Toppbilden, visa:    


Vädrat I G

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Vädrat I G

Inlägg av Regenten »

Till en väns son har jag vädrat denna belgiska Gondola i skala 1:32 (G). Den hopplöst plastiga grundmodellen kommer från Piko och det var sannerligen ett nöje att ge mig på denna. Kanske är jag först med att visa något vädrat som är större än H0.

Som vanligt har jag använt pastellpulver efter den obligatoriska washen med lacknafta och matt svart Humbrol. Detta kommer jag aldrig att göra om eftersom lägenheten i princip fick utrymmas under ett dygn. Tur att man lever ensam 8-) Den vita krittexten kommer från gamla hederliga Tipp-Ex kritpapper. Kommer ni ihåg dom?

Nu bilder.. Hälsar Jonas :-tu

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Regenten den 19 sep 2012, 17:02, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Vädra I G

Inlägg av LYR »

Härligt väderbitet, med en patina som ger en större upplevelse av verklighetskänsla!
/LYR

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Vädra I G

Inlägg av 1956 »

Instämmer, det är fantastiskt skickligt utfört!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vädra I G

Inlägg av Johan Molin »

Instämmer! Just denna typ av vagnar blev väl väldigt rostiga och tillknycklade med tiden, så här om någonsin är det väl fritt fram att väderbita. Vilket gjorts som redan sagt med stor skicklighet! [JC_doubleup.gif]

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Vädra I G

Inlägg av Adde Johansson »

Snyggt! Apropå hur mycket som är för mycket så skulle jag vilja påstå att ibland så måste verkligheten överdrivas för att känslan av den samma ska infinna sig. :)

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Vädra I G

Inlägg av Regenten »

Oj! Tack ska ni ha! Vad glad jag blir :D

Nästa vädring till sonen blir ett Hector Rail lok. En Taurus från Piko.

Hälsar Jonas :)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Vädra I G

Inlägg av loktok »

WOW [JC_doubleup.gif]

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Vädra I G

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:Instämmer! Just denna typ av vagnar blev väl väldigt rostiga och tillknycklade med tiden, så här om någonsin är det väl fritt fram att väderbita. Vilket gjorts som redan sagt med stor skicklighet! [JC_doubleup.gif]
Just den plastiska nedbrytningen av förebilderna till denna vagntyp Ea(n)os gör det extra utmanande att försöka åstadkomma realistisk åldring. Nuförtiden är det mest karaktäristiska kännetecknet på dem man möter den nästan osannolika mängden brutala bulningar av korgen i både stor och liten skala. Oavsett hur mycket underhåll vagnen sedan har fått genom tiderna har just denna typ av skador inte återställts i någon högre grad. Däremot har vagnarna ofta fått färgskikten påbättrade så att intrycken av färg, glans och renhet är rätt respektabla, men bukigheterna. bulorna och svetsärren går aldrig ur. Hur fort denna typ av nedbrytning går kan naturligtvis variera med vilken typ av gods de företrädesvis lastats. Skop- och griparlastning hör sannolikt inte till de skonsammare.
Några exempel på hur denna typ av åldring kan te sig:

Bild

Bild

Bild

Märkning av vagnar i modell är väl ett klassiskt problemområde. Jakten på lämpliga dekaler ... Inbilla er bara inte att bekymren med att få till märkningen på förebilden korrekt skulle vara så mycket mindre. Det här är ändå bara ett litet pikant exempel av rätt många som rullar omkring och förvirrar modellbyggare

Bild

Bild

Bild

I skala H0 eller mindre är det väl en hart när omöjlig uppgift att få denna typ av vagnar att se annat än nästan nya ut. Förändras förutsättningarna när man går upp i skala som med den avbildade modellen i G? Kan man få den oerhört svårlösta ekvationen med överdrivna godstjocklekar, oskalenliga materialegenskaper och kraftlösa deformationstekniker att närma sig något likt förebildernas ärrade utseende?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vädra I G

Inlägg av Johan Molin »

"Dödsfara!" Hmmmm ... :?

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Vädra I G

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:"Dödsfara!" Hmmmm ... :?
Sugen på att testa :?:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vädra I G

Inlägg av Johan Molin »

Nej, jag är inte lagd åt det hållet. Jag undrar bara vad det är jag ska testa?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Vädrat I G

Inlägg av magnus63 »

Åh jägarns, det ser verkligen ut som slitet rostigt stål. [JC_doubleup.gif]

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Vädrat I G

Inlägg av Jan Frelin »

Snyggt!

Calle W
Inlägg: 179
Blev medlem: 23 jun 2012, 18:51

Re: Vädrat I G

Inlägg av Calle W »

Goddag.
Min första tanke var att det var en snygg modell av färgflaskan du har lyckats att förstora såpass och ställt den bredvid en riktig vagn ;) Skämt åt sido.Jättesnyggt vädringsarbete. Kan man bli något annat än imponerad? Inte jag iallafall.
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vädrat I G

Inlägg av Johan Molin »

Funderar åter på skylten "Dödsfara". Undrar vad skillnaden är mellan dödsfara och livsfara ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Vädrat I G

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Funderar åter på skylten "Dödsfara". Undrar vad skillnaden är mellan dödsfara och livsfara ...
Det är ju en jäkla skillnad på liv och död! :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vädrat I G

Inlägg av Johan Molin »

Eftersom livsfara brukar vara gängse benämning att ett dödshot föreligger så måste ju i logikens namn dödsfara innebära att det finns ett "livshot". Jag bara funderar vilken av benämningarna vi ska sätta upp vid entrén till förlossningsavdelningen ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Vädrat I G

Inlägg av 1956 »

Det kanske är någon jagsomvetbästperson på SJ som har varit inne och modererat ordet livsfara till dödsfara. :mrgreen:

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Vädrat I G

Inlägg av hakang »

Kanske handlar om nån form av gradering? Dödsfarligt är väl farligare än livsfarligt? Eller...?
http://www.youtube.com/watch?v=aGGtoJk3iLg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vädrat I G

Inlägg av Johan Molin »

"A fate worse than a fate worse than death"? Hmmm ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Vädrat I G

Inlägg av 1956 »

Eller också så är det en person som brukar använda sig av uttrycket "bottenbra" som hade ett finger med när dekalerna skulle framställas. :roll:

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Vädrat I G

Inlägg av Kjedlund »

Det är inta alltid lätt med ord och deras betydelse. Vinstvarning, varnar för låg eller obefintlig vinst, men halkvarning och stormvarning då..??

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"