Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Ursäkta en matematiskt halvt obildad person, men blir det inte fyra gånger så många stationer? Sture ska väl klena ut färgen på en 2-dimensionell yta och inte bara som ett streck? :o

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev:Papua, Nya Guinea och Dalarna. Ja är det så att årets exotiska kittlare är kannibalism?
Att jämföra vårt idylliska landskap med Nya Guinea, pah.....Jag tycker det vore lämpligare att jämföra den där kannibalholmen med en annan holme - Hästholmen. :mrgreen:

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Draken Puff skrev:Visst ja det var inte matte som var ditt huvudämne Sture.
H0 till N blir väl inte hälften eller :o
Ytan torde bli en fjärdedel och därvid borde färgen räcka ja hur många gånger till? :roll:
Svaret kommer :ugeek:
Puff mitt uppe i räkningen
Nu skall vi inte skylla Sture för något han aldrig sagt. Det var jag som eventuellt räknade dåligt. :oops:
Du har helt rätt, matematik var inte mitt bästa ämne men inte mitt sämsta heller (vilket kanske säger mer om mina betyg än vad som är lämpligt). :lol:

Hälsar Jan (som väntar med spänning på svaret).
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

johanmmolin skrev:Ursäkta en matematiskt halvt obildad person, men blir det inte fyra gånger så många stationer? Sture ska väl klena ut färgen på en 2-dimensionell yta och inte bara som ett streck? :o
Se tidigare svar till Puff. :oops: :oops: :oops:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Jan skrev:Nu skall vi inte skylla Sture för något han aldrig sagt.
Hänsynsfullt av dig, Jan! Sådan hänsyn är jag minsann inte van vid i forumsammanhang... :(

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Om vi nu ska vara petiga (och det ska vi ju! :mrgreen: ) torde väl (160*160 )/(87*87) bli 3,38. Bara så att broder Sture, sedan han avslutat sin måltid ( :shock: ) räknar rätt på hur långt färgen räcker.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev: Sådan hänsyn är jag minsann inte van vid i forumsammanhang...
Nää, visserligen, men skulle allt vara förgivet sku de ju vara ganska tamt här... :|
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Krångligt det här.... :?
Min gamle folkhögskolerektor sa: "De enda som egentligen behöver lära sig matte är de som ska bli mattelärare...."

Tänker också på den gamle läraren som under en tågresa träffade en f.d. elev. Läraren frågade: "Vad gör du nu för tiden, då"?
"Jag är affärsman", svarade den f.d. eleven.
"Va´, hur kan du försörja dig på det - matte var ju ditt sämsta ämne?"
"Det är enkelt, jag köper en sak för 15 kronor och säljer den för 20, och de 5 procenten klarar jag mig bra på"......

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Hade du tänkt exportera till Storbritannien med brittisk N-skala hade vi ju fått räkna om det igen (liksom Japan, jag glömmer aldrig när jag får smäll på fingrarna av någon lustigkurre till besserwisser ... :twisted: ).

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Jag tycker det vore lämpligare att jämföra den där kannibalholmen med en annan holme - Hästholmen. :mrgreen:
Att hästar åt människor där förr i världen är inte samma sak som kannibalism ... :roll:

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Sture Bylén skrev:Krångligt det här.... :?
Min gamle folkhögskolerektor sa: "De enda som egentligen behöver lära sig matte är de som ska bli mattelärare...."

Tänker också på den gamle läraren som under en tågresa träffade en f.d. elev. Läraren frågade: "Vad gör du nu för tiden, då"?
"Jag är affärsman", svarade den f.d. eleven.
"Va´, hur kan du försörja dig på det - matte var ju ditt sämsta ämne?"
"Det är enkelt, jag köper en sak för 15 kronor och säljer den för 20, och de 5 procenten klarar jag mig bra på"......
:lol: :lol: En trösterik historia, tack Sture. Jag får väl se om det finns någon "matte för dummies" i bokhandeln. :geek:
Ett tack också till Johan som så elegant gav lösningen på problemet även om jag inte riktigt hänger med. :?

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

Där ser man det var många som högg på den kroken, och som du ser Sture svaret kommer med vändande post.
Ursäkta felsyftningen Jan men jag vet att jag vågar ge mig på Sture han är dalmas och dom är som Martin Ljung, dom vet inte hur man blir arg. ;)
Puff ute på tunn is
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Draken Puff skrev: ... jag vet att jag vågar ge mig på Sture han är dalmas och dom är som Martin Ljung, dom vet inte hur man blir arg. ;)
Var har du fått den missuppfattningen ifrån??? :shock: Aldig hört talas om tjurmasar?

