Toppbilden, visa:
Åter på banan!
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Tack för det Johan!
Nu har jag jobbat vidare med innehållet i godispåsen med resultat att Gamla Ettan kan få ta det lite lugnare på ålderns dagar. Dieselloken har nämligen fått möjlighet att tanka vilket avsevärt höjer deras tjänstbarhetsgrad! Upptäcker dock att det inte finns vare sig vattenhäst eller vattentorn att skåda någonstans på banan så Ettan har nog gått mest på inspiration (och kanske lite elektricitet ). Får åtgärdas vid nästa shoppingrunda.
Ha det gott!
Erik
Nu har jag jobbat vidare med innehållet i godispåsen med resultat att Gamla Ettan kan få ta det lite lugnare på ålderns dagar. Dieselloken har nämligen fått möjlighet att tanka vilket avsevärt höjer deras tjänstbarhetsgrad! Upptäcker dock att det inte finns vare sig vattenhäst eller vattentorn att skåda någonstans på banan så Ettan har nog gått mest på inspiration (och kanske lite elektricitet ). Får åtgärdas vid nästa shoppingrunda.
Ha det gott!
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Färgskalan och detaljerna är mycket inspirerande! Får ta och spraymåla hela min anläggning i ockra-grått!
Re: Åter på banan!
Tack igen Johan, men kommer inte det fagra, gröna Omberg med omgivningar att se ganska tråkigt ut i ockra och grått ? Eller tänker Du bygga om till att efterbilda senhöst/snöfri vinter?
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Den som till äventyrs hellre bygger modelljärnväg med amerikanska stadsmiljöer än med gröna fagra Omberg i fonden (sorry Johan !) kan få sitt lystmäte genom att titta på detta som jag hittade på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... A2h3jZhxiA
Mycket tid och pengar måste finnas nedlagda i detta projekt!
/Erik
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... A2h3jZhxiA
Mycket tid och pengar måste finnas nedlagda i detta projekt!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Ja, det är en fantastisk stadsmiljö. Såg den för första gången i Model Railroader för omkring tio år sedan, så den har funnits med ett tag.
Undrar om inte Anders Hansen också länkade till den, som inspirationskälla för honom, i sin anläggningstråd.
Undrar om inte Anders Hansen också länkade till den, som inspirationskälla för honom, i sin anläggningstråd.
Re: Åter på banan!
Svartvita fynd!
Vid en arkeologisk utgrävning av skrivbordslådorna vid järnvägens huvudkontor i Jefferson City hittades några unika foton från tiden det begav sig. Håll till godo!
/Erik
Vid en arkeologisk utgrävning av skrivbordslådorna vid järnvägens huvudkontor i Jefferson City hittades några unika foton från tiden det begav sig. Håll till godo!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Sista bilden är otroligt fin! Förmedlar ju den öde känsla som oftast präglar järnvägsmiljöer!
Re: Åter på banan!
Fortsätt att gräva!
Re: Åter på banan!
Tack Johan, instämmer i synpunkten på ödsligheten!
Ock till Rikard kan jag meddela att ännu ett fynd gjorts i arkiven. En gammal bild (dock i färg) tagen för exakt 9 månader sedan:
Och från en nyare pärm; samma vy idag:
Lite framår går det allt ibland om jag får säga det själv!
/Erik
Ock till Rikard kan jag meddela att ännu ett fynd gjorts i arkiven. En gammal bild (dock i färg) tagen för exakt 9 månader sedan:
Och från en nyare pärm; samma vy idag:
Lite framår går det allt ibland om jag får säga det själv!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Kul att se översiktsbilder och att motivationen helt klart har varit på topp det senaste året. Bergsprängningen är helt fantastisk!
Re: Åter på banan!
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
"Före/efter-bilder" är en av mina favoriter vad gäller mj-foto!!
Och vilket byggtempo!!
Strålande fina bergsskärningar, Erik! Bravo!
Och vilket byggtempo!!
Strålande fina bergsskärningar, Erik! Bravo!
Re: Åter på banan!
Utlåtandet "strålande fina" gäller också om alla bilder jag sett från Din anläggning Sture! Allt beröm uppfattas som jag tidigare sagt positivt och speciellt då när det kommer från an sådan auktoritet i branschen!
