Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Härligt!!!
Jag kommer på mig själv att jag småmyser framför datorn när dessa trevliga alster visas.
Tack så mycket :-T
/Fredrik

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Tack för generösa kommentarer! :D
Del 2 lägger jag ut i morgon eftermiddag och sista delen spar vi till måndag.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Dags för MJ-inspektionen att ge sig ut på tjänsteförrättning igen.
Ja det var ju ett tag sedan senast, men att det skulle komma en videoserie från Mäster Görans VWJ var nog ingen högoddsare! Mycket trevligt att få bakgrunden till denna anläggning, ska bli väldigt intressant att följa fortsättningen! Betyget kan inte bli annat än fem Plasticard-ark (av fem möjliga), trots att Den Heliga Sturialagen överträddes med hela 45 sekunder! :-T

Och du hade väl den "döda katten" monterad förstår jag, inget vindbrus alls trots att ni höll till uppe på vinden! :-BS
Senast redigerad av Mölle-Mats den 21 aug 2016, 05:26, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Den Heliga Sturialagen överträddes med hela 45 sekunder!
Hmmm i min matematiska begreppsvärld så är "högst 5 minuter" = "mindre än 6 minuter" och då klarar jag mig. ;)
Mölle-Mats skrev:Och du hade väl den "döda katten" monterad förstår jag, inget vindbrus alls trots att ni höll till uppe på vinden!
:lol: :lol: Svårt att neka till att du har dina ljusa ögonblick! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Den Heliga Sturialagen överträddes med hela 45 sekunder!
Hmmm i min matematiska begreppsvärld så är "högst 5 minuter" = "mindre än 6 minuter" och då klarar jag mig. ;)
"Kreativ bokföring" har man ju hört talas om (ägnar jag mig åt själv emellan varven ... :mrgreen: ), men "kreativ matematik" ... :-r2
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Och du hade väl den "döda katten" monterad förstår jag, inget vindbrus alls trots att ni höll till uppe på vinden!
:lol: :lol: Svårt att neka till att du har dina ljusa ögonblick! [JC_doubleup.gif]
Ja, även en blind höna ... :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av SWJ »

Kul att MJ-inspektionen fortsätter att leverera högkvaliativa inslag
med rörliga bilder från MJ-världen. :D :D :D
Jag ser även fram emot ett eller flera inslag från skåne om det är möjligt?
Avståndet till denna avlägsna provins är väl dock en begränsande faktor för
MJ-inspektionens möjligheter till att genomföra ett besök i denna landsände
kan jag tro.
Tommy(SWJ)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

SWJ skrev:Jag ser även fram emot ett eller flera inslag från skåne om det är möjligt?
Avståndet till denna avlägsna provins är väl dock en begränsande faktor för MJ-inspektionens möjligheter till att genomföra ett besök i denna landsände kan jag tro.
Ja, han skyller ju gärna på att det ligger så "avsides" - men det har ju faktiskt gjorts ett nedslag i fagra Skåneland för cirka ett år sedan när det gjordes ett tillslag hos järnvägsmuséi-legenden "LOK". Och herr Bylén har en stående inbjudan om fri logi och måhända även förplägnad (dock inte av Mönethorpska kvaliteter) här på Möllty Towers! Jag lovar att du ska slippa kinesa i en hängkoj i Sturhytten, Snickarbo- alt Parillien-sviterna står redo och väntar på dig! :-CO

Intressanta och välbyggda anläggningar att inspektera finns det ju gott om i den här landsdelen, jag har själv haft förmånen att se några stycken men vet att det finns åtskilliga fler. Och ett hot om modelljärnvägsinspektion kanske rent av skulle få mig att få "tummen ur" och fixa till den där "halvfärdiga" anläggningen som jag köpte på mig i våras (allt material som krävs- och mycket mer därtill - finns nog redan på hyllorna) ... :?

Och om du (mot förmodan) skulle vilja göra en rejäl utmananade vindtünnelen-test av din döda katt, så finns här ju goda möjligheter till det med! :mrgreen:

Så vad väntar du på, Sture? :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

SWJ skrev:Jag ser även fram emot ett eller flera inslag från skåne om det är möjligt?
Igen!??
MJ-inspektionen publicerade tre Skåne-filmer i fjol. Två från järnvägsmuseet i Ängelholm och en från LOK:s hemmabana. Ett ganska väl tillgodosett landskap, tycker jag. ;)

Nu kör vi VWJ nummer 2.


