett förklenande av Mötesspårets initiativtagare och medlemmar. Antagandet att vi skulle ha skrivit 1000 inlägg första dygnet ”för att det skulle verka som att det var ett stort forum” är både löjeväckande och felaktigt. Om jag inte minns fel så låg genomsnittet skrivna inlägg/dygn under första månaden på 130 och att vi medvetet skulle ha ”pumpat upp siffran” säger mer hur Per Lind tänker än hur fakta förhåller sig.

Snabb att haka på Per Linds inlägg var inte helt oväntat signaturen HJP, indignerad och blodtörstig efter att jag i hans ögon haft fräckheten att anse mässingsjuntan vara lika mycket en förening för inbördes beundran som Mötesspåret är det. Som vanligt läser han bokstav för bokstav och har inte förmågan att se sammanhangen och den egentliga innebörden i det jag skrev.

Sedan rycker nästa mässingsjuntare fram, Calle A eller NerdBoy som han i sitt tidigare liv kallade sig på olika mj-fora. Snabb i tanken och med mycket höga tankar om sig själv såsom varande intellektuellt överlägsen alla oss andra. Nu senast beskyller han mig för att ha spridit lögner om honom i åratal, vilka lögner då? Jag kan avslöja att vi är flera som han har stuckit dolken i ryggen på efter försåtliga pm-konversationer. Kan hans agerande möjligen ha sin orsak i att vi är flera som inte känner oss underlägsna honom och som har förmågan att t.ex. bemöta hans liknelser mellan restaurangbesök och mj-fora.

Att Mötesspåret är en nagel i ögat på många är helt uppenbart. Pratet om Ryggdunkargänget, Föreningen för inbördes beundran etc. är minst sagt tröttsamt. Det var just därför jag skrev inlägget om mässingsjuntan men helt uppenbart finns det en monumental oförmåga hos dem som framför flosklerna att förstå att den ”provokationen” var menad att väcka tanken om självbetraktelse.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Den analytiska förmågan förefaller som sagt monumentalt klen. Det framgår ju också med all önskvärd tydlighet av påståendet att "Mötesspåret" skulle ha ett horn i sidan till "SvMJF". Att det finns vissa personer som är oerhört störda av att Mötesspåret existerar i högönsklig välmåga, och då använder sig av SvMJF som plattform för att rent ut sagt kasta en massa dynga på Mötesspåret och på dess medlemmar är liksom inte riktigt samma sak.

Jag har som tidigare nämnts ingen relation alls till SvMJF, och det beror inte alls på någon sorts avståndstagande från det forumet.

Om man kan läsa den psykologiska våndan och brinnande ivern bakom dessa personers iver att försöka förtala Mötesspåret, så blir det hela egentligen bara komiskt, att vuxna karlar kan ägna sig åt smutskastning med sådan enögdhet och passion, och med en utstuderad dramaturgi som normalt sett annars hör hemma i relationsdramer hos flickor i yngre tonåren.

Att det är oerhört viktigt för de nämnda bakdantarna att få lov att kasta nämnda dynga får vi väl snarast ses som en hedersbetygelse; sannolikt har agendan en gång varit att ett antal av oss ovan uppräknade forumister skulle mobbas ut från Stinsen och sedan inte ha någon plattform att stå på längre för att kunna hygga oss tillsammans med allvar, lek och humor i vår hobby. Det måste ju vara oerhört försmädligt att den strategin misslyckades totalt.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Magnus P3 »

"Den som är utan synd kan kasta första stenen" sa en gång en tänkare för länge sedan.

Får man be om lite tolerans och förståelse och t o m försök till förlåtelse för tidigare missgrepp? Jag riktar denna vädjan till såväl deltagare på detta forum som på Stinsen och Svenskt MJ-forum.

Det blir så mycket trevligare att besöka forumen om diskussionerna och engagemanget inriktas på modelljärnvägar. Detta är min helt personliga åsikt, men jag tror att den delas av fler.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Visst må det vara så. Sedan kan man undra hur länge man kan leva efter devisen "vända andra kinden till". Jag har nu läst igenom tråden på SvMJF en gång till. Tråden handlade ju EGENTLIGEN om svårigheterna att logga in på Stinsen. Plötsligt tar då Rickard95 upp tråden för att ge en i sitt tycke välförtjänt spark åt Mötersspårets håll, varefter bums först Per Lind och därefter HJP hoppar på och börjar kasta dynga på Mötesspåret. Vad har detta i tråden om Stinsens inloggningssvårigheter att göra?

Det är patetiskt att se hur några av dessa herrar som deltagit i senaste pajkastningen i SvMJF-tråden är förblindade i sitt raseri gentemot Mötesspåret. Det intressanta, rent psykologiskt, är ju att vore Mötesspåret en helt marginaliserad grupp så skulle säkert ingen av dem bry sig. Frustrationen verkar stor över att Mötesspåret finns, och då måste man gång på gång få utlopp för denna genom påhopp och vantolkningar.

Magnus har givetvis helt rätt. Det vore mycket bättre om folk ägnade sig åt sin hobby istället. "Live and let live" har jag hävdat tidigare. Det var på Stinsen — vilket bara renderade mig en ryslig massa ovett, och ren och skär mobbning och oförskämdheter från dess moderatorers sida. Vilket antyder att de som vill underhålla konflikten nu tycks ha flyttat sina bopålar till SvMJF. Vilket jag tror, tyvärr, endast SvMJF självt blir förloraren i på sikt. Och det tycker jag faktiskt vore synd.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Mölle-Mats »

Mölle-Mats skrev: Men att sign "HJP" skulle vara en sådan "MJ-områdes-taliban" ...
Först vill jag uppriktigt be sign "HJP" om ursäkt för mitt olämpliga ordval - här har väl den tänkta ironin gått förlorad (borde nog sätta alkolås på tangentbordet, hade nog liiiite för mycket äggtoddy innanför västen då jag skrev detta ... :oops: ).
Magnus P3 skrev: Får man be om lite tolerans och förståelse och t o m försök till förlåtelse för tidigare missgrepp? Jag riktar denna vädjan till såväl deltagare på detta forum som på Stinsen och Svenskt MJ-forum.
Instämmer helt. Det är väl dags att lägga ned den hör tråkiga "debatten" från alla håll, den leder ju ändå inte till något positivt eller vilja att förändra sig så att de som tycker annorlunda blir nöjda!

