Toppbilden, visa:
Limas Skandiatransport 2
Limas Skandiatransport 2
Förutom den boggivagn som avhandlas i en annan tråd gjorde Lima också biltransportvagnar märkta Skandiatransport. Genom att plocka bort de fasansfulla bilar de var lastade med och med lite färg kan man få dem att se riktigt hyfsade ut tycker jag.
Re: Limas Skandiatransport 2
*
Senast redigerad av HJP den 24 dec 2013, 10:43, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Limas Skandiatransport 2
Har försökt "ruskat" lite liv i den gamla Limavagnen jag med. En trivsam "pjäs" på anläggningen. Ska vädra den när tid medges.
/Janne
/Janne
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
Är detta de treaxliga vagnarna littera Laeks? som möjligen kan ha haft nummer 427 0000 - 0021.
I varje fall byggdes i så fall 21 st om till littera Habbcceks - x (!) med nr 274 9096 - 9116, Motortransport. OBS! Inte samma vagn som nu Hobby-Trade ska ge ut, den är fyraxlig...
I varje fall byggdes i så fall 21 st om till littera Habbcceks - x (!) med nr 274 9096 - 9116, Motortransport. OBS! Inte samma vagn som nu Hobby-Trade ska ge ut, den är fyraxlig...
Re: Limas Skandiatransport 2
*
Senast redigerad av HJP den 24 dec 2013, 10:44, redigerad totalt 2 gång.
Re: Limas Skandiatransport 2
De gröna motortransportvagnarna fanns att köpa i tre-pack från NMJ.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
Det här blir som vanligt besvärligare, ju mer man försöker tränga in i detta. (Som lundafysikern Sten von Fjiiisen brukade säga i första svartvita tv-programmet Fråga Lund: Så tar jag denne lille kjiiitan här. Och ni tror kanske det är enkelt, men vänta tills jag fått förklara det för er).
Jag kan identifiera ett antal olika varianter av mer än tvåaxliga biltransportbilar:
1. Treaxlig. Ser ut som den äldsta varianten, med tre lodräta stöttor per vagnshalva. Tydligen ursprungligen märkt Laes 550207 - 550216 (?). Gissningsvis av 1963 års modell.
2. Nästa som ser ut som Lima-modellen. Vad hände med dessa vagnar? 1968 års modell?
3. En också treaxlig vagn som ser ut som Lima-modellen bortsett från att långsidans överdel är "insvängd", ser utseendemässigt ut att vara den modernaste av dessa vagnar. – Motsvarar den nyss publicerade Motortransport-vagnen, som således INTE är samma vagntyp som Limas! Samma vagntyp som HJP publicerat.
4. Den Motortransportvagn som Hobby-Trade nu lanserar med littera Hccmrrs, fyraxlig, med tydligen ett femtiotal ex. Vilken vagn är detta? Är det en verklig variant, eller en "fri tolkning av någon av de ovannämnda treaxliga vagnarna?
Hade Ulf Eriksson, aka"Nitton", funnits på forumet kunde vi bett honom publicera sina fotografier på biltransportvagnar – det är från hans saligen avsomnade hemsida jag hittat mina fotografier som lett till ovanstående funderingar.
Någon duktig forumist som kan räta ut frågetecknen? HJP igen?
Jag kan identifiera ett antal olika varianter av mer än tvåaxliga biltransportbilar:
1. Treaxlig. Ser ut som den äldsta varianten, med tre lodräta stöttor per vagnshalva. Tydligen ursprungligen märkt Laes 550207 - 550216 (?). Gissningsvis av 1963 års modell.
2. Nästa som ser ut som Lima-modellen. Vad hände med dessa vagnar? 1968 års modell?
3. En också treaxlig vagn som ser ut som Lima-modellen bortsett från att långsidans överdel är "insvängd", ser utseendemässigt ut att vara den modernaste av dessa vagnar. – Motsvarar den nyss publicerade Motortransport-vagnen, som således INTE är samma vagntyp som Limas! Samma vagntyp som HJP publicerat.