Som komplement till de flygbilder över Highland Park Station som jag visat tidigare i denna tråd (sid. 3) kommer här tre bilder tagna från ett flygplan över Martindale. Bilderna har tidigare publicerats i ett annat sammanhang men jag kör dom här igen för "nytillkomna tittare" och som en hjälp till att få ett grepp om banans totala spårplan.
Första bilden visar den östra infarten till bangården med linjen försvinnande ut åt vänster bakom Agways´silo.
På bild 2 ser vi de centrala delarna av Martindale med bl. a järnvägens byggnader och affärscentrum på var sin sida av Main Street. Inom parentes sagt (!) är denna korsning ett konstant skäl till vägtrafikanters gnäll och insändare i lokalpressen. Inte utan orsak kan man förstå när man ser hur mycket växlingstrafik ett enkelt lokalgodståg kan generera här. Ett par bommar skulle nog vara på plats här för att höja säkerheten.
Bild 3 visar logiskt nog bangårdens västra ände med Kellogsfabriken och White´s Coal som dominerande industrier och vagndestinationer. På denna drygt årsgamla bild kan man se linjen försvinna ut åt höger men den är numera brutalt kapad och stoppar i en spegel på det att jag enklare ska kunna komma ut och in i rummet. Nu är det alltså punkt-till-punkt-trafik som gäller!
/Erik
Som komplement till de flygbilder över Highland Park Station som jag visat tidigare i denna tråd (sid. 3) kommer här tre bilder tagna från ett flygplan över Martindale. Bilderna har tidigare publicerats i ett annat sammanhang men jag kör dom här igen för "nytillkomna tittare" och som en hjälp till att få ett grepp om banans totala spårplan.
Första bilden visar den östra infarten till bangården med linjen försvinnande ut åt vänster bakom Agways´silo.
På bild 2 ser vi de centrala delarna av Martindale med bl. a järnvägens byggnader och affärscentrum på var sin sida av Main Street. Inom parentes sagt (!) är denna korsning ett konstant skäl till vägtrafikanters gnäll och insändare i lokalpressen. Inte utan orsak kan man förstå när man ser hur mycket växlingstrafik ett enkelt lokalgodståg kan generera här. Ett par bommar skulle nog vara på plats här för att höja säkerheten.
Bild 3 visar logiskt nog bangårdens västra ände med Kellogsfabriken och White´s Coal som dominerande industrier och vagndestinationer. På denna drygt årsgamla bild kan man se linjen försvinna ut åt höger men den är numera brutalt kapad och stoppar i en spegel på det att jag enklare ska kunna komma ut och in i rummet. Nu är det alltså punkt-till-punkt-trafik som gäller!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Vilka fina miljöer du har fått till. Ser mycket bra ut
/Magnus
/Magnus
Re: Åter på banan!
Tack för det Magnus! Roligt om vi kan inspirera varandra (och inspireras av andra också) till att jobba vidare och försöka skapa en modell av en liten del av verkligheten såsom vi tror att den kan ha sett ut. Det finns ju både en nackdel och en fördel med att bygga amerikanskt. Jag har aldrig varit där och även om det finns ett enormt bild- och filmmaterial att ta del av är det svårt för mig att veta om jag lyckas fånga landskapets "själ" och tidsandan rätt. Det är nackdelen; fördelen är ju att just ingen av mina besökare varit där heller!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Bjuder idag på lite ödslighet i stadens utkanter för att pigga upp herrar foumbröder. Man kan riktigt ana att det är söndag eftermiddag på banan också; inte en levande Preiser att skåda så långt kameran ser. Dock verkar man därborta i soldiset ha det betydligt varmare än vad vi stackars svenskar har det. Så när eldare Walker släckt ned fyren på Gamla Ettan och gått hem att ta sig en Budweiser i gungstolen i skuggan på verandan får jag väl istället sätta mig vid brasan med livets vatten och senaste Model Railroader!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Låter väldigt behagligt! Ha det så mysigt!
(Antar att det är livets vatten i gaelisk form som gäller?)
(Antar att det är livets vatten i gaelisk form som gäller?)
Re: Åter på banan!