Vi har ju nu tre (ja, egentligen fler) MJ-forum där andan nu renodlats så att de olika fraktioner av MJ-kollektivet som nu dessvärre uppstått kan känna sig nöjda med innehåll, inriktning och andan - och det är väl bra. Att smutskasta varandra skapar bara negativ energi som i stället borde inriktas på något positivt!
Also sprach der Matserschmitt!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av SWJ »

Att Mötesspåret fortfarande står starkt och inte uppvisar alltför
flagranta påhopp – medlemmar emellan - då meningarna går isär
tror jag att man kan återfinna i att vi överlåtit ansvaret till dem
enskilda deltagarna att bedöma vad som är lämpligt vs olämpligt
att framföra i debatten istället för att överlåta denna bedömning
till några enögda (ibland omogna) moderatorer. De flesta av oss
modellrallare är vuxna människor som är vana att ta eget ansvar
för våra handlingar.
Jag tycker vi kör vidare i vårt eget spår – kör så det ryker och
ryker det inte så kör vi ändå. :D

SWJ(Tommy)

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av HJP »

Mölle-Mats skrev:
Mölle-Mats skrev: Men att sign "HJP" skulle vara en sådan "MJ-områdes-taliban" ...
Först vill jag uppriktigt be sign "HJP" om ursäkt för mitt olämpliga ordval - här har väl den tänkta ironin gått förlorad (borde nog sätta alkolås på tangentbordet, hade nog liiiite för mycket äggtoddy innanför västen då jag skrev detta ... :oops: ).
****
Tack Mats.
Naturligtvis accepterar jag din ursäkt. Vi begår alla misstag ibland.
Om alla vore lika rakryggade, och bad om ursäkt, när de begått ett snedsteg, så skulle världen se annorlunda ut.

HJP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Om alla vore lika rakryggade, och bad om ursäkt, när de begått ett snedsteg, så skulle världen se annorlunda ut.
Du har så rätt, så rätt.

Den dagen de båda stinsen-moderatorerna uppriktigt ber om ursäkt för sitt ohemula beteende mot Pareng ("tihihi"), mig och andra, och för de flagranta övergrepp de begått, och den dagen en liten klick personer slutar att ta varje chans de får att kasta dynga på Mötesspåret, den dagen kanske vi kan får ägna oss åt vår hobby ifred och man kan från just alla håll se på de olika forumen som finns som komplementära och inte som fiender.

Det dyker ständigt upp förstuckna visor om att på Mötesspåret har man fel attityd eftersom man uppmuntrar social samvaro tillsammans med byggande och allvarliga mj-diskussioner. Den dagen man accepterar att det är tillåtet att ha en annan infallsvinkel på hobbyn än man själv har, och man faktiskt tillåter andra människor att ha den, den dagen skulle det vara utomordentligt mycket lättare att umgås ifred och slippa dessa ständiga och tröttsamma nålstick. Hur var det nu; "Låt alla blommor blomma"?

Tyvärr är jag inte så optimistisk. Hittills verkar det som om det finns människor vars egen syn på hobbyn, medmänniskor, moral och livet är den enda rätta. Så länge vi inte kan se varandra som människor, var och en med lika stor rätt att förhålla sig till de sakerna som man själv, så länge hotas mångfalden av enfald.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Arne Lindgren »

Ett tryck utifrån svetsar ofta samman en grupp.

http://www.youtube.com/watch?v=T-4ce7bfvIk

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att vi skulle fortsätta trivas alldeles utmärkt tillsammans på Mötesspåret även utan den formen av tryck utifrån.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av 1956 »

Så har då ännu en besserwisser, signaturen Coppas, i sedvanlig raljerande form uttryckt sina farhågor om Mötesspårets medlemmars brist på socialt liv i "verkligheten" Han drar också slutsatsen att vår trevliga samvaro "kanske fyller ett visst tomrum". Notera gärna att det uttalandet kommer från en person som hållit sin identitet hemlig för oss andra i alla år.

Överlag är mail, forum, ja Internet självt, en opersonlig kommunikationsmetod. Det är dessutom lätt att missförstå varandra när man inte kan få med sådana mer subtila sätt att meddela avsikter, t.ex. då kroppsspråk, mimik, betoningar osv. Den relativa anonymitet som nätet ger förorsakar sannolikt även det att vissa avarter och ovanor utvecklas. Sedan har vi alla olika infallsvinklar på det hela samtidigt som vi de facto även måste inse att man kan inte samspela med alla då detta med personkemi faktiskt även det har en inverkan.

Hur man än gör så kommer alltid någon sedan att vara missnöjd. Istället för att då stångas över gärsgårn så får man nog istället se till att vara aktiv där man blir som mest tillfredsställd. Hur ett forum mm. utvecklas över tid får man väl se, men forum kommer och forum går liksom ens eget intresse varvid fokus förskjuts. Andra forum, både svenska och utländska, har jag själv t.ex. besökt som gäst men aldrig blivit medlem på. Åter andra är jag medlem på, men besöker dessa sporadiskt. Orsakerna kan vara flera, men mycket beror på hur ens personliga preferenser uppfylls. För min del är den primära orsaken till att besöka ett mj-forum just att där diskuteras mj. De mer sociala bitarna av livet föredrar jag att sköta om i den s.k. verkligheten. Kan dock förstå att det för några behövs någon form av sammanhållning även på nätet då det kanske fyller ett visst tomrum. Det är dock inte bra ifall detta tar överhanden och kommer före ett forums faktiska syfte.

Personligen har jag varit ganska aktiv på Stinsen efter dess ägarbyte. Detta då det forumet (liksom även SvMJF) hade en i mitt tycke bra mix. Drog dock ned på detta då det hela p.g.a. framförallt teknikstrul och annat relaterar vilket är en sak som kan vara väldigt störande. Där har man fortfarande ett klart problem som inte får negligeras. Skulle det inte fungera så är det dock inte första gången ett forum har skattat åt förgängelsen. Själv så tumlar jag runt här under tiden medan andra deltagare gör sina egna val kring var de vill satsa sitt krut.

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Jigun »

Saknar "Gilla knappen" på vad du skrev Johan. [JC_doubleup.gif]
Glad och go påsk alla MJ-vänner
Jigun

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Tack Jan-Inge!

Bästa genmälet mot Coppas insinuationer är väl detta:

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=3&t=22

Sverige består ju inte enbart av dess huvudstad (faktiskt!) och ett forum är väl ett utmärkt sätt att hålla reda på goda vänner inom ens hobby runtom i hela landet. Detta forum har ju bidragit till att göra Hedemora till en mj-metropol t e x! Det säger ju i övrigt inte ett dugg om vilka andra sociala åtaganden och glädjeämnen man har! Familj, barn, barnbarn, goda vänner, andra föreningsverksamheter (vi tycks ju vara tre personer på Mötesspåret som har en logeverksamhet gemensam t ex, vi är inom just den verksamheten ett tiotal personer med respektive som ska åka till Kiel i början på maj och göra den sta'n osäker och dricka upp all dess öl mm). Sture är väl ett typexempel på hur man förenar en livaktig forumverksamhet med hur mycket social verksamhet runtomkring sig som helst!

