Toppbilden, visa:    


Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Hit flyttas trådar som ägts av forummedlem som inte längre finns med oss i detta jordeliv.

Moderator: cgn1954

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Båda bilderna verkar vara från Tegelbacken-trakten.
Jag visste väl att du skulle känna igen dig. :D
De lär vara tagna mellan Stockholm C och Riddarholmen. Bra jobbat Svenne. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Sgt pepper skrev: Hej svenne! Jag har en liten fråga: Jag har införskaffat 2 st av jecos 2 skens signaler och tänkte att jag skulle driva dom analogt med vanliga vippströmbrytare. Packade upp dom efter hemleveransen och fick mig genast en tankeställare :shock: Hur ska detta fungera eftersom all kabelage är koppartråd rakt ut ur röret dvs alla har kontakt med varandra :? Enligt text på hemsidan så ska dom fungera direkt vid inkoppling av växel eller likström???? Eller är det jag som är helt förvirrad?
Varför finns inga instruktioner med :twisted: Har även prövat med pol och jord, inte fan lyser det något i huvudtaget eftersom jag tänkte att att trådarna var lackade.
Mvh/Anders
Hej Anders!
Håller med om att infon är i tunnaste laget
Trådarna är lackade och mina har hållit isoleringen än så länge. Trådändarna är ju förtennade några mm i ändarna. Ledaren med det inlödda förkopplingsmotståndet är gemensam för lysdiodernas anoder. Jag kör med likspänning och anoderna skall då matas från "plus". Katoderna ansluts t.ex. via en vippa till minus. Det inlödda motståndet i mina signaler är på ca 1,5 kohm. Men jag fick separata 10 kohm:are bifogade vid leveransen, eftersom strömmen/intensiteten annars blir för stor om man kör med gängse manöverspänningar på 12 - 16 V. Jag har hittills behållit 1,5 kohm och driver mina via en IC4001 som matas med ca 6 V =. Kanske har man numera höjt värdet redan på det inlödda.

Växelström vet jag ingenting om. Men det lär visst också kunna användas. :cry: Annars vet jag allt om elektriciteten utom vad den har att göra i älvarna först. :roll:
Senast redigerad av Svenne den 15 mar 2014, 12:35, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sgt pepper »

Tack för ett mycket utförligt svar :) Jag får gå ut till hobbyrummet ikväll och pröva mig fram lite mer i lugn och ro även med likström och rätt polmatning.
Mvh/Anders

Sture Bylén

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket trevlig och informativ artikel om Ljusnäs i den Allt om Hobby som damp ner i lådan idag.
Bravo, Svenne! [JC_doubleup.gif]
(Och bra reklam för Mötesspåret i artikeln.)

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Sture Bylén skrev:Mycket trevlig och informativ artikel om Ljusnäs i den Allt om Hobby som damp ner i lådan idag.
Bravo, Svenne! [JC_doubleup.gif]
(Och bra reklam för Mötesspåret i artikeln.)
Tack, Sture!
Jag bara satt och pratade i ett par timmar. Och Jocke plåtade och skrev.
Det var ingen dålig presentation av ditt bygge av Hedemoras Nalen heller. Du fick ju göra allt jobbet själv. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av 1956 »

Har inte läst artikeln men ser fram emot att inhandla ett ex av AoH.

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av larsess »

Hej Svenne!
Jag får verkligen hålla med vännen Sture;
En både informativ och trevlig artikel! Verkligen bra "propaganda" för vår hobby!
Din anläggning gör sig verkligen i bild. fint också med tipsen om övrigt organiserande i hobbyrummet, det är du ju "fena på"!
Stures husbygge ser jag också fram emot att läsa om! AoH-numret "ligger till sig" just nu...
/Larsess

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack, Larsess, för positiva omdömen! :D

Jag har ju hållit på också i över dussinet år som pensionär och rotat och knåpat, så något sammanhållet borde det ju blivit, om än bara halvfärdigt. Kul att Jocke och AoH hakade på. I "förlängningen" ligger det väl nära till hands med ett uppföljande reportage från MMjS? ;)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av 1956 »

Har just nu läst Jocke Sannagårds mycket trevliga artikeln som gav mycket matnyttig information om din fina anläggning. Jag vill också gärna ge en eloge till Jocke som skrivit den på ett sätt som lovar gott för AoH och framtiden.

