Toppbilden, visa:    


I monteringshallen

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Pågående leveranser av järnvägsvagnar till Statens Järnvägar pågår och bråda tider råder i Lihkströmsverkens monteringshall...

Bild

Förutom godsvagnar av 1856 års modell är det diverse person- och postvagnar som färdigsställs...

Bild

Vän av ordningen ifrågasätter säkert en monteringshall i betong på 1860-talet, men det är min modelljärnväg, min fantasi och min frihet...

77 days, and counting...

/Ola

zikkan
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 apr 2012, 12:08

Re: I monteringshallen

Inlägg av zikkan »

Å jag som trodde att det var putsat tegel?..
;)
Snyggt hursom!

Mvh
zikkan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av Johan Molin »

Surprise surprise! Och då inställer sig förstås bums frågan VILKEN monteringshall du haft som förlaga?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: I monteringshallen

Inlägg av Arne Lindgren »

Snyggt.. kan du få Preiserklanen att löda också?
Allvarligt, jättefint, en miljö man liksom aldrig ser i modell. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av mikath »

Dösnyggt!!!

/Mika
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: I monteringshallen

Inlägg av 1956 »

[JC_doubleup.gif] Ola!

Calle W
Inlägg: 179
Blev medlem: 23 jun 2012, 18:51

Re: I monteringshallen

Inlägg av Calle W »

Goddag.
Jag instämmer med övriga svar. Så snyggt!!!
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev:Surprise surprise! Och då inställer sig förstås bums frågan VILKEN monteringshall du haft som förlaga?
Jag tror det var 1969 som jag genomförde två "pryo-perioder", hete det så? Den ena var vid dåvarande Lv4 och den andra, på hela två veckor, var på lokstationen i Malmö. Tiden på lokstationen inkluderade tre "tågdagar", en i växeltjänst på en Ub runt omkring i Malmö, en tur och retur på en "Kamel"/Y3:a til Karlskrona (det var då motorvagnstypen hade en tendens att brinna och vi stoppade upp vid Malmö lokstation för att ha en "repratör" med oss ombord) och tredje resan var i förarahytten på en Da t.o.r till Nässjö. Den sistnämnda minns jag väl då såväl lokföraren som lokbiträdet tydligt förklarade för mig; "välj inte detta yrke då du då aldrig får vara hemma!". Detta rad bet sig fast i mitt minne så jag valde istället flottan - och fick aldrig vara hemma!

Tillbaka till Malmö lokstation. Några år senare besökte jag lokstationen och såg då några trevliga inramade foton som jag fick låna och kopiera. Med dessa som grund byggdes för ett tiotal år sedan en lokstaionsinspirerad och förminskad byggnad som jag försökte introducera på MMJK. Dessvärre var dåvarande anläggning så pass klar att denna inta passade in men byggnaden kastades aldrig utan placerades i garderoben. Ett tag lekte jag med tanken att använda den stället som just en uppställningsplats för mina pågående modeller något som faktiskt nu blivit fallet, i alla fall när det gäller för fotografering. När MMJK:s nya anläggning skulle byggas kom det på nytt upp hurvida ett ellokstall skulle inkluderas och modellen, om än nu skamfilad, togs fram. Dock verkar det inte som den skall användas utan den förvaras just nu på en hylla i verkstaden. När HJP och jag härromåret diskuterade just ellokstall passade jag på att ta fram modellen och togs några bilder som visas nedan;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Att kalla det en modell av Malmö lokstation är felaktig utan snarare en Malmö inspirerad halvfärdig modell och idag snarare en fotobakgrund. Att färdigställa modellen är knappast aktuellt men jag tror nu den funnit sitt existensberättigande...

/Ola

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av H0n3 »

En verkligt snygg och bra grund för en lokstation/verkstadshall egentligen. trevligt att du inte dumpat den.

