Toppbilden, visa:    


CF4 / BF4

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Från bilder jag har sett från gamla MHJ verkar det uppenbart att efter förstatligandet och under 1940- 1950-tal medföljde en CF4-personvagn av det "modernare" stuket godstågen som "caboose". VVA har tidigare haft en mässingsplåt av vagnen, jag vill minnas att den förekommit på bilder från bl.a. WNJ på den tid det begav sig.

Är detta den enda avbildning i modell som funnits? Uppenbarligen söker SJ-personalen på hästholmabanan frenetiskt efter en möjlighet att avbilda Sverigens kanske vanligaste caboose efter "förstatligandena". Någon som kan ge tips?

OBS! Att det gäller den "nyare" vagnen, inte den äldre som jag tror PERL gett ut.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Lasse M »

Mig veterligen är den enda byggsats/etsplåt till CF4a/CF4b vagnar just VVA's. Så värst "moderna" är dom dock inte, byggdes redan 1906.

Perl's CF4 är f.d C3a vagnar som byggdes om till CF4.

Själv köpte jag tyvärr endast en plåt av Mats. Skulle varit kul att byggt iallafall två till har jag kommit på allt för sent, en tjänstevagnsvariant hade varit kul plus en annan variant på trafikvagnsutförande.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: CF4 / BF4

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev:Från bilder jag har sett från gamla MHJ verkar det uppenbart att efter förstatligandet och under 1940- 1950-tal medföljde en CF4-personvagn av det "modernare" stuket godstågen som "caboose". VVA har tidigare haft en mässingsplåt av vagnen, jag vill minnas att den förekommit på bilder från bl.a. WNJ på den tid det begav sig.

Är detta den enda avbildning i modell som funnits? Uppenbarligen söker SJ-personalen på hästholmabanan frenetiskt efter en möjlighet att avbilda Sverigens kanske vanligaste caboose efter "förstatligandena". Någon som kan ge tips?

OBS! Att det gäller den "nyare" vagnen, inte den äldre som jag tror PERL gett ut.
Vad är det för fel på Perl´s CF4. Perfekt för 40-50tal. Och komplett byggsats!
länk: http://www.perlmodell.se/best108.htm
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Det enda problemet med Perls CF4 är att det är fel vagn.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Bild

Jag vill gärna lämna ett bidrag i debatten och publicera denna vackra vagn som jag träffade på vid Stockholm Östra,
där den stod ensam på ett normalspår, omgiven av smalspårsekipage.
/LYR

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Exakt! Den är det, Lasse!

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

CF4 verkar ha gått i "alla" godståg under lång tid, de som var byggda som det från början var vanligast. Nån annan modell än VVA:s känner inte underrtecknad till.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Bild

Och den pensionerade gamle bildpedagogen får ingen ro i själen, om han inte också får visa bilder på slutet...

Bild < Delförstoring av ovanstående bild

/LYR

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Se där! Då är det m a o bara att snickra till sig en sådan ... :roll:

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Bild

Lite info till att börja med ...

Ska nu bara försöka hitta bild på VILKEN vagn som användes på hästholmabanan. Inte helt enkelt!

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Bättre ritning finns här:
http://www.mrw1.se/pdf_filer/P1907.pdf, sid. 105

(Tack vare MRW och Thomas Tell!)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Den filen hade jag missat! Tack!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: CF4 / BF4

Inlägg av alsum »

Intressant finns ritningar från MRW. Bra att veta vilken typ vagnar. 8-)

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Kjedlund »

CF4 är helt klart en av mina favoritvagnar, här byggd av VVA-s välgjorda etsplåt betecknad VVA2 kompletterad med Perl-detaljer. Senare kom också en byggsats som även innehöll gjutna detaljer.

Bild

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Aaaah, så fin!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: CF4 / BF4

Inlägg av 1956 »

Håller med, ett otroligt fint bygge! [JC_doubleup.gif]

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Kjedlund »

Tackar, tackar...

