Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev:Det finns genvägar!

http://www.rimbogrande.se/5504.html
Jo, det är just sådana byggsatser Janne har "förärat" mig, och nu vill se överallt på min anläggning! :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19971
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Och jag som trodde jag skulle vara snäll...

Otack är världens lön! :evil:

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev:Och jag som trodde jag skulle vara snäll...
Din snällhet har jag inget att anmärka på....(den här gången), men det finns ju andra... :evil:

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av TuveB »

Skicka hit CATen så fixar jag den.
#JB17

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av BoIS:aren »

Sture Bylén skrev:
johanmmolin skrev:Det finns genvägar!

http://www.rimbogrande.se/5504.html
Jo, det är just sådana byggsatser Janne har "förärat" mig, och nu vill se överallt på min anläggning! :?
Som sagt, 5G trådlöst, men med stolpar. Du har själv myntat denna "klassiker". :lol:
/Janne

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

TuveB skrev:Skicka hit CATen så fixar jag den.
Menar du det? I så fall nappar jag direkt! :D
Jag har beställt den från Luleå och hoppas på leverans måndag tisdag.
Hälsningar
Sture

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av TuveB »

En hytt, två hydraulcylindrar och lite färg förutom sätta ihop den, inga problem.
#JB17

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

TuveB skrev:En hytt, två hydraulcylindrar och lite färg förutom sätta ihop den, inga problem
Toppen, Tuve! Om du PM:ar mig din adress så skickar jag den så fort den dyker upp. :D
Från och med idag är du givetvis fullvärdig medlem i sturelsen. :D :D

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Koster »

Lite nyfiken på hur du behandlar ditt tak till det nya stationshuset. Har du handmålat det du visar tidigare i tråden, och hur går du vidare./ Tomas

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Koster skrev:Lite nyfiken på hur du behandlar ditt tak till det nya stationshuset. Har du handmålat det du visar tidigare i tråden, och hur går du vidare./
Jag kör med vanlig Kibri platta. Se nedanstående bild, från höger till vänster:

Längst till höger den obehandlade Kibriplattan, blank och eländig.

I mitten har jag målat alltihop med Tamiya XF61, Dark Green

Längst till vänster har jag torrborstat åsarna med Vallejo, German Orange.

Bild

Det här kan förstås förfinas med olika kulörer och olika grad av torrborstning, men det är väldigt enkelt att få ett resultat som åtminstone är mycket bättre än en obehandlad platta.

På min färgbild av stationshuset (visad tidigare i tråden) kan man se att en del pannor är utbytta och fräschare. Jag har även provat att återge detta någon gång men det är svårt att få det att se naturligt ut. Men Graffen kan säkert......... :(


Och så dök den här upp med posten idag. Bara jag nu får Tuves adress så ska jag skicka den vidare till Skåne. (Det är nästan så man skäms när man tänker på hur mycket skit jag snackat om skåningarna genom åren..... :oops: )

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: ... (Det är nästan så man skäms när man tänker på hur mycket skit jag snackat om skåningarna genom åren..... :oops: )
Ja det är välbefogat - i synnerhet med tanke på hur representanter för detta landskap bidragit med goda idéer, råmaterial och nu även med handgriplig hjälp för att göra lilla Morshyttan/Rossberga till den mönsteranläggning som den nu är på god väg att bli! Shame on you! :?
Also sprach der Matserschmitt!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av SWJ »

Hej Sture!
Hade just tänkt fråga om vilken Kibri takplatta du nyttjar när svaret damp ned i något av de ovan närstående inläggen.
Det ser ju riktigt bra ut efter den handpåläggning som du gjort på pannorna.
Jag fortsätter att följa detta bygge med största intresse - mycket lärorikt.
Tommy (SWJ)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Shame on you!
:oops: :oops: :oops:

