Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Fasen så skoj!! Min fråga är lika kort som självklar:
Vad blir det för kulör? Den blir väl röd? Eftersom den iaf var det innan 1972? Eller har den kanske målats om fler ggr?

Mvh, målar'n

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:Vad blir det för kulör? Den blir väl röd? Eftersom den iaf var det innan 1972?
Hellt rätt! Utseendet 1971 var precis detsamma som 1959 så det kör vi på.
(Hur går det med de strömlösa växlarna, Stefan?)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Ekstrand »

Hej Sture !

Va kul att du kommit så långt [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:Vad blir det för kulör? Den blir väl röd? Eftersom den iaf var det innan 1972?
Hellt rätt! Utseendet 1971 var precis detsamma som 1959 så det kör vi på.
(Hur går det med de strömlösa växlarna, Stefan?)
Jodå.... Växeln, hallå, hallå, hallå?!? Koppla mig till 22. Det går bättre och bättre. Skulle kunna säga att det går som på räls men det vill jag inte... [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Blir så barnsligt glad när du uppdaterar med massa intressant text och bild. [JC_doubleup.gif]

Hade glömt bort hur färdigt "uppställnings/markusbo-sidan" var, du är inte sugen på att börja på och även bygga klart Markusbo efter att du är klar med cellplast-landskapet för att känna att den kortsidan är helt klar då?

(Då kan ju landskapet och alla mock-up:er stå till sig lite under tiden och du får vänja dig och se om allt ser "rätt" ut när lite tid förflutit också)

Oavsett så är det ett sant nöje och ynnest att få följa bygget :=KOMP
Oscar Zettervall

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

P Ekstrand skrev:Va kul att du kommit så långt
Tack, men det är massor kvar. Blir knappast klar före påsk.... :?
Asgeir skrev:du är inte sugen på att börja på och även bygga klart Markusbo efter att du är klar med cellplast-landskapet för att känna att den kortsidan är helt klar då?
Planen just nu är att spara Markusbo till sist. Men som sagt: Det finns många sätt att flå en katt. Ibland ändrar man sig under resans gång.

Jag ska också försöka se till att jag har en "visningsbar" anläggning innan sommaren. Med det menar jag att jag i möjligaste mån ska undanröja intrycket av byggarbetsplats. Detta uppnår jag genom att "stänga" hela ramverket med provisoriskt målade landskapssektioner och sätta upp ett draperi för nederdelen, runt om hela rummet. (13 meter sammetstyg till detta levererades häromdagen. Min hustru har lovat att fålla tyget efter mina anvisningar, som present till min födelsedag i april.)

Ja, nog finns det att göra. Tråkigt behöver man aldrig ha.......

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Spennende prosjekt [JC_doubleup.gif] men stakkars hus :=u

Fra -
En mellanstor bild - 600 px bred

- til:
En mellanstor bild - 600 px bred

????????????????????????????
[JC_doubledown.gif]

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Traveller skrev:stakkars hus
Ja, smaken är som baken... :(
Men ägarna själva är väl troligen nöjda med förvandlingen. :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara hålla med Traveller. Att ta bort spröjsarna är illa nog, brädfodring i kurbits-stuk känns minst lika illa.
Men visst, om alternativet hade varit att riva kåken så...
Det går ju att göra om och göra rätt, om husets skulle bestås glädjen av nya ägare.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ubjs »

Jovisst ser det hemskt ut men kul att tornet och tornfönstret är kvar.
Snart är huset återställt i skala 1/87. :-T

Mvh UB

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av belore »

