Toppbilden, visa:    


Lite av varje

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Lite av varje

Inlägg av 1956 »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite av varje

Inlägg av Johan Molin »

Tvådäckare har jag svårt för — det är inte Tiger Moth i alla fall. Spitfiren är förstås solklar, liksom JAS Gripen, sedan kommer ju till slut Marinens hemliga vapen Gladan!

JoSk
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 okt 2012, 15:40
Ort: Reftele - Mölle eller på vägen däremellan

Re: Lite av varje

Inlägg av JoSk »

Johan Molin skrev:Tvådäckare har jag svårt för — det är inte Tiger Moth i alla fall. Spitfiren är förstås solklar, liksom JAS Gripen, sedan kommer ju till slut Marinens hemliga vapen Gladan!
Boeing Stearmann och Pitts är dubbeldäckarna. Gladan har jag byggt (Billing Boats modell), men jag minns inte att den hade dessa Stealth-egenskaper! ;)

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Lite av varje

Inlägg av Claes Lislerud »

Johan Molin skrev:Tvådäckare har jag svårt för — det är inte Tiger Moth i alla fall. Spitfiren är förstås solklar, liksom JAS Gripen, sedan kommer ju till slut Marinens hemliga vapen Gladan!
Betäckningen är väl MÅS40 Gladan?

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Lite av varje

Inlägg av TuveB »

1. Boeing Stearman

2. Pitts S1 Special

3. Spitfire mk XVIE

4. Pär Cederkvist

5. JAS39C Gripen

6. Glada mk I ;)
#JB17

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lite av varje

Inlägg av HLS »

D-NG är den maskin som havererade på ett fly in i Norge 2011, och piloten Bertil Gerhardt omkom.
Ett bromsfel (låst hjul) i huvudstället uppges vara orsaken till att maskinen slog runt framlänges efter sättning.
En legendar lämnade scenen.
Vet någon om man planerar reparera D-NG, eller om det till och med redan påbörjats/gjorts?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite av varje

Inlägg av Johan Molin »

Betäckningen är väl MÅS40 Gladan?
OK då, fast en glada är ju en rovfågel som förekommer ymnigt i sydöstra Skåne och i någon liten mån i Östergötland ( ja jag vet, det finns en viss brist på MHJ-anläggningen ...)?

Ornitologer! Är det en HÖK40 Gladan eller någon annan rovfågel som är närmare släkting?

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Lite av varje

Inlägg av TuveB »

HLS skrev:D-NG är den maskin som havererade på ett fly in i Norge 2011, och piloten Bertil Gerhardt omkom.
Ett bromsfel (låst hjul) i huvudstället uppges vara orsaken till att maskinen slog runt framlänges efter sättning.
En legendar lämnade scenen.
Vet någon om man planerar reparera D-NG, eller om det till och med redan påbörjats/gjorts?
FEL!

NG-D som är den korrekta individbeteckningen hos RAF är inte den maskin som kraschade!

Den som groundloopade är en mk XVIII och den är till salu, den kommer troligen flyga igen men det tar minst 5 år.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite av varje

Inlägg av Johan Molin »

Finns det något logiskt begripligt sätt att förstå sig på de bokstavskoder som RAF använde(r) för att identifiera sina flygplan?

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Lite av varje

Inlägg av hakang »

Johan Molin skrev:Finns det något logiskt begripligt sätt att förstå sig på de bokstavskoder som RAF använde(r) för att identifiera sina flygplan?
Logiskt vete fan, men i krigstid fanns väl en poäng i att inte vara för logisk...

Lite ledtrådar finns här:
http://p.v.free.fr/l_for_love/raf_codes.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_RAF_Squadron_Codes

Det var väldigt frestande att gå via lmgtfy.com men jag är ju på semester och ovanligt snäll, så...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite av varje

Inlägg av Johan Molin »

Att tecknen före nationalitetsmärket skulle vara "squadron codes" hade jag ingen aning om; ergo är jag för korkad för att ha kunnat googla på det själv. Man hade ju iofs kunnat testa "RAF aircraft markings" eller något liknande.

Bra således att få detta klargjort från någon som verkligen är initierad! :D

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Lite av varje

Inlägg av Arne Lindgren »

Gladan och Gripen, sammanlänkade genom ödet.

Om koder, Chuck Yeager skriver i sina memoarer att när han var boss för ett förband i Pakistan var det i förväg planerat vilka plan som skulle ingå i dagens flygningar. Men ibland var inte rätt plan flygfärdiga, och man skickade ett annat i stället.
Då satt det ett högre befäl nånstans och kollade med kikare vilka plan som startade, och stämde av, och om det inte stämde var Yeager tvungen att skriva en detaljerad rapport om varför.
Han kom på att det var enklare att ta en chablon och måla om fel plan till rätt.
Men dom målades aldrig tillbaka igen..
Han misstänkte i boken att dom aldrig fick orning på registren igen.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Lite av varje

Inlägg av thorpe »

Efter vad jag hört och läst om Chuck Yeager var han ett levande exempel på OA:s "Mannen som gör vad som faller honom in"! ;)

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Lite av varje

Inlägg av Claes Lislerud »

Det engelska systemet är som följer:
Man har en 2 bokstavskod för varje squadron, i detta tillfället NG.
Så var flygplanen "numrerade" A, B, C, D osv.

