Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Nu löser snart både lågnivå och högtryckskontrollen. :=f :D :=f :-CO :=Koko :=u

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Får nu inte ens Sture och jag ha ett lågmält, humanistiskt bildat och akademiskt insiktsfullt samtal på forumet utan att det plötsligt ska dyka upp belackare? Såna ohyfsade kommentarer trodde jag var förbehållna andra mj-mötesplatser i eterrymden! :mrgreen: :=u :? :-CO

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Ja ha' Hvem er rookie, her? :o

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Allvarligt talat, Janne Gissberg framstår ju, ju mer och mer av honom som man ser, som Sveriges skarpa svar på Josef Brandl ... [JC_doubleup.gif] :-JJ

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Jag citerar mig själv: Uno Milton och Janne Gissberg. Vi vanliga dödliga får sikta in oss på att fajtas om tredjeplatsen.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av HLS »

Du glömde Gordon Gravett, George Sellios, Roye England, John Allen, listan fortsätter ...
Fajten kommer snarare att handla om tjugonde eller kanske femtionde plats.
Ber om överseende om jag räknade upp mästarna i fel ordning ellet glömde någon väsentlig spelare som med naturnödvändighet borde varit med.
Den korta listan skall ses som en illustration, inget annat.
Jag är också djupt imponerad av Jan Gissbergs modellbyggeri. Somliga är helt enkelt mer begåvade. Hatten av!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Alla är ju dessutom begränsade av sin tids material. Det jag kan tycka är extra imponerande är det arbete man på Pendon-anläggningen lägger ner på att utveckla tekniker "från scratch". Som Roye Englands (?) otroliga murgröna, klippt blad för blad. Eller grästekniken. Ingen statisk gräsmaskin här inte! Man limmar fast "rörmockar-hampa" i vitlim, färgar in den och klipper den till rätt längd. En lätt jobbig teknik om man ska åstadkomma ett kvadratmeterstort ängsområde!

Inte för att förta de otroliga insatser alla övriga nämnda mästare bidragit med! Det är nog som sagt inte en trejdeplats vi vanliga dödliga slåss om ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

HLS skrev:Du glömde Gordon Gravett, George Sellios, Roye England, John Allen, listan fortsätter ...
OK, jag höll mig bara inom Sveriges gränser. Malcolm Furlow, Guy Williams, ett gäng av författarna på Wild Swan och en massa namn jag inte kommer på just nu får väl också vara med annars.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev: och gav honom många, som jag tyckte, nyttiga tips om naturlikt landskapande.
Så trevligt besök du haft!

Å du tror att han lyssnade på vad du hade att komma med också...? :-r2




:mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Dels tror jag att Janne är en belevad herre,dels tror jag att han är klok nog att inse att det vore meningslöst att säga emot. Du vet, "Emot barn och vaddetnuvarförnågot kämpar gudarna förgäves"! ... :-r2

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

PeO skrev:
HLS skrev:Du glömde Gordon Gravett, George Sellios, Roye England, John Allen, listan fortsätter ...
OK, jag höll mig bara inom Sveriges gränser. Malcolm Furlow, Guy Williams, ett gäng av författarna på Wild Swan och en massa namn jag inte kommer på just nu får väl också vara med annars.
En till här;
http://www.nevard.com/index.html
En av de allra bästa! [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:Å du tror att han lyssnade på vad du hade att komma med också...?
Johan Molin skrev:Dels tror jag att Janne är en belevad herre,dels tror jag att han är klok nog att inse att det vore meningslöst att säga emot. Du vet, "Emot barn och vaddetnuvarförnågot kämpar gudarna förgäves"! ...
I dessa inlägg tycker jag mig spåra en viss misstro vad gäller min tidigare beskrivning av besöket... :( :(

tågtyckarn

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av tågtyckarn »

Hetsa inte upp dej Sture, Det blir värre. :-BS :-BS :-BS :-BS

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

tågtyckarn skrev:Hetsa inte upp dej Sture, Det blir värre.
Tvivlar inte ett ögonblick....

