Toppbilden, visa:    


Rövhatt och hans försvarare

Fritt fram för tyckande under förutsättning att var och ens åsikter respekteras.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Enligt bloggaren Lars Wilderäng:
Sandlådeakademien
Sedan i fredags (eller något) har navelskåderiet i media i mycket ägnats åt klubben Svenska Sandlådeakademien, där flera medlemmar lämnat. En av de som sitter kvar protesterar mot att den ständige sekreteraren ville göra något åt korruption, nepotism och oegentligheter.

Kortfattat så uppmärksammades i samband med Metoo att en akademiledamot var gift med en rövhatt. En advokatutredning med tystnadsplikt genomfördes, som kom fram till att rövhatten borde polisanmälas. Eventuellt även dennes fru, vem vet, då utredningen är sekretessbelagd med privat sekretess.

Akademiledamoten ifråga och rövhatten hade ett gemensamt bolag vars klubb agerade afterwork åt Akademien. Därmed dränerade ledamoten pengar ur akademiens miljardkassa, vilket inte är tillåtet. Därtill ska rövhatten vid minst sju tillfällen läckt vem som skulle vinna Nobelpriset i litteratur (en av akademiens få faktiska funktioner förutom klubb för inbördes beundran och SAOL/SAOB, samt afterworkklubben), vilket förstås är lite problematiskt då det sker vadslagning på detta.

Fem medlemmar har nu lämnat och De Tretton finns kvar.. En av kvaravarande skriver nu i en debattartikel hos Expressen att den sk ständige sekreteraren (en slags ordförande) ville avsätta rövhattens fru och kicka vederbörande ur akademien. Att vilja göra detta och även polisanmäla korruptionen kallas för "att vara den sämsta sekreteraren någonsin". Och att gå ut i media och läcka om vad som pågår inom akademin är förkastligt. Ja, fundera på det ...

Det finns för tillfället tretton kvar. Akademien måste vara tolv personer för att kunna rösta in nya medlemmar, så om man kickar rövhattens fru är man nere på tolv. Killgissningsvis finns det en kvar som i så fall hotar att lämna, vilket när nuvarande ledamöter dött av pga hög ålder alltså innebär slutet för Sandlådeakademien. Därmed kommer inte rövhattens fru att kickas.

Hela historien är sedelärande och visar att vuxna bara är barn som har lite fler år på nacken. Skillnaden mellan barn och akademiledamöter är hur stor veckopeng de får och hur stor sandlådan är.
Det förefaller som om såväl Akademiens f d "otillständige sekreterare" Sture Allén som den förment progressive Per Wästberg är goda vänner med Janne Kladd. Och att Ebba Witt-och-Brett plötsligt tagit till orda med djupast tänkbara brösttoner har jag av säkra källor hört har tagits emot med stort förakt i breda kulturkretsar; hon och dåvarande maken Horace Engdahl ska också vara mycket goda vänner med monsieur Arnauld, och en super-feminist (i varje fall enligt sig själv) som hon borde ha känt till det som ALLA i hela kultur-Sverige vetat i varje fall i ett par decennier. Horace och Ebba fick för övrigt bebo en av Akademiens finaste lägenheter i Gamla Stan på den tiden Horace var ständig sekreterare, desslikes till synnerligen förmånlig hyra. Denna ville de dock pruta på emedan de "fick stickor i fötterna".
Det är väl inte orimligt att tänka sig att Horace Engdahl vore livsfarlig med en slipmaskin i händerna. Men de båda intellektuella giganterna kanske har hört talas om ett klädesplagg som heter "skor"?

Undrar hur Katarina Frostensson vill gå till eftervärlden. "Människan inskriven i svenska historieböcker som hon som egenhändigt lyckades skrota de vittres samfund? "Snille och Smak". Hmmmm ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av 1956 »

[JC_doubleup.gif] :-JJ

Fina människor, de där som lever högt med sin dubbelmoral och hybris. I sandlådan sidan om leker Sveriges riksdagspolitiker. Hoppas att Lars Wilderäng berättar lika kuligt om den och dom i nästa blogginlägg!