Så kom igen, och sluta för en gångs skull att komma med den typen av giftpilar, vilka alla missar målet å det grövsta! :evil: :evil: :evil:

Man kanske ska vända på steken; det finns de av oss som tycker mycket om social samvaro i största allmänhet, och då råkar vi tycka att det är trevligt att umgås på ett forum för gemensamma intressen också? Då kan det ju lika gärna vara en fingervisning om hur social man är när man INTE gillar att munhuggas i forumform? (Nu hävdar jag inte det, men man kan lika gärna bevisa det med samma typ av skrumpna logik!) :?
Det är dock inte bra ifall detta (social samvaro på ett forum) tar överhanden och kommer före ett forums faktiska syfte[/i

Åter samma typ av von oben-attityd. Det är vi själva som bestämmer hur vi vill ha det med det! På Mötesspåret ska det finnas urymme för allas ingångar i sin hobby, så det så!

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Erik R. »

Glad påsk på er allesammans.
Har ögnat igenom denna tråd och vill bara komma med en reflektion.

I denna debatt finns det ingen vinnare.

Jag tycker det är lite för mycket påhopp ni håller på med.

Besinna er och missbruka inte det skrivna ordets makt.

Jag har sagt det för och säger det igen.
Detta forum och dess systerforum handlar om, eller borde handla om, vår kära hobby.
Visst är denna avdelning öppen för vad som helst, men någon måtta får det ändå vara.

Sista ordet, gnäll inte så mycket.

Erik R.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Hoppas du vidarebefordrar det till de som började det hela med sina rallarsvingar gentemot oss på grannforumet också.

Det är inte ett dugg kul att föra denna diskussion, men som jag redan skrivit; om andra kunde sluta med sina ständiga påhopp på Mötesspåret och dess medlemmar så skulle mj-forumvärlden vara väsentligt mycket trevligare. Varför ska vi ständigt få stå till svars och försvara vårt existensberättigande inför belackare som aldrig vill sluta sina elakheter gentemot Mötesspåret?

Varför räcker det inte med att endast önska få vara ifred och sköta vårt?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Dags att sluta helgfrid. Med Arne Lindgren som förebild lyfter jag ett litet glas Gammeldansk och önskar alla och envar en Glad Påsk!

Med varmaste förhoppningar att inga fortsatta nålstick och elakheter må följa på våra mj-fora i fortsättningen och att vi kan samsas kring det kuliga med vår hobby och respektera var och ens glädjeämnen; må det vara att visa fina vitrinmodeller, halvdana anläggningar (jag tänker då först och främst på MHJ), skrönor, mässingsbyggen eller allmänt glada tillrop i olika ämnen. Må ingen förmena någon annan sin glädje i sin hobby! Det finns ingen, oavsett vad någon tycker, som sitter på sanningen hur vi ska hantera vår hobbyglädje.

Allt gott!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Det verkar som om helgfriden infunnits sedan krutröken nu skingrats på alla håll och kanter.

Lärdomar?
Jag har alltid önskat att denna hobby i forumform ska kunna frodas utan giftstick och påhopp på andra. Mina försök att hävda det på Stinsen på den tiden det begav sig, genom önskan att låta alla blommor blomma, är uttryck för det. När giftstick och påhopp nu ändå ges respektive görs, vad göra? Jag kan bara hitta en framgångsstrategi för att påhoppen på Mötesspåret och en del av våra medlemmar ska dö ut, trots allt, och det är att ignorera dem. Vi kommer aldrig att kunna argumentera bort somliga människors syn på oss.

Det enda jag tror vi kan göra är att strunta i bakdantare och försöka sköta vårt värv på detta forum på ett sådant sätt att forumet i sig självt sprider den glädje och tillfredsställelse som vi ju vill att det ska. Visserligen kommer det att leda till att den klick som avskyr oss kommer att fortsätta håna oss för att vara en "förening för inbördes beundran", men det är bästa sättet att bevisa för alla övriga att så inte är fallet.

Så: Om några vill sprida misstämning och skapa konflikt på annan plats, låt oss i fortsättningen inte flytta den misstämningen hit genom att börja argumentera. På det sättet blir det också mycket tydligare vilka som är bråkmakare.

Min frommaste förhoppning är att vi alla, och i mitt fall menar jag alla, fortsättningsvis kunde uppträda som vuxna människor och lägga våra fördomar om varandra åt sidan, och ägna oss åt det vi tycker är kul. Här på Mötesspåret vill vi ju kunna blanda lek och allvar, vänskapligt munhuggande med faktasökande. Alla gillar inte den blandningen och det kan man inte begära. Men troligtvis gillar alla som sökt sig hit den, och det bör andra kunna respektera. Precis som vi ska respektera dem som vill ha ett mera rent faktamässigt förhållande till sin hobby.

Det är en lång väg att gå, att komma dithän. Men vi måste i varje fall försöka börja någonstans. Den senaste bataljen över forumgränserna visar väl hur utomordentligt fruktlöst det är att slåss. Låt oss ägna oss åt det vi tycker är positivt istället!

Glad Påsk alla!

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av hakang »

Vackert och tänkvärt. Skänk samtidigt en tanke åt att även giftstick och påhopp i skröneform kan irritera.

Glad påsk

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av mikath »

[JC_doubleup.gif]

/Mika
Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Arne Lindgren »

hakang skrev:Vackert och tänkvärt. Skänk samtidigt en tanke åt att även giftstick och påhopp i skröneform kan irritera.
Bra påmint. Sånt är så svårt att försvara sig mot.
Det är lätt att man gör sig löjlig om man försöker.
Om nån misstänker att jag någon gång döljer en verklig, ickeofficiell, person bakom en figur i mina skrönor så påpeka eller fråga gärna.
Varken frisören Conan Barberaren som dyker upp senare eller dom två gruvarbetarna Benjamin Emerson och William Valentine som värvades från kolgruvan Jackson Cole har förebilder ni känner.
Och niträkneriet, den skrönans niträknare handlar om alla ni som forskar och lyfter allas kunskap. Heder åt er, jag kunde bara inte låta bli när jag lekte med ord.

God fortsättning.. som schalgern säger "I morgon är en annandag"

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Arne Lindgren »

Dubbelpost...