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av HLS »

1956 skrev:
PeO skrev:
HLS skrev:Du glömde Gordon Gravett, George Sellios, Roye England, John Allen, listan fortsätter ...
OK, jag höll mig bara inom Sveriges gränser. Malcolm Furlow, Guy Williams, ett gäng av författarna på Wild Swan och en massa namn jag inte kommer på just nu får väl också vara med annars.
En till här;
http://www.nevard.com/index.html
En av de allra bästa! [JC_doubleup.gif]
Läs Model Railway Journal!
Bättre investering än att prenumerera på dagstidningen, utan konkurrens!
;-)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara hålla med! Dock är man så väl förspänd här i sydstaterna att den alltid finns på Pressbyrån på Malmö C, varför jag är hängiven lösnummerköpare ( vilket fick mig att tänka på att "Garnridån" är väl Sveriges motsvarighet till the Mason - Dixon Line? :-CO ) ...

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:...vilket fick mig att tänka på att "Garnridån" är väl Sveriges motsvarighet till the Mason - Dixon Line? :-CO ) ...
Det är väl Kilsbergen som är den södra delen av "Garnridån". Herr T Ehrenmark skrev någonstans att i hans barndoms Örebro talade man om de "Blå bergen" och att norr där om började Norrland. :-J

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

OK! Torsten E var ju en insiktsfull person. ("Vår boxer vet sin plats i köket. Det är på stolen mitt framför leverpastejen ...")

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

HLS skrev:
1956 skrev:
PeO skrev:
HLS skrev:Du glömde Gordon Gravett, George Sellios, Roye England, John Allen, listan fortsätter ...
OK, jag höll mig bara inom Sveriges gränser. Malcolm Furlow, Guy Williams, ett gäng av författarna på Wild Swan och en massa namn jag inte kommer på just nu får väl också vara med annars.
En till här;
http://www.nevard.com/index.html
En av de allra bästa! [JC_doubleup.gif]
Läs Model Railway Journal!
Bättre investering än att prenumerera på dagstidningen, utan konkurrens!
;-)
Ser ut som att vi låst in oss i den anglosachsiska delen av världen, där vi kanske också skulle ha med John & Jane Jacobs och John de Frasynet. Europeiska kontinenten då? Jacques le Plat, Jack Treves & Bernard Junk, den senare tyvärr bara fransktalande, så vår konversation hölls mest till allmäna artighetsfraser och enkel beskrivning, Josef Brandl och Dieter Bertelsmann på den tyskspråkiga kanten. Belgien och Nederland har också visat många goda byggare genom åren.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Åsså masen Byle'n då. [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Gissberg »

Är det något som ska ses här i världen är det herr Byléns egna lekstuga. Där finns allt det som man annars sett på bild och på film samt till jul i adventskalender. Nu fick man se allt på riktigt, och dessutom alla dessa byggnader som stoppats in i glasboxar, dessa bjöds vi på tur att även se i skala 1:1 också. Men då var dom utströdda lite här och var i stan.
Det här med garnar är inte så lätt för nybörjare ska ni veta, först ska man ha tag i lämpligt garn. Hörde med hustrun om hon inte hade någon virkad kofta eller dyligt hon inte behövde men se det gick inte för sig. Hur som helst, fantastiskt trevligt hade vi hos Stures Morshyttan-Rossberga och den lokala ölen går inte av för hackor!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Gissberg skrev:Är det något som ska ses här i världen är det herr Byléns egna lekstuga. Där finns allt det som man annars sett på bild och på film samt till jul i adventskalender. Nu fick man se allt på riktigt, och dessutom alla dessa byggnader som stoppats in i glasboxar, dessa bjöds vi på tur att även se i skala 1:1 också. Men då var dom utströdda lite här och var i stan.
Det här med garnar är inte så lätt för nybörjare ska ni veta, först ska man ha tag i lämpligt garn. Hörde med hustrun om hon inte hade någon virkad kofta eller dyligt hon inte behövde men se det gick inte för sig. Hur som helst, fantastiskt trevligt hade vi hos Stures Morshyttan-Rossberga och den lokala ölen går inte av för hackor!
Jag håller med... Det är fantastiskt! [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Gissberg skrev:Hur som helst, fantastiskt trevligt hade vi
StefanChrister skrev:Jag håller med...
Tack för det, grabbar! :D

