Toppbilden, visa:    


Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Hit flyttas trådar som ägts av forummedlem som inte längre finns med oss i detta jordeliv.

Moderator: cgn1954

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Verkligen bra bild! Tack Johan! :-T
En aning för modern för mig - det ser du på stationshuset - men ändå "förgången" tid :(
/ Sven

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

I mitt vanliga snälltåg, som trafikerar Ljusnäs, ingår oftast en resgodsvagn - en F5 (från Heljan?) - ganska lång och tvåaxlig. Men med mina ganska måttliga kurvradier är den inte helt spårsäker tillsammans med D-lok och boggi-kamrater. Finns det någon känd "åtgärd" på vagnen som löser detta?

En framgrävd Liliput märkt Fo12 går däremot bra, men ser ju inte helt svensk ut. Jag undrar därför om något liknande har rullat här och om den är lätt att konvertera till något passabelt?

Alternativt skulle jag kunna försöka ta itu med bitarna till en UGJ CFo4. :-CO
Resgodsvagnar.jpg
SJ-brunt är tydligen en vidsträckt kulör

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av ford1929 »

Nu är jag ingen expert på detta område..
Men vad händer om man tynger ned vagnen...
kan den evt bli mindre spårkänslig :?:
Roger(Forden)

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av lars t »

Jag tog tidigt 70-tal bort "lanterninen" på Liliput vagnen. Tycker den ser svenskare ut.
Lars

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

På jarnvag.net kan man se ett par aspiranter till look-a-like, t.ex denna
https://www.jarnvag.net/vagnguide/f2
Bild
Ombyggt tak, som Lars föreslår, och lite kirurgtejp på skulle göra mycket för utseendet. Den tyska puckeln på taket fanns på tidiga svenska (tvåaxliga ) vagnar, men gjorde så liten nytta för konduktörens möjlighet att se resten av tåget, så den byggdes inte på senare vagnar.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

ford1929 skrev: 11 sep 2020, 19:28 Nu är jag ingen expert på detta område..
Men vad händer om man tynger ned vagnen...
kan den evt bli mindre spårkänslig :?:
Jag kan prova. Den väger ca 90 g "naken" och det borde väl normalt räcka. Jag har fått för mig att det är min "snåla" spårgeometri som saboterar - något med att vinkeln mellan hjulaxlarna på en längre tvåaxling och rälerna här och där i kurvorna kan bli "långt" från 90* inkopplad i ett tågsätt - och får vagnen att "klättra" ur.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

lars t skrev: 12 sep 2020, 10:31 Jag tog tidigt 70-tal bort "lanterninen" på Liliput vagnen. Tycker den ser svenskare ut.
Lars
Ja det skulle ju göra mycket för svenskheten. Den har av Liliput fått nr 25686 (tycker jag mig se) och då borde det vara en Fo2 enligt Särtryck 263. Och många drag stämmer hyfsat med den ritningen. Får begrundas.
Tack / Sven

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

PeO skrev: 12 sep 2020, 13:20 På jarnvag.net kan man se ett par aspiranter till look-a-like, t.ex denna
https://www.jarnvag.net/vagnguide/f2
Bild
Ombyggt tak, som Lars föreslår, och lite kirurgtejp på skulle göra mycket för utseendet. Den tyska puckeln på taket fanns på tidiga svenska (tvåaxliga ) vagnar, men gjorde så liten nytta för konduktörens möjlighet att se resten av tåget, så den byggdes inte på senare vagnar.
Tack PeO! Jag tror Liliput har gjort den tvåaxliga - som jag också ställt av p.g.a. osvenskt utseende - och märkt den F5 25745. Nu får jag ta mig en funderare på hur långt "fingerfärdigheten" bär i vägvalet. :-CO

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av d680ae »