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av perjan »

Utan att ta HJP i försvar så finns det en uppfattning hos ett flertal MJ-rallare att Mötesspåret intagit en profil som ofta drabbar föreningar, klubbar och olika fora där den kamratliga relationen mellan ett antal medlemmar tenderar att utgöra en” inre krets” på forat.

Helt OK med nära relationer i språket på inläggen men en stor risk för att medlemmar i periferin inte känner sig välkomna.
Att lagidrotter tar till diverse knep för att stärka en gemensam identitet är ju för att på ett så effekt sätt som möjlig slå motståndaren på käften.
Men ett forum måste ju inta en helt annan hållning i detta avseende för att i stället få alla oavsett hobbyskicklighet eller verbal förmåga att känna sig välkommna.
Tyvärr är det ju så att trivselandan i en dylik "inre krets" gör att man inte blir lyhörd för nämnda risker.

Själv har jag mycket stor respekt för många av medlemmarna på Mötesspåret där ett flertal generellt tillför oerhört mycket till MJ-hobbyn. Många av de som är listade som initiativtagare till Mötesspåret.
Avsikten med detta inlägg är inte att röra om i ”krutröken” utan endast något att tänka på för ansvariga på forumet som jag tycker i övrigt håller en hög kvalitet på inläggen.
/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

tågtyckarn

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av tågtyckarn »

Ska ni tvinga folk att skriva på ett sätt dom inte vill fr att det ska passa er? Då kan ni ju lika gärna gå tllbaka till Stinsen. Vad säger egentligen att ni ska gå in på ett annat forum och diktera hur folk ska skriva. Inser ni inte själva hur dumt det är. Själva anledningen till att mötesspåret bildades var ju er censur och era påhopp på Stinsen. Som Einstein säger, bara en dåre gör om samma experiment och förväntar sig ett annat resultat.

En annan sak, att bygga en modelljärnväg är som att berätta en historia, det måste finnas något som fångar folks intresse. Resultatet av era strävanden ser man både på Stinsen efter mötesspåret och på Svenskt Mjforum. Inget av dom forumena har lyckats producera någon i mitt tycke intressant modelljärnväg. Helt enkelt för skaparfriheten har censurerats eller självcensuretrats bort. Ni borde börja med att producera intressanta anläggningar själva istället för att gnälla på andra.

Tråkigt att behöva diskutera det här men här bestmmer inte ni. På mötesspåret styrs forumet av de mest kreativa medlemmarna och det är jag glad för.

Att försöka komma överens med folk som kommer utifrån och ska diktera hur vi sköter vårt forum är lika dumt som att sjunga We shall overcome.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av 1956 »

Tror mig förstå vad du menar Per-Åke och jag har även full respekt för det du framför men har en annan syn på det du beskriver. Som nämnts vid ett flertal tillfällen tidigare här på detta forum så var vi många som kände oss otroligt illa behandlade av moderatorerna på Stinsen, särskilt av DocHP och Rickard95. Man kan inte beskriva det som de sysslade med som något annat än hårdför censur. Vi var många som blev utkastade och bannlysta med den ena förklaringen värre än den andra, däribland tihihihi. Det fanns ingen som helst möjlighet att framföra sina åsikter utan att moderatorerna missbrukade sin ställning.

När vi bestämde oss för att starta Mötesspåret så var det helt klart att alla skulle få framföra sina åsikter utan att censureras. Ganska snabbt kom, när nu möjligheten fanns, ett flertal reaktioner på vad som hade hänt på Stinsen från flera medlemmar där man vädrade sitt missnöje med hur illa man hade blivit behandlad. Det var då fullt möjligt för dem som blev kritiserade att registrera sig och gå i svaromål men så skedde inte.

Redan på Stinsen-tiden hörde man från olika håll benämningar som, ”Föreningen för inbördes beundran” och ”Ryggdunkargänget” vilket kändes både orättvist och trist. Vad jag kan påminna mig så har det inte förekommit någon kritik mot SvMjF här på Mötesspåret, däremot har vi till och från fått våra ”skopor” från vissa medlemmar därifrån. När sedan Per Lind av någon outgrundlig anledning för ett par dagar sedan tog till orda och ger sig på mig ivrigt påhejad av HJP, som bl.a. kallar mig och flera andra för oseriösa samt Calle A och Coppas då var måttet rågat för mig. Det känns helt enkelt som att det finns en grupp hemmahörande i stockholmsområdet som ogillar flera av oss innerligt.

Jag gissar att mitt inlägg, där jag måhända provokativt kallar mässingsjuntan i Sthlm ”Föreningen för inbördes beundran” för att belysa hur fel man har när man kallar Mötesspåret för detsamma, blev för mycket för många dock inte för alla. Det är säkert flera som förstår vad jag menar när jag likställer dessa båda grupper av mj-rallare.

Avslutningsvis vill jag bestämt tillbakavisa att det finns någon inre krets här på Mötesspåret, det är helt enkelt så att vissa är betydligt mer aktiva och skrivglada än andra och det kan då kanske framstå som en inre krets, men det stämmer inte.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Jag har också full repsekt för det Per-Åke framför, men vill också bestämt hävda att alla ska känna sig lika välkomna på Mötesspåret. Det är väl ofrånkomligt att gnabbet mellan Sture och några av oss andra kan uppfattas som internat skämt, men det är ingeb som ska behöva uppfatta sig som "sämre" medlem för at v.b. Inte vill, eller kanske rentav inte vågar, gör sin röst (?) hörd. Man får hjärtans gärna vara passiv åskådare om man så önslar.

Det bör kanske också noteras att vi är glada för modelljärnvägar på det här forumet, och försöker hej på ALLA ansträngningar att skapa sin egen fantasivärld! Det betyder inte att vi inte uppskattar fantastiska modellsamlingar, som några generöst bjuder på att visa, diskussioner om godsvagnar eller tillverkning av lastbilsmodeller. Jag tror det var detta man aldrig fattade på Stinsen, att man kan inte först mobba ut de som specifikt gillade att bygga saker och ting i stort och smått, för att därefter försöka kommendera fram en särskilt byggrubrik.

Kommandoekonomi fungerar ju utomordentligt dåligt, den läxan har väl mänskligheten gjort. Ett forums "själ" måste komma underifrån. Och då är alla medlemmar betydelsefulla. Vare sig man skriver mycket ( eller alldeles för mycket, som i mitt fall) eller lite så är alla lika värda. Det är medlemmarna själva som bestämmer forumets utformning, i ett antal fall har utseendet sådant det är i dag ett resultat av ideer och tyckanden. Grunden lades av Magnus63, stort tack för det!

