Toppbilden, visa:    


Färgförslag

tågtyckarn

Färgförslag

Inlägg av tågtyckarn »

Jag målar helst med vattenlöslig vanlig modellfärg.

Jag undrar om ni har något färgförslag för ett platt plåttak på 60talet. Jag kom på att jag troligvis aldrig har noterat vilka färger dessa hade.

Dessutom undrar jag vilken färg ni har till de brunsvarta dörr och fönsterkarmarna som förekom samtidigt. :D

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Färgförslag

Inlägg av Jan Frelin »

Vinrött eller svart?

På gamla färgbilder är de ofta röda, men jag undrar om den färgen hade börjat försvinna på sextiotalet.

Sture Bylén

Re: Färgförslag

Inlägg av Sture Bylén »

Om du tänker dig ett svart tak tycker jag du ska provmåla med Tamiyas XF61. Det är en färg som beskrivs som "dark green" men ger ett nästan svart intryck. Svart färg tycker jag ofta blir alldeles för "knallsvart" i sådana här sammanhang. Det ser ut att ha blivit målat samma dag. Testa med Tamiyas XF61 och vädra sedan med lite mörkgrått så ser det "lagom" ut, tycker i alla fall jag.
Lycka till!
Bilder emotses. ;) ;)

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Färgförslag

Inlägg av thorpe »

När det gäller att beskriva färger så tycker jag att "knallsvart" säger exakt vad det handlar om. Bengt Grives "spaljegrönt" likaså. Finns det fler?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Färgförslag

Inlägg av Johan Molin »

Blåbärsrisgrönt och mörkvitt hörde väl också till Bengt Grives ordfantasier (jag kom mycket väl ihåg när han sade blåbärsrisgrönt om en konståkerskas dress).

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Färgförslag

Inlägg av magnus63 »

Jan Frelin skrev:Vinrött eller svart?

På gamla färgbilder är de ofta röda, men jag undrar om den färgen hade börjat försvinna på sextiotalet.
Var det egentligen blymönja eller zinkkromat som gav den röda färgen. Idag skulle väl kommunens miljökontor få ebola om man målade plåttak med sådant...

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Färgförslag

Inlägg av Jan Frelin »

magnus63 skrev:
Jan Frelin skrev:Vinrött eller svart?

På gamla färgbilder är de ofta röda, men jag undrar om den färgen hade börjat försvinna på sextiotalet.
Var det egentligen blymönja eller zinkkromat som gav den röda färgen. Idag skulle väl kommunens miljökontor få ebola om man målade plåttak med sådant...
Inte omöjligt, men säker är jag inte.

tågtyckarn

Re: Färgförslag

Inlägg av tågtyckarn »

Om man nu gård en svartgröna vägen, kan denna färg fungera.

Brunsvick green användes även på Penncentrals ommålade lok så jag vill fixa två flugor i en smäll. :D

http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... 427&pid=HU 528401

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Färgförslag

Inlägg av larsess »

Jan Frelin skrev:
magnus63 skrev:
Jan Frelin skrev:Vinrött eller svart?

På gamla färgbilder är de ofta röda, men jag undrar om den färgen hade börjat försvinna på sextiotalet.
Var det egentligen blymönja eller zinkkromat som gav den röda färgen. Idag skulle väl kommunens miljökontor få ebola om man målade plåttak med sådant...
Inte omöjligt, men säker är jag inte.
En byggnadsantikvarisk reflexion på takfärg;
Blymönja har i århundraden använts på äldre s k svartplåt-tak dvs takplåt utan galvaniserad eller förzinkad yta och på galvplåt som börjat "ge med sig" -som ett rostskyddande lager. Dock har de alltid målats över med pigmenterad färg som står sig bättre mot väder och vind. Vanligast har nog grafitsvart, rött, eller olika nyanser av grönt varit, gärna ärggrönt som då påminde om den förnäma kopparplåten! .
Blymönjefärgen var "svag" och behövde täckas ganska snart efter målning. På så sätt hindrades också blyet från att spridas med regnvattnet. Förr var alla färger för plåttak baserade på linolja som bindemedel, även mönjan.
/Larsess

Hagalund
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 jun 2012, 11:52
Ort: Nykil

Re: Färgförslag

Inlägg av Hagalund »

Här i trakten är nog ärggrönt den vanligaste plåttaksfärgen (Vi har den t ex på vår egen ladugård). Därför använder jag den gärna till mina modellplåttak. Tamiya XF71 Cockpit Green (IJN) tycker jag funkar bra.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Färgförslag

Inlägg av magnus63 »

Sture Bylén skrev:Om du tänker dig ett svart tak tycker jag du ska provmåla med Tamiyas XF61. Det är en färg som beskrivs som "dark green" men ger ett nästan svart intryck. Svart färg tycker jag ofta blir alldeles för "knallsvart" i sådana här sammanhang. Det ser ut att ha blivit målat samma dag. Testa med Tamiyas XF61 och vädra sedan med lite mörkgrått så ser det "lagom" ut, tycker i alla fall jag.
Lycka till!
Bilder emotses. ;) ;)
Knallsvart, som sedan vädras med grå, brun, lite roströd och aningens vit pastell blir jättefin, då kan man variera taket från skapligt till miserabelt skick.
Zinkkromatprimer-rött, eller blymönjerött var väl ganska vanligt vill jag minnas.

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"