Toppbilden, visa:
Vagnar på Falsterbobanan
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Vagnar på Falsterbobanan
På Järnvägshistoriskt forum har det publicerats spännade vagnslistor som tar upp vilka vagnar som rullade på Falsterbobanan innan nedläggningen.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=113495
Då Järnvägshistoriskt forum inte primärt är ett mj-forum passar jag på att här lägga ut bilder på möjliga vagnar som rullat på nämnda bana. Först ut blir ECo5 nr 8153...
som är en fd CHJ vagn (Co37) och ursprungligen SSnJ Co 6 som slutade sina dagar på Falsterbobanan med några av sina systervagnar.
Modellen är byggd med HNJ:verkstads etsplåt som grund och kompletterad med diverse detaljer. Bygget och förebilden framgår av artikel i tidskriften Smalspårigt nr 95/2006.
Fler vagnsmodeller följer...
100 days, and counting
/Ola
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=113495
Då Järnvägshistoriskt forum inte primärt är ett mj-forum passar jag på att här lägga ut bilder på möjliga vagnar som rullat på nämnda bana. Först ut blir ECo5 nr 8153...
som är en fd CHJ vagn (Co37) och ursprungligen SSnJ Co 6 som slutade sina dagar på Falsterbobanan med några av sina systervagnar.
Modellen är byggd med HNJ:verkstads etsplåt som grund och kompletterad med diverse detaljer. Bygget och förebilden framgår av artikel i tidskriften Smalspårigt nr 95/2006.
Fler vagnsmodeller följer...
100 days, and counting
/Ola
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Härlig modell, Ola! Jag ser fram emot fortsättningen på den här tråden.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Jättetrevligt! Att en eminent byggare som du kan få ihop alla vagnarna tvivlar jag inte alls på. Sedan är det det där med ett J-lok ...
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Skulle förvåna mig väldigt mycket om inte Ola har minst en VVA J-sats liggande.
När han nu dessutom snart har "hur mycket tid som helst" att disponera till modellbygge
så det dyker säkert upp en bild på ett färdigt J-lok också här...
...eller har jag fel Ola?
/Mats
När han nu dessutom snart har "hur mycket tid som helst" att disponera till modellbygge
så det dyker säkert upp en bild på ett färdigt J-lok också här...
...eller har jag fel Ola?
/Mats
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Ja Mats, minst en var orden!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Då anmäler jag mig bums som spekulant om herr Ola tycker han har för många liggande!
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Tyvärr tycker han inte det, Johan!Johan Molin skrev:Då anmäler jag mig bums som spekulant om herr Ola tycker han har för många liggande!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Inte helt fel, det ligger två i garderoben.MatsN skrev:Skulle förvåna mig väldigt mycket om inte Ola har minst en VVA J-sats liggande.
När han nu dessutom snart har "hur mycket tid som helst" att disponera till modellbygge
så det dyker säkert upp en bild på ett färdigt J-lok också här...
...eller har jag fel Ola?
/Mats
Så tillbaka till vagnarna på Falsterbobanan. Flera fd Co5:or, senare omlittrerade till Bo15, återfanns på Falsterbobanana. Bland annat 2027, systervagn till 2026, finns upptagen i listan. Av den en gång så till antalet stora serien vagnar av littera Co5 fick flera ombyggda och tvärskurna tak däribland Co5 2026 och troligen även 2027. Modell av denna vagnstyp har funnits hos HNJ:verkstad.
/Ola
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Den fd CHJ vagnen som gick i Falsterbotågen finns faktiskt kvar i lager i några ex för den som är intresseras.
HNJ verkstad
HNJ verkstad
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Hade bums reagerat om jag hade kunnat finna någon anknytning till MHJ i Östergötland! Du har haft så många trevliga modeller med "vill ha"-känsla så man får hålla i hatten. Mycket tacksam redan för dem som faktiskt har en äkta MHJ-anknytning. När detta mitt annus horribilis får sin slutpunkt ska det byggas friskt ...
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Betr J-lok. Jag har just byggt färdigt J1393 idag men tyvärr får ni vänta på presentationen tills Smalspårigt utkommer med sitt första nr 2013. Utförlig beskrivning och många bilder blir det. Ursprunget är VVAs byggsats men underdelen är helt annorlunda.
