Toppbilden, visa:    


Backen, Bärby-Järnväg

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Hallå där ute!

Gick med i det här forumet nyligen efter ha surfat runt som vanligt ang. mitt återupptagande av rallandet.
Mycket inspirerande forum med många skickliga byggare.
Tänkte försöka hålla denna tråd med min nystart.
För ca 14 år sedan höll man till i pannrummet i den lilla villan i stan där det byggdes svenskt N-skalan samt samlades lite Ho svenskt.
N- skalan plockades ner och det började "fnulas" mer med Ho eftersom jag fick ett intresse att bygga lite hus i Ho skalaträ.
Flyttdags 1998 och rivning av det lilla som hade byggts. Hoppsan vi hade blivit med Sörmlandsgård(Backen) möjligheter till större utrymme.
Recept: Man tar givetvis ett magasin i besittning 54 kvm undervåning samt övervåning 54 kvm.
Det tog 11 år att ta tag i det viktigaste, helrenovera taket samt 2 år att muta in 18 kvm på övervåningen som har blivit ett eget isolerat hobbyrum
med ny dragen el etc.(året runt standard :) )
Fuskade igång lite tidigare angående modellrallandet (traderas fel) med införskaffa nytt rullande material samt digitalt system.(En hel ny värld vilket
var en dyr historia vill jag minnas för 14 år sedan) Lok samt vagnspark ca 1940-tal till 1970.
2 st sektioner om 200 cm x 60 cm vilket räls o el är färdigt (code 75).
Ok återkommer snart med mera info. samt kanske lite bilddokumentation från starten av det hela. Om jag har listat ut hur man lägger in bilder här. 8-)

Sture Bylén

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Ahh... ännu en anläggningstråd! KUL! [JC_doubleup.gif]
Välkommen i gänget, Sgt Pepper!

Som alltid ser man fram emot att följa starten av en ny bana. Bilder är alltid trevligt och vi ser fram emot sådana. Behöver du hjälp med bildinläggningen kan jag stå till tjänst med en manual.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Kul oxå med indirekta frågor Sture, sånt håller tråden igång så "bomba" på, tillåtet att fråga det mesta. Känner till dig mycket väl genom filmer på tuben av din sköna bana
o roliga historier däromkring. Skicka gärna en manual ang. bildinlägg kan vara bra och ha ifall jag bryter ihop (brukar lista ut själv länge innan jag ger mig, frugan brukar gapa till ibland när jag vägrar när det gäller instruktionsböcker etc :D )

Anders (real name)

Sture Bylén

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Hallå igen, Anders!
Då kör jag en fråga direkt, och den gäller bilder:
- Använder du någon bilduppladdningstjänst, typ Flickr, Tinypic, Photobucket?

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Si godadå? då var vi inne fotonas IT värld :o . Nej tyvärr jag har alltid lagt in bilder direkt från datorn från album etc. när jag annonsera tex.
Kan det funka med kopiera o klistra direkt i tråden? Men intresse finns när jag tänkte ta upp mitt fotointresse som pågick under Hedenhös tid.
Ska försöka o fota lite i helgen, även lägga ut min profilsida oxå.

Sture Bylén

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Nej, med den traditionella metoden att lägga in bilder (som jag använder) måste man vara knuten till en bilduppladdningstjänst.
Eventuellt kan kanske någon hacker fixa det ändå men det går över min horisont. Men om du ansluter dig till Flickr kan jag visa exakt hur man gör.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Välkommen, så roligt med ännu en anläggningsbyggare!!!

Du kan inte klistra in bilder direkt i forumet utan måste först kopiera dina bilder till en bilduppladdningstjänst, som t ex Photobucket. När de väl är på plats där kan du kopiera varje bilds "bildadress" och sedan klistra in den där du vill på forumet. När det blir så dags får du gärna fråga igen för att få mer detaljerade besked (det finns en och annan tråd på forumet som redan handlar om detta).

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Ok gott Folks! Hur ansluter jag mig till dessa? Har alldrig varit någe "Hackergéni :?