Men i just Stures fall så kan jag nog vara böjd att hålla med, vänligare, trevligare och gladare person har jag sällan träffat!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Aldig hört talas om tjurmasar?
Är det de man kan se i Visentparken i Avesta? :mrgreen:
Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

Mats jag baserar det på uttalet, det går inte att låta arg med den dialekten. :roll:
Puff flyger under radarhöjd
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Draken Puff skrev:Mats jag baserar det på uttalet, det går inte att låta arg med den dialekten. :roll:
"Låt nu inte skenet bedra", "döm inte hunden efter håret" etc etc - det går alldeles utmärkt att svära å domdera på bergslags- och dalmål! :ugeek:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:
Mölle-Mats skrev:Aldig hört talas om tjurmasar?
Är det de man kan se i Visentparken i Avesta? :mrgreen:
Jan
Den liknelsen är faktiskt inte helt befängd!!! :twisted:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Tänk att min lilla oskyldiga, försynt insmugna, rapport om hur mitt hemlandskap uppfattas i stora världen, skulle framkalla en sådan flod av reaktioner från forumkamraterna. Det hade jag väl aaaldrig kunnat ana! :shock:

Kamraternas reaktioner har fått mig att inse vikten av att denna rapport inte faller i glömska. Därför har jag lagt in länken till artikeln i min signatur, under min hemsideadress så att ni snabbt kan nå den när ni blir lässugna.



Jämsides med de internationella utblickarna pågår arbetet med stationshusmodellen.
Nedre delen av väggen består ju av spåntad panel. Till den har jag använt ett färdigpräglat Evergreen styrenark. Vad jag fruktar är att den mycket blygsamma präglingen helt fylls igen av färg och att fasaden därför kommer att se helt slät ut på normalt betraktningsavstånd.

Det här med skalariktighet har sina sidor. Jag hade gärna sett att plankorna varit tydligare markerade i styrenplattan, för att garantera sebarheten, även om det inte skulle vara riktigt rätt. Men det viktiga är inte att det är rätt utan att det ser rätt ut. (Som bekant är detta en av bylenismens hörnpelare. :idea: )

Alltnog, här är nu en färdiggrundad provbit. Jag har tidigare haft problem med att få Humbrol nr 1 att flyta ut ordentligt. (Det har ofta blivit så klumpigt att det garanterat skulle fylla igen plankmarkeringarna. Och visst är det konstigt att när man ska spackla igen en ojämnhet så fyller färgen ingenting. Varje skråma syns i finishen, men när man vill att strukturen ska synas då fyller minsann färgen...... :( ) Nu har jag emellertid spätt ut primern rejält för att den ska flyta ut.

Bild

Den täcker som synes inget vidare.


Här har jag penslat på ett lager färdigfärg på primern. Ser ju inget vidare ut. Kommer det att räcka med ännu ett lager? Lager på lager.... kommer plankmarkeringarna att synas när det är klart? :?

Jämför med den lilla bit som jag inte har primat utan bara strukit på färdigfärg. Den ser ju perfekt ut med endast en strykning. (Och här kan vi konstatera att Fernis påstående att ”vanlig” färgs pigmentstorlek inte är något problem verkar stämma. Varenda planka syns.)

Då undrar man förstås: Måste man prima? Den här modellen kommer ju att stå skyddad från beröring av mänsklig hand inne på anläggningen. Hur stor är risken att färgen helt enkelt ”ramlar av” efter ett tag om jag struntar i primningen? Tacksam för synpunkter!

