Toppbilden, visa:    


Dåseberga Mekaniska Werkstad - DMW

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Dåseberga Mekaniska Werkstad - DMW

Inlägg av H0n3 »

Ja det är från den här påhittade verksamheten som allsköns specialbyggen har kommit till Slötorp-Dåseberga Järnväg. DMW är en osalig blandning av allt från Sjötorps varv till Götaverken med lite inslag av Helsingborgs varv och mekaniska verkstad. Verksamheter som kunde tillverka i princip allt som kunde smidas ihop av grovplåt, stång och rör, och dekoreras med lämpliga trädetaljer. Götaverken har ju tillverkat allt från flygplan (GV36) till järnvägsbroar, vändskivor och kranar - ja förutom atlantgående fartyg av alla de slag.

En industri av den här typen är också en ovanligt bra godstransportpunkt i ett modellperspektiv. Mycket material av skilda slag, koppling till hamn och fartyg, med mera gör den så intressant. Men vanligen är det en stor industri till yta och skulle i ett modulsammanhang kräva en både bred och lång modul för att se rätt ut, något som är svårt att tillåta på en mer rumsfast anläggning kanske. Trots det borde man kunna få till något som ser vettigt ut om man trimmar måtten lite.

En tanke kring detta har så sakta formerat sig i huvudet och till att börja med så sätter jag lite grundbegränsningar och idétankar enligt nedan.

- En stapelbädd (slip) är önskvärd. lutning ca 1:15 eller så var det i fullskala, i modell räcker det att man ser en bra lutning tror jag.
- En docka av något slag för reparation och utrustning. Samma storlek som stapelbädden i grunden.
- Smedja, kontor, plåtgård, mekanisk verkstad, och träverkstad behöver egna husdelar.
- Kranar av olika slag. Rälsgående portalkranar och bockkranar i olika varianter var vanliga.
- spåranslutningar kring både verkstäder, docka, och stapelbädd.
- Eventuellt förlängning till "Frakthamnen" där normalt skeppat gods lastades och lossades.
- Lagom storlek för modelljobb kan vara "Götamax" ca 40x7 meter IRL på docka och stapelbädd är tillräckligt stort.

Alla dessa komponenter stod att finna hos Helsingborgs Varv som byggde mindre och medelstora oceangående fartyg under första halvan av 1900-talet. Några äldre ritningar visar situationsplanen för just Helsingborgs Varv.
Bild
1923 med bara minsta dockan och stapelbädd utan bockkran.

Bild
1940 med både gamla och nya dockan samt bockkran över stapelbädden.

Bild
1941 - utbyggnadsförslag.

På dessa översikter syns också plåtgårdar och verkstäder som är rätt utspridda över den tillgängliga ytan. Mer än som var fallet för t ex Göteborgsvarven som var väldigt kompakta vad avser verkstäder med mera.

Artitec's lilla varv är i det här perspektivet allt för litet och mer av fiskefartygsvarv tycker jag. Dock bra för att se placeringar etc.
Bild

Så hur får man till detta i modell då? Ja det är väl lite det den här tråden är tänkt att handla om. I första skedet blir det inget "stabilt" bygge utan mer av Sture-liknande provisoriska funderingar med mockup-er i wellpapp och andra kartonger. Det gäller ju att hitta proportionerna och placeringarna innan man får till något som kan duga i mer färdigt tillstånd. Fram för datorutskrifter, sax och tejp eller lim och lite vanlig färg där så behövs.

Men först alltså utgångsfunderingar kring vad som ska vara med och hur de ska placeras i förhållande till varandra.

Fyll gärna på med egna tankar så här i början.

Återkommer!
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Återgå till "Andra Byggnader"