Sida 1 av 3
I monteringshallen
Postat: 15 okt 2012, 21:19
av Lihkströmsverken
Pågående leveranser av järnvägsvagnar till Statens Järnvägar pågår och bråda tider råder i Lihkströmsverkens monteringshall...
Förutom godsvagnar av 1856 års modell är det diverse person- och postvagnar som färdigsställs...
Vän av ordningen ifrågasätter säkert en monteringshall i betong på 1860-talet, men det är min modelljärnväg, min fantasi och min frihet...
77 days, and counting...
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 15 okt 2012, 22:48
av zikkan
Å jag som trodde att det var putsat tegel?..
Snyggt hursom!
Mvh
zikkan
Re: I monteringshallen
Postat: 15 okt 2012, 22:49
av Johan Molin
Surprise surprise! Och då inställer sig förstås bums frågan VILKEN monteringshall du haft som förlaga?
Re: I monteringshallen
Postat: 15 okt 2012, 22:51
av Arne Lindgren
Snyggt.. kan du få Preiserklanen att löda också?
Allvarligt, jättefint, en miljö man liksom aldrig ser i modell.
Re: I monteringshallen
Postat: 15 okt 2012, 23:00
av mikath
Dösnyggt!!!
/Mika
Re: I monteringshallen
Postat: 16 okt 2012, 09:02
av 1956
Ola!
Re: I monteringshallen
Postat: 16 okt 2012, 13:35
av Calle W
Goddag.
Jag instämmer med övriga svar. Så snyggt!!!
/Calle W
Re: I monteringshallen
Postat: 16 okt 2012, 19:26
av Lihkströmsverken
Johan Molin skrev:Surprise surprise! Och då inställer sig förstås bums frågan VILKEN monteringshall du haft som förlaga?
Jag tror det var 1969 som jag genomförde två "pryo-perioder", hete det så? Den ena var vid dåvarande Lv4 och den andra, på hela två veckor, var på lokstationen i Malmö. Tiden på lokstationen inkluderade tre "tågdagar", en i växeltjänst på en Ub runt omkring i Malmö, en tur och retur på en "Kamel"/Y3:a til Karlskrona (det var då motorvagnstypen hade en tendens att brinna och vi stoppade upp vid Malmö lokstation för att ha en "repratör" med oss ombord) och tredje resan var i förarahytten på en Da t.o.r till Nässjö. Den sistnämnda minns jag väl då såväl lokföraren som lokbiträdet tydligt förklarade för mig; "välj inte detta yrke då du då
aldrig får vara hemma!". Detta rad bet sig fast i mitt minne så jag valde istället flottan - och fick
aldrig vara hemma!
Tillbaka till Malmö lokstation. Några år senare besökte jag lokstationen och såg då några trevliga inramade foton som jag fick låna och kopiera. Med dessa som grund byggdes för ett tiotal år sedan en lokstaionsinspirerad och förminskad byggnad som jag försökte introducera på MMJK. Dessvärre var dåvarande anläggning så pass klar att denna inta passade in men byggnaden kastades aldrig utan placerades i garderoben. Ett tag lekte jag med tanken att använda den stället som just en uppställningsplats för mina pågående modeller något som faktiskt nu blivit fallet, i alla fall när det gäller för fotografering. När MMJK:s nya anläggning skulle byggas kom det på nytt upp hurvida ett ellokstall skulle inkluderas och modellen, om än nu skamfilad, togs fram. Dock verkar det inte som den skall användas utan den förvaras just nu på en hylla i verkstaden. När HJP och jag härromåret diskuterade just ellokstall passade jag på att ta fram modellen och togs några bilder som visas nedan;
Att kalla det en modell av Malmö lokstation är felaktig utan snarare en Malmö inspirerad halvfärdig modell och idag snarare en fotobakgrund. Att färdigställa modellen är knappast aktuellt men jag tror nu den funnit sitt existensberättigande...
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 16 okt 2012, 22:13
av H0n3
En verkligt snygg och bra grund för en lokstation/verkstadshall egentligen. trevligt att du inte dumpat den.