Nordpilen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:13
Ort: Tyresö

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Nordpilen »

Även jag har nu fått ta del av artikeln i AoH; efter en alldeles för lång frånvaro från forumet (och anläggningsplanerandet) var det underbart att återigen få en rejäl dos inspiration av Svennes fantastiska anläggning! Precis vad jag behövde!

/N

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack Bröder!

Ja, Jocke Sannagård har en "bra tonträff" tycker jag. Och en hel del fräscha infallsvinklar. Som man "inifrån" inte alltid är medveten om, men gillar när man får se. Att han sedan är medskapare av Modelljärnvägens Hus gör nog sitt till. ;)

Jocke Sannagård
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2012, 04:54

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jocke Sannagård »

Hejsan,

Tack för all positiv feedback, det ger mer energi till att fortsätta göra läsvärda reportage i tidningen! Besöket hos Sven var riktigt trevligt, det är alltid roligt att åka hem från ett reportage med en massa idéer i huvudet om vad man vill presentera i artikeln och i fallet med Ljusnäs så var det så gott om idéer att de kommer dyka upp lite mer framöver. Det är faktiskt så att Ljusnäs smugit in sig i en artikel om kontaktledning som kommer redan i nästa nummer, övriga idéspår från Ljusnäs håller jag på lite mer... ;)


Mvh

Jocke Sannagård
(Med Allt om Hobby-hatten på)

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Som vanligt har det inte hänt något i Ljusnäs. :(

Men efter alla goda råd och info, som bl.a. Jan delat med sig av, så har jag i alla fall undersökt skärmarna på Jecos signaler. De var lätt avtagbara. :) Och vändbara! Och släta på baksidan! Och tvättbara! Och det var lätt att fila bort resterna av fästnabbarna upptill och nedtill. Och sedan gick det bra att spruta (du ser väl målningsmetodvalet Sture?) med svart och återmontera.

Bild

Och vips hade jag en signal som passade i Ljusnäs. :) Och som fortfarande visade Kör! :D

Sture Bylén

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sture Bylén »

Svenne skrev:Och sedan gick det bra att spruta (du ser väl målningsmetodvalet Sture?
:o :o :o ;) ;)
Hade du hörselkåpor? (För du använde väl airbrushen?)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:Mycket trevlig och informativ artikel om Ljusnäs i den Allt om Hobby som damp ner i lådan idag.
Bravo, Svenne! [JC_doubleup.gif]
(Och bra reklam för Mötesspåret i artikeln.)
Instämmer i hyllningskören. Nu har även jag läst igenom en första vända (det lär bli fler) och gillar skarpt artikeln om Ljusnäs. Fick lite tips på vägskyltar bland bilderna, ser trevligt ut med de gul/röda och gul/svarta stolparna som skyltarna sitter på. Det får vi titta lite närmare på... ;) Mycket föredömligt och trevligt, Svenne! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Sture Bylén skrev:
Svenne skrev:Och sedan gick det bra att spruta (du ser väl målningsmetodvalet Sture?
:o :o :o ;) ;)
Hade du hörselkåpor? (För du använde väl airbrushen?)
Jajamänsan! Och andningsskydd! Och ögonbindel, men hann läsa Tamiya Black semi gloss på "sprutan" först. :roll:

