Toppbilden, visa:    


Varning.

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Varning.

Inlägg av 1956 »

Har försökt ligga lågt när det gäller Hobbyshoppens verksamhet men nu har jag svårt att låta bli att säga vad jag tycker!

http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... ut313.html

Det som händer är inte något annat än bondfångeri, men på ett sällsynt otrevligt sätt. Bondfångaren utnyttjar ständigt dem som har förskottsbetalt och därmed deras underläge genom att utlova bulletiner ( vilka andra fabrikanter använder sig av det uttrycket?) som nästan aldrig infrias varken i tid eller i leveranser.

Är det någon här på detta forum som kan försvara eller ställa upp på ett sådant beteende? Jag hoppas verkligen inte det!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av kilowatt »

Är inte en total igorering av företelesen i fråga betyg nog?

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Varning.

Inlägg av Magnus P3 »

Dags för vadslagning: Blir det något nyhetsbrev före midnatt?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

kilowatt skrev:Är inte en total igorering av företelesen i fråga betyg nog?
Om man läser på lite mer så har bondfångaren helt uppenbart, i kraft av administratör, ändrat datum för bulletinen så det blivit för syftet mer passande.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

På ett plan håller jag med kilowatt; att Max inte är värd att kommentera. Å andra sidan måste en av vitsarna med en fri opinionsbildning vara att kunna påpeka oegentligheter, fr a för alla dem som inte vet om vad som händer.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av hakang »

1956 skrev:Bondfångaren utnyttjar ständigt dem som har förskottsbetalt och därmed deras underläge genom att utlova bulletiner ( vilka andra fabrikanter använder sig av det uttrycket?) som nästan aldrig infrias varken i tid eller i leveranser.
Obehagligt för den som betalat men sen får vänta och vänta förgäves på leveransen. Och dessutom med bristfällig information om vad som står på.

Förutom just denne bondfångare kan jag f.ö. komma på en annan fabrikant som använder sig av, inte uttrycket 'bulletin', men väl ett liknande beteende. http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=128

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Varning.

Inlägg av Magnus P3 »

hakang skrev:
1956 skrev:Bondfångaren utnyttjar ständigt dem som har förskottsbetalt och därmed deras underläge genom att utlova bulletiner ( vilka andra fabrikanter använder sig av det uttrycket?) som nästan aldrig infrias varken i tid eller i leveranser.
Obehagligt för den som betalat men sen får vänta och vänta förgäves på leveransen. Och dessutom med bristfällig information om vad som står på.

Förutom just denne bondfångare kan jag f.ö. komma på en annan fabrikant som använder sig av, inte uttrycket 'bulletin', men väl ett liknande beteende. http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=128
Har dom inkasserat förskottsbetalning? Jag vet inte hur det är generellt, men jag har i alla fall inte behövt betala för min lagda beställning.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror inte ordet bulletin i sig självt är "nedsvärtat" och ger antydningar om oegentligheter.

Att ha usel ekonomi är inte samma sak som att vara bondfångare. Bondfångare är väl såna som försöker sälja luft, lura av folk pengar utan att leverera några produkter och rent allmänt komma med falsk varudeklaration.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Nu är det den 23 november. Hela tråden är minst sagt något mysko. I första inlägget skriver admin att nyhetsbulletinen kommer 22 november, fetstilt.

Ett par inlägg längre ner beklagar admin att bulletinen inte kommer förrän den 18 november. Sedan dyker 22 november upp igen...

Uppenbarligen har admin ändrat sin egen ursprungstext för att det inte ska se lika illa ut.

Vilket ju kan kvitta eftersom det inte kom någon bulletin den 22 november heller. Fan tro't!

Undrar vad den ska innehålla? Modeller av de godvagnar Max köpte på Tradera av HNJ Verkstads tillverkning?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

hakang skrev:Förutom just denne bondfångare kan jag f.ö. komma på en annan fabrikant som använder sig av, inte uttrycket 'bulletin', men väl ett liknande beteende. http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=128
Håller inte alls med om det. Att Brimalm har problem är uppenbart men att kalla dem för bondfångare skulle jag inte drömma om. Alla företag kan hamna i ekonomiska svårigheter men det är inte lika med att det finns bedrägligt uppsåt inblandat på det sätt som är helt klart när det gäller Hobbyshopen. Brimalm har under mer än 15 år gett oss helt fantastiska modeller och jag skulle verkligen beklaga om de inte lyckas ta sig ur sina svårigheter.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Varning.