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av mikath »

@Kjedlund
Otroligt fint bygge!!!

/Mika
Bild

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Bild

Jag komplettar denna tråd med ännu en ritningskopia för att visa det fina hantverket med stålpennor och dragstift,'
som förekom då originalet på sin tid för över hundra år sedan skapades.
All heder åt dessa skickliga tuschkonstnärer!
/ LYR

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Att döma av vagnsnumren ovan: Ska man tro att det funnits 10 st CF4a och 115 st CF4 b från början?

Martin N
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 feb 2012, 14:06
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Martin N »

Hadde turen att köpa två stycken VVA CF 4 när det begav sig.Här är vagnen grundmålad.
Bild
/Martin

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Härligt bygge, Martin!
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-
/ LYR

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: CF4 / BF4

Inlägg av 1956 »

Håller med, får vi se den i färdigt skick också Martin?

Martin N
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 feb 2012, 14:06
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Martin N »

Tackar :)
Ska måla vagnen SJ brun då min förebild var en äldre variant med det gammla belysningssystemt oljegasljus med stora tuber under vagnen.Men det är lite frestande att göra en gråmålad variant.Ser fram mot en ny bild från ditt fantastiska bildarkiv.
/Martin
LYR skrev:Härligt bygge, Martin!
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-
/ LYR
Senast redigerad av Martin N den 12 okt 2012, 15:22, redigerad totalt 2 gång.

Martin N
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 feb 2012, 14:06
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Martin N »

Det kommer en bild när jag är klar,börja bygga vagnen i Måndags så jag har inte hunnit mer ;)
/Martin
1956 skrev:Håller med, får vi se den i färdigt skick också Martin?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: CF4 / BF4

Inlägg av 1956 »

Martin N skrev:Det kommer en bild när jag är klar,börja bygga vagnen i Måndags så jag har inte hunnit mer ;)
/Martin
1956 skrev:Håller med, får vi se den i färdigt skick också Martin?
Nu får du lägga på ett kol, det här håller inte! :mrgreen:

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Bild

Ja, då har vi närbilden skannad också.
Jag uppfatttar sittplatserna till - 35?
/ LYR

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

CF4b hade 35 sittplatser, ja.

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: CF4 / BF4

Inlägg av MatsN »

Martin N skrev:Tackar :)
Ska måla vagnen SJ brun då min förebild var en äldre variant med det gammla belysningssystemt oljegasljus med stora tuber under vagnen.Men det är lite frestande att göra en gråmålad variant.Ser fram mot en ny bild från ditt fantastiska bildarkiv.
/Martin
LYR skrev:Härligt bygge, Martin!
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-
/ LYR
Martin,

Tänk på att om du bygger vagnen i leveransutförande (vilket det verkar vara med den utrustningen) så ska vagnen inte vara
"SJ-brun". Det var rödmålad furupanel på den. Kan inte säga exakt vilken nyans, men betydligt rödare än SJ-brun.

/Mats

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Är du säker på det? Jag har fått för mig att de målades med den vanliga färgen.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: CF4 / BF4

Inlägg av d680ae »

MatsN skrev: ... betydligt rödare än SJ-brun.
Jan Frelin skrev: ... med den vanliga färgen.
Varmed menas ... ???
Jag har rätt svårt att föreställa mig färger som antingen såvitt jag vet inte funnits i SJ-nomenklaturen eller som av godtycklig sagesman ansetts vara "vanlig"
Med dessa ordval går det att träta hur länge som helst utan att åtminstone jag blir klokare.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Kjedlunds vagn är ju målad vad jag förstår i den "gods- (och person-)vagnsbruna" färgen. Frågan är; byggdes korgarna i teak eller annat material? För det är väl i så fall alternativet vad jag förstår; att de skulle vara teakfärgade. Har de dock från början varit tilltänkta som "godstågscabooser" om man får uttrycka det lite vanvördigt är det väl inte troligt att man kostat på dem detta dyrare träslag.