Att journalisterna fortsätter att kalla Jean-Clade Arnault för "den s.k. kulturprofilen", när alla vet vem han är, drar ett löjets skimmer över hela den kåren.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Fast nu har såväl DN som SVT gått ut med att Katarina Frostensson är gift med honom. Hur kul nu det kan vara. Hon kanske går igång på att ha en make som knullar runt och förgriper sig på andra. Makt kan ju vara ett kraftfullt afrodisiakum.

Edit: Rikards inlägg råkade tydligen hamna inuti mitt! Hur det nu gick till ...
Senast redigerad av Johan Molin den 10 apr 2018, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av 1956 »

Makans efternamn antyder att det har varit väl svalt i sängkammaren, kanske därav makens ständiga hopp över skaklarna?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Hon har väl utåt försökt leva upp till sitt smeknamn "Isdrottningen". Hur det gått till i hennes sängkammare bryr jag mig inte om och det är väl ingen som har med att göra. Såvida inte Klådan brukade våldta henne också ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

En riktigt rolig poäng vore ju om Katarina Frostensson på det ena eller andra sättet avgår. Då ska ju stol nr 18 tillsättas med en ny ledamot (om inte förr så när hon gått hädan).
Denn /denna efterträdare ska ju hålla ett inträdestal i akademien som ska handla om föregångaren på stolen. Det vore ett rätt lajbans tal att lyssna på ...

Jag börjar förstå att GW tycker det här är bland det mest uppiggande som hänt i Sverige på länge!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av 1956 »


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av 1956 »

Det känns ju verkligen betryggande när allas vår kulturminister uttalar sig med sedvanlig skärpa och tydlighet;


"Jag förväntar mig att Akademiens ledamöter tar ansvar, säger hon"


...hmm!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

I denna tunga tid för trederton känns det skönt att det finns en portalfigur som verkligen utstrålar den vishet och ödmjukhet som man förväntar sig av en äkta kulturälskare.
ödmjuk.jpg
Allas vår S Allén, inte att förväxla med den betydligt mer humanistiske Dave Allen, den förstnämnde, på den tiden Salmon Rushdie-skandalen blommade som värst, kallades för "akademiens otillständige sekreterare".

H Engdahl (undrar om han är släkt med den gamle nazisten från Malmö månntro?) och S Allén börjar snart bli lika roliga som i en Monty Python-sketch. Men det har de väl vare sig självinsikt eller humor nog att begripa själva.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av 1956 »

Ser nöjd ut...frågan är bara varför!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

De båda snillrika och smakfulla gentlemännen ger ju andra associationer också ...


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

NOBELSTIFTELSEN går nu ut och tycks ge en präktig käftsmäll åt herrar Allén och Engdahl och deras falang (saxat ur SVT:s hemsida):
Enligt pressmeddelandet har Svenska Akademien ett ansvar att leva upp till Alfred Nobels intentioner. Därför uppmanar styrelsen akademiledamöterna att ”sätta sitt uppdrag framför enskilda intressen” för att återställa förtroendet för Akademien och Nobelpriset i litteratur.

”Vi kan konstatera att förtroendet för Svenska Akademien har tagit stor skada. På vilket sätt det som nu sker kommer att skada Nobelpriset går ännu inte att överblicka”, skriver Nobelstiftelsen.
Förslag på möjliga åtgärder

Styrelsen nämner också olika åtgärder som de anser vara centrala för att återupprätta förtroendet för Svenska Akademien och Nobelprisets anseende. Det viktigaste enligt Nobelstiftelsen är att sekretess- och jävssituationer hanteras enligt regelverket och att misstänkta brott hanteras av rättsvårdande myndigheter. Detta för att arbetet med årets Nobelpris i litteratur ska kunna genomföras på ett trovärdigt sätt.
Min kursivering. Det är väl precis det som majoriteten röstade EMOT vid den famösa och fatala omröstning som ledde till tre ledamöters avgång.
Vad jag förstår har akademien i UPPDRAG att utse nobelpristagare. Nobelstiftelsen har att förvalta Nobels arv, vilket bl a innefattar detta. De borde därmed också ha rätt att frånta akademien sitt uppdrag ...


BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:
[...] att sekretess- och jävssituationer hanteras enligt regelverket [...]
Mängden allmänt kända sekretessbrott ökande ju kraftigt i tisdags i och med SVT:s intervju med herr Engdahls frånskilda hustru, fru Witt-Brattström. Hon säger sig ha fått läckt information av sin make herr Engdahl under sexton år - samme herr Engdahl som under sin ständiga tid som sekreterare sade sig arbeta för att stoppa de läckor som skedde i Frankrike enligt intervjuklipp i dagens Sveriges Radiosändningar...

Fru Frostenson är i gott sällskap - och vem vet hur stort det sällskapet är...

https://www.sydsvenskan.se/2018-04-10/w ... pristagare
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6928143

Lena Andersson fick i P1 morgon på onsdagen frågan:
"Men Akademien vill du ha kvar?
– Ja, jag tror att det är bra om det finns någonstans att ta vägen för udda figurer, säger hon."

Hon verkar ha "Snille och smak"!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6928241

/Bengt
- jo, de lär tilltala varandra så inom akademien!
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Ja, då har således rövhatts försvarare lyckats få Sara Danius att lämna sin stol.
"Med röven riktad mot framtiden" får väl bli akademiens nya motto.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Och så har den förnämliga akademien till slut imploderat. Sedan ledamoten runt vem bråket uppstått meddelat sitt utträde så snart Sara Danius avgått, Katarina Frostensson. Därmed är Akademien död. Elva ledamöter kvar. Inte ens beslutsmässig längre.

Blir rätt svårt att dela ut ett nobelpris i år ...

Men Horace Engdahl har en given plats i historien: Mannen som lyckades förinta Gustaf III:s akademi.

Björn Wiman på DN började sin kommentar på ett nästan gråtframkallande sätt: "Det låg ett skimmer över Saras dagar ..."

Den som kan sin svenska litteraturhistoria förstår precis vad han syftar på.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av BAn »



/Bengt :=nee
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Lord Mayor's Banquet 1942, efter slaget vid El Alamein ...

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av thorpe »

Är det för mycket antaget om AKADEMIEN skulle kunna sägas vara på fallrepet? :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

En av mina favoritförfattare genom åren var Barbara Tuchman med sina underbara populärhistoriska böcker. The Proud Tower, t ex, om det Europa som gick under i och med första världskriget.

En annan, sedelärande bok, heter The March of Folly, som beskriver hur organisationer gång efter annan igenom historien anträtt en handlingsväg som de själva borde insett skulle leda till deras egen katastrof.
Påvedömets hantering av renässansens spirande naturvetenskapare t ex. George III:s fatala hantering av Storbritanniens amerikanska kolonier. Och så, närliggande när den skrevs, hur USA blint snubblade in i Vietnamkriget, vilket för långliga tider blev förödande för USA-bilden utomlands och hjälpte till att skapa den vänsterrörelse i väst, som man trodde sig kväsa i öst.
Tuchman hann som väl är (?) aldrig få uppleva George W:s andra Irak-krig.

Hårresande Engdahl, Vår Gud Allén m fl tycks nu vara på väg att totalt kvadda Akademiens anseende utomlands, och har inte vett att begripa att de är just de själva som kommer att dömas av omvärlden i sin blinda vänskapskorruption och spridande av gubbslem som gjort att de inte straffat ut Jean Claude Arnault långt tidigare. Jag tror inte det finns en chans (not a chance in hell) att rädda Akademien utan att dessa herrar visas på porten.

Det är inte utan att man, mot alla odds, plötsligt känner en viss sympati för Ebba Witt-och-Brett.

Undrar fortfarande om "The Horrible" är släkt med den ökände malmö-nazisten Per Engdahl, som var instrumentell i att hjälpa nazistkoryféer att fly till Latinamerika efter kriget.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Det är inte utan att man, mot alla odds, plötsligt känner en viss sympati för Ebba Witt-och-Brett.[...]
David Lindén, Nerikes Allehanda, tyckte i SVT:s Opinion Live i torsdags att Ebba Witt-Brattström borde passa bra i Svenska Akademien - men hon kontrade med att hon ville dö en naturlig död.
Johan Molin skrev:Undrar fortfarande om "The Horrible" är släkt [...]
Herr Engdahl, stol 17, var i varje fall klasskamrat i realskolan med en viss herr Pettersson på Vasa real i Stockholm enligt Wikipedia - den Christer Pettersson som senare kom att åtalas men frikännas för Palmemordet.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Så har då Vår Gud Allén uttalat sig igen. Först har han uttryckt att ett ett brev till honom där en kvinna personligen råkat ut för Janne Kladds framfart "inte bedömdes viktigt" och därför inte ens behövde besvaras.
Nu hävdar han att det var Sara Danius som avsatte Svenska Akademien genom att avgå. Vad trodde han, om man nu uttryckte misstroende mot henne, att hon skulle niga blygt och sedan fortsätta sitta på sin stol i Akademien?