I mina ögon så skulle den väl kunna bli mera färdig och få än mer karaktär om dess ytterväggar istället vore tegel med blockstenshörn och tegelfriser. Det var inte ovanligt att utsidan var ett rejält tegelbygge och insidan, särskilt i verkstäder och maskinhallar, hade betongstöd och -förstärkningar samt slätputsade väggar. Relativt tjocka dessutom så att det blev djupa fönstersmygar. Lägg till en tvåfärgsmålning på insidan med en mycket ljus kanske cremefärg på den övre delen och en ljust grön sådär en 1,5 över golvet.
Arbetsbänkar och maskiner utefter väggarna, en ässja i ett hörn och en travers i taket skulle fullborda det hela.
Men om man inte vill gå till sådana exesser så duger det hela bra som det är,
/Peter
Re: I monteringshallen
Postat: 16 okt 2012, 22:29
av Johan Molin
Jag är imponerad att du kommit så långt i att avbilda en del av stationsmiljön i Malmö! Mycket verkstad och väldigt lite ord känns det som. Här uträttas storverk i det tysta!
Re: I monteringshallen
Postat: 17 okt 2012, 23:45
av Peking
Fantastiska byggen som vanligt kul att få en glimt är det din hemma anläggning?
Peking med samma namn / men långt från ditt kunnande
Re: I monteringshallen
Postat: 18 okt 2012, 07:17
av Johan Molin
Tar jag inte helt fel är väl detta MMJ:s klubblokal?
Re: I monteringshallen
Postat: 21 okt 2012, 16:27
av Lihkströmsverken
Jo det stämmer, bilderna är tagna ner på MMJK:s klubblokal då lokstallet för närvarande förvaras där.
Så till monteringshallen; En ny beställning till 2:a Trafikdisriktet under montering....
medan en tidigare till 3:e Trafikdistriktet är under målning...
Förutom G-vagnar m/1856 syns en packvagn (resgodsvagn) av 1866-års modell till vänster på bilden. Här syns den så typiska höjdskillnaden mellan 1856 och 1866 års godsvagnar.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 21 okt 2012, 23:44
av Lihkströmsverken
Några av (kopierna på) fotografierna från Malmö loksstation som inspirerade mig till bygget;
och så bilden inne från hallen just som jag kommer ihåg den från sent 60-tal med samma lok, men misstänker att fotot är ifrån mitten av 30-talet;
Det var bilden ovan som inspirerade meg med skylight i taket och betongpelare.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 22 okt 2012, 08:31
av larsess
Tack, Ola!
Verkligen intressant att se och höra om din modell av en så pass ovanlig förlaga! Jag gillar verkligen dess avskalade och "o-charmiga" stil! Det är ju lättare att fastna för mera "nostalgiska och gulliga" förebilder än denna betong-gjutna litet råa hall. Men OJ vad den gör sig bra i modell, -starkt jobbat!
/Larsess
Re: I monteringshallen
Postat: 22 okt 2012, 11:13
av Göran T
Mycket trevlig och annorlunda fotomiljö Ola. Dina rullande byggen går inte av för hackor heller.
/Göran
Re: I monteringshallen
Postat: 13 nov 2012, 22:33
av Lihkströmsverken
Monteringshallen 60 år framåt i tiden, alltså inte 1860-talet utan runt 1920.
Nu handlar det istället om montering av boggievagnar....
några av mina gamla "lihk" som jag nu äntligen tänker ta tag i när pensionen står inför dörren.
49 days, and counting....
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 18 dec 2012, 00:02
av Lihkströmsverken
Några pinfärska bilder från monteringshallen ikväll...
Direkt efter att senaste byggserien rullat ut påbörjas monteringen av nästa...
här handlar det såväl som NN1:or som täckta godsvagnar av m/56 som m/66...
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 18 dec 2012, 22:28
av S Johansson
Tack för att du visar så många byggbilder och för att du klargjort en hel del om färgsättning mm på dessa underbart fint hopplödda vagnar! Men vad kommer du att ha för dragkraft? Byggsatser till tidiga 1800-talslok saknas ju nästan helt. / Stig
Foto öst Jonsered den 5 dec 1981
Re: I monteringshallen
Postat: 18 dec 2012, 22:34
av Johan Molin
Möjligen går det att konvertera något engelskt. Något som jag själv tar sats (och har gjort i många månader nu) för att göra, i mitt fall ett ånglok litt Da.