Svar ja, Johan!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Det har varit tyst härifrån några veckor men det innebär inte att inget hänt. Inga stordåd att rapportera kanske men ett par nya godsdestinationer är i alla fall i vardande. Nära Spencer Chemicals utanför Martindale låg ett frilastspår som tiggde och bad om att få bli något tydligare definierat. Nu har "James Rust Metals" (=skrot & så´nt) etablerat sig på platsen. Återstår att fylla på med mer skrot allteftersom tillfälle ges samt att sätta upp en hänvisningsskylt ute vid vägen:
I banans andra ände, vid infarten till Highland Park Station, finns nu ett "team track" med lastkaj och kran samt embryot till "Tobee Dunn´s" kolhandel eller något annat om jag kommer på andra tankar under arbetets gång!
Och, innan någon säger något: Planket kring de ännu tomma kolboxarna är en papp-mockup. Tre av de fyra transportörerna är ännu omålade och ovädrade och Vikingtraktorn är alltför modern för året 1955 och dessutom (tror jag) av europeisk modell. Skall bytas.
Uppdatering kommer.
Nå´n gång!
Erik
I banans andra ände, vid infarten till Highland Park Station, finns nu ett "team track" med lastkaj och kran samt embryot till "Tobee Dunn´s" kolhandel eller något annat om jag kommer på andra tankar under arbetets gång!
Och, innan någon säger något: Planket kring de ännu tomma kolboxarna är en papp-mockup. Tre av de fyra transportörerna är ännu omålade och ovädrade och Vikingtraktorn är alltför modern för året 1955 och dessutom (tror jag) av europeisk modell. Skall bytas.
Uppdatering kommer.
Nå´n gång!
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Jättefina bilder Erik! Gillar spåret till skrotupplaget skarpt, en tacksam yta att fylla med div bråte. Samtidigt en konst att göra det balanserat, ngt som du verkligen lyckats med. Gillar även ditt landskap och speciellt det i fonden mot bakgrunden. Hur har du gjort träden/buskarna? Är det renlav och Woddl Scenics eller har du ngt annat bra recept. Ser jättebra ut, tycker jag. /Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Åter på banan!
Jag gillar din namnsättning.. Mj ger mig utlopp för att leka med ord, och jag gillar när andra också gör det.
Re: Åter på banan!
Tack för dom vackra orden Peter! Jodå, buskarna på bilden består just av renlav och Woodland Scenics Coarse Turf. Minns jag rätt (det är drygt 18 månader sedan) färgade jag renlaven mörkgrön och strösslade den sedan med WS Medium Green. Den färgen såg bra ut då men då mitt färgseende fick en liten puff i rätt riktning efter en starr-operation i somras upptäckte jag att allt såg lite väl blågrönt ut! En lätt gulbrun dusch över all buskskog fick mig sedan på bättre humör! Renlaven är förresten personligen plockad och hemburen; allt jag hittat att köpa i den vägen har sett förskräckligt ut och def. hamnat i kategorin "ej prisvärt".
Nu gör jag buskar omväxlande av renlav och "Poly Fibre". Renlaven behandlar jag först enligt Stures recept med en blandning av 1 del glycerin och 2 delar vatten samt "en skvätt" T-röd för att hålla den mjuk. Funkar bra. Sedan får både renlavsbuskar och Polyfiberbuskar en dusch med svart färg innan det är dags att spruta på hårspray och strössla grönmojs från alla håll. Upprepas tills jag tycker det ser bra ut. Använder för tillfället mest WS/Noch Coarse Turf i nyanserna "Light Green" och "Burnt Grass".
Billig hårspray finns förresten på ÖB; stora svarta 600-gramsburkar, av ett märke jag inte minns, kostar bara 25 kronor.
Nu återstår att lära sig göra träd också; skogen kan ju inte bestå av buskar allena.
Och, jo men visst Arne; språkligheter kan man ha mycket roligt med!
Erik
Nu gör jag buskar omväxlande av renlav och "Poly Fibre". Renlaven behandlar jag först enligt Stures recept med en blandning av 1 del glycerin och 2 delar vatten samt "en skvätt" T-röd för att hålla den mjuk. Funkar bra. Sedan får både renlavsbuskar och Polyfiberbuskar en dusch med svart färg innan det är dags att spruta på hårspray och strössla grönmojs från alla håll. Upprepas tills jag tycker det ser bra ut. Använder för tillfället mest WS/Noch Coarse Turf i nyanserna "Light Green" och "Burnt Grass".