Sture Bylén skrev:
Ofta på forum och fejja kommer frågan upp vilket lim som är bäst när man ska limma cellplast. Förslagen brukar vara många men oftast glömmer man bort det lim som Woodland Scenics själva rekommenderar till sitt SubTerrain Lightweight Layout System, nämligen lågtemperatur-smältlim.
Hos Utby Rallare lägger vi dubbla 70 mm tjocka rosa markisoleringsskivor (dvs totalt 140 mm tjocklek för nollplanet) på ett ramverk. Ovanpå detta läggs spår och byggs landskap (i vissa fall med ytterligare markisolering). Till en början använde vi ett Illbrucklim, jag tror det var PL200, för att limma skivorna. Vi upptäckte sedan att det går precis lika bra med Biltemas Bygglim (artnr 36-4837), som dessutom bara kostar ca 30 kr för 300 ml, dvs 1/3 jämfört med PL200.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Det går ju att göra om och göra rätt,
Ja, kåkens ursprungsutseende är ju väldigt väldokumenterat.
ubjs skrev:Snart är huset återställt i skala 1/87
Återställt i modell, ja, men frågan är vilken skala det blir? Kåken kommer att ligga motsvarande 450 meter in på anläggningen så jag får nog experimentera fram en lämpligare skala än 1:87 så den inte ser alldeles förväxt ut.
belore skrev:Till en början använde vi ett Illbrucklim, jag tror det var PL200, för att limma skivorna. Vi upptäckte sedan att det går precis lika bra med Biltemas Bygglim (artnr 36-4837), som dessutom bara kostar ca 30 kr för 300 ml, dvs 1/3 jämfört med PL200.
Jodå, som jag inledde resonemanget med att säga så brukar massor av förslag på cellplastlim komma fram utom just smältlim. Smältlimmets stora fördel är ju att det "torkar" på någon minut. Det går också väldigt bra att "punktsvetsa" med limmet när man prövar sig fram med olika terrängformer.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ubjs »

¨Återställt i modell, ja, men frågan är vilken skala det blir? Kåken kommer att ligga motsvarande 450 meter in på anläggningen så jag får nog experimentera fram en lämpligare skala än 1:87 så den inte ser alldeles förväxt ut.¨

Ok, och vilken skala tänkte du ha på spåret?
1:92 kanske, bara för att krångla till det lite. :)

Mvh UB

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

ubjs skrev:Ok, och vilken skala tänkte du ha på spåret?
1:92 kanske, bara för att krångla till det lite. :)
Aha, du är alltså siffer-Nisse. :o Det har jag aldrig märkt förut.
Jag tar mig här friheten att citera mig själv ur boken "Min väg till Morshyttan" där jag beskriver hur jag försöker jobba med forcerat perspektiv och "krympta" byggnader.

”Hur får jag fram att husen ska byggas i just dessa skalor?”
Det är nu det blir jobbigt för matematiker och andra rigida personer eftersom det inte finns någon riktigt bra formel. Den enda formel jag kan ge är att om det ser bra ut så är det bra.


Vad beträffar spåret så kör jag som du vet Märklin och där är ju rälsen grövre än 1:87, men den blir knepig att krympa. :(

Lycka till med bron i Tibro, förresten! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Simpan »

Sture Bylén skrev: Vad beträffar spåret så kör jag som du vet Märklin och där är ju rälsen grövre än 1:87, men den blir knepig att krympa. :(
Smalspår kanske funkar? :=Koko
Det funderar faktiskt jag på att anlägga vid mitt gjuteri vad det lider.
Jag är för övrigt stark supporter till dina variationer av skalor för att få rätt perspektiv. Har använt det själv.
Jag tror många missar det när de bygger så det är bra att påminna om. :-J
Bästa hälsningar,
Simon

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Simpan skrev:Jag tror många missar det när de bygger så det är bra att påminna om.
Tror inte att det hjälper med några påminnelser. Lika fruktlöst som att försöka förklara sex för en nunna.... :(

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Ja, här har vi den frigolithög som strax ska transsubstansieras till Nya Rossberga.
På toppen av traven tronar, stolt som en tupp, den gamla Blåbandslokalen precis som den tronar på toppen av åsen som går genom byn.

Bild

Den här modellen är en ”kladd” av frigolit och påklistrade pappersfönster, en så kallad mockup. Den är gjord för att jag ska kunna visualisera kåken och få ett begrepp om vilken skala som den riktiga modellen ska få en vacker dag.
Tågens skala är, som alla modelljärnvägare känner till, 1:87. Jamen, då är det väl bara att bygga huset i skala 1:87, då? Nix! Eftersom huset i verkligheten ligger cirka 450 meter från den tänkte betraktaren måste det byggas mindre än tågskalan för att ge intryck av avstånd. Denna metod, som kallas ”forcerat perspektiv”, har jag använt även på den färdiga delen av anläggningen.

