Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Nr. 14 Kvarnen, se jeg frem imod, det er vel ok at kopierer? [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

H0n3 skrev:Bra där med mockuper, det ger en bättre aning om resultatet än vad jag trodde först.
Ja, och så är det lätt att ändra storlek på dem. Jag tillverkade sex nya mockuper i eftermiddag (förstorade och förminskade) för att se hur de ter sig i andra storlekar.
modeljernbane skrev:Nr. 14 Kvarnen, se jeg frem imod, det er vel ok at kopierer?
Bara kul om kvarnen intresserar. Här kommer lite bilder som hjälp till ditt eget bygge. ;)

Vi börjar med en flygbild över området.

Bild


Sedan tar vi två bilder som jag själv tog för exakt 50 år sedan.

Bild

Bild



Därefter ett antal bilder som min gamle ”bilskollärare” Handlar-Sven har tagit.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Slutligen så de mät-bilder jag själv tog i höstas.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

Vaffo underhöll man inte sina hus mer på dåtiden? Var det för jobbigt/svårt/dyrt? Jag kan förstå om det blir förklarat... (som vanligt) :-J

Fina bilder... [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Kvarnen är nog det jag ser mest framemot på hela bygget, så grym byggnad och det ska bli kul och se hur du gör för att få till alla olika material som det består av.

När du bygger den slutgiltiga modellen får du gärna vara superdetaljerad så man får följa minsta lilla moment.
Tack för förhand! [JC_doubleup.gif]
Oscar Zettervall

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sgt pepper »

Håller med föregående :-J Kvarnen måste vara helt suverän förebild att gestalta med naturen och detaljer [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

cgn1954 skrev:Vaffo underhöll man inte sina hus mer på dåtiden? Var det för jobbigt/svårt/dyrt? Jag kan förstå om det blir förklarat... (som vanligt)
Jag tror nog att man underhöll dem skapligt förr, men som du ser är Handlar-Svens bilder tagna 1975 och då var nog verksamheten redan på avveckling. Antagligen var det därför som Sven tog bilderna. Jag är i alla fall glad över att själva kvarnbyggnaden står kvar fortfarande.
Asgeir skrev:Kvarnen är nog det jag ser mest framemot på hela bygget, så grym byggnad och det ska bli kul och se hur du gör för att få till alla olika material som det består av.
När du bygger den slutgiltiga modellen får du gärna vara superdetaljerad så man får följa minsta lilla moment.
Nu blir det att jag bygger kvarnen i cirka 1:100 och dessutom står den en bit in på anläggningen. Den skulle förtjäna ett eget diorama i skala 1:87.

Men, jag kan tipsa om att Tobbe Holmberg bett om fotografierna där min svåger står med mätstickan. Har vi tur kan vi kanske se fram emot en modell som han bygger och då blir det i skala 1:45. Den modellen vill jag se!

Och vet du inte vem Tobbe Holmberg är så kan du titta på den här filmen och de följande två från mitt besök hos honom i Osby i höstas.


modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Tobbe Holmberg kommer til DMJU udstilling i Kolding d 7 og 8 April, det får jeg hilse på ham og måske snakke lidt med ham om kvarnen. :-BS

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Kvarnen blir nog ett kul bygge.........en tanke .....om man börjar med mittdelen.sen bygger delen med skorstenen
Slutligen den sista påbygget med den vinklade väggen.....lite som 3 hus ihopbyggda
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Bygget av kvarnmiljön ska bli spännade att följa [JC_doubleup.gif]
Det andra också förståss ...

Jag gillar verkligen din metod med mockupper så man kan få lite överblick av hur det kan tänkas bli.
Det betyder så mycket att landskapet blir naturligt och det ser ut som att bebyggelsen anpassat sig efter
naturen.