Det ör min bestämda uppfattning att en toppstyrning med hug och slag, censur, kvastande och direktiv uppifrån leder till molokna människor, vare sig detta händer i det lilla, som ett forum, det medelstora, som i Region Skåne, eller i de stora sammanhangen. En diktator har självklart helt andra medel till sitt förfogande att kväsa sitt folk en vad en moderator eller lnadstingsdirektör har, men mänskligt beteende med maktgalenskapens fula tryne bakom drabbar andra. Och så vill vi inte ha det här.

Ursäkta alla skrivfel, mina klumpiga fingrar är inte riktigt överens med iPadens skrivfunktioner ännu. But any of these years ...

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av perjan »

Tack för att ni på ett bra sätt tog emot mitt budskap där jag inte på något sätt är ute efter att i sak kritisera vad som behandlas i MJ-relaterade inlägg i Mötesspåret där jag i mitt inlägg betonar att jag både har stor respekt medlemmars kunnande kvaliten på inläggen.

Jag delar definitvt din syn och erfarenhet av det forum som gav intiativet till att starta Mötesspåret men samtidigt vill påpeka hur ett forum från medlemmars sida omedvetet kan hamna i ett beteende som för utomstående uppfattas som en "inre krets" vilket inte skall likställas med en grupp av mer aktiva medlemmar.

Det finns exempel på andra forum där de mest aktiva med tusentals inlägg inte i första hand i en grupp vänder sig till varandra utan ett i huvudsak MJ-relaterat innehåll i inläggen riktat "utåt" även till icke aktiva forummedlemmar och utomstående.

Visst har den sociala komponenten i ett forum ett stort värde men det gäller att hitta balansen så att inte forumets profil misstolkas.

Bästa Forum-hälsningar
Per-Åke
Senast redigerad av perjan den 01 apr 2013, 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Johan Molin »

Självklart har du rätt i det du skriver! En annan risk som bör påpekas, jag har själv trillat i fallgropen, är att när man hamnar i exil med ett antal likasinnade så kan just det innebära att man automatiskt har den delade bördan som ett kitt som särskiljer en från de medlemmar som inte delar samma erfarenhet. Det värsta är att den utsattheten känns ännu större om några på annat håll fortsätter att banka på dem som tidigare blivit drabbade, eller baktalar hela forumet.

Dina synpunkter är mycket värdefulla, särskilt som blicken bör vi ju i första hand rikta framåt!

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av hakang »

tågtyckarn skrev:Ska ni ... passa er? Då kan ni ju lika gärna... Vad säger egentligen att ni ...er censur och era påhopp...

...här bestmmer inte ni.

...folk som kommer utifrån och ska diktera hur vi sköter vårt forum...
Hur ser den här distinktionen mellan 'vi' och 'ni' ut? Vem tillhör det ena resp. det andra och hur kommer man in i 'vi' om man nu betraktas som en 'ni'...? Kanske är svaren på den typen av frågor en del av nyckeln till vad Per-Åke är inne på.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av hakang »

1956 skrev:Vi var många som blev utkastade och bannlysta med den ena förklaringen värre än den andra...

... Det känns helt enkelt som att det finns en grupp hemmahörande i stockholmsområdet som ogillar flera av oss innerligt.
Den ovilja som Rikard möter har grund i det beteende som fick honom avstängd från såväl Stinsen som SvMJF, i stora drag som det beskrevs i ett inlägg på SvMJF, dvs: Det som hände på SvMJF var att två herrar som hade en privat strid om något köksbygge inte kunde föra detta bråk utanför forumen. Dessutom ansåg den andre att mässingsmodeller var det enda som räknades. Denne utvecklades från 0 kunskap i modellbygge till en väldigt skicklig modellbyggare men allt han byggde, och allt han skrev klassades ned av den förste så det blev rena mobbingen. Detta skedde i huvudsak på Stinsen men även SvMJF (och åtminstone forumen i våra båda västliga grannländer) fick ta del av debattens baksidor. Moderatorer och Admin på SvMJF behandlades på Stinsens forum av den förste i form av anekdoter i dennes kåserier om sin modelljärnväg, skyddade av att de förkläddes att handla om fiktiva personer i den förstes minivärld.

Vi försökte massor av gånger att få dom två att lugna sig men till sist var vi tvungna att stänga av den andre. Efter detta fortsatte den förste att mobba den andre trots att han inte kunde försvara sig eftersom han var avstängd. Efter många tillsägelser var vi tvungna att stänga av även den förste. En tid senare stramades Stinsens moderation upp (från absolut noll) och i förlängningen stängdes han av även där.

Detta är naturligtvis bara en sida av saken, att Rikard troligtvis ser annorlunda på skeendet har jag respekt för. Min egen reflektion är att det känns mycket märkligt att en konflikt om ett jävla kök i Malmö kan få påverka hur hobbybröder utan nån som helst personlig inblandning till sist ställs mot varandra.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av 1956 »

hakang skrev:
Detta är naturligtvis bara en sida av saken, att Rikard troligtvis ser annorlunda på skeendet har jag respekt för. Min egen reflektion är att det känns mycket märkligt att en konflikt om ett jävla kök i Malmö kan få påverka hur hobbybröder utan nån som helst personlig inblandning till sist ställs mot varandra.
Kan inte annat än att hålla med dig men det är väl knappast förklaringen till att vissa av oss mj-rallare skall behöva bli utpekade som Föreningen för... och Ryggdunkargänget!?

Sture Bylén

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av Sture Bylén »

Eftersom mitt namn nämndes nyligen här i tråden så känner jag mig manad att komma med en kommentar.

Jag brukar försöka hålla mig borta från sådana här diskussioner eftersom jag anser att sannolikheten att man ska lyckas att få någon att "ta reson" via åsiktsutbyten på nätet är i det närmaste obefintlig. I stället handlar jag enligt de råd min salig far gav mig en gång när jag var liten och hade kommit i gräl med en kamrat. Farsan berättade en liten historia:
- Två män möttes på en smal stig. "Jag går inte ur vägen för en idiot", skrek den ene aggressivt. "Nä, men det gör jag", sa den andre och klev åt sidan. (Eftersom risken att missuppfatta varandra på nätet är mycket stor vill jag här påpeka att jag INTE är ute efter att utnämna någon till idiot. Jag vill bara, medelst farsans anekdot, väcka tanken att alla strider kanske inte är värda att ta....)

På Mötesspåret har jag hittills skrivit 1306 inlägg. 932 av dessa har jag skrivit i min "egen" anläggningstråd, Morshyttan-Rossberga 1959.
För någon månad sedan skrev jag en liten policydeklaration om hur jag ser på skrivandet i den tråden. Jag citerar rakt av:

Liten policydeklaration vad gäller tråden Morshyttan-Rossberga:
Under den turbulenta tiden på Stinsensforum, med expertutlåtanden hit och dit om hur ett forum ”SKA” vara, skrev jag då och då en liten policydeklaration i min anläggningstråd om hur JAG såg på umgänget i MIN tråd.

