Toppbilden, visa:    


Åter på banan!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Hemma igen från trevliga träffen i Tommarp. Några kronor fattigare men några grejor rikare precis som det brukar bli. Så köpte jag t.ex. en lätt vädrad GN boxcar av Graffen. Anade att jag hade en ungefär likadan hemma vilket stämde. Får nu ge mig i kast med att smutsa ner den nya så den matchar utseendet av den gamla .
DSC_4487.JPG
Dessutom köpte jag en tobakslada. Mycket trevlig kåk men ganska stor så jag misstänkte att den skulle bli svårplacerad hemma i Martindale. Men om jag sätter den där Johnson Plumbing höll till?
DSC_4488.JPG
Och om jag då flyttar rörmokaren till platsen för det gamla skjulet under reparation?
DSC_4491.JPG
Och om jag slutligen hittar en tom plats åt skjulet?
DSC_4490.JPG
Så ordnar det sig! :-BS Nu återstår lite jobb med att få husen att rota sig på resp. plats.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Du lycjas fantastiskt bra med att få dina miljöer att verka äkta, oavsett hur du stuvar om i bebyggelsen! [JC_doubleup.gif]

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack för det Johan! Försöker fixa till det så jag själv blir nöjd. Hoppas andra blir det också! :-CO
Nu står i alla fall ladan väl ingrönskad på sin definitiva (?) plats. Vriden 90 grader från tidigare försök; bättre så här tycker jag:
DSC_4512.JPG
Nu är det dags att börja väderbita GN-vagnen!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Som vanligt mycket snyggt, och inspirerande!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

Jag instämmer med Johan, som byggnadsförflyttare spelar du i division 1 jämfört med diverse mediokra stadsplanerare som fastnat i 90- och 45 gradiga vinklar i sin syn på stadsplanering!
Efter mina år i det "virriga landet i väster" så känns det befriande att det finns någon i det "rätvinkliga landet i den skandinaviska blindtarmen" som förflyttar byggnader efter eget gottfinnande.
Keep it up! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tackar och bockar! Nu är det dags att fortsätta med väderbitning av Great-Northern-vagnen (se ovan). Har satt igång med taket så om några dagar kanske jag kan åstadkomma ett bildbevis på att jag gjort något. :-J
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Baradu inte vädrar bort "the mountain goat" så (jag har faktiskt sett sådana, precis vid entrén österifrån till Yellowstone!).

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Var lugn Johan! Geten kommer att synas även efter att jag är klar. Så här är läget efter en första wash med någon ljus ockra oljefärg:
DSC_4516.JPG
Det får nog räcka som "allmänvädring"; sedan tillkommer detaljjobb kring dörrar, stegar och nitrader, gavlarna icke att förglömma. Taket ser för övrigt ut så här för ögonblicket (aktuell vagn är den till vänster) Kanske måste dämpa ner kontrasterna lite, får fundera lite på det:
DSC_4517.JPG
Knegar vidare.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Färdig tror jag. Förutom lite väderbitning har vagnen fått nya hjul från Kadee och zinkvikter i stället för järnplattan som låg i botten tidigare. Nu ska vagnen förhoppningsvis klara avkopplingsmagneterna utan problem med tjuv-koppling/avkoppling! :-r2
DSC_4518.JPG
DSC_4521.JPG
God helg!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

För några år sedan pågick här på forumet en diskussion om baksidor om Ni minns. Skulle man måla och detaljera baksidan på byggnader som står så att baksidan inte syns? Rena bakgrundsreliefer är ju en sak men i övrigt? För egen del har jag sådär tre-fyra äldre hus som inte bör vändas på men på äldre dar har jag bytt ståndpunkt. Jag bygger ju hus för att det är roligt; då missar jag ju en del av det roliga om jag inte bygger hela huset!

Med hjälp av en spegel har jag tagit en bild på den annars dolda baksidan av James Rust´s nybygge, det som började sin karriär som Stewart´s Rods. Den baksidan var lika rolig att bygga som
framsidan!
DSC_4525.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

ErikB skrev: 28 okt 2022, 13:33 För några år sedan pågick här på forumet en diskussion om baksidor om Ni minns. Skulle man måla och detaljera baksidan på byggnader som står så att baksidan inte syns? Rena bakgrundsreliefer är ju en sak men i övrigt? För egen del har jag sådär tre-fyra äldre hus som inte bör vändas på men på äldre dar har jag bytt ståndpunkt. Jag bygger ju hus för att det är roligt; då missar jag ju en del av det roliga om jag inte bygger hela huset!