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

P Falk skrev:...
Nu har även jag läst igenom en första vända (det lär bli fler) och gillar skarpt artikeln om Ljusnäs. Fick lite tips på vägskyltar bland bilderna, ser trevligt ut med de gul/röda och gul/svarta stolparna som skyltarna sitter på. Det får vi titta lite närmare på... ;)
...
Tack! Ja det blir små färgklickar i landskapet. Jag tror att jag bl.a. frågade på Järnvägshistoriskt forum efter mått och typsnitt och fick referens till SFS 1937/44. Där fanns allt en fyrtiotalist behövde. Det var bara den röda och gula färgen som behövde justeras lite.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Har inte hunnit läsa artikeln förrän nu, men kombinationen Svenne - Jocke blev en fullträff tycker jag!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av ErikB »

Ännu en senfärdig AoH-läsare ber att få anmäla sig och instämma i gratulationerna för ett trevligt och informativt reportage om Din fina anläggning!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack Bröder!

Kul att ni gillar artikeln. Det kan faktiskt kännas riktigt bra att hamna i tidningen. :roll:

Bland alla små projekt, som jag bedriver i makligt tempo och utan inbördes sammanhang, finns ett som handlar om att fälla bommar i rätt hastighet. Nu gäller det bara att gräva ner maskineriet. :?

Och få tag på en ljudfil med den rätta bomklocksklangen.

Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

Svenne skrev: Nu gäller det bara att gräva ner maskineriet. :?
Och få tag på en ljudfil med den rätta bomklocksklangen.
...och sätta upp v-signaler. Här måste absolut puffas för din tråd på Järnvägshistoriskt Forum. [JC_doubleup.gif]
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=147543
Mycket kunskap finns spridd ute i landet.
Mina plankorsningar saknar också dessa, även om plåtstommen funnits etsad i flera år. Lysdioder, storlek 0603 har kommit hem, liksom tvåfärgade med ben. Nu fordras bara tid och energi att få ihop det. Ser med intresse fram mot att få se din lösning.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av arcego »

Sven,

Har nu äntligen tagit mig tiden att luslä AoH och denna tråd och kan bara sälla mig mig haklappsskaran [JC_doubleup.gif]
Mycket trevligt, välbyggt och välredovisat.
Artikeln var mycket informativ och välskriven. Tack både Sven och Jocke.
Ber om möjlighet att på ort och ställe få njuta dennna anläggning i natura nästa gång jag hälsar på kungen?

För övrigt önskar jag mig ytterligare ett klargörande avseende löpsedlarna på kiosken - 10 år yngre på 28 dagar?
Hur är detta möjligt? Kan Aftonbladet förtydliga?

Glad Påsk önskas alla medlemmar och surfare på detta forum!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

PeO skrev:...och sätta upp v-signaler. Här måste absolut puffas för din tråd på Järnvägshistoriskt Forum. [JC_doubleup.gif]
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=147543
Mycket kunskap finns spridd ute i landet.
Mina plankorsningar saknar också dessa, även om plåtstommen funnits etsad i flera år. Lysdioder, storlek 0603 har kommit hem, liksom tvåfärgade med ben. Nu fordras bara tid och energi att få ihop det. Ser med intresse fram mot att få se din lösning.
Det var när jag började programmera Arduinon för lämpliga bomfällningstider och annat, som jag kom att tänka på att kanske styra V-signaler också. Och ta reda på hur de funkade. Om man ska ha samma "lyse" för vitt och rött, kan ju en RGB-LED vara ett alternativ under förutsättning att man får till en fin vitbalans. Och istället för att balansera LED-strömmarna med olika förkopplingsmotstånd, kan man ju "leka" lite med koden för de tre.

Men som du säger, det finns mycket kunnande i landet, bl.a. att de röd/vita V-signalerna inte kom till användning under Ljusnäs tidsepok. :cry: och :D

Sedan påminde jag mig att jag fått en utmärkt Ljusdals-utredning gjord av Gunnar Ekeving http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=129300 , som visade att det hänt "vägskyddsförändringar" där runt 1950. Med min toleranta inställning till årtalshistoriken har jag nu en del att ta ställning till. :?