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Hur stor är risken att färgen helt enkelt ”ramlar av” efter ett tag om jag struntar i primningen?
Gissningsvis ungefär lika stor som i skala 1:1 ... :roll:

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

Med airbrush får du ett jämnare tunnare lager då penselmålning åtminstone för mig har en tendens att bli tunn på åsarna och tjock i dalarna på strukturen.
Colours of Puff ?
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av TuveB »

Färgglade Puff har rätt, det blir bättre med airbrush, punkt. Du bör använda primer om den "kommersiella" färgen är vattenlöslig, då den har svårt att sitta fast på plasten, den är väldigt repkänslig. Den bästa grundfärgen på marknaden är Tamiyas på sprayburk, men lösningsmedlet luktar ganska skarpt och är nog inte jättenyttigt. Sprutboxbygge som kvällsterapi?
#JB17

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

TuveB skrev:Du bör använda primer om den "kommersiella" färgen är vattenlöslig
TuveB skrev:Sprutboxbygge som kvällsterapi
F-n, också..... :(
TuveB skrev:den är väldigt repkänslig
Ja, men om jag inte håller på att repa på modellen, då? :?
TuveB skrev:Färgglade Puff har rätt, det blir bättre med airbrush, punkt.
"Punkt"?? Hm... Det måste väl finnas fler än två åsikter i den här frågan?? (Alltså någon avvikande... :mrgreen: )
Jag vill ju bygga stationshus och inte sprutbox...... :(

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev: Jag vill ju bygga stationshus och inte sprutbox.
Jo men visst det knäcker du ju galant. Var inte herr Byle'n å yppade att det skulle bli många stationer, en kan väl få tjäna som sprutbox då... :lol:
I annat fall, medan du för inre överläggningar om möjliga lösningar så e de ju ändå freda, plan D! :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Håhåjaja...!
Nu har jg provskrapat med nageln på dels den grundade plasten och dels den där jag målat direkt med den gräddgula. Och visst hade Tuve rätt. :( Den ogrundade var mycket lätt att skrapa bort.

Och jag medger att Puff och Tuve har rätt även när det gäller airbrushing. Jag måste så småningom fixa en sprutbox.
Men jag har ju två spånsugar. :idea: :idea: Kan jag inte helt enkelt köra ner skiten i sågspånet. :?

Men det är en annan sak också med airbrushern. Den är iofs fantastisk och jag blev mycket imponerad när jag sprayade kontaktledningsstolparna och Jons Göstas huggar-buss. Men när jag drar igång sprutan så rusar adrenalinet genom kroppen och pulsen stiger livsfarligt för en 62-åring..... Det är mera avkopplande att sätta sig med en pensel och lägga på en dragspelsskiva. (Eller hur, Svenne?)

Jag läste en gång om en byggare som kom med rådet att vara utomhus en vindstilla kväll med brushern. Han skulle se hur det ser ut i Hedemora i kväll.. :(
Nej, jag tror att jag penselstryker både grund och färdigfärg den här gången och sedan börjar jag hålla utkik efter en begagnad köksfläkt till nästa projekt.

Ja, ja, det finns dagar när man undrar om man valt rätt hobby. Det här är en sådan dag.
Jag lydde dock Jogras råd och tog mig en stadig Norrlandsakvavit till strömmingslådan, nyss. Läget känns nu något stabilare. :D

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av SWJ »

Ta en till för säkerhets skull - innan du börjar måla. :mrgreen:
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

Ta en i andra benet med annars kommer du snabbt i obalans. :?
Visst här slår man väl in öppna dörrar "inte lära pappa göra barn" eller vad det nu heter. ;)
Puff med en god Ale och en liten virre framför sig
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av SWJ »

Jag menade naturligtvis en portion strömmingslåda till. :D
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Tommy, fisk mår ju bäst om de få simma... 8-)
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

En snöman älskar is och snö,
en blåval sitt hav.
En travhäst vill ha klöverhö,
en ren älskar lav.
Var säl far väl
av sill, enbart sill
men jag vill ha nubbe till.

Så de' så!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av SWJ »

Du har helt rätt jogra.Vad jag menade var ju att han (Sture)
skulle ta en till portion strömingslåda till en till. :)
Tommy (SWJ)

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av thorpe »

Sture Bylén skrev:Jag lydde dock Jogras råd och tog mig en stadig Norrlandsakvavit till strömmingslådan, nyss. Läget känns nu något stabilare. :D
Det ryktas från "Gröna skylten" att Norrlandsakvavit är i riskzonen vad gäller utrangering ur sortimentet.
Själva tillhör vi de som stödköper denna eminenta dryck. Slut upp I bröder och systrar och gör sammaledes. Till stekt strömming med ett luftigt potatismos sitter den som en handske på en apfot! :D

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Nyss satte ämet "Dalarna" fart på det goda humöret och nu var ett annat ämne på tapeten med samma effekt: upplivande drycker. :D :D
Kunde man nu bara leda in det hela på dragspelsmusik så vore den fantastiska treenigheten ett faktum. ;)