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Inte blir man besviken direkt ...

Och fippelbangård, det är rätta takter Göran! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
SWJ skrev:Jag ser även fram emot ett eller flera inslag från skåne om det är möjligt?
Igen!??
MJ-inspektionen publicerade tre Skåne-filmer i fjol. Två från järnvägsmuseet i Ängelholm och en från LOK:s hemmabana. Ett ganska väl tillgodosett landskap, tycker jag. ;)
Finns oerhört mycket mer här att dokumentera, så det är bara att återvända! :-BS
Sture Bylén skrev:Nu kör vi VWJ nummer 2.
Här hjälper ingen "kreativ matematik" i världen, 6 min 54 sek är ju nästan 7 minuter - och ett klart brott mot Den Heliga Sturia-lagen!!! Så kom inte och klaga på lååååångfilmer från andra producenter i framtiden ... :mrgreen:

Men vad har hänt med herr Bylén - inte en enda liten sekvens från trä- och styrénbyggnadsavdelningen i Mäster Görans verkstad, men däremot en mycket djupgående studie av verkstadsdelen för byggnad av niträknarmässigt korrekta mässingmodeller av lok och vagnar!?! :shock: Kan man börja ana ett litet försiktigt närmande av en annan gren av MJ-hobbyn hos producenten?

Ett mycket trevligt och überpedagogiskt framställt avsnitt (men vad annat att vänta när det är förfärdigat av tvenne gentlemen från skolans värld!?!), betyget blir förstås fem tryck på nitpressen i bara mässingen (av fem möjliga)! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Inte blir man besviken direkt ...
Det tackar vi för! :D
Mölle-Mats skrev:Här hjälper ingen "kreativ matematik" i världen, 6 min 54 sek är ju nästan 7 minuter - och ett klart brott mot Den Heliga Sturia-lagen!!! Så kom inte och klaga på lååååångfilmer från andra producenter i framtiden ...
Nja..det viktiga är förstås inte att filmen är max 5 minuter utan att den känns som max 5 minuter. Filmer från vissa producenter kan ju vara 15 minuter men kännas som minst 30. :mrgreen:
Mölle-Mats skrev:Men vad har hänt med herr Bylén - inte en enda liten sekvens från trä- och styrénbyggnadsavdelningen i Mäster Görans verkstad, men däremot en mycket djupgående studie av verkstadsdelen för byggnad av niträknarmässigt korrekta mässingmodeller av lok och vagnar!?! Kan man börja ana ett litet försiktigt närmande av en annan gren av MJ-hobbyn hos producenten?
Nej då, men jag räknade med att styrénavdelningen skulle bli ordentligt dokumenterad på Mönethorp. Men filmaren där föredrog som synes nedan att filma något helt annat.


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Här hjälper ingen "kreativ matematik" i världen, 6 min 54 sek är ju nästan 7 minuter - och ett klart brott mot Den Heliga Sturia-lagen!!! Så kom inte och klaga på lååååångfilmer från andra producenter i framtiden ...
Nja..det viktiga är förstås inte att filmen är max 5 minuter utan att den känns som max 5 minuter. Filmer från vissa producenter kan ju vara 15 minuter men kännas som minst 30. :mrgreen:
Ja du har då en sjusärdeles förmåga att vända till dina egna misstag, så att de kan skyllas på mig (som vanligt) ... :evil:
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Men vad har hänt med herr Bylén - inte en enda liten sekvens från trä- och styrénbyggnadsavdelningen i Mäster Görans verkstad, men däremot en mycket djupgående studie av verkstadsdelen för byggnad av niträknarmässigt korrekta mässingmodeller av lok och vagnar!?! Kan man börja ana ett litet försiktigt närmande av en annan gren av MJ-hobbyn hos producenten?
Nej då, men jag räknade med att styrénavdelningen skulle bli ordentligt dokumenterad på Mönethorp. :P
ja, har ju en hel del Gigabytes med Mäster Göran i fokus, när han förevisar fr a hurusom fönsterspröjs drages med dr-gsp-l (nej dragstift ska det förstås vara) och - vad som främst fångade mitt intresse - hur modellhus kan väderbitas (vvilket nog kan tillämpas i väldigt snarlik form på även lok och vagnar)!

