Toppbilden, visa:    


Åter på banan!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Ser perfekt ut för ändamålet tycker jag!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

Håller med Johan men se för 17 till att polera greppbrädan. Som den ser ut så behövs ett beredskapslager av plåster. Skinnet på resonatorn verkar också behöva en polering.
Men med ditt sinne för detaljer tror jag nog att du fixar till det.
När jag studerar dina foton så knakar det i "kalkbrottet":
Var i hela friden har jag sett det här förut? Boscobel? Black Earth? Cumberland Gap? Spruce Pine? Dubuque? [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Dubuque, absolut. Dert är bara att läsa grannen Donald Harstads deckare (rekommenderas varmt om man gillar Iowa!) för att inse det.

Och banjokillen som "GammelDansken" John presenterade, har ser alltså ut så här:

Bild

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av H0n3 »

Jag kan tänka mig att han spelade och sjöng något i den här stilen: https://youtu.be/_oL_pCjPgUg
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Åter på banan!

Inlägg av Anders_S »

Tror att det var mer åt detta hållet https://www.youtube.com/watch?v=rK5Hm9BW0lI

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack för tipset John! :-T Det ser ut som det finns en hel del smått och gott att finna i Miniprints sortiment. Det blir till att lusläsa sig igenom sidorna innan ev. beställning!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror förstås att han satt och filade på denna:



Senaste gången USA var"really great" ...

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Åter på banan!

Inlägg av GammelDansken »

Hej Erik
Det var deras Canada gås, som lede mig till sidan.
Som lusläste jag den, där är ALT i smådelar.
//John

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Åter på banan!

Inlägg av PeO »

Fler gissningar på vad han "plockar"

Här med Stephen Fosters originaltext, inklusive andra versen som senare ströks.
Med tanke på tidsålder på din bana bör det väl ändå vara stor chans att det är något av Foster?
Banjo sägs vara det enda musikinstrumentet som uppfunnits i USA, men hur ska man räkna Dobro (namnet numera inpinkat revir som varumärke, av Gibson)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Woody Guthrie skrev This Land is your Land 1940, så den kan det mycket väl också ha varit.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Har sällan ljudet påslaget på datorn men tack ändå för all musik! Det känns som herrarnas musiksmak passar bra i och vid det aktuella huset. Får se om det blir någon liten banjospelare på verandan så småningom! :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

Q: What do you get if you cross a banjo with a chicken?
A: A chicken that plucks itself! :-CO

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Anna-Carin »

Erik,

Det finns en stol och en gungstol i en Pola-byggsats jag har. Du får dem gärna, om du vill - jag kommer aldrig att använda dem. Tyvärr har jag ingen gubbe eller banjo att erbjuda! (Enbart gubbe + scratchbyggd banjo på verandan är också en lösning.)

Så här ser de ut på ritningen, gungstolen har alltså inga armstöd, men de kan nog byggas av bendelarna från stolen:
gungstol.jpg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Fantastiskt erbjudande Anna-Carin! [JC_doubleup.gif] Du får ett PM om saken!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Börjar bli färdig med huset nu. Blir det något mer får det betecknas som extrautrustning. Altanen/verandan är inte stor men nog finns där plats för en gungstol! :-J
Om sedan våren gör sitt intåg (fast så ser det inte ut just nu) så att det går att vistas i tågrummet utan att frysa fingrarna av sig ska jag ta itu med själva tomten (grusa, gräsa o plantera alltså).
DSC_4775.JPG
DSC_4776.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Som sagt, med gubben på plats så måste du ju ha en "banjo-knapp" också! :-J

Så lovar jag - dock med viss tvekan - att ha en Skånska Lasse-knapp (han bodde och dog i Mjölby, så det passar bra på min anläggning!):


ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Gungstolsbyggsats har anlänt i platt paket (Tack Anna-Carin! [JC_doubleup.gif] ) och monterats trots motsträviga fingrar och halvrisig synförmåga. Tillråga på allt har stolen hamnat fel och står nu på grannen Wil Smith´s veranda. Vet inte hur det kom sig men US Mail kanske inte är bättre än vårt ljusblå företag!