Är det några som uppträtt arrogant och plumpt i situationen, och det är ju han och Hårresande Engdahl. De är väl de personer som uppträtt med minst snille och smak i den här soppan, oavsett vad som faktiskt hänt i övrigt. The Horrible drog sig ju inte ens för att knuffa in en journalist i husväggen utanför Börshuset häromdagen. Det är svårt att vara mer arrogant än så.

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av thorpe »

...och om vi skall fortsätta med Horace-uttalanden så läste jag någonstans att hans kommentar i TV-programmet Röda Rummet om att "Utvandrarna" av Moberg hade röstats fram som den viktigaste svenska romanen var att "det är ju inte något som vi intellektuella kan hålla med om".
Ja-ja, det blir nog bra! Någon gång i framtiden.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Svenska Akademien har backat om att uttala sig om advokatutredningen i dag. Fortfarande letar de väl förtvivlat efter den nyckel som ska rädda ansiktet på Hårresande Engdahl och Vår Gud Allén.

Bl a ryktas det om nya ritualer för torsdagsmötena. De ska i fortsättningen alltid inledas med ingångspsalmen "O Sture Gud" i fortsättningen ...

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av thorpe »

Från mitt hjärtas djup: Jag sk-ter i Svenska Akademien, det finns allvarligare saker här i världen!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av kilowatt »

Skolfröken: Kan lille Pelle säga en mening som innehåller ordet ordet "senior" ?

Lille Pelle: Ja visst fröken; Våren är sen i år!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av 1956 »

Jag kan lugna herrarna! Knugen har nu ändrat i Akademiens stadgar så att att ledamöterna inte behöver sitta kvar till dödagar och att om de inte närvarar vid något tillfälle inom två år så utesluts vederbörande. Säga vad man vill, men Sveriges konung är klok i alla fall. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

:-CO

Enda kvarstående lilla problemet är så länge man måste vara tolv för att välja in någon ny är akademien fortsatt stendöd.
Sedan återstår den intressant frågan vem som f n vill bli invald i akademien ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av 1956 »

Även om vår kung inte har visat sig vara en fena i matematik, åtminstone inte vad jag vet, så tror jag att han klarar av att räkna till tolv. Med det menar jag att det problemet säkert kommer att lösa sig. [JC_doubleup.gif]

När det gäller dina andra farhågor så vet ju både du, jag och flera andra personer en som är både kvalificerad och lämplig att inträda på en ledig stol, vilken som helst. En självklar uppgift hade då också varit att direkt ansvara för SAOL. Gärna också med en utökning med meningsbyggnadens svåra konst. Behövligheten att addera den delikata uppgiften exemplifieras t.ex. av detta inlägg.

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av thorpe »

1956 skrev:Behövligheten att addera den delikata uppgiften exemplifieras t.ex. av detta inlägg.
Bafatt vaddå asså? Bafatt man tar bort "att", bafatt man sejur "vader" (vedrut), "larda´" när det ha vatt freda´ dan innan, "maj gaaaaaad" när nå´t är "asnajs asså" så betyder det inte att man glumt det svenska spraket. (Om du hajar min drift asså!)
Skämt åsido, jag vill att "att", "som" och diverse andra meningsbyggare skall återvända till en "normal" behandling av det svenska språket. Som det är nu har t.o.m. SVT och SR börjat en nedmontering av språket i sina sändningar. :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror Rikard hänvisar till hur vissa personer har en ordbehandling som gör dem omedelbart igenkända, oavsett under vilket blygsamt alias de uppträder på olika fora. Vi är sedan några år förskonade från just detta.

