Toppbilden, visa:    


F.d. Rivstart!

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Tittar till i bildarkivet och hittar denna i en mapp med texten, "E2 passerar vår å". Fyndigt skrivet. 1964 står det också.
/Janne
Bilagor
e2.jpg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av ErikB »

Jag tror jag skivit det förr men jag tar det en gång till: Realismen och den dämpade färgskalan i Dina bilder är helt oslagbar Janne! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara hålla med Erik. Just färgskalan är fantastisk! Och ett tåg med blandat och nytt bland G-finkorna är också synnerligen trovärdigt! Men den gamla Gs-(?)vagnen (G3) sjunger väl på sista versen här?

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Tack Erik! Tåg passerandes över Ridån verkade vara ett populärt fotomotiv i gångna tider. Rälsbussen på väg att passera en dag i maj då björkpollen täckte en stor del av ån. Helt förstörd när jag kom hem har fotografen skrivit på baksidan.
/Janne
Bilagor
rälsis.png

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Semester! En del tar det kolugnt, en del far fram i Rapidfart.....
/Janne
Bilagor
2.png

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Johan Molin »

Man måste säga att bilderna har behållit sina färger väldigt bra för att vara tagna för så många år sedan ... :=u

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 28 jul 2023, 20:51 Man måste säga att bilderna har behållit sina färger väldigt bra för att vara tagna för så många år sedan ... :=u
Tja, 55-60 år sedan, Caltex återgick till Texaco -68, Ra är av senare serien (1962), ser ganska nytt ut och tåget består av 60-talsvagnar.
Bilderna har bleknat en del, mer än de Kodacrome -bilder tagna 1954 som jag skannade för några år sedan. Agfacolor håller inte färgen lika bra.
Är det en papperskopia? Mina bilder från 1968 har liknande färgskala.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Johan Molin »

Tentativt omkring 1965 m a o. Och en relativt välbärgad fotograf som konstant ägnar sig åt färgbilder! I den åldern (visserligen bara tio, men ...) hade jag inte råd med annat än svartvit film till min Agfa-kamera.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av cgn1954 »

Asså - jag må vara gammal men bilderna ser ut att vara från 1:1, jag har kollat noga. Väldigt snyggt...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Jodå! Det blev en och annan svartvit bild också.
/Janne
Bilagor
ub.jpg

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Kollade lite i bildlådan denna regniga novemberdag. Hittade denna från den nedlagda Mortorps Järnväg. Troligtvis tagen i början av 50 talet. Full aktivitet ses råda denna sommardag.
Janne
Bilagor
123.jpg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av ErikB »

Helt underbar bild av hur det såg ut "på den tiden"! [JC_doubleup.gif] Snyggt Janne!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Från linjen Masgarn Westervåla Järnväg MWJ. Ser verkligen ödsligt ut.
/Janne
Bilagor
12.jpg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av ErikB »

Inlandsbanan på den tiden det begav sig? :=nee
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Baronen »

Suveräna bilder med inbyggd tidsstämpel!

Tack!
Baronen

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av d680ae »

ErikB skrev: 08 nov 2023, 19:10 Inlandsbanan på den tiden det begav sig? :=nee
/Erik
En rätt sydlig del av IB då - Svealandsdelen. Ödslighet kanske är ett relativt begrepp, men med bebyggelse och spår av djurhållning inom synhåll har jag svårt att känna någon påträngande ödslighet. Likaså tyder frånvaron av klossning av rälsen i kurvorna på att spårstandarden tillhör en tyngre, om än i lågfart, trafikerad del av IB på behörigt avstånd från den verkliga obygden.
Men miljöskildringen är berömvärt välgjord.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Johan Molin »

Såsom härstammande från gränsen mellan slättbygd och skogsbygd i Östergötland, och långvarigt fördärvad av skånska miljöer, upplever jag nog också Jannes landskap som rätt ödsligt. Måhända inte norrbottniskt men ändå. Men jag har ju fått uppfattningen att Janne bygger med en ungefärlig förlaga runt trakterna kring den beramade "garnridån" i tassemarkerna mellan Västmanland och dalarna. Och jag hoppas att du inte har några svärmar av riktiga bromsar längs din fina bana; då lär du inte få många besök ...