Hur skall det se ut i Ljusnäs? Vridbara bomsignallyktor vore kanske något. :roll: Det finns ju många PWM-utgångar på Arduinon. 8-) Hur som helst, hoppas du är tålmodig, ännu hellre att du är föregångare. ;)

Generöst med praktiska signaltips får man också här http://www.proprat.com/sigstyr/documents (signaturen Tompa på Svenskt MJ-forum)

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

arcego skrev: Sven,

Har nu äntligen tagit mig tiden att luslä AoH och denna tråd och kan bara sälla mig mig haklappsskaran [JC_doubleup.gif]
Mycket trevligt, välbyggt och välredovisat.
Artikeln var mycket informativ och välskriven. Tack både Sven och Jocke.
Så märkvärdigt är det inte i Ljusnäs. :oops: Men Jocke är skicklig! :D Bl. a. på att negligera ofullkomligheter.
arcego skrev: Ber om möjlighet att på ort och ställe få njuta dennna anläggning i natura nästa gång jag hälsar på kungen?
Du är givetvis välkommen! Med eller utan kung!
arcego skrev:För övrigt önskar jag mig ytterligare ett klargörande avseende löpsedlarna på kiosken - 10 år yngre på 28 dagar?
Hur är detta möjligt? Kan Aftonbladet förtydliga?
Inte en aning! Har inte sparat tidningen. :roll: Å andra sidan vet Expressen ju, hur man snabbt blir lika mycket äldre.
arcego skrev:Glad Påsk önskas alla medlemmar och surfare på detta forum!
Jag önskar detsamma!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:
Bild

Och vips hade jag en signal som passade i Ljusnäs. :) Och som fortfarande visade Kör! :D
Snyggt Svenne. Det blev ju riktigt bra. [JC_doubleup.gif]
Nu väntar jag med spänning på den ommålade "Stinsen". ;)
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.


PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

Jag ägnade någon timma att mäta upp den i Gävle för ett par år sedan.Pratade med Bengt Lindberg om det strax efteråt,"Den har jag redan etsat" skrattade han. Han planerade att göra en plastkåpa till den, vet inte om det är färdigt ännu. Jag köpte den ena av de åda plåtar han gjort, den ligger och väntar.... :oops: Mätandet och fotograferandet var inte bortkastat, blir till god hjälp vid bygget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Känns som "gjuten" för Svenne! [JC_doubleup.gif]

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Känns som "gjuten" för Svenne! [JC_doubleup.gif]
Jaaa tack! Jag som sitter här idé- och sysslolös. [JC_doubleup.gif]
Om den nu inte hade varit från 1953. Och alltså väldigt nära den här andra doctorns gräns. :roll:

Jans påstötning om stinsförsvenskning känner vi oss i Ljusnäs tvärtom övermogna (läs: darrhänta) inför.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Jans påstötning om stinsförsvenskning känner vi oss i Ljusnäs tvärtom övermogna (läs: darrhänta) inför.
Det finns säkert någon vattenlöslig färg som du kan använda. Då kan du alltid skölja bort det igen om det blir dåligt. Annars kan du kanske anlita Styréns Måleri i Morshyttan. De har ju gjort storverk tidigare. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sture Bylén »

Jan skrev:Annars kan du kanske anlita Styréns Måleri i Morshyttan. De har ju gjort storverk tidigare
Hmm... jag vill minnas att det blev en uppslitande debatt om sommaruniformen, därvidlag... :(

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Hallå Jan och Sture!

Det är jag, "Standartenführer Preiser". Lätt maskerad till stins Oscar Laurentius Larsson i Ljusnäs (Han hette faktiskt så även i Ljusdal vid den här tiden.) Jag har tyvärr fått med mig en icke helt reglementsenlig signalstav. Och tog i hastigheten på mig en enkelknäppt rock. Och fick lov att ta av mig glasögonen (för Svennes skull, han målar rätt darrigt; det är väl därför jag gått fel). Men det rätta sommarkapellet till mössan hittade jag i alla fall. :)

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Oscar Laurentius har ju definitivt tillräckligt utflippat namn för att bli kändis på Mötesspåret!!!