Och strax får jag skämmas igen!
SWJ skrev:Hade just tänkt fråga om vilken Kibri takplatta du nyttjar när svaret damp ned i något av de ovan närstående inläggen
Jag hade nyss min kompis Ingemar här och vi var i verkstaden och tittade på det nymålade stationshustaket. Då upptäcker jag att det är ju för tusan hakar inte Kibris tegeltak utan Vollmer, nr 6032. :oops: :oops:

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av SWJ »

Tack för den snabba korrugeringen. Jag var ute på nätet och kikade efter passande takbeklädnad och hade låst på Kibri emedan ditt uppvisade resultat såg så rasande grant ut. Hobbyhandlarnas bilder och presentationer av grundmaterialet är ju oftast inte lika tydliga som de bilder som forumets hantverkare presenterar. Men då vet jag vad jag skall leta efter. Tack! :D
Tommy

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Koster »

Tack Sture för informationen, men jag fortsätter med lite frågor. Vad menar du med torrborstning? Jag har filat lite torrare oljekritor till ett mjölliknande material som jag sen penslat på önskade ytor. Men enlig dig så har du målat med Vallejo,och har du sen gått på den ytan med pensel innan den riktigt torkat ? (lite nyfiken då ditt resultat blir riktigt bra)/Tomas

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Koster skrev:jag fortsätter med lite frågor. Vad menar du med torrborstning?
Och jag svarat gärna, Tomas :D !
Jo, med torrborstning menar jag (och en del andra, tror jag annars skulle jag nog inte använt uttrycket.....Eller har jag hittat på det själv?? :? ):

Jag använder en målarpensel (ca 8 mm bred), platt med styva borst. (Det finns säkert någon specialterm för en sådan pensel.)
Jag gnider runt den lite i en klick Vallejo German Orange.
Sedan tar jag en bit hushållspapper och torkar av penseln så den verkar i det närmaste torr.
Därefter drar jag penseln försiktigt, med "plattsidan" ner, utefter taket, uppifrån och ner, så att endast teglets åsar kommer i kontakt med penseln.

Ja, så upprepar man detta gång på gång och liksom "framkallar" tegelfärgen på det mörkgröna taket. Om jag tycker att jag vill ha mera tegelfärg så låter jag det torka ordentligt innan jag gör på samma sätt igen. Att öka mängden färg på penseln är inte att rekommendera - då blir det ofta bara blaffigt. Ja, så gör jag - det finns förmodligen andra och bättre sätt men detta tycker jag är enkelt och det duger åt mig.

Hoppas detta blev förståeligt, annars är det bara att fråga igen.
Lycka till, Tommy och Tomas!

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av TuveB »

Finns det fler bilder på CATen? Även om jag klarar mig på det som finns så skadar det aldrig att ha mer. Annars kör man fast i AMS-träsket.
#JB17

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

TuveB skrev:Finns det fler bilder på CATen? Även om jag klarar mig på det som finns så skadar det aldrig att ha mer
Vi får höra om Per Arne uttömt alla resurser...
TuveB skrev:Annars kör man fast i AMS-träsket.
???? AMS-träsket?? :?

Användarens profilbild
aberg
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 dec 2011, 16:11
Ort: Styrsjöbo / Leksand

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av aberg »

TuveB skrev:Finns det fler bilder på CATen? Även om jag klarar mig på det som finns så skadar det aldrig att ha mer. Annars kör man fast i AMS-träsket.
Här är ytterligare en bild (totalt 4 alltså). Dock är jag rädd att den inte ger så mycket mer information än dom tidigare bilderna.Bild

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

aberg skrev:Här är ytterligare en bild (totalt 4 alltså).
En pusselbit för Tuve! :D

------------------------------------------------------------

Idag har jag fodrat och locklistat de två gavlarna. Nu är fasaden klar på alla fyra väggarna.

Bild

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av TuveB »

AMS = Advanced Modellers Syndrom, när du tror du har alla uppgifter och kör igång ditt superbygge så kör du fast för du helt plötsligt saknar referenser för någon obetydlig liten bit. Om du struntar i det och bygger som du tror, så finner du pusselbiten när allt är färdigt.......

