Toppbilden, visa:    


Gengasutrustning?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Gengasutrustning?

Inlägg av Lihkströmsverken »

I samband med att jag letade efter lämpliga batterilådor (skala 1/87) till ett vagnsbygge snubblade jag (?) över denna gengasutrustning i en låda.
Gnegas bild 1.JPG
Det handlar om en mässingsgjutning, ja till och med en lite "ratt" är mässingsgjuten, men jag blir inte klok på varifrån jag fått tag på den. Har ägnat några timmar på att fundera och har en teori som jag vill hör om den stämmer.

Tidigt 80-tal tog RK Modell fram en Z43/49, kan det i samband med detta även gjorts en mässingsgjutsats av ett gengasaggregat?

/Ola

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Gengasutrustning?

Inlägg av Johan Molin »

Kan ju så vara. jag vill minnas att WNJ hade en Z43 / Z 49-modell med gengasutrustning, så det är väl antagligen den modellen.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Gengasutrustning?

Inlägg av kilowatt »

Var det inte Zss som hade gengasaggergat?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Gengasutrustning?

Inlägg av Lihkströmsverken »

kilowatt skrev:Var det inte Zss som hade gengasaggergat?
Även den modellen var väl en från RK Modell, eller?

Nåväl, fyndet (?) gjorde att jag sökte vidare just om gengas och hittade i bokhyllan denna bok;
Gengasboken.JPG
Här får man en intressant beskrivning om gengas för person-, lastbilar och traktorer men så mycket järnväg är det inte. Det hittar man däremot här i en skrift från 1944;
Motorfordon i järnvägsdrift sid 1.JPG
Dessutom visar men just "det funna gengasagregatet" monterat på en Z5, alltså det som vi mer känner igen som Z49 (eller var det Z43?).
Motorfrodon i järnvägsdrift sid 2.JPG
Vidare kan man lära sig en hel del om fyra konstruktioner, Gragas, Svedlund, Highspeed-Gas samt Volvo.
Motorfordon i järnvägsdrift sid 3.jpg
Slutligen visas montering av ett gengasaggregat på en Hilding rälsbuss, kanske ett byggprojekt?

/Ola

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Gengasutrustning?

Inlägg av Johan Molin »

Och gengasved producerades troligen i mängd i lokalsamhället. Ett företag i Väderstad, t ex, var rätt stora i branschen.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Tjänstefordon och Övrigt"