4. Den Motortransportvagn som Hobby-Trade nu lanserar med littera Hccmrrs, fyraxlig, med tydligen ett femtiotal ex. Vilken vagn är detta? Är det en verklig variant, eller en "fri tolkning av någon av de ovannämnda treaxliga vagnarna?
Hade Ulf Eriksson, aka"Nitton", funnits på forumet kunde vi bett honom publicera sina fotografier på biltransportvagnar – det är från hans saligen avsomnade hemsida jag hittat mina fotografier som lett till ovanstående funderingar.
Någon duktig forumist som kan räta ut frågetecknen? HJP igen?
Re: Limas Skandiatransport 2
*
Senast redigerad av HJP den 24 dec 2013, 10:45, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
Tomorrow perhaps! ...
Re: Limas Skandiatransport 2
Här är en länk till annat forum där biltransportvagnar behandlas. Läs och sevärd om nu någon missat den?
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... opic=965.0
BoJ
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... opic=965.0
BoJ
Re: Limas Skandiatransport 2
*
Senast redigerad av HJP den 24 dec 2013, 10:45, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
OK, det börjar skymta någonting mellan dimmorna!
Om vi då börjar med det jag kallar Typ 1:
Ska vi kalla denna "typ 1"; Rocos variant som borde gå att försvenska med väldigt enkla medel!
Gud vet varifrån, men jag har följande nummer på Laes-vagnar före UIC-reformen:
550200 - 550229
30 vagnar alltså. Men närifrån?
Känns detta rimligt?
Är det då rimligt också att tro att dessa vagnar fick UIC-nummer 21 74 044 4 000 - 4 029?
Vilka nummer kan de då tänkas ha haft som nedskurna litt Las? Detta borde väl vara en fin vagn för alla våra lastbilsfans på forumet (åtminstone så länge det gäller Scania...)?
Frågan är bara hur man får tag på den i dag. Tradera? Den verkar inte tillverkas f.n., vare sig av Roco eller Fleischmann.
Om vi då börjar med det jag kallar Typ 1:
Ska vi kalla denna "typ 1"; Rocos variant som borde gå att försvenska med väldigt enkla medel!
Gud vet varifrån, men jag har följande nummer på Laes-vagnar före UIC-reformen:
550200 - 550229
30 vagnar alltså. Men närifrån?
Känns detta rimligt?
Är det då rimligt också att tro att dessa vagnar fick UIC-nummer 21 74 044 4 000 - 4 029?
Vilka nummer kan de då tänkas ha haft som nedskurna litt Las? Detta borde väl vara en fin vagn för alla våra lastbilsfans på forumet (åtminstone så länge det gäller Scania...)?
Frågan är bara hur man får tag på den i dag. Tradera? Den verkar inte tillverkas f.n., vare sig av Roco eller Fleischmann.
Senast redigerad av Johan Molin den 08 jan 2012, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Limas Skandiatransport 2
Här:johanmmolin skrev:
Frågan är bara hur man får tag på den i dag. Tradera? Den verkar inte tillverkas f.n., vare sig av Roco eller Fleischmann.
http://www.ebay.de/itm/Roco-Nr-46630-Au ... _500wt_922
Nackdelen är ju att frakten brukar kosta 17 € oavsett om man köper en vagn eller tio.
Re: Limas Skandiatransport 2
Tyvärr inte!johanmmolin skrev:OK, det börjar skymta någonting mellan dimmorna!
Om vi då börjar med det jag kallar Typ 1:
Ska vi kalla denna "typ 1"; Rocos variant som borde gå att försvenska med väldigt enkla medel!
Gud vet varifrån, men jag har följande nummer på Laes-vagnar före UIC-reformen:
550200 - 550229
30 vagnar alltså. Men närifrån?
Känns detta rimligt?
30 vagnar verkar som en rimlig kvantitet men enligt omnumreringsunderlaget inför UIC-reformen per 1967-06-01 så ser den gamla nationella nummerserien och dess översättning till UIC-nummer ut sålunda:
Ser 1. 550207--550216 = 2074 044 4 000-1 -- 2074 044 4 009-2
Ser 2. 550445--550464 = 2074 044 4 010-0 -- 2074 044 4 029-0
Serie 1. inleds med en vagn som uppges vara tillverkad 1960. Den finns avbildad 1976 med logga för Skandiatransport.