Svenne skrev: 12 sep 2020, 15:36
ford1929 skrev: 11 sep 2020, 19:28 Nu är jag ingen expert på detta område..
Men vad händer om man tynger ned vagnen...
kan den evt bli mindre spårkänslig :?:
Jag kan prova. Den väger ca 90 g "naken" och det borde väl normalt räcka. Jag har fått för mig att det är min "snåla" spårgeometri som saboterar - något med att vinkeln mellan hjulaxlarna på en längre tvåaxling och rälerna här och där i kurvorna kan bli "långt" från 90* inkopplad i ett tågsätt - och får vagnen att "klättra" ur.
Jag tror inte att varken vagnmassan eller axelavståndet ensamma är skuld till urspåringsbenägenheten, även om kurvradier är mindre optimala. Men en vagn som tvingar fram en hårdhänt flänsstyrning blir också mycket känslig för att skevningsfel i spåret, vagnsunderredet eller båda delarna tillsammans underlättar flänsens klättring på upp på rälen. En lång enkelaxlad vagn som saknar egenskapen att kunna anpassa sig till skevning i spåret utgör en riskfaktor för hjulavlastning. Mest effektiva motmedel kan vara att se till att den får en fungerande trepunktsupphängning på löpverket. Så är det även i skala 1:1. Vagnar med mycket styva ramverk omfattas av restriktioner vid byte av fjädrar som innebär att man alltid måste byta fjädararna på berört hjulpars båda ändar för att inte öka risken för en hjulavlastning. Några gram extra vagnmassa tror jag inte räcker för att påverka en så pass styv vagn som en personvagn. Däremot kan det vara idé att kontrollera hur pass plant hjulparen vilar mot underlaget. Det finns även fabriksmodeller som gjort sig kända för att inte vara ordentligt "ihopsnäppta" för att innehålla rimliga planhetstoleranser. Om Heljans F5 hör till dessa vet jag inte, men varför inte kolla?

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

d680ae skrev: 12 sep 2020, 17:12 Jag tror inte att varken vagnmassan eller axelavståndet ensamma är skuld till urspåringsbenägenheten, även om kurvradier är mindre optimala. Men en vagn som tvingar fram en hårdhänt flänsstyrning blir också mycket känslig för att skevningsfel i spåret, vagnsunderredet eller båda delarna tillsammans underlättar flänsens klättring på upp på rälen. En lång enkelaxlad vagn som saknar egenskapen att kunna anpassa sig till skevning i spåret utgör en riskfaktor för hjulavlastning. Mest effektiva motmedel kan vara att se till att den får en fungerande trepunktsupphängning på löpverket. Så är det även i skala 1:1. Vagnar med mycket styva ramverk omfattas av restriktioner vid byte av fjädrar som innebär att man alltid måste byta fjädararna på berört hjulpars båda ändar för att inte öka risken för en hjulavlastning. Några gram extra vagnmassa tror jag inte räcker för att påverka en så pass styv vagn som en personvagn. Däremot kan det vara idé att kontrollera hur pass plant hjulparen vilar mot underlaget. Det finns även fabriksmodeller som gjort sig kända för att inte vara ordentligt "ihopsnäppta" för att innehålla rimliga planhetstoleranser. Om Heljans F5 hör till dessa vet jag inte, men varför inte kolla?
Tack för den gedigna problembelysningen :-T
Har kollat F5:an och systervagnen Qab, som jag har som bangårdsvagn. Båda verkar "oskeva" och står stadigt på fyra hjul, men inte överallt i banan dessvärre. Tyvärr tog jag nog för lättvindigt på plywoodskarvandet vid bygget av banplanet för drygt 15 år sen; använde väl ögonmått mer än vattenpass och tumstock? :oops:
Kan bli marigt att åtgärda nu.
Trepunktsupphängning på vagnen skulle förstås göra den mer förlåtande, men är väl inte heller något enkelt fix på en färdig produkt?
Får se vart det tar vägen
:-vet-inte Sven

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av d680ae »