Eftersom vagnarna uppenbarligen var upplåtna för passagerare bör väl färgskalan anknutit till den som icke-teakklädda personvagnar hade. Vilket ju för oss tillbaka till Kjedlunds tolkning.

Har jag missat någonting här? Inte kan de ha varit amerikanskt "caboose-röda"???

Johan Stenson

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Stenson »

Träslaget i panelen har utretts i en tidigare diskussion. Och, som Mats skriver ovan så är det furupanel på korgen.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Ah, ursäkta, det missade jag! Men då var det som jag trodde.

Martin N
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 feb 2012, 14:06
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Martin N »

Hej Mats.
Jag får ta en droppe nr 19 extra :) Gul märkning ska det också vara om man bygger leverans utförande,väljer en version senare med vit märkning...
/Martin
MatsN skrev:
Martin N skrev:Tackar :)
Ska måla vagnen SJ brun då min förebild var en äldre variant med det gammla belysningssystemt oljegasljus med stora tuber under vagnen.Men det är lite frestande att göra en gråmålad variant.Ser fram mot en ny bild från ditt fantastiska bildarkiv.
/Martin
LYR skrev:Härligt bygge, Martin!
Den ser ju precis ut som vagnen på mitt foto från Östra Station 1964, den hade ännu kvar SJ-märkningen, men var också gråmålad,
och användes som Banavdelningens tjänstevagn.
Endast den runda gul-röda skylten som jag tolkar med lupp: "Gasbehållare bringas i säkerhet vid eldfara" ska vara med.
Du har en äkta förebild nu att referera till. Kan återkomma när jag plockat fram negativet och närmare studera littskylten, som fortfarande verkar vara orörd sedan den var vanlig BF4-
/ LYR
Martin,

Tänk på att om du bygger vagnen i leveransutförande (vilket det verkar vara med den utrustningen) så ska vagnen inte vara
"SJ-brun". Det var rödmålad furupanel på den. Kan inte säga exakt vilken nyans, men betydligt rödare än SJ-brun.

/Mats

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: CF4 / BF4

Inlägg av loktok »


Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Kjedlund »

Enligt VVA-s utmärkta byggbeskrivning ska korgen målas ”SJ-brun”. När jag byggde modellen för många år sedan fanns det i Volvos sortiment av bättringsfärger en rödbrun primer av fabrikatet ”dex” som jag gillade. Den gav en fin yta och kulören tyckte jag var utmärkt till vagnar och lok i 50-talsskepnad. Om det var en rödare kulör vid leveransen 1906, det vet jag inte.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Är det inte helt enkelt så att rödheten hos en nymålad vagn är en annan än när den fått vara ute och lufta sig ett tag ...

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: CF4 / BF4

Inlägg av MatsN »

Johan Molin skrev:Är det inte helt enkelt så att rödheten hos en nymålad vagn är en annan än när den fått vara ute och lufta sig ett tag ...
Kan nog vara så. Jag viker mig i debatten...
...svårt att säga hur det var med nyanser för så länge sedan.
Furupanel var det i alla fall :roll: .
/Mats

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Hämtad från: http://www.magnuz-se.com/

Denna bild som länkades till ovan visar ju tre helt olika kulörer på tre vagnar, som jag skulle kunna tänka mig egentligen var tänkta skulle ha samma färg, eller? Förmodligen finns det många färgvarianter beroende på hur man lyckades lokalt när man målade en vagn, hur mycket färgen blektes av solen och när man eventuellt fräschade upp färgen ...

Tony Koester hade för något år sedan ett "Trains of thought" i MR där han visade en bild på tre lok tillhörande samma företag (CSX?) där just sådana effekter som jag beskrev ovan gjorde sig gällande. Antagligen har väl grundidén varit att dessa vagnar skulle vara SJ-bruna (NB detta är ren spekulation, jag är verkligen inget sanningsvittne, bara funderare!) ...

Johan Stenson

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Stenson »

Om den högra vagnen är en teakvagn är nog dess grindar målade i "Havannabrunt".