Blir en bra kombination på MMJK med Olas vagnar
Blir en bra kombination på MMJK med Olas vagnar
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Inte helt säker på vagnen eller någon av dess fem systervagnar rullade på Falsterbobanan men då vagnen är en fd MYJ vagn och det finns bilder på den och systervagnar på sent 50-tal och tidigt 60-tal i Malmö är det troligt att så skett. Om inte just på Falsterbobanan så trafikerade säkert vagnen andra banor i södra Skåne.
Modellen tillhör en av alla de "ofullbordade" som nu tagits till nåder och de olika delarna letats fram. Tyvärr saknar jag lanternintaket men det är inget större problem då vagnen är till del en Perl-byggsats, och jag har några till liggande, så jag kan lätt mäta av och egentillverka. Lanterninen skall vara igensatt så även långsidorna får nytillverkas. Korgdelarna och taket är en HNJ verkstadsbyggsats och underredet är modifierat av undertecknad. Troligen en modell som kommer att fullbordas i närtid och fylla en funktion i ett "Falsterbotåg", rätt eller fel.
/Ola
Modellen tillhör en av alla de "ofullbordade" som nu tagits till nåder och de olika delarna letats fram. Tyvärr saknar jag lanternintaket men det är inget större problem då vagnen är till del en Perl-byggsats, och jag har några till liggande, så jag kan lätt mäta av och egentillverka. Lanterninen skall vara igensatt så även långsidorna får nytillverkas. Korgdelarna och taket är en HNJ verkstadsbyggsats och underredet är modifierat av undertecknad. Troligen en modell som kommer att fullbordas i närtid och fylla en funktion i ett "Falsterbotåg", rätt eller fel.
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
När du är färdig med J-loket och vagnarna är det bara att bygga en modul med bron över Falsterbo-kanalen (helst rörlig). Med någon båt tillhörande BoMö nedanför ...
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Ett annat alernativ är att du bygger en modul med Södervärn som förebild, Ola!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Med entréhuset till MAS ...
Re: Vagnar på Falsterbobanan
...där en dr Molin i skala 1:87 just är på väg in...Johan Molin skrev:Med entréhuset till MAS ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Hmmmm ...
Fast när jag började på gamla "MAUS" var tåget borta sedan flera år, tyvärr. En av de få åsikter jag faktiskt delar med "Rune" ...
Fast nu kommer ju Ola med stormsteg och bygger upp hela det lokdragna tåget, så de som minns gamla Falsterbobanan får ta på sig haklappar!
Fast när jag började på gamla "MAUS" var tåget borta sedan flera år, tyvärr. En av de få åsikter jag faktiskt delar med "Rune" ...
Fast nu kommer ju Ola med stormsteg och bygger upp hela det lokdragna tåget, så de som minns gamla Falsterbobanan får ta på sig haklappar!
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Denna tråd är väldigt intressant.
Kul att Ola tar upp detta ämne.
Falsterbobanan är ett minne blott, och kan endast återminnas via en liten skylt i Kulladal.
Johan M jag har redan tagit på mig haklappen, nostalgin har gjort sig påmind.
Kul att Ola tar upp detta ämne.
Falsterbobanan är ett minne blott, och kan endast återminnas via en liten skylt i Kulladal.
Johan M jag har redan tagit på mig haklappen, nostalgin har gjort sig påmind.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Bygget av det som skall bli EC3c 9191 fortsätter. Eftersom jag lyckats komma över ett par fotopärmar som visar de fd. Skånska personvagnarna i SJ-märkning har jag en hel del förebildsfoton som jag kan använda vid bygget.
Just Ec3c 9191 har igensatta lanterninsidor och en del intressanta takdetaljer som jag nu försöker efterbilda, bygget fortsätter med vagnar från Falsterbobanan ....
/Ola
Just Ec3c 9191 har igensatta lanterninsidor och en del intressanta takdetaljer som jag nu försöker efterbilda, bygget fortsätter med vagnar från Falsterbobanan ....
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Plockade med mig mitt pågående bygge av min EC3c vagn ner till klubbanan ikväll för lite provrullning. Det hela resulterade i att underredet kräver en ombyggnad då jag lyckats få till en 3-punktslagring helt oavsiktligt, alltså tillbaka till arbtesbänken...