Sture Bylén

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Här kan du läsa lite om Flickr http://www.mjukvara.se/Flickr

Det finns en gratistjänst men jag betalar någon hundring/år för mitt konto och kan då ladda upp obegränsat med bilder. För mig har Flickr alltid funkat perfekt så jag kan därför rekommendera tjänsten. Andra bilduppladdningstjänster funkar förstås också men jag vet att det har varit problem med vissa. (Ibland har oönskade(?) porrbilder dykt upp i stället för en bild på ett lok, t.ex. :lol: )

När du anslutit dig till Flickr och laddat upp din bild så kan du lägga in den i ditt inlägg på Mötesspåret.
Här kommer en liten "manual" som jag gjorde i ordning till Tågtyckarn en gång i tiden, jag tror den funkar ännu:

1.gå in på Flickr
2.välj Your Photostream en bit ner på sidan
3.dubbelklicka på den bild du vill ha – den kommer då upp i större format
4.dubbelklicka även på denna bild – den kommer då upp med svart inramning
5.överst till höger finns texten View all sizes. Klicka där så kommer bilden upp i fullstorlek.
6.Sätt muspekaren över denna bild och högerklicka. Välj ”egenskaper” nederst i menyn.
7.Nu kommer det upp en ruta där det bl.a. står ”Adress (url). Markera adressen och välj kopiera.
8.Klistra in adressen i ditt inlägg.
9.Markera hela adressen i inlägget.
10. Tryck på knappen ”img”, nu kommer det att stå [img] i början och slutet på adressen: Klart!!

Är det några bekymmer så ring 0225-157 26 så kan jag ge ”telefonsupport.

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av belore »

Sture Bylén skrev:När du anslutit dig till Flickr och laddat upp din bild så kan du lägga in den i ditt inlägg på Mötesspåret.
Här kommer en liten "manual" som jag gjorde i ordning till Tågtyckarn en gång i tiden, jag tror den funkar ännu:

1.gå in på Flickr
2.välj Your Photostream en bit ner på sidan
3.dubbelklicka på den bild du vill ha – den kommer då upp i större format
4.dubbelklicka även på denna bild – den kommer då upp med svart inramning
5.överst till höger finns texten View all sizes. Klicka där så kommer bilden upp i fullstorlek.
6.Sätt muspekaren över denna bild och högerklicka. Välj ”egenskaper” nederst i menyn.
7.Nu kommer det upp en ruta där det bl.a. står ”Adress (url). Markera adressen och välj kopiera.
8.Klistra in adressen i ditt inlägg.
9.Markera hela adressen i inlägget.
10. Tryck på knappen ”img”, nu kommer det att stå [img] i början och slutet på adressen: Klart!!

Är det några bekymmer så ring 0225-157 26 så kan jag ge ”telefonsupport.
De där verkar ju enkelt, men att ansluta sig var mer avancerat :? Sen måste man ju komma ihåg var man lade lappen med lösenord också :mrgreen:

Funkar det inte trots dessa anvisningar och telefonsupport, skall erfarenheterna redovisas i tråden "digitala disastrar" på annat ställe i detta forum .....

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Ok får tacka för hjälpen så länge! Får fixa detta under helgen, nästa vecka är det sportlov då jä.....
angriper vi hobbyrummet med hobby´n som haft lite stiljte men efter detta forum kommer glöden igång :mrgreen

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Testar!
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Anders/Lokala%

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

:?:
Hmm! Telefonsupport kanske :?

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

[img]file:///C:/Documents%20and%20Settings/Anders/Lokala%[/img]

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Anders_S »

Sgt pepper skrev:[img]file:///C:/Documents%20and%20Settings/Anders/Lokala%[/img]
Du måste ladda upp din bild till en bildserver som är uppkopplad mot internet.
Typ Photobucket.com eller Flickr.

Just nu försöker du visa en bild som ligger lokalt på din egen dator.

Mvh
Anders

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Testar photobucket då!

Bild

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Jag gjorde ungefär samma procedur i Flickr med det kanske var lite mer koplicerat [JC_doubleup.gif]
Heja Molin! :lol:
Senast redigerad av Sgt pepper den 17 feb 2013, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jajamen, den satt ju som en smäck!

