Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Sture Bylén skrev:
1956 skrev:det där med skalariktighet är svårt och att det gäller att hålla tungan rätt i mun,
Jajamen, man får vara beredd på "gör om, gör rätt".
En hvilken som helst idiot :-nord kan gå ut i verden med et målebånd og dele tallene man finner med 87.

En sann kunstner gjør som han vil ... :-J

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Man kan multiplicera måttet i m med 1,15 också och få modellmåttet i cm ... :-CO

Apropå totalt värdelös kunskap, utom för mj-nördar ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

IMG_2614-004.jpg
Naturligtvis har Sture rätt när han minskar skalan eftersom han ska åskådliggöra 400 m på lite mer än en meters djup. Bilden ovan, ursäkta att jag än en gång klampar in i din tråd Sture, har i verkligheten att djup på ca 4 meter som ju motsvarar ca 460 m i verkligheten, vilket är precis det djup jag har velat visa i modell. Jag har dessutom medvetet valt att placera en liten H0-byggnad nära bakgrunden just av skälet att inte störa djupupplevelsen.


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Är det U137 som skymtar därborta? :mrgreen:
Möjligen. Det är definitivt inte Peter Madsen i alla fall, som tur är.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Ibland tycker man faktiskt att "öga för öga, tand för tand" var en ganska humanistisk idé ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev:
Johan Molin skrev:Är det U137 som skymtar därborta? :mrgreen:
Möjligen. Det är definitivt inte Peter Madsen i alla fall, som tur är.
Det kanske är en mink som smugit sig in i bildten, sjungandes på den gamla ryska folkvisan (här i svenska översättning)
"Carlminka, Carlminka, Carlminka min vän",
som en ubåt ska du stänka, Carlminka min vän" :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Traveller skrev:En hvilken som helst idiot :-nord kan gå ut i verden med et målebånd og dele tallene man finner med 87.
En sann kunstner gjør som han vil ... :-J
Ha, ha, underbart formulerat. [JC_doubleup.gif] :D
Visst är det viktigt med siffror ibland, t.ex. är ju NEM-normerna en bra idé. Men när det gäller att bygga ett landskap tror jag mera på att försöka sig på ”konstnärlig gestaltning” än att stirra sig blind på siffror.
1956 skrev:Naturligtvis har Sture rätt när han minskar skalan eftersom han ska åskådliggöra 400 m på lite mer än en meters djup.
Och för att ytterligare krångla till det för mig ska jag, på dessa 400 meter, försöka peta in ytterligare några favoritkåkar, siffrorna 1-3 på nedanstående karta. (Där siffran 4 är Blåbandslokalen.)

Bild

Hur ska då detta gå till? Jo, den minnesgode läsaren kanske erinrar sig följande.
Vi slår helt enkelt ihop de båda åarna Årängsån och Täftån till en och samma å. Då kan vi, utifrån den, placera kvarnen, småskolan och affären på ”vår” sida om åsen.

Bild

Den väg som går från söder till nor på kartskissen innehåller alla viktiga och spännande platser som jag passerade när jag i augusti 1956(!) började småskolan i Rossberga: Näsbanan, Blåbandslokalen, affären och kvarnen.

På min ”gamla” anläggning har jag en del passande ljudeffekter som sätter igång när man trycker på olika knappar på sargen. Den mest kända är väl den så kallade ”Jularboknappen”. Nu har jag börjat fundera över vad man skulle kunna ha för ljudeffekter på den nya delen.
Med tanke på min metod att rumsterar om med olika skalor och placeringar av hus och med tanke på att utbyggnaden visar min väg till skolan skulle det väl vara lämpligt att följande ”ljudeffekt” skulle köra igång när man trycker på knappen:


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Men men men, vad nu??? "Ol´ blue eyes" - vad har hänt med Den Store Folkbildarens vurm för att folkbilda folket om dr-gs-p-ls-muzak framförd av ständigt denne Callarbo-Julle - det var andra gången på kort tid som herr Bylén presenterade för mina öron njutbar musik!?! :shock:
Also sprach der Matserschmitt!


ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ubjs »

Att mannen som bygger hus utan baksidor också sparar in på materialet när det gäller själva storleken på kåkarna borde inte förvåna någon. :)

Skämt åsido så tror jag det handlar om vilka möjligheter man har att skapa illusionen. På moduler som placeras olika vid varje körning/visning blir det näst intill omöjligt tror jag. Men har man en mer permanent visningslokal där man vet hur betraktarna kommer att se modellen så borde det bli enklare.

Mvh UB

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

För att försöka vara allvarlig en kort stund:

Stures modellbygge är ju erkänt fantastiskt, det är vi väl alla överens om. Sedan kan man diskutera det här med baksidor eller inte i all oändlighet. Jag vill bygga "hela" hus även om jag ska placera ut dem i terrängen. Mycket handlar om att jag vill kunna plåta mitt i "gyttret" oavsett fotovinklar.

Men mycket handlar nog om en tillfredsställelse att balsidan faktiskt finns där, likt den petnoga järnvägsvagnbyggaren som VET att alla rör, skarvar och kranar finns på plats under vagnen trots att aldrig någon kommer att se detta med mindre än att han (hon?) vänder upp-och-ned på vagnen (ve den som försöker göra detta med någon annans modell!!!).

På motsatt sätt känns det personligen för mig lite "störande" att se en fantastisk modellvy, och samtidigt veta att den är "halv" (tja, tre fjärdedelar då! :twisted: ).
Men detta är givetvis en mycket personlig känsla och har säkerligen en bokstavsdiagnos, som jag dock inte är psykiatriskt tillräckligt bevandrad för att kunna namnge eller beskriva (därmed lång näsa åt den herre i mj-Sverige som hävdat att jag försöker sätta diagnoser på andra, vilket givetvis är helt orimligt då jag inte ens duger till att göra det på mig själv! :-BS )

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:en men men, vad nu??? "Ol´ blue eyes" - vad har hänt med Den Store Folkbildarens vurm för att folkbilda folket om dr-gs-p-ls-muzak framförd av ständigt denne Callarbo-Julle - det var andra gången på kort tid som herr Bylén presenterade för mina öron njutbar musik!?! :shock:
Jag förstår att en sådan vidsynthet känns främmande för någon som låter sitt hat till ett visst instrument förgifta hela den underbara konstart som heter musik. Men nu är det ju inte låten som sådan jag vill föra fram utan titeln som jag avser som en anspelning både på min skolväg och min modellbyggarfilosofi. Men visst, Mats, det är lätt att missa sådana subtiliteter för den som låter dragspelshatet välla upp och förblinda sina ögon. 8-)
ubjs skrev:Att mannen som bygger hus utan baksidor också sparar in på materialet när det gäller själva storleken på kåkarna borde inte förvåna någon. :)
"Kosnadsmedveten" skulle salig Kamprad ha sagt. ;)
ubjs skrev:det handlar om vilka möjligheter man har att skapa illusionen. På moduler som placeras olika vid varje körning/visning blir det näst intill omöjligt tror jag. Men har man en mer permanent visningslokal där man vet hur betraktarna kommer att se modellen så borde det bli enklare.
Du har nog rätt. I min anläggning har jag ett antal scenic dividers som styr betraktarnas uppmärksamhet. På nedanstående bild tar jag mig friheten att välja olika skalor på den lilla ladan längst till vänster och det vita huset till höger trots att de ligger på samma avstånd från betraktaren. Scenic dividern gör att man bara tittar på en sak i taget och då accepterar hjärnan lättare felaktigheten.

Bild
Johan Molin skrev:känns det personligen för mig lite "störande" att se en fantastisk modellvy, och samtidigt veta att den är "halv" (tja, tre fjärdedelar då! :twisted: ).
Men detta är givetvis en mycket personlig känsla och har säkerligen en bokstavsdiagnos,
Tänk, Johan, här är vi överens igen! [JC_doubleup.gif] ;)
Senast redigerad av Sture Bylén den 29 jan 2018, 19:26, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av patrikekman »

En modelljärnväg är som en tavla. Målad av någon. Man vill berätta något. Hur är upp till byggaren.
Betraktaren behöver inte tycka om den.

Stures anläggning är en berättelse som han vill berätta och det gör han ur mina ögon väldigt bra!
Patrik

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

patrikekman skrev:En modelljärnväg är som en tavla. Målad av någon. Man vill berätta något. Hur är upp till byggaren.
Betraktaren behöver inte tycka om den.