Svenne skrev: 13 sep 2020, 17:21 ...
Trepunktsupphängning på vagnen skulle förstås göra den mer förlåtande, men är väl inte heller något enkelt fix på en färdig produkt?
Får se vart det tar vägen
:-vet-inte Sven
Nej, på ett fabriksbygge är det nog en komplicerad fix att få till. Just Heljans F5 och dess spårningsegenskaper har tidigare varit uppe i en diskussion annorstädes. I det sammanhanget diskuterades i stället axellängd och dess betydelse för att med lämpligt axiellt spelrum i lagerkonorna också erbjuda möjlighet för hjulparen att avvika från nominellt parallella lägen även vertikalt. Det är i så fall mindre komplicerat att åstadkomma. Det är kanske inte en lika optimal lösning som en äkta trepunktsupphängning men kan vara värt att testa.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack för referensen!
Man är inte ensam - ens i vår lilla värld :-BS
Vid min "nyliga" vagnprovning märkte jag just att båda exemplaren rullade en aning trögt i jämförelse med vad som känns "naturligt". Tänkte inte direkt på att det skulle ha någon inverkan på spårsäkerheten här i Ljusnäs - men så är det förstås. Och det verkar ju bearbetningsbart med enkla medel.
Och med viss försiktighet :-CO / Sven

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Den enklaste lösningen var ju att prova med andra axlar. I mitt osorterade sortiment fanns ett par Roco-axlar som passade perfekt och rullade lätt med lite lagom glapp. Eftersom bangården är belamrad med onödigt mycket "rullande" och dörrmodulen urkopplad, har inget komplett prov i banan blivit av än. Men "so far so good".
Stort tack d680ae :-T

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

I LYRs tråd Öppen godsvagn litt O fick jag en myckenhet av nyttig info, i synnerhet kring timmertransporter med den vagntypen. Och väntar nu på kätting för att äntligen bli klar. Men kunde inte motstå frestelsen att se ett lastat timmertåg på lite håll.
Timmertåg t Hudik.jpg
Här på väg från skogarna kring Lillhärdal mot ångsågen i Näsviken. :-CO
/ Sven

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Mycket stämningsfullt! :-T

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av d680ae »

Svenne skrev: 01 nov 2020, 15:50 ... kunde inte motstå frestelsen att se ett lastat timmertåg på lite håll.
...
/ Sven
Det kan vara en god idé att granska sitt verk på bild för att något minska risken för "hemmablindhet". Kameran brukar vara betydligt mer obarmhärtig än det egna skaparögat med att avslöja sådant som inte blev som det var tänkt.
Virket ser f.ö. väldigt välbarkat ut.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Sågtimmer kanske inte var det, men massaved var länge barkat när det transporterades. Det finns gott om bildbevis från Hästholmens hamn där det travades upp i stora mängder. Frågan är när man slutade barka det redan vid fällningsställena.

Och ja, jag är väl medveten om att rundvirket på Svennes fina bild måste vara sågtimmer ...

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 01 nov 2020, 22:38 ...
Frågan är när man slutade barka det redan vid fällningsställena.
Javars, och kanske inskränker den sig inte bara till "när" utan möjligen även "var". Hur länge var barkspade normalutrustning för skogsarbetarna och i vilka skogar? Skilde sig barkningspraxis mellan fur, gran och lövved?
Från sent 1960-tal och åtminstone 25 år framåt har jag gott om exempel på Norr- och Västerbottensskog, mest massaved av både gran och fur som järnvägstransporterats obarkat.

Virke i hamnmiljö kan nog förtjäna en stunds extra eftertanke vad det egentligen rör sig om för slags produkt. Jämför t.ex. bilden från Oxelösund 1953. Virket är uppenbarligen barkat, men inte med sådan noggrannhet att hela bitarna skiner träblanka. Dessutom kan man nog ifrågasätta om det verkligen är "importvirke" eller rent av "props" för export västerut.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Massaveden i Hästholmen gick med skutor (ANNA, FRAMÅT och SVEA) direkt till Munksjös anläggningar i Jönköping.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