När det gäller klossning är det självklart ett intressant projekt i sig, men handen på hjärtat; hur många modelljärnvägsanläggningar har vi beskådat och beundrat där det förekommer? Klubbanläggningarna som det finns så vackra bilder på från forumet? "Enskilda järnvägar"?

Jag får givetvis lusgranska alla fotografier jag har från Mjölby-Hästholmens Järnväg; jag kan inte minnas att jag sett några klossade sträckor, trots de klena rälerna och den sparsamma trafiken. Men de finns säkert ...

Men men, Nisse H0 befinner sig ju i farozonen. Gamla FVÖJ hade klossning. inte minst på den krokiga sträckan runt Ombergs fot. Så akta dig Nisse; du är bevakad! - Fast jag vill ju såklart så gärna se din förlängning till Ombergs station, klossar eller inte.

Men för oss alla; där blev vinterns sysselsättning räddad för troligen de flesta av oss!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av PeO »

Jag sticker försiktigt ut hakan. För 14-15 år sedan började jag klossa en bit på det klena (code55) förbindelsespåret från Stilltorp, vid världens ända (nåja, banans) upp till Herrelösa, som hade lokstation med vändskiva. Jag vet inte om någon sett det sedan spåret blev målat och det blev ingen fortsättning, trots att det inte blev så jättejobbigt. Karva till en plastremsa med rätt profil och hacka i lagom långa bitar med en chopper. Samma princip kan användas på tassarna till takstolar vid husbygge.
20090528 (1a).jpg
Syns det att spåret dessutom har rälsföhöjning?

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Baronen »

Snyggt! :-T
//Baronen

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av d680ae »

PeO skrev: 09 nov 2023, 11:44 ... Jag vet inte om någon sett det sedan spåret blev målat och det blev ingen fortsättning
... Syns det att spåret dessutom har rälsföhöjning?
Klossningen ser mycket bra ut och jag är inte säker på att man behöver måla klossarna. Virket i dessa var väl sällan impregnerat, om nu ens sliprarna var det, och kulören på klossarna i sparsamt trafikerat spår förblev gärna naturligt grånat trä. Men rälerna rostade väl desto mer pålitligt på sådana sträckor.
Klossning var mycket vanligt på bl.a. Inlandsbanans sträckningar som p.g.a. liten trafiklast inte erhöll någon nämnvärd upprustning av spårstandarden. På tiden "det begav sig" med Y7-trafik på den, mest på 1960-1970-talen, var det gott om sådana sträckor på den nordliga delen av IB. Men på bangårdar kunde man hitta klossat spår även långt söderut som t.ex. Vansbro. Jo, det var faktiskt inte ovanligt att man fann klossningen i växlar och hela växelgator.

Rälsförhöjning i kurvor är definitivt en utseendemässig bonus. "Risken" med att implementera det är möjligen att man som åskådare också börjar sakna övergångskurvorna som naturliga rampsträckor till den. Då blir det kanske lite bökigare med spårplanslösningarna.

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Ett oplanerat snabbstopp för toabesök. "Det låg mot tyget" ursäktade sig lokföraren. Denna T21 brukade inte ha för avsikt att stanna här. Nöden har ingen lag.
/Janne
Bilagor
t 21 58..jpg

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av PeO »

BoIS:aren skrev: 17 apr 2015, 19:19 17 april 2015
Lite hormoslyrbehandling. Norströms ko är lös igen och betar av lite ogräs på banvallen. Inte särskilt trafiksäkert.
Bilden i inlägget borta, men finns idag som titelbild. Nummer 315.
På WNJ förekom sådana kritter, benämnda broms-kor. Allt enligt förekommande skrönor.

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Den väl obevakade övergången vid Stabbänget innan den åtgärdades med bommar.
/Janne
Bilagor
Namnlös.jpg

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

En sommarbild från förr. Elsa och Helmer på väg ut. Elsa pinnar på medans Helmer ser ut att fastat inne i glasverandan, Inlåst??
/Janne
Bilagor
Namnlös.jpg

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av PeO »

Har arkitekten månne varit i Katthult och spanat? Då kan Helmer få problem, för den kåken är hermetiskt tillsluten.
Helmer klarar det nog om han är lika påhittig som sin namne, min farfar.
Under första världskriget kom utsända från kontrollstyrelsen och visade papper på att de skulle bli insläppta i böndernas potatiskällare för att kontrollera förrådet och ta valda delar till staden. Farfar Helmer studerade skrivelsen noga och genmälde "Jaha, men här står inte att jag ska släppa ut er igen"! Därmed kunde det knappa förrådet räddas och hålla föräldrar och de då 8 barnen levande över vintern, om än inte i överflöd.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Johan Molin »