Stures anläggning är en berättelse som han vill berätta och det gör han ur mina ögon väldigt bra!
Äntligen....Tack, Patrik! :D :D :D :D [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av patrikekman »

Tack själv!

Sture Bylén skrev:
patrikekman skrev:En modelljärnväg är som en tavla. Målad av någon. Man vill berätta något. Hur är upp till byggaren.
Betraktaren behöver inte tycka om den.

Stures anläggning är en berättelse som han vill berätta och det gör han ur mina ögon väldigt bra!
Äntligen....Tack, Patrik! :D :D :D :D [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Patrik

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Planeringen av Nya Rossberga fortskrider. Idag har jag yxat till några provisoriska mockuper för att få ett begrepp om hur mycket utrymme som kommer att behövas. Likt Göran Tholin nyss konstaterade om sitt Rödesund konstaterar även jag att allt tar större plats än vad man tänkt sig.

Nu börjar den centimeterjakt som jag tror de flesta anläggningsbyggare känner igen. Målet är att få plats med alla byggnader man tänkt sig. Att bli tvungen att skippa några hus skulle kännas snopet. Men hur ska jag då göra för att få mera luft i luckan?

Det första jag gör är förstås att försöka placera kåkarna på ett smartare sätt på den befintliga ytan.
Sedan ser jag direkt att det finns några centimeter att tjäna om jag ger landsvägen en lite annan sträckning.
Några centimeter kan man också tjäna genom att ha en ”liberal” inställning till byggnaderna och försöka sig på vad Claes Mattisson kallar ”selektiv komprimering” i en artikel i ”Modelltåg 90”.
Och så kan man ju skruva ner skalan lite. Det är det i alla fall ingen som märker…. ;) ;)

Bild

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Vad bra det blir att kasta ut de där frigolitkåkarna egentligen. "Byn" växer ju fram med en gång.
Har du någon bild med skivan o kåkarna placerade på ordinarie plats i regelverket? Så man får med lite av bakgrunden också?
Du kanske vill hålla oss på sträckbänken lite.. Fullt förståeligt, i så fall.. ;)
Blev bara så nyfiken! ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture skrev Och så kan man ju skruva ner skalan lite. Det är det i alla fall ingen som märker….
:shock: ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av patrikekman »

ford1929 skrev:
Sture skrev Och så kan man ju skruva ner skalan lite. Det är det i alla fall ingen som märker….
:shock: ;)
Sture har ju skruvat upp den också! Om man backar tillräckligt så...
Patrik

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Bra idé med det provisoriska "bysamhället".
Dels har man en utstakad plan men också en energireserv. Jag menar att anläggningen inte verkar vara hopplöst långt ifrån det tänkta målet - eller nått.
Nu känner jag att jag trasslar in mig :=Koko :=Koko :=Koko
Hur som haver så har du nu allt det göttiga kvar :-T
/Fredrik

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Tack för kommentarer.
Sitter lite trångt nu och i morgon, men lovar att utveckla tankarna beträffande det fortsatta projektet i morgon kväll.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev:Har du någon bild med skivan o kåkarna placerade på ordinarie plats i regelverket? Så man får med lite av bakgrunden också?
Ska försöka fixa det i morgon. Bakgrunden över Nya Rossberga är dock ännu inte klar. Jag har väntat med den tills jag ska få en bild av hur cellplast-terrängen kommer att se ut. Rätt onödigt egentligen, kom jag på häromdagen. Eftersom landskapet är likartat runt hela anläggningen, utan större bergsformationer, är det ju bara att extrapolera den befintliga målningen runt alla väggar. (Jag tror jag fattar penseln ganska snart. Bakgrundsmålning är kul och det syns verkligen att man gjort något, till skillnad från t.ex. målning av räls-sidor...)

Hur går jag nu vidare med "trängseln"?
Jo, jag ska i första hand försöka lösa det hela genom att placera kåkarna lite mera till vänster och ge vägen en ny sträckning.

Från början hade jag tänkt mig bara ett rent fantasilandskap där jag placerade ut kända Rossbergs-kåkar mycket fritt. Sedan fick jag idén att jag ändå skulle försöka få landskapet att se lite "rossbergskt" ut och det var då det blev trångt.

