Toppbilden, visa:    


Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av belore »

Skapar denna tråden för att få tag på fler likasinnade i Rättvikstrakten för att utröna om det finns tillräckligt intresse för en modelljänvägsklubb.

Vi är några individer i Sörbygge fjärding som har diskuterat detta under snart ett års tid. En tänkbar lokal för en bana har vi fått löfte om, en gammal ladugård, mått ca 9 x 18 m. Det första jobbet skulle bli att iordningsställa den.

Rättvik var ju tidigare en järnvägsknut och förhoppningen är att skapa en visningsbana med Rättviks station och lokstall i centrum. Norrut skulle vi bygga t o m Stumsnäs och av de två banorna söderut (mot Falun resp Borlänge) borde utrymmet räcka för att bygga fram till Salutjärn resp Tällberg. Dessurom skall industribanan till Rättviks kalkverk finnas med.

Är du intresserad så skicka mig ett mejl eller PM.
Senast redigerad av belore den 20 nov 2013, 14:39, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

Om jag inte missminner mig så härstammar Mölle-Mats på fädernet uppifrån dessa trakter. Han är säkert intresserad av att sätta tänderna i det här projektet. 8-)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av S Johansson »

Bild
Rättvik den 28 febr 1976

Fint initiativ att söka bilda en ny mj-klubb! Roligt också om vi får se fler mj-anläggningar växa fram också på detta forum.
I Rättvikstrakten kunde man ju länge se en härlig blandning av både ånga och diesel. Och sedan elektrifieringen med trästolpar. Här finns mycket intressant att välja bland.
Men med en så stor lokal kanske man skulle börja med ett mindre område och göra det någorlunda färdigt. Annars kanske man inte kommer över plywoodstadiet under detta århundrade! Ett Västkustskt råd i all välmening. Lycka till!
/SJ

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

S Johansson skrev:Bild
Rättvik den 28 febr 1976

I Rättvikstrakten kunde man ju länge se en härlig blandning av både ånga och diesel. Och sedan elektrifieringen med trästolpar. Här finns mycket intressant att välja bland.
Men med en så stor lokal kanske man skulle börja med ett mindre område och göra det någorlunda färdigt. Annars kanske man inte kommer över plywoodstadiet under detta århundrade! Ett Västkustskt råd i all välmening. Lycka till!
/SJ
Spår 1 ovan framför stationen finns inte mer, ej heller perrongen söder om bommarna.

Om vi skall var riktigt tidstrogna och få med de tre banorna får vi ha ånga och diesel som huvudspår. Banan mot Falun med den fina stigningen upp mot Västgärde revs ju 1966-67. Nu, när banan Mora - Borlänge är överbelastad, skulle verkligen detta spår ha behövts! Men, man behöver ju inte vara helt tidstrogen. Jag ser gärna att vi bygger för både ånga, diesel och el och dessutom stoppar in de fina hotellen som byggdes i Rättvik runt 1900. Betr diesel får vi sedan hoppas att någon kommer med en modell av T41.

En tanke vi dryftat är att i kostallet sätta upp underlag/stativ och sedan lägga upp moduler på dessa, lokalen kommer knappast att vara MJ-byggvänlig vintertid när inga kor värmer upp den längre.

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

Sture Bylén skrev:Om jag inte missminner mig så härstammar Mölle-Mats på fädernet uppifrån dessa trakter. Han är säkert intresserad av att sätta tänderna i det här projektet. 8-)
Sture, jag vill minnas att även du tillbringat en hel del tid i de här krokarna. Vi kan kanske räkna med att hela två sturelsemedlemmar kan ställa upp?

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:Sture, jag vill minnas att även du tillbringat en hel del tid i de här krokarna.
En gammal fin Bergslagsartist sjöng en gång "Jag mötte mitt öde i Stöde".
Jag mötte MITT i Rättvik......