Med hjälp av en spegel har jag tagit en bild på den annars dolda baksidan av James Rust´s nybygge, det som började sin karriär som Stewart´s Rods. Den baksidan var lika rolig att bygga som
framsidan!
Bild
/Erik
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] :!:

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack Johan! :-J
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

När det gäller husbygge tänker jag lite som Shakers; den religiösa sekt vars handgjorda möbler blivit så hett eftertraktade i modern tid: "Gud kan se allting så undersidan av bordsskivan måste vara lika välgjord som ovansidan" ...

Vem har lust att bygga en vitrinmodell av ett ånglok med detaljer enbart på ena sidan? Och ni som har hyllbanor; kör ni med personvagnar som inte har några fönster mot väggsidan? :-scr

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Åter på banan!

Inlägg av NisseH0 »

Härlig stämning i den bilden!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack för det Nisse!
Nu till avdelningen mässfynd. Besökte tågmarknaden i Hässleholm förra helgen och som vanligt hittade jag saker jag inte kunde motstå. Lite smågrejor (lastpallar, oljefat o farmartankar hos Winterzone) samt hus och bil hos Graffen som fortsätter sin utförsäljning av HO-materiel. Finast var denna "supply store" som, kompletterad med lite detaljer längs väggen och en reklamskylt, väl smälter in i omgivningarna i Martindale.
DSC_4545.JPG
DSC_4543.JPG
Nu ska jag måla oljefat!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Nu får det vara nog! Gordon White och hans anställda var överens. Den monteringsfärdiga barack de använt några år fungerade väl helt OK som kontor och personalutrymmen men den saknade charm. Den var helt enkelt inte ”White´s”!
DSC_4566.JPG
Baracken var det impulsköp från husfirman ”Valter S. Hörnsten” som Gordon ångrade mest. Parentes: ( medan min järnväg i HO-skala drar fram i engelsktalande bygder så sitter jag själv i Sverige och talar svenska. Tar mig då friheten att använda svenska namn på anlitade företag som är i samma skala som jag själv. Slut parentes.)
Eftersom alla var överens om att det var bättre förr gjorde Gordon slag i saken och ersatte baracken med något från förr. Något "med karaktär" ville gubbarna ha. Virke, fönster och dörrar beställdes från byggmaterialfirman ”Nordosten” och allt möjligt annat kom från second-hand-butiken ”Skräplådan”. Bygge och montering fick gubbarna på ”White´s Fuel & Oil” själva ta hand om och nu när de är färdiga verkar de ganska nöjda med sin resa bakåt i tiden! :-BS
DSC_4599.JPG
DSC_4607.JPG
DSC_4600.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Som vanligt förödande charm!

Tydligtvis gäller fortfarande att "det var bättre förr, och ju förr desto bättre"!

Walther Hörnsten gör en hel del intressanta byggnader, men tyvärr oftast för stora för en liten anläggning som min. Jag byggde t ex en gång deras silobyggnad, men den var jättestor. Att slå ihop två st Heljanbyggsataser blev bättre för helhetsintrycket, även om min silo egentligen är för liten för att vara i helt korrekt skala.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

"Länge leve bakåtsträvandet!" ;) ;) ;)

Mina komplimanger för White-bygget. Tankegången stämmer väl in med min: Med öppna ögon rakt in i dåtiden!

En förväntansfull advent önskar jag alla i Martindale med omnejd!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack mina herrar, välkomna till 1955 och "Nostalgiska Hörnet"! Kompletterar med en bild där man ser lite mer av omgivningarna runt White´s nygamla kontors/garagebyggnad.
DSC_4602.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Åter på banan!

Inlägg av 1956 »

Fantastiskt snyggt och vackert, Erik, som alltid! [JC_doubleup.gif]

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tackar ödmjukast Rikard! :-J
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Inte mycket har hänt på mj-fronten här hemma de senaste månaderna. El-snålandet har medfört att jag har ynka 12 grader i garagets tågrum så där är inte drägligt att vara en längre stund. Men nu har jag äntligen skärpt till mig, flyttat in byggbrädan i vardagsrummet och skaffat lite att pyssla med. Två bilar, en husbyggsats och lite smågrejor ska väl hålla mig sysselsatt en tid!