I mina ögon så skulle den väl kunna bli mera färdig och få än mer karaktär om dess ytterväggar istället vore tegel med blockstenshörn och tegelfriser. Det var inte ovanligt att utsidan var ett rejält tegelbygge och insidan, särskilt i verkstäder och maskinhallar, hade betongstöd och -förstärkningar samt slätputsade väggar. Relativt tjocka dessutom så att det blev djupa fönstersmygar. Lägg till en tvåfärgsmålning på insidan med en mycket ljus kanske cremefärg på den övre delen och en ljust grön sådär en 1,5 över golvet.

Arbetsbänkar och maskiner utefter väggarna, en ässja i ett hörn och en travers i taket skulle fullborda det hela.

Men om man inte vill gå till sådana exesser så duger det hela bra som det är, [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av Johan Molin »

Jag är imponerad att du kommit så långt i att avbilda en del av stationsmiljön i Malmö! Mycket verkstad och väldigt lite ord känns det som. Här uträttas storverk i det tysta!

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: I monteringshallen

Inlägg av Peking »

Fantastiska byggen som vanligt kul att få en glimt är det din hemma anläggning?
Peking med samma namn / men långt från ditt kunnande :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av Johan Molin »

Tar jag inte helt fel är väl detta MMJ:s klubblokal?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jo det stämmer, bilderna är tagna ner på MMJK:s klubblokal då lokstallet för närvarande förvaras där.

Så till monteringshallen; En ny beställning till 2:a Trafikdisriktet under montering....

Bild

medan en tidigare till 3:e Trafikdistriktet är under målning...

Bild

Förutom G-vagnar m/1856 syns en packvagn (resgodsvagn) av 1866-års modell till vänster på bilden. Här syns den så typiska höjdskillnaden mellan 1856 och 1866 års godsvagnar.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Några av (kopierna på) fotografierna från Malmö loksstation som inspirerade mig till bygget;

Bild

och så bilden inne från hallen just som jag kommer ihåg den från sent 60-tal med samma lok, men misstänker att fotot är ifrån mitten av 30-talet;

Bild

Det var bilden ovan som inspirerade meg med skylight i taket och betongpelare.

/Ola

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: I monteringshallen

Inlägg av larsess »

Tack, Ola!
Verkligen intressant att se och höra om din modell av en så pass ovanlig förlaga! Jag gillar verkligen dess avskalade och "o-charmiga" stil! Det är ju lättare att fastna för mera "nostalgiska och gulliga" förebilder än denna betong-gjutna litet råa hall. Men OJ vad den gör sig bra i modell, -starkt jobbat! [JC_doubleup.gif]
/Larsess

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: I monteringshallen

Inlägg av Göran T »

Mycket trevlig och annorlunda fotomiljö Ola. Dina rullande byggen går inte av för hackor heller.
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Monteringshallen 60 år framåt i tiden, alltså inte 1860-talet utan runt 1920.

Bild

Nu handlar det istället om montering av boggievagnar....

Bild

några av mina gamla "lihk" som jag nu äntligen tänker ta tag i när pensionen står inför dörren.

49 days, and counting....


/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Några pinfärska bilder från monteringshallen ikväll...

Bild

Direkt efter att senaste byggserien rullat ut påbörjas monteringen av nästa...

Bild

här handlar det såväl som NN1:or som täckta godsvagnar av m/56 som m/66...

Bild

/Ola

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: I monteringshallen

Inlägg av S Johansson »

Tack för att du visar så många byggbilder och för att du klargjort en hel del om färgsättning mm på dessa underbart fint hopplödda vagnar! Men vad kommer du att ha för dragkraft? Byggsatser till tidiga 1800-talslok saknas ju nästan helt. / Stig

Bild
Foto öst Jonsered den 5 dec 1981

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av Johan Molin »

Möjligen går det att konvertera något engelskt. Något som jag själv tar sats (och har gjort i många månader nu) för att göra, i mitt fall ett ånglok litt Da.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

S Johansson skrev: Men vad kommer du att ha för dragkraft? Byggsatser till tidiga 1800-talslok saknas ju nästan helt.....
Tja, som nybliven pensionär har jag ett och annat ess i rockärmen, men mer om detta senare. Närmst har jag två projekt på gång, nämligen en artikelserie för tidningen Smalspårigt om rulland mtrl från järnvägens barndom i modell, dels ett modulbygge av Malmö C....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vi tittar in i monteringshallen där full verksamhet råder...

