Tack...
Toppbilden, visa:
Åter på banan!
Re: Åter på banan!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Åter på banan!
Challenger.
Om jag inte minns fel så hade Clinchfield RR 10 eller 12 maskiner i trafik varav ett antal drog koltransporter norrut genom Appalacherna. Jag träffade en gång en "brakeman" som jobbat på den linje som passerade Spruce Pine NC.
Han berättade om hur det gick väldigt långsamt uppför stigningarna mot Altapas som var den högsta tunneln. På norrsidan gällde det att bromsa sig ner.
Om jag inte minns fel så hade Clinchfield RR 10 eller 12 maskiner i trafik varav ett antal drog koltransporter norrut genom Appalacherna. Jag träffade en gång en "brakeman" som jobbat på den linje som passerade Spruce Pine NC.
Han berättade om hur det gick väldigt långsamt uppför stigningarna mot Altapas som var den högsta tunneln. På norrsidan gällde det att bromsa sig ner.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
På ärevördiga lilla MHJ skulle ett sådant lok anlända till Hästholmens hamn på min anläggning, alltmedan tendern närmade sig Väderstad ...
Re: Åter på banan!
Så kan det vara Johan. Störst är inte alltid bäst!
Satt och bläddrade i gamla synder och hittade denna bild från ganska exakt 5 år sedan. Inget särskilt men det känns som den fångar stämningen på bangården i Jefferson City: Nog för nu,
/Erik
Satt och bläddrade i gamla synder och hittade denna bild från ganska exakt 5 år sedan. Inget särskilt men det känns som den fångar stämningen på bangården i Jefferson City: Nog för nu,
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Loken är ju legendariska. Särskilt det i förgrunden (det är väl en ALCO RS1?) har jag alltid varit mycket svag för! Själv sett dem tillsammans med bl a F-lok i Marshalltown. Givetvis C&NW! Tack för fin bild!
Re: Åter på banan!
Visst är det en RS1 Johan! Och här kommer en bild till på detta eminenta lok:
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
En arbetshäst med ett slamrigt motormuller och ett synnerligen hörbart "klingeling" och signalhorn när det växlades downtown Madison Wisconsin.
Det var något nytt att uppleva yardwork mitt i en stor och viktig gatukorsning. Bilar och godståg samsades om trafikljus och utrymme på asfalten.
Det var något nytt att uppleva yardwork mitt i en stor och viktig gatukorsning. Bilar och godståg samsades om trafikljus och utrymme på asfalten.
Re: Åter på banan!
Samma gamla Alco RS1, denna gång fotad en stilla eftermiddag vid JC West tower.
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Lugnet efter stormen? Eller ni hade inte åskoväder igår?
Re: Åter på banan!
"Åska på avstånd" som det brukar heta i sjörapporten. Och hela 7 mm regn! (Ursprungligen hade SMHI lovat 30-40 mm välbehövliga mm men av det bidde det inte mycket. Kan kanske hoppas på mer nu när yngre människor ska ha solsemester.
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
För en vanlig MJ-besökare förefaller detta vara baksidan men i själva verket är det entrén till James Rust Metals. Ett trevligt drag hos mobilkameror är att det är lätt att få in ojektivet i låg nivå långt in på banan så man kan "fota bakifrån":
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Mycket prydligt! Sådana fotovinklar är alltid väldigt spännande att titta på (och leka med )!
Re: Åter på banan!
Tack Johan! Här kommer en till på temat "vinklar som aldrig skådats av det mänskliga ögat":
/Erik
Nu är det fredag eftermiddag så god helg till Er alla! /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
God helg själv, Erik! En spännande passage skymtar längst till vänster ...
Re: Åter på banan!
Kan det vara denna passage Du menar Johan?
Särskilt spännande är den kanske inte, det rör sig bara om ett väderskydd i korrugerad plåt. Ett skydd mot regn och rusk över den plats där spannmål töms i den behållare varifrån ett paternosterverk för det vidare till de två silor som skymtar ovanför. Och eftersom ingen normalt kommer åt att kika in i skjulet är inget på insidan byggt på riktigt. Man får låtsas!
Detta år (1955) hade man inte börjat använda covered hoppers för spannmålstransporter i någon större utsträckning så på min bana kör jag uteslutande med gamla box cars utrustade med "grain doors".
/Erik
Senast redigerad av ErikB den 03 jul 2023, 06:09, redigerad totalt 1 gånger.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Jag vill minnas att man fortfarande använde box cars för spannmålstransporter när jag bodde mitt i Iowa i början av 70-talet! Åtminstone på de halvvägs igenvuxna banstumparna som bara användes vid spannmålsskörden varje år ...