Bild

På den här bilden ser vi huset bredvid ett lok i skala 1:87. Skillnaden är stor, som synes. Nu ska jag experimentera lite med terrängen, och med övriga hus som ska finnas med i Nya Rossberga, för att se om mockupen känns ”lagom” stor. Jag misstänker dock redan att jag blir tvungen att dra ner på storleken ytterligare för att den ska kännas trovärdig i sin omgivning.

Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Spännande, det här! Jag ser fram emot slutresultatet.

Jag undrar över om din teknik med förminskande skala bakåt på anläggningen ger samma upplevelse på plats som på foton? Möjligen är det beroende av om det "rullande" passerar nära förbi, i så fall faller troligen illusionen. Men jag är långt ifrån säker på det men din bild ovan stöder väl nästan den teorin. Nu uppfattar jag det som att placeringen är tänkt att ligga så långt från spåret som bilden däröver visar och då känns det rätt på bilden.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev:Jag undrar över om din teknik med förminskande skala bakåt på anläggningen ger samma upplevelse på plats som på foton? Möjligen är det beroende av om det "rullande" passerar nära förbi, i så fall faller troligen illusionen, men jag är långt ifrån säker på det men din bild ovan stöder väl nästan den teorin.
Mmm, idén är ju förstås bra, men det gäller ju att "löpa hela linan ut" för att helhetsintrycket ska bli bra och kännas rätt! Det gäller ju att allt annat runt de "förkrympta" byggnaderna anpassas i storlek det med. Ett bra exempel är väl den här bilden som jag "lånat" från Stures egen hemsida på Risbergs-fastigheten (där väl själva mangårdsbyggnaden är i skala 1:130 om jag minns rätt, ladan kanske är ännu mindre?) - Opel Blitzen i skala H0 framstår ju som gigantisk här!
Morshyttan Risbergs och Opel Blitzen krympt.jpg
Häromdagen bläddrade jag lite i några 2-3 år gamla kataloger från fr a Auhagen och Vollmer, de har en hel del material (figurer och bilar men även plattor med taktegel mm mm) i de "udda" skalorna H0/TT (ungefär 1:100), TT (1:120) och förstås också N (1:160) som borde kunna vara mycket användbart här för att skapa rätt helhetskänsla.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

1956 skrev:Jag undrar över om din teknik med förminskande skala bakåt på anläggningen ger samma upplevelse på plats som på foton?
Jag tycker faktiskt att det funkar bättre i verkligheten än på bild. En bild inbjuder mera till "kritiskt studium", så att säga.
1956 skrev: om det "rullande" passerar nära förbi, i så fall faller troligen illusionen. Men jag är långt ifrån säker på det men din bild ovan stöder väl nästan den teorin. Nu uppfattar jag det som att placeringen är tänkt att ligga så långt från spåret som bilden däröver visar och då känns det rätt på bilden.
Ja, så är det - spåret ligger alldeles i framkant, som du kan se av nedanstående skiss.

Bild

Hur man bygger sin anläggning beror ju på vad man vill visa. Min ambition är att folk från trakten ska känna igen sig utan att upptäcka att skalan är "fel". Skulle jag (med det utrymme jag har till förfogande) placera en 1:87-modell av Blåbandslokalen uppe på åsen skulle det se rent groteskt ut för de som känner trakten. Alternativet skulle alltså vara att bygga helt skalariktiga hus men då fick jag stryka en hel del favoriter p.g.a. utrymmesbrist. Man skulle kunna säga så här: Jag sysslar inte med att bygga skalariktiga hus. Jag försöker gestalta en by. Sedan tycker jag faktiskt att ögat är mycket mera förlåtande än man kan tro.

På följande bild kan man till höger se Risbergs vita hus som är byggt i skala 1:136. Till vänster i bild kan man se en liten grå-röd lada uppe vid skogsbrynet. Den ligger på samma avstånd på anläggningen som Risbergs vita hus men här är skalan cirka 1:250.

