Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

St. Mikael skrev: 21 mar 2021, 07:15 ... oops ...
Styck på svenska är st. (med punkt) men även stor/stora om man använder versal (St.).

Här är vedertagna förk. även om inte alla finns i SAOL:
En lite mindre bild - 400 px bred

Så när det gäller St Mikael, som är en "hybrid" (hehe) (alltså St utan punkt), så har min associationer eller kopplingar blivit till:
  • 1. som Alexander den store
  • 2. stor som i kroppshydda - stor kropp - på längden och/eller höjden
  • 3. stor som i "värsting" på att bygga tåg-banor
Jag gissar på (3). :-JJ
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

cgn1954 skrev: 21 mar 2021, 17:33
St. Mikael skrev: 21 mar 2021, 07:15 ... oops ...
Styck på svenska är st. (med punkt) men även stor/stora om man använder versal (St.).

Här är vedertagna förk. även om inte alla finns i SAOL:
En lite mindre bild - 400 px bred

Så när det gäller St Mikael, som är en "hybrid" (hehe) (alltså St utan punkt), så har min associationer eller kopplingar blivit till:
  • 1. som Alexander den store
  • 2. stor som i kroppshydda - stor kropp - på längden och/eller höjden
  • 3. stor som i "värsting" på att bygga tåg-banor
Jag gissar på (3). :-JJ
PS Min personliga gissning är att Sture inte skriver här på Mötesspåret är att han inte hinner, han har ju både egen blogg, Youtube-filmer och Facebook att härja med. Jag skulle oxå behöva prioritera ibland. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

St. Mikael skrev: 21 mar 2021, 07:15 ... oops ...
Styck på svenska är st. (med punkt) men även stor/stora om man använder versal (St.).

Här är vedertagna förk. även om inte alla finns i SAOL:
En lite mindre bild - 400 px bred

Så när det gäller St Mikael, som är en "hybrid" (hehe) (alltså St utan punkt), så har min associationer eller kopplingar blivit till:
  • 1. som Alexander den store
  • 2. stor som i kroppshydda - stor kropp - på längden och/eller höjden
  • 3. stor som i "värsting" på att bygga tåg-banor
Jag gissar på (3). :-JJ

PS Min personliga gissning är sen att Sture inte skriver här på Mötesspåret för att han inte hinner, han har ju både egen blogg, Youtube-filmer och Facebook att härja med. Jag skulle oxå behöva prioritera ibland. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

St. Mikael skrev: 21 mar 2021, 07:15 ... oops ...
Styck på svenska är st. (med punkt) men även stor/stora om man använder versal (St.).

Här är vedertagna förk. även om inte alla finns i SAOL:
En lite mindre bild - 400 px bred

Så när det gäller St Mikael, som är en "hybrid" (hehe) (alltså St utan punkt), så har min associationer eller kopplingar blivit till:
  • 1. som Alexander den store
  • 2. stor som i kroppshydda - stor kropp - på längden och/eller höjden
  • 3. stor som i "värsting" på att bygga tåg-banor
Jag gissar på (3). :-JJ

PS Min personliga gissning är sen att Sture inte skriver här på Mötesspåret för att han inte hinner, han har ju både egen blogg, Youtube-filmer och Facebook att härja med. Sen har han ju en familj däremellan!

Jag skulle oxå behöva prioritera ibland. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Baronen »

Hej!

Jag ska rätta mig själv avseende tillgängliga kartor från "Svenska orter" i projekt Runeberg. Inscannat där finns bara band I från 1932, det vill säga upp till en linje Särö-Vetlanda-Östergarn. Jag insåg inte det så jag ber om ursäkt för eventuellt väckta förhoppningar. Mea culpa, mea maxima culpa!
Skärmavbild 2021-03-21 kl. 16.04.40.png
Men i min bok som är utgiven 1952 finns både band II och III med. Dock saknar jag ortsbeskrivningarna där flera av stadsplanerna finns med, därmed kan jag inte hjälpa till med Vadstena och Mjölby till exempel. Däremot ska jag presentera två skånska järnvägsknutar varav den ena icke längre är. Kanske någon tycker att detta hör bättre hemma på Järnvägshistoriskt Forum men jag tror nog de flesta kan inse att detta är inspirationskällor för järnvägsmodeller. Inte bara för de faktiska platserna utan även för att se vilka industrier som kunde förekomma även på mindre orter och om de har direkt spåranslutning eller hur väg och bana var dragna i terrängen. Alltså också till nytta för fiktiva samhällen och trakter. Allt i syfte att närma sig den anpassade realism som Sture så generöst beskriver för oss i sina olika media.
Kävlinge_Sjöbo_thumb.jpg
Anpassad realism? Jo om man återger Vilda Veronicas stôva helt precist men den inte får plats nedanför Mor Annas vedbod där den låg i verkligheten så får den i stället bli drängstuga på Storgårn' och alla är nöjda, inte minst drängen (som i ett tidigare liv varit romersk centurion :=Koko ) om Veronica inte hann flytta ut eller sedlighetsnämnden kom och tog henne. Hu jeda mig som det går till uti böggda.