MvH
Pär

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

modeljernbane skrev:Tobbe Holmberg kommer til DMJU udstilling i Kolding d 7 og 8 April, det får jeg hilse på ham og måske snakke lidt med ham om kvarnen.
Då vill jag att du hälsar från mig. En fantastiskt mångsidig byggare och en mycket trevlig kille. (Tobbe, alltså...)
ford1929 skrev:en tanke .....om man börjar med mittdelen.sen bygger delen med skorstenen
Slutligen den sista påbygget med den vinklade väggen.....lite som 3 hus ihopbyggda
Helt riktig iakttagelse. Så byggde jag även mockupen, efter lite grubblande.
P Ekstrand skrev:med mockupper så man kan få lite överblick av hur det kan tänkas bli.
Det betyder så mycket att landskapet blir naturligt och det ser ut som att bebyggelsen anpassat sig efter
naturen.
Visst, det är viktigt att landskapet liknar Rossberga trots att det egentligen är så våldsamt "fel". Nu har jag sju nya mockuper i andra storlekar att testa med. Det här momentet måste få ta tid och sätta sig, så att säga.

Men i morgon ska jag åka till Uppsala över dagen och titta på MMM-körning och få lite inspiration. På tisdag är det Fläskets Vänner hela dagen så Nya Rossberga får några dagar att vila till sig på.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture skrev Men i morgon ska jag åka till Uppsala över dagen och titta på MMM-körning och få lite inspiration. På tisdag är det Fläskets Vänner hela dagen så Nya Rossberga får några dagar att vila till sig på.


:-JJ ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Jag har ju förgäves tidigare försökt få dig att ta med en snutt av Strömsholms kanal. Så plötsligt kom jag på ett argument som borde vara oemoståndligt; båten längst till höger på denna bild!

Bild
:-CO

Till yttermera visso finns TOMTE MATTS fortfarande kvar som m/s TUNIA- Där kan du säkert få hjälp hos ägarna med ritningar! :-T

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... ett argument som borde vara oemoståndligt; ... TOMTE MATTS ...
Hohoho, finns det några snälla gubbar här? :-BS
000 Hohoho, finns det några snälla gubbar här.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Hohoho, finns det några snälla gubbar här?
Oj, oj, hujedamej! :o

För övrigt vill jag upplysa om att redovisningen av bygget av Nya Rossberga fortsättningvis kommer att ske på min nya blogg: http://sturebylen.blogspot.se/

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Hohoho, finns det några snälla gubbar här?
Oj, oj, hujedamej! :o

För övrigt vill jag upplysa om att redovisningen av bygget av Nya Rossberga fortsättningvis kommer att ske på min nya blogg: http://sturebylen.blogspot.se/



inte här då :?:
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Nisse, javelja, tråden går sin gang - men her kommer en ny advarsel mot trekkspill (Pondus igjen):

En lite mindre bild - 400 px bred

Mvh Traveller

[Nisse = tomte]
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Varför en blogg?
Oscar Zettervall

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

För mig känns det avigt att kommunicera via en blogg, så mina funderingar skriver jag här istället. Hoppas du läser din egen tråd!

Re kvarnen: Det blir tydligtvis ett präktigt vattenfall! Hur har du tänkt dig att göra det? I Krister Brandts årsböcker skrev en gång salig Leif Palm (han som byggde en HNJ-bana Jönköping - Vaggeryd) där han beskrev hur han byggde motsvarande vattenfall till kvarnen vid Taberg. Resultatet blev kanon, så det kan vara ett tips, om du inte redan hittat något annat smart sätt att göra det på!

Men det blir väl inte lätt att skulptera vattenfallet förrän den "riktiga" kvarnbyggnaden är på plats?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Hohoho, finns det några snälla gubbar här?
Oj, oj, hujedamej! :o

För övrigt vill jag upplysa om att redovisningen av bygget av Nya Rossberga fortsättningvis kommer att ske på min nya blogg: http://sturebylen.blogspot.se/
Nej, det finns inga snälla gubbar, ej heller elaka. Det gäller väl bara att försöka tåla kritik och andras uppfattningar när det gäller politik eller vad du vill.

För min del så väljer du självklart det media som du mest känner uppfyller dina framtida planer om din anläggning, men bloggen tror jag inte mycket på, Sture. Din tråd står ju ut som den utan tvekan mest populära här på Mötesspåret, varför då föra över din fortsatta "rapportering" i en blogg?