Kvällens dragkraft var förvisso ett tanklok men knappast av den typen som trafikerade Falsterbobanan, men loket fyllde sin funktion..
Åter till arbetsbänken...
/Ola
Kvällens dragkraft var förvisso ett tanklok men knappast av den typen som trafikerade Falsterbobanan, men loket fyllde sin funktion..
Åter till arbetsbänken...
/Ola
Re: Vagnar på Falsterbobanan
För mig som är lite skumögd ser tankloket ut som en J-maskin, dessutom en mycket fin sådan
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Dags att väcka tråden till livs nu igen eftersom EC3c 9191 nu är färdigbyggd.
Intresset av att bygga sydvästskånska fd privatbanevagnar har medfört att jag just satt lödkolven i denna byggsats;
Om slutresultatet blir en HFSJ, en MTJ eller en SJ-vagn får bygget utvisa.
/Ola
Intresset av att bygga sydvästskånska fd privatbanevagnar har medfört att jag just satt lödkolven i denna byggsats;
Om slutresultatet blir en HFSJ, en MTJ eller en SJ-vagn får bygget utvisa.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Bygget av den sydvästskånska tredjeklassvagnen fortsätter;
Vilken individ det kommer att bli är fortfarande osäkert även om det just nu lutar åt......
Lite problematiskt då vagnarna i samband med förstatligandet uppenbarligen byggdes om till del. Vissa fick ett "nytt tak" men bibehöll lanterninen, andra fick ett mindre fönster vid toaletten och slutligen dyker frågan upp om alla (?) var bromsade. Jag har samlat på mig en relativt stor samling bilder av vagnarna tagna vid olika tillfällen och detta tillsammans med Särtryck 77 bör kunna ge mig tillräckligt med svar för att välja en lämplig vansindivid.
Bygget hittils följer konstruktörens idé men jag vill, som vanligt, kunna skilja korg och underrede åt och därför permanent fästa taket i korgen. Jag har därför valt att montera egna korgfästen och väntar nu med spänning om jag måster smalna in underredet för att kunna montera ihop delarna utan att det ser egendomligt ut. För att förtydliga mitt (?) problem; korgsidorna och underredets långsidor har utetsningar som skall "saxas", konstruktören har här tänkt sig att korg och underrede skall lödas ihop och taket vara löstagbart, inte min favoritlösning direkt.
/Ola
Vilken individ det kommer att bli är fortfarande osäkert även om det just nu lutar åt......
Lite problematiskt då vagnarna i samband med förstatligandet uppenbarligen byggdes om till del. Vissa fick ett "nytt tak" men bibehöll lanterninen, andra fick ett mindre fönster vid toaletten och slutligen dyker frågan upp om alla (?) var bromsade. Jag har samlat på mig en relativt stor samling bilder av vagnarna tagna vid olika tillfällen och detta tillsammans med Särtryck 77 bör kunna ge mig tillräckligt med svar för att välja en lämplig vansindivid.
Bygget hittils följer konstruktörens idé men jag vill, som vanligt, kunna skilja korg och underrede åt och därför permanent fästa taket i korgen. Jag har därför valt att montera egna korgfästen och väntar nu med spänning om jag måster smalna in underredet för att kunna montera ihop delarna utan att det ser egendomligt ut. För att förtydliga mitt (?) problem; korgsidorna och underredets långsidor har utetsningar som skall "saxas", konstruktören har här tänkt sig att korg och underrede skall lödas ihop och taket vara löstagbart, inte min favoritlösning direkt.
/Ola
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Jag kollar inte så ofta på forum över huvud taget men gjorde det nu. Konstaterar då att det tanklok Ola använt är mitt senaste bygge. Sb 1308.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Förvisso ett mycket vackert bygge, och alldeles säkert välljudande också, om jag känner dig rätt!
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Hoppas inte Ola blir irriterad på mig för att jag lägger in en bild här på Sb-loket mitt i personvagnstråden. Jodå Johan. Det är fint ljud. Kom ner en sväng till MMJK så kan du får höra.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Absolut! Det är inte ointresse som hållit mig borta. Så snart jag börjat få liiite ordning på stackars hemmet så ...