Om jag (mot förmodan ;-) ) inte skulle få någon ordning på det rossbergska landskapet kan jag ju helt käckt kliva tillbaka till ruta ett och bygga ett rent fantasilandskap. (Men det vore ju själva f-n om det skulle behöva gå så illa.)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:
P Falk skrev:Har du någon bild med skivan o kåkarna placerade på ordinarie plats i regelverket? Så man får med lite av bakgrunden också?
Ska försöka fixa det i morgon. Bakgrunden över Nya Rossberga är dock ännu inte klar. Jag har väntat med den tills jag ska få en bild av hur cellplast-terrängen kommer att se ut.
Ja, Ok!,då skall vi inte springa händelserna i förväg.. Det hastar inte så..
Åh, du skall till och med fånga topografin? Det var ju ett spännande grepp. Naturen har ju en förmåga att breda ut sig här och var, så då är det lätt att förstå att du får ta till både det ena och det andra trixet för att få plats med allt du vill. Spännande det här! :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av S Johansson »

Naturligtvis följer jag med intresse hur du resonerar och bygger. Bra att pröva sig fram! Det är nu det är lätt att ändra...

Om jag förstått dig rätt, vill du att betraktaren ska se ett avsnitt i sänder av din anläggning. Ja, då vore det fint att få se ett par beskurna foton i ögonhöjd av "Rossbergacellplaståsen" med kanske några alternativa placeringar av husmockuper, vägar etc.

Det här blir spännande! /SJ

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev:Åh, du skall till och med fånga topografin?
Ja, jag är faktiskt tvungen eftersom flera byggnader är av souterrängtyp, som t.ex. det här fina gamla magasinet. (Baksidan av den numera gula Blåbandslokalen skymtar till höger i bild.)

Bild

Hade hoppats på att kunna ägna en stor del av morgondagen åt terrängplanering/skulptering i morgon men väderlekstjänsten spår tre decimeter snö att skotta....

Och idag gick hela dagen åt till umgänge med min svärmor. Hon är 94 år och inbiten republikan. Min julklapp till henne är att jag vid några tillfällen hämtar henne i Falun och så tittar vi på The Crown på Netflix.(Tre avsnitt idag). Jag lagar lunch åt henne och sedan skjutsar jag henne hem igen. Vi har väldigt trevligt tillsammans men det blir ju inte så mycket modellbygge sådana dagar.
S Johansson skrev:ore det fint att få se ett par beskurna foton i ögonhöjd av "Rossbergacellplaståsen" med kanske några alternativa placeringar av husmockuper, vägar etc.
Jag ska se vad jag kan göra. Peters kommentar tidigare om bakgrunden gjorde mig sugen på att fixa den rätt omgående. Många roliga saker på gång samtidigt, och jag återkommer förstås!

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
Sture Bylén skrev: Och idag gick hela dagen åt till umgänge med min svärmor. Hon är 94 år och inbiten republikan. Min julklapp till henne är att jag vid några tillfällen hämtar henne i Falun och så tittar vi på The Crown på Netflix.(Tre avsnitt idag). Jag lagar lunch åt henne och sedan skjutsar jag henne hem igen. Vi har väldigt trevligt tillsammans men det blir ju inte så mycket modellbygge sådana dagar.
Låter som en fin relation :-T

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Håller med Pär! Vad mysigt det låter att ha en sådan relation till en närstående. Jag känner igen det med min egen svärmor. Det är värdefullt.
Engelska kostymdraman brukar ju vara sävärda (Crown är inget undantag), men ändå maffigt att klara av 3 avsnitt i följd. Bra ide på julklapp!
Vad fick svärmor till lunch denna gång? ;)
Den kåken ser ju jätteläcker ut, förstår att du vill ha med den. Fanns lastbrygga vid sidan om, eller körde man in "varorna" på baksidan?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Låter väldigt trevligt både mysstunden med svärmor och dina stadsbyggnadsplaner (det lär heta så även när det gäller municipalsamhällen ...)!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

P Ekstrand skrev:Låter som en fin relation
P Falk skrev:Vad mysigt det låter att ha en sådan relation till en närstående.
Johan Molin skrev:Låter väldigt trevligt både mysstunden med svärmor
Ja, "Paris är värt en mässa" heter det och jag kan väl travestera och säga "Svärmor är värd en missad modellbyggardag". Alla har kanske inte samma tur med sin svärmor som jag....
P Falk skrev:Vad fick svärmor till lunch denna gång? ;)
Haloumi-stroganoff, ris och ärtor. Hon bad även om receptet vilket hon fick.
P Falk skrev:Den kåken ser ju jätteläcker ut, förstår att du vill ha med den. Fanns lastbrygga vid sidan om, eller körde man in "varorna" på baksidan?
Baksidan är svaret. Här en bild som visar kåken 180 grader, jämfört med den förra bilden. Det här är alltså baksidan som kommer att bli framsida på anläggningen. Då kan man alltså säga att jag byggt baksidan, eller...?

