Toppbilden, visa:
CF4 / BF4
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Hobby Trade igen då? De har ju ungefär lika stora 2-axliga danska träpersonvagnar ...
Jag skulle alldeles bums teckna mig (någon VVS-plåt kan man väl näppeligen hoppas få tag på?)
Jag skulle alldeles bums teckna mig (någon VVS-plåt kan man väl näppeligen hoppas få tag på?)
Re: CF4 / BF4
Jan Frelin skrev:Men det finns ingen referens kvar alltså?
Anledningen att jag frågar är att det inte stämmer med övriga uppgifter om målning av personvagnar från den tiden. Min tolkning är att den "tredjeklassbrun" som användes tom. 1924 var lite brunare än SJ röd 92, ungefär motsvarande SMJ:s "Havannabrun".
Är det det här du kallar "tredjeklassbrun" eller "Havannabrun"?
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
... och då blir det ju begripligare att CF4:an var "rödare". Frågan är om detta betyder att den var ännu rödare än det vi uppfattar som "SJ-brun" i dag?
Hur många nyanser av brunt har det funnits egentligen?
Hur många nyanser av brunt har det funnits egentligen?
Re: CF4 / BF4
Fotat med mobilen i all enkelhet
/Martin
/Martin
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
Några svar jag fick från Järnvägshistoriskt forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=115894
Jag uppfattar personligen "Havannabrun" eller "totdenkopf" som mindre röd än SJ röd 92, men det kan ju ses olika...
Jag uppfattar personligen "Havannabrun" eller "totdenkopf" som mindre röd än SJ röd 92, men det kan ju ses olika...
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Så roligt att denna lilla vagn kunde skapa så mycket intresse och diskussioner! Nu gäller det bara hur man ska återskapa den i modell ...
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
Jag lyckades hitta en gammal VVA-byggsats, så helt hopplöst är det inte.
Re: CF4 / BF4
Hej!Johan Molin skrev:Så roligt att denna lilla vagn kunde skapa så mycket intresse och diskussioner! Nu gäller det bara hur man ska återskapa den i modell ...
Skule va trevligt om vi kunde övertyga Mats Björkelund att ge ut en extraupplaga av VVA-byggsatsen för denna vagn. Som denna tråd visar finns det ju ett stort intresse för denna vagn.
Två kommentarer:
Hos veteranjärnvägen i Klippan finns det två ex av denna vagn. Båda har en mer rödaktig fäg än andra "SJ-bruna" personvagnar.
Som ung gymnasist på början av 60-talet åkte jag dagilgen tåg mellan Mjölby och Skänninge (liten ort utmed järnvägen Mjölby - Hallsberg). Någon hade upptäckt att det fanns ett lokalgodståg (stod inte i tidtabellen) som gick så det passade några dagar i veckan efter skolan. Sist i det tåget gick en BF4 som vi åkte med. Där fanns en konduktör vars uppgift var att ha hand om styckegodset. Vagnen hade träbänkar och koleldad kamin.
Re: CF4 / BF4
Kul att se alla fina C4- och CF4-or.
Jag har en utav varje från VVA som allt annat skall byggas en vacker dag.
/Mika
Jag har en utav varje från VVA som allt annat skall byggas en vacker dag.
/Mika
Re: CF4 / BF4
Jag råkade fingranska detta negativ lite närmare och fann ett gammalt bekant fordon som har blivi huvudperson i denna tråd.
Året är 1964 och vi befinner oss vid Haparanda station och i bakgrunden syns VR:s bredspåriga ånglok nr 566 backande,
för att återvända med persontåg på järnvägsbron över älven åter till Torneå, därifrån det tidigare kommit för någon timme sedan.
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Tack Lasse, och härligt att tråden lever! Kanske dags för en nyutgåva av denna överallt användbara vagn?
Re: CF4 / BF4
Ja visst Johan, det gäller att hålla oss själva levande, men åtminstone se till så att trådarna gör det.
Och den gåvan (en nyutgåva) skulle nog välkomnas med glädje.....
/LYR
Och den gåvan (en nyutgåva) skulle nog välkomnas med glädje.....
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Samlingsportalen erbjuder bevis, både om W-lok och CF4-vagn på hästholmabanan!
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
Undrar om det är ett tåg eller bara parkerade fordon? Fast W-maskinen verkar vara under ånga.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Jag skulle tro att det handlar om ett för en gångs skull rätt tungt godståg som ska gå till Hästholmen. OBS att det ena av MHJ:s gamla ånglok, numera litt Q 1909, även är med i tåget!
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
Årtal? Slutet av trettitalet? Eller efter 1945 med tanke på märkningen av W-loket?