Och så trevligt, inte nog med ytterligare en anläggningsbyggare, utan tydligen ytterligare en båtbyggare också! Uppskattas särskilt!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Nåja! Jag är inte en så skicklig scratchbåtbyggare som du, men denna Artitecbåt var nog så pillig att bygga och måla
:roll:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det blev väl ett fantastiskt fin resultat tycker jag! Du får komma och hälsa på i Hästholmen och ta båten med dig vet ja!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Detta är en test till, måste bara memorera hur f.. jag gjorde för att lyckas med detta så envis jag är.
[JC_doubleup.gif]
Bild

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Ja då var det time för första lägesbeskrivning :shock:
Det ända som hänt i starten av denna vecka är att man for till stan och handla en omgång virke så som 9mm
plywood, 12 mm tretexskiva samt 36 meter 22 mm x70 regel. Skivorna fick dom klyva tillsammans på längden så att blev
2 x 60 cm x 244 cm, ett bra utgångsläge för forsatt arbete hemma. Banan byggs i sektioner om lådor(ej MMN) för framtida tanke
på sådant som flytt eller utökning. Två huvud moduler är byggda med räls samt eldragning(digitalt, blir mindre tråd då) och
byggnadsplanering. Mål denna vecka är att få upp benställningen så att dom 2 första delarna kan placeras för inmätningen av nästa 3 sektioner vilket kommer bli sträckan mellan dessa 2. Hoppsan kanske skulle ha börjat med att säga att banan skall gå runt rummet utefter väggarna med en löstagbar bro vid dörren. Huvudsektion 1: Hamn med magasin, oljecisterner samt ett litet fiskeläger.(kanske ett litet fiskrökeri oxå? ) Sektion 2: Mindre landsortstation med såverk samt odalsilo. Sektion 3: sitter kvar som färdig ritning i datorn.
Sture EFTERLYSER bilddokumetation typ start till mål. :mrgreen:
Ok vi får börja som ett recept!
Bild
Bondmagasinet vilket innehåller 1 st hobbyrum.
Bild
Cisterner på hamnsektionen
Bild
Landsort/sågverk/Lantmannasektionen
Bild
Närbild på bron vid sågen
Bild
Silon vid lantmännen
Bild
Lilla fiskmagasinet i hamnen där fiskebåten hör hemma
Bild
Vy över hamnsektionen
Bild
Hoppsan här har vi hobbyhuset som är inne imagasinet (det får bli panel o falurött i sommar samt vita knutar)

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Peking »

Här laddas det bilder [JC_doubleup.gif]
Ännu en spännande anläggningstråd att följa ser ut att ha allt ett bra mj- recept behöver :mrgreen:
Alltså intressanta miljöer och fordon blir kul att följa
Med vänlig hälsning, Ola

Sture Bylén

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Sgt pepper skrev:Sture EFTERLYSER bilddokumetation typ start till mål.
Japp! Och dokumentationen börjar föredömligt, måste jag säga!
Men jag ser att ditt inlägg är postat igår klockan 21.25. Vad har du gjort sedan dess? Bilder, bilder.... ;) ;)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av 1956 »

Det ser lovande ut det här, keep on working!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Kul att man syns nu med lite trevliga tillrop från er. Tänkte passa på o fråga Richard? (mollsjö.........) Nu när du är på tråden. Vad är det för sand du har använt på bangårdar etc?
Jag har kollat flera olika finkorniga sandsorter ( har en hel hink från Strängnäs bangård vilken är uppriven sedan en lång tid tillbaka som är för mörk,antagligen redan förorenad ) på olika zoo-affärer, jag tänkte använda så ljus som möjligt o gå på med airbrushen
efteråt för få lite olika nyanser som oljedropp etc.
PS Din anläggning kanonfin, bra insperationskälla [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

En variant är chamotte, div finkorniga keramikrester. Finns en keramiker i närhet kan du säkert få 1 kg till skänks, det borde räcka en hel livstid!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Låter som samma material som woodlands innehåller. ( går att tugga utan att tänderna krakelerar eller något maskineri skär ihop) :lol:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Perfekt material till grusvägar i alla fall, jag har inte provat det till ballast. Men som sagt, Rikard får väl svara på din fråga!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av 1956 »

Sanden jag har använt i Mollsjö med omnejd är från sandstranden i Mälarhusen vid Sandhammare på Österlen. Den är extremt finkornig och nästan vit. Därför har jag väderbitet den med pastellkritor.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av ErikB »