Vad kan det bliva av detta?
DSC_4692.JPG
Avrundar med en söt liten Dodge Pickup av -48 års modell:
DSC_4693.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Bra att du förvarnar i alla fall, när man ska leta reda på sin haklapp!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Åter på banan!

Inlägg av PeO »

ErikB skrev: 07 feb 2023, 13:10.........
Avrundar med en söt liten Dodge Pickup av -48 års modell:
Bild
/Erik
Den väcker barndomsminnen. Min farbror, som hyrde in sin traktorverkstad på 2:a våning hos oss, traktorhiss på utsidan av huset ! , hade en sådan skåpbil av liknande årsmodell. Den Dodgen gick allmänt under namnet Röda Faran.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Finns det bilder på det huset Peo? Med traktorhiss? Det vore roligt att försöka återskapa bygget (eller åtminstone byggets anda) i HO-skala under rubriken "nästan sannolik modell av helt osannolik byggnad" :-BS

Vad gäller mitt eget pågående bygge så innehåller satsen material till tre identiska "skid shacks", små bostadsbaracker att flytta runt på medar i skogen till olika avverkningsplatser. Den första kommer jag (nog) att bygga i stort sett som avsett med undantag för att den kommer att stå stationärt på plintar/stolpar.

Vad som kommer hända med resten av byggsatsen vet jag inte än! :-r2
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Sådär, första kåken "nästanfärdig".
DSC_4706.JPG
DSC_4707.JPG
Återstår: detaljering, väderbitning och markarbeten. Ska ju ha något att göra i morgon också!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Det där med "detaljerande". Det ena gav det andra och så småningom upptäckte jag att huset vuxit på längden och inte rymdes på ursprungligen avsedd plats! Men eftersom man inte är sämre än att man kan ändra sig efter att ha brutit ihop och kommit igen så grävde jag en ny grop åt kåken. Och nu står den där!
DSC_4727.JPG
DSC_4729.JPG
Lite folk och skräp runt omkring så blir det nog bra med tiden.

För övrigt fanns det ytterligare en bil med i paketet från Tyskland. En Chrysler "Town and Country Sedan" 1942:
DSC_4731.JPG
God helg i ruskvädret tillönskas alla! :regn: Dags att tända en brasa efter halvtrekaffet! :-J
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Ha en trevlig eftermiddag!
Som alltid nöjsamma bilder. Dessutom förefaller du ha anammat Marc Levengoods farmors devis; "Det är bara att bryta ihop och gå vidare" ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Anna-Carin »

Jag kan bara instämma, du bjuder alltid på så härliga bilder!

Chryslern kanske tillhör en mr Allen, som sedan bilköpet går under smeknamnet "Woodie" Allen?

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack båda två för vänliga inkast!
Det slog mig just att också den andra bilen, Dodgen, som inköptes i samma veva nu har hittat ut i terrängen även den. Här syns den utanför "Graffen´s Supply Store". Kanske dags att handla något ur affärens rikhaltiga sortiment?
DSC_4734 - kopia.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Åter på banan!

Inlägg av NisseH0 »

Jag gillar atmosfären i dina bilder. Fina detaljer, som gräset och lastpallarna!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

En gör så gott en kan. Tack Nisse!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Så där ja! Nästa hus på gång. Mycket detaljer återstår och lite markarbeten så kåken kan smälta in i naturen. Men man börjar i alla fall ana hur det ska bli:
DSC_4753.JPG
Och låt Er inte luras av det vagt tegelliknande taket. Det ska bli takpapp över alltihop så småningom! :-CO
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Åter på banan!

Inlägg av ford1929 »

ErikB skrev: 26 feb 2023, 16:50 Så där ja! Nästa hus på gång. Mycket detaljer återstår och lite markarbeten så kåken kan smälta in i naturen. Men man börjar i alla fall ana hur det ska bli:
DSC_4753.JPG
Och låt Er inte luras av det vagt tegelliknande taket. Det ska bli takpapp över alltihop så småningom! :-CO
/Erik
Alltid lika trevligt att kolla in denna byggtråd [JC_doubleup.gif]

Är det en India uppe i hörnet ???
Roger(Forden)

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack Roger!