Billig hårspray finns förresten på ÖB; stora svarta 600-gramsburkar, av ett märke jag inte minns, kostar bara 25 kronor.
Nu återstår att lära sig göra träd också; skogen kan ju inte bestå av buskar allena.
Och, jo men visst Arne; språkligheter kan man ha mycket roligt med!
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Åter på banan!
Fin modelljärnväg med naturliga färger! Inte så lätt att hålla en mj ren och snygg. Här ser det bra ut!
Jag ser ett avlövat träd. Kommer det från naturen? I så fall, vad är det för art?
Jag ser ett avlövat träd. Kommer det från naturen? I så fall, vad är det för art?
Re: Åter på banan!
Jag har inte plockat "trädet" själv men givaren säger att det är ölandstok och jag har inget skäl att betvivla detta. Ut i trädgården och leta!
Erik
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Jaha, svart färg innan turfen?? OK, då får vi prova det. Det klart det ger ju lite nyanser o djup i busken/träden.ErikB skrev:Sedan får både renlavsbuskar och Polyfiberbuskar en dusch med svart färg innan det är dags att spruta på hårspray och strössla grönmojs från alla håll. Använder för tillfället mest WS/Noch Coarse Turf i nyanserna "Light Green" och "Burnt Grass". Erik
Hårspray är jag lite svag för också, även fast det luktar lite misstänkt efter en byggkväll med mycket landskapsbygge o strössel nere på klubben... Har du fått känslan av att det skulle släppa efter ett tag...? Ibland ser jag att folk skriver det, men tycker själv att det sitter rätt bra betr buskar o träd.
Sista kortet här med tunnelportalen är också väldigt läckert...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Åter på banan!
Tack! Ölandstok är intet alldeles tokigt! Jag har dem i trädgården och på modellbanan. Jag tycker dock att mina är för glesa. Det är kanske en dvärgölandstok (Finns det sådana?) som du fått. Den ser ut att vara så tätvuxen som man önskar sig i 1:87. Berätta gärna vilket foliage du väljer.
Re: Åter på banan!
Sist jag hördes av hade jag placerat ut några "vackert" plastgröna koltransportörer (conveyors) som jag limmat ihop från en Walthers.byggsats:
Som alla förstår kunde det ju inte se ut så där men jag tänkte att konstruktionen med stöttor och stag och ekerhjul kräve sprutmålning för att komma till sin rätt. Fel! Beväpnad med ett par penslar och några burkar Poly Scale i lämpliga kulörer (Pullman Green, Grimy Black, Zink Chromate Primer, Mud, Railroad Tie Brown och Rust) tog det bara ett par timmar, varav det mesta var torktid, att komma fram till detta:
Bra mycket bättre, eller hur? Dags nu att bygga kolbingarna "på riktigt".
/Erik
Som alla förstår kunde det ju inte se ut så där men jag tänkte att konstruktionen med stöttor och stag och ekerhjul kräve sprutmålning för att komma till sin rätt. Fel! Beväpnad med ett par penslar och några burkar Poly Scale i lämpliga kulörer (Pullman Green, Grimy Black, Zink Chromate Primer, Mud, Railroad Tie Brown och Rust) tog det bara ett par timmar, varav det mesta var torktid, att komma fram till detta:
Bra mycket bättre, eller hur? Dags nu att bygga kolbingarna "på riktigt".
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Jättesnyggt!! Har själv använt railroad tie brown för att väderbitna trä med någorlunda framgång.
Det börjar blir riktigt fina miljöer här nu, Erik. Det e ngt speciellt med amerikanska miljöer.
Det börjar blir riktigt fina miljöer här nu, Erik. Det e ngt speciellt med amerikanska miljöer.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Åter på banan!
Room with a wiew
Utsikten från rum 302 på Hotel California, Highland Park, Jefferson City. Få känner till det men det var faktiskt denna utsikt som mötte tre uttråkade musiker (Don Felder, Don Henley och Glenn Frey) på turné ett par decennier senare och som inspirerade dem att skriva sin kanske mest kända låttext. Så är det....