Bild

På spår 1 står två bromsade godsvagnar m/66 vaarv den närmsta, gråmålad, till 2:a trafikdistriktet (Göteborg) är i det närmsta klar för leverans.

Bild

På spår 2 står en resgodsvagn till Västkustbanorna, en vagn som senare hamnade hos SJ. Och brevid spår 3 bland annat en korg till en resgodsvagn m/66.

Bild

Klättrar man upp i taktraverserna får man lite bättre översiktsbilder över vagnarna...

Bild

där de två bromsade vagnarna syns bätre. Här den med bromskupé...

och här den med bromstorn.

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dags att titta in i Monteringshallen igen, Arbetet fortsätter på resgodsvagnen från Västkustbanorna...

Bild

liksom arbetet på den orginella G-vagnen m/66 med halvt bromstorn och hundkupé..

Bild

F-vagnen kommer dock att brunmålas och märkas i SJ:s utförande från sekelskiftet då den förstatligades 1895..

Bild

Bild

G-vagnen däremot blir gråmålad i 2:a trafikdistriktets färgsättning liksom den andra G-vagnen som syns på bilden

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ganska tomt i monteringshallen ikväll. De flesta vagnarna är just nu i målarverkstaden men kommer snart tillbaka för slutmontering. Nytt, och ganska ensam, är I vagnen från 1863 (se tråden http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 149#p25149 ) ....

Bild

en vagn som skall levereras till 2:s Trafikdistriktet med nummer 189 senare.

Bild

Vagnen skall givetvis gråmålas...

Bild

men först skall divere detaljer monteras.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Arbetet i Monteringshallen fortsätter. Under bygge är två täckta G-vagnar av 1856-års modell, en bromsad G-vagn av 1866 års modell, en F-vagn även den av 1866-års modell och så slutligen P-vagnen.

Bild

De vagnar som förra veckan befann sig i målarverkstaden har nu återkommit för detaljmålning och märkning innan leverans..

Bild

Här handlar det om uteslutande G-vagnar av 1866-års modell, de två gula obromsade till 3:e Trafikdistriktet medan den bromsade grå skall märkas för 2:a Trafikdistriktet.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Modellproduktions F3b har så fått sin rödbruna målning..

Bild

härnäst gäller det märkning och tak samt underredesmålning.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bråda tider i monteringshallen;

Bild

Det var inte bara Järnvägsmuseum som hade RollOut i helgen, även Monteringshallen knuffade ut några nya fordon;

Bild

Ovan syns två G-vagnar för 3:e trafikdistriktet i sin typiska gula målning och en bromsad till 2:a distriktet. Resgodsvagnen är en aning malplacerad då den först sent 1890-tal hamnade hos SJ, men det bryr jag mig inte om.

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: I monteringshallen

Inlägg av PeO »

Ola skrev:
Resgodsvagnen är en aning malplacerad då den först sent 1890-tal hamnade hos SJ, men det bryr jag mig inte om.

Det ingår väl i konstnärens självskrivna förmåner? Jag tycker det ska gälla även tredimensionella konstverk.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

En tjuvtitt in i Monteringshallen;

Bild

som avslöjar P nr 196 klar för leverans. Förebilden är en av de 50 från Göteborgs Mekaniska Verkstad år 1867, till 2:a Trafikdistriktet, levererade "malmvagnar". Totalt anskaffades mellan 1867 och 1876 uppenbarligen hela 575 liknande vagnar varav flertalet littrerade P1 (alltså VVA:s modell och då som "grusvagnar"). Av de ursprungliga 50 vagnarna fanns 1906 endast ett fåtal kvar i trafik.