Inlägg av ubjs »

Rätta mig gärna om jag har fel men jag har fått uppfattningen att Brimalm på senare tid börjat praktisera Hobbyshopens tydligen ganska framgångsrika metod.
Jag har läst om att Brimalm begärt förskottsbetalning av D-loket med förespegling om snar leverans som sedan uteblivit.
Vore intressant om någon här kan bekräfta det.

Tyvärr har Brimalm även tidigare tagit in förskottsbetalningar och på så sätt vant mj-konsumenterna vid detta.
Mitt intryck är att Brimalm är ett seriöst företag men det hjälper inte när man använder tvivelaktiga metoder.

Rätten att kräva förskottsinbetalning gäller enbart för sådant som man specialbeställer, tex en soffa med ett tyg som kunden väljer.
Rent juridiskt tror jag inte att vare sig Brimalm eller Hobbyshopen har rätt att kräva full betalning i förskott för en serieproducerad grej som
kan säljas till någon annan än beställaren.

Mvh UB

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

Har flera av Brimalms modeller och har aldrig betalt något i förskott när jag köpte dem. Jag har även beställt ett D-lok utan att förskottsbetala.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

Följetongen fortsätter! Jag har roat mig med att försöka ta reda på fakta om Hobbyshoppen.se och kan konstatera att det leder in i en återvändsgränd. Det är helt omöjligt att få grepp om var och vad Hobbyshoppen egentligen är.

Först sökte jag i Justitias företagsregister där alla aktiebolag, kommanditbolag, ekonomiska föreningar och enskilda firmor finns med…där finns Hobbyshoppen inte med. Därefter sökte jag på det angivna telefonnumret 08-55430000…det finns inte med varken på Eniro.se eller Hitta.se. När jag sökte på adressen, Underås 1009, 15023 Enhörna…finns inte den heller, postnumret 15023 existerar inte i Sverige.
Det ser alltså minst sagt märkligt ut, men det stämmer å andra sidan bra överens med hela historiken runt om Hobbyshoppen och dess ägare.

Lyckligtvis har jag själv varken beställt eller förskottsbetalt något därifrån med tanke på de ständiga lögner som de som har gjort det beslås med vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år, men har medlidande med alla dem som blir utsatta för detta bedrägliga beteende.

En annan fråga som infinner sig; Vem har de som förskottsbetalt egentligen betalt till och vem är det som skall återbetala…om det nu blir någon sådan? Är det till Hobbyshoppen som inte existerar eller är det till ägaren privat?

Slutligen, på Hobbyshoppens hemsida finns X7:an till salu för 3995:- alltså prissänkt med 1000:-. Har alla som beställt och förskottsbetalt sina fått dem…eller handlar det här om att få in ytterligare förskottsbetalningar?

För övrigt har jag noterat att adm och minst 8 andra alias med största sannolikhet är en och samma person. Adm för alltså oftast en dialog med sig själv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Om man försöker följa vad som händer, genom de meddelanden som butiks- och forumägaren själv meddelar:


12-12-25: Återbetalning för cancellerade modeller sker nu under slutet december.
Ingen kommer att glömmas bort. Frågor kring enskilda ärenden ska tas upp via email eller PM.

12-12-31: Lite omändringar i flygschemat gör att jag i afton sitter ombord på ett flygplan, så nyhetsbrevet kommer därför att publiceras först lite senare.

13-01-05: Väl hemma från flygning så slog influensan till. Vilket innebär att vi ligger lite back. Så kan det bli ibland, men från och med imorgon blir det full fart igen på både produktion och information.
Räkna med att nyhetsbulletinen kommer runt mitten av januari, då får vi tid att stoppa in lite färsk infor angående leveranserna på Xoa7 och båtarna mm också.
Ha en god fortsättning på det nya året!

