Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Idag skulle Morshyttans legendariske stins, Arne Åberg, ha fyllt 100 år. Sonen Per Arne och sonhustrun Gudrun gjorde därför en utflykt till Hedemora för att sätta blommor på Arnes grav.
Heder åt denne hedersmans minne!
Sture Bylén skrev:I samband med detta besökte man också Lilla Morshyttan för slutbesiktning av anläggningen. Jag bifogar här en sida ur min gästbok där det tydligt framgår att besiktningen utföll till belåtenhet. Anläggningen måste härmed anses vara godkänd i högsta instans och utlåtandet vinner omedelbart laga kraft. Fortsatta kritiska synpunkter från forumbröder kommer därför att anses som kväljande av dom, strida mot rättspraxis och (i likhet med tidigare tjyvnyp) totalt negligeras.
Bara att gratulera till godkännandet av den person som väl måste anses ha absolut högsta kompetens i hand när det gäller avbildningen av själva byn med dess bebyggelse och omgivningar.

Men godkännandet gäller förstås inte det rullande materialet vare sig på järn- eller landsvägen, just den detaljen faller ju under en annan sturelsemedlems ansvarsområde att slutbesikta! Men det ber (hotar är väl ett mer adekvat begrepp kanske!?!) jag att få återkomma till ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev:.........................................................................................................
(hotar är väl ett mer adekvat begrepp kanske!?!) jag att få återkomma till ... :-CO
Jag citerar återigen Dickie Dick Dickens, när han fick höra att överste Barbaros Caradossa planerade revolution i Canastarica, "Motsatsen skulle fårvåna mig". :mrgreen:

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:Idag skulle Morshyttans legendariske stins, Arne Åberg, ha fyllt 100 år. Sonen Per Arne och sonhustrun Gudrun gjorde därför en utflykt till Hedemora för att sätta blommor på Arnes grav.

I samband med detta besökte man också Lilla Morshyttan för slutbesiktning av anläggningen. Jag bifogar här en sida ur min gästbok där det tydligt framgår att besiktningen utföll till belåtenhet. Anläggningen måste härmed anses vara godkänd i högsta instans och utlåtandet vinner omedelbart laga kraft. Fortsatta kritiska synpunkter från forumbröder kommer därför att anses som kväljande av dom, strida mot rättspraxis och (i likhet med tidigare tjyvnyp) totalt negligeras.

Bild
ok bra då vet vi...men den andra halvan då av anläggingen ;)

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Den viktigaste uppgiften nu för Sture är väl att hitta tjänstgöringstidtabeller, vilken form av gods som trafikerades i vilka mängder, och tågbildningsplanerna för persontågen / rälsbussarna som passerade, så att passerande tåg på anläggningen blir verklighetstrogna. Här finns ju också utrymme för en del roligt mässingsbygge av lok med tillhörande lödningsarbete mm mm! [JC_doubleup.gif] :-BS

Allt detta kan roa en länge. Jag vet!

Andra sidan är väl närmast lämpad som en "fippel-bangård"!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:...men den andra halvan då av anläggingen ;)
Tre fjärdedelarna menar du väl? :-BS
Johan Molin skrev:Den viktigaste uppgiften nu för Sture är väl att hitta tjänstgöringstidtabeller, vilken form av gods som trafikerades i vilka mängder, och tågbildningsplanerna för persontågen / rälsbussarna som passerade, så att passerande tåg på anläggningen blir verklighetstrogna.
Ja att bara ha några i hast ihopslängda tåg surra runt runt runt som berusade bin på jakt efter flustret blir ju i längden rätt enahanda! :mrgreen:
Johan Molin skrev:Här finns ju också utrymme för en del roligt mässingsbygge av lok med tillhörande lödningsarbete mm mm! [JC_doubleup.gif] :-BS
Absolut!!! Om det nu är så noga med förebildstrogenheten på tresidiga husmodeller, garnskogar och stågräs på ängarna så kan man ju inte i längden negligera förebildsriktiga tågmodeller - det håller inte att köra med mediokra leksaksmässiga "modeller" med t ex ett skalenligt avstånd kring en meter mellan personvagnarna, som passagerarna måste hoppa över med livet som insats om de vill gå till nästa vagn! :=u
Johan Molin skrev:Andra sidan är väl närmast lämpad som en "fippel-bangård"!
Mhm, glöm nu för allt i världen inte en lokstation med vändskiva och "rundremise" för alla de fina mässingmodellerna av ånglok! :-T
Senast redigerad av Mölle-Mats den 13 jul 2016, 11:34, redigerad totalt 4 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Det här är väl t ex en bild som Sture alldeles säker är välbekant med, från Samlingsportalen. Jag får det till minst 5 O-vagnar i rad, under lastning. Hur många gånger i veckan skedde detta? Rangerades vagnarna in i vanliga godståg? Varthän? Osv osv!

