Toppbilden, visa:
SJK + Veteranföreningen i Skåne
SJK + Veteranföreningen i Skåne
Tillsammans med Per Nilsson så trainspotta jag SJK`s resa igår både i Klippan och Hasslarp.
Först ut var Klippan där både ett Ra set(SJK) och ett Sa set(Veteranföreningen) fanns. Senare när vi stod på en fin järnvägsövergång strax innan Hasslarp`s sockerbruk så hade Sa setet fått problem så det blev att bara Ra setet dök upp där. Lite tur i oturen så valde SJK att stanna just där för sin fotosession.
Först ut var Klippan där både ett Ra set(SJK) och ett Sa set(Veteranföreningen) fanns. Senare när vi stod på en fin järnvägsövergång strax innan Hasslarp`s sockerbruk så hade Sa setet fått problem så det blev att bara Ra setet dök upp där. Lite tur i oturen så valde SJK att stanna just där för sin fotosession.
Senast redigerad av loktok den 18 maj 2018, 11:03, redigerad totalt 2 gång.
Re: SJK i Skåne
Kul att se dessa tåg, på Dina fina bilder. Synd på dessa kontaktledningsstolpar, det borde finnas ett "stolpfilter"
Re: SJK i Skåne
I verkligheten är de i vägen och på våra MJ banor är de oftast en mardröm att efterlikna korrekt
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17
Re: SJK i Skåne
Kul bilder och film. Tack.
Re: SJK + Veteranföreningen i Skåne
Topp
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
SJK + FVJ + lite till i Skåne
Kul att se att även du uppmärksammade evenemanget. Lite synd att det blev varmgång i en av FVJ:s vagnar så de fick avsluta sin färd redan i Åstorp, annars hade vi nog setts i Hasslarp. Men jag hade en god vän med på tåget som ringde mig och berättade om missödet, så jag gjorde en U-sväng i Strövelstorp och "lågflög" tillbaks till Åstorp i stället.
Nå, förstås så hade också jag kamerorna med mig, och håller som bäst på att redigera ihop en videoserie. Här är det första avsnittet:
Nå, förstås så hade också jag kamerorna med mig, och håller som bäst på att redigera ihop en videoserie. Här är det första avsnittet:
Also sprach der Matserschmitt!
Re: SJK + FVJ + lite till i Skåne
Mölle-Mats skrev:Här är det första avsnittet ...
Tack MM, fint se ett dubbelt Ra, inte vanligt alls, och som jag fattar det inte i mult (går visst inte) utan med varsin lokförare.
Så som varande den petige så kan man notera att de 2 Ra har olika strömavtagare, den ena (Ra 3) med dubbla kolskenor (nyare), den andra (Ra 4) med enkel. Som jag fattar det så reducerar den dubbla varianten de problem med vobbling (typ) som man hade på Ra vilket gjorde att man körde med den främre strömavtagaren uppe. Nu slipper man visst det och kan ha den bakre uppe som man brukar (om det inte är mult då man har den främre resp. den bakersta uppe i lokparet) ...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: SJK + FVJ + lite till i Skåne
Det stämmer nog att Ra inte är utrustade för att kunna köras i mult. Under sin aktiva tid så var det väldigt ovanligt med att två Ra-lok drog tågen, även om det förekommit vid något enstaka tillfälle.cgn1954 skrev:Tack MM, fint se ett dubbelt Ra, inte vanligt alls, och som jag fattar det inte i mult (går visst inte) utan med varsin lokförare.
Om jag fattat det rätt, så är anledningen att man har den främre strömavtagaren uppe på det främre loket och den bakre på det bakre att man vill ha dem så långt ifrån varandra som möjligt för att minimera belastningen på kontaktledningen - det har nog egentligen inte att göra med om loken körs multade eller inte. Tror jag i alla fall, men rätta mig gärna om jag har fel.cgn1954 skrev:... (om det inte är mult då man har den främre resp. den bakersta uppe i lokparet) ...
På min video så kan man dock se att det tydligen inte är så petnoga med det. När tåget kom ner till Skåne i de första sekvenserna så hade man ju den främre strömavtagaren uppe på det främre loket, men när man gick från Åstorp på kvällen så hade båda loken den bakre strömavtagaren uppfälld - och det verkar som att kontaktledningen överlevde i alla fall.
Att loken har olika typer av strömavtagare kanske har sin förklaring i att de har olika ägare och syften!?! Den ena maskinen är väl ett muséilok som tillhör Nässjö Järnvägsmuséum, medan den andra väl är ett fortfarande aktivt trafiklok tillhörande Svensk Tågkraft AB (men nu spekulerar jag igen utan att vara 100 % säker).
Also sprach der Matserschmitt!
Re: SJK + Veteranföreningen i Skåne
Tack Mats för de rörliga bilderna, visste väl att man kunde se fram mot slikt!
Re: SJK + FVJ + lite till i Skåne
Du har rätt (igen), jag råkade skriva "mult" i st f "par". Sen är det tydligen 1:a, 4:e och 6:e vid tre lok (med varsina 2 par).Mölle-Mats skrev:... - det har nog egentligen inte att göra med om loken körs multade eller inte ...