Men om de ska publiceras vete tusan, dels så har ju Göran redan gjort förträffliga instruktionsvideon på temat tidigare, och eftersom jag filmade på fri hand så lär väl produkterna komma att sågas jämte fotknölarna eftersom de är "åksjukeframkallande" ... :=S Så de får nog förbli för mitt egna interna bruk tror jag.
Sture Bylén skrev:Men filmaren där föredrog som synes nedan att filma något helt annat.
"Föredrog" är nog ett väl starkt ord i sammanhanget, men här måste jag faktiskt tillstå att det är en produktion från min hand som - även om den är kort nog för att uppfylla Den Heliga Sturialagen - så känns detta plågsamma ljudförsök som en 2+ timmars Bergman-rulle - minst!!! :=u
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Ahhhh.... Del två sitter som ett fläsklägg. Inte ett öra är torrt!
Härligt att kunna se spårplanen också, tillför alltid lite extra spännande information. Måste säga att Göran gör sig väldigt bra i rutan och han har ju samlat på sig en hel del scenvana så att säga.. i och med både kurser och spelningar. Summeringen så här långt blir jätte enkel; Helt klart 5 gitarrkomp av 5 möjliga! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Dags för tredje och sista delen i videoserien från VWJ.


Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Koster »

Mycket trevligt att följa dessa tre avsnitt från Görans fina anläggning. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av SWB-56 »

Tack Sture och tack Göran [JC_doubleup.gif] :-JJ [JC_doubleup.gif] Det är svårt att hitta ord för att beskriva vad jag känner just nu.
Ni två har "räddat min dag" som det brukar heta - nej inte bara dag, betydligt längre. Jag säger bara: Mer av detta till folket! :-JJ

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Ja, det är bara att hålla med föregående talare. Det här "gjorde definitivt min dag" också, trevligt att se ytterligare ett avsnitt från en väldigt trevlig bana. Härligt också att se att det inte är alltid som tågen går som man vill.. Precis som i verkligheten. Tack Sture för ännu en fin produktion och tack Göran för att vi fick titta in! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Videon uppfyllde högt ställda förväntningar, men så bör det väl vara med två av hobbyns ambassadörer i farten.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av S Johansson »

Tack! Det var en fin serie från en fin liten bana. Avsnitten hade gärna kunnat vara längre. Ser fram mot nya upptåg uti bygderna!
/SJ

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Ännu ett mycket trevligt avsnitt från en mycket fin och välbyggd anläggning - helheten med alla fina byggnader och landskapet är ju utsökt! Och här fanns ju massor av detaljer att gapande beundra. [JC_doubleup.gif]

Kopplen på vagnarna var ju en sådan (här har du något att inspireras av Sture - nu när alla byggnaderna och landskapet i Morshyttan/Rossberga är "färdigt" så borde du göra något åt de där "meterlånga" avstånden mellan vagnarna på dina tåg, som passagerarna tvingas hoppa över när de ska gå mellan vagnarna! :mrgreen: ).

Skrotbilarna bakom ladan en annan, så här såg det ju ut på landsbygden förr innan "Skrot-Pelle" började härja - när det gamla bilöket gav upp så ställde man helt enkelt skrället åt sidan och skaffade ett annat gammalt ök (som rätt snart fick göra det förra sällskap osv).

Om jag nu skulle drista mig till att komma med lite kritik (hoppas den ses som konstruktiv och levererad i största välmening), så är det att denna fina anläggning borde kompletteras med fler kontaktledningsstolpar. Jag lyckades bara se en enda i den avslutande sekvensen när Hg-loket kom körandes ...

Jag har full förståelse för att man skippar själva kontaktledningen, om den skulle vara skalenlig så skulle den väl knappt synas för blotta ögat (och säkert bara ställa till med en massa besvär genom att gå av vid minsta beröring), och de grova ledningar som marknaden erbjuder (där väl Märklins gamla "balkar" är det värsta skräckexemplet) skulle ju bara förstöra det visuella intrycket - men stolpar (och kontaktledningsbryggor vid lite större stationer) bör man väl ha om man kör med ellok tycker jag.