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Här på länken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=115471 kan vi läsa om just denna vagns historia nedtecknat av Thomas Tell.
/LYR

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Kjedlund »

Har funderat lite till på kulörerna på CF4 och bland annat tittat i Perls färg och målningstips. I denna anges ju att personvagnar tidigt hade olika kulörer beroende på klass. C - 3 klass, F - resgods och kombinerade CF var enligt denna lilla skrift bruna i en kulör motsvarande Humbrol 186 fram till 1920-talet. Därefter slopades de olika klassfärgerna och alla personvagnar målades rödbruna, 9 delar Humbrol 133 + 1 del Humbrol 107, vilket ska motsvara den vanliga SJ röd 92.

En jämförelse mellan Humbrol 186 och SMJ-s SJ röd 92 framgår av bilden.

Bild

Av detta drar jag slutsatsen att vagnarna var "brunare" vid leverans än vad de senare var efter revisioner med ommålningar. Det är svårt med färger och kulörer!

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Bild

Vad gäller den röda nyansen, så har jag för mig att det kommit fram till att C4-an som är den byggtradition som CF4, bygger på
- var träklädd med stående furupanel - som var ett mer ekonomiskt alternativ i anskaffningskostnad i jämförelse med teak
- och jag rekomenderades då vid modellbygget att nå en ljusare nyans än den klassiska röda SJ-kulören,
ungefär som faluröd-alltså röd svensk stugfärg. Men denna faluröd skulle då gälla från den ursprungliga leveransperioden runt 1904-1908.
Vad som hänt senare under tidsepokerna får vi spekulera vidare om....
/LYR

Bild

Johan Stenson

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Johan Stenson »

En vagns träpanel borde slitas fortare än en husfasad. Hur ofta målades vagnarna om, var tionde år?

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

LYR, på vilka grunder gjorde du den rekommendationen?

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: CF4 / BF4

Inlägg av LYR »

Jan Frelin skrev:LYR, på vilka grunder gjorde du den rekommendationen?
Eftersom jag och Per Lindgren (Perl) hade mycket nära kontakt och jag fick (test)-bygga vagnen av första etsplåten, så hade vi dagligen utbyte av idéer och tankar...och Per hade också ett kontaktnät av många järnvägshistoriker - det samarbetet pågick under många år.
/ LYR

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Men det finns ingen referens kvar alltså?

Anledningen att jag frågar är att det inte stämmer med övriga uppgifter om målning av personvagnar från den tiden. Min tolkning är att den "tredjeklassbrun" som användes tom. 1924 var lite brunare än SJ röd 92, ungefär motsvarande SMJ:s "Havannabrun".

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: CF4 / BF4

Inlägg av larsess »

Hej!
Inte direkt något svar på frågan om tidig färg på dessa vagnar men ändå.
Bild
Jag köpte också "då det begav sig" VVA:s etsplåt med CF 4:n och C3c-vagnen. Dessa återstår ännu att löda ihop, MEN jag tog plåten som ritning till en schratch-byggd CF/BF 4:a av plasticard mm! Axelboxar med rätt längd på fjäderpaketen hade jag inte tillgång till så det fick bli Kleinbahn-boxar i stället. I övrigt gjordes inga kompromisser, extra räcken och grindar hade VVA, som tur var ännu till salu då modellen byggdes. Vagnen avser avbilda vagnen under de sista åren i tjänst, som BF 4, utan SJ-kringla men ännu med AGA-belysning. Delningen för att komma åt det inre gjordes mellan korg och tak vilket tyvärr syns genom springan alldeles under taket på plattformen. :oops: -annars är jag rätt nöjd med den. En lätt väderbiten SJ 82-röd skall färgen försöka avbilda och det tidstypiskt ljusgrå taket.
/Larsess

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: CF4 / BF4

Inlägg av Jan Frelin »

Fint!

"Nån" borde göra den som färdigmodell, tycker jag!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"