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Kan förstås inte hitta Jefferson City i den officiella videon, men men ...
Ska man tolka din story som att om man besöker din anläggning kommer man aldrig därifrån?
Re: Åter på banan!
Nu ska vi inte haka upp oss på detaljer Johan!Kan förstås inte hitta Jefferson City i den officiella videon, men men ...
Ja, min egen högst subjektiva upplevelse är att det är en fängslande miljö! Även om där bara är 13-14 grader vintertid kan jag ha svårt att slita mig därifrån ibland....Ska man tolka din story som att om man besöker din anläggning kommer man aldrig därifrån?
Dock brukar jag så småningom komma på bättre (?) tankar och förpassa mig in i stugvärmen!
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Ganska OK men visst är det något som fattas?
Nog blir det väl bättre så här:
Får jag sedan göra lite justeringar,skära ren stadssilhuetten, fodra upp den på tunn kartong, rikta och limma fast den mot himlen tror jag det kommer att se riktigt bra ut. Bilderna som jag haft som utgångsmaterial har jag hittat på nätet. Så vitt jag kunnat förstå har de varit fria att använda för personligt bruk så jag tror jag kan jobba vidare med gott samvete!
Nog blir det väl bättre så här:
Får jag sedan göra lite justeringar,skära ren stadssilhuetten, fodra upp den på tunn kartong, rikta och limma fast den mot himlen tror jag det kommer att se riktigt bra ut. Bilderna som jag haft som utgångsmaterial har jag hittat på nätet. Så vitt jag kunnat förstå har de varit fria att använda för personligt bruk så jag tror jag kan jobba vidare med gott samvete!
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Nu växer det med rekordfart, må jag säga. Ser jättefint ut! Bakgrundsbilderna blev verkligen som pricken över i.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Fantastiskt roligt att se måste jag säga!
Re: Åter på banan!
Tack för de positiva kommentarerna mina herrar! Jag ber att få återkomma när jag justerat bitarna så att allt fått hitta sin rätta plats .
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Lovade återkomma....
Inte för att jag är färdig men en bit på vägen har jag kommit:
De bakgrundsbilder jag visade senast var utskrivna på vanligt "skrivpapper". Nu har jag ersatt dom med nya utskrifter på 220-grams matt fotopapper vilket ger ett annat djup i färgerna. Dessa bilder har jag klistrat upp på 300-grams ljusgrå kartong och sedan renskurit konturen mot himlen. Återstår nu att färga in kanterna så att inte det vita i fotopapperets snittytor syns och att fästa upp hela härligheten mot himmelen så den dels sitter på plats, dels inte kastar några störande skuggor!
Någon gång häromsistens nämnde jag visst att det finns ett "Hotel California" här i Jefferson City. För ev. musiknördar i läsekretsen uppvisas i ovanstående bild nyss nämnda inrättnings exteriör.
Inte för att jag är färdig men en bit på vägen har jag kommit:
De bakgrundsbilder jag visade senast var utskrivna på vanligt "skrivpapper". Nu har jag ersatt dom med nya utskrifter på 220-grams matt fotopapper vilket ger ett annat djup i färgerna. Dessa bilder har jag klistrat upp på 300-grams ljusgrå kartong och sedan renskurit konturen mot himlen. Återstår nu att färga in kanterna så att inte det vita i fotopapperets snittytor syns och att fästa upp hela härligheten mot himmelen så den dels sitter på plats, dels inte kastar några störande skuggor!
Någon gång häromsistens nämnde jag visst att det finns ett "Hotel California" här i Jefferson City. För ev. musiknördar i läsekretsen uppvisas i ovanstående bild nyss nämnda inrättnings exteriör.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Läckert Erik! Det är en hel del Rod Stewart-anläggningskänsla över de senaste bilderna du visar!
Re: Åter på banan!
Tack för det Rikard! Dock känns väl jämförelsen med Rod Stewarts bana lite oförtjänt; hans anläggning är nog aaaaningen större och mer detaljerad än min.