.......men utbyggnaden av anläggningen får nog vänta tills jag är klar med det här: http://www.bokforlaget-modellrallaren.s ... n?tm=butik

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

Sture Bylén skrev: .......men utbyggnaden av anläggningen får nog vänta tills jag är klar med det här: http://www.bokforlaget-modellrallaren.s ... n?tm=butik
Trevligt Sture, den ser jag verkligen fram emot! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:
Gissberg skrev:Hur som helst, fantastiskt trevligt hade vi
StefanChrister skrev:Jag håller med...
Tack för det, grabbar! :D

.......men utbyggnaden av anläggningen får nog vänta tills jag är klar med det här: http://www.bokforlaget-modellrallaren.s ... n?tm=butik
Doppresenten klar! Den boken skall vi ha högt på listan [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

1956 skrev:den ser jag verkligen fram emot!
Tack för det, Rikard! Själv ser jag fram emot boken om Mälarviken-Mollsjö. ;-)
StefanChrister skrev:Doppresenten klar!
Ha, ha, så ska det låta! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Oj, nu måste jag göra ÄNNU mera plats i bokhyllan!!!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sjöman...lärare...modellbyggare(filmare) .och nu blivande författare... :-T

det blir väl att gjuta fot o handavtryck på "Möllywood" Walk of Fame :-CO

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Oj, nu måste jag göra ÄNNU mera plats i bokhyllan!!!
Nja...jag är rädd att när du tagit del av mina utläggningar (läs: utpekanden) så hamnar boken i återvinningen..... :oops:
ford1929 skrev:Sjöman...lärare...modellbyggare(filmare) .och nu blivande författare...
Ha, ha där fick du till det. Nästan så att man associerar till "Rosa på bal". ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Nja...jag är rädd att när du tagit del av mina utläggningar (läs: utpekanden) så hamnar boken i återvinningen..... :oops:
Jag är rätt övertygad om att detta blir ett både läs- och bläddervärt alster! Du kan lita på att jag kommer att sälla mig till kundkretsen i varje fall ...

För du menar väl inte att tonen i boken är lika "rå men hjärtlös" som på Mötesspåret??? :-CO :=u

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:du menar väl inte att tonen i boken är lika "rå men hjärtlös" som på Mötesspåret???
Nja.. jag försöker väl lägga band på mig lite grand men en och annan rundpall kan jag förstås inte motstå..... 8-)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Sture Bylén skrev: en och annan rundpall kan jag förstås inte motstå..... 8-)
Nej, du måste väl leva upp till förväntningarna :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Det låter som om boken skulle behöva en seriös och oväldig korrekturläsare innan den kommer i tryck. Jag till exempel ... :roll: :=u

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Det är ju på ett vis lite harmligt med den här boken, blir ju som pricken över i:et, tack, slut och hej på hela sagan om M-R.... :-cry
Det har ju skrivits spaltkilometrar på olika fora och i olika tidningar om anläggningen, gjorts filmer i närmare hundratalet av både amatörer och proffs av anläggningen och nu drar han, mästerbyggarn Byle'n ihop en bok. -- Så vad sen då??? :| :?

Nå, till all lycka aviserade han ju själv en utbyggnad av anläggningen här tidigare idag. Så vi får allt se framåt med tillförsikt. :-JJ


Johan, kan bara säga att boken blir bra, helt enkelt helt förbövelens bra! :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Svante Andersson »

thorpe skrev:
Johan Molin skrev:...vilket fick mig att tänka på att "Garnridån" är väl Sveriges motsvarighet till the Mason - Dixon Line? :-CO ) ...
Det är väl Kilsbergen som är den södra delen av "Garnridån". Herr T Ehrenmark skrev någonstans att i hans barndoms Örebro talade man om de "Blå bergen" och att norr där om började Norrland. :-J
Herr Ehrenmark var nog lika geografiskt okunnig som inläggskrivarn själv.
Kilsbergen är ett bergsområde huvudsakligen väster om Örebro som avskiljer Värmland från resten av Svealand. Norr om Örbro därmot är det ganska flackt ända upp mot Lindesberg.