Bild

När nu P-vagnen levererats koncentrera sig Monteringshallen på G-vagnen med bromstorn, en unik vagn som endast levererades i 13 exemplar av Göteborgs Mekaniska Verkstad 1866 för 2:a Trafikdistriktet. Totalt tillverkades olika varianter av G m/1866 (senare littera G2) i hela 1140 exemplar för SJ så nog kan man säga att dessa 13 vagnar var unika.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

På spår 1 i Monteringshallen står närmst den nymålade bromsade G2 vagnen medan en korg till en äldre vagn m/56 håller på att monteras på sitt underrede.

Bild

Monteringstakten är fortsatt hög......

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dags att uppdatera forumläsarna om statusen i Monteringshallen. Under gårdagen levererades "engelsk plåt" för en kommande tillverkning inför Norra Sandbyträffen den 5 oktober.

Bild

Avsikten är att Monteringshallen skall bygga ihop en prototyp av täckt godsvagnen littera G av 1863 års modell...

Bild

Modell 1863 skiljer sig mot föregångaren m/56 och efterföljaren m/66, genom att den är höjdmässigt "mitt i mellan". Just m/63 är den Svenskbyggda, Kockums, versionen av m/56 men med förhöjda mått.

Den andra modellen är en "packvagn", eller mer modernt, en resgodsvagn.

Bild

Packvagn m/1858 levererades i en version med vikdörrar, och till ett antal av sex stycken, från Lauenstein 1858. 1860 levererades ytterligare vagnar från samma tyska fabrik men nu med skjutdörrar. Plåten medger bygge av bägge versioner.

Slutligen finns lite "bra att ha" detaljer inför kommande scratchbyggen av öppna godsvagnar och "bakdatering" av personvagnar. Monteringshallens verksamhet är uppenbarligen säkrad.

Bild

Nu gäller det att hinna bygga klart till Norra Sandbyträffen, inte minst den tidigare leveransen av 3D-buffertar från SV&LV och dekalerna från "tillverrkaren på Sveriges framsida" bör borga för detta.

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: I monteringshallen

Inlägg av 1956 »

Uppfattar det här som en exklusiv utgåva endast för Lihkströmsverken, läckert!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Besökte igår "Monteringshallen" och knäppte två bilder av det pågående bygget av F-vagnen av 1858 års modell;

Bild

Att hänga i krogig arm i traversen har sina problem, bilden tappade lite av sitt focus.

Då blev bilden genom fönstert lite bättre...

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Arbetet i Monteringshallen har av personliga skäl varit lågprioriterat och lödkolven förblivit kall. Passade dock på att ta några bilder ikväll av det avstannade arbetet...

Bild

Av de tre vagnarna är detta en resgodsvagn/packvagn m/58 och då den senare leveransen med skjutdörrar..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

medan detta är den äldre versionen med vikdörrar..

Bild

Bild

slutligen så Kockumsvarianten av Lauenstenvagnen, alltså inte m/58 utan m/63..

Bild

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Verksamheten i monteringshallen är fortsatt lågprioriterad av personliga skäl och kommer så att vara en bra bit in på nästa år. Dock utförs vissa arbeten som bilderna nedan visar;

Bild

Två vagnar, en F m/58 och en G m/63 är grundmålade och på väg till märkning.

Bild

Bild

F vagnen ur första serien har fått delar av bromsutrustningen monterad..

Bild

Bild

Bild

Bygget fortsätter men i beskedlig takt allt efter min sinnestämning...

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av Johan Molin »

Roligt i alla fall att du är igång igen! Ta väl hand om dig!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Arbetstakten i Monteringshallen är fortsatt, av förklarliga anledninge, låg. Just nu står dock fem vagnar under slutmontering...