Hej Sgt Pepper!
Jag har kollat flera olika finkorniga sandsorter ( har en hel hink från Strängnäs bangård vilken är uppriven sedan en lång tid tillbaka som är för mörk,antagligen redan förorenad ) på olika zoo-affärer, jag tänkte använda så ljus som möjligt o gå på med airbrushen
efteråt för få lite olika nyanser som oljedropp etc.
Vill Du ha något riktigt ljust och finkornigt kan Du pröva Chinchilla-sand, finns i välsorterade zoo-affärer. Den är i princip kritvit och mycket finkorning. Jag såg tipset i ett gammalt inlägg av Graffen någonstans och fick tag i en stor burk till rimligt pris. Har inte provat att använda den enbart men väl i blandning med fin badstrandssand. Bara att testa!

/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Man får tacka för alla tips "Grabbar" [JC_doubleup.gif] Man får nog ta med sig hinken o spaden denna sommar till Skåne vilket det brukar bli en resa varje sommar.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Perfekt material till grusvägar i alla fall, jag har inte provat det till ballast. Men som sagt, Rikard får väl svara på din fråga!
Kollar kanske in någon krukmakare lokalt eller under skåneresan i sommar 8-)

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Koster »

Vad roligt att få följa ett anläggningsbygge till och det lovar gott för framtiden. Vad det gäller sand till olika delar av banan så har jag använt blästersand från biltema så får du en möjlighet till att testa dig fram med.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Tackar för det Koster [JC_doubleup.gif] Jag mins nu att jag har sett en liten säck av detta nere på logen någonstans, får nog kolla om den står kvar, det kan finnas
risk att frugan har norpat den. Hon stod där nere för någon sommar sedan och ljöt av Rabarberblad :roll:

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Jaha då hade alla vardagar passerat den här vecka o all för lite gjort :oops: Virkes inköp som sagt var samt jobbat lite med att
"rigga" upp benställning/bordsställning för anläggningsbitarna. Köpt en bättre kamera och provfotat lite på dom avdammade byggnaderna som har legat i malpåsen i 13 år. Slänger in ett par bilder så det syns att gör något ;) Blir nog lite mer jobb i helgen.
Bild
Lite benställning/bordsram. Skönt att få av första delen från byggbockar!
Bild
Kunde inte låta bli o testa kameran direkt.Ja just ja, jag har även hunnit ett besök till Mj-hobby experten stockholm denna vecka och lät plånboken "lida".
Bild
Forfarande lite dammig! Bräderna Kvist Såg o Snickeri AB.
Bild
Godsmagasinet från förvarigen.(Förebilden vill jag minnas står i Göteborg eller stod? )
Bild
Bräderna Kvist´s platskontor.
Bild
Baksidan på godsmagasinet.
Trevlig Helg på er därute :D
Mvh Anders

Sture Bylén

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Det där går ju undan som tusan!!
Och 5.2%-silon i bakgrunden är verkligen pricken över i. ;)
Trevlig helg på dig själv!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ja, du har fattat kvintessensen med modellbyggeri! En supertrevlig modell får bilda inramning till kvällens väsentliga verksamhet; att inmundiga något som underlättar kontemplation, vederkvickelse och känsla för livets behagliga sidor! :D

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Sture Bylén skrev:Det där går ju undan som tusan!!
Och 5.2%-silon i bakgrunden är verkligen pricken över i. ;)
Trevlig helg på dig själv!
Pricken var oxå att den innehöll mältat korn i vätskeform [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Dax för lite igen :roll: Har bara jobbat ett fåtal timmar lite då och då, man ska ju hinna med och jobba oxå.
Skulle inte vara dumt att vara pensionerad lärare istället för arbetande :P Ok jag i alla fall gjort dom 3 lådsektionerna vilket var mitt mål denna period, 2 st 60x120 samt 1 st 40x177 cm. Jag har provlagt räls löst för att se hur helhetsbilden ser ut :P
Nästa steg är att ta av den nyiköpta rälsen och nåla fast så jag kan markera banvallen, provkörning med F-Loket vilket kräver minsta kurvradie på ca48 cm enligt Jeco. ( jag har lagt 75cm som minsta ) Funkar det bra så är det bara plocka bort och såga ut och limma tretexen samt såga ut för sänkningar och höjningar i landskapsbilden när man väl har bestämt sig :?
Jag tycker att man är inne i en tråkig fas för tillfället :evil: Men det blir nog bra om tar tid på sig.( Grovarbetet tar minst lika lång tid som det roliga dvs detaljering, landskapsbygge etc.) Laddar på med lite bilder, alltid roligare så för dom som vill kika in
på anläggningsidan. Ha det bra där ute gott Folks ;) /Anders
Bild
Såga, mäta, såga, mäta, såga...... :evil: Bild från verkstan på undervåningen.
Bild
Översiktsbild/höger samt vänster sektion har kommit på plats( 2 st 60x120)
Bild
Provspår vänster
Bild
Provspår höger
Bild
Provspår mittsektion 40x177
Bild
Översikt mitten
Bild
Man kanske skulle sätta sig o "pilla" vidare med något annat för att få lite omväxling ;)

