Toppbilden, visa:    


Ett mysterium?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Ett mysterium?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Den 1:a oktober är det exakt 100 år sedan den värsta tågolyckan drabbade Sverige. Det var tåg 422 från Malmö till Stockholm som spårade ur vid Getå med 41 omkomna (uppgifterna varierar dock) på kvällen den 1 oktober 1918. Det har skrivits flera böcker och artiklar om olyckan, och fler kan säkert förväntas nu när det är 100 år sedan olyckan, och det är uppgifterna ur dessa som nu blivit mystiska.

I senare tids publikationer, de senaste 20 åren, har vagnsindividerna som varit inblandade i olyckan listas såväl till littera som individnummer. Jubileumsboken från 1931 nämner dock bara att olyckan skett. Fram till idag har ingen ifrågasatt vilken godsvagn som gick sist i tågen men häromdagen snubblade jag över en uppgift att det skulle varit en tysk (Preussisk) täckt godsvagn och inte en svensk G3 19003 som omnämnt i flera sentida böcker.

Det hela kan tyckas irrelevant om det inte handlade om en så allvarlig olycka och att den säkert kommer att omtalas en hel del de kommande månaderna. Dessutom skulle det kunna visa sig, om det nu går att gå i bevis att det var en Preussisk G vagn med nummer 19903, att en felaktig tolkning fått fotfäste och uppfattats som sanning.

Titta gärna på tråden på Järnvägshistoriskt forum och se hur diskussionen förlöper.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=207851

/Ola

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Ett mysterium?

Inlägg av d680ae »

Lihkströmsverken skrev: ...
Titta gärna på tråden på Järnvägshistoriskt forum och se hur diskussionen förlöper.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=207851

/Ola
Ett intressant exempel på hur det med förenade krafter går att vaska fram oanade mängder fakta ur forna tider.
Till Thomas Tell hypoteser om regler för tågbildning m a p obromsade vagnar sist i tåg kan man konstatera att SäO på den tiden ingalunda var ett statiskt dokument. När olyckan timade 1918 bör 1906 års SäO varit i kraft. Denna grundutgåva hade dock fram till 1915 hunnit kompletteras med åtminstone 8 tillägg, varav # 8 berörde just efterkoppling av obromsade vagnar.
SäO 4:e upplagan tryckt 1917, § 66, Mom 1, 7:e stycket: skrev:
att högst 6 obromsade axlar följa efter den sista bromsade axeln i tåg med en största tillåtna hastighet av ej över 60 kilometer, högst 4 obromsade axlar i tåg med en största tillåtna hastighet av över 60 till och med 80 kilometer och högst 2 obromsade axlar i tåg med större hastighet än 80 kilometer, allt i timmen;
En ensam tvåaxlig obromsad godsvagn sist i tåget bör alltså inte ha föranlett någon icke planenlig hastighetsnedsättning, men två hade medfört sth 80.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Ett mysterium?

Inlägg av BoJ »

Tack Ulf.
En obromsad godsvagn kan alltså medfölja sist i tåg med sth över 80 km/h. Intressant.
Nu vet vi (ganska säkra på) att en obromsad godsvagn medföljde sist i tåget. Men var G 19003 Svensk eller Tysk?
BJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ett mysterium?

Inlägg av Johan Molin »

Det är onekligen spännande att få ta del av så mångas kunskap! Onekligen låter det här med "Magdeburg" alltför graverande för att kunna bortses från. Det vore ju onekligen intressant om det ginge att leda i bevis att det var den tyska vagnen ...

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Ett mysterium?

Inlägg av BoJ »

Sannerligen ett mysterium!
Vad kan det ha varit som var så viktigt att en Tysk G-vagn kopplas sist i persontåg?
Möjligen kan den tyska vagnen ha sett ut som nedan!??
BoJ
GetaG.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"