På byggsidan har det dock stått stilla sedan det visade sig att oprimad gräddgul går att skrapa bort med nageln...... :( :(
Nu är helgen inbokad till en del annat så det blir nog byggstopp åtminstone till i morgon kväll. Sprutbox..... Hm.... :?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Arne Lindgren »

thorpe skrev:
Sture Bylén skrev:Jag lydde dock Jogras råd och tog mig en stadig Norrlandsakvavit till strömmingslådan, nyss. Läget känns nu något stabilare. :D
Det ryktas från "Gröna skylten" att Norrlandsakvavit är i riskzonen vad gäller utrangering ur sortimentet.
Själva tillhör vi de som stödköper denna eminenta dryck. Slut upp I bröder och systrar och gör sammaledes. Till stekt strömming med ett luftigt potatismos sitter den som en handske på en apfot! :D
Jag önskar att jag hade en flaska av den gamla äkta.
När EUdirektivet kom om att det bara fick heta akvavit om det var gjort på spannmål slutade man producera spriten till den på Hörneforsfabriken.
Men OK, jag SKA köpa en flaska.. *lovar*

Fernis

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Fernis »

Vid målning med Beckers färg så gör jag så här
1. tvätta det som ska målas med T-röd
2. Grunda mycket tunt med Tamiya primer VIT spray .
3. Spruta på Beckers färgen späd med Tamiya thinner.
4. Klarlacka med Tamiya Klarlack eller matt lack på spray MYCKET MYCKET tunt i flera lager om jag målar för tjockt så reser sig Beckers färgen.
Lacken ska liksom bara dammas på i ca 4 lager.

När jag gjort så här så kan du inte skrapa bort färgen med naglarna.
Man vill ju att det ska gå att ta i lok & vagnar :mrgreen:

Tamiya primer & thinner köper jag här
http://www.pumahobby.se/

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av thorpe »

Arne Lindgren skrev:Jag önskar att jag hade en flaska av den gamla äkta.
När EUdirektivet kom om att det bara fick heta akvavit om det var gjort på spannmål slutade man producera spriten till den på Hörneforsfabriken.
Men OK, jag SKA köpa en flaska.. *lovar*
Etiketten är ju helt underbart ful! En annan fråga, varför slutade bolaget med "Jägarbrännvin", den etiketten var ju ännu fulare? :?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Arne Lindgren »

thorpe skrev:
Arne Lindgren skrev:Jag önskar att jag hade en flaska av den gamla äkta.
När EUdirektivet kom om att det bara fick heta akvavit om det var gjort på spannmål slutade man producera spriten till den på Hörneforsfabriken.
Men OK, jag SKA köpa en flaska.. *lovar*
Etiketten är ju helt underbart ful! En annan fråga, varför slutade bolaget med "Jägarbrännvin", den etiketten var ju ännu fulare? :?
Jag tror (har hört att) man reagerade på att det söps för mycket på älgjakterna, och man ville plocka bort den associationen.
*kollar*
Jägarförbundet protesterade.
Den kan ha bytt namn till Herrgårdsbrännvin.

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

För att återgå till färgkänslighetsfrågan.
Undrar om inte han Sture som vanligt tolkar på sitt sätt (MMM) och "repar" med dragspelet. :shock:
Den färg finns inte som klarar något sådant.
Puff lätt lomhörd
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Ja, och hur reagerar han, farbror Sture, då han ser Fernis arbetsbeskrivning...? :|
Tiden lär utvisa det. :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Fernis

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Fernis »

Sture en enkel sprutbox bygger du på två timmar :mrgreen:
Hur lång tid tar det att bygga ett stationshus?
Bara som en jämförelse
Sprutboxen har du också användning av i framtiden.
En gammal köksfläkt kan väl inte vara något större problem att hitta.