Serien avslutas med en vagn som uppges vara omnumrerad till 044 4 202. Det finns tre till liknande omnumreringar i "oordning" så att 044 4 200-- 203 blivit belagda. Omnumreringarna förefaller ha skett till följd av ombyggnader under början på 1980-talet.
Övriga vagnar verkar bara ha överlevt ca 5 år till innan de skrotats.
Serie 2. Tillverkad 1963 avviker i en del tekniska avseende från föregående. Vagnarna är 0,5 m kortare och har inte Knorr- utan Oerlikon-broms.
I serien finns en vagn 044 4 024-1 på foto från 1974 lastad med FIAT och märkt med NTS Trelleborg som vagnhållare.
Ja!johanmmolin skrev: Är det då rimligt också att tro att dessa vagnar fick UIC-nummer 21 74 044 4 000 - 4 029?
Pass, än så länge!johanmmolin skrev: Vilka nummer kan de då tänkas ha haft som nedskurna litt Las? Detta borde väl vara en fin vagn för alla våra lastbilsfans på forumet (åtminstone så länge det gäller Scania...)?
johanmmolin skrev: Frågan är bara hur man får tag på den i dag. Tradera? Den verkar inte tillverkas f.n., vare sig av Roco eller Fleischmann.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
Roligt att tråden fortlever, och att d680ae med sin stora kunskap hittat hit!
Vi får väl se om vi framöver ska kunna knäcka alla svenskregistrerade biltransportvagnar som funnits, det är inte alldeles lätt när man har spridda pusselbitar ...
OK, jag hade numren 550445 - 550 464 själv men visste inte vilken typ av biltransportvagnar de skulle tilldelas.
Vi får väl se om vi framöver ska kunna knäcka alla svenskregistrerade biltransportvagnar som funnits, det är inte alldeles lätt när man har spridda pusselbitar ...
OK, jag hade numren 550445 - 550 464 själv men visste inte vilken typ av biltransportvagnar de skulle tilldelas.
Re: Limas Skandiatransport 2
Ja, så ser det ut även enligt mina noteringar. Om man utgår från kronologin i uppträdandet i svensk dräkt skulle jag byta turordning hänföra dessa som "typ 3". Vagnarna ser ut att ha tillverkats från 1964 men importerades betydligt senare från Italien till en rätt kort karriär i Sverige. Importen bör ha skett efter 1986 och redan 5 år senare påbörjades slopning för skrotning. Ingen vagn bör ha varit i tjänst efter 1994. På annat håll har påpekats att runt 1994 var konjunkturen för biltransporter ogynnsam och betydande flottor av biltransportvagnar stod overksamma vilket kan ha bidragit till den tidiga avvecklingen av just dessa något udda vagnar. Jag har hittat spår efter bara 10 st, 4374 427 0 000-5 -- 009-6. Det kortvariga tillvaron i svensk skepnad medförde inte att de erhöll något svenskt typnummer.johanmmolin skrev:Är detta de treaxliga vagnarna littera Laeks?
Och inte heller samma som ovanstående. Det handlar i stället om den 3:e varianten att beakta, "typ 2" utifrån att den dök upp redan i början på 1970-talet. Typ "SNAV" kallas den i vissa sammanhang efter den franske tillverkarens signatur. Det handlar alltså om rätt elegant fransk ingenjörkonst. Möjligen består denna typ av 3 delserier med tillverkningsår 1971, 1974 och 1977. Om de skiljer sig åt på något synligt sätt vet jag inte. De skaffades dock av både Skandiatransport (initialt gula) och Skandinavian Motortransport (initialt skogsgröna). Vi får väl djuploda lite i hur individerna där har bytt utseende, littera och ägare med åren.johanmmolin skrev: ... som möjligen kan ha haft nummer 427 0000 - 0021.
I varje fall byggdes i så fall 21 st om till littera Habbcceks - x (!) med nr 274 9096 - 9116, Motortransport. OBS! Inte samma vagn som nu Hobby-Trade ska ge ut, den är fyraxlig...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
Du själv hade tidigare på dina "Nitton"-sidor en bild på "typ 3" / "SNAV" med märkning 21 74 (?) 044 4181 - 8.