d680ae skrev: 01 nov 2020, 21:34
Svenne skrev: 01 nov 2020, 15:50 ... kunde inte motstå frestelsen att se ett lastat timmertåg på lite håll.
...
/ Sven
Det kan vara en god idé att granska sitt verk på bild för att något minska risken för "hemmablindhet". Kameran brukar vara betydligt mer obarmhärtig än det egna skaparögat med att avslöja sådant som inte blev som det var tänkt.
Virket ser f.ö. väldigt välbarkat ut.
Ja, lasten är medvetet vald som handbarkat sågtimmer. Min "epok" är i grunden sent 40-tal. Enligt "lantbruksuniversitetsmässiga" faktakällor, barkades timret redan i samband med avverkningen i skogen på den tiden. I själva verket flottades det ännu i Ljusnan, så själva tågtransporten kan diskuteras. Jag hade ett flertal tillfällen på 40-talet att från niporna vid Nore ovanför Ljusdal bevittna såväl det passerande timret, som den säsongavslutande begivenheten "rumpan", flottarlaget, som rensade stränder och löste upp brötar. Och så gott jag kan minnas var stockarna barkade. Det lär ha varit så att förlusten i sjunktimmer blev mindre med barkat.
Ursprungligen fanns ett skilje strax söder om Ljusdal, där råvaran från avverkningen kring Lillhärdal till Forsa ångsåg (som låg i Näsviken) avleddes till en helt fantastisk motströms flottningsled i ett dussin etapper till Södra Dellen.
Men villkoret för att bygga Dellenbanan var att denna flottningsled las ner. Och Forsa ångsåg las ner redan på 10-talet. Så vart mitt sågtimmer egentligen kunde vara på väg vet jag inte. :-vet-inte
Var lastningen skett har jag heller ingen koll på. Bolagets skog kring Lillhärdal ligger en bit från Inlandsbanan, så det kan ju ha varit Sveg. Det var kanske i Sveg-trakten flottningen en gång skedde :-vet-inte

Att timmertåget just befinner sig i Ljusnäs närhet, ger mig ju - den ofta på detta forum förekommande - friheten att förena förebildstrogna fragment till anakronistiska företeelser :-CO


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av 1956 »

Svenne skrev: 01 nov 2020, 15:50 I LYRs tråd Öppen godsvagn litt O fick jag en myckenhet av nyttig info, i synnerhet kring timmertransporter med den vagntypen. Och väntar nu på kätting för att äntligen bli klar. Men kunde inte motstå frestelsen att se ett lastat timmertåg på lite håll.

...Och det tittar vi med stor glädje på!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack Bröder!
Det är ingen dum hobby att ha i denna tid; inte nog med pandemin, här i huset renoveras hissen under fyra veckor, så jag har "tilläggsmotiv" att isolera mig fem trappor upp :-CO
/ Sven

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Här och nu råder viss abstinens från den ”gamla goda tiden”, när jag fick äran och nöjet att tjänstgöra som tågklarerare i Hälsingland – i form av forumbroder larsess och kollegers MMjS (Maria ModelljärnvägsSällskap). Tkl i Granbo, Alfta, Edsbyn och Sö(de)rhamn minsann! :-J

Så nu när rådande oår lett till att några fler tågsätt kommit i ordning här i Ljusnäs, kan man ju ägna sig åt lite möjliga trafikfunderingar i egen regi på hemmaplan.

Åtminstone sju tågsätt kan jag ju ha i trafik, de får alla plats både på Ljusnäs bangård och på den dolda i undervåningen – destinationerna Ångsele i norr, Bollsjö i söder och Hudiksdal i öster sammanlagda. Med lite smart planering av tågordningen, går det nog in ännu fler, men enligt ”grafen” 1948 uppehöll sig inte så många tåg samtidigt i förebildens Ljusdal. Så sju totalt får räcka så länge.