Jag har tillräckligt för att fixa en ganska bra look-a-like nu.
#JB17

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

TuveB skrev:AMS = Advanced Modellers Syndrom, när du tror du har alla uppgifter och kör igång ditt superbygge så kör du fast för du helt plötsligt saknar referenser för någon obetydlig liten bit. Om du struntar i det och bygger som du tror, så finner du pusselbiten när allt är färdigt.......
Ha, ha, jag kände inte till förkortningen, men gissa att jag känner igen fenomenet. Speciellt vanligt när man bygger hustak vintertid och får en överraskning när snön smälter bort.... :(

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Då har jag varit till färghandeln för att få färg bruten till mitt stationshus.
Stolt, för att jag är så redig och ordentlig, visade jag upp lappen med färgkoden som jag sparat sedan jag målade trädgårdsmodellen för snart 16 år sedan.
Det visade sig att det kodsystemet är ändrat för länge sedan så lappen var alldeles värdelös.... :( :(
Inte heller kände man till Fernis färgtyp "Beckers lackfärg akryl"....
"Är det en hobbyfärg???"
"Menar han inte Beckers hobbyfärg akrylat?"

Äventyret fortsätter......

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Ja du Sture, det här med färger är svårt.

I den här filmsnutten (som för övrigt kommer från en av mina absoluta favoritfilmer) får du lite handfasta tips hur du skall handskas med färgnasarna. :mrgreen: :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=7ZwOGVWqHAw

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

liabacken
Inlägg: 196
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:52
Ort: Äppelbo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av liabacken »

Kanonjobb du gjort på stationshuset. Hoppas du hittar rätt i färgdjungeln. :)

/Magnus

tågtyckarn

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av tågtyckarn »

Måla med rutig färg så är det ingen som bryr sig om kulören. :D


Och filma gärna när du målar.

http://www.youtube.com/watch?v=Jm_HUhHKWC0

3.11 för er som har bråttom. :lol:

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

tågtyckarn skrev:Måla med rutig färg så är det ingen som bryr sig om kulören.
Ha, ha, ett bombsäkert trick för att "flytta fokus". :D
liabacken skrev:Hoppas du hittar rätt i färgdjungeln.
Jodå, jag har en strategi - vi får se om jag hinner in på färghandeln i morgon igen så återkommer jag med rapport.
Jan skrev:I den här filmsnutten (som för övrigt kommer från en av mina absoluta favoritfilmer) får du lite handfasta tips hur du skall handskas med färgnasarna
Ja, hon lämnade minsann klara besked..... :lol:

Det lät nog också lite konstigt när jag skulle förklara på färghandeln idag:
"Jo jag skulle ha färg till en husmodell, det ska vara samma färg som på stationshuset som jag har i trädgården men det ska vara akryl fast i trädgården har jag täcklasyr och jag har köpt den här när Micke jobbade här och han hjälpte mig att bryta färgen så den blev som på originalet som alltså är rivet sedan 1972 men jag har en gammal diabild och så minns jag hur det såg ut och Per Arne, alltså stinsens son, sa att det var samma färg som på orginalet på min trädgårdsmodell i skala 1:2.5 och den färgen vill jag att ni blandar till min lilla modell i skala 1:87 men jag vill att den här färgen ska vara helmatt......."

Nu är Hedemora en liten stad så jag tror att man på färghandeln känner till min verksamhet, annars hade de väl ringt efter en ambulans.... :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19971
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Hade de känt till din verksamhet så kanske de hade gjort det redan tidigare ... :roll:

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev:Hade de känt till din verksamhet så kanske de hade gjort det redan tidigare
Nej, men Johan, vad är det där för uppgiven inställning? Modellbygge är väl en ärofull verksamhet? (För det var väl den verksamheten du syftade på? :oops: )

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19971
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Alltså har jag missat något nu? Finns det fler lik i garderoben? (Jag menar, du har ju visat att du inte kan spela dragspel, gudskelov...) :D :D :D

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev:Alltså har jag missat något nu? Finns det fler lik i garderoben? (Jag menar, du har ju visat att du inte kan spela dragspel, gudskelov...)
Nja, jag syftade på att de kanske fått reda på att jag hamnat i dåligt sällskap på nätet... :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19971
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Va, hålls du på något annat forum och skriver?