Re: Åter på banan!
BREAKING NEWS!
Tony har tagit över den lokala agenturen för John Deere. Strålande tider! /Erik (i brist på andra nyheter från Martindale)
Tony har tagit över den lokala agenturen för John Deere. Strålande tider! /Erik (i brist på andra nyheter från Martindale)
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Inte illa!
Jag kan faktiskt skryta med att ha besökt deras huvudfabrik i Waterloo, Iowa, för ganska precis 50 år sedan ...
Jag kan faktiskt skryta med att ha besökt deras huvudfabrik i Waterloo, Iowa, för ganska precis 50 år sedan ...
Re: Åter på banan!
Just nu står det stilla på byggfronten i trakterna av Martindale och Jefferson City (förresten är det visst likadant i stora världen). I avsaknad av inspiration, byggobjekt och plats att placera ut ev. nybyggen händer det inte mycket.
Dock går jag regelbundet ut i garaget, ser mig runt och pratar lite med tågen. Det händer också att jag växlar lite vagnar fram och tillbaka och känner mig nöjd med det. Här t.ex. står ett godståg klart att avgå från Martindale: /Erik
Dock går jag regelbundet ut i garaget, ser mig runt och pratar lite med tågen. Det händer också att jag växlar lite vagnar fram och tillbaka och känner mig nöjd med det. Här t.ex. står ett godståg klart att avgå från Martindale: /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Det har kliat i byggfingrarna en längre tid nu. Mitt problem, som jag redovisat då och då, är ju att det inte finns plats för fler hus eller liknande. Banan är så stor som den är och jag vill inte gärna komprimera landskapet kring spåren alltför mycket. Så vad gör man?
Kom på att kan jag inte bygga fler hus kan man ju bygga på de man redan har. Sagt och gjort; ostmejeriet Highland Park Creamery fick bli försöksobjekt. Lite enformiga fasader och ursprunget (Cornerstone Reliable Warehouse) syns tydligt. Så här såg det ut härom veckan: Och så här är läget idag: Den tydligaste skillnaden är naturligtvis det permanenta provisoriet (permasoriet enligt Graffen) på lastbryggan innehållande (tror jag) personalutrymmen som lunch- och omklädningsrum. Dessutom har tillkommit ett skärmtak i fräsch korrugerad plåt över resten av bryggan. Tre lastportar över varandra kändes fel på ett mejeri så den översta fick döljas av en reklamskylt, tvåan murades igen och den nedersta får vila i tysthet bakom lunchrummet. I bildens högerkant skymtar också ett nytt statushöjande skärmtak över VIP-entrén där direktörn går ut och går in.
Vissa ändringar har jag också gjort på gaveln till höger utanför bild. Återkommer om detta.
/Erik
Kom på att kan jag inte bygga fler hus kan man ju bygga på de man redan har. Sagt och gjort; ostmejeriet Highland Park Creamery fick bli försöksobjekt. Lite enformiga fasader och ursprunget (Cornerstone Reliable Warehouse) syns tydligt. Så här såg det ut härom veckan: Och så här är läget idag: Den tydligaste skillnaden är naturligtvis det permanenta provisoriet (permasoriet enligt Graffen) på lastbryggan innehållande (tror jag) personalutrymmen som lunch- och omklädningsrum. Dessutom har tillkommit ett skärmtak i fräsch korrugerad plåt över resten av bryggan. Tre lastportar över varandra kändes fel på ett mejeri så den översta fick döljas av en reklamskylt, tvåan murades igen och den nedersta får vila i tysthet bakom lunchrummet. I bildens högerkant skymtar också ett nytt statushöjande skärmtak över VIP-entrén där direktörn går ut och går in.
Vissa ändringar har jag också gjort på gaveln till höger utanför bild. Återkommer om detta.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Och så här blev gaveln till höger:
Så här såg alltihop ut för sju år sedan. Tycker att det blivit lite livligare nu. /Erik
Två alltför små lastportar i bottenplanet är ersatta med dels en större rullport med tillhörande last brygga, dels vad jag kantänka mig är ett kylaggregat i den delvis igenmurade högra porten. En liten dörr med oklar funktion på andra våningen har fått finna sig i att bli igenmurad. Ventilationstrumman och stegen har suttit där i några år.Så här såg alltihop ut för sju år sedan. Tycker att det blivit lite livligare nu. /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Kommer bara att tänka på Arundathi Roy: "The god of small things". Det är i de små tingen vi finner verklig glädje!
Re: Åter på banan!