Själv försöker jag, tyvärr med föga framgång för närvarande, jobba mig tillbaka från fåtöljrallandet till något nytt här i Brantevik. Tro mig, om det blir verklighet av planerna så kommer jag i s fall inte lägga mitt byggande i en blogg.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Hoppas du inte överger oss Sture för din tråd är världens behållning även om man inte alltid är med i diskussionerna.
Jag är dock förhoppningsfull och manar till lugn i flocken :-BS
/Fredrik

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sgt pepper »

Jag håller med föregående talare i frågan, eller kan det vara en tillfällig så kallad fristad " Saker som sinkar hobbyn" för nå slutmålet ang. nyinvigningen :-r2
Han kanske kommer tillbaka med buller o bong, vilket vore mycket trevligt :-JJ

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

Händer det inget mer i stationshuset? Trodde det var full rulle, liksom... :roll:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Jan »

cgn1954 skrev:Händer det inget mer i stationshuset? Trodde det var full rulle, liksom... :roll:
Jo, det händer en hel del, som man kan se i hans blogg, men Sture har tyvärr slutat uppdatera sin tråd. Jag har ingen aning om varför han tagit det beslutet men det är definitivt en stor förlust för Mötesspåret och oss forummedlemmar. :-cry
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

Blogg? :=u

Ähhh... jobbigt, inte alls samma vänliga gränssnitt som här. Va synn...

BLOGG: Ett "evigt" klickande fram å tillbaka för att se kommentarer och svar. Jag tror att om man följer 10 bloggar så har man inget annat att göra här i livet än att kolla på dem... istället för att som här på forum bara rulla ner och följa tråden/konversationen. Nåja. :-cry
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av GammelDansken »

Jag har läst där, det funkar. Men försöka att kommentera, så ska man locka in, så ska man säker skapa en profil. Så jag la ned det projekt. :-cry
//John

TeVe
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:42

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av TeVe »

På et vis holder jeg med Sture. Titta på hele denne tråd og se hvor mange innlegg som ikke handler om Morshyttan eller modelljernbane i det hele tatt. Det er jobbigt nok med anleggningen. Jeg følger den på hans blogg.
Terje

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Nu är det ju så att Sture själv hävdat betydelsen av det goda samtalet vänner emellan på ett forum. Hade det varit så enkelt, att han önskat mera stringens i just sin egen anläggningstråd är jag helt övertygad om att vi alla andra på forumet hade respekterat det.

Tyvärr verkar det så att "pratet på caféet" – hans egen liknelse vid hur han uppfattar forumkommunikation – plötsligt slutade med att han lämnade alla de övriga kompisarna och bara gick, utan ett ord. Därmed inte en chans för den, som till äventyrs skulle ha yttrat något misshagligt, att vare sig kunna veta det, eller kunna göra något åt sitt eget eventuella misstag.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Ja man kan i alla fall hoppas att Sture läser sin tråd då han är djupt saknad. :-cry
/Fredrik

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Jag har blivit uppmärksammad på att det undras en del över att jag övergett Mötesspåret. Orsaken har Johan redan varit inne på i sin egen tråd, se första inlägget här: http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=8&start=4680
Johan Molin skrev: "pratet på caféet" – hans egen liknelse vid hur han uppfattar forumkommunikation –
Intressant att den gamla metaforen med kaféet dyker upp igen. Den är användbar även i den här situationen.
Vi har här alltså ett kafé där jag suttit tillsammans med trevliga kamrater i flera år. Vi har pratat om vår gemensamma hobby och vi har skämtat glatt om dragspel, kryssförband och husbaksidor.

Men så börjar kaféägaren (för övrigt en skicklig konditor och yrkesman) alltmera använda kaféet som en plattform där han för fram sina åsikter i diverse samhällsfrågor. Åsikter som jag mycket sällan delar och som många gånger handlar om offentliga personers påstådda tillkortakommanden, dessutom framförda i en föraktfull ton som jag finner obehaglig.