Här är dom uppställda (vyn inspirerad av ErikB):
Ljusnäs i drönarvy.jpg
Spår 1 – Rälsbusståg 2511 från Ramsvall, Y här oegentligt med släpet UF2 (de gick endast i sätt m Yo1 detta år och distrikt)
Spår 2 – Persontåg 2526 från Hudiksdal, här draget av N2 med DF5, BCo3 (visserligen Märklin, men 2:a klass må man ju ha :-CO ) och C3c, i stället för ”reglementsenliga” F5, BCo5c och CDo16, dragna av ett S-lok.
Spår 3 – Snälltåg 91 från Storlien med Ds dragande fem blandade boggivagnar, borde ha varit Dk, BCo7b, Co8b, Ro2, Co8cs-Lv(lättvikt), Co8d-Lv, BCo7b, F5, DFo33, men de hade ju inte fått plats vid perrongen :-r2
Spår 4 – Godståg 4360 mot Ångsele med Dg dragandes diverse, men ännu tyvärr utan ”konduktörsfinka”
Spår 5 – Regionala godståget 8321 Ångsele – Bollsjö, här ett rent timmertåg med Hg som drar, i verkligheten Ha och en CF4 som ”standardpåhäng”, men faktiskt just på spår 5 enligt tjänstetidtabellen
Spår 6 – Lokala godståget 8331 från Hudiksdal med bl.a. Gokef vägtjära, med E i täten, men utan finka F4 (inte byggd än); det är tomvagnar på väg tillbaka till stenkolsverket i Värtan; den ”konstnärliga friheten” ger mig spelrum här
Spår 7 – Rälsbusståg 2511 (ja, samma tågnr, men annat ”innehåll”) fortsätter mot Bollsjö, nu med 2 st Yo1, helt enligt katekesen.

Nu gäller det bara att få till en tågordningslista med lite ”action”; får se om man kan komprimera grafen 1948 och stuva om lite. :play: :-BS

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av S Johansson »

Tack för denna modelljärnvägsvy från ovan med tillhörande beskrivning!
Det var en imponerande bangård. Jag antar, att Ljusdal har spårsanerats som de flesta stationer. Det är lätt att förstå, att du gärna drömmer dig tillbaka till den tid, då det var liv och rörelse med järnvägspersonal, resande och tåg som ankom och avgick eller växlades hit och dit. Så fint att du kommit så långt, att du kan gestalta mycket av detta i modell. Fint modellbygge med verklig förebild!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av ErikB »

Kunde jag inspirera till denna vy blir jag glad och stolt! Men jag måste påstå att under alla (?) mina tre år i Ljusdal kring 1970 såg jag nog aldrig så där många tåg samtidigt; knappt på en dag ens. Men snyggt är det och fantastiskt att Du får ihop det så att Du kan allt detta i trafik! [JC_doubleup.gif]

Och varje gång jag ser Dina bilder från Ljusnäs slås jag av hur likt det "riktiga" Ljusdal det är!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av 3030 »

En fröjd för ögat!
Särskilt inspirerande för oss med fokus på brunlokseran i nedre Norrland..
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Jag som varit där kan konstatera att Svenne har fått in mycket (och fantastisk) modelljärnväg på liten yta. Dessutom en otrolig elpanel, värdig en riktig televerkare!!!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

S Johansson skrev: 30 nov 2020, 16:39 Tack för denna modelljärnvägsvy från ovan med tillhörande beskrivning!
Det var en imponerande bangård. Jag antar, att Ljusdal har spårsanerats som de flesta stationer. Det är lätt att förstå, att du gärna drömmer dig tillbaka till den tid, då det var liv och rörelse med järnvägspersonal, resande och tåg som ankom och avgick eller växlades hit och dit. Så fint att du kommit så långt, att du kan gestalta mycket av detta i modell. Fint modellbygge med verklig förebild!
Tack Stig!
Det är ett drygt decennium sedan jag besökte Ljusdal. Och redan då var viss rensning gjord. Men ganska omfattande timmerlastning pågick. Och på Google Earth kan man se den fortsätta "än idag"
https://earth.google.com/web/@61.826425 ... y,0h,0t,0r