Bild

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Trevligt besök i Lilla Morshyttan idag. Magnus "Liabacken" med sonen Lukas på väg hem till Äppelbo från Kungsör. De påstod att de ville kika in bakom plastridån....

Bild

...men egentligen tror jag att de var ute efter att spionera på läget i Nya Rossberga. Nu står det nog inte på förrän vi får se forcerat perspektiv i Miniature Kingdom. ;)


Bild

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Sture Bylén skrev:
P Ekstrand skrev:Låter som en fin relation
P Falk skrev:Vad mysigt det låter att ha en sådan relation till en närstående.
Johan Molin skrev:Låter väldigt trevligt både mysstunden med svärmor
Ja, "Paris är värt en mässa" heter det och jag kan väl travestera och säga "Svärmor är värd en missad modellbyggardag". Alla har kanske inte samma tur med sin svärmor som jag....
P Falk skrev:Vad fick svärmor till lunch denna gång? ;)
Haloumi-stroganoff, ris och ärtor. Hon bad även om receptet vilket hon fick.
P Falk skrev:Den kåken ser ju jätteläcker ut, förstår att du vill ha med den. Fanns lastbrygga vid sidan om, eller körde man in "varorna" på baksidan?
Baksidan är svaret. Här en bild som visar kåken 180 grader, jämfört med den förra bilden. Det här är alltså baksidan som kommer att bli framsida på anläggningen. Då kan man alltså säga att jag byggt baksidan, eller...?

Bild
Hej.
Hvad har huset väret anvendt til. [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

modeljernbane skrev:Hvad har huset väret anvendt til.
Troligtvis ett gammalt sädesmagasin från den tid då det var nödår ibland. Under min levnad har det varit en förrådsbyggnad till affären i Rossberga.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av thorpe »

Slaggsten?

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

thorpe skrev:Slaggsten?
Ja.på de ställen där putsen släppt tycker jag mig se slaggsten.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Jag har sysslat med lite bakgrundsmålning, Kan väl inte säga att jag är 100% nöjd men akrylfärgen är ju rätt förlåtande ifall man vill göra om. Nu har jag i alla fall målad bakgrund utan avbrott på alla fyra väggarna. Något som funnits i min vision i åtskilliga år vid det här laget.
Men nu får projektet vila till i morgon då jag ska betrakta det med utsövda ögon och se vad som behöver justeras. (Färgerna på dataskärmen stämmer dock inte riktigt med färgerna i verkligheten.)

Hur som helst,
Före:

Bild

Efter:

Bild

Men nu börjar det verkligen bli dags att ta sig an landskapsutformningen i Nya Rossberga.

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Ser bra ut på bild också [JC_doubleup.gif]
Oscar Zettervall

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

ser bra ut Sture,,,, [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:Men nu börjar det verkligen bli dags att ta sig an landskapsutformningen i Nya Rossberga.
Ja, med all rätt. Lite som att ha bakat tårtbotten, kluvit och fyllt den med jordgubbsmos och vaniljkräm och nu är det dags för grädde och (garn)ering.. ;)
Bakgrunden är ju svår och samtidigt sätter den ju riktmärke för landskapet framför, så man kanske måste placera lite mockuper framför för att känna in det lite. Jag tycker det ser jättebra ut och det är fantastiskt vad dörr och foder trollas bort när du målat rakt över det med bakgrund där också. [JC_doubleup.gif]
Tack för förklaringen till magasinet också avs material och var man lastade in osv. Det fanns gott om liknande magasin förr i tiden. Säkert samlingspunkt för flera gårdar och många säckar blev det, både på väg till och från kvarnen.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Sture Bylén skrev:Men nu börjar det verkligen bli dags att ta sig an landskapsutformningen i Nya Rossberga.
P Falk skrev:Ja, med all rätt. Lite som att ha bakat tårtbotten, kluvit och fyllt den med jordgubbsmos och vaniljkräm och nu är det dags för grädde och (garn)ering..
Javisst är det dags. Men det tar tid….
Nu har jag i alla fall placerat om kåkarna och dragit om vägen. Jämför den gamla placeringen här….