Ja, visst är det trevligt med de små tingen Johan (speciellt när man har ont om plats)! Just nu har jag återfunnit en gammal träbänk som efter komplettering med en sittande Artitec-gubbe ska placeras ut på lämplig plats. Men först måste jag köra till Holmsjö och hämta gubben och kanske något mer!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Fint! Jag tycker att allt du bygger ser så välgjort och omsorgsfullt ut!
Re: Åter på banan!
Tack Nisse! Känns bra att få ett så´nt omdöme från en som bygger så snyggt som Du!
Som vi sa häromdagen är det de små tingen, de små detaljerna, som gör det. Här har vi två av de tre Artitec-gubbarna som jag var uppe i Holmsjö och hämtade idag: Handla gärna mer Artitec av Pervald MJ vid Höglandståg i Nässjö på lördag!
/Erik
Som vi sa häromdagen är det de små tingen, de små detaljerna, som gör det. Här har vi två av de tre Artitec-gubbarna som jag var uppe i Holmsjö och hämtade idag: Handla gärna mer Artitec av Pervald MJ vid Höglandståg i Nässjö på lördag!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Själv brukar jag nuförtiden ofta handla från Modelu, och direkt från dem. Tyvärr med import-tull och allt från UK. Men snygga är de figurerna onekligen ...
Därmed intet ont sagt om dina karaktärsfulla gubbar!
Därmed intet ont sagt om dina karaktärsfulla gubbar!
Re: Åter på banan!
Modelu ser intressant ut Johan! Ska ha dom i åtanke nästa gång jag behöver några gubbar med karaktär.
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Se vad posten kan bära med sig!
/Erik
En liten Ford model-A i "passerat bäst före-skick" från Artitec passar väl bra på en skrot- och metallfirma? Utsökt kvalitet för övrigt! /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Artitecs R.I.P. -serie. Finns T-ford också, men A-ford är mer trovärdig i efterkrigstiden. På 50- tidigt 60-tal fanns fortfarande många stående "på böggda" även i Sverige.
Buzz Martin var en av förespråkarna på 60-talet https://www.youtube.com/watch?v=ZY5cFcv3xaA ,
liksom "Binge-Nils", som finns avbildad i min tråd. När besiktningen kom, ställde han in Forden i garageskjulet, han kunde inte tänka sig att skaffa någon annan bil. Där stod den länge, tills en släkting fick ärva den. Nu är den renoverad till, om inte nyskick, så i alla fall gott bruksskick.
Buzz Martin var en av förespråkarna på 60-talet https://www.youtube.com/watch?v=ZY5cFcv3xaA ,
liksom "Binge-Nils", som finns avbildad i min tråd. När besiktningen kom, ställde han in Forden i garageskjulet, han kunde inte tänka sig att skaffa någon annan bil. Där stod den länge, tills en släkting fick ärva den. Nu är den renoverad till, om inte nyskick, så i alla fall gott bruksskick.
Re: Åter på banan!
Räckviddsångest trodde jag var ett ord uppfunnet i elbilens tidevarv. Icke! Redan på 50-talet var det ett känt begrepp bland lokpersonalen på "The Martindale Branch". Linjen var ganska lång och bränslekrävande och fick man sedan en hel del växling i och kring Martindale kunde det vara på vippen att man nådde hem till Jefferson City mot kvällningen.
Men nu har det blivit ändring på det! Nu finns det möjlighet att fylla upp tankarna inför återresan som alltså kan företas utan alltför mycken oro. Som synes är bränsleanläggningen platsbyggd av lokala förmågor utan alltför noggrann kontroll av vad som är normal praxis. Huvudsaken att det fungerar! För läsare i skala 1:1 kan jag meddela att det hela började som en liten Joswood-sats i papp där det till slut bara blev själva skelettet till tanken som kom till användning, resten hittade jag i diverse skrotlådor.
/Erik
Men nu har det blivit ändring på det! Nu finns det möjlighet att fylla upp tankarna inför återresan som alltså kan företas utan alltför mycken oro. Som synes är bränsleanläggningen platsbyggd av lokala förmågor utan alltför noggrann kontroll av vad som är normal praxis. Huvudsaken att det fungerar! För läsare i skala 1:1 kan jag meddela att det hela började som en liten Joswood-sats i papp där det till slut bara blev själva skelettet till tanken som kom till användning, resten hittade jag i diverse skrotlådor.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Så skönt för lokpersonalen! RS1:orna drack väl rätt mycket bränsle antar jag?
Dessutom var bakgrundskulissen mycket njutbar med det vita huset som inte finns "på riktigt"! (Antar jag?)