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Arne Lindgren »

Sture Bylén skrev:
belore skrev:Sture, jag vill minnas att även du tillbringat en hel del tid i de här krokarna.
En gammal fin Bergslagsartist sjöng en gång "Jag mötte mitt öde i Stöde".
Jag mötte MITT i Rättvik......
Vaf.. av nån anledning dök fraserna "fick första pussen på slussen" och "satte bo i Örebro" upp.. Kan man installera nån sort kompostkvarnsminnesrensare för sånt man vill förtränga? :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Johan Molin »

Visst finns det det! Det kallas KBT ...

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

I finalen av På spåret åkte man till Rättvik, men tyvärr körde man landsvägen från Bollnäs så inga av våra tilltänkta miljöer syntes.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Jan Frelin »

Johan: :D :D

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

Det blev inga napp via Mötesspåret men via andra kanaler. På tisdag kväll skall vi träffas några stycken för att prata oss samman. Kanske jag därefter kan ta bort frågetecknet i trådnamnet.

hemi392
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2013, 13:31

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av hemi392 »

re mj klubb i rättvik , däremot har det diskuterats en modulträff är lite kass på det här med dator så tänkte lägga upp lite bilder på lite som blivit byggt slättbergs station som jag byggt till modulen o döpt till slätberg eftersom den är 87 gånger för liten iaf ser den ut som en påbyggd station från frmj mvh Anders Palm ovanmyra 070 5332584 slå en pling

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:På tisdag kväll skall vi träffas några stycken för att prata oss samman. Kanske jag därefter kan ta bort frågetecknet i trådnamnet.
Intressant!!!! [JC_doubleup.gif]

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

Sture Bylén skrev:
belore skrev:På tisdag kväll skall vi träffas några stycken för att prata oss samman. Kanske jag därefter kan ta bort frågetecknet i trådnamnet.
Intressant!!!! [JC_doubleup.gif]
Du är välkommen!

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:Du är välkommen
Tack för det, Bertil! Jag kommer gärna och TITTAR. ;)

Vår broder LPalm har bett mig om hjälp med att lägga ut några bilder i den här tråden, vilket jag härmed gör.
Kommentarerna lämnar jag dock till honom.

Bild

Bild

Bild

Bild

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

Sture Bylén skrev:
belore skrev:Du är välkommen
Tack för det, Bertil! Jag kommer gärna och TITTAR. ;)

Vår broder LPalm har bett mig om hjälp med att lägga ut några bilder i den här tråden, vilket jag härmed gör.
Självfallet är du välkommen att sitta i ett hörn och titta. Fikat räcker nog åt dig också. För dokumentationens skull är det dessutom kanske bra om Modelljärnvägsinspektionen är med från första början. En sak kanske du får bistå oss med. Att herr Palm vände sig till dig för att lägga ut bilder får mig att känna mig litet :oops:. Med tanke på att ej heller jag har lagt ut några bilder kan ju vissa illasinnade tolka som att vi här i hjärtat av Dalarna inte är så slängda vad gäller den typen av modern teknik :mrgreen:

Betr bilderna är jag f ö inte säker på om vi skall ta med stationen i Slättberg, den ligger ju faktiskt utanför sockengränsen. Min grundtanke är att stoppa Falubanan vid Salutjärn, några kilometer efter Västgärde station, Borlängebanan vid Saluån, kort efter Tinaby (egentligen Utby) station samt Morabanan efter stationen i Stumsnäs. Då håller vi oss på rätt sida om sockengränserna.

hemi392
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2013, 13:31

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av hemi392 »

hmm tänkte det var bäst att börja med nåt bortanför saluån . eftersom man är väldigt ringrostig på det här med byggnation om det blir för klent kan man alltid säga att man gjort en leksing , o ska man nå perfektion får man allt bygga sig åt rättvikshållet där paradiset är .... med vänlig hälsning A.Palm yngre broder till L. Palm som är lite värre rallare o betydligt mer insatt i it tack sture för hjälpen :D