En bättre definition på garnridån kan nog vara de skogsklädda områdena från norra Uppland västerut mot det egentliga Bergslagen och vidare mot Norge norr om Vänern.

Däremot skulle nog en svensk motsvarighet till Mason - Dixon line kunna sträcka sig mellan Båstad och Brömsebro utefter landskapsgränserna Halland/Skåne, Småland/Skåne och Småland/Blekinge.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Jag kommer se till att hela Södermalm sitter med ett ex!
#görByléntillmångmiljonär

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av thorpe »

Svante Andersson skrev:
thorpe skrev:
Johan Molin skrev:...vilket fick mig att tänka på att "Garnridån" är väl Sveriges motsvarighet till the Mason - Dixon Line? :-CO ) ...
Det är väl Kilsbergen som är den södra delen av "Garnridån". Herr T Ehrenmark skrev någonstans att i hans barndoms Örebro talade man om de "Blå bergen" och att norr där om började Norrland. :-J
Herr Ehrenmark var nog lika geografiskt okunnig som inläggskrivarn själv.
Kilsbergen är ett bergsområde huvudsakligen väster om Örebro som avskiljer Värmland från resten av Svealand. Norr om Örbro därmot är det ganska flackt ända upp mot Lindesberg.

En bättre definition på garnridån kan nog vara de skogsklädda områdena från norra Uppland västerut mot det egentliga Bergslagen och vidare mot Norge norr om Vänern.

Däremot skulle nog en svensk motsvarighet till Mason - Dixon line kunna sträcka sig mellan Båstad och Brömsebro utefter landskapsgränserna Halland/Skåne, Småland/Skåne och Småland/Blekinge.

SA
OK, din version köper jag! Norr om Lindesberg däremot...! Men en sak skall du ha klart för dig, "The Mason-Dixon Line" is a very serious thing when it gets to a friggin´diveder of any sort. A dividing line is a serious thang! It´ll need mountains. Aend hicks. Aend a very stout kind of people living behaand it. And moonshine, for the sake of Christ, don´t forgit the moonshine! And one hells´a´poppin´ of banjopickin´ lunatics
"I wish I was in Dixie, Horray, Horray, In Dixieland I´ll take my stand to live and die in Dixie!" [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

tågtyckarn

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av tågtyckarn »

Men Dalarna har ju moonshining. :-BS

Så allt löser sig. :-BS

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Svante Andersson »

tågtyckarn skrev:Men Dalarna har ju moonshining. :-BS

Så allt löser sig. :-BS
Hmm... Danskarna? Jaha... och nu var man trött mitt i natten efter en lång dag!
Tja, dalmasar kanske är en sorts danskar... fråga MM!

Men hur är det då i mörkaste Småland? I hela Garnridån? Norr därom?

Bild

Fast jag är ju så dålig på danska... moonshining kanske är något man råkar ut för i Christiania! :D

SA
Senast redigerad av Svante Andersson den 20 jun 2016, 12:58, redigerad totalt 1 gånger.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Tackar för alla glada tillrop här! :D :D

Vad gäller den så kallade garnridån så är den väl, likt många andra regiongränser, lite luddig. Den är nog mest en gräns i våra huvuden med avseende på attityder till modellbyggandet. Jag vill dock inte utmana ödet och gå in på vad som här kännetecknar nord och syd........ :mrgreen:
Johan Molin skrev:Det låter som om boken skulle behöva en seriös och oväldig korrekturläsare innan den kommer i tryck. Jag till exempel
Hm... finns det inte något gammalt talesätt om lämpligheten att sätta vargen att vakta fåren???