Vad jag fattat så "skjuter" strömavtagaren en liten "våg" framför sig av ledningen, den har ju ett uppåttryck. Kommer då nästa strömavtagare som gör samma så sträcker man ju ut luftledningen bakom den andra ännu mer. Det handlar inte om mycket men det sliter. Så ju längre avstånd ju bättre, har jag hört. Därav följer följer väl också logiskt att man inte har båda strömavtagarna uppe på samma lok.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
SJK och JVM i Skåne, avsnitt 2
Tack själv!Svenne skrev:Fina filmer ! Tack, Mats
Tack! Och tja, det var väl kanske ingen högoddsare att jag skulle stå där ute längs banvallarna med mina kameror!?!kilowatt skrev:Tack Mats för de rörliga bilderna, visste väl att man kunde se fram mot slikt!
Här kommer så nästa avsnitt, där vi följer ett tåg draget av SJ Du 432 från Helsingborg och vidare längs Söderåsbanan .
Senast redigerad av Mölle-Mats den 23 maj 2018, 10:00, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: SJK + Veteranföreningen i Skåne
Fint... å plötsligt var godsvagnarna sist.
Noterade den fina klocksignalen "tåg kommer" 4.40 in i filmen - kanske en specialare på söndagar just.
Noterade den fina klocksignalen "tåg kommer" 4.40 in i filmen - kanske en specialare på söndagar just.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: SJK och JVM i Skåne, avsnitt 2
Aj f-n, jag har nog spegelvänt filmen där av misstag ...cgn1954 skrev:Fint... å plötsligt var godsvagnarna sist.
Nä, sanningen är förstås att mellan Hasslarp och Billesholm så var en en anhalt vid Åstorp, där loket gick rundgång - men det hann jag inte med att föreviga! Det är rätt dåliga små krumbuktiga landsvägar som går genom en massa samhällen längs de här järnvägssträckningarna, så man hinner inte "runda tåget" till alla önskade fotoställen.
Och där blev vi lite "kulturella" - helgmålsringning i Billesholm!cgn1954 skrev:Noterade den fina klocksignalen "tåg kommer" 4.40 in i filmen - kanske en specialare på söndagar just.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: SJK och JVM i Skåne, avsnitt 3
Här kommer så nästa avsnitt, där vi följer tågets vidare färd från Furulund till Ystad.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
SJK och JVM/mfÖSJ i Skåne, avsnitt 4
I detta avsnittet så följer vi ett tåg draget av ångloket SJ B 1429, som kördes av Sveriges Järnvägsmuseum och Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar från Kristianstad till Åhus för att där plocka upp resenärerna för dagens sista etapp till Kristianstad.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: SJK + Veteranföreningen i Skåne
Tack för dina filmer Mats
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: SJK + Veteranföreningen i Skåne
Altid en stor fornøjelse at se dine film,Mats. Det er en meget specielt tender B loket har.
Re: SJK + Veteranföreningen i Skåne
Mycket förnöjsamt att se Dina filmstumpar.
Det slog mig, nu när jag såg den här senaste, att det är synd att det klänger så mycket folk på plattformar o stegar, det stör mina sinnen...........Speciellt sedan dom fått på sig citronkläderna stör det extra mycket. Tack för ordet!
Det slog mig, nu när jag såg den här senaste, att det är synd att det klänger så mycket folk på plattformar o stegar, det stör mina sinnen...........Speciellt sedan dom fått på sig citronkläderna stör det extra mycket. Tack för ordet!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: SJK och JVM/mfÖSJ i Skåne, avsnitt 5
I detta det femte och avslutande avsnittet så följer vi ett tåg draget av två Du-lok, som kördes av Sveriges Järnvägsmuseum och Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar från Kristianstad längs Blekinge Kustbana till Karlskrona.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: SJK + Veteranföreningen i Skåne
Tjusigt som alltid!
Re: SJK + Veteranföreningen i Skåne
Fina bilder på ett ringlande tåg i ett stundvis böljande landskap.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
JVM:s + mfÖSJ:s returresa på Blekinge kustbana
Tack till er alla för fin ord och omdömen om mina alster.
Vi har nu kommit fram till den punkt där jag redan hade släppt att följa Svenska Järnvägsklubbens jubiléumståg, och i stället ställde kosan hemåt. Men jag följde returtåge,t som kördes av Sveriges JärnvägsmuseumMuseiföreningen Östra Skånes Järnvägar och Muséiföreningen Östra Skånes Järnvägar, en liten bit.
I denna videon så ser vi först hur tåget med dubbla Du-lok, kopplas samman vid Karlskrona station, och sedan hur det korsar Ronnebyån strax efter avgång från Ronneby station på Blekinge Kustbana.
Vi har nu kommit fram till den punkt där jag redan hade släppt att följa Svenska Järnvägsklubbens jubiléumståg, och i stället ställde kosan hemåt. Men jag följde returtåge,t som kördes av Sveriges JärnvägsmuseumMuseiföreningen Östra Skånes Järnvägar och Muséiföreningen Östra Skånes Järnvägar, en liten bit.
I denna videon så ser vi först hur tåget med dubbla Du-lok, kopplas samman vid Karlskrona station, och sedan hur det korsar Ronnebyån strax efter avgång från Ronneby station på Blekinge Kustbana.
Also sprach der Matserschmitt!