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:Med tanke på att ej heller jag har lagt ut några bilder kan ju vissa illasinnade tolka som att vi här i hjärtat av Dalarna inte är så slängda vad gäller den typen av modern teknik
Ja, för mig är det obegripligt att någon kan fara ända till Nya Zeeland och fixa reningen av gigantiska fabriksutsläpp, men inte klarar att lägga ut en bild på Mötesspåret... :mrgreen:
hemi392 skrev:med vänlig hälsning A.Palm yngre broder till L. Palm som är lite värre rallare o betydligt mer insatt i it tack sture för hjälpen
Aj, aj, är det så gott om modellbyggande "palmer" uppe vid Siljan. Rena Medelhavet, vad gäller trädbeståndet, tydligen. :D
belore skrev:Betr bilderna är jag f ö inte säker på om vi skall ta med stationen i Slättberg, den ligger ju faktiskt utanför sockengränsen. Min grundtanke är att stoppa Falubanan vid Salutjärn, några kilometer efter Västgärde station, Borlängebanan vid Saluån, kort efter Tinaby (egentligen Utby) station samt Morabanan efter stationen i Stumsnäs. Då håller vi oss på rätt sida om sockengränserna.
hemi392 skrev:hmm tänkte det var bäst att börja med nåt bortanför saluån . eftersom man är väldigt ringrostig på det här med byggnation om det blir för klent kan man alltid säga att man gjort en leksing , o ska man nå perfektion får man allt bygga sig åt rättvikshållet där paradiset är
Jaha, nu är de igång igen!! Precis som efter 1.50 minuter in i den här: http://www.youtube.com/watch?v=WxPkL3WJh6g

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

Nu dök det upp ännu ett mejl där Anders Palm bad mig hjälpa till med att lägga ut bilder. Och jag som just var på väg att slå upp en (till) whiskey..... :( :(

Här kommer i alla fall bilderna. Men beskrivningarna får du stå för själv, Anders.
Och nu tycker jag också det är dags att ni (dvs Bertil och du) kavlar upp knätofsarna där uppe vid Siljan och lär er lägga in bilder. :mrgreen:

Bild

Bild

Bild

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av belore »

Sture Bylén skrev:Och nu tycker jag också det är dags att ni (dvs Bertil och du) kavlar upp knätofsarna där uppe vid Siljan och lär er lägga in bilder. :mrgreen:
Om vi nu bildar en klubb på tisdag kväll så får vi självfallet utse en bildredaktör som får sköta sådana saker. Det är kanske en position som han som bara TITTAR på kan sköta.

Nog är det f ö ett stiligt kalktåg som står lastat vid Rättviks järnvägsstation redo att ge sig av uppför stigningen mot Västgärde.

Vad gäller knätofsar vill jag påpeka att jag inte håller mig med sådana, jag har läderspännen.
Senast redigerad av belore den 17 aug 2013, 19:50, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:Om vi nu bildar en klubb på tisdag kväll så får vi självfallet utse en bildredaktör som får sköta sådana saker. Det är kanske en position som han som bara TITTAR på kan sköta
belore skrev:Vad gäller knätofsar vill jag påpeka att jag inte håller mig med sådana, jag har läderspännen
Åh, herrejisses, Bertil, du argumenterar så att man kan nästan tro att du varit på besök i Mölle! :lol: :lol:

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev: i den här: http://www.youtube.com/watch?v=WxPkL3WJh6g
Med att TITTA på denna här filmsnutten borde den ju direkt gå rätt in i alla hjärtan uti centrala öst København, åtminstone, då man åser färdmedlen som visas... 8-) :lol:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Johan Molin »

Jovisst, de tio sekunder där s/s ENGELBREKT är med var ju fina! :mrgreen:

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

Sture Bylén skrev: Jaha, nu är de igång igen!! Precis som efter 1.50 minuter in i den här: http://www.youtube.com/watch?v=WxPkL3WJh6g
Inser att det kanske behövs ett förtydligande betr texten som kommer efter 1.50 minuter, "drantar" är alltså manliga individer från Leksands socken, dvs från andra sidan Saluån.