Enligt Elsa kommer då Helmer då inte bara att bli inlåst "på vår enda veranda, utan faktiskt på varenda veranda ..." :=u

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av magnus63 »

BoIS:aren skrev: 04 dec 2023, 17:22 En sommarbild från förr. Elsa och Helmer på väg ut. Elsa pinnar på medans Helmer ser ut att fastat inne i glasverandan, Inlåst??
/Janne
Elsa är otroligt lik min farmor Elsa, som gick bort 1987.
Är kåken en Joswood "Katthult" i förbättrad verison (hängrännor, stuprör, skortsten, Auhagentak?). Klar förbättring!

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Stämmer bra Magnus.
/Janne

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av PeO »

Dessutom målad? Det laserskurna träet är väl blekt direkt ur lådan. Med ovan nämnda förbättringar blir det en fin kåk. Vill man ha inredning och belysning får man sätta in det under bygget, eller skära hål i golvet nära väggarna för att kunna sätta in möblemang efteråt. Byggsatsen är konstruerad för maximal stabilitet, därav lådkonstruktionen.
Bra blir det i alla fall, med lite pill. Kan kompletteras med Alfreds stuga, utedass, magasin och Emils sneckebo. Han heter Michel i Tyskland, för att inte förväxlas med Emil, detektiven.

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Westervåla lokstall i slutet av 50 talet. Allt är tyvärr borta idag.
/Janne
Bilagor
lokstall.jpg

AndersS
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 dec 2023, 19:33

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av AndersS »

Otroligt snyggt - blir lika imponerad som inspirerad! Färgskalan är underbar! Vad har du använt för "grönmojs"? Är det Woodland?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Johan Molin »

Janne har en fenomenal förmåga att fånga den där ödsliga känslan man får av en miljö som är på väg att försvinna. Jag kan känna igen mig från t ex gamla Norra Östergötlands Järnvägar. Det känns helt perfekt för 1950-tal och i varje fall första halvan av 1960-talet.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av NisseH0 »

Håller med! Bilderna är verkligen som hämtade från barndomens järnvägsbroar…

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av NisseH0 »

Järnvägsresor skulle det vara!

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Baronen »

Det måste vara på riktigt, jag känner ju igen mig. Passerade denna station med tåg på på mitten av åttiotalet, första året jag gick på fast grupp. Måste leta i mina annotationsböcker om jag kan hitta tågnummret.

//Baronen
Senast redigerad av Baronen den 31 dec 2023, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av NisseH0 »

Tåget med Ra-lok och kossor som betar är ju verkligen semestertåget mot Linköping på 60-talet!

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Godståget norrifrån annalkas inom kort Masgarns station, Passerar precis "Lindbergs".
/Janne
Bilagor
p.jpg

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Hittar Banavdelningens gamla vagnar inkörda på ett stickspår.
/Janne
Bilagor
Namnlös2.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Johan Molin »

Den sista var ny för mig! Bara att buga! [JC_doubleup.gif]

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

I tid idag igen.....
/Janne
Bilagor
r.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av St. Mikael »

Stämningsfullt :-T

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

Vintern "67. En T23 ankommer helt plötsligt till Masgarn, Det var som fanken.....
/Janne
Bilagor
t.jpg

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

En gammal fin klyscha från Masgarn förr som alla visste om lät. "Ekmans åkeri kömmer allri i tii..."
/Janne
Bilagor
abc.jpg

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av BoIS:aren »

På den tiden lanthandeln fanns kvar.
/Janne
Bilagor
123.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av Johan Molin »

En tid med ett levande lokalsamhälle. Ibland är det uppenbart att utvecklingen inte alltid går framåt, utan förvånansvärt ofta har maskintelegrafen ställd på sakta back.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: F.d. Rivstart!

Inlägg av NisseH0 »

Är det farbrorn på bänken som vilar sig lite innan han ska packa mopeden för att åka hem?
Så många gubbar med moped det fanns när man var barn, det ser man aldrig numera.
En generation som inte riktigt hade råd att skaffa bil men som tyckte det var skönt att slippa trampa på gamla dar.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"