Bild
Mölle-Mats skrev:Opel Blitzen i skala H0 framstår ju som gigantisk här!
Nja, jag tycker ändå att intrycket är rätt acceptabelt med tanke på den rätt stora skalaskillnaden. Hade den stått direkt vid huset hade man noterat skillnaden mera men bara en decimeter ifrån blir det mera förlåtande.
Mölle-Mats skrev:Häromdagen bläddrade jag lite i några 2-3 år gamla kataloger från fr a Auhagen och Vollmer, de har en hel del material (figurer och bilar men även plattor med taktegel mm mm) i de "udda" skalorna H0/TT (ungefär 1:100), TT (1:120) och förstås också N (1:160) som borde kunna vara mycket användbart här för att skapa rätt helhetskänsla.
Ja, det gäller att dammsuga marknaden den dag det blir dags att "garnera" anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Givetvis följs det här med utomordentligt stort intresse! Det ser väldigt lovande ut, det går ju omedelbart att konstatera!
[JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

IMG_2475.JPG
Utan att på något sätt ifrågasätta Stures idéer om att skala ned bakåt på sin anläggning så vill jag med detta exempel visa att det löser sig fotomässigt utan att "skala ned". Djupet här är ca 100 cm och alla byggnader är i skala 1/87.

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av BoIS:aren »

Tycker att min Blå bandslokal inte blev riktigt skalenlig. :-BS
/Janne




Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Ännu ett exempel på hur svårt det där är med att veta vad som är rätt eller fel. Förmodligen finns inget rätt svar.
IMG_3929-001.JPG
Allt här i samma skala.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

1956 skrev:Allt här i samma skala.
Noll, 1/45, med risk att bilarna är 1/43

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

1956 skrev:Utan att på något sätt ifrågasätta Stures idéer om att skala ned bakåt på sin anläggning så vill jag med detta exempel visa att det löser sig fotomässigt utan att "skala ned". Djupet här är ca 100 cm och alla byggnader är i skala 1/87.
Visst, Rikard, men jag antar att du på den metern inte försöker pressa ihop 450 meter förebild. Det är ju just att jag försöker "gapa över för mycket" som gör att jag måste skala ned.
1956 skrev:Ännu ett exempel på hur svårt det där är med att veta vad som är rätt eller fel. Förmodligen finns inget rätt svar.
Nä, det beror ju på vad det är man vill lägga tonvikten på. Jag väljer alltså "byn före husen", så att säga.
Fantstiskt fina bilder, Rikard! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
BoIS:aren skrev:Tycker att min Blå bandslokal inte blev riktigt skalenlig. :-BS
/Janne
Ha, ha, där fick man betalt direkt för "Tiveden och västmanlänningarna". :-)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

PeO skrev:
1956 skrev:Allt här i samma skala.
Noll, 1/45, med risk att bilarna är 1/43
Javisst, men den differensen var det inte jag tänkte på, mer perspektivet!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Så här ser det ut på össchötta-slätten ...

c:a 40 cm från framkant till bakgrundskuliss.
perspektiv.jpg

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Så här ser det ut på össchötta-slätten ...
c:a 40 cm från framkant till bakgrundskuliss.
Snyggt!!
Och husen som finns på bakgrundskulissen är knappast avbildade i skala 1:87, om jag ser rätt?

Det känns som att rätt många MJ-kolleger är lite skeptiska till det här med avtagande skala på husmodellerna. Man verkar dock ha lättare att acceptera avtagande skala på bakgrundskulisser.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

IMG_4966-001.JPG
Huset i bakgrunden ligger ca. 3,5 m bakom kamerans placering och är i H0. Med detta vill jag visa att det åtminstone på foton gör det svårt att bedöma rätt skala.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Det handlar väl mest om huruvida perspektivet med avtagande skala ska avbildas som modeller eller som bakgrundskuliss. Ska man avbilda slättlandskap blir det lättare att lägga perspektivet på bakgrundskulissen. När man ska avbilda ett kuperat landskap fungerar det nog bättre när man gör själva modellerna i avtagande skala. My 5 cents ...