Dessutom var bakgrundskulissen mycket njutbar med det vita huset som inte finns "på riktigt"! (Antar jag?)
Re: Åter på banan!
De två vita husen finns på riktigt Johan. Som Walthers Cornerstone-byggsatser. Plats för sådana hade jag inte så jag fick nöja med utskrifter av "reklambilder".
Får duga!
/Erik
Får duga!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Till viss skillnad från ett annat land där nästan allting verkar vara bluff i dag, är den överväldigande majoriteten av hus, tåg och andra prylar på Eriks bana INTE Potemkinkulisser dock ...
Re: Åter på banan!
Tack Erik för alla bilder på din fina anläggning! Trevligt också att du fortsätter att bygga, det gör mig avundsjuk.
Re: Åter på banan!
Tack för superlativer! Potemkin eller inte så finns det ju faktiskt en hel del kulisser på min bana. För att få plats för spår och tåg är ju mycket av bebyggelsen tillverkat som grunda bakgrundshus efter väggarna; ja varför inte just kulisser. Även dessa kan ju få del av min tillfälliga verksamhetslusta och nu var det dags för ett av magasinen i Jefferson City att få ett nytt skärmtak över plattformen:
/Erik
Fortsätter nog att uppgradera nästa magasin i samma anda. Någon dag. /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
När hamnen och pråmen som ligger i hamnen är l stort sett lika långa uppstår problem med hur hamnen rent visuellt kan avslutas på ett (någotsånär) trovärdigt sätt. Tidigare hade jag ett smalt grönt band som skiljelinje mellan himmel och flod men jag var lång ifrån nöjd med resultatet. Nu råkade jag idag hitta en gammal utskrift jag gjort på matt fotopapper för åtskilliga år sedan, skar till och passade in. På lite håll ser det ganska bra ut. Tycker jag!
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
I desperat sökande efter att få göra något på banan beställde jag i går en Bar Mills-byggsats:
/Erik
"J.Baum Tobacco Co" , undrar bara vad jag ska göra med den och var jag ska få plats med resultatet? /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Spännande! Du brukar alltid få till någonting som är både bra och överraskande!
Känns lite som ett skrangligt hotell ...
Känns lite som ett skrangligt hotell ...
Re: Åter på banan!
Snart kan det roliga börja:
/Erik
Tror att jag nappar på Johans idé och låter det hela bli ett lagom sjabbigt järnvägshotell. Exakt placering på banan är osäker, jag velar mellan ett par alternativ. Vi får se! /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Bygget har börjat och fortskrider i lagom takt. Så här långt har jag hunnit hittills:
Nu innebär byggandet av vad som kanske blir "Hotel Trackside" att "Trackside Café" får flytta på sig, platsen behövs för hotelletableringen. Alltså har "Trackside Café" hastigt och lustigt blivit "Molly´s Mountaintop Café". Omgivningen ser kanske lite provisorisk ut men det ordnar sig väl med tiden!
Nog snickrat för idag; god lördag på Er alla!
/Erik
Närmast på gång blir allt pillande med fönster och fönsterglas. Tur att jag har bra ljus vid matbordet i vardagsrummet som jag ockuperat då temperaturen ute i tågrummet kryper ned mot 15 grader. Skönare att vara rejält inomhus då!Nu innebär byggandet av vad som kanske blir "Hotel Trackside" att "Trackside Café" får flytta på sig, platsen behövs för hotelletableringen. Alltså har "Trackside Café" hastigt och lustigt blivit "Molly´s Mountaintop Café". Omgivningen ser kanske lite provisorisk ut men det ordnar sig väl med tiden!
Nog snickrat för idag; god lördag på Er alla!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Ytterligare en sån där hopplöst charmig byggnad!
Bilden påminner mig om en Lindeman med HasseåTage. Denna gång som ägare av en skidanläggning i Skåne.
"Och högst upp på kullen har vi ett sånt här Maison du Ski, eller "skidhuset" som vi säger i Skåne" ...
Bilden påminner mig om en Lindeman med HasseåTage. Denna gång som ägare av en skidanläggning i Skåne.
"Och högst upp på kullen har vi ett sånt här Maison du Ski, eller "skidhuset" som vi säger i Skåne" ...
Re: Åter på banan!
Idéer Johan! Problemet är att min anläggning befinner sig mitt i sommaren 1955 någonstans mitt i Wisconsin. Inte en snöflinga i sikte (min son däremot har över en halvmeter snö just nu 231111 uppe i Östersundstrakten). Men det är klart att det kan finnas lite snö på Clock Mountain vintertid så en rostig pistmaskin halvvägs ner i backen kanske kan påminna om "skidhuseffekten". Lämpligen då i röd-gul färgsättning.
