Toppbilden, visa:    


Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av LYR »

Nu är de nya modellerna för semitraler och containers här från danska Hobbytrade.
Vagnarna finns hos flera transportföretag i Europa, men här är tre svenska förebilder med modellernas art.nr och utförande samt mina egna kommentarer:
hobby trade 41313 81 74 SJ 471 4 001-0 Sdms – fabrikneu - sprillans nylevererad enl. mina foton från Älvsjö 1985 - och då med den littra/märkning, som gällde då.
hobby trade 41314 33 RIV 74 S-GC 458 6369-5 Sdgms83 “CargoNet AB” - sehr schmutzig/ausbessert - mycket väderbiten, men bättringsmålad.
hobby trade 41315 33 RIV 74 CN 458 6308-3 Sdgms832 “CargoNet AB” - sehr schmutzig - mycket väderbiten.
Jag har på Green Cargos hemsida hittat inf och lastanvisningar om vagnarna, som idag i Sverige hos CargoNet heter Sdgms
Då har vi mer värdefullt underlag för att kunna efterlikna verkligheten i våra modeller även vid lastning av containers och trailers
- och samtidigt få respekt för att dessa Hobbytrade-modeller är tillverkade med målsättningen att göra ett så seriöst och modellriktigt arbete,
som kan vara möjligt inom en rimlig tillverkningskostnad.

Dessa vagnar tillhör enligt Green Cargos kategoriklassning S intermodala vagnar - vagnar för transport av containers, växelflak och trailers. litt. Sdgms
länk: http://www.greencargo.com/sv/Godsvagnar ... nar/Sdgms/
- och ca 10 rader ned på sidan till vänster finns en ruta: - ”se lastschema” den bilden (ett excel-dokument) och raden under en anvisning och bild om ”stöd”.
Så där finns mer inf om hur vi ska använda de tillbehör som modellvagnen är utrustad med.
Det kan bli mycket detaljrika modeller med förebildtroget utseende.
Jämför med mina bilder som tidigare visats här.
Se också de mj-butiker som redan har modellerna på sina hemsidor, själv har jag bara upptäckt http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... 3882&img=b i Luleå och i Stockholm http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... 033&pid=HT 41313
- men det finns nog fler.
/LYR


Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av LYR »

Johan Molin skrev:http://www.eurohobby.se/containervagn-s ... c-496.aspx
Jodå, den finns på plats härnere i Södern också! :D
Bra Johan, då förväntar jag mig att du täcker upp den landsändan också, så kanske grannarna på andra sidan diket förstår att vi blir glada inte bara av deras mat & dryck, utan också av deras småskaliga produkter.
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av Johan Molin »

Mitt problem är ju bara att jag egentligen bara vill ha en godsvagn per 2.000 som funnits i Sverige, och det ser lite klent ut ...
Att sedan kunna motstå frestelser är ju en annan sak 8-)

Calle W
Inlägg: 179
Blev medlem: 23 jun 2012, 18:51

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av Calle W »

Goddag.
De ser verkligen bra ut. Ska bli intressant och se vad som går att lasta i dessa vagnar. Om det funkar med trailers från Herpa och AWM,eller om de är för stora. Någon som har andra idéer på last? Här är en bild på en lastad vagn med en trailer:
http://lkwmodellauto.de/secFoto038.jpg
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av lokf »

Det var väl alldeles utmärkt för alla som kör containertåg att dessa kommer nu för även NMJ:s svenska containervagnar kommer under vintern och dom norska har ju redan kommit. Borde absolut gå bra att få ihop ett rejält tåg med så pass många varianter som det sammantaget är frågan om här. (Dvs om kassan tillåter)
Tack för ditt outröttliga engagemang Lasse, även om danskarna står för huvuddelen av arbetet och för slutprodukten. MJ:n behöver folk som dig.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av d680ae »