Hur som helst har jag nu "dragit av" kanterna på bakgrundskulisserna med en blyertspenna och sedan monterat upp hela härligheten på himlen med 3M:s "Spray Mount". Tror jag lyckades sikta rätt vid monteringen så håller nu bara limmet är jag nöjd och glad!
Nu raskt vidare mot ny djärva projekt!
Hur som helst har jag nu "dragit av" kanterna på bakgrundskulisserna med en blyertspenna och sedan monterat upp hela härligheten på himlen med 3M:s "Spray Mount". Tror jag lyckades sikta rätt vid monteringen så håller nu bara limmet är jag nöjd och glad!
Nu raskt vidare mot ny djärva projekt!
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
De här bilderna kan ju få även en bonnläpp från Morshyttan/Rossberga att vilja börja bygga amerikanskt.....
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Åter på banan!
Varför inte kombinera lite. Tänk dig själv scenariot från den där rullen med Sean Penn när han är på flykt undan nån mafioso som han är skyldig en slant och bilen bryter ihop "In the middle of nowhere" (typ Morshyttan) och måste dras till den lokale bilmeken (som ser ut som om han lånats från rekvisitan till "den sista färden).Sture Bylén skrev:De här bilderna kan ju få även en bonnläpp från Morshyttan/Rossberga att vilja börja bygga amerikanskt.....
När sedan Sean Penns rollfigur ska betala för reparationen (utbyte av en kylarslang) så får han ett spel då den ohemula summan presenteras och utbrister:
- xxx dollars??? It´s a Ford!
Varpå bilmeken svarar:
- No, it´s a 1964 ½ Mustang!
Som av en ren händelse "råkar" jag ha följande till övers, som med the Docs hjälp skulle kunna implementeras vid bilverkstan/skroten tvärs över landsvägen från godsmagasinet i lilla Morshyttan för att återge detta scenario:
PS! Sorry broder Erik B för intrånget i denna tråd i syfte att häckla Sture - jag var bara tvungen att ta tillfället i akt ... DS!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Åter på banan!
Åh, Herregud, Vierundviertzig, vad har du nu ställt till med??....Mölle-Mats skrev:Som av en ren händelse "råkar" jag ha följande till övers, som med the Docs hjälp skulle kunna implementeras vid bilverkstan/skroten tvärs över landsvägen från godsmagasinet i lilla Morshyttan för att återge detta scenario
Förresten vad gäller bilverkstaden så finns den inte med på anläggningen ännu. Den är ju tänkt att appliceras som en sorts "påhängsmodul" på anläggningen och förverkligandet av den är sedan länge outsourceat till Mölle. (Leveranstid osäker... )
Erik! Även jag beklagar Mats inträde i din tråd..Mölle-Mats skrev:PS! Sorry broder Erik B för intrånget i denna tråd
(Vilket kommer mig att tänka på den gamla historien om när Ernst Rolf och Karl Gerhard var till Paris och lyssnade på Maurice Chevalier.
De blev båda mycket imponerade och efter föreställningen skickade Ernst Rolf in en lapp till Chevalier där det stod "Käre Maurice, efter att ha sett er föreställning, skäms jag att kalla mig artist."
Karl Gerhard skickade även han in en lapp. Där stod: "Käre Maurice, efter att ha sett er föreställning skäms även JAG över att Ernst Rolf kallar sig artist.)
Re: Åter på banan!
Välkommen Sture! Det är bara att göra som tusentals b-nnl-pp-r gjort före Dig, emigrera till Amerikat! Åtminstone i mitt lilla Amerika saknas det agrara yrkesmän så Du skulle bli väl mottagen. Faktum är att den ende av denna sorten jag kunnat finna en bild på är Ed Southwick från Little Fork Ranch som här synes när han ankommer till W.H. Archer Co. för att byta ut sin ålderstigna Lantz-traktor mot en sprillans ny John Deere.De här bilderna kan ju få även en bonnläpp från Morshyttan/Rossberga att vilja börja bygga amerikanskt.....
Ingen fara Mats; alla är välkomna! Nu ska jag ta tillfället i akt och ställa en fråga till Dig som avgift för trådkapandet: Vad jag förstått är Ditt MJ-intresse i stor utsträckning inriktat på automobila anomalier och anakronismer och därför bör Du vara rätt man att tala om vad det är som döljer sig där borta i prånget mellan macken och cornflakesfabriken. Jag har själv fått en känsla av att fordonet ifråga egentligen inte skulle kunna finnas där 1955 men säker är jag inte så....?Sorry broder Erik B för intrånget i denna tråd i syfte att häckla Sture - jag var bara tvungen att ta tillfället i akt ...