Och Sture, raljera lagom över den bristfälliga tillförlitligheten när man kör "analog likström" - det fungerar inte ett dugg bättre hos mig med diigtal drift på Märklins oförtjänt till skyarna höjda C-räls ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Göran T »

Hej byggarbröder.
Först och främst ett stort TACK till Sture för ett förtjänstfullt arbete med kamera och klippning. Tyvärr är det ju så - det vet alla ni som kryper intill era alster med kameran - små missar och fadäser avslöjas brutalt! Vi är ju dessutom uppfostrade att "Finna fem fel", något som jag försöker bortse ifrån men som sitter allt för djupt för att helt glömmas bort. Visst hittar jag massor skavanker och ofullständigheter på min egen bana men varför räkna upp dem här? Jag vet vilket arbete som återstår och vad som behöver göras.
Bland annat återstår ett försvarligt antal byggtimmar framöver innan jag kan säga att stationen Rödesund är "färdig" med allt vad det innebär i form av stationshus, posthus, järnvägshotell, Konsumbutik och bostadshus, stora som små. Och visst Mats, ska det upp både kontaktledningsstolpar och bryggor innan jag är nöjd; allt material till detta ligger bara och väntar. Återstår att hårdlöda ihop de snygga grejerna från Sven-Olof på Entec.

Så kanske får jag, om något år eller två be MJ-inspektionen göra en ny roadtrip söderöver för en "VWJ - revisited". Tills dess skall jag också ha gjort rent inte bara banan, utan även hjulen på Ybo5p:n :-r2
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Göran T skrev:... Och visst Mats, ska det upp både kontaktledningsstolpar och bryggor innan jag är nöjd; allt material till detta ligger bara och väntar. Återstår att hårdlöda ihop de snygga grejerna från Sven-Olof på Entec.

Så kanske får jag, om något år eller två be MJ-inspektionen göra en ny roadtrip söderöver för en "VWJ - revisited".
Ante mig, kontaktledningsstolpar och bryggor kommer verkligen att bli pricken över i på den här fantastiskt fina banan! [JC_doubleup.gif]

Men varför "bara" en "MJ-inspektion revisted" framöver? Det skulle ju vara väldans smutt om ett besök i. r. l. kunde läggas in som en delaktivitet i nästa års modellbyggarhelg!
Also sprach der Matserschmitt!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Göran T »

Mölle-Mats skrev:Men varför "bara" en "MJ-inspektion revisted" framöver? Det skulle ju vara väldans smutt om ett besök i. r. l. kunde läggas in som en delaktivitet i nästa års modellbyggarhelg!
Tankar på en sådan inledande kick-off vid VWJ finns Mats och väcktes redan vid årets träff. Lite tidigare samling än vad som varit brukligt och därefter, när alla sett sig mätta och törst och hunger börjar göra sig påminda, fortsatt färd till Mönethorp. Ett sådant besök skulle för min egen del vara att "binda ris till egen rygg" och öka byggfarten ytterligare. För inför finbesök så vill man ju alltid göra lite till. Och lite till....lite till...
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

ja vad mer kan man säga..jo att det var ett mycket proffsigt inslag både från den Framför kameran (Göran) till den Den bakom kameran (Sture)
ett mycket stort TACK

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Det är nästan så man längtar till det format som Great Model Realroads hade; timslånga videofilmer som visade alltifrån trafik på den filmade anläggningen till intervjuer av ägaren, och i förekommande fall, "workshops" där t ex Lou Sassi beskrev hur han gjorde sin "ground goop" och liknande.

Huromhaver, som svenskt initiativ är väl Modelljärnvägsinspektionen helt unik! Heder åt Stures initiativ, och likaså åt Görans berättelser om sin fina anläggning!

Tillägg: Allen Keller hette producenten av ovannämnda filmer. Som, sorgligt nog, upphörde med sin verksamhet 2011.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Minsann, en mycket trevlig liten serie! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Man tackar återigen för alla vänliga ord. Inspirerande, så klart! :D
Om allt går enligt beräkningarna så kommer ytterligare ett par små filmer framöver. Inga "trilogier", men ett par en-avsnittare. Jag kommer att ha lite mera tid för filmning nu när min anläggning är "färdig". Färdigt är även manuset till min bok "Min väg till Morshyttan - om modellbygge med förebild". Nu har jag vältrat över text och bilder på Jocke Sannagård så nu vilar det på honom att få till något säljbart av materialet.