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:"drantar" är alltså manliga individer från Leksands socken, dvs från andra sidan Saluån
Men Bertil, det måste väl ändå ALLA känna till?? :o

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Arne Lindgren »

Tur kanske jag hade.. Rättviksbacken sökte skidlärare v 7-8-9-10, jag sökte men fick inte ens svar.. :evil:
Man kanske hade blivit smittad av dragspel. :roll:

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

Arne Lindgren skrev:Tur kanske jag hade.. Rättviksbacken sökte skidlärare v 7-8-9-10, jag sökte men fick inte ens svar.. :evil:
Man kanske hade blivit smittad av dragspel. :roll:
Jag antar du hade skrivit om din aversion mot dragspel i ansökan. Säkert därför du inte blev kontaktad... :)

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av LPalm »

Ja tyvärr har jag varigt lite upptagen ett tag men givetvis så kommer underteknad att uppmärksamma Bertils kallelse och ta med lite ider och underlag.
Det båsta år att det stöd vi har i hela landet nu när ni även fått se bilder och ört nationalsången mä Bul Jerks text samt vakra bilder över nejden.
MJ bygge runt Rättvik kan innebära att vi bygger rättväg dit och börjar med broders Slättberg och vidare till Västgärde och Utby vilket var den väg man kom från Falun. Hur som helst borde vi få Järnväg till Utby men vi får se hur. Bild redaktör bör vi ordna med. Ja vi har nog mycket att berätta efter tisdagens möte. /LPalm

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av belore »

Då kör vi. Som synes är frågetecknet borttaget och jag har bytt namn på tråden. Vid mötet i går kväll togs nämligen beslutet [JC_doubleup.gif] att bilda en MJ-klubb i Rättvik.

Eftersom den lokal vi tänker använda ligger i Utby beslöt vi att kalla föreningen Utby Rallare.

Nu återstår bara att ställa i ordning lokalen och snickra lite grann innan de första tågen kan börja rulla. Vi kanske :?: t o m kan ta hit Modelljärnvägsinspektionen inom en snar framtid.

/Bertil
Senast redigerad av belore den 17 aug 2013, 19:49, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

Vad kul!!
Ännu en nål sätts ut på Dalarnas mj-karta. [JC_doubleup.gif]
belore skrev:Vi kanske t o m kan ta hit Modelljärnvägsinspektionen inom en snar framtid.
Jag laddar kamerabatterierna..... 8-)

Sture Bylén

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av Sture Bylén »

Nå....Bertil.....??? 8-)

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av LPalm »

Hej Sture och alla andra intresenter!!!
Nu är det ju inte B som svarar men jag hoppas att det går bra ändå.
Jo det pågår en hel del aktiviteter med i ordningställande av lokal som det stora arbetet då det gäller helrenovering.
Byggnationer av detaljer och byggnader pågår även det och givetvis en ständig jakt på dokumentation i form av ritningar bilder etc.
Givet vis även detaljplanering vad man kan få rum med trots selektiv komprimering det gäller ju trots allt att få fram ett trovärdigt intryck och få betraktarens ögon att uppfatta helheten. Tyvärr skickar jag inte några bilder i direkt anslutning men vi skall se om det går att ordna.( har ingen bildserver.)
Mvh / LPalm
Utby rallare

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: MJ-klubb i Rättvik?

Inlägg av belore »

Sture Bylén skrev:Nå....Bertil.....??? 8-)
Lugn Sture, notera att jag nu bytt namn på tråden och tagit bort frågetecknet. Sedan en tid är det alltså fullt allvar för Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik.

Att det tar tid beror på att vi verkligen gör jobbet från grunden. Vi har till en början avlägsnat större delen av spåren :roll: efter tidigare verksamheter, dvs i huvudsakligen efter det KO-operativ som använt lokalen i en herrans massa år. I morgon när det ljusnat är det dags för armering och montage av två takpelare/-stöttor. På måndag planerar vi att gjuta nytt golv i vår/t blivande verkstad/klubbrum/personalutrymme, en bra underbyggnad är ju viktig.

En bildserie från våra insatser kommer att presenteras vad det lider. Att lägga ut bilder i realtid riskerar bara att åstadkomma (för oss) ;) stressande påpekanden från forumbröder. Hela vårt arbete baseras f ö på mottot gör rätt från början.