LYR skrev:Nu är de nya modellerna för semitraler och containers här från danska Hobbytrade.
Vagnarna finns hos flera transportföretag i Europa, men här är tre svenska förebilder med modellernas art.nr och utförande samt mina egna kommentarer:
hobby trade 41313 81 74 SJ 471 4 001-0 Sdms – fabrikneu - sprillans nylevererad enl. mina foton från Älvsjö 1985 - och då med den littra/märkning, som gällde då.
Johan Molin skrev:Hoppsan, en vagn som jag har absolut 0 information om! Någon som kan fylla i? Byggda när? Antal? Numreringar?
Hobby Trade har alltså valt till förebild den typ av Sdms/Sdgmns/Sdgms som tillverkades i Sverige och därmed skiljer sig något, om än väldigt lite från den typ som tillverkades i Tyskland och med stor sannolikhet är den typ övriga kontinentala vagnägare skaffade. För inte exporterade väl AGEVE i konkurrens med t.ex Niesky Waggonbau AG vagnar till övriga Europa? Den som modell aktuella typen är alltså Sdms/Sdgmns/Sdgms 832 som AGEVE levererade i 520 exemplar till SJ 1985--1987.
Vid leveransen hette de alltså Sdms (UIC litteranummer 4714) och 3174 4714000--519.
I början av 1990-talet reviderade UIC sitt littereringssystem en aning och därmed förärades våra combitrafikvagnar också ny littera Sdgmns (UIC litteranummer 4512) och bytte följaktligen nummer till 3174 4512000-519. I samma veva utökades också parken av vagnar med 200 st typ 833 byggda av ovan nämnda Niesky. Denna typ var i väsentliga dimensioner och prestanda tämligen likvärdig med AGEVE-typen 832 men det fanns vissa små skillnader som t.ex lastytors höjder ö rok, typ av kingpin-låda, typversion av Y25-boggi m m. De nyanskaffade adderades i nummerserien alldeles efter sina äldre bröder till 3174 4512520-719. De här vagnarna var ryggraden i Rail Combi vagnpark så länge det varade. Perioden med littera Sdgmns (4512) blev inte så långvarig. Redan 1996-97 var det dags att ånyo byta littera och nummer. Under tiden hann dock en av vagnarna typ 832 passera yttersta växeln. 3174 4512035-3 var inte med bland de som bytte identitet denna gång.
Nytt littera och nya nummerserier blev Sdgms:
typ 832: 3374 4586 000--518
typ 833: 3374 4586 519--718
Tillhörande CargoNet AB rullade vagnarna vidare tillsammans med Lgjs och Lgjns-typer som ingått som komplement. Inhyrningar av moderna Sdggmrss från AAE och nyanskaffningar av likvärdiga vagnar vidtogs. För några år sedan återlämnades de 200 Sdgms-vagnarna typ 833 till Green Cargo där de nu rullar som en del av GC egen satsning på combitrafik.
LYR skrev: hobby trade 41314 33 RIV 74 S-GC 458 6369-5 Sdgms83 “CargoNet AB” - sehr schmutzig/ausbessert - mycket väderbiten, men bättringsmålad.
hobby trade 41315 33 RIV 74 CN 458 6308-3 Sdgms832 “CargoNet AB” - sehr schmutzig - mycket väderbiten.
...
Jämförelseunderlag för bedömning av hur Hobbytrade har lyckats med åldring och väderbitning kommer senare
Senast redigerad av d680ae den 08 dec 2012, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av Johan Molin »

Som vanligt lysande och distinkt information! Tack!