Inga sysselsättningsproblem i framtiden heller Sture! :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: Det här är väl t ex en bild som Sture alldeles säker är välbekant med, från Samlingsportalen. Jag får det till minst 5 O-vagnar i rad, under lastning. Hur många gånger i veckan skedde detta? Rangerades vagnarna in i vanliga godståg? Varthän? Osv osv!
Precis, mycket bra påpekande broder Johan! :=KOMP

Och sakkunskapen om hur du ska kunna få till sådana här O-vagnar (förvisso inte i mässing, men icke förty) finns ju inom nära räckhåll - blott några mil bort längs riks-68:an precis framom granridån!
Bild
Johan Molin skrev: Inga sysselsättningsproblem i framtiden heller Sture! :-CO
Nä, nog finns det åtskilligt mer att göra här! De närmaste två decenniernas "pensionärs-fritidssysselsättning" är nog "räddad"! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Mölle Mats skrev Nä, nog finns det åtskilligt mer att göra här! De närmaste två decenniernas "pensionärs-fritidssysselsättning" är nog "räddad"! :-CO
påminner om en tråd http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=42&t=3662

där finns det mycket att göra som pensionär :-BS

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:
Mölle Mats skrev Nä, nog finns det åtskilligt mer att göra här! De närmaste två decenniernas "pensionärs-fritidssysselsättning" är nog "räddad"! :-CO
påminner om en tråd http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=42&t=3662

där finns det mycket att göra som pensionär :-BS
Japp, sysslolös kommer jag inte att bli - problemet är att jag drar igång för många projekt parallellt och måste prioritera ...
Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Pennstativ »

Från mitt håll har anläggningen både godkänts och givits högsta betyg. Detta trots att besiktningsbesök hittills inte genomförts. De bilder och filmer jag sett räcker gott för placering i gruppen WNJ, Ekensholm, Yxkroken m. fl.

Fantastiskt om Ni frågar mig!

Handen på hjärtat - Vem av alla, förutom Sture, kan stoltsera med en bevisligen klar anläggning?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Pennstativ skrev:Från mitt håll har anläggningen både godkänts och givits högsta betyg. Detta trots att besiktningsbesök hittills inte genomförts. De bilder och filmer jag sett räcker gott för placering i gruppen WNJ, Ekensholm, Yxkroken m. fl.

Fantastiskt om Ni frågar mig!

Handen på hjärtat - Vem av alla, förutom Sture, kan stoltsera med en bevisligen klar anläggning?
inte jag i alla fall ,,men kanske om 20 år ;)

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Att skriva att det finns mer att göra handlar givetvis inte om att ringakta det fantastiska arbete Sture har utfört!

Men liksom mammor kan få en förlossningsdepression och det inte är obekant att människor som äntligen lyckats tota ihop ett avhandlingsarbete kan få en "post-disputationsdepression" tror jag risken är densamma för någon som blivit "färdig" med sin modelljärnvägsanläggning.

Så jag ville bara påpeka att det förstås finns mycket roligt att göra även i fortsättningen för att dokumentera den bygd som Sture så förtjänstfullt blåst liv i i lilleputt-skala.

GDG-bussen? Finns det någon gammal turlista från 1959 som visar hur och när den / de gick (kanske uppslag för Jörgen att bygga en buss till?)?
Järnvägen – jag har ju redan nämnt ett antal projekt som kan bringa en många trevliga stunder framöver (alternativt ytterligare gå hår!)?
Lastbilsägare? Vilka var de, vad gjorde de och vilka bilar hade de?
Finns fler radioprogram från 1959 att hitta? Dagsnyheterna t ex? (Man får ju inte förglömma den insats Sture gjort med att samla tidstypiska "artefakter" som pendang till sin anläggning!)