Bild

två packvagnar m/58 varav en ur just 1858 års leverans och en ur 1861. Den bakre vagnen är...

Bild

en typisk skånsk, om än i något modifierat utseende, personvagn.

De andra två vagnarna är...

Bild

två personvagnar från sent 1870-tal.

Den ene är en C1b.....

Bild

och den andra en B1b...

Bild

bägge modeller ur HNJ:verkstads digra produktion.

Montreringsarbetet fortsätter.....

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av Johan Molin »

Ola på G! Ola i bara mässingen! Detta kommer att bli njutningsfyllt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: I monteringshallen

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Ola på G! Ola i bara mässingen! Detta kommer att bli njutningsfyllt!
Det är njutningsfullt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det börjar närma sig "roll out" av ett antal personvagnar av Norrlandsmodellen;

Bild

Vagnen som står först på tur är en C1b därefter följer en...

Bild

B1b. Flera vagnar på gång....

Bild

som denna BC-vagn. Därnäst följer några DC-vagnar och sedan......

Nyfikna på byggena? Läs mer här;
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... andardvagn

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: I monteringshallen

Inlägg av Johan Molin »

Ytterligt trevlig tråd på vårt norska grannforum, trots det futtiga smolket. Men Morten "dök ju upp" som en sann supporter! Med all rätt.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lasse M »

En helt utmärkt byggtråd, väl beskrivna moment i både text och bild över hur du bygger, i motsats till "smolkarens" egna s.k byggtrådar.

Vad är det för fabrikat på den brunare/mörkare primern du använt dig av?

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: I monteringshallen

Inlägg av TuveB »

I aprilnumret av Model Railroader finns ett nytt verktyg som passar den förb... smolkaren, en niträknare :mrgreen:
#JB17

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lasse M skrev:Vad är det för fabrikat på den brunare/mörkare primern du använt dig av?
Bild

Tror inte produkten går att få tag på idag. Köpte mina burkar för några år sedan och har sedan dess inte sett dem i butik igen.

/Ola

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: I monteringshallen

Inlägg av Arne Lindgren »

Tycker jag känner igen den från Mekonomen Huvudsta..

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lasse M »

Tack Ola och Arne, ska ta en titt hos den lokala Mekonomen.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lasse M skrev: ..... ska ta en titt hos den lokala Mekonomen.
Tror tyvärr att produkten ersatts med annan, det var nämligen hos just Mekonomen jag köpte mina burkar för några år sedan. Du kan dock hoppas att det är "restlager" de har eller att jag har fel.

Sökte lite på nätet tidigare och hittade det här,
http://www.seab.se/produkter/corroprote ... rroprote4/
verkar vara samma produkt men just primerfärger tenderr att skifta i nyans då de är just avsedda att vara primers.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Att bra tag sedan vi sist titta in i Monteringshallen. Just nu slutmonteras vagnar i två linor, i den ena tvåaxliga personvagnar av 1880-tals typ.

Bild

De två första på väg ut ur Monteringshallen, de nästa två under målning och ihopmonteringen av den femte pågår för fullt...

Bild

I den andra linan monteras pack- och täckta godsvagnar från 1860-talet...

Bild

Hittills är inte leveranstakten uppe i 2013 års men vi får se om den kommer att överträffas, 8 månader kvar av året.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

På spår 3 i Monteringshallen står den femte 1880-talsvagnen under montering.

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: I monteringshallen

Inlägg av Lihkströmsverken »

Som ett komplement till de äldsta vagnarna vid Statsbanorna slutmonteras nu en fångvagn littera E1a från 1871 i monteringshallen.

Bild

Modellen ifråga är ett så kallad "scratc-aid-kit" (endast långsidor och gavlar, de sistnämnda delvis felaktiga - skall nämligen ha ett gallerförsett fönster) som saluförts av en känd modellbyggare vid olika mj-träffar genom åren. Mitt exemplar har fått ligga till sig under "många år" men nu äntligen blivit "monterad".

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"