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Bygget på den blivande ......
pågår. Intressant nog verkar det fungera med min korgfästningslösning utan att jag behöver göra extra åverkan på underredets bredd, däremot lyckades jag "skära loss" mellanväggen när jag lite brutalt eliminerade rester av fett och lödvatten tidigare ikväll.
Fungerar detta medför det att jag kan praktisera samma byggmetod med en hög VGJ-personvagnar som väntar på att få plats på byggbordet.
/Ola
pågår. Intressant nog verkar det fungera med min korgfästningslösning utan att jag behöver göra extra åverkan på underredets bredd, däremot lyckades jag "skära loss" mellanväggen när jag lite brutalt eliminerade rester av fett och lödvatten tidigare ikväll.
Fungerar detta medför det att jag kan praktisera samma byggmetod med en hög VGJ-personvagnar som väntar på att få plats på byggbordet.
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 03 jan 2015, 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Nu har jag målat in mig i ett hörn, det blir nämligen en förstatligad vagn och därmed modifierad.
Det innebär bland annat att jag har böjt till ett mässinstak istället för det medföljande resintaket då just min vagn har raka takändar. Just nu är taket för långt men skall kortas av när vagnens plattformar monterats. Vidare skall modernare utrustning, bromsutrustning och lagerboxar användas, allt för att få vagnen i förstatligat 50-tals utförande. Bygget förtsätter inpå år 2014....
/Ola
Det innebär bland annat att jag har böjt till ett mässinstak istället för det medföljande resintaket då just min vagn har raka takändar. Just nu är taket för långt men skall kortas av när vagnens plattformar monterats. Vidare skall modernare utrustning, bromsutrustning och lagerboxar användas, allt för att få vagnen i förstatligat 50-tals utförande. Bygget förtsätter inpå år 2014....
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 03 jan 2015, 22:19, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Kunde inte hålla mig borta från klubbanan utan var nere en stund igår. Provrullade mitt senaste bygge och passade på att ta några bilder;
Rangerade in några liknande vagnar, ägda och byggda av andra klubbmedlemar, för att få lite jämförelse. Tågsättet blev då så här;
Förutom min egen fd MYJ vagn, förstatligad som EC3c 9191, syns nedan en systervagn i MYJ märkning fortfarande med tre axlar och i orginalutförande.
MYJ vagnen är en Perl-vagn liksom den SJ märkta C3c 9085, även den en Perlvagn och faktiskt en modifierad Preussisk 3-axlig vagn precis mitt bygge.
Tänk vad många olika varianter det går att bygga ur samma vagnstyp.
/Ola
Rangerade in några liknande vagnar, ägda och byggda av andra klubbmedlemar, för att få lite jämförelse. Tågsättet blev då så här;
Förutom min egen fd MYJ vagn, förstatligad som EC3c 9191, syns nedan en systervagn i MYJ märkning fortfarande med tre axlar och i orginalutförande.
MYJ vagnen är en Perl-vagn liksom den SJ märkta C3c 9085, även den en Perlvagn och faktiskt en modifierad Preussisk 3-axlig vagn precis mitt bygge.
Tänk vad många olika varianter det går att bygga ur samma vagnstyp.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Året närmar sig slutet, lödkolven lagd år sidan och sista mj-bilden för i år tagen...
På vagnen finns mycket kvar att åtgärda. T.ex. skall taket kortats av och detaljer monteras. Plattformarna justeras, underedsdetaljer såsom bromsutrustning och fjäderpaket/lagergafflar och inte minst fotsteg, monteras... ja, en hel del arbeten återstår men det får anstå till nästa år.
2013, mitt första år som pensionär, blev ett riktigt "skitår". En hel generation i släkten raderades ut och dessutom miste jag bägge mina föräldrar inom loppet av tre veckor. Flera lägenheter tömdes/töms och det känns tungt när alla minnen dyker upp i samband med detta.... Nu kan det bara (?) bli bättre och jag hoppas kunna landa framemot våren och ta nya tag och äntligen kunna njuta av min pension.
/Ola
På vagnen finns mycket kvar att åtgärda. T.ex. skall taket kortats av och detaljer monteras. Plattformarna justeras, underedsdetaljer såsom bromsutrustning och fjäderpaket/lagergafflar och inte minst fotsteg, monteras... ja, en hel del arbeten återstår men det får anstå till nästa år.