Osv osv osv!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

håller med Johan i detta fall...sen skall väl en hobby inte ta slut för att man byggt tex en modelljärnväg klart,,,finns alltid saker att göra på denna och runt om kring....tycker att Sture gjort ett mycket bra jobb med sin anläggning och dessutom stått ut med oss (även jag inräknad)på detta forum :-T bara det är väl en utmaning och en del av hobbyn ;)

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Kul att se att det spritter till i tråden! :D
Nä, sysslolös behöver man knappast vara....
Min måttliga aktivitet på forumet på senaste tiden beror inte på att jag slöar i fåtöljen eller att jag styrt över till andra aktiviteter. Jag håller ju faktiskt på att skriva en bok i ämnet, även om det på sista tiden inte blivit så mycket skrivande heller.

Huset är nämligen rätt fullt här i Hedemora. På grund av semesterstängt dagis har vi vår äldsta dotter här med sin dotter som fyllde tre år i måndags, med stort kalas och många släktingar på besök. Innan dess var jag förstås tvungen att snickra en födelsedagspresent. (En liten film om denna kommer så småningom.)

Så har vi även våra andra två döttrar boende hemma under sommarlovet. Den ena fyllde år i fredags. Dessutom fyllde min hustru Karin 60 år i lördags.

En tristare grej är att min storebror ligger svårt cancersjuk på Avesta lasarett och väntas lämna oss vilket ögonblick som helst. De senaste två veckorna har jag därför tillbringat ganska mycket tid vid hans sjuksäng. Deprimerande...

Och mitt i allt detta arrangerar Horndals bruksparksförening bruksdagar just den här veckan. Och så har jag förstås också åkt på en rejäl förkylning....

Ja, så är läget, men det kommer väl bättre tider när gräsklipparen möter snöskyffeln igen och man går in och sätter på glöggpanna och tar den varma muggen med sig till datorn och loggar in på Mötesspåret för lite upppiggande munhuggning. ;)

Och visst finns det en del byggidéer i huvudet. Vad säg s t.ex. om den här kåken?

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Vilket utmärkt val med en träkåk, så man inte behöver reta sig på några felaktiga murförband ... :-JJ

Tillägg: Ditt foto var så inspirerande så jag glömde ju det andra du skrev! Jag har en gammal svärfar i samma situation, vilket förtagit en hel del aktivitetslust senaste månaderna, så jag känner varmt med dig och de dina! Alla goda tankar i din tråkiga situation!
Senast redigerad av Johan Molin den 13 jul 2016, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture det är mycket tråkigt att höra om din storebror...så då förstår jag att dina tankar inte är fokuserade på just modellbygge i denna stund
Sture skrev Och visst finns det en del byggidéer i huvudet. Vad säg s t.ex. om den här kåken?
det bygget ser vi framemot....alla sidor


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Riktigt tråkigt att höra om din storebror.
Oscar Zettervall

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Mitt djupa beklagande av din storebrors sjukdom, förstår att du prioriterar att ta vara på de stunder ni har kvar tillsammans.
Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Pennstativ »

Jättetråkigt om brodern. Beklagar detta.
Denna fbskde cancer, och värst är det för anhöriga.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Tack ska ni ha, grabbar!
Johan Molin skrev:Vilket utmärkt val med en träkåk, så man inte behöver reta sig på några felaktiga murförband ...
Jag tycker det är väldigt hänsynsfullt av mig att nu välja en kåk som du kan betrakta mera avslappnat.... ;)
ford1929 skrev:det bygget ser vi framemot....alla sidor
Blir nog inte så lätt, Roger. På de bilder jag har på huset syns tyvärr bara tre sidor. Se nedan. Så det blir ett bygge av klassisk modell!


Bild

Bild

Bild

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Pennstativ »

Den sista bilden var intressant! Tydligen flygfotograferat från hyfsat låg höjd en väldigt blåsig dag. Imponerande skärpa med tanke på omständigheterna och dåtidens kamerateknik. Det brukar vara rejält kyttigt i luften sådana dagar, och då särskilt på lågan med gott om s.k. mekanisk turbulens.

Eller kan det vara så att det som liknar en flagga på bilden, i verkligheten är något som står på marken??
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Om du menar det jag tror så är det ett trädgårdsmöblemang som står på gräsmattan!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:Tack ska ni ha, grabbar!
Johan Molin skrev:Vilket utmärkt val med en träkåk, så man inte behöver reta sig på några felaktiga murförband ...
Jag tycker det är väldigt hänsynsfullt av mig att nu välja en kåk som du kan betrakta mera avslappnat.... ;)
ford1929 skrev:det bygget ser vi framemot....alla sidor
Blir nog inte så lätt, Roger. På de bilder jag har på huset syns tyvärr bara tre sidor. Se nedan. Så det blir ett bygge av klassisk modell!