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Tidigast 1948, senaste 1951. W 1229 användes till att börja med på hästholmenbanan efter förstatligandet, 1953 utbytt mot sin "brorsa" 1232.
Q 1909, av samma typ som MHJ-banans lok 1 och 2 men inte identisk med dessa individer. Kom till SJ 1948, 1952 återfinns loket i Nässjö och året därpå skrotas det.
Således sent 1940-tal!
Q 1909, av samma typ som MHJ-banans lok 1 och 2 men inte identisk med dessa individer. Kom till SJ 1948, 1952 återfinns loket i Nässjö och året därpå skrotas det.
Således sent 1940-tal!
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
CF4 har fortfarande SJ-märke av förkrigstyp noterar jag.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Jag antar att gamla MHJ tilldelades en "caboose" och att linjen inte var tillräckligt "viktig" för att hela tiden vara uppdaterad när det gäller sådana saker ...
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17
Re: CF4 / BF4
Bara en lite uppföljare på diskussionen av vilket träslag:
I boken "Statens Järnvägar 1856-1906" band 3 står det på sidan 162 just om C4:
"Med undantag af ståndarna mellan tak- och golframen, hvilka äro af ek eller ask, utgöres virket i vagnskorgen af furu. Väggarna äro vertikala utan någon böjning och bestå af dubbel träpanel, den yttre panelen af stående och den inre af liggande bräder". Det står vidare om CF4: " I afseende på konstruktionen öferensstämma vagnarna med litt. C4 med undantag af att tak och golf äro dubbla och att fönstren äro av vanlig form".
Skillnaden mellan CF4a och CF4b klargörs också: Vagnarna äro av typer litt CF4a och CF4b, hvilka i afseende på dimensionerna äro lika men hafva olika inredning. Vagnarna af senare typen äro afsedda att användas å IV och V distrikten, där naturförhållandena vintertid äro strängare, och hafva vagnarna af denna typ därför blifit försedda med ett förrum, som genom en med skjutdörr försedd vägg är afskildt från passagerareafdelningen. Genom detta förrum förhindras inträngandet af kall luft i kupén, då gafveldörren öppnas".
I boken "Statens Järnvägar 1856-1906" band 3 står det på sidan 162 just om C4:
"Med undantag af ståndarna mellan tak- och golframen, hvilka äro af ek eller ask, utgöres virket i vagnskorgen af furu. Väggarna äro vertikala utan någon böjning och bestå af dubbel träpanel, den yttre panelen af stående och den inre af liggande bräder". Det står vidare om CF4: " I afseende på konstruktionen öferensstämma vagnarna med litt. C4 med undantag af att tak och golf äro dubbla och att fönstren äro av vanlig form".
Skillnaden mellan CF4a och CF4b klargörs också: Vagnarna äro av typer litt CF4a och CF4b, hvilka i afseende på dimensionerna äro lika men hafva olika inredning. Vagnarna af senare typen äro afsedda att användas å IV och V distrikten, där naturförhållandena vintertid äro strängare, och hafva vagnarna af denna typ därför blifit försedda med ett förrum, som genom en med skjutdörr försedd vägg är afskildt från passagerareafdelningen. Genom detta förrum förhindras inträngandet af kall luft i kupén, då gafveldörren öppnas".
Re: CF4 / BF4
Den här vagnen syntes till i Bredfors på Dalsrudsbanan. Av skorstenen och lådan som syns under ramen att döma verkar det vara en vagn med s.k. norrlandskamin
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: CF4 / BF4
Vilken fin vagn! Som snart stått två år som temporär slutkläm i denna intressanta tråd.
Och inte har det väl dykt upp någon nyproducerad modell eller byggsats? Men trots allt finns ju SMJs CF3/4
http://www.smj.org/wp/?p=4036&cat=102
Vågar man tro att dess förebild - någon av de fem övertagna från OKB 1933 - ingick i lokalgodstågsparet 8321/8322 som 1948 pendlade mellan Bollnäs och Ånge? Det är väl inte så långsökt?
Och inte har det väl dykt upp någon nyproducerad modell eller byggsats? Men trots allt finns ju SMJs CF3/4
http://www.smj.org/wp/?p=4036&cat=102
Vågar man tro att dess förebild - någon av de fem övertagna från OKB 1933 - ingick i lokalgodstågsparet 8321/8322 som 1948 pendlade mellan Bollnäs och Ånge? Det är väl inte så långsökt?
Re: CF4 / BF4
Som av en händelse dyker då ett nyhetsbrev från HNJ Verkstad upp med bl.a. idéer om nya vagnar.
Och där listas:
"...
CF4 någon variant
..."
Den idén förtjänar väl allt stöd.
Och där listas:
"...
CF4 någon variant
..."
Den idén förtjänar väl allt stöd.