2013, mitt första år som pensionär, blev ett riktigt "skitår". En hel generation i släkten raderades ut och dessutom miste jag bägge mina föräldrar inom loppet av tre veckor. Flera lägenheter tömdes/töms och det känns tungt när alla minnen dyker upp i samband med detta.... Nu kan det bara (?) bli bättre och jag hoppas kunna landa framemot våren och ta nya tag och äntligen kunna njuta av min pension.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Har blivit lite lött på "Skånevagnen";
Efter lite beslutsvånda blev det till sist till att åter montera orginallanterninsidorna. Dessutom har fjäderpaket/lagerboxar och fotsteg kommit på plats, liksom röret från toaletten. Bygget fortsätter.....
/Ola
Efter lite beslutsvånda blev det till sist till att åter montera orginallanterninsidorna. Dessutom har fjäderpaket/lagerboxar och fotsteg kommit på plats, liksom röret från toaletten. Bygget fortsätter.....
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Spänningen stiger, Ola! ...
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
10 dagar senare och inte mycket gjort...
det enda nya är utrustningen på buffertbalken och det tog inte många minuter att få på plats, det var istället motivationen som var låg.
Lite mer ditlött på underrede och tak, sedan en "grovrengöring" och så är det bara att hoppas på fortsatta plussgrader så målning kan ske utomhus.
Bygget fortsätter, om än i låg takt...
/Ola
det enda nya är utrustningen på buffertbalken och det tog inte många minuter att få på plats, det var istället motivationen som var låg.
Lite mer ditlött på underrede och tak, sedan en "grovrengöring" och så är det bara att hoppas på fortsatta plussgrader så målning kan ske utomhus.
Bygget fortsätter, om än i låg takt...
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Tog mig samman och passerade min mj-klubb ikväll. Passade då på att "provrulla" några mj-projekt, bl.a. "Falsterbobanevagnen";
Förutom denna testade jag ett byggprojekt med flera år på nacken....
nämligen BJ-sovvagnen som dessvärre råkat ut för lite brysk behandling i samband med transporten. Det visade sig, vilket bilden tydligt visar, att ena dropplisten på taket lossnat - blir till att limma den på nytt!
Den tredje vagnen är denna.....
nämligen en av SJ:s standardvagnar litter C1b vilket bygge förhoppningsvis kommer att visas i en artikel i en av vår mj-tidningar så småningom.
/Ola
Förutom denna testade jag ett byggprojekt med flera år på nacken....
nämligen BJ-sovvagnen som dessvärre råkat ut för lite brysk behandling i samband med transporten. Det visade sig, vilket bilden tydligt visar, att ena dropplisten på taket lossnat - blir till att limma den på nytt!
Den tredje vagnen är denna.....
nämligen en av SJ:s standardvagnar litter C1b vilket bygge förhoppningsvis kommer att visas i en artikel i en av vår mj-tidningar så småningom.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Nästan ett år sedan det senast skrevs i denna tråd och därför dags att återuppväcka den med ett modellbygge av en vagn som definitivt gått på Falsterbobanan nämligen HNJ:verkstads modell av SJ C3c fd ÅmÅJ, UHWJ, BJ, BUJ och MTJ nämligen en av MTJ:s tjugo C3 vagnar.
Byggsatsen är en av HNJ:verkstads äldre och en byggsats som kräver (?) en del justeringar för att få till bra men dock en intressant representant för en skånsk modern (?) 3:e klassvagn.
Med formuleringen "äldre" och "justeringar" menar jag bland annat att en vagnbyggsats med separata fönsterkarmar är något som jag haft problem med när det gäller att få dessa snyggt och i "linje". Ett förbättringstips hade varit att dessa fönsterkarmar funnits etsade på ett sätt att de kunde lödas på plats alla samtidigt med sin "ram" för att få allt i våg och därefter kunde ramen tas bort.Då så nu inte är fallet valde jag "näst bäst" vilket jag illustrerar med några bilder;
Först tar jag loss vagnssidan från etsplåten men låter fönsterkarmarna sitta kvar.
Därefter förtennar jag baksidan på fönsterkarmarna.
Med ordentligt påpenslat med lödvatten placeras därefter biten med det först fönstert på rätt plats på långsidan och med en rengjord lödspets värms fönsterkarmen på plats.