Bild

Bild

Bild
när det gäller baksidan får du väl köra med 2-3-3-2 metoden på fönsterna ;)
sen en bra länk http://www.flygfotohistoria.se/
Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

när det gäller baksidan får du väl köra med 2-3-3-2 metoden på fönsterna ;)
Oooooh, det blir ju fusk! Det förstår du väl att det blir MYCKET mera verklighetstroget om huset inte har någon baksida alls! :mrgreen:

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:
när det gäller baksidan får du väl köra med 2-3-3-2 metoden på fönsterna ;)
Oooooh, det blir ju fusk! Det förstår du väl att det blir MYCKET mera verklighetstroget om huset inte har någon baksida alls! :mrgreen:
nja fusk vet jag inte att det kan kallas men en ilussion av verkligheten :-CO

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Det ska alltså bli ett diorama-bygge i stil med dina Hedemora-hus?

Har "blåbandlokalen" något med företaget som gör soppor eller kallas den så av någon annan anledning?
Oscar Zettervall

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:när det gäller baksidan får du väl köra med 2-3-3-2 metoden på fönsterna
Med risk för att avslöja total okunnighet får jag erkänna att den metoden känner jag inte till.... :oops:
Johan Molin skrev:Oooooh, det blir ju fusk
Fusk känner jag däremot till. ;)
Asgeir skrev:Det ska alltså bli ett diorama-bygge i stil med dina Hedemora-hus?
Nej, inga fristående dioramor utan en del av min anläggning. Jag har en vision av att bygga ett fantasilandskap på "motstående långvägg" och där placera ut välbekanta byggnader från Rossberga. Blåbandslokalen, förstås, men även Resele-Tidéns diversehandel, småskolan, storskolan, kvarnen/sågen och så huset "Borgs" där farsan föddes för 102 år sedan. Och säkert en hel del annat som jag kommer på när jag väl börjar.
Asgeir skrev:Har "blåbandlokalen" något med företaget som gör soppor eller kallas den så av någon annan anledning?
Nej, det är en gammal folkrörelselokal som i Rossberga också användes som skollokal. Mera info om detta på följande två länkar;

http://www.bylen.se/47806133

http://www.bylen.se/47806123

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture skrev Med risk för att avslöja total okunnighet får jag erkänna att den metoden känner jag inte till.... :oops:
om du ser på framsidan så sitter fönsterna ihop 2 o 3,,,,så baksidan borde se ut 2 3 3 2 fönster,,,nu förstår du eller :?:

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Ok vad roligt att höra om dina planer för resten av anläggningen.
Oscar Zettervall

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

om du ser på framsidan så sitter fönsterna ihop 2 o 3,,,,så baksidan borde se ut 2 3 3 2 fönster,,,nu förstår du eller
Jag förstår Rogers koncept, och har använt liknande lösningar själv ibland (det enda huset på MHJ dock vad jag kan minnas där jag har använt konceptet är baksidan på "Ture och Lisas" lilla gröna hus, där jag bara hade foto föreställande framsida och en gavel, samt en grundritning, vilken bl a gav mig de skeva vinklar det huset hade).

Men tittar man på Stures nästa projekt når ju inte fönstrena "2 + 3" räknat från höger till mitten på huslängan. Först på vänster sida om mitten kommer förstubron med entrén. Gissningsvis blir det nog i så fall mer rätt med "2+3+3+3+2" på baksidan. Eller? (Detta förutsätter givetvis att det inte finns någon bakdörr, vilket man förstås inte kan utesluta!)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av H0n3 »

Sture, du skriver att lokalen också användes som skollokal. Finns det inga interiörbilder från skolan i lokalen? Det borde kunna avslöja fönsterplaceringen på "baksidan".

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev Jag förstår Rogers koncept, och har använt liknande lösningar själv ibland (det enda huset på MHJ dock vad jag kan minnas där jag har använt konceptet är baksidan på "Ture och Lisas" lilla gröna hus, där jag bara hade foto föreställande framsida och en gavel, samt en grundritning, vilken bl a gav mig de skeva vinklar det huset hade).
hmmmm ;)

sen kan det vara så att man hade avvikande fönster på baksidan...först spetsiga 2-3 fönster i den högra delen...sen normal i den vänstra :?:

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Det känns som om idén faller redan med första bilden! Här finns ju uppenbarligen någon form av utbyggnad precis i ändan av långsidan, sannolikt med den dörr jag hade lite misstankar om skulle finnas.