Vad gör jag då? Tja, jag skulle ju kunna gå i svaromål mot kaféägaren men nu har jag ju faktiskt kommit till kaféet för att fika och ha trevligt – inte för att diskutera samhällsfrågor.
Nej, jag reser mig helt diskret och går. Fast inte ”utan ett ord”, som Johan säger, utan jag talar om för kamraterna att jag hädanefter träffas på http://sturebylen.blogspot.se/

Jag är inte ute efter att starta någon sorts ”upprop” mot den politiska debatten på forumet. Forumägaren är givetvis kung i sitt rike och i sin fulla rätt att framföra vilka åsikter han vill. Och jag anser mig också i min fulla rätt att slippa få dessa åsikter skrivna på näsan och lämnar därför forumet.

Jag hoppas att ni är nöjda med det här förtydligandet som blir min absolut sista kommentar i den här frågan. Under åren har jag nämligen förstått att det är lönlöst att resonera om sådant här på nätet. Diskussionerna urartar ofta och blir rena julaftonen för personer med trolltendenser.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Politik och samhällsfrågor är viktiga, så viktiga att Sture själv faktiskt inte kunde avstå från att i sin julaftonsfilm föra fram ett numera välkänt politiskt budskap.

De som nämns ovan som offentliga personer är så gott som uteslutande politiker. Som politiker får man vara beredd på att tåla kritik, även frän sådan. De flesta av dem är mycket duktiga på att utdela sådan själva. Olof Palme var ett bra exempel på det, men många av nutidens politiker ligger inte långt efter honom.

Att Sture har en annan politisk uppfattning än den jag har råder det inget som helst tvivel om, men till skillnad från mig så har han tydligen svårt att respektera andras. Han befinner sig alltså ganska långt ifrån Voltaires uppfattning ”Jag avskyr dina åsikter men jag är villig att dö för din rätt att få framföra dem”. Själv respekterar jag som sagt andras politiska uppfattningar men anser mig också ha rätt att framföra kritik mot både politiken i sig men även mot dess företrädare. När det gäller metaforen om kaféet så har det historiskt varit vanligt förekommande att just politik har diskuterats på sådana platser. Huruvida det var vanligt att personer lämnade kaféerna för det känner jag inte till men jag gissar att det inte var så vanligt.

Tråden ”Politik och samhällsfrågor” står för 36 trådar av 4824 totalt här på Mötesspåret, alltså 7,5 promille. I min värld känns det inte så påträngande, särskilt eftersom det är helt frivilligt att läsa dem på samma sätt som man kan avstå att läsa alla andra inlägg och trådar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Jag håller med Sture, att det nog är lönlöst att fortsätta den diskursen här.

Jag har tidigare i ett par inlägg, bl a ett i min egen MHJ-tråd, framfört att jag tycker det var ett missgrepp att starta en politisk tråd på forumet. Att i likhet med Hasse och Tage kunna skämta om dumhet i samtida samhällsfenomen är en sak; det tycker jag kan inrymmas i "samkvämsdelen" i ett forum.

Att däremot genomföra direkta angrepp på namngivna politiker i just den kontext som ett mj-forum utgör; det riskerar att skapa irritation och ovänskap långt över vad dessa inlägg utgör rent kvantitativt. En konsekvens har vi ju redan sett.

För mig blir forumet blekare utan diskussionerna med Sture, både i skämt och allvar. En politisk tråd är för mig en synnerligen klen ersättning och tröst för detta. Var och en må betrakta det som han (hon) vill; för egen del har jag dragit konsekvensen att akta mig ytterligt noga att överhuvud taget göda den typen av trådar i fortsättningen.

Även för min del känns den här diskussionen därmed färdig. Jag drar dock en annan slutsats än Sture. Jag tycker vi ska återgå till att glädjas med varandras mj-hyss och det som gjort det här forumet så bra genom åren.

Svenne

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Svenne »

Jag instämmer helt och fullt med Johan. Och hoppas innerligt att Sture återkommer här. / Sven

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av GammelDansken »

Jag instämmer också med Molin, och saknar Sture // John

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Ett sista klargörande från min sida i den här frågan.