Efter att fösäkrat mig om att fönsterkarmen löts fast ordentligt skärs de fyra fästnabbarna bort. (Här har jag hunnit till det tredje fönstert på långsidan).
Etsplåten med kvarvarande fönsterkarmar tas bort och rester av fästnabbar på förnsterkarmen filas bort (på bilden är jag återigen vid det andra fönstert).
Efter att de tio fönsterkarmarna lötts på plats liksom dörrarna på gavlarna, löds så korgen ihop. Även underredet löds ihop och här gör jag två justeringar. Möjligen beroende på slarvig lödning visar det sig att korgen blir något längre, om än bara några milimetrar, än underredet tvingas jag till ett beslut. Beslutet blir att skära loss plattformsgolvet och flytta ut dessa för att kompensera för korglängden. Möjligen kommer detta att innevära att långbalkarna måste förlängas motsvarande längd men det är en enkel operation. Samtidigt bryter jag loss de inre stående förstärkningarna på golvet och flyttar in dessa en bit, dessutom minskar jag bredden på golvenheten för att inte "skava av färg" när jag i framtiden demonterar och monterar ihop en färdigmålad modell. En ytterligare modifiering jag gör då jag vill montera Rimbo Grandehjul är att jag tillverkar en bussning för att förhindra att hjulen ramlar loss, en lösning jag ofta tillämpat vid mina byggen.
Ännu en "Falsterbobanevagn" på gång ....
/Ola
Byggsatsen är en av HNJ:verkstads äldre och en byggsats som kräver (?) en del justeringar för att få till bra men dock en intressant representant för en skånsk modern (?) 3:e klassvagn.
Med formuleringen "äldre" och "justeringar" menar jag bland annat att en vagnbyggsats med separata fönsterkarmar är något som jag haft problem med när det gäller att få dessa snyggt och i "linje". Ett förbättringstips hade varit att dessa fönsterkarmar funnits etsade på ett sätt att de kunde lödas på plats alla samtidigt med sin "ram" för att få allt i våg och därefter kunde ramen tas bort.Då så nu inte är fallet valde jag "näst bäst" vilket jag illustrerar med några bilder;
Först tar jag loss vagnssidan från etsplåten men låter fönsterkarmarna sitta kvar.
Därefter förtennar jag baksidan på fönsterkarmarna.
Med ordentligt påpenslat med lödvatten placeras därefter biten med det först fönstert på rätt plats på långsidan och med en rengjord lödspets värms fönsterkarmen på plats.
Efter att fösäkrat mig om att fönsterkarmen löts fast ordentligt skärs de fyra fästnabbarna bort. (Här har jag hunnit till det tredje fönstert på långsidan).
Etsplåten med kvarvarande fönsterkarmar tas bort och rester av fästnabbar på förnsterkarmen filas bort (på bilden är jag återigen vid det andra fönstert).
Efter att de tio fönsterkarmarna lötts på plats liksom dörrarna på gavlarna, löds så korgen ihop. Även underredet löds ihop och här gör jag två justeringar. Möjligen beroende på slarvig lödning visar det sig att korgen blir något längre, om än bara några milimetrar, än underredet tvingas jag till ett beslut. Beslutet blir att skära loss plattformsgolvet och flytta ut dessa för att kompensera för korglängden. Möjligen kommer detta att innevära att långbalkarna måste förlängas motsvarande längd men det är en enkel operation. Samtidigt bryter jag loss de inre stående förstärkningarna på golvet och flyttar in dessa en bit, dessutom minskar jag bredden på golvenheten för att inte "skava av färg" när jag i framtiden demonterar och monterar ihop en färdigmålad modell. En ytterligare modifiering jag gör då jag vill montera Rimbo Grandehjul är att jag tillverkar en bussning för att förhindra att hjulen ramlar loss, en lösning jag ofta tillämpat vid mina byggen.
Ännu en "Falsterbobanevagn" på gång ....
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Det här väl bara SÅ spännande! Tack Ola för att du delar detta med oss!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
För att stadga upp korgsidorna och för att underlätta när jag senare skall limma fast ett plasttak på vagnen förstärkte jag korgovansidorna med en mässingsprofil.
Genom att löda den underifrån försökte jag slippa få lödtenn att flyta in i rillorna på utsidan.