Baronen

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: 21 mar 2021, 14:27 Är Schwäbisch-Bayerisch tyska? :=u
Nja, nåt åt det hållet är det väl i alla fall!?! :-r2

Lite kul grej var jag med om när jag besökte Bayerisches Eisenbahn-Muséum i Nördlingen (grannstad till Donauwörth, där jag tillbringade ett par somrar i min ungdom). Vi blev guidade av en lokal förmåga, och med i sällskapet fanns en i o f s såväl tysk- som engelsktalande holländare (folk från BeNeLux-länderna brukar ju vara duktiga på språk) som inte fattade ett skvatt - så där stod jag som svensk och simultantolkade vad guiden sade på sin gutturala Schwäbisch-Boyerisch till engelska! :-BS

Fast jag har haft en liknande upplevelse även i Falu koppargruva, där jag fick simultantolka guidens Svärdsjö-mål till "rikssvenska" åt några Upplänningar. :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av St. Mikael »

Inte min mening att avspåra Stures tråd, men han är väl inte aktiv här längre? Hur som helst, jag är djupt rörd och smickrad av cgn1954 som väljer nr 3 som tolkning av min prefix :-J Tack!!!!
Avslutningsvis kan jag ju berätta att jag med glädje följer Sture i hans olika kanaler på webben (bortsett från detta där hemska bälginstrumentet som han verkar gilla ...)

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Baronen »

Hej Mölle-Mats!

Får jag fråga; Var det upplänningar från Heby eller Tierpstrakterns eller var det rent av stureplansupplänningar? :-CO

Baronen

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Baronen skrev: 21 mar 2021, 20:02 Får jag fråga; Var det upplänningar från Heby eller Tierpstrakterns eller var det rent av stureplansupplänningar? :-CO
Varken eller - det var Fyris Torgs-upplänningar! :-BS

Och by the way, då detta inträffade så tillhörde fortfarande Heby kommun Västmanlands län ...
Also sprach der Matserschmitt!

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Baronen »

Ahaa!

Jag förstår. De sistnämnda är väl en underart till de näst därinnan nämnda, eller vice versa, med ett något högre akademiskt inslag som i det andra fallet uppvägs med ofattbara framgångar som exempelvis programledare i TV4. Nä, vadå!, jag generaliserande?

Uppfattat avseende Heby! Det var ju mer bildligt än bokstavligt men där har alltså varit en gränsjustering i modern tid. Man lever så länge man lär sig något! Vi som sysslar med myndighetssamverkan ser fram emot nästa genomgripande justering till gemensamma regiongränser. Men det är ju mycket lite järnvägsrelaterat och absolut inte modellhobbydito.

Må väl Herr Matserschmidt!
Baronen

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Baronen skrev: 21 mar 2021, 23:56 Uppfattat avseende Heby! Det var ju mer bildligt än bokstavligt men där har alltså varit en gränsjustering i modern tid. Man lever så länge man lär sig något! Vi som sysslar med myndighetssamverkan ser fram emot nästa genomgripande justering till gemensamma regiongränser. Men det är ju mycket lite järnvägsrelaterat och absolut inte modellhobbydito.
Ja det där med kommun-/läns-/region- och landskapsindelning hänger ju inte alltid ihop helt logiskt.

Jag bodde själv ett par år i Morgongåva (som ju tillhör Heby kommun) ett par år i slutet av 80-talet, men tyckte det nog mer kändes som en ort i Uppsala-trakten än som särskilt nära förbundet med Västerås - så det faller sig rätt naturligt i mina ögon att man nu tillhör Uppsala län (landskapsmässigt har det väl varit Uppland hela tiden!?!).

Jag började släktforska kring min farfar för några år sedan, har alltid hört att han var från Hälsingland men i registren stod det Z (som ju är Jämtlands län). Men vid lite närmare efterforskningar så framkom att Ytterhogdal, som han härstammade ifrån, ligger i Hälsinglands landskap men i Härjedalens kommun och därmed Jämtlands län. Klart som korvspad - not! :-r2

Men i och med detta så har vi fått en lite järnvägsrelaterad "twist" på den här diskussionen också - Inlandsbanan gör faktiskt en liten sväng in i Hälsingland runt Ytterhogdals station! :-CO
Baronen skrev: 21 mar 2021, 23:56Må väl Herr Matserschmidt!
Baronen
Jag tackar, och önskar dig detsamma!
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"