13-01-08: Nu håller vi på och uppdaterar och "renoverar" i webbutiken.
...
Under tiden kommer du att få nyhetsbulletin (kommer ni i helgen)

13-01-22 (sign gcmult): Max, du har fått ett PM gällande din utlovade men uteblivna återbetalning.


Tydfligen drabbades v.b. av influensa som stoppade det mesta av verksamheten. Å ena sidan är han dock igång igen och uppdaterar webb-butiken, å andra sidan verkar influensan ha tagit så hårt att vare sig återbetalning av avbeställda modeller eller någon nyhetsbulletin dykt upp så sent som i dag.

Sign gcmult har tjatat om återbetalning i ett års tid och var utlovad det i varje fall så tidigt som februari 2012 ...

Här finns ett antal goda uppslag till vadslagning:

Kommer gcmult att få sina pengar tillbaka? I så fall, inom hur många år?
Kommer det någon nyhetsbulletin? I så fall vilken månad?
Kommer det någon ersättningschassi till UDFo3, som Ola väntat på i 14 månader?

Känns som jakande svar på huvudfrågorna är riktiga högoddsare.

För övrigt såg jag en underbar film häromdagen, minns inte för vilken gång i ordningen ...
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Kommer gcmult att få sina pengar tillbaka? I så fall, inom hur många år?
Kommer det någon nyhetsbulletin? I så fall vilken månad?
Kommer det någon ersättningschassi till UDFo3, som Ola väntat på i 14 månader?
Kommer Burt att bytas tillbaka mot en utomjording?

Missa inte nästa veckas avsnitt av ... Lödder!



Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Varning.

Inlägg av Lasse M »

1956 skrev:Följetongen fortsätter! Jag har roat mig med att försöka ta reda på fakta om Hobbyshoppen.se och kan konstatera att det leder in i en återvändsgränd. Det är helt omöjligt att få grepp om var och vad Hobbyshoppen egentligen är.

Först sökte jag i Justitias företagsregister där alla aktiebolag, kommanditbolag, ekonomiska föreningar och enskilda firmor finns med…där finns Hobbyshoppen inte med. Därefter sökte jag på det angivna telefonnumret 08-55430000…det finns inte med varken på Eniro.se eller Hitta.se. När jag sökte på adressen, Underås 1009, 15023 Enhörna…finns inte den heller, postnumret 15023 existerar inte i Sverige.
Det ser alltså minst sagt märkligt ut, men det stämmer å andra sidan bra överens med hela historiken runt om Hobbyshoppen och dess ägare.

Lyckligtvis har jag själv varken beställt eller förskottsbetalt något därifrån med tanke på de ständiga lögner som de som har gjort det beslås med vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år, men har medlidande med alla dem som blir utsatta för detta bedrägliga beteende.

En annan fråga som infinner sig; Vem har de som förskottsbetalt egentligen betalt till och vem är det som skall återbetala…om det nu blir någon sådan? Är det till Hobbyshoppen som inte existerar eller är det till ägaren privat?

Slutligen, på Hobbyshoppens hemsida finns X7:an till salu för 3995:- alltså prissänkt med 1000:-. Har alla som beställt och förskottsbetalt sina fått dem…eller handlar det här om att få in ytterligare förskottsbetalningar?

För övrigt har jag noterat att adm och minst 8 andra alias med största sannolikhet är en och samma person. Adm för alltså oftast en dialog med sig själv.
Låter ju som en serös producent det där. :roll: Denna följetong har man ju kunnat följa på forum sedan flera år tillbaka där "firman" haft alla möjliga olika namn, jag tycker det är underligt att personen bakom inte blivit polisanmäld för bedrägeri.