Och ja, jag kan förstås inte låta bli att kommentera följande:
Mölle-Mats skrev:Och Sture, raljera lagom över den bristfälliga tillförlitligheten när man kör "analog likström" - det fungerar inte ett dugg bättre hos mig med diigtal drift på Märklins oförtjänt till skyarna höjda C-räls ...
Jo...Eh... Har du kollat så att du inte har kopplat körströmmen i mikrofonuttaget?? :mrgreen:

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev:har tid för filmning nu när min anläggning är "färdig". Färdigt är även manuset till min bok "Min väg till Morshyttan - om modellbygge med förebild". Nu har jag vältrat över text och bilder på Jocke Sannagård så nu vilar det på honom att få till något säljbart av materialet.
Se där, också manuset klart, det lyfter man ju på hatten för, gott jobbat! :-T
Jisses vad du nu skall vanka fram å åter i huset, ner i källarn, upp på vinden och inte veta vad du skall lägga händerna på... :lol:
Men du, Sture, du menar alltså att du har övat genom modellbyggandet såpass att det nu inte blir nåt ¨gör om, gör rätt¨med boken då? :-r2
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:Men du, Sture, du menar alltså att du har övat genom modellbyggandet såpass att det nu inte blir nåt ¨gör om, gör rätt¨med boken då?
Jodå, jag misstänker att det blir en del bollande fram och tillbaka med förändringar, strykningar och tillägg. Förhoppningsvis ska det väl ändå inte bli så betungande så att det blir som att skriva om hela boken. Men man vet ju aldrig - min erfarenhet i bokbranschen är ju obefintlig...... :(

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Ibland upptäcker man att besökare i Lilla Morshyttan har specialkunskaper på något område. För ett tag sedan hade jag besök av en skogsmästare som heter Hans Brandt. Han hade vissa synpunkter på virkestravarna på min anläggning och berättade om en trevlig undervisningsfilm han sett under sin utbildning på 70-talet.

För ett par dagar sedan fick jag ett mejl ifrån honom med en Youtubelänk till denna film som han lyckats leta fram. Något årtal för filmen har jag inte lyckats hitta, men jag gissar att den bör vara från ungefär 1960. Filmen är mycket sevärd även även om man inte är speciellt intresserad av skogsbruk. Andan i filmen tycker jag är: ”Med tålamod och rätt pedagogik kan man få motsträviga bönder att acceptera metoder som alla tjänar på och som hjälper oss att tillsammans bygga välfärdssamhället.”

Kasta gärna ett öga på filmen. Kanske någon är bättre än jag på att datera den.


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: Kasta gärna ett öga på filmen. Kanske någon är bättre än jag på att datera den.
Även om jag inte har tid att detaljgranska alla knappa 25 minuterna av filmen, så har jag gjort några snabba stickprovsnedslag i den i syfte att se om jag kan hjälpa till med dateringen. Och se - där var det ju träff ganska omgående i och med att den grå SAAB 92 B 52-55 som tillsyningsmannen (eller vad han nu hade för titel) färdades i förekommer rätt frekvent i bild. Så min gissning är att filmen är inspelad någonstans kring mitten av 50-talet, men det kan ju förstås vara även några år senare (kanske 1959 rent av?).

Timmerbilarna kan väl också vara till hjälp för dateringen antar jag, men där är mitt "värdelösa vetande" alltför begränsat för att vara till någon verklig hjälp! Men det är väl en Volvo Titan (föregångaren till N 88) som skymtar förbi i någon sekvens tror jag, men när jag googlar på dem så ser jag att de lanserades redan 1951, så den är väl inte till mer hjälp med dateringen.