För att citera mig själv:
Tyvärr verkar det så att "pratet på caféet" – hans egen liknelse vid hur han uppfattar forumkommunikation – plötsligt slutade med att han lämnade alla de övriga kompisarna och bara gick, utan ett ord. Därmed inte en chans för den, som till äventyrs skulle ha yttrat något misshagligt, att vare sig kunna veta det, eller kunna göra något åt sitt eget eventuella misstag.
Jag tror denna situation hade varit avsevärt lättare att lösa om vi andra fått någon vink om vad som stod på. Det är iofs riktigt att Sure nämnde att han i fortsättningen skulle skriva om sitt projekt på en blogg, sedan blev det tvärtyst inte bara i Morshyttetråden utan överallt. Jag har scannat igenom alla inlägg som han har varit delaktig i sedan i varje fall november förra året, utan att kunna hitta någon ledtråd alls. I varje fall jag har därför inte hört ett ljud om vad som stod på innan denna min fras ovan fick Sture att ta till orda. Genom detta har ju Rikard blivit satt i en obehaglig situation – ett plötsligt fait accompli är inte bästa sättet att lösa problem på enligt mitt förmenande.

Troll spricker i solsken brukar det ju heta. Tyvärr har vi nog varit alltför många som famlat i totalt mörker här, varför just detta troll blivit helt onödigt stort. Om jag råkar skriva något som ogillas av någon annan vill jag gärna få veta det. Och man kan ha helt olika åsikter men ändå vara goda kamrater, har jag alltid försökt hävda. Och Sture vet rimligen, att hans insatser på detta forum varit så omfattande, att talet om "en diskret sorti" näppeligen känns särskilt trovärdig.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ErikB »

Mycket väsen för ingenting skrev som bekant William Shakespeare en gång. Om man vill skriva om skurkar och politik kan man väl få göra det? Och om man inte vill läsa om skurkar och politik kan man väl låta bli? Hur svårt kan det va? :=nee

Om Du ångrar Dig Sture är Du välkommen tillbaka! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Tack Erik! Du sammanfattade det bättre än jag någonsin kunde göra!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Som Sture själv uttryckte det för ett par år sedan, man kan ju scrolla.

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

Aha: 3G. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Baronen »

Hej!

Jag ser att inget är postat i tråden om Stures fantastiska anläggning på länge och anar också varför så om jag gör ett bidrag här i nu så hoppas jag att jag inte trampar i något klaver. Jag har sett mycket av Dina filmer på internet Sture och tycker mycket om Ditt berättande runt Din egen och andras anläggningar.

Det är så här att jag ärvde en kartbok av min far som är järnvägshistoriskt ganska intressant. Den heter "Kartverket Svenska orter", är utgiven av Generalstabens litografiska anstalt och innehåller kartor framtagna 1932-1952 och beskriver Sverige söder en linje Älvdals härad-Vansbro-Borlänge-Öregrundsgrepen. Priset i bokhandeln var 12:50! Man planerade ett band som skulle beskriva landet norr den angivna linjen också men sannolikt kom det aldrig ut. Mitt exemplar har gett upp i bindningen då boken är mer eller mindre sönderläst av min farfar, far och undertecknad då vi alla var resp. är intresserade av kartor. Det har dock den fördelen att de ganska välbevarade enskilda bladen blir enklare att scanna.

Jag ber att få bjuda på ett utsnitt med Rossberga och trakterna där i kring.
rossberga med omnejd.jpg
Vänliga hälsningar!
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Upptäckte ett kart-utsnitt som måste ha observerats av Monty Python-gänget:
biggus dickos.jpg
Den här måste ha varit i krokarna av där Biggus Dickus föddes ...

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FAF »

Underbar koppling, Johan! :=f

/Gunnar

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: 20 mar 2021, 19:40 Upptäckte ett kart-utsnitt som måste ha observerats av Monty Python-gänget:
...
Den här måste ha varit i krokarna av där Biggus Dickus föddes ...
Nu läser du kartan som F-n läser Bibeln, bäste Johan. Eftersom jag ju har god linjekännedom där i krokarna (rent av vurti dännä på dans - dock inte till toner från Calle Jularbos dragspel, tack och lov :-JJ - vid utedansbanan i björkslyn och slagits med myggen i ungdomens dagar), så kan jag meddela att det står St. Dicka (även om jag håller med om att a:et i slutet av ortsnamnet är rätt otydligt).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av St. Mikael »

