Toppbilden, visa:
CF4 / BF4
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
CF4 / BF4
Från bilder jag har sett från gamla MHJ verkar det uppenbart att efter förstatligandet och under 1940- 1950-tal medföljde en CF4-personvagn av det "modernare" stuket godstågen som "caboose". VVA har tidigare haft en mässingsplåt av vagnen, jag vill minnas att den förekommit på bilder från bl.a. WNJ på den tid det begav sig.
Är detta den enda avbildning i modell som funnits? Uppenbarligen söker SJ-personalen på hästholmabanan frenetiskt efter en möjlighet att avbilda Sverigens kanske vanligaste caboose efter "förstatligandena". Någon som kan ge tips?
OBS! Att det gäller den "nyare" vagnen, inte den äldre som jag tror PERL gett ut.
Är detta den enda avbildning i modell som funnits? Uppenbarligen söker SJ-personalen på hästholmabanan frenetiskt efter en möjlighet att avbilda Sverigens kanske vanligaste caboose efter "förstatligandena". Någon som kan ge tips?
OBS! Att det gäller den "nyare" vagnen, inte den äldre som jag tror PERL gett ut.
Re: CF4 / BF4
Mig veterligen är den enda byggsats/etsplåt till CF4a/CF4b vagnar just VVA's. Så värst "moderna" är dom dock inte, byggdes redan 1906.
Perl's CF4 är f.d C3a vagnar som byggdes om till CF4.
Själv köpte jag tyvärr endast en plåt av Mats. Skulle varit kul att byggt iallafall två till har jag kommit på allt för sent, en tjänstevagnsvariant hade varit kul plus en annan variant på trafikvagnsutförande.
Perl's CF4 är f.d C3a vagnar som byggdes om till CF4.
Själv köpte jag tyvärr endast en plåt av Mats. Skulle varit kul att byggt iallafall två till har jag kommit på allt för sent, en tjänstevagnsvariant hade varit kul plus en annan variant på trafikvagnsutförande.
Re: CF4 / BF4
Vad är det för fel på Perl´s CF4. Perfekt för 40-50tal. Och komplett byggsats!Johan Molin skrev:Från bilder jag har sett från gamla MHJ verkar det uppenbart att efter förstatligandet och under 1940- 1950-tal medföljde en CF4-personvagn av det "modernare" stuket godstågen som "caboose". VVA har tidigare haft en mässingsplåt av vagnen, jag vill minnas att den förekommit på bilder från bl.a. WNJ på den tid det begav sig.
Är detta den enda avbildning i modell som funnits? Uppenbarligen söker SJ-personalen på hästholmabanan frenetiskt efter en möjlighet att avbilda Sverigens kanske vanligaste caboose efter "förstatligandena". Någon som kan ge tips?
OBS! Att det gäller den "nyare" vagnen, inte den äldre som jag tror PERL gett ut.
länk: http://www.perlmodell.se/best108.htm
BoJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Det enda problemet med Perls CF4 är att det är fel vagn.
Re: CF4 / BF4
Jag vill gärna lämna ett bidrag i debatten och publicera denna vackra vagn som jag träffade på vid Stockholm Östra,
där den stod ensam på ett normalspår, omgiven av smalspårsekipage.
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
CF4 verkar ha gått i "alla" godståg under lång tid, de som var byggda som det från början var vanligast. Nån annan modell än VVA:s känner inte underrtecknad till.
Re: CF4 / BF4
Och den pensionerade gamle bildpedagogen får ingen ro i själen, om han inte också får visa bilder på slutet...
< Delförstoring av ovanstående bild
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Se där! Då är det m a o bara att snickra till sig en sådan ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Lite info till att börja med ...
Ska nu bara försöka hitta bild på VILKEN vagn som användes på hästholmabanan. Inte helt enkelt!
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
Bättre ritning finns här:
http://www.mrw1.se/pdf_filer/P1907.pdf, sid. 105
(Tack vare MRW och Thomas Tell!)
http://www.mrw1.se/pdf_filer/P1907.pdf, sid. 105
(Tack vare MRW och Thomas Tell!)
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Den filen hade jag missat! Tack!
Re: CF4 / BF4
Intressant finns ritningar från MRW. Bra att veta vilken typ vagnar.
Re: CF4 / BF4
CF4 är helt klart en av mina favoritvagnar, här byggd av VVA-s välgjorda etsplåt betecknad VVA2 kompletterad med Perl-detaljer. Senare kom också en byggsats som även innehöll gjutna detaljer.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Håller med, ett otroligt fint bygge!