Bild

….med den nya placeringen här:


Bild

Husen är alltså flyttade en bit till vänster och så har jag som sagt dragit om vägen. Det kommer alltså att bli en kurva direkt efter järnvägsövergången. Inte så förebildsenligt, men får man inte den man älskar får man älska den man får!

Jag känner att det här är ganska knepigt. Jag placerar mina favoritkåkar på ett mycket förebilds-olikt sätt samtidigt som jag strävar efter att hela området ska se "typiskt rossbergskt" ut. Lite marigt att få ihop, minst sagt. Att klämma in området i en ”triangel” var kanske inte så lyckat. Men det hade kanske gått lättare om triangeln hade varit spegelvänd.
Hur som helst, nu har jag fått till husplaceringen så jag är relativt nöjd. Jag betraktar den dock fortfarande som preliminär. Jag får nog vara beredd på att ändra flera gånger och den här processen måste få ta tid.


"Även den längsta resa börjar med en markisolerings-skiva…." (gammalt Rossberga-ordspråk)
Nu har jag börjat fundera lite på åsen och här är mitt första försök att visualisera den. Jag vill gärna att den ska se hög och mäktig ut men om jag gör den så hög jag vill kommer nog sluttningen att bli för brant. Nåja, första steget på terrängformerna är i alla fall taget.


Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

HÄR händer det saker vill jag påstå! :o
Nu har man varit off side en tid och bara följt med händelserna här med ett trettondels öga och sett i vilken rasande fart herr Byggmäster håller på att ta in tappad tid in för invigningen om si så där 391 dagar. :? [JC_doubleup.gif]

Då denna bild på blivande mockupper kom upp så blev det klart att näppeligen har Byggmäster ALLT klart inom utsatt tid...
39214211774_0c61821f08_b.jpg
Knappast har han nu såååå brotomt att bygga om denna eminenta mockup till en 'riktig' modell...
Får säga att denna är en så strålande fin mockup, Sture! :-T :-T

By the way, med diskussionen om att skala ner husen eller inte in från betraktaren. Ni som funderar på om det är värt det eller ej, ta några Coca-Cola flaskor, 1,5l, 1,0l 0,5l och ställ dem i perspektiv med fri sikt på några hundra meter. Försök att kasta om ordningsföljden....

Fortsätt nu Sture i samma tempo så är du klar innan sommarn med allt! [JC_doubleup.gif] :D
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:bygga om denna eminenta mockup till en 'riktig' modell...
Hm.. jag tror faktiskt att det blir ytterligare en mockup i ännu mindre skala om den ska passa in. Befinner mig just nu i ett tidsödande "reflektions-och perspektiv-skede".
jogra skrev: Ni som funderar på om det är värt det eller ej, ta några Coca-Cola flaskor, 1,5l, 1,0l 0,5l och ställ dem i perspektiv med fri sikt på några hundra meter. Försök att kasta om ordningsföljden....
Utmärkt exempel, Johan! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] Tack för dina uppmuntrande ord. :D
jogra skrev:nvigningen om si så där 391 dagar.
Lite längre tid har jag faktiskt på mig. Nedräknaren visar 510 dagar idag, men jag tror ändå att det blir bråttom (och en invigning där kanske inte sista handen är riktigt lagd. :-( )

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Arbetet med topografin i Nya Rossberga är nu påbörjat. Hur högt upp ska jag låta åsen sträcka sig mot väggen? Här får man nog prova sig fram. Jag har skurit ut (väl tilltagna) profiler i cellplast som jag ska justera ner till rätt nivå över hela utbyggnaden. Den vita frigolitskivan i botten räknar jag med ska bli nivån för Årängstäftåns yta.