Sture Bylén

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Sgt pepper skrev:Grovarbetet tar minst lika lång tid som det roliga dvs detaljering, landskapsbygge etc.)
Ja, så upplever jag också anläggningsbygge. Det roligaste momentet tycker jag är när ett första lager strössel förvandlar "brädhögen" till ett landskap.
Sgt pepper skrev:Skulle inte vara dumt att vara pensionerad lärare istället för arbetande
he, he.... :mrgreen:

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Hur mer jag pusslar med ritningen i datorn på huvudmodul nr:3 så blir den likt den gamla sparade delen som har legat i undervåningen på magasinet.
Har kikat lite på den och den verkar inte illa åtgången. Ska testa alla växelmotorer o se att det funkar som det ska. Bara koppla ihop alla sladdar till varandra
som klipptes av från det analoga ställverkets vippbrytare, samt en rejäl rengörning av räls. Fungerar allt som det ska så få jag ta beslut senare under byggets gång hur det blir med sånt som att bygga en låda till denna del samt göra en uppfräschning av övrigt. ( rätt skönt att rälsmålning+grusning är klart här :D )
/Anders
Bild
Gamla delen vilket har stått mot väggen i undervåningen 13 år!!!!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Den här veckan har rälsen lagts ut mellan del 1 och 2 och testat lite lok o vagnar på sträckan. Resultat kurvradien för jecos F-lok går smidigt på 76 cm. Kopplade sedan på 1 st heljan´s personvagn Co8cs, resultat urspårning av vagn! Kortkoppelkulissen räcker ej till. Har kollat närmare på vagn samt lok och ser att det är väldigt tajt tilltaget av båda tillverkarna. Nemfickan sitter lite långt in på Heljans vagnar ( lika på T-21) Jecos lok funkar bra med godsvagnar från olika fabrikat och även har fjädrande buffertar. Det går att flytta ut kortkopplen på vagnarna ca 2 mm och då fungerar det bra, men då får man försöka låsa koppel med lim eller på något annat sätt
som man får fnula vidare på. Har ej prövat att köra hela tågsetet med bygelkopplen. Jag har även testkört båda T-21:orna och förstår varför många ej kör med A-ändan först :evil: Loket vobblar synbart mycket mindre då :lol: . Ska försöka filma och ta lite bilder och lägga ut helgen.
Jaja man förstod detta med heljans saker man har läst lite tester och kommentarer i olika forum angående detta. Nem fickorna sitter lite för långt in så det är lite lurigt att koppla ihop vagnar och lok även på en raksträcka :roll:
/Anders

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Åter 1 vecka har passerat :o Det känns som lite "stiltjte" i byggandet men lite nödvändigt småfnul samt plannering av vidare arbete är på "G" så som att göra ritningar på "Fiskeriets" lada ( FISK & FUSK AB ), lilla fiskröken ( RÖK & RUSK AB ) , fiskebodarna samt stationshuset i hamnen. Jag har börjat få lite för många tankvagnar på anläggningen vilket resulterar i en utökning av 1 st växel vid cisternerna för få 3 spår i området. Har även beställt en cistern till som skall byggas
och målas samt ge den en liknande väderbitning som dom andra 2. Ska försöka få iväg en order till Ristat o skuret på ett gäng fönsterbågar så bygget av diverse hus kommer igång. Tog fram ett diorama och dammsög av för ta lite bilder på... man han bara hämta kameran medan orkanen "Sixten" slog till :evil:
Lägger lite bilder som vanligt. / Anders
Bild
Resultat efter orkanen "Sixten"
Bild
"Sixten" Han fick lite hjälp av en av svarta katterna Bröderna Dupont
Bild
Provkörning av F-Loket med bygelkoppel. ( fungerade mkt bra )
Bild
T-21 nr 87 gick oxå bra i kurvorna ( även fast dessa lok har sin "ankgång :oops:
Bild
Testar lite tåglängder för möte på landsortsområdet.
Bild
Lite av det som är klart på ritbordet [JC_doubleup.gif] Bara köra igång då...