Re: CF4 / BF4
Jag komplettar denna tråd med ännu en ritningskopia för att visa det fina hantverket med stålpennor och dragstift,'
som förekom då originalet på sin tid för över hundra år sedan skapades.
All heder åt dessa skickliga tuschkonstnärer!
/ LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Att döma av vagnsnumren ovan: Ska man tro att det funnits 10 st CF4a och 115 st CF4 b från början?
Re: CF4 / BF4
Hadde turen att köpa två stycken VVA CF 4 när det begav sig.Här är vagnen grundmålad.
/Martin
/Martin
Re: CF4 / BF4
Härligt bygge, Martin!
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-LÅ
/ LYR
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-LÅ
/ LYR
Re: CF4 / BF4
Håller med, får vi se den i färdigt skick också Martin?
Re: CF4 / BF4
Tackar
Ska måla vagnen SJ brun då min förebild var en äldre variant med det gammla belysningssystemt oljegasljus med stora tuber under vagnen.Men det är lite frestande att göra en gråmålad variant.Ser fram mot en ny bild från ditt fantastiska bildarkiv.
/Martin
Ska måla vagnen SJ brun då min förebild var en äldre variant med det gammla belysningssystemt oljegasljus med stora tuber under vagnen.Men det är lite frestande att göra en gråmålad variant.Ser fram mot en ny bild från ditt fantastiska bildarkiv.
/Martin
LYR skrev:Härligt bygge, Martin!
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-LÅ
/ LYR
Senast redigerad av Martin N den 12 okt 2012, 15:22, redigerad totalt 2 gång.
Re: CF4 / BF4
Det kommer en bild när jag är klar,börja bygga vagnen i Måndags så jag har inte hunnit mer
/Martin
/Martin
1956 skrev:Håller med, får vi se den i färdigt skick också Martin?
Re: CF4 / BF4
Nu får du lägga på ett kol, det här håller inte!Martin N skrev:Det kommer en bild när jag är klar,börja bygga vagnen i Måndags så jag har inte hunnit mer
/Martin1956 skrev:Håller med, får vi se den i färdigt skick också Martin?
Re: CF4 / BF4
Ja, då har vi närbilden skannad också.
Jag uppfatttar sittplatserna till - 35?
/ LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Martin,Martin N skrev:Tackar
Ska måla vagnen SJ brun då min förebild var en äldre variant med det gammla belysningssystemt oljegasljus med stora tuber under vagnen.Men det är lite frestande att göra en gråmålad variant.Ser fram mot en ny bild från ditt fantastiska bildarkiv.
/MartinLYR skrev:Härligt bygge, Martin!
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-LÅ
/ LYR
Tänk på att om du bygger vagnen i leveransutförande (vilket det verkar vara med den utrustningen) så ska vagnen inte vara
"SJ-brun". Det var rödmålad furupanel på den. Kan inte säga exakt vilken nyans, men betydligt rödare än SJ-brun.
/Mats
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
Är du säker på det? Jag har fått för mig att de målades med den vanliga färgen.
Re: CF4 / BF4
MatsN skrev: ... betydligt rödare än SJ-brun.
Varmed menas ... ???Jan Frelin skrev: ... med den vanliga färgen.
Jag har rätt svårt att föreställa mig färger som antingen såvitt jag vet inte funnits i SJ-nomenklaturen eller som av godtycklig sagesman ansetts vara "vanlig"
Med dessa ordval går det att träta hur länge som helst utan att åtminstone jag blir klokare.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Kjedlunds vagn är ju målad vad jag förstår i den "gods- (och person-)vagnsbruna" färgen. Frågan är; byggdes korgarna i teak eller annat material? För det är väl i så fall alternativet vad jag förstår; att de skulle vara teakfärgade. Har de dock från början varit tilltänkta som "godstågscabooser" om man får uttrycka det lite vanvördigt är det väl inte troligt att man kostat på dem detta dyrare träslag.
Eftersom vagnarna uppenbarligen var upplåtna för passagerare bör väl färgskalan anknutit till den som icke-teakklädda personvagnar hade. Vilket ju för oss tillbaka till Kjedlunds tolkning.
Har jag missat någonting här? Inte kan de ha varit amerikanskt "caboose-röda"???
Eftersom vagnarna uppenbarligen var upplåtna för passagerare bör väl färgskalan anknutit till den som icke-teakklädda personvagnar hade. Vilket ju för oss tillbaka till Kjedlunds tolkning.
Har jag missat någonting här? Inte kan de ha varit amerikanskt "caboose-röda"???