Re: I monteringshallen
Postat: 18 dec 2012, 22:51
av Lihkströmsverken
S Johansson skrev: Men vad kommer du att ha för dragkraft? Byggsatser till tidiga 1800-talslok saknas ju nästan helt.....
Tja, som nybliven pensionär har jag ett och annat ess i rockärmen, men mer om detta senare. Närmst har jag två projekt på gång, nämligen en artikelserie för tidningen Smalspårigt om rulland mtrl från järnvägens barndom i modell, dels ett modulbygge av Malmö C....
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 09 jan 2013, 00:20
av Lihkströmsverken
Vi tittar in i monteringshallen där full verksamhet råder...
På spår 1 står två bromsade godsvagnar m/66 vaarv den närmsta, gråmålad, till 2:a trafikdistriktet (Göteborg) är i det närmsta klar för leverans.
På spår 2 står en resgodsvagn till Västkustbanorna, en vagn som senare hamnade hos SJ. Och brevid spår 3 bland annat en korg till en resgodsvagn m/66.
Klättrar man upp i taktraverserna får man lite bättre översiktsbilder över vagnarna...
där de två bromsade vagnarna syns bätre. Här den med bromskupé...
och här den med bromstorn.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 21 jan 2013, 23:05
av Lihkströmsverken
Dags att titta in i Monteringshallen igen, Arbetet fortsätter på resgodsvagnen från Västkustbanorna...
liksom arbetet på den orginella G-vagnen m/66 med halvt bromstorn och hundkupé..
F-vagnen kommer dock att brunmålas och märkas i SJ:s utförande från sekelskiftet då den förstatligades 1895..
G-vagnen däremot blir gråmålad i 2:a trafikdistriktets färgsättning liksom den andra G-vagnen som syns på bilden
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 04 feb 2013, 22:54
av Lihkströmsverken
Ganska tomt i monteringshallen ikväll. De flesta vagnarna är just nu i målarverkstaden men kommer snart tillbaka för slutmontering. Nytt, och ganska ensam, är I vagnen från 1863 (se tråden
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 149#p25149 ) ....
en vagn som skall levereras till 2:s Trafikdistriktet med nummer 189 senare.
Vagnen skall givetvis gråmålas...
men först skall divere detaljer monteras.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 11 feb 2013, 23:14
av Lihkströmsverken
Arbetet i Monteringshallen fortsätter. Under bygge är två täckta G-vagnar av 1856-års modell, en bromsad G-vagn av 1866 års modell, en F-vagn även den av 1866-års modell och så slutligen P-vagnen.
De vagnar som förra veckan befann sig i målarverkstaden har nu återkommit för detaljmålning och märkning innan leverans..
Här handlar det om uteslutande G-vagnar av 1866-års modell, de två gula obromsade till 3:e Trafikdistriktet medan den bromsade grå skall märkas för 2:a Trafikdistriktet.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 18 feb 2013, 22:38
av Lihkströmsverken
Modellproduktions F3b har så fått sin rödbruna målning..
härnäst gäller det märkning och tak samt underredesmålning.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 23 apr 2013, 20:17
av Lihkströmsverken
Bråda tider i monteringshallen;
Det var inte bara Järnvägsmuseum som hade RollOut i helgen, även Monteringshallen knuffade ut några nya fordon;
Ovan syns två G-vagnar för 3:e trafikdistriktet i sin typiska gula målning och en bromsad till 2:a distriktet. Resgodsvagnen är en aning malplacerad då den först sent 1890-tal hamnade hos SJ, men det bryr jag mig inte om.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 23 apr 2013, 20:32
av PeO
Ola skrev:
Resgodsvagnen är en aning malplacerad då den först sent 1890-tal hamnade hos SJ, men det bryr jag mig inte om.
Det ingår väl i konstnärens självskrivna förmåner? Jag tycker det ska gälla även tredimensionella konstverk.
Re: I monteringshallen
Postat: 21 maj 2013, 12:48
av Lihkströmsverken
En tjuvtitt in i Monteringshallen;
som avslöjar P nr 196 klar för leverans. Förebilden är en av de 50 från Göteborgs Mekaniska Verkstad år 1867, till 2:a Trafikdistriktet, levererade "malmvagnar". Totalt anskaffades mellan 1867 och 1876 uppenbarligen hela 575 liknande vagnar varav flertalet littrerade P1 (alltså VVA:s modell och då som "grusvagnar"). Av de ursprungliga 50 vagnarna fanns 1906 endast ett fåtal kvar i trafik.