Om vi antar att de fönster vi ser på framsidan är fönster till någon form av samlings-/skollokal, då ligger det ju nära tillhands att tro att de fönstrena har sin motsvarighet på baksidan. Men därefter blir det svårspekulerat ...

När jag nu ser den här bilden undrar jag om inte det i själva verket är entrédörren som är på det vi trott vara baksidan, och således är det i själva verket framsidan. Då är ju den sida vi vet något om baksidan! Ähum, nu blir det intressant, Sture har aldrig sagt någonting om att han inte vill gestalta framsidor, bara att han struntar i baksidorna ... :-CO :shock: :shock: :shock:

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Kul att lokalen engagerar forumfolket. Eller är det lokalen som engagerar? Jag tycker att det verkar vara de eventuella fönstren på baksidan som engagerar mest.

Jag kan berätta att lokalen finns kvar mitt i byn men den är nu privatägd och kraftigt omgjord efter detta behov. Eftersom min kompis Leif bodde i lokalen har jag tydliga minnen av huset, men jag har inga minnen av fönsteröppningar på baksidan. Eventuellt fanns där några blindfönster. Det finns dock gott om folk i byn som känner till kåken så det skulle säkert gå att få reda på hur det ligger till (om jag brydde mig om det ) innan bygget startar (om något decennium...)
H0n3 skrev:Sture, du skriver att lokalen också användes som skollokal. Finns det inga interiörbilder från skolan i lokalen?
Den enda jag hittar är denna, och den är tagen mede ryggen mot den intressanta väggen. För övrigt är det Per Arne Åberg, längst till höger.

Bild

Jag hittade även en exteriörbild tagen från andra hållet. Notera vad perfekt Uno Kallin placerat sitt huvud... ;)

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:Kul att lokalen engagerar forumfolket. Eller är det lokalen som engagerar? Jag tycker att det verkar vara de eventuella fönstren på baksidan som engagerar mest.

Jag kan berätta att lokalen finns kvar mitt i byn men den är nu privatägd och kraftigt omgjord efter detta behov. Eftersom min kompis Leif bodde i lokalen har jag tydliga minnen av huset, men jag har inga minnen av fönsteröppningar på baksidan. Eventuellt fanns där några blindfönster. Det finns dock gott om folk i byn som känner till kåken så det skulle säkert gå att få reda på hur det ligger till (om jag brydde mig om det ) innan bygget startar (om något decennium...)
H0n3 skrev:Sture, du skriver att lokalen också användes som skollokal. Finns det inga interiörbilder från skolan i lokalen?
Den enda jag hittar är denna, och den är tagen mede ryggen mot den intressanta väggen. För övrigt är det Per Arne Åberg, längst till höger.

Bild

Jag hittade även en exteriörbild tagen från andra hållet. Notera vad perfekt Uno Kallin placerat sitt huvud... ;)

Bild
vi vill bara hjälpa forumets "illusionist " så allt går rätt tillväga,,, :-BS
=(inget fusk)

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Sedär, nu har han slagit fast en byggtidtabell med, den får man väl säga att den inte var så särdeles tight, förutom då att han valt vilket som är följande motiv. Och motivet, det blir nog säger bra om det byggs samtidigt som glöggpannan puttrar.... Bild :=Koko :lol:

Och Sture, du kan nog få lov att framföra lite sena varma gratulationer till din Karin! Bild
Nu har ju även hon lov att köra lite fortare. :D


Varma tankar går till er angående din bror.
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:vi vill bara hjälpa forumets "illusionist " så allt går rätt tillväga,,, =(inget fusk)
Åh... man tackar för denna osjälviska omtanke! ;)
jogra skrev:Sedär, nu har han slagit fast en byggtidtabell med, den får man väl säga att den inte var så särdeles tight,
Den typen av "öppen tidtabell" ska hädanefter bliva min musik. Det är alldeles för stressande med ständigt dessa nyårslöften. :D
jogra skrev:det blir nog säger bra om det byggs samtidigt som glöggpannan puttrar
Om byggandet vill jag inte avge några löften, men gärna om glöggpannan.... ;)
jogra skrev:Och Sture, du kan nog få lov att framföra lite sena varma gratulationer till din Karin!
Skall framföras! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:
ford1929 skrev:vi vill bara hjälpa forumets "illusionist " så allt går rätt tillväga,,, =(inget fusk)
Åh... man tackar för denna osjälviska omtanke! ;)
jogra skrev:Sedär, nu har han slagit fast en byggtidtabell med, den får man väl säga att den inte var så särdeles tight,
Den typen av "öppen tidtabell" ska hädanefter bliva min musik. Det är alldeles för stressande med ständigt dessa nyårslöften. :D
jogra skrev:det blir nog säger bra om det byggs samtidigt som glöggpannan puttrar
Om byggandet vill jag inte avge några löften, men gärna om glöggpannan.... ;)
jogra skrev:Och Sture, du kan nog få lov att framföra lite sena varma gratulationer till din Karin!
Skall framföras! [JC_doubleup.gif]