Sture Bylén

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sture Bylén »

Utmärkt, Svenne! [JC_doubleup.gif]
Galoner och allt!

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av larsess »

Heja, Svenne!
Synnerligen "odarrigt" om jag får lov att säga! Jag inser att penslar och färg måste fram till personalen på MMjS anläggning också.
Trevligt med vitt kapell. Jag minns att det var MYCKET viktigt i Marinen under min tid där (nu också hoppas jag), -snyggt och mindre varmt om huvudet också!
Under mina år På Södra Lidingöbanan lyckades vi faktiskt återinföra möjligheten att bära vit mössa, men vi fick betala själva. Det var det värt, var det många med mig som tyckte! 30 april till 30 september skall de vita kapellen bäras om jag inte missminner mig.
Visa oss gärna mer av ditt fina modellarbete, Sven!
/Larsess

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Jättefint Svenne! Och precis som Stellan säger, i fluåttan (Karlskronitiska, hmmm) var det viktigt med det vita sommarkapellet. För att nu inte tala om att man kunde byta prins Bertils stora uppfinning från kriget, båtmössan, från den variant som på vintern hette "orakad älg-(censur)" till "rakad älg-(censur)", vilken var lite svalare att trä över huvudet.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

[quote="Svenne]
Bild[/quote]
En bild från sidan 12, apropå färgdiskussioner.Syns just inget av darrhänthet där heller.
Ljusnäs ser ut att varit långt från ensamma att ha kvar rött/vitt, efter beslutet om övergång till rött/gult fr.o.m. -41(, på BJ redan hösten -40). Förmodligen dröjde det väl till nästa ommålning och luften var inte alls lika aggressiv på de tiden, så det kunde ta decennier.
Läs Sune Göthes inlägg på JHF http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=149408 .
Sune bodde i Kvarnabo stationshus tills renoveringen började .

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

@ larsess och Johan i relevanta proportioner: Hjärtligt tack! Mycket intressant! :) :lol: :oops: :oops:

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Bild
Hej Svenne!
Det här var exakt vad jag ville se när jag nu precis blivit utskriven från kirurgiska kliniken i Heidelberg. Verkligen ett fint arbete du fått till med din tkl. Det är nästan så att jag kan skippa värktabletterna när jag ser en sådan fin bild. Perfekt Svenne. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

PeO skrev: Ljusnäs ser ut att varit långt från ensamma att ha kvar rött/vitt, efter beslutet om övergång till rött/gult fr.o.m. -41(, på BJ redan hösten -40). Förmodligen dröjde det väl till nästa ommålning och luften var inte alls lika aggressiv på de tiden, så det kunde ta decennier.
Läs Sune Göthes inlägg på JHF http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=149408 .
Sune bodde i Kvarnabo stationshus tills renoveringen började .
Tack för ett bra motiv för färgvalet. (Jag knyckte det utan "forskning" rakt av från en trevlig bild.)

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Jan skrev:Hej Svenne!
Det här var exakt vad jag ville se när jag nu precis blivit utskriven från kirurgiska kliniken i Heidelberg.
Hoppas att du blivit väl behandlad.
Jan skrev: Verkligen ett fint arbete du fått till med din tkl.
Tack! Det var ju enkelt i teorin med hjälp av dina förlagor.
Jan skrev: Det är nästan så att jag kan skippa värktabletterna när jag ser en sådan fin bild. Perfekt Svenne. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Då kan det väl lyckligtvis inte ha gjort så ont. 8-)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av 1956 »


Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack Rikard!

En geografisk fördel med Ljusnäs på Södermalm, är att man kan dra en kilometer (x 87) "söderut" och då naturligen hamna i Bollnäs. :shock: :?