När nu P-vagnen levererats koncentrera sig Monteringshallen på G-vagnen med bromstorn, en unik vagn som endast levererades i 13 exemplar av Göteborgs Mekaniska Verkstad 1866 för 2:a Trafikdistriktet. Totalt tillverkades olika varianter av G m/1866 (senare littera G2) i hela 1140 exemplar för SJ så nog kan man säga att dessa 13 vagnar var unika.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 27 maj 2013, 21:57
av Lihkströmsverken
På spår 1 i Monteringshallen står närmst den nymålade bromsade G2 vagnen medan en korg till en äldre vagn m/56 håller på att monteras på sitt underrede.
Monteringstakten är fortsatt hög......
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 14 sep 2013, 15:39
av Lihkströmsverken
Dags att uppdatera forumläsarna om statusen i Monteringshallen. Under gårdagen levererades "engelsk plåt" för en kommande tillverkning inför Norra Sandbyträffen den 5 oktober.
Avsikten är att Monteringshallen skall bygga ihop en prototyp av täckt godsvagnen littera G av 1863 års modell...
Modell 1863 skiljer sig mot föregångaren m/56 och efterföljaren m/66, genom att den är höjdmässigt "mitt i mellan". Just m/63 är den Svenskbyggda, Kockums, versionen av m/56 men med förhöjda mått.
Den andra modellen är en "packvagn", eller mer modernt, en resgodsvagn.
Packvagn m/1858 levererades i en version med vikdörrar, och till ett antal av sex stycken, från Lauenstein 1858. 1860 levererades ytterligare vagnar från samma tyska fabrik men nu med skjutdörrar. Plåten medger bygge av bägge versioner.
Slutligen finns lite "bra att ha" detaljer inför kommande scratchbyggen av öppna godsvagnar och "bakdatering" av personvagnar. Monteringshallens verksamhet är uppenbarligen säkrad.
Nu gäller det att hinna bygga klart till Norra Sandbyträffen, inte minst den tidigare leveransen av 3D-buffertar från SV&LV och dekalerna från "tillverrkaren på Sveriges framsida" bör borga för detta.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 14 sep 2013, 15:52
av 1956
Uppfattar det här som en exklusiv utgåva endast för Lihkströmsverken, läckert!
Re: I monteringshallen
Postat: 24 sep 2013, 22:50
av Lihkströmsverken
Besökte igår "Monteringshallen" och knäppte två bilder av det pågående bygget av F-vagnen av 1858 års modell;
Att hänga i krogig arm i traversen har sina problem, bilden tappade lite av sitt focus.
Då blev bilden genom fönstert lite bättre...
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 04 nov 2013, 23:01
av Lihkströmsverken
Re: I monteringshallen
Postat: 27 nov 2013, 16:39
av Lihkströmsverken
Verksamheten i monteringshallen är fortsatt lågprioriterad av personliga skäl och kommer så att vara en bra bit in på nästa år. Dock utförs vissa arbeten som bilderna nedan visar;
Två vagnar, en F m/58 och en G m/63 är grundmålade och på väg till märkning.
F vagnen ur första serien har fått delar av bromsutrustningen monterad..
Bygget fortsätter men i beskedlig takt allt efter min sinnestämning...
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 27 nov 2013, 16:42
av Johan Molin
Roligt i alla fall att du är igång igen! Ta väl hand om dig!
Re: I monteringshallen
Postat: 05 feb 2014, 14:48
av Lihkströmsverken
Arbetstakten i Monteringshallen är fortsatt, av förklarliga anledninge, låg. Just nu står dock fem vagnar under slutmontering...
två packvagnar m/58 varav en ur just 1858 års leverans och en ur 1861. Den bakre vagnen är...
en typisk skånsk, om än i något modifierat utseende, personvagn.
De andra två vagnarna är...
två personvagnar från sent 1870-tal.
Den ene är en C1b.....
och den andra en B1b...
bägge modeller ur HNJ:verkstads digra produktion.