Eftersom det var en tag sedan jag skrev något i tråden, kan jag ju påminna om att vår tanke är att i lokalen bygga Rättviks station med spår både norrut (till Stumsnäs) och söderut (till Västgärde resp till Tinaby). Tiden skall vara ca 1960 då ångloken ännu fanns kvar och dieselloken började dyka upp. Parallellt med iordningsställandet av lokalen pågår därför ett intensivt arbete med att göra spårplaner, leta efter miljöbilder och, inte minst, bygga hus. Anders P har gjort klar Västgärde station med uthus, likaså Rättviks vattentorn och bygget av lokstallet pågår.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av Johan Molin »

Ska bli spännande att följa framöver!
Anders P har gjort klar Västgärde station med uthus, likaså Rättviks vattentorn och bygget av lokstallet pågår.
Jag antar att ni är riktiga husbyggare som bygger modellerna såsom byggnaderna faktiskt såg ut — från alla sidor sett! 8-)

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av belore »

Johan Molin skrev:
Anders P har gjort klar Västgärde station med uthus, likaså Rättviks vattentorn och bygget av lokstallet pågår.
Jag antar att ni är riktiga husbyggare som bygger modellerna såsom byggnaderna faktiskt såg ut — från alla sidor sett! 8-)
Självfallet. För att slippa eventuella klagomål räknar vi med att även att bygga undersidan! Har/hade huset källare får man alltså bygga även en hel sådan och sedan ställa huset i lämpligt hål, komplett med eventuella dräneringsledningar .......... ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av Johan Molin »

Då kan vi alltså se fram mot att äntligen få se en riktig torpargrund i skala H0! [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av Sture Bylén »

LPalm skrev:Tyvärr skickar jag inte några bilder i direkt anslutning men vi skall se om det går att ordna.
Vi lever på hoppet... ;)
belore skrev:Eftersom det var en tag sedan jag skrev något i tråden
Ja, minst sagt! I mars... :o
belore skrev:Att lägga ut bilder i realtid riskerar bara att åstadkomma (för oss) stressande påpekanden från forumbröder.
Ja, vem skulle veta det om inte jag... :(
belore skrev:Hela vårt arbete baseras f ö på mottot gör rätt från början.
Visst, det mottot gäller nog för oss alla INNAN man börjat göra fel. :mrgreen:
belore skrev: För att slippa eventuella klagomål räknar vi med att även att bygga undersidan!
"Eventuella", ha, ha, de kommer som ett brev på posten.

För övrigt kan jag berätta att jag fått mejl från båda bröderna Palm idag med bifogade, mycket intressanta, bilder. Jag tycker det är lite njuggt att missunna forumbröderna att beskåda dessa. Man hör undanflykter som brist på bildserver och borttappade lösenord. Hmmm....det är väl inte brist på mod också, som hämmar er? "Mandom mod och morske män" brukar ju förknippas med vårt landskap. Kom igen nu grabbar!! 8-)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av jogra »

Just det Utbyare! Läs sista stycket en gång till i Stures inlägg här ovan.

Upp till bevis, vem vet annars hur länge den oavlönade klagokören här måste vänta på att få sätta mer ved under grytan…



:mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av LPalm »

Ja korset närmar sig trots att man kryper dit, så man får väl leta på en lämplig bildserver som inte kostar ty jag paserar antingen Bjurs eller Gagnefs socken på min väg till arbetet och det inspirerar till försiktighet.
Vi kan nog konstatera att lösningen bör komma redan till helgen om detta skall gå vägen.
Men men vad gör man för att bevisa att detta inte bara handlar om fiktion, dessutom krävs ett visst mått av transpiration.
Jodå vi har alla delar med ty vi har ingen arbetsbesparande vägg bakom och undersida måste våra byggnader ha för att kunna ställas på artificiella marken.
Det har varigt ganska tyst i denna tråd tidigare men vi skall kunna göra bevisföringen lite starkare ty vi håller på att på fler fronter både med lokal, utformning av landskapssektioner (valda delar blir användbara som moduler enligt Vå (MMM) standard, husbygge pågår och även en del rullande matriel tex ett antal av de totalt 101 Kövagnar som byggdes av ASJF för Bergslagets kalk trafik (51 enligt särtryck 77 ).
Givetvis så finns det mycket att göra men med vårt måtto DIR (doing it right) så behöver vi inte göra om så många gånger ty vi har redan gjort de flesta misstagen och tiden kan användas till utveckling ty bara husbyggande handlar om stora mängder hus, rullande matrielen fodrar fler enheter etc.
Vänligen / LPalm