Ett härligt tidsdokument som triggade igång en massa minnen, t ex när jag "hjälpte" "storbonn" dännä hämmavid - Alfred Israels - med skogsarbetet med hästen Lotta som dragare i början av 60-talet i Risby-skogarna! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Timmerbilarna kan väl också vara till hjälp för dateringen antar jag,
Ja, det ska bli kul att se om någon lastbilsexpert kan sprida mera ljus över dateringen
Mölle-Mats skrev:Ett härligt tidsdokument som triggade igång en massa minnen, t ex när jag "hjälpte" "storbonn" dännä hämmavid - Alfred Israels - med skogsarbetet med hästen Lotta som dragare i början av 60-talet i Risby-skogarna!
Sannerligen - exakt som barndomens Rossberga.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

runt 50 början av 60 talet.......props(stolpar) högg dom väl under 50 talet till engelska kolgruvor som stöttor i gruvgångarna...är vad jag hört när man
var liten(o det var väl inte så länge sedan) :-r2

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Props fraktades i varje fall under hela 50-talet med göta kanalskutor, så jag tror som Sture att det likaväl kan vara, i varje fall bortåt, 1960.

En fullkomligt underbar film! ALLA som ska avbilda timmertransporter under den era när O-vagnar regerade de svenska järnvägarna, bara MÅSTE se den här filmen! En värdig pendang till tyvärr nyligen hädangångne Leif Palms artiklar i Krister Brandts årsböcker och AoH om Götafors massafabrik i Vaggeryd! Stort tack Sture!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Props fraktades i varje fall under hela 50-talet med göta kanalskutor, så jag tror som Sture att det likaväl kan vara, i varje fall bortåt, 1960.
I min barndom på 1960-tallet var det børs- og markedsnoteringer om formiddagen på NRK-radio (det fantes forøvrig bare NRK og Motala). Et fast innslags var "props Newcastle, 4,45, opp fire" (tallene er fiktive). Det tok lang tid før jeg forstod hva dette var for noe merkelig ... :-nord

Man ser for seg bøndene strøk til skogs med motorsagen når radioen meldte at "props" var "opp fire" :-T

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

det fantes forøvrig bare NRK og Motala
Motala upphörde nog att figurera tidigare i utropen, men radiomasterna fanns förvisso kvar, även om de efterträddes av nya vid Orlunda utanför Vadstena någon gång i slutet av 1960-talet (?).

Helt OT, men när jag gick i gymnasiet i Motala hände det sig att en skolkamrat klättrade upp i en av de gamla masterna (som fanns i närheten av skolan) och lät veckla ut en stor flagga på vilken det stod "Alkoholsyndikalisterna". Det blev en spännande tid med polisförhör på skolan, och ingen visste förstås någonting alls om vad som hade hänt ...

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Claes Lislerud »

Otroligt vad mycket man lär sig om när man håller på med mj! Det här var en kul och interessant film. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Trevligt att titt in här och se så mycket härligt och matnyttigt!
hälsar, blöjbytaren

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Här kommer rälsbussen. Med sin glada färg är den en prydnad i det svenska sommarlandskapet. (Beklagar den dåliga skärpan, dock.)

Bild

Rälsbussen är en skapelse med tungt mässingsunderrede från Anders Hildorsson. Den har alltid funkat utmärkt och gör det även nu. I samband med att jag skaffade min Mobile Station lät jag digitalisera en del gamla lok, och så även denna rälsbuss. Den funkar utmärkt även i digitaliserat skick, men notera kablarna innanför fönstren. :evil:


Bild


Hm...kanske svårt att gömma kablarna men varför använde man i så fall knallvita kablar? :? :?


De vita kablarna har irriterat mig i åtskilliga år och nu när anläggningen är ”färdig” kanske det är dags att försöka kamouflera kablarna på något sätt. Min presentation av Morshyttan/Rossberga på nätet började som ett nyårslöfte. Se här: http://www.stinsensforum.se/morshyttan- ... t5090.html
Nu börjar det bli sent på året för nyårslöften men jag ska ändå avge ett:

- Innan den 31 december 2016 ska jag ha lyft rälsbussen av banan, demonterat kåpan och försiktigt, försiktigt målat kablarna svarta. Inte så imponerande kanske någon tycker, men ”under-kåpan-jobb” känns som väldigt djupt vatten för mig..... :oops:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:... kåpan ...
"Vagnskorg" (eller "lokkorg", om det vore ett "riktigt" lok) heter det - inte "kåpan". Men om det vet förstås inte en tåg-anal-fabet som du! :-BS