Känns som det skulle behöva varnas bland mj-folk för att inte beblanda sig med Hobbyshoppen så inte folk som inte känner till hela följetongen råkar bli sugna på att handla därifrån och då antingen i värsta fall bli blåsta på pengar eller annars få en svindyr modell som inte lever upp till sitt pris, iallafall inte om man gör en bedömning av dom modeller man sett bilder på som ser ut att vara väldigt grova resinmodeller. Vad gör t.ex. en tidning som MJ-Magasinet som når många mj-rallare för att hjälpa till att varna för oseriösa producenter som t.ex. Hobbyshoppen.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ja, publicitet i våra mj-tidskrifter eller något av våra många forum, är kanske det som Hobbyshopen önskar minst av allt.
Efter mina synpunkter om rälsbussläpet
http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... out79.html
och
http://www.stinsensforum.se/jag-recense ... t8839.html
hade jag en mailkonveration våren 2012 angående rälsbussläpet och det hösten 2011 utlovade ersättningschassiet.

Vi kommer att skicka ett underrede i mässing till dig samt nya gjutna boggier så fort de blir klara.
Det kommer att komma en helt ny modell av ett snarlikt HC resgods/kombisläp och detta underrede kan även användas till din modell. UDFo3 modellen är stoppad och finns inte längre i shoppen och därför skulle jag gärna se att den inte blir recenerad. Som kompensation kan jag erbjuda annan snarlik modell ur sortimentet utan kostnad som du gärna får recencera
.”

Detta var ännu ett löfte om ersättningschassie, ett löfte som senast återkom december 2012 sedan efter att jag på nytt väckt frågan på ModellbyggarForum. Kommer jag att få något ersättningschassie/nya boggier? Betvivlar detta.

Håller med Lasse M, kanske dags för MJ-magasinet eller någon annan hobby-tidskrift att ta tag i ämnet.

/Ola

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av hakang »

Lihkströmsverken skrev:...kanske dags för MJ-magasinet eller någon annan hobby-tidskrift att ta tag i ämnet.
Någon som skriver väl och sakligt om saken kan kanske få en artikel publicerad även i pappersmedia. Rikard tycks ju ha tid och motivation att forska i saken, kanske också tid att skriva en artikel?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

hakang skrev:
Lihkströmsverken skrev:...kanske dags för MJ-magasinet eller någon annan hobby-tidskrift att ta tag i ämnet.
Någon som skriver väl och sakligt om saken kan kanske få en artikel publicerad även i pappersmedia. Rikard tycks ju ha tid och motivation att forska i saken, kanske också tid att skriva en artikel?

Några av hörnpelarna i min uppfostran var att alltid vara ärlig och rättvis och jag försöker att leva därefter. TV-programmet Uppdrag granskning innehöll igår exempel på när en person uppenbarligen inte har fått en sådan uppfostran. Ett företag som heter Skogsnicke AB lockar hit arbetskraft från Kamerun med fagra löften om bra jobb och goda inkomster. Verkligheten visade sig vara en helt annan, trots att det finns skrivna avtal som skall reglera anställningarna. Ägaren till företaget bär sig helt enkelt åt som ett riktigt svin.

Hobbyshoppens beteende befinner sig förvisso på en annan skala men det är i grund och botten samma typ av beteende, att lura och bedra sina medmänniskor genom falska löften och lögner. Jag vill gärna också passa på och dra en parallell till Stinsens förre moderator DocHP som med sitt blufföretag Kolfiberkungen också bedrog människor. Ett annat exempel på ohederligt beteende, som jag personligen har blivit utsatt för, är den snickare och tidigare aktive mj-forumdeltagare, som fick uppdraget att montera ett nytt kök i vårt hus. Förutom ett uselt arbete blev vi fakturerade helt orimligt. Jag har mycket svårt för att acceptera sådana beteenden! Det är det som är skälet till att jag har skrivit om det här på Mötesspåret.

Den lilla enkla research jag redovisar ovan tog mellan 10-15 minuter att göra. Jag redovisar den här men har inte för avsikt att skriva någon artikel om det åt Modelljärnvägsmagasinet. Däremot så tycker jag att det kanske vore på sin plats att t.ex. Johan S, som ju uppvisat ett tydligt patos att ta de svaga t.ex. snickaren i försvar och som ju dessutom är involverad i MJ-magasinet, skriver en artikel om Hobbyshoppen där det ju är mycket lätt att få fram fakta och ta ställning, till skillnad från hur det förhåller sig med snickarens affärer.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Varning.