Sedan har jag hittat två med ny märkning, Laekks 23 74 425 3010 - 9 respektive 3073 - 7, fotograferade i Odense 1996. Ska man således tro att det funnits åtminstone dryga 60-talet vagnar av denna typ?
Varför finns det biltransportvagnar i dag i både H- och L-serien?
Sedan tillkommer ju frågan om de parkopplade tvåaxliga vagnar som råkar smyga sig in i granntråden!
Sedan har jag hittat två med ny märkning, Laekks 23 74 425 3010 - 9 respektive 3073 - 7, fotograferade i Odense 1996. Ska man således tro att det funnits åtminstone dryga 60-talet vagnar av denna typ?
Varför finns det biltransportvagnar i dag i både H- och L-serien?
Sedan tillkommer ju frågan om de parkopplade tvåaxliga vagnar som råkar smyga sig in i granntråden!
Re: Limas Skandiatransport 2
Biltransportvagnar har inga så unika och karaktäristiska egenskaper att de behövt tilldelas ett eget huvudlittera. Därmed är de enligt UIC-regelverket (numera adopterat även av ERA) hänvisade till att husera bland de huvudlittera vars karaktäristiska egenskaper de delar. Mycket av den ursprungliga parken av biltransportvagnar var öppna och därmed potentiellt möjliga att lasta ovanifrån eller från sidan. Att just beträffande bilar detta lastningssätt nog hade framstått som mindre praktiskt hindrade väl inte att den formella klassningen ändå tog fasta på dessa egenskaper och klassade den som öppna enkelaxlade vagnar av specialtyp, UIC huvudlittera L. Vartefter anspråken på skydd av lasten ökat och vagnar byggts eller byggts om till slutna vagnar, lastningsbara bara från sidan eller via gavlar har man naturligtvis måsta klassa om dem till huvudlittera som motsvarar just dessa egenskaper, slutna vagnar av specialtyp, UIC huvudlittera H.johanmmolin skrev: ...
Varför finns det biltransportvagnar i dag i både H- och L-serien?
...
Vagnarnas speciella egenskaper att lämpa sig för biltransporter har man sedan, oavsett huvudlittera framhävt med uppsättningen av underlittera
Att sen inte alla äldre öppna biltransportvagnar byggts om till slutna är väl ett resultat av var vagnägares övervägande om "tillgång-efterfrågan", "kostnad-nytta", "bygga om-nyinvestera" eller vad man nu kan ha haft för kriterier.
Re: Limas Skandiatransport 2
Javars! Jag har nog en hel del på mitt syndaregister. Det var en Motortransport .Laes. Den här kan jag tänka ...johanmmolin skrev:Du själv hade tidigare på dina "Nitton"-sidor en bild på "typ 3" / "SNAV" med märkning 21 74 (?) 044 4181 - 8.
... för den här var det ju inte ...
... och inte den här heller eftersom den fick uppträda inkognito
Det var väl Skandiatransportvagnar, möjligen redan gröna?johanmmolin skrev: Sedan har jag hittat två med ny märkning, Laekks 23 74 425 3010 - 9 respektive 3073 - 7, fotograferade i Odense 1996. Ska man således tro att det funnits åtminstone dryga 60-talet vagnar av denna typ?
Om jag sedan tillfogar en Laekks typ 710 nr 23 74 425 3 055-4, fotograferad hösten 1989 i Boden, en Motortransports ...
... så kan man nog sluta sig till att serien totalt bör ha varit 60-70 enheter lång. Således en rimligt talrik och därmed ganska typiskt "svensk" biltransportvagn under lång tid.
Förhållandet med dessa är väl inte helt olikt även om vagnarna utseendemässigt skiljer sig åt. Den historiskt mest typiska representanten där torde vara de av ASJ Arlöv byggda typ 630. Typfloran i övrigt inkluderar även en del betydligt modernare byggen inkl multipurpose-varianterna för SJ/Green Cargo m.fl.johanmmolin skrev: ...
Sedan tillkommer ju frågan om de parkopplade tvåaxliga vagnar som råkar smyga sig in i granntråden!