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av thorpe »

Sture Bylén skrev:...jag vill dock inte utmana ödet och gå in på vad som här kännetecknar nord och syd........ :mrgreen:
Nä, det ödet vill väl ingen utmana! 8-)
Skämt åsido, trevligt med din bok. Det skall bli roligt att läsa den. Mycket hände sommaren 1959, vill minnas att det var "getingsommar".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19980
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Hm... finns det inte något gammalt talesätt om lämpligheten att sätta vargen att vakta fåren???
Jag säger som miss Piggy: Moi???

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

ford1929 skrev:Sjöman...lärare...modellbyggare(filmare) .och nu blivande författare...
Ha, ha där fick du till det. Nästan så att man associerar till "Rosa på bal". ;)[/quote]


typ denna version


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

thorpe skrev:Mycket hände sommaren 1959, vill minnas att det var "getingsommar".
Finns givetvis med i texten. ;)
Johan Molin skrev:Jag säger som miss Piggy: Moi???
Ja, just precis!!
ford1929 skrev:typ denna version
Drag spel är ju som gjutet där. [JC_doubleup.gif] Och så textraden som då förstås handlar om mitt alter ego. (Ja, ego var just rätta ordet, hör jag nu några mumla, men det sk-ter jag i...) :
Tänk vilket underbart liv det ni för
säg mig hur känns det att vara charmör? (Tja... ;) )
Sjöman och cowboy, musiker artist........

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:
thorpe skrev:Mycket hände sommaren 1959, vill minnas att det var "getingsommar".
Finns givetvis med i texten. ;)
Johan Molin skrev:Jag säger som miss Piggy: Moi???
Ja, just precis!!
ford1929 skrev:typ denna version
Drag spel är ju som gjutet där. [JC_doubleup.gif] Och så textraden som då förstås handlar om mitt alter ego. (Ja, ego var just rätta ordet, hör jag nu några mumla, men det sk-ter jag i...) :
Tänk vilket underbart liv det ni för
säg mig hur känns det att vara charmör? (Tja... ;) )
Sjöman och cowboy, musiker artist........
musiker artist..... o vad ni andra skall ha det trist ...... :-CO

Roger(Forden)
Roger(Forden)

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av SWJ »

”Min väg till Morshyttan”
Klickade på länken och försökte förbeställa ett ex.
Klickade på länken ”gå till kassan” efter beställning av ett ex. av boken.
Svar från maskinen – ”Fraktsätt saknas” och därmed stopp i fortsatt handel.
Jag är ju inte inne och läser på Mötesspåret dagligdags numera så jag
kanske har missat någon info om beställningsförfarandet. :roll:
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

SWJ skrev:”Min väg till Morshyttan”
Klickade på länken och försökte förbeställa ett ex.
Klickade på länken ”gå till kassan” efter beställning av ett ex. av boken.
Svar från maskinen – ”Fraktsätt saknas” och därmed stopp i fortsatt handel.
Jag är ju inte inne och läser på Mötesspåret dagligdags numera så jag
kanske har missat någon info om beställningsförfarandet. :roll:
Tommy(SWJ)
borde väl funka så...testade själv...det "strandar"på frakten...oj oj Sture....har ni glömt frakten.. :-r2

ps:det kostar att ligga på topp

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:Klickade på länken ”gå till kassan” efter beställning av ett ex. av boken.Svar från maskinen – ”Fraktsätt saknas” och därmed stopp i fortsatt handel
ford1929 skrev:borde väl funka så...testade själv...det "strandar"på frakten...oj oj Sture....har ni glömt frakten.
Nu är jag ju inte direkt insatt i förlagets administration så jag vet inte vad det hela beror på. Jag kopplar in Jocke på problemet så löser han det säkert.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Det är det där med "datan" som man sa förr..... ;)

Det löser sej nog




Roger(Forden)
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

thorpe skrev:Mycket hände sommaren 1959, vill minnas att det var "getingsommar".
Egentligen mitt klaraste minne av den sommaren, som för övrigt slutade på skolbänken.
ford1929 skrev:Det är det där med "datan" som man sa förr..... ;)
Roger(Forden)
DATA = Dubbelt Arbete Till Alla. Kan inte nog upprepas.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"