Montreringsarbetet fortsätter.....
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 05 feb 2014, 18:27
av Johan Molin
Ola på G! Ola i bara mässingen! Detta kommer att bli njutningsfyllt!
Re: I monteringshallen
Postat: 05 feb 2014, 19:09
av 1956
Johan Molin skrev:Ola på G! Ola i bara mässingen! Detta kommer att bli njutningsfyllt!
Det
är njutningsfullt!
Re: I monteringshallen
Postat: 10 mar 2014, 22:01
av Lihkströmsverken
Det börjar närma sig "roll out" av ett antal personvagnar av Norrlandsmodellen;
Vagnen som står först på tur är en C1b därefter följer en...
B1b. Flera vagnar på gång....
som denna BC-vagn. Därnäst följer några DC-vagnar och sedan......
Nyfikna på byggena? Läs mer här;
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID ... andardvagn
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 10 mar 2014, 22:14
av Johan Molin
Ytterligt trevlig tråd på vårt norska grannforum, trots det futtiga smolket. Men Morten "dök ju upp" som en sann supporter! Med all rätt.
Re: I monteringshallen
Postat: 12 mar 2014, 22:01
av Lasse M
En helt utmärkt byggtråd, väl beskrivna moment i både text och bild över hur du bygger, i motsats till "smolkarens" egna s.k byggtrådar.
Vad är det för fabrikat på den brunare/mörkare primern du använt dig av?
Re: I monteringshallen
Postat: 13 mar 2014, 17:06
av TuveB
I aprilnumret av Model Railroader finns ett nytt verktyg som passar den förb... smolkaren, en niträknare
Re: I monteringshallen
Postat: 13 mar 2014, 21:54
av Lihkströmsverken
Lasse M skrev:Vad är det för fabrikat på den brunare/mörkare primern du använt dig av?
Tror inte produkten går att få tag på idag. Köpte mina burkar för några år sedan och har sedan dess inte sett dem i butik igen.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 13 mar 2014, 22:09
av Arne Lindgren
Tycker jag känner igen den från Mekonomen Huvudsta..
Re: I monteringshallen
Postat: 13 mar 2014, 22:47
av Lasse M
Tack Ola och Arne, ska ta en titt hos den lokala Mekonomen.
Re: I monteringshallen
Postat: 14 mar 2014, 18:43
av Lihkströmsverken
Lasse M skrev: ..... ska ta en titt hos den lokala Mekonomen.
Tror tyvärr att produkten ersatts med annan, det var nämligen hos just Mekonomen jag köpte mina burkar för några år sedan. Du kan dock hoppas att det är "restlager" de har eller att jag har fel.
Sökte lite på nätet tidigare och hittade det här,
http://www.seab.se/produkter/corroprote ... rroprote4/
verkar vara samma produkt men just primerfärger tenderr att skifta i nyans då de är just avsedda att vara primers.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 29 apr 2014, 22:46
av Lihkströmsverken
Att bra tag sedan vi sist titta in i Monteringshallen. Just nu slutmonteras vagnar i två linor, i den ena tvåaxliga personvagnar av 1880-tals typ.
De två första på väg ut ur Monteringshallen, de nästa två under målning och ihopmonteringen av den femte pågår för fullt...
I den andra linan monteras pack- och täckta godsvagnar från 1860-talet...
Hittills är inte leveranstakten uppe i 2013 års men vi får se om den kommer att överträffas, 8 månader kvar av året.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 19 maj 2014, 23:47
av Lihkströmsverken
På spår 3 i Monteringshallen står den femte 1880-talsvagnen under montering.
/Ola
Re: I monteringshallen
Postat: 02 jun 2014, 22:47
av Lihkströmsverken
Som ett komplement till de äldsta vagnarna vid Statsbanorna slutmonteras nu en fångvagn littera E1a från 1871 i monteringshallen.
Modellen ifråga är ett så kallad "scratc-aid-kit" (endast långsidor och gavlar, de sistnämnda delvis felaktiga - skall nämligen ha ett gallerförsett fönster) som saluförts av en känd modellbyggare vid olika mj-träffar genom åren. Mitt exemplar har fått ligga till sig under "många år" men nu äntligen blivit "monterad".
/Ola