Tack det var så lite så :-CO

Roger(Forden)
Roger(Forden)

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av SWJ »

Sture Bylén skrev:Nej, inga fristående dioramor utan en del av min anläggning. Jag har en vision av att bygga ett fantasilandskap på "motstående långvägg" och där placera ut välbekanta byggnader från Rossberga. Blåbandslokalen, förstås, men även Resele-Tidéns diversehandel, småskolan, storskolan, kvarnen/sågen och så huset "Borgs" där farsan föddes för 102 år sedan. Och säkert en hel del annat som jag kommer på när jag väl börjar.
Spännande projekt. :D
Tommy(SWJ)

tågtyckarn

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av tågtyckarn »

Och nu över till dom verkligt viktiga frågorna. Hade alla randiga strumpor på 50talet. :-J

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av thorpe »

tågtyckarn skrev:Och nu över till dom verkligt viktiga frågorna. Hade alla randiga strumpor på 50talet. :-J
Nej, röda strumpor och matchande röd näsduk i bröstfickan var OHYGGLIGT viktiga. Gärna kombinerat med skor av modell "myggjagare" vilket gjorde att du med lätthet kunde skruva tomflaskorna i folkparken åt vilket håll som helst. :-JJ

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

thorpe skrev:Nej, röda strumpor och matchande röd näsduk i bröstfickan var OHYGGLIGT viktiga. Gärna kombinerat med skor av modell "myggjagare" vilket gjorde att du med lätthet kunde skruva tomflaskorna i folkparken åt vilket håll som helst.
Ett stycke av den svenska folksjälen.... [JC_doubleup.gif]

Nu till en annan sak:
Bra reportage från Modelljärnvägens hus i Dagens Nyheter idag.

När Modelljärnvägens hus var på tapeten på nätet för något år sedan kom några sura kommentarer om att det man visade upp inte var riktigt "verklighetstroget". Må så vara att det inte är något Pendon eller Milton, men det vimlar av roliga aktiviteter och här får de yngsta möjlighet att själva köra tåg, vilket säkert är positivt för hobbyns nyrekrytering. Barn vill att det ska "hända saker". Att ett gammalt ånglok har korrekt hjuldiameter och att en boxningsmatch sändes på Radio Luxemburg i stället för SR är inget som fängslar de små. Då tröttnar de på några minuter.

Nej, på Modelljärnvägens hus händer det saker! Ett perfekt mål för en familjeutflykt, m.a.o.

Trevligt dessutom med en reporter som verkar förstå hobbyns själ och inte försöker göra sig lustig.... [JC_doubleup.gif]

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Jag läste reportaget nu på morgonkvisten. Det här väckte betydligt mer genklang hos mig än de korkade reportrarna på TV4. Niklas Wahllöf har precis som du skriver Sture, närmat sig något av modellbyggandets "själ".

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Hoppsan!
Vid skanningen råkade jag kapa en del av artikeln.
Den kommer här. Föredömligt, som sagt!

Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Jo, det där var ju en trevlig artikel.

Men, vet inte varför du skriver om SR där ovanför Sture, ser du inte att det står VR på loket.... :shock:




:-BS
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Mycket trevlig artikel!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Arne Lindgren »

Blåbandslokalen.
Blåbärssoppan till vasaloppet?

Och beklagar om bror din. :(

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Dags för MJ-inspektionen att ge sig ut på tjänsteförrättning igen.


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Jag kan bara buga och säga tack så hemskt mycket, både Sture och Göran, mycket kära goda mj- kompisar! Ska bli väldigt trevligt att följa de fortsatta avsnitten fråm Mj- Inspektionen! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Mycket trevligt inslag...skall bli kul att se fortsättningen [JC_doubleup.gif]

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"