Jag köpte och byggde en gång en byggsats med två amerikanska motorcyklar i vitmetall. Tror inte de specificerades mer än så. Kanske hängde ihop med varumärkesrättigheter? :=nee
Men nog ser det ut som en Indian (säger en som inte vet ett dugg om MC)!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Åter på banan!

Inlägg av PeO »

ErikB skrev: 26 feb 2023, 18:39.........
Kanske hängde ihop med varumärkesrättigheter? :=nee
........................
Innehavaren av Artitec berättade att han inte fick skriva HD, han skrev "famous american motorcycle"
Han kunde väl ha hämnats genom at skriva famous, but not reliable. :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

På motsvarande sätt går det väl att kommentera Eriks val av mc-märke ...


ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Då Johan får jag väl installera en musikspelare under banan och en knapp i frontpanelen. Tryck på knappen och ut väller en mix av Lasse Dahlquist och mc-muller. Det blir snäppet värre än Stures dragspelsknapp!

För övrigt är hus 2 i stort sett färdigt nu (hus 3 kommer inte att byggas; det finns inte nog material kvar). Håller på att prova in huset på plats. Antingen får jag höja marken 1 cm eller sänka huset lika mycket. Eller hitta ett mellanting. Vi får väl se så småningom!
DSC_4761.JPG
DSC_4764.JPG
DSC_4765.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Ojdå! Dörren kan man väl till nöds lösa, men skorstenen ... :shock:

En sådan knapp skulle bli avsevärt mer nöjsam än vilken knapp som helst som frambringar astmatiska ljud ...

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Lugn Johan! Det kommer att ordna sig med skorstenen också! :-CO
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Nu känns det lite lugnare. Med ett gjutet fundament under skorstenen behöver varken jag eller Johan oroa sig för att något ska rasa. Nu kan jag med frid i sinnet ägna mig åt entrétrappan och lite markarbeten! :-J
DSC_4766.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.


thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Åter på banan!

Inlägg av thorpe »

Helgjutet intryck!
What next?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Ska vi gissa på en helgjuten trappa? :-CO

Sedan återstår ju bara den lilla frågan varför man byggde huset på detta sättet? Regnväder som spolade iväg vägen framför huset? Eller vadå?

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Varför Johan? Varför inte? Byggmästaren (jag) byggde så gott han kunde med de färdigheter och material han hade till hands och placerade ut resultatet där det fanns plats. Nu återstår för högre makter (återigen jag) att anpassa hus och natur till varandra på ett någotsånär rimligt sett. Det kanske är fullt möjligt ändå! :-r2

Men betongtrappa tror jag inte på :=nee
/Erik

(sedan instämmer jag helt i att så här gör man bara inte i skala 1:1!)
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Åter på banan!

Inlägg av PeO »

ErikB skrev: 02 mar 2023, 08:13.......
(sedan instämmer jag helt i att så här gör man bara inte i skala 1:1!)
???? Visst har det byggts många suteränghus i sluttning. I kuperade trakter får man använda den yta som finns ledig. Här behövs väl inga trappsteg, en plan förstukvist ser ut att hamna i nivå med vägen.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Så här kanske PeO?
DSC_4771.JPG
Något säger mig att vi tänkte ganska lika här!
Nu får jag fundera på hur den nedre "altanens" markkontakt ska utformas:
DSC_4772.JPG
Det blir nog stolpar, trappa och räcken. Det ordnar sig nog det också!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Åter på banan!

Inlägg av Johan Molin »

Och så en farbror i en gungstol!

Bra jobbat på framsidan.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Åter på banan!

Inlägg av ErikB »

Tack Johan!
Men var hittar man en gungstol? Och en lämplig gubbe (Tjalle Tvärvigg) eller gumma (Farmor Anka) att sätta i gungstolen? Artitec? Shapeways?

Frågor, frågor; vem har svar? :-vet-inte
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Åter på banan!

Inlägg av GammelDansken »

Här är gubbe och gungstol+banjo:

https://www.miniprints.com/product/banjo-joe/

Snyggt hus.

//John

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"