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev:Va, hålls du på något annat forum och skriver?
Nej!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19971
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Då kan jag verkligen inte förstå vad du menar? Det kan väl inte vara oss här du anspelar på? :roll: :shock: :mrgreen:

tågtyckarn

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av tågtyckarn »

Snarare tvärtom, om dom vet att du hålls i Stureverkstaden så vet dom ju att det inte var du som äggade polishuset. :)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Sture Bylén skrev:Jodå, jag har en strategi - vi får se om jag hinner in på färghandeln i morgon igen så återkommer jag med rapport.

Det lät nog också lite konstigt när jag skulle förklara på färghandeln idag:
"Jo jag skulle ha färg till en husmodell, det ska vara samma färg som på stationshuset som jag har i trädgården men det ska vara akryl fast i trädgården har jag täcklasyr och jag har köpt den här när Micke jobbade här och han hjälpte mig att bryta färgen så den blev som på originalet som alltså är rivet sedan 1972 men jag har en gammal diabild och så minns jag hur det såg ut och Per Arne, alltså stinsens son, sa att det var samma färg som på orginalet på min trädgårdsmodell i skala 1:2.5 och den färgen vill jag att ni blandar till min lilla modell i skala 1:87 men jag vill att den här färgen ska vara helmatt......."
Jag skulle vilja vara där imorgon när du skall beskriva exakt den gräddgula nyans som du är ute efter. Dialogen mellan försäljarna blir väl sedan som följer:

- Vilken färg skulle han ha sade han?
- Gul.
:mrgreen:

Lycka till i morgon och vi ser alla fram emot rapporten.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Ångben
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jan 2012, 15:43
Ort: 60:e breddgraden

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Ångben »

Sture, jag är mycket imponerad av dina lavbeväxta tegelpannor! När jag skall få till detta har lavfärgen tenderat att hamna på pannåsarna istället för i dalarna. Jag har försökt att rädda det hela genom att torka åsarna rena från lavfärg efteråt men ditt knep med att lägga på den oranga färgen efteråt verkar definitivt värt att pröva. Dessutom är det både lärorikt och kul att följa dina detaljerade byggbeskrivningar.
Envar sin egen järnvägsdirektör
Anders

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av SWJ »

Mer än halva dagen har gått och ännu ingen rapport från Sture?
Jag hoppas jag har fel, men kan det vara så illa att färghandeln efter
gårdagens besök och "hot" om ett nytt besök av Sture idag mynnat i att
några grabbar i vita kläder avvaktat i kulisserna inför dagens besök? :cry:
Tommy(SWJ)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Ångben skrev:När jag skall få till detta har lavfärgen tenderat att hamna på pannåsarna istället för i dalarna
Jag har kört den varianten också på några tak och i ärlighetens namn märker man ingen skillnad på en halv meters avstånd... ;)


Min strategi vad gäller färgen ska nu redovisas.

Till min lycka hittade jag en tapenadeburk där jag haft en skvätt av originalfärgen från trädgårdsstationshuset. Jag jämförde den intorkade färgen i locket med min färgkarta och skrev upp koden.

Därefter åkte jag ut till färghandeln med locket och bad dem identifiera färgen utifrån sin färgkarta. Bingo! De valde samma nyans som jag valt. Då lät jag blanda en liter helmatt väggfärg i den kulören.Nu är jag redo!!

Bild

Nu tänker jag (feg som jag är) göra en provmålning på en spillbit. Innan jag stryker på min gräddgula ska jag grunda med Humbrols grå primer (nr1?). Jag tänker faktiskt penselstryka kåken trots att jag numera är airbrushägare. Jag menar, originalet var säkerligen penselstruket.... :?