Re: Limas Skandiatransport 2
Eftersom det inte bara blev just en vagntyp som avhandlades, så lägger också jag in två bilder, men båda Skandiatransport, varav den övre vagnen har ett annat typsnitt i skylt-texten och ännu inte fått någon logga.
/LYR
Re: Limas Skandiatransport 2
*
Senast redigerad av HJP den 24 dec 2013, 10:47, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
Är det ok för LYR och HJP om vi flyttar inläggen om biltransportvagnarna till "Skandiatransport 2" där ju just detta ämne diskuteras vidare?
Re: Limas Skandiatransport 2
****johanmmolin skrev:Är det ok för LYR och HJP om vi flyttar inläggen om biltransportvagnarna till "Skandiatransport 2" där ju just detta ämne diskuteras vidare?
Okej för mig, men det är väl egentligen moderatorn som bestämmer sådant - att hyfsa i forumet, alltså.
HJP
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
Förvisso, men detta var en idé som dök upp hos mig, och jag tycker det känns som en rimlig artighet att fråga berörda parter i ett fall som detta!
Re: Limas Skandiatransport 2
*
Senast redigerad av HJP den 24 dec 2013, 10:48, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Limas Skandiatransport 2
Godkännes, jag anpassar mig nu också till förslaget om flytt.johanmmolin skrev:Är det ok för LYR och HJP om vi flyttar inläggen om biltransportvagnarna till "Skandiatransport 2" där ju just detta ämne diskuteras vidare?
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
I väntan på flytt fyller jag på med denna bild, från en diskussion om biltransportvagnar:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=82706
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=82706
Re: Limas Skandiatransport 2
Inläggen flyttade enligt önskemål och godkännande av skribenterna.
/Admin
/Admin
Re: Limas Skandiatransport 2
****LYR skrev:****johanmmolin skrev:Är det ok för LYR och HJP om vi flyttar inläggen om biltransportvagnarna till "Skandiatransport 2" där ju just detta ämne diskuteras vidare?
Okej för mig, men det är väl egentligen moderatorn som bestämmer sådant - att hyfsa i forumet, alltså.
HJP
OVÄNTAT BESÖK - minst sagt
LYR är en trevlig typ, som jag gärna ser på besök, men hur gick det till i detta fall
Alltså LYRs avatar i mitt inlägg
HJP
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Limas Skandiatransport 2
Jag vet inte säkert men misstänker att det gick till så här: Vidtalad administratör var tvungen att kopiera varje inlägg till den nya tråden, skapa nya inlägg där i sitt eget namn och sedan radera de gamla. Därefter byta signatur på varje inlägg så det blev "rätt" — och det är väl där någonstans den mänskliga faktorn slog till!
Nu är ni ju dock så pass olika, trots skäggväxten, att felet noteras om man bara är uppmärksam på det! En sorts vakenhetstest hos medlemmarna...
Du ska vara tacksam att det inte blev min nuna som hamnade där (nej, det var inte jag som flyttade inläggen...)!
Nu är ni ju dock så pass olika, trots skäggväxten, att felet noteras om man bara är uppmärksam på det! En sorts vakenhetstest hos medlemmarna...
Du ska vara tacksam att det inte blev min nuna som hamnade där (nej, det var inte jag som flyttade inläggen...)!
Re: Limas Skandiatransport 2
På Perras blog finns två bilder över de första 3axliga Skandiatransports biltransportvagnarna från 1960.d680ae skrev:Tyvärr inte!johanmmolin skrev:OK, det börjar skymta någonting mellan dimmorna!
Om vi då börjar med det jag kallar Typ 1:
Ska vi kalla denna "typ 1"; Rocos variant som borde gå att försvenska med väldigt enkla medel!
Gud vet varifrån, men jag har följande nummer på Laes-vagnar före UIC-reformen:
550200 - 550229
30 vagnar alltså. Men närifrån?
Känns detta rimligt?