Re: CF4 / BF4
Träslaget i panelen har utretts i en tidigare diskussion. Och, som Mats skriver ovan så är det furupanel på korgen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Ah, ursäkta, det missade jag! Men då var det som jag trodde.
Re: CF4 / BF4
Hej Mats.
Jag får ta en droppe nr 19 extra Gul märkning ska det också vara om man bygger leverans utförande,väljer en version senare med vit märkning...
/Martin
Jag får ta en droppe nr 19 extra Gul märkning ska det också vara om man bygger leverans utförande,väljer en version senare med vit märkning...
/Martin
MatsN skrev:Martin,Martin N skrev:Tackar
Ska måla vagnen SJ brun då min förebild var en äldre variant med det gammla belysningssystemt oljegasljus med stora tuber under vagnen.Men det är lite frestande att göra en gråmålad variant.Ser fram mot en ny bild från ditt fantastiska bildarkiv.
/MartinLYR skrev:Härligt bygge, Martin!
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-LÅ
/ LYR
Tänk på att om du bygger vagnen i leveransutförande (vilket det verkar vara med den utrustningen) så ska vagnen inte vara
"SJ-brun". Det var rödmålad furupanel på den. Kan inte säga exakt vilken nyans, men betydligt rödare än SJ-brun.
/Mats
Re: CF4 / BF4
Finns bilder här på CF4 vagn,som de ser ut idag.
http://www.magnuz-se.com/pict/ixus/090412p/mz2-8092.jpg
http://www.veteranjarnvagen.se/personva ... rsonvagn=7
http://www.magnuz-se.com/pict/ixus/090412p/mz2-8092.jpg
http://www.veteranjarnvagen.se/personva ... rsonvagn=7
Re: CF4 / BF4
Enligt VVA-s utmärkta byggbeskrivning ska korgen målas ”SJ-brun”. När jag byggde modellen för många år sedan fanns det i Volvos sortiment av bättringsfärger en rödbrun primer av fabrikatet ”dex” som jag gillade. Den gav en fin yta och kulören tyckte jag var utmärkt till vagnar och lok i 50-talsskepnad. Om det var en rödare kulör vid leveransen 1906, det vet jag inte.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Är det inte helt enkelt så att rödheten hos en nymålad vagn är en annan än när den fått vara ute och lufta sig ett tag ...
Re: CF4 / BF4
Kan nog vara så. Jag viker mig i debatten...Johan Molin skrev:Är det inte helt enkelt så att rödheten hos en nymålad vagn är en annan än när den fått vara ute och lufta sig ett tag ...
...svårt att säga hur det var med nyanser för så länge sedan.
Furupanel var det i alla fall .
/Mats
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: CF4 / BF4
Hämtad från: http://www.magnuz-se.com/
Denna bild som länkades till ovan visar ju tre helt olika kulörer på tre vagnar, som jag skulle kunna tänka mig egentligen var tänkta skulle ha samma färg, eller? Förmodligen finns det många färgvarianter beroende på hur man lyckades lokalt när man målade en vagn, hur mycket färgen blektes av solen och när man eventuellt fräschade upp färgen ...
Tony Koester hade för något år sedan ett "Trains of thought" i MR där han visade en bild på tre lok tillhörande samma företag (CSX?) där just sådana effekter som jag beskrev ovan gjorde sig gällande. Antagligen har väl grundidén varit att dessa vagnar skulle vara SJ-bruna (NB detta är ren spekulation, jag är verkligen inget sanningsvittne, bara funderare!) ...
Re: CF4 / BF4
Om den högra vagnen är en teakvagn är nog dess grindar målade i "Havannabrunt".
Re: CF4 / BF4
Här på länken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=115471 kan vi läsa om just denna vagns historia nedtecknat av Thomas Tell.
/LYR
/LYR
Re: CF4 / BF4
Har funderat lite till på kulörerna på CF4 och bland annat tittat i Perls färg och målningstips. I denna anges ju att personvagnar tidigt hade olika kulörer beroende på klass. C - 3 klass, F - resgods och kombinerade CF var enligt denna lilla skrift bruna i en kulör motsvarande Humbrol 186 fram till 1920-talet. Därefter slopades de olika klassfärgerna och alla personvagnar målades rödbruna, 9 delar Humbrol 133 + 1 del Humbrol 107, vilket ska motsvara den vanliga SJ röd 92.
En jämförelse mellan Humbrol 186 och SMJ-s SJ röd 92 framgår av bilden.