Biltemas Spit är märkt som det fjärde planet från No. 604 Squadron RAF, vilket är lite märkligt då detta förbandet inte flög Spit förrän efter kriget och då hade de inte NG som bokstäver.

Norges flygvapen var under exil under kriget och fikk därmed RAF status. The Norwegian Squadron's 330, 331, 332, 333 och 334 hade sina egna bokstavskoder. GS/WH, FN, AH, KK och RI. De behöll detta systemet helt till 70-talet.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Lite av varje

Inlägg av TuveB »

Flygplanet hade koden NG-D när den kom till förbandet augusti-september 1945. Tror det var på airliners.net jag hittade ett par bilder.
#JB17

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lite av varje

Inlägg av 1956 »

Bild

Bild

Bild

Bild

Mer av lite av varje!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lite av varje

Inlägg av Mölle-Mats »

hakang skrev:
Johan Molin skrev:Finns det något logiskt begripligt sätt att förstå sig på de bokstavskoder som RAF använde(r) för att identifiera sina flygplan?
Logiskt vete fan, men i krigstid fanns väl en poäng i att inte vara för logisk...
Engelsmän - logiska??? :shock: Jag säger bara: poängräkningssystemet i tennis - very British indeed! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Lite av varje

Inlägg av hakang »

Och här en perfekt landning av Åke i hans DC-3, som sommartid f.ö. parkeras 5 minuter hemifrån mig, utanför Åkes hus. (Vintertid brukar den stå i Västerås).

http://www.youtube.com/watch?v=egUPX1ugy80

Här är två historier från Åkes tid i Afrika. Låt oss kalla dem skrönor trots att de är fullt sanningsenliga:
http://www.vallentuna-aviators.se/ake_episod_1.shtml
http://www.vallentuna-aviators.se/ake_episod_3.shtml

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Lite av varje

Inlägg av hakang »

Mölle-Mats skrev:Engelsmän - logiska??? :shock: Jag säger bara: poängräkningssystemet i tennis - very British indeed! :mrgreen:
Har alltid tyckt det är lite lustigt med de franska inslagen, 'love' och 'deuce'. När jag var yngre och tittade på Wimbledon hade vi f.ö. för sed att dricka ett glas 'utspädd' juice varje gång kommentatorn sa 'duece'. Vi tyckte matcherna var väldigt roliga på slutet...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lite av varje

Inlägg av 1956 »

hakang skrev:Och här en perfekt landning av Åke i hans DC-3, som sommartid f.ö. parkeras 5 minuter hemifrån mig, utanför Åkes hus. (Vintertid brukar den stå i Västerås).

http://www.youtube.com/watch?v=egUPX1ugy80

Här är två historier från Åkes tid i Afrika. Låt oss kalla dem skrönor trots att de är fullt sanningsenliga:
http://www.vallentuna-aviators.se/ake_episod_1.shtml
http://www.vallentuna-aviators.se/ake_episod_3.shtml
Mycket trevliga och dråpliga historier men se bara till så att de inte hamnar på biblioteket på Kulturhuset i Stockholm för där kommer de att kastas utifrån.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Lite av varje

Inlägg av Arne Lindgren »

Mölle-Mats skrev:
hakang skrev:
Johan Molin skrev:Finns det något logiskt begripligt sätt att förstå sig på de bokstavskoder som RAF använde(r) för att identifiera sina flygplan?
Logiskt vete fan, men i krigstid fanns väl en poäng i att inte vara för logisk...
Engelsmän - logiska??? :shock: Jag säger bara: poängräkningssystemet i tennis - very British indeed! :mrgreen:
Det fanns en tennisspelare, Calle Schröder, som var kultfigur på Södermalm och är fortfarande bland Hammarbyare.
Nåra av hans kompisar skulle se honom i en match för första gången och missade första bollen och frågade nån vad det stod.
"Han ligger under med 15 - 0 i första game".
"Å fy fan, det tar han aldrig upp" sa dom och gick.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Lite av varje

Inlägg av Magnus P3 »

hakang skrev: När jag var yngre och tittade på Wimbledon hade vi f.ö. för sed att dricka ett glas 'utspädd' juice varje gång kommentatorn sa 'duece'. Vi tyckte matcherna var väldigt roliga på slutet...
Det låter ju som ett intressant tittartips. Problemet var att den svenske kommentatorn inte sällan själv följde detta råd. Drycken par preferens var gin &tonic och kommentatorn hade rykte om sig att "toppa formen" under Båstadsveckan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite av varje

Inlägg av Johan Molin »

I grieve for him!

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Lite av varje

Inlägg av Magnus P3 »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

tågtyckarn

Re: Lite av varje

Inlägg av tågtyckarn »

Det sägs att Spitfiren tog tre gånger så många timmar att bygga som Me 109an.Det är inte så konstigt om man tittar på fotot. Inte en rak yta, men ett av de vackraste flygplan som någonsin byggts. :D

Skriv svar

Återgå till "Flygmaskiner"