Det är med visst behag jag konstaterar att det det inte är så stort behov av att skaffa mer "rullande" för att få igång ett något sånär vettigt trafikflöde.
/ Sven

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

ErikB skrev: 30 nov 2020, 16:55 Kunde jag inspirera till denna vy blir jag glad och stolt! Men jag måste påstå att under alla (?) mina tre år i Ljusdal kring 1970 såg jag nog aldrig så där många tåg samtidigt; knappt på en dag ens. Men snyggt är det och fantastiskt att Du får ihop det så att Du kan allt detta i trafik! [JC_doubleup.gif]

Och varje gång jag ser Dina bilder från Ljusnäs slås jag av hur likt det "riktiga" Ljusdal det är!
/Erik
Tack Erik!
Även om trafiken väl var tätare runt -50 än -70, så tyckte jag den var gles redan då; cirka 40 ordinarie tågrörelser på Norra stambanan och nära 20 på Dellenbanan per dygn runt 1950. Men under timmarna mitt på dagen, när jag hängde där, var det ju dessvärre långa pauser; man fick festa om med en GB vaniljpinne för att dryga ut tiden; 21 öre (varav 1 öre oms).

Till helgerna kan jag behöva en inövad och utprovad tågordningslista för att köra lite kommenterad "demotrafik" för den "lovliga" kretsen.
/ Sven

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

3030 skrev: 30 nov 2020, 17:54 En fröjd för ögat!
Särskilt inspirerande för oss med fokus på brunlokseran i nedre Norrland..
Tack 3030!
Jag har ditt fina växelarrangemang i Östersund och stationshusbygget i minnet. Mycket avancerat!
/ Sven

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev: 30 nov 2020, 19:03 Jag som varit där kan konstatera att Svenne har fått in mycket (och fantastisk) modelljärnväg på liten yta. Dessutom en otrolig elpanel, värdig en riktig televerkare!!!
Tack Johan!
För att ha jobbat yrkesmässigt enbart med radiosystem, blir jag särskilt stolt :-J
Men det går ju åt en hel del tråd även i den trådlösa världen, även om inställningen till det "orangea verket" ibland kunde vara lite avståndstagande. :-CO
/ Sven



Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Med sorg måste vi meddela att Sven Lagerström, "Svenne", insomnat på Södersjukhuset efter en hjärtinfarkt, söndagen den 6:e december.
Dödsannonsen var införd i DN och SvD igår, samt finns på http://www.cardellbegravningsbyra.se/do ... innesrum#/

Ljusnäs öde är inte slutgiltigt bestämt. Kom gärna med förslag. Vi planerar att hålla webbsajten vid liv och kanske utöka den.

Helst skulle vi bjuda intresserade att komma och köra några varv och skåla för anläggningen och dess skapare, men det vore oansvarigt under rådande pandemiläge. Kanske längre fram när alla är vaccinerade.

Sönerna Stellan och Henrik Lagerström
stellanl@zezame.com

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - RIP Svenne

Inlägg av Johan Molin »

Usch, så rysligt sorgligt! Även om man ju undrat hur länge han skulle hänga i, han var ju inte någon ungdom precis.

Min Agneta och jag hade förmånen att få träffa honom ett antal gånger i Stockholm och även beskåda hans fina anläggning, samt tillsammans med Stellan Ridderstrand ("larsess") och Svenne få besöka den fina hälsingeanläggningen i källarvalven på Söder.

Vi kommer i mycket kärt minne behålla en riktig hedersman av ett slag som inte är så vanligt nuförtiden. Många intressanta samtal har vi haft om allt mellan himmel och jord över varsin strömmingssmörgås vid Medborgarplatsen eller på Glada Stinsen.

Requiescat in pace, käre broder och mångårige glädjespridare här på forumet! Givetvis måste Ljusnästråden bli bevarad på forumet på sedvanligt sätt. Kanske dock någon annan vill minnas Sven innan vi flyttar den.