Dessutom lät jag frofilen komma något nedanför ovansidan av den anledning att jag därmed får tvåkomponentlimmet jag senare skall limma taket på plats med en möjlighet att bättre fästa och inte "rinna" ut med korgsidan.
Så till underredet. Som jag skrev tidigare tillverkade jag bussningar för hjulaxlarna vilket syns på bilden nedan. Här har jag oxså borrat och gängat för ihopmontering av korg och underrede.
Två bilder som visar bygget just nu. Korgkonsollerna på plats liksom bromsutrustning och toalettrör.
Jag har även lött två toalettväggar på enklaste sätt, två mässingsbitar, för att skapa en illusion av en vagnstoalett.
Bygget förtsätter....
/Ola
Genom att löda den underifrån försökte jag slippa få lödtenn att flyta in i rillorna på utsidan.
Dessutom lät jag frofilen komma något nedanför ovansidan av den anledning att jag därmed får tvåkomponentlimmet jag senare skall limma taket på plats med en möjlighet att bättre fästa och inte "rinna" ut med korgsidan.
Så till underredet. Som jag skrev tidigare tillverkade jag bussningar för hjulaxlarna vilket syns på bilden nedan. Här har jag oxså borrat och gängat för ihopmontering av korg och underrede.
Två bilder som visar bygget just nu. Korgkonsollerna på plats liksom bromsutrustning och toalettrör.
Jag har även lött två toalettväggar på enklaste sätt, två mässingsbitar, för att skapa en illusion av en vagnstoalett.
Bygget förtsätter....
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Så är plattformsgolven, buffertbalkar och buffertar m/98 på plats;
Även "halva" taket, SMJ:s C3 tak, är provisoriskt lagt på plats. Apropå taket, här krävs förutom skarving av två takhalvor en del bearbetning för att få takändorna över plattformarna till en korrekt form. Misstänker att det är av "gjutteknisk orsak" att takeändarna har ett litet speciellt utseende.
Bygget av Skånevagnar fortsätter ....
/Ola
Även "halva" taket, SMJ:s C3 tak, är provisoriskt lagt på plats. Apropå taket, här krävs förutom skarving av två takhalvor en del bearbetning för att få takändorna över plattformarna till en korrekt form. Misstänker att det är av "gjutteknisk orsak" att takeändarna har ett litet speciellt utseende.
Bygget av Skånevagnar fortsätter ....
/Ola
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Hej! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Mycket nyttigt att läsa för den som vill bygga dessa vagnar.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Provrullade ikväll mina två "Skånevagnar" på klubbanläggningen;
Försöket föll väl ut och bygget fortsätter....
/Ola
Försöket föll väl ut och bygget fortsätter....
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Bygget av mina två Skånevagnar från Falsterbobanna fortgår;
och bägge vagnar skådade på klubbannan i samband med provrullning ....
/Ola
och bägge vagnar skådade på klubbannan i samband med provrullning ....
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Den tidigare Trelleborgsvagnen (MTJ) genomgick igår test på klubbanläggningen för att verifiera gångegenskaperna innan bygget fortsätter.
Tillsammans med några andra vagnar genomfördes testen på Målösa station ....
Som dragkraft användes ett S1-lok byggt av en av klubbkamraterna.
Testen med att vagnen passerade genom olika växelgator utföll bra och nu kan vagnen byggas färdigt.
/Ola
Tillsammans med några andra vagnar genomfördes testen på Målösa station ....
Som dragkraft användes ett S1-lok byggt av en av klubbkamraterna.
Testen med att vagnen passerade genom olika växelgator utföll bra och nu kan vagnen byggas färdigt.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
I morgon placeras C3c 9266, fd MTJ C3 nr 77, ut på klubbanan.
Redan nu har jag siktat in mig på ännu en Skånevagn nämligen en Kristianstadsvagn som inte är omöjlig att i SJ märkning kan ha trafikerat Falsterbobanan. Våra fd skånska privatbanevagnar var nämligen ofta regionerna trogna.
Hur som helst. Det handlar om en byggsats från HNJ verkstad som gavs ut runt 2007. Förebilden är en av två 3:e klassvagnar från Östra Skånes Järnvägar och som senare gick upp i Christianstad-Hässleholms järnvägar. Vagnarna byggde 1910 av Kockums och i samband med förstatligandet av CHJ fick vagnarna littera EC3c vid SJ.