Inlägg av Lasse M »

Har ikväll tittat igenom en del på det forumet som Hobbyshoppen bedriver och jisses vilka löften som utlovas av Hobbyshoppen om både leveranser, återbetalningar och nyhetsbulletiner och som man sen får känslan av att dom inte infriats. Hittade en uppdatering från Adm från idag (Adm misstänker jag väl bör vara personen bakom Hobbyshoppen) i en tråd om en SJ buss, i första inlägget som är ett år gammalt utlovas att bussen snart är klar, sist hittar man en uppdatering från idag där plötsligt enbart mastermodellen är klar och sen kommer höjdaren, det länkas till dom senaste bilderna, och vad ser man på länken, jo en snart 8 månader gammal bild. :roll:

Hittade också snickaren på forumet, samma vanliga bilder, samma vanliga attityd och samma vanliga självutnämnda forumpolis och moderator. *suck*

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

http://www.hobbyshoppen.se/kop.asp?art=1102

Hobbyshoppen erbjuder nu bokning av Xoa5, pris 16495 kr. Bokningsavgiften är 2000 kr vilket väl i sig inte är helt orimligt om det inte vore för vad som hänt tidigare med alla dem som förskottsbetalt till den firman.

Ännu värre är att 50 % av resterande belopp, alltså 7250 kr skall betalas "i samband med leverans", vad det nu kan betyda? Det innebär alltså att man skall betala 9250 kr i förskott innan man ens sett röken av det man har beställt.

En sak är säker, jag skulle aldrig, aldrig betala något överhuvudtaget i förskott till den firman, än mindre nästan 10 000 kr!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Tydligen finns inget företag registrerat under angivet organisationsnummer, och inga företag registrerade i Max namn i Sverige.

Det är makalöst att han fortsätter försöka samma försäljningsstrategi som tidigare; dvs med förskottsbetalningar, och fullkomligt otroligt om det finns människor som vågar sig på den typen av transaktioner mht den minst sagt smutsiga historiken!

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Cor van der Meijde »

Om du säger har ett företag måste du vara registrerad som sådan.
Detta gäller överallt, så långt jag vet går.
Jag håller att informera handeln rum eller så.
Annars skulle förklara att göra.
Men var?
När skatten verkar mest troligt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... ut428.html

Följetongen fortsätter på samma sätt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Om jag förstår det hela rätt finns det en skribent som vill hävda att om man håller på rätt och hederlighet så är det inget värt bara för att man är medlem på Mötesspåret. Sådan argumentation kan inte beskrivas i andra termer än skamlig.

Om man upplever att ett företag eller personen bakom är en ren skojare måste det väl vara viktigt att påpeka. Kanske någon hobbymänniska slipper begå misstaget att hamna i klorna på vederbörande. Så var det förstås det där om yttrandefrihet ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Det mest patetiska är väl att det fortfarande finns människor som tror att Max kommer att göra rätt för sig. Att Ola eller Jigun skulle tro det kan jag dock inte föreställa mig i min vildaste fantasi ...

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av kilowatt »

Är det inte bättre att låta Max leka Teletubbis med sina ev kunder, så ägnar vi oss åt något mera konkret substansiellt? Att skriva här på forumet om detta tycker jag är som att slå in redan fådda presenter...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

kilowatt skrev:Är det inte bättre att låta Max leka Teletubbis med sina ev kunder, så ägnar vi oss åt något mera konkret substansiellt? Att skriva här på forumet om detta tycker jag är som att slå in redan fådda presenter...
Det verkar tyvärr som att du inte har förstått meningen med den här tråden. :roll:

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av kilowatt »

1956 skrev:
kilowatt skrev:Är det inte bättre att låta Max leka Teletubbis med sina ev kunder, så ägnar vi oss åt något mera konkret substansiellt? Att skriva här på forumet om detta tycker jag är som att slå in redan fådda presenter...
Det verkar tyvärr som att du inte har förstått meningen med den här tråden. :roll:
Informera mig gärna.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Varning.