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av larsess »

Tack, Stellan & Henrik för att ni tog er tid att meddela detta sorgliga här på forumet.
Jag läste själv, överraskad och med stor sorg annonsen i gårdagens SvD. Svenne var en mycket uppskattad medlem i detta forum och hans finurliga funderingar, fina foton och stora kunskaper i modellbyggeri var en fantastisk inspirationskälla för alla medlemmar (törs jag påstå).
Vi var dessutom en skara, bland annat medlemmar i MMjS, Maria modelljärnvägssällskap som dessutom haft förmånen att få lära känna Sven personligen. Både genom att han gjorde viktiga och uppskattade insatser när vi bedrev trafikspel på vår (nu tyvärr törnrosasovande) anläggning, och vid flera besök hos hans lilla men utsökta Ljusnäs-bana. En tradition som några forummedlemmar också upprätthöll i ett antal år var vår sommarlunch i samband med vännen, medlemmen Johan Molin och hans kära hustrus besök i huvudstaden. Då avhandlades allt mellan himmel och jord under mycket trivsamma former. Något vi kommer minnas länge.
Att MMjS geografiska tema, Södra Hälsingland (tidsepok 1967-87) låg så perfekt till (strax söder om Ljusdal/Ljusnäs) gjorde ju anknytningen mellan oss MJ-vänner än starkare och ledde till många intressanta spörsmåls dryftande!.
Det är med stor sorg som jag nu inser att Sven aldrig mer kommer att göra tåganmälan i Edsbyn eller Alfta och att en värderad samtalspartner är förlorad för hans stora vänkrets i hobbyn. Våra tankar går nu till er i hans familj som han också gärna talade om när vi träffades. jag är glad att också ha fått träffa er mor när hon ännu fans med i Svens liv.
Till sist gläder det mig dock litet att ni söner tänker låta hans minne leva vidare i "Ljusnäs-tråden", Frid över vännen Svens minne.
/Larsess (Stellan)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

När vi besökte Svenne hemma hos honom fanns hans kära hustru fortfarande i livet!
Svenne.jpg
Här i berättartagen inför Janne Claesson och en skymtande LYR(? - inte helt säkert, han var dock med).

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av ford1929 »

Mycket tråkigt att höra..
Träffade alltid på Svenne på Mj-hobby marknaden och
även på Hjulmarknaden i stockholm..var alltid roligt att
prata med...en riktig gentleman


Vila i Frid Svenne
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Om jag förstår det hela rätt så vill gärna Stellan och Henrik hålla denna tråd fortsatt levande. Det tycker jag vi i så fall ska respektera och vänta med att flytta den till "Minnenas Spår" där man ju inte kan fylla på något i trådarna längre.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av 1956 »

Det är mycket, mycket ledsamt att höra. Svenne framstod alltid som en mycket varm människa och verklig gentleman. Han var också en modellbyggare av högsta rang. Jag beklagar verkligen sorgen efter er pappa.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av ErikB »

Fick tyvärr aldrig träffa Svenne "i verkligheten", bara via kommentarer i varandras trådar här på forumet. Känner dock att alla andras intryck av att Svenne var den verklige gentlemannen var helt riktiga och det känns mycket tråkigt att denne eminente representant för vår hobby inte längre finns med oss. Vi saknar Dig Svenne.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Här hittade jag ett par bilder från "södra Hälsingland" från 2015:
P1090899 (kopia).JPG
Här flankerad av Stellan, Agneta och Lasse ...
P1090901 (kopia).JPG
... och här har jag övertagit Stellans plats.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack för alla vänliga ord och bilder.

Kanske ska förtydliga att när vi skrev att vi tänkte "hålla liv i webbsajten" menade vi i första hand www.ljusnaes.se.
Den här trådens öde har vi inga speciella åsikter om. Om någon av oss börjar hänga här på Mötesspåret så blir det i så fall, så småningom, under eget namn.

Stellan och Henrik Lagerström

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

OK! Då låter vi tråden vara kvar på plats ett kort tag till, innan vi flyttar den till under minnesrubriken. Det är väl jättebra att ni kan fortsätta hålla liv i Svennes egen hemsida!.