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Skulle bara passa på att önska alla en GLAD PÅSK från gården Backen [JC_doubleup.gif] Vi får se om något blir gjort under påskledigheten, utomhusplikterna börjar kalla på en 8-)
Bild

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Det vart inte så mycket gjort under påsken, mer social samvaro och lite över till hobbyutövning. Men det finns lite dagar kvar av påsklovet som man kan smyga över till "hobbymagasinet" eller som frun säger "pojkrummet" :P Jag har i alla fall börjat måla alla delar till sista cisternen, väderbitning samt montering kvar. (kan nog ge mig :twisted: på att det är något stopp i airbrushen som man oxå ska brottas med) Vit grundfärg samt akrylfärgsmålning av botten i fiskhamnen har gjorts.
Första lagret båtfernissa penslades på nu ikväll. ( Fernissa 129:- Jula. Kanon Johan [JC_doubleup.gif] ) Man har bara läst om denna metod för många år sedan när det gäller att skapa vatten. Man stod där och bara "mös" efter första lackningen 8-) Vi får se hur många lager det blir, 24 timmar mellan varje i alla fall får man nog räkna med. När vatten och kajkanterna är på plats, dags för kullersten, rälsmålning etc. / Anders
Bild
Cisterdelar på målning. Kör en metallfärg som är polerbar efter 2 lager om skulle vilja ha lite blankare. Markfundamentet kör jag med Aged concrete.
Bild
Ser ut så här innan väderbitning, som är ca 1 del matt svart och 1 del earth brown samt spädning för sprutning.
Bild
Resultat efter akvarellmålning. Ser lite svart ut på bild men ok den är en blandning av blå och svart+lite grönt. Undrar vad Bengt Grive hade sagt :lol: Jag har lagt lite algslöjor intill kajkanterna.
Bild
Första lager fernissa på [JC_doubleup.gif] Jag känner mig nöjd så långt. ( första gången)
Bild
Högra sidan. Hoppas man slipper någon överraskning imorgon, enda påverkan jag har gjort är att skruva upp rumstempen till +20 över natten. Det här kan ju bli hur kul som helst, jag har ån vid sågverket som ska en grönbrunaktig färg samt sjökanten vid "virkesupptaget" kvar att göra senare.
Bild
På denna del blir det.
Bild
Syns tydligt att man måste åtgärda detta plastiga tak på fallermodellen om man ska dras med den ett tag. Tänkte inte starta med någon tegelristad modell förrän
Sture är klar med sitt snygga projekt. Han kan få bana lite väg tänkte jag.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Roligt att fernissan verkar lovande! Ta god tid på dig mellan strykningarna, det måste vara helt torrt först (annars lyfter sig det undre lagret. Tro mig, jag vet ... :oops: )

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Snyggt vädrad lastbrygga.

Du, om taket.. låtsas som det regnar.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Roligt att fernissan verkar lovande! Ta god tid på dig mellan strykningarna, det måste vara helt torrt först (annars lyfter sig det undre lagret. Tro mig, jag vet ... :oops: )
Tackar för det [JC_doubleup.gif] Väntar nog längre än råden på burken som tex 16 timmar vid +20 som det stod, chansar nog inte ens med 24 timmar då.Tack igen Johan

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Backen, Bärby-Järnväg

Inlägg av Sgt pepper »

Arne Lindgren skrev:Snyggt vädrad lastbrygga.

Du, om taket.. låtsas som det regnar.
Tackar :D ska bara bli kompis ordentligt med airbrushen ( vart med sådan i december) sen kan man nog grunda med matt svart på taket tänkte jag och väderbita med smuts+lite alggrönaktigt sparsamt eftersom det ligger alldeles intill havet 8-)

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"