Av detta drar jag slutsatsen att vagnarna var "brunare" vid leverans än vad de senare var efter revisioner med ommålningar. Det är svårt med färger och kulörer!
En jämförelse mellan Humbrol 186 och SMJ-s SJ röd 92 framgår av bilden.
Av detta drar jag slutsatsen att vagnarna var "brunare" vid leverans än vad de senare var efter revisioner med ommålningar. Det är svårt med färger och kulörer!
Re: CF4 / BF4
Vad gäller den röda nyansen, så har jag för mig att det kommit fram till att C4-an som är den byggtradition som CF4, bygger på
- var träklädd med stående furupanel - som var ett mer ekonomiskt alternativ i anskaffningskostnad i jämförelse med teak
- och jag rekomenderades då vid modellbygget att nå en ljusare nyans än den klassiska röda SJ-kulören,
ungefär som faluröd-alltså röd svensk stugfärg. Men denna faluröd skulle då gälla från den ursprungliga leveransperioden runt 1904-1908.
Vad som hänt senare under tidsepokerna får vi spekulera vidare om....
/LYR
Re: CF4 / BF4
En vagns träpanel borde slitas fortare än en husfasad. Hur ofta målades vagnarna om, var tionde år?
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
LYR, på vilka grunder gjorde du den rekommendationen?
Re: CF4 / BF4
Eftersom jag och Per Lindgren (Perl) hade mycket nära kontakt och jag fick (test)-bygga vagnen av första etsplåten, så hade vi dagligen utbyte av idéer och tankar...och Per hade också ett kontaktnät av många järnvägshistoriker - det samarbetet pågick under många år.Jan Frelin skrev:LYR, på vilka grunder gjorde du den rekommendationen?
/ LYR
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
Men det finns ingen referens kvar alltså?
Anledningen att jag frågar är att det inte stämmer med övriga uppgifter om målning av personvagnar från den tiden. Min tolkning är att den "tredjeklassbrun" som användes tom. 1924 var lite brunare än SJ röd 92, ungefär motsvarande SMJ:s "Havannabrun".
Anledningen att jag frågar är att det inte stämmer med övriga uppgifter om målning av personvagnar från den tiden. Min tolkning är att den "tredjeklassbrun" som användes tom. 1924 var lite brunare än SJ röd 92, ungefär motsvarande SMJ:s "Havannabrun".
Re: CF4 / BF4
Hej!
Inte direkt något svar på frågan om tidig färg på dessa vagnar men ändå.
Jag köpte också "då det begav sig" VVA:s etsplåt med CF 4:n och C3c-vagnen. Dessa återstår ännu att löda ihop, MEN jag tog plåten som ritning till en schratch-byggd CF/BF 4:a av plasticard mm! Axelboxar med rätt längd på fjäderpaketen hade jag inte tillgång till så det fick bli Kleinbahn-boxar i stället. I övrigt gjordes inga kompromisser, extra räcken och grindar hade VVA, som tur var ännu till salu då modellen byggdes. Vagnen avser avbilda vagnen under de sista åren i tjänst, som BF 4, utan SJ-kringla men ännu med AGA-belysning. Delningen för att komma åt det inre gjordes mellan korg och tak vilket tyvärr syns genom springan alldeles under taket på plattformen. -annars är jag rätt nöjd med den. En lätt väderbiten SJ 82-röd skall färgen försöka avbilda och det tidstypiskt ljusgrå taket.
/Larsess
Inte direkt något svar på frågan om tidig färg på dessa vagnar men ändå.
Jag köpte också "då det begav sig" VVA:s etsplåt med CF 4:n och C3c-vagnen. Dessa återstår ännu att löda ihop, MEN jag tog plåten som ritning till en schratch-byggd CF/BF 4:a av plasticard mm! Axelboxar med rätt längd på fjäderpaketen hade jag inte tillgång till så det fick bli Kleinbahn-boxar i stället. I övrigt gjordes inga kompromisser, extra räcken och grindar hade VVA, som tur var ännu till salu då modellen byggdes. Vagnen avser avbilda vagnen under de sista åren i tjänst, som BF 4, utan SJ-kringla men ännu med AGA-belysning. Delningen för att komma åt det inre gjordes mellan korg och tak vilket tyvärr syns genom springan alldeles under taket på plattformen. -annars är jag rätt nöjd med den. En lätt väderbiten SJ 82-röd skall färgen försöka avbilda och det tidstypiskt ljusgrå taket.
/Larsess
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: CF4 / BF4
Fint!
"Nån" borde göra den som färdigmodell, tycker jag!
"Nån" borde göra den som färdigmodell, tycker jag!