Vad gäller männen i vita rockar som Tommy fruktade skulle möta mig utanför färghandeln så kom jag att tänka på följande gamla goding: http://www.youtube.com/watch?v=hnzHtm1jhL4


Så här långt har jag nu kommit med själva bygget. Hittills har det gått utan problem, tycker jag.

Bild

Men sedan har vi ju stuprören..... :(

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev: ...blanda en hel liter matt väggfärg i den kulören...-... provmålning på en spillbit.
Vad härligt att det ordnade sig sådär smärtfritt med färgen. :?
Med en sån burk misstänker jag att du kan hoppa över provmålningen, tror nog kanske att det räcker till fler varv... :roll:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Bra jobbat Sture,

Jag måste erkänna att jag hade samma farhågor som Tommy men det gick ju vägen till slut.

Vad gäller din inlagda video så skall du kanske fixa en likadan hatt som killen i videon har knåpat ihop. Den kan vara praktisk när du skall penselmåla stationen, det brukar ju droppa färg så förbaskat. Men skippa hans tröja. Det är nog alltför svårt att måla med ärmarna fastspända på ryggen. :mrgreen:

Lycka till (och glöm inte att visa resultatet).

Jan

PS! Var det på Åsgatan du handlade?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Jan skrev:PS! Var det på Åsgatan du handlade?
Ja, Goodholms Färg.
Jan skrev:Det är nog alltför svårt att måla med ärmarna fastspända på ryggen.
Tss... vi modellbyggare gillar ju utmaningar.... ;)
jogra skrev:Med en sån burk misstänker jag att du kan hoppa över provmålningen, tror nog kanske att det räcker till fler varv...
Planerar att starta serietillverkning, förstår du väl? 8-)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19971
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Papua, Nya Guinea och Dalarna. Ja är det så att årets exotiska kittlare är kannibalism? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Adde Johansson »

Turister som förväntar sig kannibaler i Dalom lär bli besvikna. Vi åt precis upp den sista. :mrgreen:

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av belore »

Jag satt just och funderade var man skulle lägga in länken till Aftonbladests artikel men såg nu att du redan hunnit med detta :D . Jag tänkte att den skulle kunna höra hemma under Kamratföreningen. Där föreslås ju exempelvis reseberättelser hamna och en resa börjar ju oftast med ett tips om att resa någonstans. En idé vore ju faktiskt att starta en tråd med namnet Dalarna ;) ;) där vi kan samla sådana här saker................
/Bertil

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19971
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Turister som förväntar sig kannibaler i Dalom lär bli besvikna. Vi åt precis upp den sista.
Ja men med denna media-drive kommer det väl nya turister till Dalom? Landskapet där man tror att alla människor är goda...

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev:Planerar att starta serietillverkning, förstår du väl?
Var lite det jag antog, vågade liksom inte lägga in en beställning sådär bara... :roll:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Sture Bylén skrev:
Jan skrev:PS! Var det på Åsgatan du handlade?
Ja, Goodholms Färg.
Som Herr Skoller sade i ett YouTube-inslag i en annan tråd, "I thought it enough".
Sture Bylén skrev:
Jan skrev:Det är nog alltför svårt att måla med ärmarna fastspända på ryggen.
Tss... vi modellbyggare gillar ju utmaningar.... ;)
Det är naturligtvis en fördel att du inte hunnit montera fönster och dörrar ännu, för att inte tala om stuprör. Synd på det fina taket bara. ;)
Sture Bylén skrev:
jogra skrev:Med en sån burk misstänker jag att du kan hoppa över provmålningen, tror nog kanske att det räcker till fler varv...
Planerar att starta serietillverkning, förstår du väl? 8-)
Om serietillverkningen blir i skala N så räcker färgen till dubbelt så många stationer. :P

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

Visst ja det var inte matte som var ditt huvudämne Sture.
H0 till N blir väl inte hälften eller :o
Ytan torde bli en fjärdedel och därvid borde färgen räcka ja hur många gånger till? :roll:
Svaret kommer :ugeek:
Puff mitt uppe i räkningen
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"