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

Köksfläkt fixar du väl efter mörkrets inbrott nere i köket ikväll. ;)
Dom märker säkert ingenting, men om så kan du alltid säga "Skulle vi inte byta till en ny, du såg ju en så snygg senast vi var i järnhandeln älskling"
Det sista ordet är synnerligen viktigt i detta sammanhang. :lol:
Puff med ny köksfläkt.
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Draken Puff skrev:Köksfläkt fixar du väl efter mörkrets inbrott nere i köket ikväll. ;)
Dom märker säkert ingenting, men om så kan du alltid säga "Skulle vi inte byta till en ny, du såg ju en så snygg senast vi var i järnhandeln älskling"
Det sista ordet är synnerligen viktigt i detta sammanhang. :lol:
Puff med ny köksfläkt.
Annars kan du få en bättre begagnad av -64 års modell av mig mot avhämtning + att du hjälper mig att montera den "nya" som jag köpte för nio år sedan men som ännu inte "har hoppat på plats" ... :D
Also sprach der Matserschmitt!

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av BoIS:aren »

Jag säger bara Northeasternträ Sture! Penselmålning direkt. Inga krusiduller.
/Janne

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Den här sprutboxfrågan gjorde mig så frustrerad så jag blev tvungen att åka hemifrån ett tag. Jag tog med hustru och en dotter till Greens i Tällberg för att i lugn och ro begrunda det hela.

Dalarna är som bekant ett landskap där man kan avnjuta schysst musik och på hotellet uppträdde en man som antagligen läst New York Times nyligen. Han drog bl.a. den i mitt tycke, bästa tåglåt som finns. Här framför han den på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=OfxoM6trtZE

I Tällberg hade han dock ingen orkester med sig utan körde ensam till gitarrkomp. För att få soundet mera dragspelslikt och landskapslämpligt kompletterade han emellertid det hela med att ha ett munspel i en ställning runt halsen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tillbaka hemma så tittar man in på Morshyttantråden för att se om det finns några nya infall i färg- och sprutboxfrågan, och det finns det ju.

Efter att ha studerat och begrundat en stund så inser jag att det finns tre typer av kommentarer/goda råd:

Typ 1, representerad av Fernis, innehåller sakliga steg-för-steg beskrivingar om själva målningen och goda råd vad gäller sprutboxtillverkning :idea: :idea: . Tack för det!

Typ 2, representerad av Puff och Jogra, innehåller s.k. taktiska allrountips om hur man förhåller sig till hustrun och hur man tillämpar plan D vid motgångar. Jag tackar även för dessa värdefulla tips! :lol: :D

Typ 3, Mölle-Mats!!... Hans tips är, som vanligt, infallsrika och kreativa. Han är dessutom, som vanligt, mycket generös: ”Här finns en köksfläkt – det är bara att hämta.” Det låter ju jättebra! Sedan upptäcker man, som vanligt,att generositeten också dyvlar på mig en massa merarbeten. :( Det blir, som vanligt, ”mera input än output.....” Men, trots allt; bodde jag bara lite närmare skulle jag nappa på Mats erbjudande. Jag är helt övertygad om att vi skulle ha skitkul när vi monterade den "nya" köksfläkten även om slutresultatet troligtvis skulle bli lite si och så. Tack för ditt flotta erbjudande, Mats! :D :D

Nå, vad har jag nu kommit fram till i mina grubblerier?
Jo, det blir en Fernis-variant. Jag lägger ner målningsarbetet på stationshuset tills vidare och satsar på att försöka få tag i en köksfläkt. Ja, det var det hela........

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Väl bekomme, väl bekomme, Sture. Det är bara ett nöje att få vara till hjälp sådär nån gång... :roll:
Hoppas att ni nu återkommit med nya fräscha krafter.

Men du, skall du inte ha sprututrustningen nere i din källare?
Då har du väl kanske nåt ventilationshål rätt ut där nere? Vips tar du en låda av nåt slag och en enkel fläkt på den och via en slang blåser ångorna rakt ut åt kråkorna.
Bara ett litet förslag på lite fler lösningar... :lol:
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:Då har du väl kanske nåt ventilationshål rätt ut där nere?
Jodå, jag har ett fönster av typen "källarfönster" där jag tänker offra en ruta till förmån för en skiva med en slanganslutning. Lite träligt att jobba med fönsterfrågor vintertid, men vad gör man inte för att "sprutboxmaffian" på forumet ska bli nöjd? ;)

Men steg 1 är att ge sig ut på köksfläktjakt!