Rikards senaste bild fungerar ju suveränt eftersom det är ett rätt betydande avstånd även på modellen mellan kameran och huset i bakgrunden!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

1956 skrev:Huset i bakgrunden ligger ca. 3,5 m bakom kamerans placering och är i H0. Med detta vill jag visa att det åtminstone på foton gör det svårt att bedöma rätt skala.
Ja, och det är ju det vi vill uppnå. Vi strävar efter att bygga en illusion.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Rikards senaste bild fungerar ju suveränt eftersom det är ett rätt betydande avstånd även på modellen mellan kameran och huset i bakgrunden!
Ja, det är lite annat än på din bild där det handlar om 40 centimeter.

Det här är ju mycket intressanta resonemang om hur man bäst ska övertyga en betraktare. Kanske den del av hobbyn som jag tycker är allra roligast.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Det är bara att repetera Blandarens credo igen: "Han uppträdde som desillusionist. Folk gick därifrån jävligt besvikna ..."

Då har man valt fel metod m a o ! :-JJ

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Nedskalning, mer än när det gäller bakgrunden, är inte känt från varken nestor Milton eller Brandt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Har man, som i mitt fall, 2 x 4 m att leka på så har man inte så mycket val ...

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

1956 skrev:Nedskalning, mer än när det gäller bakgrunden, är inte känt från varken nestor Milton eller Brandt.
Nähä, det är möjligt, men det är knappast ett okänt begrepp inom MJ. Se här: https://www.google.se/search?q=forced+p ... sQGQka64CQ

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Inte heller Troels Kirk har använts sig av nedskalning. Jag har besökt honom två gånger och kände då just det där äkta i att allt var i rätt skala.


http://www.railroad-line.com/forum/topi ... C_ID=45619

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Givetvis finns det många sätt att hantera detta. Har man en bakgrund i form av en skogsridå precis utanför knuten på sin modelljärnväg så är det förstås läge för att bygga allt i full skala framför den. Har man ett slättlandskap kan man ju föraöka göra som jag: bygga byggnader i full skala men skala ner bakgrunden. Ska man som Sture avbilda ett helt samhälle som utbrer sig bakom järnvägen känns det väl fullt naturligt med "forced perspective"; en hedervärd metod som använts av många av allra de största inom vår hobby. Såsom ättling till en man som skapade tromp l'oeuil- målningar såväl i kyrkor som hos storbönderna på Listerlandet kan jag hysa en stor sympati för metoden ... [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

1956 skrev:Nedskalning, mer än när det gäller bakgrunden, är inte känt från varken nestor Milton eller Brandt.
Dessa två har nämnts som aspiranter på titeln "Sveriges John Allen". John skrev en del om "Forced perspective" Han hade matematiska formler för hur mycket också. Nu var hans bana lite större. Golvytan var 56 kvadratmeter. (Förskräckande perspektiv, det är mitt garage också :? )

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Vd väntar du på? Spårplanen har du rimligen redan! [JC_doubleup.gif] :-BS

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av patrikekman »

Jupp!
PeO skrev:(Förskräckande perspektiv, det är mitt garage också :? )
Patrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

PeO skrev:
1956 skrev:Nedskalning, mer än när det gäller bakgrunden, är inte känt från varken nestor Milton eller Brandt.
Dessa två har nämnts som aspiranter på titeln "Sveriges John Allen". John skrev en del om "Forced perspective" Han hade matematiska formler för hur mycket också. Nu var hans bana lite större. Golvytan var 56 kvadratmeter. (Förskräckande perspektiv, det är mitt garage också :? )
Ja, i boken om John Allens livsverk så finns det väl med en del bilder för att belysa ett "påtvingat" perpektiv genom att använda sig av mindre skalor i bakgrunden och större i förgrunden. Jag skall inte uttala mig om just Brandt i perspektivfrågan, men visst finns det där perspektivet på WNJ på något ställe? Landskapet rakt fram när man kommer ner för trappan har (eller har haft?) en större skala med hållplats i förgrunden och ängar med en ensam linje och längst ner en modell i mindre skala mot bakgrunden.
Men känslan är viktig, dvs. ser det bra ut, så är det bra.. för att citera Sture.
Men lika lätt är det att sabba perspektivet om man är oförsiktig, en felplacerad figur, ett målat träd på bakgrunden som är för stort (fråga mig varför jag nämner just detta exempel :=u ).
Viktigt är även att vissa perspektiv bara kan ses från ett håll (ser bäst ut från ett visst håll), bra att tänka på när man målar hus på en bakgrund. Fler kommentarer i ärendet diskuterade vi här för flera år sedan:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... tiv#p11274
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:Vd väntar du på? Spårplanen har du rimligen redan! [JC_doubleup.gif] :-BS
Redan fullt av spår. Dessutom fullt av lådor under banan av grejer som fanns i garaget innan jag började. Min bana går i (spår-)höjder mellan 1,34 och 1,43, Johns gick från golv till tak