Bild

Och vad hittar man väl där? Jo, forumbröderna Pareng och Larsess. Bollnäs är en stor station med många samtidiga tågrörelser. T.ex. har en Hg-dragen cementtransport just anlänt. Måhända har den landats i Sörhamn, där broder Vierundvierzig står för tågklarerandet.

Bild

Södermalm är en trevlig landsända. [JC_doubleup.gif]

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Vierundvierzig »

Tackar för en trevlig körkväll, Svenne! Alltid lika kul att träffa likasinnade i Hälsingemiljö 1:87. Artikeln om Ljusnäs blev riktigt bra, den ska sparas ner på disken för framtida inspiration.

// 44

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Att det är trevligt i trakterna kring Bollnäs har vi ju redan konstaterat förra sommaren!
Här med min och Agnetas charmerande ciceroner Svenne och larsess.

Bild

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Nu har Hg-hajpen nått Ljusnäs också. Vi var tvungna att låna in ett som var stationerat i Hallsberg. Och som tyvärr inte tillverkades förrän 1951. :oops: Skulle man behövt vänta på att Hg 675, tillverkat -47, blivit klart, hade man fått anlita en snabbare byggare till Jeco-DJH-byggsatsen, än den härvarande. :?

Bild

Nu kan lokalgodstågspendeln 8321/8322 Bollsjö - Ångsele äntligen komma igång. :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Bollsjö - Ångsele
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Och Hg-loket tycks trivas lika bra i Ljusnäs som i Morshyttan.

Värst av allt är att snart kommer det till Hästholmen också. Vilket tvingar mig att skynda på planerna att göra mina "fippelbangårdar" Mjölby och Vadstena (ni vet väl att även Vadstena hade elektriska tåg på den tid det begav sig?).

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev: Värst av allt är att snart kommer det till Hästholmen också. Vilket tvingar mig att skynda på planerna att göra mina "fippelbangårdar" Mjölby och Vadstena.
Det bygget ska bli spännande att få följa. [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:(ni vet väl att även Vadstena hade elektriska tåg på den tid det begav sig?)
Självklart! 8-) Elektrifieringen kom från Fågelsta som en julklapp med 10 kV och 25 Hz fram till Vadstena på julafton 1921. Och upphörde (om jag läser rätt i Järnvägsdata) 3/6/56. :roll:

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Jag har ju länge varit nyfiken på det där med Dalaträffen i Gräfsnäs. :? Gräfsnäs OK - man har ju varit med i AGJ och åkt på banan redan i ordinarie trafik 1958 (Olskroken - Skara) och senare musealt - men Dala? Har Sture varit framme nu igen? Bäst som jag funderar, så dyker det upp en person här i Ljusnäs som verkligen vet hur det hänger ihop. Och inte bara PeO utan hela det uppskattade paret gör ett uppehåll på väg ännu längre norrut.

Bild

PeO har ledningsbryggor på G hemmavid och passar på att syna mina. Och delar generöst med sig av sitt nyutvecklade lödvatten och en dos limpulver för ballastfixering. Verkligen omtänksamt. :D Det blev en trevlig och givande eftermiddag i ett 32-gradigt Ljusnäs, där allt som liknar arbete sedan länge naturligtvis har upphört.

Bild

Demonstrationseffekten satte givetvis in, så att ett elavbrott förebildsenligt avbröt all trafik. :twisted: Utredning pågår.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Mölle-Mats »

Svenne skrev: Demonstrationseffekten satte givetvis in, så att ett elavbrott förebildsenligt avbröt all trafik. :twisted:
Sicken tur att inte den (ö)kände disasterfilmaren Sturico Byllini var på plats och dokumenterade fadäsen! :D

Ser ut som ni hade en trevlig stund i högsommarhettan i Ljusnäs! Måste försöka ta mig en stund och komma och inspektera själv när jag har vägarna förbi (vilket ju inte är så ofta dessvärre ...)
Also sprach der Matserschmitt!

Låst

Återgå till "Minnenas spår"