Någon sådan policydeklaration har jag hittills inte sett något behov av i min tråd här på Mötesspåret, men vissa tecken tyder på att det kanske är dags att åter presentera mina tankar om Morshyttan-Rossberga 1959.

Jag ser min anläggningstråd som ett virtuellt besök av modellbyggarkamrater.
När jag har sådana kompisar hemma irl så är förstås ordet fritt. Man pratar på ett glatt och otvunget sätt om spårplaner, lokmodeller, whiskeykaraffer,landskapsmaterial, husbaksidor, dragspel, verklighetsförebilder,födelsedagar, bilmodeller, surfplattor osv. Ibland har ett par gäster något specialintresse som de pratar med varandra om och då kan jag i långa stunder ägna mig åt att bara lyssna intresserat.

Det skulle aldrig falla mig in att, vid ett besök här hemma, tillrättavisa mina gäster med att ”Nej, nu har ni hamnat OT, nu får ni vara seriösa och komma med mera byggbeskrivningar.”
Det här är förstås inget unikt för besök hemma hos mig, utan har även gällt vid alla de besök jag avlagt hos trevliga MJ-kamrater genom åren.

Jag har emellertid förstått att i forumsammanhang finns det kamrater som finner ovanstående i det närmaste outhärdligt. Man anser det vara:
dikeskörningar
oseriöst
ryggdunkningar
broderingar
nämnden för inbördes beundran
osv

Den här motsättningen var väl en bidragande orsak till att ett antal (pratglada) modellbyggare lämnade Stinsensforum. I stället startade/anslöt man sig till Mötesspåret för att där kunna ta ut svängarna lite mer, så att säga, och inte störa de mera seriösa kamraterna på andra fora.
Det som jag då finner lite förvånande är att flera av de som retade sig på vår oseriösa jargong på Stinsensforum verkar vara inne också HÄR och reta sig på samma sak.

I en av de ändlösa diskussionerna på Stinsensforum om hur ett forum ”SKA” vara drogs en del roliga paralleller till restaurangbesök. Låt mig fylla på med ännu en parallell:

Jag sitter på en restaurang där jag stör mig på att ett sällskap uppträder högljutt och självbelåtet. Plötsligt reser sig detta sällskap och går till en annan restaurang. Vad gör jag då? Tja, förmodligen drar jag en suck av lättnad, njuter av maten och umgänget med mina kvarvarande likasinnade vänner. Jag tycker förstås att det var skönt att de otrevliga gick. Jag skulle väl knappast komma på tanken att följa efter det otrevliga gänget till det nya stället, placera mig bredvid dem och försöka få dem att vara mindre högljudda och självbelåtna och tala om för dem vilka ämnen som jag anser vara tillåtna att avhandla.

Men i cyberspace gäller tydligen inte ovanstående. Här ägnar man sig åt avancerat självplågeri genom att besöka fora och sidor man högeligen ogillar. Lite svårt att förstå, tycker jag.

Sammanfattningsvis kan jag säga att för mig så är forumverksamheten en stor inspirationskälla. I min tråd är alla associationer och förslag välkomna och jag vill påstå att de varit till gagn för mitt byggande. Jag kommer att fortsätta redovisa mitt modellbyggande på det sätt jag alltid har gjort och jag hoppas de kamrater som följer tråden också fortsätter som vanligt.

Till de kamrater som eventuellt finner innehållet i min byggtråd oseriöst, självbelåtet eller på annat sätt svårt att stå ut med, vill jag ge följande vänskapliga råd:
- Om jag söker på ordet ”modelljärnväg” på nätet så får jag 385 000 träffar. Söker jag på ”Model railroad” får jag 9 miljoner. Det finns alltså ingen anledning att utsätta sig för adrenalinchock genom att hänga på sidor man ogillar.


Jag upplevde det som att jag fick god respons på min policydeklaration. I ett senare inlägg utvecklade jag det hela ytterligare:

MEN, vill jag säga, det resonemang jag redogjort för och som jag känner att flera sluter upp bakom, kan kanske missuppfattas som exkluderande.
Jag vill därför poängtera att jag vill att ALLA som gillar den här tråden vad gäller innehåll och jargong ska känna sig välkomna att delta och kommentera. Och har man vägarna förbi Hedemora så har jag dessutom en fungerande kaffebryggare.


Det här sista var alltså som en kommentar till farhågan att någon ska känna sig utanför. Vad mer kan man göra?? Ska jag, och de som har Morshyttan-Rossberga som sin mest lästa tråd, totalt ändra skrivsätt/upplägg för att det eventuellt kan finnas de som, trots vad jag sagt här ovan, känner sig utanför??
Nej, knppast! Jag kommer att fortsätta som vanligt och uppmanar alla som vill delta i umgängetatt göra det.
Skulle det trots detta stå någon surmagad modellbyggarkollega och tjura i ett hörn så kan jag bara säga: Det skiter jag i!!

tågtyckarn

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av tågtyckarn »

Jag ser inte iden med ett antal identiskt lika forum. Jag inser att också vissa medlemmar inte vill ha privata skämt medan andra vill ha det. Dessutom tror jag inte att alla medlemmar vill ta bort de skämt som förekommer, det finns säkert också medlemmar som gillar skämten och läser det här forumet av den anledningen. Det är sant att detta forumet ställer lite högre krav på läsarna att förstå sammanhang och att kunna dra slutsatser av för en själv delvis okända bakgrundsfakta. Det håller jag med om att det inte är helt lätt för en utomstående. Men varför ska allt på nätet vara anpassat för folk med inga förkunskaper, ska de som sysslar med en mer avancerad modell eller historievärld inte publicera sig. Men jag kommer i fortsättningen att vara mer försiktig med att lägga in skämt i 'Oskyldiga* trådar.

Jämför med Youtube, jag lyssnar på dussintals föredrag om avancerad ekonomi, men det brukar aldrig störa folk som gillar video med katter.

Angående ni och vi så uppfanns detta av den person som myntade uttrycket föreningen för inbördes beundran. Att sedan vissa på vissa forum säger använder ord som vi tar det privat eller vi vet hur dom är till varandra ger inte intrycket av att man själv har avskaffat vi och de tänket.

NU ska jag iväg och träffa min son så ni får uthärda eftermiddagen utan mig- 8-)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Besserwissern är igång igen.