Vad Gäller Kbran, får vi nog ge Ammi äran av Läckö slott i skala 1/400 längst in i Kvarstadsrummet. Nollskaledioramat i "fria rummet" är byggt av Göran A, men säkerligen under Kristers övervakning. I rummet i övrigt fanns länge bara två byggnader, en ängslada och Christer Englinds tjärkokeri.

John hade också ett antal speglar. Nyligen diskuterade Expandalot, World's largest Ho indoor parking lot. I den största kunde Akin ses, spegelbilden långt borta hette då naturligtvis Nika. På förra anläggningen uppe på vinden hade jag en 130 cm lång spegel, som gav baklängesvy på landskapet ovanpå ackumulatortanken på till synes 7 meter avstånd. Den nya är byggd i max meterbreda sektioner längs väggarna och ger inte riktigt samma möjligheter, men någon gata i storstaden, som inte slutar vinkelrätt mot väggen, kan kanske få en liten spegel.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Kanske inget forcerat perspektiv hos Uno Milton och Troels Kirk men men det används tydligen av WNJ, Gorre & Daphetid och Korted. Man kan väl konstatera att Lilla Morshyttan ändå är i ganska gott sällskap? ;-)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Som jag skrev tidigare så blir det här säkert riktigt bra Sture, att ha huset i 1/87 där du ska ha det hade nog inte sett så lyckat ut.

Det jag egentligen menar är att det där med skalariktighet är svårt och att det gäller att hålla tungan rätt i mun, och som jag skrev så kan illusionen skilja sig mellan hur man upplever det på plats och på bilder.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

1956 skrev:det där med skalariktighet är svårt och att det gäller att hålla tungan rätt i mun,
Jajamen, man får vara beredd på "gör om, gör rätt". Därför är det praktiskt att först göra en frigoliotmockup som inte är så smärtsam att kassera om något visar sig fel.

I fredags var jag till Rossberga för att ta lite bilder inför bygget.
Först ett par översiktsbilder tagna, stående på banvallen till den nedlagda järnvägen Näs-Horndal.

Först södra del med Blåbandslokalen…..

Bild

…sedan åsen lite längre åt vänster (norrut)

Bild

Därefter gick jag upp på åsen för att ta detaljbilder på vägar och sluttningar. Tur att jag hade skor med broddar.

Bild


Utifrån bilderna har jag börjat göra några små ”komihåg-skisser” till jag ska börja skulptera landskap.

Bild

Landskap, ja. Idag har jag skurit till frigolitskivor och ”stängt” ramverket på den del som blir Nya Rossbergas centrala delar. På det här underlaget ska jag nu försöka bygga upp terrängformerna till den by som ska likna min barndoms Rossberga.

Bild

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Jag har funderat rätt mycket på det här. Har sett Stures "gamla" landskap på plats och tycker att det
blev bra med forserat perspektiv. Jag har funderat lite på att göra lite så själv också. Jag har dock mitt
spår både nära kanten och längre bak, jag ville inte ha spåret bara parallelt med framkanten. Det gör
att det blir lite klurigt med att ha annan skala än tågen i mitt fall1:160 i de områden där det är så.

MvH
Pär

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

P Ekstrand skrev:Jag har dock mitt
spår både nära kanten och längre bak, jag ville inte ha spåret bara parallelt med framkanten.
Nej Pär, det är inte alltid det passar med forcerat perspektiv. Jag har emellertid haft tur eftersom jag har ett hyfsat avstånd mellan spår och vägg nästan överallt.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

ännu en som är med i den "statiska"klubben ;) .....blir nog bra hur du än gör....med perspektivet förstås :-T
Roger(Forden)

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"