/Ola
Redan nu har jag siktat in mig på ännu en Skånevagn nämligen en Kristianstadsvagn som inte är omöjlig att i SJ märkning kan ha trafikerat Falsterbobanan. Våra fd skånska privatbanevagnar var nämligen ofta regionerna trogna.
Hur som helst. Det handlar om en byggsats från HNJ verkstad som gavs ut runt 2007. Förebilden är en av två 3:e klassvagnar från Östra Skånes Järnvägar och som senare gick upp i Christianstad-Hässleholms järnvägar. Vagnarna byggde 1910 av Kockums och i samband med förstatligandet av CHJ fick vagnarna littera EC3c vid SJ.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Så levererades C3c 9266 till klubbanläggningen ...
och syns nedan tillsammans med några andra vagnar på Mållösa station.
/Ola
och syns nedan tillsammans med några andra vagnar på Mållösa station.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Planerna var att bygga färdigt den andra MTJ vagnen men dessa planer kullkastades och istället har jag gett mig på 9288:an.
Efter att format inner och ytterplåten till långsidan löddes dessa ihop och som vanligt låstes de med två tejpbitar.
Detta garanterar (?) att karmarna centreras och tejpen ger ingen påverkan på plåten vid lödningen.
Nästa viktiga moment är att löda en mässingsprofil på långsidornas ovankant in i korgen. Denna fyller två funktioner. Dels gör den korgsidorna "raka", dels kommer den senare att fungera som hjälp vid limningen av taket, limytan blir på så sätt större.
Slutligen har jag lött "långbalkar" på golvenheten och provat korgen med ett löst pålagt tak. Resultatet syns nedan.
Underredet kommer att kompletteras med bussningar, smalnas in och få körgstöd i likhet med mina senaste vagnsbyggen. Taket kommer att korrigeras så bägge takändarna blir identiska.
/Ola
Efter att format inner och ytterplåten till långsidan löddes dessa ihop och som vanligt låstes de med två tejpbitar.
Detta garanterar (?) att karmarna centreras och tejpen ger ingen påverkan på plåten vid lödningen.
Nästa viktiga moment är att löda en mässingsprofil på långsidornas ovankant in i korgen. Denna fyller två funktioner. Dels gör den korgsidorna "raka", dels kommer den senare att fungera som hjälp vid limningen av taket, limytan blir på så sätt större.
Slutligen har jag lött "långbalkar" på golvenheten och provat korgen med ett löst pålagt tak. Resultatet syns nedan.
Underredet kommer att kompletteras med bussningar, smalnas in och få körgstöd i likhet med mina senaste vagnsbyggen. Taket kommer att korrigeras så bägge takändarna blir identiska.
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Verkliga läckerbitar, och man blir sååå inspirerad att börja bygga personvagnar! Skulle jag bara komma i närhet av dina resultat skulle jag bli överlycklig. Skägg eller inte ...
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Vet inte vad som är intressantast,
Byggena eller historian om alla dessa vagnar?
Hur som helst, mycket imponerad av kunskapen och handlaget med lödkolv mm.
Här räcker inte EN haklapp på långa vägar.
Blir så avundsjuk på alla er som hanterar mässingsmodellbyggeri.
Om jag bara vågade......
Mycket trevligt att följa
Byggena eller historian om alla dessa vagnar?
Hur som helst, mycket imponerad av kunskapen och handlaget med lödkolv mm.
Här räcker inte EN haklapp på långa vägar.
Blir så avundsjuk på alla er som hanterar mässingsmodellbyggeri.
Om jag bara vågade......
Mycket trevligt att följa
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vagnar på Falsterbobanan
Det är bara att kasta sig in i det! Det är som patienten som frågade kirurgöverläkaren: Har du gjort den här operationen förut?
- Ja, många gånger sedan 20 år tillbaka. Och det vore ju själva f-n om man inte lyckades någon gång till slut!
Ungefär där är jag nu (när det gäller mässingsbygge vill säga, operera kan jag efter 32 år i branschen!!!)
- Ja, många gånger sedan 20 år tillbaka. Och det vore ju själva f-n om man inte lyckades någon gång till slut!
Ungefär där är jag nu (när det gäller mässingsbygge vill säga, operera kan jag efter 32 år i branschen!!!)