God söndagsmorgon.
Efter att ha bott halva livet i Norge och andra halvan i Sverige, har jag alltid lite roligt med språkförvirring och dubbelbetydning mellan mina två så väldigt lika språk. Med Johans lilla utbrodering om st.Dick - Biggus Dickus, insåg jag plötsligt att förkortningen "st" betyder "stora" på svenska :idea: I Norge är "st" en förkortning av "Sankt"..... Alltså, i alla år som jag har kallat mig för "st Mikael" i svenska texter, betyder det Store Mikael? Min namn-tag kom av att jag i flera år bodde i Sankt Mikaelsväg, och det var lite självironi som gjorde att jag lade till ett helgonprefix till mitt namn. Men att jag har kallat mig själv för "Store Mikael" är faktiskt väldigt självironiskt det också.
Kanske på tid att ändra namn-tag :oops:
Michael

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Baronen »

Hej!

”Sankt” förkortas ofta ”S:t”, detta till trotts uppfattar nog de flesta Din tag som Sankt Mikael. Lite dynamisk måste man ju vara. :-T

Må väl!
Baronen

Editering: För övrigt har jag precis upptäkt att den tidigare nämnda kartboken finns tillgänglig för Er alla på Projekt Runeberg här på nätet (runeberg.org).

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Går man söder om svenska och norska språkgränsen, söder om Östersjön och Jylland, finns inte risken för förväxling. Redan 1975 fick jag på min då knackiga skoltyska förklara för ett par unga turister att St i St Mellby bettydde Gross.
Huruvida norska är en svensk dialekt, eller svenska en norsk, lär vi väl inte komma överens om. Klart är i alla fall att före 1814 var norska en dansk dialekt, som skrevs på danska.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av GammelDansken »

På danska er St. också som norsk Sankt, exempel St. Hans (Sankt Hans)
som vi säger om midsommar.
Store, vet jag inte av har någon förkortning, men i DK är alt litet. :-BS
For att göra förvirringen total; styck förkortar svensk st i DK stk.
Man irrar lätt bort sig.
//John DK
30 år i DK 30 år i S, nu pratar man verken DK eller S. :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

GammelDansken skrev: 21 mar 2021, 12:4830 år i DK 30 år i S, nu pratar man verken DK eller S. :-BS
Så nu taler du skandinavisk!?! :-BS

Minns särskilt när jag som 14-åring skulle flyga hem efter 6 veckor som ende svensk hos en familj i nordvästra
Bayern, vilket inkluderade mellanlandning på Kastrup. När jag frågade en flygvärdinna vart jag skulle gå, så svarade hon på SAS dåvarande "koncernspråk" skandinavisk, men eftersom jag var i "Schwäbisch-Boyerisch" mode språkmässigt så fattade jag nada - jag fick be henne växla till tyska ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!


Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av GammelDansken »

En gång fråga jag om väg i Bayern, en bonde vid en mjölkpall, han var i lederhosen.
Mycket hjälpsam och berätta gärna for ein Dänishe Brumme, vart mejeriet lå.
Jag kunna et hyfsat tyska, men alt jag förstod,
var öst och syd.
Tackade artigt, och sökte vidare.
// John :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

För ordningens skull; här kommer Biggus Dickus biografi:
He is a Roman nobleman and officer. He is married, according to his friend Pontius Pilate, to Incontinentia Buttocks. As he has stated, he "...May be of thome athithtanth if there ith a thudden crithith." Like his friend, he has a speech impediment – he lisps. This is a cause of hilarity when he reads down a list of incarcerated wrongdoers, for example, "theveral theditiouth thcribth from Thaetharea". While his lisp makes him the private laughing stock of Rome, no one dares tell him directly about his speech impediment.

We can assume Biggus to be of patrician descent and hold at least the grade of egate. as, again according to Pilate, he "commands a cwack wegion" and "wanks as high as any in Wome".
Det förklarar ju det hela. Hans hustru Incontinentia Buttocks måste ha varit rumpmas ... :=u :?

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"