Inlägg av 1956 »

Instämmer i det Sture skriver, alla är hjärtligt välkomna som medlemmar på Mötesspåret och att delta i alla diskussioner varav en del, skall erkännas, tidvis kan kännas lite utflippade. Men som sagt, det är helt frivilligt om man vill eller inte vill vara med och det är också fritt att tycka vad man vill i alla frågor och att framföra sina synpunkter som man i så fall får acceptera att eventuellt få mothugg för.

PS. Har ändrat rubriken på tråden som kanske är i elakaste laget till en mer neutral och nu kanske mer passande. DS.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

När jag ånyo läser Stures beskrivning känns det som när Esaias Tegnér harangerade Johan Henrik Kellgren vid Svenska Akademins femtioåriga minneshögtid 1836 (jag vet att det finns några som inte gillar dikter, men Sture gör det, så det struntar jag i):

Sen Nya skapelsen stått fram i dagen,
vad ha vi andra till att skapa mer?

Stures "Nya Skapelse" med sitt inlägg sammanfattar allting på ett förträffligt sätt tycker jag. Finns inget att tillägga.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av 1956 »

För er som inte minns allt, däribland jag. Själv snubblade jag över det här när jag letade i "arkivet".
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 5#msg49435

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Cor van der Meijde »

hmmm ...
Det är ett erkännande av Motesparret forum som andra har kommenterat.
Kan det vara avundsjuka?
Eller rädd för konkurrens?
Varje forum har sin egen grupp?
Så många människor, så många önskemål.
Också det kan vara att de på ett annat forum själv på för stort allvar och tror att de vet och andra inte (vill) förstå.
Nej, jag tror snarare att de är avundsjuka på den ohämmade sätt som vi interagerar.
Naturligtvis ibland människor känner sig manade, men det är oftast på grund av att fel läsning.

Nu hoppas jag att det är lite översätter som jag har avsett ....

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Ja käre Cor, du uttrycker väl tycker jag det jag också har en känsla av ligger bakom de suraste kommentarerna om Mötesspåret. Så det är bara att fortsatta att ha trevligt! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av H0n3 »

Jag har läst de flesta inläggen både här och i grannforumet (-en) i det här ämnet och tycker mig se ett mönster.

Jag får känslan av att det mer handlar om en skiljelinje mellan "uppslagsböcker" respektive "skönlitteratur". Det vill säga; Ett forum ska vara som ett bibliotek med uppslagsböcker i vilka man kan slå upp och lära sig, ta till sig eller kopiera och veta att det som står där är rätt och riktigt utan att behöva störas av "ovidkommande tjôt. I motsats till ett fritt historiebeskrivande modellerande med anknytning till den s k verkligheten där så behövs och är tillämpligt. Därmed inte sagt att det senare är mindre korrekt.

Är man "uppslagsboksfantast" så förstår jag att "skönlitteratur" är jobbig, men här har vi en ovanligt god blandning av båda och det gäller bara att lära sig "koden" för att finna de olika "hyllorna" i vårt bibliotek.

Det verkar som att en del uppslagsboksfantaster trots allt gärna läser skönlitteratur liksom i smyg, men har svårt att avhålla sig från att pepåka när det kryper ur ramarna. Till er som smygläser vill jag därför säga; "Välkomna in och visa upp vad ni har/gör och delta i den allmänna men trevliga röran." Var och en efter sin egen pipa.

Det jag har sett från flera av er ser mycket bra ut och skämmer inte för sig på något sätt och skulle vilja se mer. Våga delta och visa upp med andra ord.

Personligen trivs jag med både skönlitteraturen och uppslagsböckerna (som jag borde läsa mer än jag gör :oops: ) och följaktligen trivs jag här lika bra som hos grannen. Läser både här och där och bidrar med inlägg på båda när jag tycker jag har något att tillföra.

Så låt oss skippa det där med vi-och-dom och bara vara vi i fortsättningen. Enda skillnaden är att att vi besöker olika bibliotek med något olika inriktning, eller hur.

Mvh

/Peter
(som definitivt tröttnat på det vi-och-dom-syndrom som nästan fick mig att ge upp MJ som hobby)
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

H0n3 skrev: Jag får känslan av att det mer handlar om en skiljelinje mellan "uppslagsböcker" respektive "skönlitteratur".
Tack Peter.
Du har klätt mina tankar i ord som gör att jag själv förstår hur jag tänker.. ;)
Mina how-to's har jag ofta ställt bland uppslagsböckerna och ställt skrönorna/bakgrunderna bland skönlitteraturen. Utan att direkt tänka P09 resp Hc.
Hmm, värt att fundera på.
Många av mina modulvänner läser och skriver på SjMf, interaktionen med dom är viktig.
Historierna känns viktiga här.. Jag har forskat lite i V1-ans öden, jag tror jag vet vad som hände.
Frågan är om det ska skrivas där också när det dyker upp på en seriös modul..
Vad händer om "man" inte vill ha den infon, ska jag tappa kontakten med dom som är viktiga på SjMf.

Jag testar, är både seriös och skrönfock på båda ställena.. eller.. Det här är en av stunderna som dyker upp ibland, när man funderar om inte en video på youtube av en modul och en 15-kilos slägga i interaktion skulle kunna vara ett bra slut.

Sture Bylén

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Sture Bylén »

Peters och Arnes inlägg gör mig lite nedstämd.Två forumkamrater som jag uppskattar mycket tycks ha funderat på att ge upp sin forumverksamhet. Jag hoppas verkligen att ni inte gör det, grabbar!!
Den enda variabel man kan påverka på ett forum är hur och vad man SJÄLV skriver. Att få andra att "ta reson" och skriva på "mitt sätt och om mina intressen" är omöjligt, och knappast heller önskvärt, som jag ser det. Nej, jag röstar för att vi fortsätter skriva på vårt vanliga sätt på Mötesspåret och avstår från att ta upp eventuella handskar som kastas hit och dit. (Jmfr min farsas anedkdot i mitt tidigare inlägg.)

Peters liknelse om biblioteket tycker jag var mycket bra. På biblioteket söker jag mig till den avdelning som jag tycker ger mig mest.Där sätter jag mig nöjd och läser och skulle knappast komma på tanken att börja härja med biblioteksledning och besökare på andra avdelningar om bibliotekets organisation, bokurvalet och att folk sitter på "fel" avdelningar och läser "fel" böcker.

Nej, vi får inte låta oss nedslås!! Mitt recept är: bygg, berätta, skämta, strunta(i "surmagarna")

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Håller återigen med Sture.

