Toppbilden, visa:    


CF4 / BF4

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Hobby Trade igen då? De har ju ungefär lika stora 2-axliga danska träpersonvagnar ...
Jag skulle alldeles bums teckna mig (någon VVS-plåt kan man väl näppeligen hoppas få tag på?)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: CF4 / BF4

Inlägg av 1956 »

Jan Frelin skrev:Men det finns ingen referens kvar alltså?

Anledningen att jag frågar är att det inte stämmer med övriga uppgifter om målning av personvagnar från den tiden. Min tolkning är att den "tredjeklassbrun" som användes tom. 1924 var lite brunare än SJ röd 92, ungefär motsvarande SMJ:s "Havannabrun".
Bild

Är det det här du kallar "tredjeklassbrun" eller "Havannabrun"?

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Precis!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

... och då blir det ju begripligare att CF4:an var "rödare". Frågan är om detta betyder att den var ännu rödare än det vi uppfattar som "SJ-brun" i dag?
Hur många nyanser av brunt har det funnits egentligen? 8-)

Martin N
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 feb 2012, 14:06
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Martin N »

Fotat med mobilen i all enkelhet
Bild
/Martin

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Några svar jag fick från Järnvägshistoriskt forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=115894

Jag uppfattar personligen "Havannabrun" eller "totdenkopf" som mindre röd än SJ röd 92, men det kan ju ses olika...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Så roligt att denna lilla vagn kunde skapa så mycket intresse och diskussioner! Nu gäller det bara hur man ska återskapa den i modell ...

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Jag lyckades hitta en gammal VVA-byggsats, så helt hopplöst är det inte.

GOJ
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 okt 2012, 14:47

Re: CF4 / BF4

Inlägg av GOJ »

Johan Molin skrev:Så roligt att denna lilla vagn kunde skapa så mycket intresse och diskussioner! Nu gäller det bara hur man ska återskapa den i modell ...
Hej!

Skule va trevligt om vi kunde övertyga Mats Björkelund att ge ut en extraupplaga av VVA-byggsatsen för denna vagn. Som denna tråd visar finns det ju ett stort intresse för denna vagn.

Två kommentarer:
Hos veteranjärnvägen i Klippan finns det två ex av denna vagn. Båda har en mer rödaktig fäg än andra "SJ-bruna" personvagnar.

Som ung gymnasist på början av 60-talet åkte jag dagilgen tåg mellan Mjölby och Skänninge (liten ort utmed järnvägen Mjölby - Hallsberg). Någon hade upptäckt att det fanns ett lokalgodståg (stod inte i tidtabellen) som gick så det passade några dagar i veckan efter skolan. Sist i det tåget gick en BF4 som vi åkte med. Där fanns en konduktör vars uppgift var att ha hand om styckegodset. Vagnen hade träbänkar och koleldad kamin.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av mikath »

Kul att se alla fina C4- och CF4-or.

Jag har en utav varje från VVA som allt annat skall byggas en vacker dag.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Bild

Jag råkade fingranska detta negativ lite närmare och fann ett gammalt bekant fordon som har blivi huvudperson i denna tråd.
Året är 1964 och vi befinner oss vid Haparanda station och i bakgrunden syns VR:s bredspåriga ånglok nr 566 backande,
för att återvända med persontåg på järnvägsbron över älven åter till Torneå, därifrån det tidigare kommit för någon timme sedan.
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Tack Lasse, och härligt att tråden lever! Kanske dags för en nyutgåva av denna överallt användbara vagn?

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Ja visst Johan, det gäller att hålla oss själva levande, men åtminstone se till så att trådarna gör det.
Och den gåvan (en nyutgåva) skulle nog välkomnas med glädje.....
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Samlingsportalen erbjuder bevis, både om W-lok och CF4-vagn på hästholmabanan!

Bild

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Undrar om det är ett tåg eller bara parkerade fordon? Fast W-maskinen verkar vara under ånga.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Jag skulle tro att det handlar om ett för en gångs skull rätt tungt godståg som ska gå till Hästholmen. OBS att det ena av MHJ:s gamla ånglok, numera litt Q 1909, även är med i tåget!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: CF4 / BF4

Inlägg av alsum »

Det stämmer Q ånglok. [JC_doubleup.gif]

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Årtal? Slutet av trettitalet? Eller efter 1945 med tanke på märkningen av W-loket?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Tidigast 1948, senaste 1951. W 1229 användes till att börja med på hästholmenbanan efter förstatligandet, 1953 utbytt mot sin "brorsa" 1232.
Q 1909, av samma typ som MHJ-banans lok 1 och 2 men inte identisk med dessa individer. Kom till SJ 1948, 1952 återfinns loket i Nässjö och året därpå skrotas det.

Således sent 1940-tal!

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

CF4 har fortfarande SJ-märke av förkrigstyp noterar jag.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Jag antar att gamla MHJ tilldelades en "caboose" och att linjen inte var tillräckligt "viktig" för att hela tiden vara uppdaterad när det gäller sådana saker ...

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Bengt Nylén »

Bara en lite uppföljare på diskussionen av vilket träslag:
I boken "Statens Järnvägar 1856-1906" band 3 står det på sidan 162 just om C4:
"Med undantag af ståndarna mellan tak- och golframen, hvilka äro af ek eller ask, utgöres virket i vagnskorgen af furu. Väggarna äro vertikala utan någon böjning och bestå af dubbel träpanel, den yttre panelen af stående och den inre af liggande bräder". Det står vidare om CF4: " I afseende på konstruktionen öferensstämma vagnarna med litt. C4 med undantag af att tak och golf äro dubbla och att fönstren äro av vanlig form".
Skillnaden mellan CF4a och CF4b klargörs också: Vagnarna äro av typer litt CF4a och CF4b, hvilka i afseende på dimensionerna äro lika men hafva olika inredning. Vagnarna af senare typen äro afsedda att användas å IV och V distrikten, där naturförhållandena vintertid äro strängare, och hafva vagnarna af denna typ därför blifit försedda med ett förrum, som genom en med skjutdörr försedd vägg är afskildt från passagerareafdelningen. Genom detta förrum förhindras inträngandet af kall luft i kupén, då gafveldörren öppnas".

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: CF4 / BF4

Inlägg av HLS »

Den här vagnen syntes till i Bredfors på Dalsrudsbanan. Av skorstenen och lådan som syns under ramen att döma verkar det vara en vagn med s.k. norrlandskamin

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Svenne

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Svenne »

Vilken fin vagn! Som snart stått två år som temporär slutkläm i denna intressanta tråd. [JC_doubleup.gif]

Och inte har det väl dykt upp någon nyproducerad modell eller byggsats? :( Men trots allt finns ju SMJs CF3/4 :)
http://www.smj.org/wp/?p=4036&cat=102

Vågar man tro att dess förebild - någon av de fem övertagna från OKB 1933 - ingick i lokalgodstågsparet 8321/8322 som 1948 pendlade mellan Bollnäs och Ånge? Det är väl inte så långsökt?

Svenne

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Svenne »

Som av en händelse dyker då ett nyhetsbrev från HNJ Verkstad upp med bl.a. idéer om nya vagnar.

Och där listas:
"...
CF4 någon variant
..."

Den idén förtjänar väl allt stöd. :D

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"