Så här blev det i alla fall:
DSC_4814.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Anna-Carin »

Stiligt som alltid! Banjon kanske finns i soptunnan?

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Jag har tittat i soptunnan och där är den inte. Misstänker att den (i bitar) ligger på köksbordet tills Wil har fattat mod och hittat ritningen! :=nee Och sedan måste han ju lära sig spela också! :-J
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

Pete Seeger lär ha sagt att "every newborn child should be issued a banjo, it makes life much easier!" och jag är böjd att hålla med.
Vi har en liten "toddler" i familjen och jag hoppas att vi en dag kan "do a little pickin' on the porch" tillsammns.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Robert, jag förutsätter att du redan fixat gungstolen? :-CO

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Har tittat på TV en stund i kväll och nu vet jag var gungstolen står. Den står ju på "Wil´s veranda"! :-CO
DSC_4814 - kopia.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

You betcha! ;)
+ banjo + en bild av "Clock Mountain" för att få litet inspiration.

Tack Erik för inspirationen! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Utmärkt! Så kan du ju låta fotografera av dig i gungstolen från fyra riktningar, skicka bilderna till Modelu i UK och be dem göra en H0-avbildning av dig, så kan du sälja den till Erik! :-JJ  🪕

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

Så vacker är jag inte och OM jag skulle genomföra en H0-version av mig själv så skulle jag INTE sälja den till Erik. Han skulle få den alldeles gratis som ett tack för alla bilder han lagt upp och som väcker trevliga minnen.
Så de'så! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Om du skriver till Modelu och berättar att du är en man från Old Blighty som tvingats till landsflykt i Sverige så kanske du kan få den alldeles gratis!🇬🇧

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Ser fram emot den dagen då ett flertal illustra (illustrerade?) forummedlemmar i litet format ramlar in i brevlådan. Den dagen kan jag placera ut Er i landskapet och omvandla min anläggning till en sorts tredimensionell medlemsmatrikel! :=f
Något att drömma om!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Vid den nyligen avnjutna Sydostträffen i Rödeby passade jag naturligtvis på att handla lite. Så köpte jag ett par Joswood-satser av Anneli och Thomas (Pervald alltså); ett litet uthus och lastpallar. Huset är jag klar med nu; nästan byggt enligt anvisning men jag fick staga upp buktande långväggar lite. Dessutom bytte jag det sladdriga papperstaket mot ett i äkta plywood, täckt med Bar Mills takspån. Lastpallarna är ju ett kapitel för sig. Varje liten pall består av 6 ännu mindre bitar i ömtålig papp som ska limmas samman. Sex stycken har jag orkat med nu; bara fjorton kvar!
DSC_4840.JPG
Idén med Joswoods byggnader är väl att det ska vara lätt att få ett bra resultat med den laserskurna och förfärgade pappen. Det går men det kräver noggrannhet i skarvarna och det kräver att man håller sig till de förvalda färgerna. Att måla och slipa på pappen är hopplöst och jag skulle absolut ha föredragit laserskuret trä istället. Men det kanske skulle blivit dyrare då? :=nee

Så här långt är jag i alla fall nöjd med resultatet. Mycket bygge för pengarna! :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Åter på banan!

Inlägg av PeO »

Jag har byggt ett par av Joswoods byggsatser, Lönneberga med snickebo och Alfreds hus. Passformen är ypperlig, men pappersteglet fick ligga kvar i kartongen i utbyte mot vitlimstegel och väggarna fick lite mer färg. Så urblekt som färgen på delarna blev nog aldrig ett bostadshus.
Bygget var tänkt som en sluten låda, stabilt men oåtkomligt, så jag fick modifiera lite för att få in inredning och belysning.

Jag har inte sett ditt hus, men kan tänka mig att den bleka färgen på träväggarna i byggsatsen passar bra på en byggnad som stått många år utan ny färg.
Dina pallar ser också ut att ha legat ute i många år, (det påminner mig om att städa färdigt på vedbacken bak lagårn :? ).