Sedan kan man fundera även över "uppslagsverket". Bilar t ex kan presenteras antingen i en broschyr där alla upptänkliga fakta blandas med vackra bilder. Eller så kan man presentera samma bilar som i Top Gear. Vilket är "rätt" och vilket är "fel"?

Det finns ju ingen anledning till att inte fortsätta skriva som hittills. Som Sture skrev tidigare; passar inte galoscherna för några som tittar på Mötesspåret "utifrån" finns ju myriader av andra sätt att tillgodogöra sig sin hobby. Vilket återför frågan till varför man nödvändigtvis vill mästra och misstänkliggöra Mötesspåret. "Att leva och låta leva" verkar inte gott nog för några. Den attityden måste i slutändan falla tillbaka på dem själva. Och i slutändan tyvärr även på SvMJF om dessa personer tillåts fortsätta sprida sin galla över oss med grannforumet som plattform. Jag vet att inlägg som manat till besinning kvastats bort från såväl Stinsen som SvMJF. Vilket för mig bara bevisar vilken sjuk sak belackarna står för.

Det borde egentligen vara hur enkelt som helst; låt var och en sköta sitt, och skriva på det sättet v.b. trivs bäst med. Det är Mötesspårets stora styrka, att här tillåts det. Det är en inställning vi inte ska tumma på.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av H0n3 »

Vill bara poängtera att det stod .... nästan tänkt ge upp ..., inte att jag gör det. ;)

Och Arne, det finns ingen skarp skiljelinje mellan det ena och det andra. De flyter så bra ihop mest överallt och jämt.
Så skröna på med faktan du bara oavsett var det är och låt det du skriver vara din stil det kan ingen säga är fel.

Mvh

/Peter
Senast redigerad av H0n3 den 01 apr 2013, 11:25, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av perjan »

Självklart att olika forum kan inta olika profil med avseende på hur inläggen är utformade.
Uppslagsbok eller skönliteratur? Det var väl inte framställningen av innehållet i inläggen som startade denna diskussion i tråden utan på det sätt inläggen kommuniceras.
De senaste inläggen i tråden tycker jag är att glida ifrån vad som togs upp tidigare medvetet eller omedvetet .

För att citera mitt tidigare inlägg:

"""Jag delar definitvt din syn och erfarenhet av det forum som gav intiativet till att starta Mötesspåret men samtidigt vill påpeka hur ett forum från medlemmars sida omedvetet kan hamna i ett beteende som för utomstående uppfattas som en "inre krets" vilket inte skall likställas med en grupp av mer aktiva medlemmar.

Det finns exempel på andra forum där de mest aktiva med tusentals inlägg inte i första hand i en mindre grupp vänder sig till varandra utan ett i huvudsak MJ-relaterat innehåll i inläggen riktat "utåt" även till icke aktiva forummedlemmar och utomstående.

Visst har den sociala komponenten i ett forum ett stort värde men det gäller att hitta balansen så att inte forumets profil misstolkas."""


Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Arne Lindgren »

Är man på det humöret kan vad som helst misstolkas.

Men hur ska vi som råkat bli personliga vänner kommunicera?
Ska vi inte få kommunicera så att alla ser?
Ska vi skaffa ett nytt forum bara för "inbördes förundran"?
Ska det i så fall vara läsbart för alla eller hemligt så att ingen stör sig?
Hur får vi i så fall dit andra som skulle kunna vara intresserade att vara med.

Ska vi sätta en döskallevarning på trådar som innehåller off-topic så man kan be dom som klagar på det ta en charterresa till kryddöarna.
Och hur hindrar man i så fall kritik mot sekterism?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Bäste Per-Åke. Det du skriver om olika forumprofiler stämmer ju väl överens med principen "leva och låta leva".

Problemställningen om att inte få andra att känna sig utanför är inte enkel. Jag tyckte dock Sture formulerade det rätt bra:
Jag vill därför poängtera att jag vill att ALLA som gillar den här tråden vad gäller innehåll och jargong ska känna sig välkomna att delta och kommentera. Och har man vägarna förbi Hedemora så har jag dessutom en fungerande kaffebryggare.

Det här sista var alltså som en kommentar till farhågan att någon ska känna sig utanför. Vad mer kan man göra??
Exempel: Stures och mitt gnabbande om murförband. Det kan tyckas vara väldigt internt, men man kan ju också se det så att för somliga som läser det blir det kanske plötsligt intressant att börja fundera över hur en tegelvägg egentligen brukar se ut i Sverige? Eller någon kanske undrar vad är det för något vi kivas om? Vad är ett kryssförband? Vilket inte alls är någon korkad fråga. Jag själv kan nog hitta på minst 103 dummare frågor än så om vad alla rattar och prylar på ett ånglok är, min kunskap är minst sagt begränsad när det gäller sådant.

Och somliga bryr sig kanske inte ett vitten över hur tegelväggarna på deras modellhus ser ut, och är lika glada ändå — vilket självklart ingen ska förmena dem rätten att få vara! För att åter ta mig själv som exempel. Ett antal av mina lok-och vagnmodeller skulle säkert te sig minst sagt stötande för en nitisk (!) niträknare. Men för mig är livet för kort för att tillverka allt sådan i exakt detalj.

Du själv blev ju manglad för dina fina båtmodeller, att de var i fel skala. Antagligen tycker du själv inte att det gör något, och det tycker inte jag heller när jag ser ditt fotografi där en av båtarna ses tydligt. Jag blandar rätt friskt skala H0 och 00 helt enkelt därför att det finns tillgång till modeller och figurer i skala 00 som inte finns i H0. Ett exempel är Adolf Fredrik Mistelgren, fiolspelaren som Svenne tvingade upp på taket till svinhuset på bondgården. Honom hittade jag i ett gäng "morris dancers" i skala 00. Det var lögn att hitta någon som felade i skala H0 (däremot är vi ju ett glatt gäng som ständigt gör det i skala 1:1 här och var ... :oops: )

Det blir säkert alldeles omöjligt att skriva på ett sådant sätt att alla känner sig delaktiga hela tiden. Det finns trådar på detta forum där jag inte känner mig delaktig alls. But so what? Det som i slutändan är det viktigaste, och det har poängterats gång på gång, att ingen avsiktligt vill exkludera andra. Tvärtom försöker vi ett antal personer ständigt att tala om att folk är välkomna, att det är kul att se deras alster och att det är i mångfalden styrkan finns. Sedan är det nog så hos oss alla, att vi är bra på någonting och dåliga på en massa andra. Men en hobby är ju ingen tävling. Kan vi hjälpas åt att inspirera varandra så är det väl ett mål gott nog?

Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna uttrycka mig annorlunda för att det ska vara klart att önskan är att inkludera, inte exkludera.

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"