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av LYR »

d680ae skrev:
LYR skrev:Nu är de nya modellerna för semitraler och containers här från danska Hobbytrade.
Vagnarna finns hos flera transportföretag i Europa, men här är tre svenska förebilder med modellernas art.nr och utförande samt mina egna kommentarer:
hobby trade 41313 81 74 SJ 471 4 001-0 Sdms – fabrikneu - sprillans nylevererad enl. mina foton från Älvsjö 1985 - och då med den littra/märkning, som gällde då.
Johan Molin skrev:Hoppsan, en vagn som jag har absolut 0 information om! Någon som kan fylla i? Byggda när? Antal? Numreringar?
Hobby Trade har alltså valt till förebild den typ av Sdms/Sdgmns/Sdgms som tillverkades i Sverige och därmed skiljer sig något, om än väldigt lite från den typ som tillverkades i Tyskland och med stor sannolikhet är den typ övriga kontinentala vagnägare skaffade. För inte exporterade väl AGEVE i konkurrens med t.ex Niesky Waggonbau AG vagnar till övriga Europa? Den som modell aktuella typen är alltså Sdms/Sdgmns/Sdgms 832 som AGEVE levererade i 520 exemplar till SJ 1985--1987.
Vid leveransen hette de alltså Sdms (UIC litteranummer 4714) och 3174 4714000--519.
I början av 1990-talet reviderade UIC sitt littereringssystem en aning och därmed förärades våra combitrafikvagnar också ny littera Sdgmns (UIC litteranummer 4512) och bytte följaktligen nummer till 3174 4512000-519. I samma veva utökades också parken av vagnar med 200 st typ 833 byggda av ovan nämnda Niesky. Denna typ var i väsentliga dimensioner och prestanda tämligen likvärdig med AGEVE-typen 832 men det fanns vissa små skillnader som t.ex lastytors höjder ö rok, typ av kingpin-låda, typversion av Y25-boggi m m. De nyanskaffade adderades i nummerserien alldeles efter sina äldre bröder till 3174 4512520-719. De här vagnarna var ryggraden i Rail Combi vagnpark så länge det varade. Perioden med littera Sdgmns (4512) blev inte så långvarig. Redan 1996-97 var det dags att ånyo byta littera och nummer. Under tiden hann dock en av vagnarna typ 832 passera yttersta växeln. 3174 4512035-3 var inte med bland de som bytte identitet denna gång.
Nytt littera och nya nummerserier blev Sdgms:
typ 832: 3174 4586 000--518
typ 833: 3174 4586 519--718kommmi
Tillhörande CargoNet AB rullade vagnarna vidare tillsammans med Lgjs och Lgjns-typer som ingått som komplement. Inhyrningar av moderna Sdggmrss från AAE och nyanskaffningar av likvärdiga vagnar vidtogs. För några år sedan återlämnades de 200 Sdgms-vagnarna typ 833 till Green Cargo där de nu rullar som en del av GC egen satsning på combitrafik.
LYR skrev: hobby trade 41314 33 RIV 74 S-GC 458 6369-5 Sdgms83 “CargoNet AB” - sehr schmutzig/ausbessert - mycket väderbiten, men bättringsmålad.
hobby trade 41315 33 RIV 74 CN 458 6308-3 Sdgms832 “CargoNet AB” - sehr schmutzig - mycket väderbiten.
...
Jämförelseunderlag för bedömning av hur Hobbytrade har lyckats med åldring och väderbitning kommer senare
Tack d680ae för ditt vetande! Visst är vi alla nyfikna på hur vagnarna ser ut - på närbildsfoton och omdömen om vagnen i allmänhet.
Själv har jag ännu inte haft möjlighet att se den live, men hoppas att kanske någon annan idag kan nå någon av de mj-handlare som har lördagsöppet...
Efter att ha fotograferat den för 27 år sedan, utan tanke på att den skulle komma i modell- så är nivån av förväntan/nyfikenhet mycket hög kan jag säga!
Kanske har du själv också fått vagnen plåtad till ditt omfattande fotoarkiv?
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av Johan Molin »

Inhandlad i dag på Eurohobby, men jag har ingen möjlighet att titta närmare på den förrän i morgon när jag är hemma i Malmö igen.

Dessutom är jag fel person att kommentera detaljtrohet, men vagnen ser trevlig ut! Lite plastiga boggier, men det borde vara lättåtgärdat med lite vädring.