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Tack för det, Erik! Många lär ju också ha flytt undan rättvisan..... Ska ha denna tillflykt i åtanke när jag gjort mig omöjlig här på Mötesspåret.....ErikB skrev:Välkommen Sture! Det är bara att göra som tusentals b-nnl-pp-r gjort före Dig, emigrera till Amerikat! Åtminstone i mitt lilla Amerika saknas det agrara yrkesmän så Du skulle bli väl mottagen
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Åter på banan!
Tack Erik.ErikB skrev:Ingen fara Mats; alla är välkomna! Nu ska jag ta tillfället i akt och ställa en fråga till Dig som avgift för trådkapandet: Vad jag förstått är Ditt MJ-intresse i stor utsträckning inriktat på automobila anomalier och anakronismer och därför bör Du vara rätt man att tala om vad det är som döljer sig där borta i prånget mellan macken och cornflakesfabriken. Jag har själv fått en känsla av att fordonet ifråga egentligen inte skulle kunna finnas där 1955 men säker är jag inte så....?Sorry broder Erik B för intrånget i denna tråd i syfte att häckla Sture - jag var bara tvungen att ta tillfället i akt ...
Och jag "betalar" gärna för mitt lilla intramp med en kommentar om vehiclen som skymtar i bakgrunden - det är nog mycket riktigt så att vår vän the Doc har ett finger med i spelet även på din fina anläggning! För här står en Ford Thunderbird av andra generationen - s k Squarebird - som tillverkades som årsmodell 58-60! Så du får skaffa dig en DeLorean du också!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Åter på banan!
Misstänker att DeLorean inom kort blir den vanligaste bilmodellen på våra anläggningar.
Re: Åter på banan!
Tack för dateringen Mats!
Jag vet att det finns en otäck sjukdom som innebär ett mycket snabbt och allt för tidigt åldrande. Vad jag inte visste var att den tydligen också drabbar bilar och det till den milda grad att en Ford Thunderbird kan se ut som en rostig rishög redan flera år innan den föddes ur ett pennstreck på ett ritbord i Detroit. Märkligt!
I alla fall tycker jag den platsar på sin plats så den får stå kvar där i all sin anakronistiska skepnad. En liten "conversation piece" kanske om samtalsämnena tryter?
Jag vet att det finns en otäck sjukdom som innebär ett mycket snabbt och allt för tidigt åldrande. Vad jag inte visste var att den tydligen också drabbar bilar och det till den milda grad att en Ford Thunderbird kan se ut som en rostig rishög redan flera år innan den föddes ur ett pennstreck på ett ritbord i Detroit. Märkligt!
I alla fall tycker jag den platsar på sin plats så den får stå kvar där i all sin anakronistiska skepnad. En liten "conversation piece" kanske om samtalsämnena tryter?
Enligt Wikipedia bildades DeLorean 1975 så först förstod jag ingenting. En närmare titt på Wikipedia fick fjällen att falla från mina ögon eller hur man nu säger:Så du får skaffa dig en DeLorean du också!
Aha! Jag anar en tanke bakom idén att ha en DeLorean på varje anläggning. Tack för insikten mina herrar!Senare blev denna bil blev mycket känd eftersom den användes som tidsmaskin i Tillbaka till framtiden-trilogin där första filmen kom 1985.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Åter på banan!
Car and Driver, den enda biltidningen i US som fick skriva vad dom ville om dom tre stora utan att tappa annonser.
Dom utsåg trabbisen till årets flyktbil när muren föll.
Dom testade även en Rolls på 60talet och skrev att "här syns vad brittiskt kvalitetstänkande och hantverksskicklighet kan göra med en Plymouth -34."
Dom utsåg trabbisen till årets flyktbil när muren föll.
Dom testade även en Rolls på 60talet och skrev att "här syns vad brittiskt kvalitetstänkande och hantverksskicklighet kan göra med en Plymouth -34."