Dock ett mycket lovvärt initiativ att "maska bort" de nu alltför synliga kablarna! :-T

Och kul med ett avbrott i färgskalan till alla trista fula kantiga dassbruna lok och vagnar som du annars envisas med att hållas med! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

sätt in mörka gardiner eller solfilm så syns inte kablarna :-J

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:fula kantiga dassbruna lok och vagnar som du annars envisas med att hållas med!
....sa han vars favoritkulör är den muntert ånglokssvarta. :mrgreen:
ford1929 skrev:sätt in mörka gardiner eller solfilm så syns inte kablarna
Om jag kör alla tre varianterna så bör resultatet bli rätt övertygande. ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:fula kantiga dassbruna lok och vagnar som du annars envisas med att hållas med!
....sa han vars favoritkulör är den muntert ånglokssvarta. :mrgreen:
:-T

Och glöm nu för allt i världen inte de färgglada røde-og-hvide skorstensbånden! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Hvorfor bare rød og hvid? Skorstenbånd kom i mange glade farver (men ikke gul og orange):

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

tågtyckarn

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av tågtyckarn »

Och vad brukar MölleMats säga i dessa situationer. Gör....... :-Dia

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Om man inte vetat bättre skulle man nästan tro att de färgglada skorstensbanden har samband med att Danmark skulle vara en sjöfartsnation ... :-r2

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Och vad brukar MölleMats säga i dessa situationer. Gör....... :-Dia
Icke sa Nicke, jag ska bara ha DSB Damplokomotiver i min ansamling (än så länge i alla fall) - och då är det förstås de røde og hvide skorstensbånden som gäller! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Erlind »

Sture Bylén skrev: Hm...kanske svårt att gömma kablarna men varför använde man i så fall knallvita kablar? :? :?

De vita kablarna har irriterat mig i åtskilliga år och nu när anläggningen är ”färdig” kanske det är dags att försöka kamouflera kablarna på något sätt. Min presentation av Morshyttan/Rossberga på nätet började som ett nyårslöfte. Se här: http://www.stinsensforum.se/morshyttan- ... t5090.html
Nu börjar det bli sent på året för nyårslöften men jag ska ändå avge ett:

- Innan den 31 december 2016 ska jag ha lyft rälsbussen av banan, demonterat kåpan och försiktigt, försiktigt målat kablarna svarta. Inte så imponerande kanske någon tycker, men ”under-kåpan-jobb” känns som väldigt djupt vatten för mig..... :oops:
Nu känner jag (tyvärr) inte mkt till AH-underredet....
Men kanske det kanske vore möjligt att kamouflera ”inredningen” genom att lägga in någon form av förhöjt golv.?? (av sturenplast tx?).
Har sett detta på tx flera av Roco’s tågsätt – där man lagd golvet i nivå strax under fönstren, och därmed dolt all kabel-spagetti, drivning mm….

Det kanske kan verka som ett lite konstigt sätt (ungefär som att bygga en husmodell utan baksida ;) ). Men när modellen rullar ute på anläggningen synes det knappast att det saknas lite utrymme inuti tåget… :-r2

PS: Sen behöver kablarna kanske nog målas svarta ändå – åtminstone vid dom synliga anslutningarna….

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Erlind skrev:Men kanske det kanske vore möjligt att kamouflera ”inredningen” genom att lägga in någon form av förhöjt golv.?? (av sturenplast tx?).
Intressant förslag! Det måste jag kolla. [JC_doubleup.gif]
Erlind skrev:Det kanske kan verka som ett lite konstigt sätt (ungefär som att bygga en husmodell utan baksida)
Konstigt?? Helt naturligt tycker jag. :?

Då får jag alltså lägga till punkten med extragolvet i min ursprungliga arbetsgång som löd:
1. Lyfta rälsbussen av banan.
2. Demontera kåpan.(Nåja, korgen då... :evil: )
3. Försiktigt, försiktigt måla kablarna svarta.

Det här blir spännande!
Hur långt jag har hunnit? Hm... jag jobbar fortfarande med punkt 1. :oops:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: ... Demontera kåpan.(Nåja, korgen då... :evil: )
Sedärja! :-T "Man lär så länge man har elever", som den Gamble Skolläraren sade! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"