Inlägg av Arne Lindgren »

kilowatt skrev: Informera mig gärna.
Det är ju det man gör i tråden, informerar, så att inte onödigt fler går i fällan.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av kilowatt »

Arne Lindgren skrev:
kilowatt skrev: Informera mig gärna.
Det är ju det man gör i tråden, informerar, så att inte onödigt fler går i fällan.
vore det i så fall inte bättre att angripa källan, det kommer alltid att finnas lurendrejare i världen. lite naivt att ni tror att det skulle försvinna bara för att några skriver här.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Varning.

Inlägg av Lihkströmsverken »

kilowatt skrev:Informera mig gärna.
Jag är en av de som sedan länge väntar, i aktuellt fall sedan december 2011, på utlovade ersättningsdetaljer för att fullborda ett modellbygge.
http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... out79.html

Trots återkommande löften prioriteras uppenbarligen annat hos aktuell producent. Känns därför frusterande att läsa om allt nytt som kan beställas....

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Kilowatt: Att varna folk för att gå i fällan är väl helt rimligt att göra? Dessutom sker det ju genom hänvisningar direkt till källan, så får var och en bedöma själv vad man tycker.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... ut459.html

Spektaklet fortsätter!

Det är märkligt att inte någon av någon av dessa "high pro" medlemmar på Modellbyggarforum deltager på Mötesspåret, SvMjF eller Stinsen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Åjo, Max främste vapendragare Bo A deltar väl om än i falsk andedräkt här och var, eller vad säger du Rune?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... ut466.html

... och i dag är det Norges nationaldag ...

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Varning.

Inlägg av Lasse M »

Tittar man igenom lite trådar där så upptäcker man att 2013-05-13 12:39:48 skrivs det att Nyhetsbulletinen kommer torsdagen den 16 maj.
http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... 79-45.html

Men redan 2013-05-13 12:40:57, 1 minut och 9 sekunder senare skrivs inlägget som länkas till ovan
http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... ut466.html

Redan 1 minut och 9 sekunder efter att adm presenterat datum för nästa nyhetsbulletin ändras alltså datumet. Vågar nog satsa en del på att det senare inlägget skrivits efter den den 16 maj men med manipulerat datum för att det ska se ut som att man meddelat ändringen i tid, sådan datummanipulation är inte så svårt att genomföra som adm. Man kan ju mest bara undra varför, mannen bakom "firman" tycks inte ha någon insikt alls i hur han därmed framställer sig själv och sin "firma" i ständigt allt mer löjeväckande sken.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Det knepet har han använt ett antal gånger nu. Följer man överhuvudtaget med i vad han skriver genomskådas detta bums. Så jag håller med, man måste vara rätt dum för att inte inse att andra upptäcker finterna. Ungefär som en politiker som ska bortförklara sin senaste fadäs.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

... och nu finns det en nyhertsbulletin.

http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... ut467.html

Fortfarande verkar det vara konserverad luft som säljs.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

Cirkus Larsson tar sommarlov.

http://modellbyggar.forum24.se/modellby ... ut471.html

...vilket bl.a. innebär att kritiker beslås med munkavle. Hur det går med leveranser under sommaren vore intressant att få rapporterat om av dem som förskottsbetalt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Att det fortfarande finns folk som går på denne lurendrejare av stora mått? Har han överhuvudtaget någonsin hållit något han lovat?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Graden av lurendrejeri har nu antagit sådana proportioner att jag faktiskt tycker att varje mj-forum separat bör gå ut med en varning av typen:

SE UPP! HANDLA INGENTING AV DENNE MAN ELLER HANS FÖRETAG!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Jag kom oooosööökt att tänka på Storm Pedersen igen:

Det er ikke en ærlig Mand, som sælger Elastik i Metermaal!
(Man måste vara oärlig för att sälja gummiband i metervara) ...

Rune

Re: Varning.

Inlägg av Rune »

Jag tycker att Hobbyshopens grundare beter sig märkligt åt i sina åtagande, samt beteendet med forumet.
Att inte leverera det som är utlovat är en stor tragedi.