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

Det duger bra med en fläkt viken som helst datorfläkt inte att förglömma de är framförallt tystgående och allt du behöver är ju ett luftflöde i rätt riktning.
Köksfläkt har ofta inbyggd belysning vilket ju med tilltagande ålder underlättar i vissa situationer (egen erfarenhet) försök få tag på en med kallrasskydd i utblåsslangen så du inte kyler ut din box vid kyligt klimat. Även det en fördel. Upptäckte dock att lysrörsbelysning ibland är lite lurigt vad gäller färgåtergivning. Det blev helt annorlunda när man tog ut detaljerna i glödljusbelysning.
Har ni någon byggrecykling hos er?
Där brukar det finnas en hel del användbara prylar.
För övrigt när börjar vårterminen där söder om Masbäcken. Här brukar det vara ungefär när solen börjar synas över horisonten igen. :roll:
Puff ute och fläktar runt igen
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: I Tällberg hade han dock ingen orkester med sig utan körde ensam till gitarrkomp. För att få soundet mera dragspelslikt och landskapslämpligt kompletterade han emellertid det hela med att ha ett munspel i en ställning runt halsen.
Det där var det rejält med Robert Zimmermann-varning på! :roll:
Sture Bylén skrev: Typ 3, Mölle-Mats!!... Hans tips är, som vanligt, infallsrika och kreativa. Han är dessutom, som vanligt, mycket generös: ”Här finns en köksfläkt – det är bara att hämta.” Det låter ju jättebra! Sedan upptäcker man, som vanligt,att generositeten också dyvlar på mig en massa merarbeten. :( Det blir, som vanligt, ”mera input än output.....” Men, trots allt; bodde jag bara lite närmare skulle jag nappa på Mats erbjudande. Jag är helt övertygad om att vi skulle ha skitkul när vi monterade den "nya" köksfläkten även om slutresultatet troligtvis skulle bli lite si och så. Tack för ditt flotta erbjudande, Mats! :D :D
Ässss, det är ju bara 60 mil att åka! Så kom ner du, även jag är övertygad om att vi skulle få en mycket trevlig stund med att byta fläkten och dricka "finsprit mä knasterkörk" till! :mrgreen:
Senast redigerad av Mölle-Mats den 15 jan 2012, 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Det där var det rejält med Robert Zimmermann-varning på! :roll:
Ja, det är besvärligt med såna där gatumusikanter från Minnesota, som inte ens kan tala rent så man hör vad de säger...

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Ässss, det är ju bara 60 mil att åka! Så kom ner du, även jag är övertygad om att vi skulle få en mycket trevlig stund med att byta fläkten och dricka "finsprit mä knasterkörk" till
Låter frestande - du vet aldrig vem som knackar på dörren härnäst. :mrgreen:
Mölle-Mats skrev:Det där var det rejält med Robert Zimmermann-varning på!
Men här tycker jag eleven överträffar mästaren. Inga divalater kunde märkas hos Arlo Guthrie. Han är en mycket pondusfylld sångare, en skicklig gitarrist och en fantastiskt rolig berättare mellan låtarna. Han berättade förstås om sin pappa och om storheter som t.ex. Leadbelly som fanns i huset när han var liten. Han berättade också om sin alkoholindränkta medverkan i Woodstock och om mötet med Steve Goodman.

Uppträdantet ägde rum i en liten lokal där vi satt ca 5 meter från honom vilket naturligtvis förhöjde upplevelsen. Jag måste säga att det var ett av de bästa musikuppträdanden jag upplevt och då ska man komma ihåg att jag sett både Jularbo Gille och Snoddas. :shock:

För den eventuellt intresserade kommer här en länk till hans turnélista http://www.rootsy.nu/nyhet.php?id=3413
johanmmolin skrev:Ja, det är besvärligt med såna där gatumusikanter från Minnesota, som inte ens kan tala rent så man hör vad de säger...
Ja, annat är det ju med sådana internationell tungviktare och diktionsproffs som Peps Persson.... :?

Draken Puff skrev:Har ni någon byggrecykling hos er?
tyvärr... :(
Draken Puff skrev:För övrigt när börjar vårterminen där söder om Masbäcken. Här brukar det vara ungefär när solen börjar synas över horisonten igen.
Vårterminen? Vad är det??
Senast redigerad av Sture Bylén den 15 jan 2012, 21:45, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Ja, annat är det ju med sådana internationella diktionsproffs som Peps Persson....
Eftersom du skrev så vänligt om honom får du dubbelt upp!

http://www.youtube.com/watch?v=9nt02fQIcAw
Tydligen Skånes svar på Bob Dylan, om jag förstått det hela rätt.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"