/Erik
PS. Finns det pistmaskiner i HO? DS.
/Erik
PS. Finns det pistmaskiner i HO? DS.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Bäste Erik!
I Wisconsin kan det bli snö så att det räcker och bli över. Min första uppgift efter min första ankomst till det "förlovade landet" var att skotta ut min blivande svärmors bil från garaget. Efter att ha frilagt infarten bestod nästa upgift i att skotta rent det jag redan skottat och sedan, efter detta, skyffla bort all snö så att det gick att skotta bort allt skottat till en annan plats så att vi kunde skyffla bort litet mer snö.
En skidanläggning är nog inte helt fel men kolla gärna med klimatgurun Trump om hur klimatet utvecklar sig!
I Wisconsin kan det bli snö så att det räcker och bli över. Min första uppgift efter min första ankomst till det "förlovade landet" var att skotta ut min blivande svärmors bil från garaget. Efter att ha frilagt infarten bestod nästa upgift i att skotta rent det jag redan skottat och sedan, efter detta, skyffla bort all snö så att det gick att skotta bort allt skottat till en annan plats så att vi kunde skyffla bort litet mer snö.
En skidanläggning är nog inte helt fel men kolla gärna med klimatgurun Trump om hur klimatet utvecklar sig!
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Du menar en sån här?
https://www.tradera.com/item/340926/594 ... -12-5cm-ny
Ser måhända lite för modern ut, men då inställer sig frågan om det fanns pistmaskiner på 50-talet? I så fall kanske en äldre förarhytt kan hjälpa till ...
Sedan måste det ju finnas någon form av skidliftanordning också. Ett par mycket kära vänner som jag kände, men som inte finns med oss längre, var skidinstruktörer i Trollhaugen, Wisconsin. RIP, Carol & George.
så visst fanns det skidanläggningar i trakten ...
https://www.tradera.com/item/340926/594 ... -12-5cm-ny
Ser måhända lite för modern ut, men då inställer sig frågan om det fanns pistmaskiner på 50-talet? I så fall kanske en äldre förarhytt kan hjälpa till ...
Sedan måste det ju finnas någon form av skidliftanordning också. Ett par mycket kära vänner som jag kände, men som inte finns med oss längre, var skidinstruktörer i Trollhaugen, Wisconsin. RIP, Carol & George.
så visst fanns det skidanläggningar i trakten ...
Re: Åter på banan!
Bäste thorpe!
Där min son bor utanför Östersund är förhållandena ungefär som du beskriver. I Vilhelmina där jag levde hela 70-talet var det lika illa och jag har ingen önskan om att min stackars lilla modelljärnväg ska uppleva något liknande. Härmed proklameras evig sommar år 1955 varhelst mina spår går. Hittar jag någon pistmaskin får den stå och rosta ifred i backen!
Vinterväder kunde vara trevligt i ungdomen men för min del får vintrarna här i Sydsverige gärna vara gröna i fortsättningen
Bäste Johan!
Den ser nog tyvärr både för stor och för modern ut men tack för tipset! Det blir nog bara några buskar i slänten!
/Erik
Där min son bor utanför Östersund är förhållandena ungefär som du beskriver. I Vilhelmina där jag levde hela 70-talet var det lika illa och jag har ingen önskan om att min stackars lilla modelljärnväg ska uppleva något liknande. Härmed proklameras evig sommar år 1955 varhelst mina spår går. Hittar jag någon pistmaskin får den stå och rosta ifred i backen!
Vinterväder kunde vara trevligt i ungdomen men för min del får vintrarna här i Sydsverige gärna vara gröna i fortsättningen
Bäste Johan!
Den ser nog tyvärr både för stor och för modern ut men tack för tipset! Det blir nog bara några buskar i slänten!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Sommaren 1955 var mycket torr och varm i Sverige i varje fall (vilket min salig mor berättade, eftersom jag föddes i maj har jag inga närmare minnen av detta...). Jag har synnerligen dålig koll på hur det var i Wisconsin, Minnesota och Iowa det året.
Re: Åter på banan!
Även på min bana råder "sommaren Tage Erlander", lång och torr. Mest för att 3:e klass försvann 1956.
Och jo, jag beundrar också Bar Mills. Göran Erikssons byggsatser är det närmsta som funnits för svenskrallare.
Och jo, jag beundrar också Bar Mills. Göran Erikssons byggsatser är det närmsta som funnits för svenskrallare.