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av BoIS:aren »

"Mandom mod och morske män" brukar ju förknippas med vårt landskap". Liksom "Orsa kompani lovar inget bestämt" ;) .
/Janne

hemi392
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2013, 13:31

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av hemi392 »

försöker lägga ut lite bilder så felsökningen kan börja har sämsta kameran i klubben bara så man får en mjukstart i klagomuren mvh Anders Palm å utby rallares vägnar [JC_doubleup.gif] /http://s1339.photobucket.com/user/Ander ... ort=3&o=13 här är den ofärdiga lokalen under ombyggnad till gubbdagis !
Bild
Bild
Västgärde är nästa station på linien mot Falun efter en svettig stigning.
Tack PeO för hjälpen (vit mossa leverntören har tagit över) kommer strax med mera.
Senast redigerad av hemi392 den 21 nov 2013, 19:00, redigerad totalt 7 gång.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av PeO »

Du har flyttat markören ett steg åt höger innan du la' in länken, men bilden gick att söka.
Jag tro jag kom lättare undan, som byggde garaget nytt för drygt 20 år se'n.
F.ö. mossan Lars plockade åt mig för många år sedan är i skick än.

Sture Bylén

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av Sture Bylén »

Undrens tid är inte förbi, kors i taket, osv. :o :o
Välkomna in i dataåldern... 8-)

Det här blir ju rena Siljans-Miwula. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Och till forumkamraterna: skriv in den här adressen i adressfältet så kan ni medelst en högerpil i den visade bilden få upp flera intressanta bilder från Utby.
http://s1339.photobucket.com/user/Ander ... ort=3&o=13

hemi392
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2013, 13:31

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av hemi392 »

Vi lägger till ytterligare bilder:
Action i lokalen
Bild
Vattentornet var en karakteristisk byggnad som tyvärr revs när riks 80 byggdes om.
Bild
Första husen i lokalen
Bild
Rättvik hade även hemvist för ba och byggnaden hör numera till Siljansbadets camping
Bild
Bild
thats all folks but its only a begining.

hemi392
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2013, 13:31

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av hemi392 »

en till:
Bild
Tack Sture för uppmuntran och visning.
nästa bild visar att det inte är något skitsnack
Bild
Ett Hedemora portträtt av värden och utsoknes gäster

Bild
mer kommer......

Sture Bylén

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av Sture Bylén »

Fantastiskt!
Nu behöver man inte skämmas som mas, längre. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av Johan Molin »

Har du behövt det innan då? :shock: Har jag aldrig märkt!

Sture Bylén

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Har du behövt det innan då? Har jag aldrig märkt!
Va, har du inte noterat min låga och tillbakadragna profil?? :o Men nu när Utbyfolket "kommit ut", och redovisat ett landskapstypiskt kvalitetsarbete, blir det andra bullar ska du veta din gamle eskulap!! :twisted:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av Johan Molin »

Låter nästan som ett skällsord ... :?

Ungefär som när Storm P:s gubbar möttes och den ene säger "Jag är numismatiker" varpå den andre svarar "Det kanske hjälper med ett kattskinn på ryggen" ...

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: Utby Rallare - en MJ-klubb i Rättvik

Inlägg av LPalm »

Det borde gå med en receptbelagd sparbössa.
Jo nu har vi bevisat att vi både bygger modeller och kan få fram bilder. :o
Mvh /LPalm

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"