Ska man vara förebildstrogen borde man väl egentligen köpa ett halvdussin vagnar på en gång ...

Det står ade på kartongen, men det är väl de som äger Hobby Trade i dag eller?

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av LYR »

Kolla också närliggande tråd med anknytning till vagnarna om lämpliga trailers: http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 946#p21946
/LYR

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:
Det står ade på kartongen, men det är väl de som äger Hobby Trade i dag eller?
Eller tvärt om....

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av LYR »

Vagns-modellen har några flyttbara detaljer, som ska placeras på rätt plats, beroende på typ av last; längd, container eller trailer och dessutom vara förankrad säkert under transport - för att se förebildstrogen ut.
Så därför rekomenderas studier av lastnings-schemat - länken här nedan:
http://www.greencargo.com/Global/Godsva ... %a5st.xlsx

>>> se också längst ned på den öppnade sidan av lasningsshemat - flikarna som visar bilder: stödplattor/stödbock/sammanställning av bilder.

Om någon inte kan öppna XLSX-filen, så beror de på att de har en för gammal Excelversion. Förr hette Excelfilerna XLS, nu heter de XLSX. Förr hette Wordfilerna DOC, nu heter de DOCX osv.

/LYR
Senast redigerad av LYR den 09 dec 2012, 15:16, redigerad totalt 1 gånger.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av TuveB »

Någon som kan spara om dem till läsbart format?
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av Johan Molin »

Har man mac så går filen utmärkt att öppna i Numbers.

matts_a
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 nov 2012, 20:24

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av matts_a »

Hejsan,

jag köpte några vagnar på MJHobby i helgen, här är några bilder.
Först GC varianten S-GC Sdgms 33 74 458 6369-6 CN, med ett par containers från ROCO Sgnsvagnar,
Bild
Det gick lätt att montera stödplattor (de gula plattorna längs vagnsidan) (mha LYRs länkar), och containers passar bra.

Nedan detalj på SJ Sdms 81 74 471 4 001-0,
Bild

Jmf med LYRs bilder på: http://www.stinsensforum.se/post117912.html

Här SJ varianten igen (som är snyggast av de tre versionerna!)
Bild

Vagnarna rullar bra (inte samma hjulstrul som på H-vagnarna),
men, tyvärr är märkningen nästan oläslig p.g.a mycket dåligt tryck, på alla tre exemplaren, vilket är lite dåligt. Annars mycket fina vagnar!

mvh,

matts_a
Senast redigerad av matts_a den 14 dec 2012, 16:40, redigerad totalt 1 gånger.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av d680ae »

TuveB skrev:Någon som kan spara om dem till läsbart format?
Kan det lösas så här: Lastfördelning enligt Green Cargo ?

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av LYR »

På stinsen visas här: http://stinsensforum.se/post117912.html#p117912 några bilder för jämförelse mellan olika modellvagnar - bra redovisning-rekommenderas.
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av LYR »

Här kan vi få info om kombitrafiken med trailers och containers, samt hur det passar ihop med modellerna - bilder!
Länk: http://stinsensforum.se/post117916.html#p117916

/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Nu är Sdms/Sdgms-vagnarna här från Hobbytrade

Inlägg av LYR »

Tyvärr har Hobbytrade/ade gått i konkurs, men trots det finns nog många vagnar kvar i mj-butikerna.
Själv hade jag tur som fick några exemplar och jag måste nog påstå att de är mycket avancerade modeller som kräver en del pyssel för att få detaljerna oå rätt plats,
men jag ska här försöka hjälpa till så gott det nu går.
Här är några bilder,som hjälper till att förstå sammanhangen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
De gula "container-piggarna" är efter att de snäppts fast, rörliga och kan vara uppfällda eller i nedfällt läge,
skissen visar också övriga detaljer för trailers förankring, men på mina foton har inte alla ännu monterats

Bild
/LYR

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"