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Här kommer en bild där man ser färgerna lite bättre. Dörren är helt obehandlad och så såg hela huset ut från början. Sedan har jag bara bättrat "snittytorna" försiktigt med lite grågrön färg samt gnuggat in lite ljusgrått vädringspulver i väggarna. Lastpallarna är behandlade med grått och svart pulver. Och taket ska få sig en dusch med matt klarlack när vårtemperaturen gör sådant möjligt!
DSC_4826.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Ett riktigt tillhåll! Vad händer här månntro?

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Ja, den som det visste Johan! Jag misstänker dock att det kan ha något att göra med "liten byggnad med utrymme för förvaring av saker som inte längre behövs men kanske kan vara bra att ha någon gång längre fram så vi slänger dom inte just nu". Eller något helt annat! :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

I "rökiga bergen" och även i Wisconsin fanns det gott om "maybe-in-the-future-shacks" någonstans i buskarna. Vad de innehöll skall vi nog tala tyst om. (Utom på lördag kväll när sheriffen gått hem och hämtat banjon.)
Bortsett från den lustifikationen, som vanligt synnerligen autentiskt. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Och där sitter han och spelar, i månskenets ljus ... :-CO

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Och där Johan, påminner Du mig om att Anna-Carin inte bara gav mig en gungstolsbyggsats. Hon skickade också med ett antal runda plastskivor med diam. 3,2 mm avsedda att tillsammans med vad som mer behövs bli till en banjo. Det blir tufft men jag ska i alla fall försöka! :-scr Men först ska jag bli klar med lastpallarna; bara 6 kvar nu. :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

Jag tror att han (i månens sken) stillsamt framför den gamla bluegrassklassikern "Blue Moon of Kentucky". Eller, om han har någon järnvägsanknytning och en liten gnutta humor, "Run For The Roundhouse Molly, They Can't Corner You There!"

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Åter på banan!

Inlägg av PeO »

Inte så fjärran gissning. Sheriffen spelar nog vare sig Kentucky mooshine eller white lightning.

Får man gissa att skjulet en gång i forntiden kan ha varit grönmålat? Taket blir nog bra när du mattat ner det. Sedan behövs nog inte mer vädring.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Nu blir livat på Wil´s veranda! Grannen har tagit med sig banjon så Wil får väl korka upp ett par öl för att kunna sjunga med i refrängerna. Mrs Smith får sitta och gunga med i sin rocking chair; stackarn kan inte göra så mycket annat just nu med gipsat vänsterben efter en "allvarlig kullcyklingsolycka". Bäst hon får en öl hon också! :-cry
DSC_4854.JPG
/Erik
PS. Tack för byggbitarna till banjon Anna-Carin! DS
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Anna-Carin »

Det ser riktigt trevligt ut! [JC_doubleup.gif] Nu gäller det bara att inte grannen råkar skämta om den stackars frun, för då klipper Wil Smith till honom, har man hört...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Ser ut att kunna bli en riktigt mysig kväll i månens sken ... [JC_doubleup.gif] :-CO

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Åter på banan!

Inlägg av PeO »

Det här månskenet? :-BS

Fast här var det inte banjo, låter mer som Chet Atkins.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

Det här artar sig verkligen! Det skall bli roligt att se banjon på plats.

Om vi nu skall hålla oss kvar i Eriks "backwoods" och dess eventuella fluidium så rekommenderar jag denna film. https://www.youtube.com/watch?v=1m38DPH0muM

Popcorn Sutton var en legend. Under min tid i NC passerade jag Maggie Valley (där han var född) då och då. Jag hörde ofta beundrande ord om denne mycket originelle "bootlegger". Inte för att jag uppmuntrar dryckenskap men man måste på något sätt beundra en man som, envis som en gammal get, var övertygad om att "making likker" var hans rättighet. Han lär ha varit 3:e generationen i yrket.

Vad gäller musikval så rekommenderar jag The Stanley Brothers, Gid Tanner & His Skillet Lickers och sist, men inte minst Grandpa Jones.

Erik, tack för minnesupplivningen! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Åter på banan!