Men Johan M, detta som ni håller på med i tråden, skapar inte den bästa förutsättningarna, detta är en klar vuxen uthängning i Guds nåde.
För att personen ni vill hänga ut inte sköter sig, så ger ni ett beteende som ni borde skämmas över, vuxna människor.
Bill .o. Bull beteende är en klar linje ni utövar.

Har ni själva några beställningar som är beställda genom Hobbyshopen, eftersom ni agerar på detta sätt.
Eller är ni självutvalda representanter för MJ utövarna.

Vet man hur det är ifrån grunden, att det uppstår dessa besvikelser när man beställer genom Hobbyshopen, så förstår jag inte varför man huvudtaget beställer någon, än mindre betalar i förskott.

Att pirat kopiering är aktuellt, vet jag inte om detta är bevisat, så det får säkert tiden ge ett svar på.



Nä Johan M .o. 1956 slösa inte mer energi, utan detta företag självdör med all säkerhet.

Edit stavfel

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror nog att det finns en annan person som bör skämmas.

Det måste vara i sin ordning att få varna för lurendrejare. Konsumentupplysning är inte detsamma som mobbning ...

Du behöver inte ta Max i försvar, bara för att under en lång tid hans var det enda svenska forum du kunde skriva på, Bo A.

Rune

Re: Varning.

Inlägg av Rune »

Johan Molin skrev:Jag tror nog att det finns en annan person som bör skämmas.

Det måste vara i sin ordning att få varna för lurendrejare. Konsumentupplysning är inte detsamma som mobbning ...

Du behöver inte ta Max i försvar, bara för att under en lång tid hans var det enda svenska forum du kunde skriva på, Bo A.
Johan M.

Alla vet hur Hobbyshopen har agerat likaså Skanex i Larssons regi.
Du är väldigt glad att stå på poodiet och agera självutnämnd.

Sen agerar du i ett försvarsspel, det var liksom inte detta tråden handlade om.
Hur kan du få för dig att folk som går emot dig försvarar Hobbyshopens grundare, för att man inte tycker att du agerar på ett vuxet sätt.

Än en gång Johan M, du är en egendomlig figur, och har dina utspel.

( Du behöver inte ta Max i försvar, bara för att under en lång tid hans var det enda svenska forum du kunde skriva på, Bo A. )
Hur var det nu med grammatiken????

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Du behöver inte ta Max i försvar, bara för att under en lång tid hans var det enda svenska forum du kunde skriva på, Bo A.

Du får tala om vad det är för fel på denna, noggrant uttänkta, och dito skrivna, sentens, Bo. Du ska akta dig noga innan du utmanar mig på grammatikduell.


Vad då "går emot mig"? Vad betyder det, till att börja med?

Du skrev att jag och Rikard bör skämmas för att vi varnar för Max försäljningsknep. Min uppfattning är att Max bör skämmas för att ständigt luras, och lura presumtiva kunder. Reklamationer som är flera år gamla, åtgärdas inte. Förbeställda modeller levereras aldrig.

Det är ganska sjukt att hävda att man inte får varna för en person som lurar sig fram genom tillvaron på detta sätt. Ärlighet är väl ändå eftersträvansvärt, eller hur, "Rune"?
du är en egendomlig figur, och har dina utspel
Detta är ju också en intressant användning av svenska språket ...
Man "har" inte ett utspel ...
Senast redigerad av Johan Molin den 15 jun 2013, 20:46, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Varning.

Inlägg av 1956 »

Att Bo Andersson alias "Rune" tar Max Larsson i försvar känns ju egentligen helt naturligt; Lika barn, leka bäst!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varning.

Inlägg av Johan Molin »

Att pirat kopiering är aktuellt, vet jag inte om detta är bevisat, så det får säkert tiden ge ett svar på.
"Jag vet inte om det är bevisat att piratkopiering förekommit, med det får väl tiden utvisa" ... skulle ju kunna vara ett mer korrekt sätt att uttrycka samma sak på, på svenska.

Men det är ju inte språkmärkligheter tråden handlar om, utan om fiffel och båg. "Ärlighet" är väl inte något som kan sägas vara ledstjärna för vare sig Max eller Hobbyshoppen. Eller har du en annan uppfattning, "Rune"?

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"