Bild

Här ser vi den ursprungliga Blåbandslokals-mockupen till höger. Den är i skala 1:126. Jag fruktar att den ändå kommer att upplevas som lite för stor. Därför gjorde jag i morse ytterligare en mockup. Den ser vi till vänster och den är i skala 1:145. När jag ser den på anläggningen tycker jag att även den verkar för stor. Men nu gör jag ingen ytterligare Blåbandslokals-mockup förrän terrängen är skulpterad och övriga kåkar utplacerade.

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:Arbetet med topografin i Nya Rossberga är nu påbörjat. Hur högt upp ska jag låta åsen sträcka sig mot väggen? Här får man nog prova sig fram. Jag har skurit ut (väl tilltagna) profiler i cellplast som jag ska justera ner till rätt nivå över hela utbyggnaden. Den vita frigolitskivan i botten räknar jag med ska bli nivån för Årängstäftåns yta.

Bild

Här ser vi den ursprungliga Blåbandslokals-mockupen till höger. Den är i skala 1:126. Jag fruktar att den ändå kommer att upplevas som lite för stor. Därför gjorde jag i morse ytterligare en mockup. Den ser vi till vänster och den är i skala 1:145. När jag ser den på anläggningen tycker jag att även den verkar för stor. Men nu gör jag ingen ytterligare Blåbandslokals-mockup förrän terrängen är skulpterad och övriga kåkar utplacerade.

Bild
som jag brukar säga ibland..ögat vänjer sej ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev: Blåbandslokals-mockupen, När jag ser den på anläggningen tycker jag att även den verkar för stor.
Är inte den en del av det centrala på nya delen? Då får den väl vara lite för stor för att understryka att den är viktig i sammanhanget... :?
Då du tidigare visat gamla bilder av lokalen har jag fått uppfattningen om att den skulle vara minst dubbelt så stor som den då tydligen är i verkligheten, av bilderna från 'nutid' att döma.
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:som jag brukar säga ibland..ögat vänjer sej
Instämmer! Synen är oväntat lättlurad.
jogra skrev:Är inte den en del av det centrala på nya delen? Då får den väl vara lite för stor för att understryka att den är viktig i sammanhanget...
Yes! En åsikt som passar mig som hand i handske. Och det här är ju faktiskt husets "lekhörna" så då kan man ta ut svängarna.

Den här landskapsskulpteringen är väldigt rolig, och kommen så här långt i processen kliar det i fingrarna att fortsätta. Men tyvärr, det blir nu ett litet driftstopp. Jag har några andra aktiviteter de närmaste dagarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Tänkte precis som kaimas här; eftersom det är en kåk av central betydelse tror jag inte det gör någonting att den är en aning stor, man kommer nog inte att tänka så mycket mer än att det är en viktig byggnad (även arkitektoniskt!). Men slutgiltigt går det väl inte att svara på förrän man ser hur stora de andra byggnaderna kommer att bli.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Men slutgiltigt går det väl inte att svara på förrän man ser hur stora de andra byggnaderna kommer att bli.
Nej, det är riktigt. Allt hänger ju faktiskt ihop: byggnadernas inbördes storlek och landskapets utformning. Det blir att justera och jämka tills man är (något så när) nöjd. Det är därför det känns bra med snabba cellplast-mockuper av husen och och att man inte "gipsar fast sig" i terrängformerna.

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Simpan »

Härligt att få följa detta byggprojekt från "scratch"... :-BS
Har du fått ordning på bakgrunden? Jag tyckte den såg bra ut, men du nämnde att du inte var helt nöjd.
Dina snygga mockuper av Blåbandslokalen får en förresten att inse att man har lite kvar som modellbyggare innan man är i närheten av din division. :-T Hade antagligen själv varit nöjd med dem som färdiga modeller... :roll:
Bästa hälsningar,
Simon

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Simpan skrev:Har du fått ordning på bakgrunden? Jag tyckte den såg bra ut, men du nämnde att du inte var helt nöjd.
Jag är (förstås) inte helt nöjd men har kommit så pass långt att jag inser att jag inte kan bättre, så då får det vara bra som det är. ;)
Simpan skrev:mockuper av Blåbandslokalen...... hade antagligen själv varit nöjd med dem som färdiga modeller... :roll:
Nä, nä försök inte. De har ju bara fuskfönster av printat papper. Jag såg nog i din tråd att du vill ha riktiga fönster med riktiga spröjsar. 8-)

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"