Inlägg av PeO »

Carl "Grandpa" Jones! Där hade du urtypen från bergen.
Här med Ramona, tyvärr mindre framträdande. Hon var dessutom en inte oäven fiddler, ofta förekommande i Hee Haw.
https://www.youtube.com/watch?v=ubT2RrZmX6M. En järnvägshistoria kommer med på köpet, men bildkvalitén är lite vintage.
F.ö. riktigt trist historia med hans granne Stringbean,. men den behöver vi inte dra upp här.

Erik, det här artar sig till att du får ha en "Stureknapp" för ljudillustrationer.

Edit: dutuben fick stå på. Nästa blev en timme med mountain music. Banjo och någon med fiddle, men jag tittade mer än hörde. Massor av naturbilder, ett ångtåg och ett och annat skjul i stil med det vi egentligen pratar om här. ett och annat tips om hur det kan vara "möblerat" omkring. https://www.youtube.com/watch?v=qPD07zugi6g

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack för alla musiktips men någon banjoknapp i frontpanelen blir det nog inte i alla fall! Jag vill ju helst ha tyst och lugnt omkring mig därute i hobbyrummet!
I brist på nya byggnationer får jag i stället visa ett par bilder från Martindales agrikulturella distrikt:
DSC_4927.JPG
DSC_4928.JPG
Agways spannmålssilo och John Deere-handlarens plåtskjul är scratchbyggen från 80-talet, boskapsfållan är från en nedkapad Cornerstone-byggsats och ladan slutligen har Graffen byggt.

Så är det med det! :-J
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Perfekt stämning av gudsförgäten håla!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Lördag kväll och dags att packa ihop för veckan och gå hem också för personalen på Highland Park Creamery:
DSC_4936.JPG
God helg! :-CO
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av cgn1954 »

Bara en lite fräck fråga så där - det är ju lördag (5 minuter till) - jag har ett Challenger lok (Märklin) som är naken, inga vagnar.

Jag har länge, eftersom mina tåg är "teman", letat efter passagerarvagnar men de som finns kostar skjortan, dessutom bara begagnat. Nå....

Fråga till experten: Kan det inte passa rent tidsmässigt och "på riktigt" med ett antal, säg 25, öppna godsvagnar lastade med kol? Rent estetiskt rätt snyggt men är det ens "nära en verklighet"? Några favoriter i så fall? Vagnar.

PS Ursäkta min fråga inne i din byggtråd.... men det är ju i a f en del USA i det hela. :-) Och ett snyggare lok än Big Boy - tycker jag.

En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Hej!
Jag antar att det inte finns så mycket som är direkt "Märklinkompatibelt" vad avser t.ex. koppel. Vad som kan finnas från ev. europeiska tillverkare vet inget om. I stället har jag tittat på sortimentet hos min egen hovleverantör av USA-tåg, RD-Hobby, i Tyskland. Jag har letat efter "Hoppers, 34´- 40´" vilket skulle passa bra efter Ditt lok på 30-40-50-talet. Ska Du ha ett 25-vagnars tåg blir det nog inte så billigt ändå, räkna med ett nypris på 25-40 Euro per styck. Men det går säkert att hittat billigare på begagnatmarknaden. Dessutom behöver Du en caboose!

Det största problemet verkar vara att hitta vagnar från Union Pacific. De körde nog inte så mycket kol? Kanske Du ska satsa på gula kylvagnar från Pacific Fuel Express istället? Där gick massiva kylvagnståg med frukt från Kalifornien till östra USA stup i ett!

Lycka till!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Påminner mig just att en ännu större apparat faktiskt hälsat på hemma hos mig för 8 år sedan. En ERIE-märkt "Triplex", alltså 1-4-4-4-1 om man räknar axlar. Behöver jag säga att banan var lite för liten för denna bjässe? :-CO
DSCN9419.JPG
Nej, när det gäller ångdrivna koltåg såg det modestare ut hos mig:
Kopia av DSCN5607.jpg
/Erik
Senast redigerad av ErikB den 30 apr 2023, 11:59, redigerad totalt 2 gång.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Och så här ser kolhanteringen i Martindale ut idag (1955):
DSC_4940.JPG
God fortsättning på helgen önskar
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"