Och det verk han utfört vore ju fantastiskt om det finge leva vidare i någon form. I synnerhet som har en direkt historisk koppling till plats och tid.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av S Johansson »

Mitt i den kalla vinter blommar en julros i vår trädgård. Den påminner mig om psalmens ord (Nr 113 i psalmboken):

Den späda rosen fina som doftar salighet
i mörkret skall den skina, besegra dunkelhet
IMG_3363.jpg
Så fint att ha fått lära känna Svenne och hans Ljusdal genom Mötesspåret.
Jag kommer att sakna honom och bevarar honom i tacksamt minne.
Vila i frid, Svenne!
Stig

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Tack Stig för vackra ord. Jag skrev ett inlägg på Skärgårdsbåtars Forum i dag, eftersom samtidigt nåddes vi av budet att en av de stora tillskyndarna av skärgårdstrafiken, Monne Sahlberg, också lämnat oss.

"Never send for whom the bell tolls ... som John Donne skrev för mer än 300 år sedan.
Även jag har följt Monnes inlägg med stor behållning genom åren. Världen krymper när någon självklar plötsligt inte finns där längre. Jag träffade aldrig Monne Sahlberg, men det tycks vara den tid på året när det är skördetid. Sven Lagerström i Stockholm är en annan kär vän i "trafikhistoriska hobbybranschen" vars dödsbud nådde oss i dag. Janne Claesson vet väl vem han var. Särskilt i mörka tider som dessa känns det som om världen krymper ..."


Det är märkligt det här med lex duplicitatis. Och jag sitter och känner ett stort hål i mitt sinne där Svenne fanns tidigare. Vilket ju förstås berodde på att han var en viktig person även för så många av oss som inte tillhörde den närmsta familjen. Jag tror han kom att känna det genom åren.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av thorpe »

Ljusnäs? Bollnäs? Ljusdal?
I Ljusnäs har jag bytt från bruna SJ-tåg till rälsbuss f.v.b. till metropoler som Delsbo och Hudik. Har också gjort resor i motsatt riktning otaliga gånger.
Svenne fångade miljön så att man verkligen kände igen sig. Känns mycket sorgligt att han inte längre finns bland oss.
Jag hoppas verkligen att Ljusnäs kommer att leva vidare, i vilken form det än kommer att bli.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

Jag hade också nöjet att besöka Sven, uppenbarligen var det 25 juli 2014, i 32 graders värme. Tyvärr var Svens bilder i tråden borta.
Vidareresan med sovvagn till Narvik går inte över Ljusnäs numera, men vi fick uppleva det i alla fall. Sven får leva vidare i ljusa minnen.

Vår vidareresa? +30 som sagt, anslutningen från framsidan uppehölls trots försening p.g.av skogsbrand, så vi kom sent iväg, 2.20 försenade till Narvik. Hemvägen än värre, inlåsta i Boden av ett för tidigt påbörjat banarbete, 13 timmar sent iväg, extrainsatt X2 vidare från Stockholm, alla ordinarie tåg hade gått, taxi som väntade i Alingsås, sista bussen gick för länge se'n, men vi fick sova i egen säng den natten. Pengarna för resan kom tillbaka på kontot + ett par mindre presentkort.
När vi var i norr ringde vår kattvakt och sade att den minsta ungen är väldigt klen, han kanske inte överlever tills ni kommer hem, men det gjorde han. Mer trofast misse får man leta efter. Han har en avundsvärt god sömn. Vi önskar Sven en lika fridfull vila.
IMG_3045a.jpg

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av cgn1954 »

Så tragiskt tråkigt. Nå, vi sågs några gånger i Älvsjö när det begav sig med MJ-/hobbymässan.

Och Svenne var både positiv och mycket behjälplig med ett antal bilder med förklarande texter (tillagt: Mycket noggrant!) till Bildsnurran överst på detta forum. Tack för det Svenne... :-T
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Låst

Återgå till "Minnenas spår"