30 vagnar verkar som en rimlig kvantitet men enligt omnumreringsunderlaget inför UIC-reformen per 1967-06-01 så ser den gamla nationella nummerserien och dess översättning till UIC-nummer ut sålunda:
Ser 1. 550207--550216 = 2074 044 4 000-1 -- 2074 044 4 009-2
Ser 2. 550445--550464 = 2074 044 4 010-0 -- 2074 044 4 029-0
Serie 1. inleds med en vagn som uppges vara tillverkad 1960. Den finns avbildad 1976 med logga för Skandiatransport.
Serien avslutas med en vagn som uppges vara omnumrerad till 044 4 202. Det finns tre till liknande omnumreringar i "oordning" så att 044 4 200-- 203 blivit belagda. Omnumreringarna förefaller ha skett till följd av ombyggnader under början på 1980-talet.
Övriga vagnar verkar bara ha överlevt ca 5 år till innan de skrotats.
Serie 2. Tillverkad 1963 avviker i en del tekniska avseende från föregående. Vagnarna är 0,5 m kortare och har inte Knorr- utan Oerlikon-broms.
I serien finns en vagn 044 4 024-1 på foto från 1974 lastad med FIAT och märkt med NTS Trelleborg som vagnhållare.
Ja!johanmmolin skrev: Är det då rimligt också att tro att dessa vagnar fick UIC-nummer 21 74 044 4 000 - 4 029?
Pass, än så länge!johanmmolin skrev: Vilka nummer kan de då tänkas ha haft som nedskurna litt Las? Detta borde väl vara en fin vagn för alla våra lastbilsfans på forumet (åtminstone så länge det gäller Scania...)?johanmmolin skrev: Frågan är bara hur man får tag på den i dag. Tradera? Den verkar inte tillverkas f.n., vare sig av Roco eller Fleischmann.
Lastade med SAAB! (bläddra ner 7 bilder på trevliga SAAB)
Stora frågan är: Hur är de målade då. Tror på Blå med blå firmatext och gul skylt. !!!!????
Skulle vara mycket trevligt att försöka få till modell:
BoJ
http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/ ... bbnos.html
Och
Denna bild:
Re: Limas Skandiatransport 2
Jag har för mig att Skandiatransports vagnar räknas som privatvagnar och därmed kan målas i valfri färg. Från mina sommarperioder i Helsingborg så vill jag minnas att dessa vagnar var målade som scanian i bilden, d v s ljust blå med namnet i vit bakgrund. Typsnittet ser ut att ha varit antingen Helvetica (Arial) eller Futura med kugghjulet som symbol.
/Peter
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Limas Skandiatransport 2
Tack för svaret Peter.H0n3 skrev:Jag har för mig att Skandiatransports vagnar räknas som privatvagnar och därmed kan målas i valfri färg. Från mina sommarperioder i Helsingborg så vill jag minnas att dessa vagnar var målade som scanian i bilden, d v s ljust blå med namnet i vit bakgrund. Typsnittet ser ut att ha varit antingen Helvetica (Arial) eller Futura med kugghjulet som symbol.
/Peter
Trevligt att du kommer ihåg färger på tidiga (60tals) vagnarna.
Absolut. Vagnarna har hela tiden varit privatvagnar.
Typsnittet är under kontroll och på den tiden målade man upp ett typsnitt som någon ingenjör ritade. Mao. finns inte som typsnittsfamilj.
Kugghjulet brukade Motortransport.
Fler som kommer ihåg, har färgbild osv. Över tidig Skandiatransport vagnar.
BoJ
Bilder.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Limas Skandiatransport 2
Här infinner sig en för mig intressant fråga, kom "folkabubblorna" till Sverige (antar att slutdestinationen för den resan var Södertälje) via Helsingborg med tåg? I så fall kanske de även passerade Padborg på vägen från Wolfsburg under färden mot sitt nya hemland!?!
Eller handlar det här om resor från generalagenten i Tälje till skånska återförsäljare? Jag anar att bilarna kan ha fraktats med båt från das Vaterland till Södertälje hamn för mottagning/lagring innan de distribuerades ut i återförsäljarledet.
Eller handlar det här om resor från generalagenten i Tälje till skånska återförsäljare? Jag anar att bilarna kan ha fraktats med båt från das Vaterland till Södertälje hamn för mottagning/lagring innan de distribuerades ut i återförsäljarledet.
Also sprach der Matserschmitt!