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av thorpe »

Vid närmare eftertanke tror jag detsamma. Efter ha kliat mig huvudet!
Intressant vore starta frågesport ämnet "Identifiera journalisters specialinriktning"! Exempelvis ställa frågan "hur skriver (talar) sportjournalister om de skulle bevaka prinsessbröllop?
Nu skall jag försöka fundera litet över Dorsey Landing och dess framtid och glömma världens stenar i mina skor. Penna och diverse andra verktyg skall komma på bordet.
Tack mig ikväll! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Åter efter en efterlängtad vårvecka i Wien. Något litet kommer att refereras framöver.

Dagens nyhet blir förstås att nu även Sara Stridsberg lämnat Akademien.
Det finns ingen akademi kvar. Dödgrävare nummer ett har varit Whore-Ass Engdahl, biträdd av Vår Gud Allén och Göran Malmqvist.
Horace har med varje uttalande han gjort sedan krisen började degraderat både sin egen och akademiens ställning allt mer, någon som hn själv inte ser. Han är lika enögd som den man var förnamn han fått (Horatio Nelsons alltså. INTE Horatius ...).
Fick veta det av en medresenär som känner hans bror Stefan ytterst väl. Hela familjen är sjöofficerssläkt. Och medresenären torde vara oförlitlig; jag känner också honom mycket väl, och med hänsyn till de arbetspositioner han har haft skulle han vara illa ägnad att fara med löst skvaller.

Som flera skribenter skriver; att nu dela ut ett nobelpris i år vore en ren skymf gentemot den som blir utsedd till pristagare, med ett nätt litet tillägg i form av en muta på 8 000 000 kronor.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av ubjs »

Det finns en mycket enkel lösning på problemet. Nobelstiftelsen bör omedelbart befria Akademien från det för dom alltför svåra arbetet att utse nobelpristagare. Dom har ju inte klarat av det uppdraget under en lång rad år utan att läcka som ett såll. Troligen bör deras andra arbetsuppgifter övertas av mer lämpade personer. Då kan ju gubbarna sitta där i sin egen lilla klubb, nej visst ja, Stockholms stad tänker slänga ut dom från börshuset. :=u

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av thorpe »

Noterat:
Bonniers har flyttat porträttet av H E från finrummet till toalettentrén på Manilla! Kommentarer överflödiga. :-CO

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av kilowatt »

När man har passerat entreén så hänger Majestätet på väggen, längre in i den salongen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Horace har fått diagnosen HDIH.

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:Horace har fått diagnosen HDIH.
??? :?

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av BAn »

thorpe skrev:
Johan Molin skrev:Horace har fått diagnosen HDIH.
??? :?
Helt dum i huvudet? :shock:

/Bengt
som dock tror att när det gäller livstidsintagna akademiledamöter under kungligt beskydd så duger inga så enkla diagnoser.
Fint och på franska eller latin ska det va', värdigt en vivör!
:-J
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Domaren säger att svaret är rätt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Nu har Whore-Ass tagit fram krokodiltårarna för att hävda att han är betraktad som ett "odjur".
Halledudanemej. Till att börja med bygger min uppfattning om honom på allt han vräkt ur sig under akademikrisens gång och hans göranden och låtanden för att rädda sin kompis Janne Klåda, om så till priset av att fördärva Gustaf III:s akademi. Och då får han faktiskt skylla sig själv, när han själv försatt sig i situationen.

Dessutom är det faktiskt ingen som kallat honom för "odjur".
Det är en trist demagogi att pådyvla sina kritiker uttalanden de aldrig fällt. Självömkan är dessutom en gemenskap som är föga beundransvärd.

Närstående till mig flyttade till Stockholm från Skåne för c:a 20 år sedan för attraktiva arbetsuppgifter i kulturbranschen. ALLA i deras respektive kontaktnät vet vem Janne Kladd är och hur han betett sig i varje fall sedan tidigt 1980-tal. Inte så få har dessutom varit utsatta för hans "intresse".
Varför har då ingen talat ut förrän nu? På grund av outsagt makt över folks liv som han påstått sig ha. Och samma strukturer som gör att än i dag kan gamla unkna herrar till domare (i min egen ålder således ... :roll: ) fria i våldtäktsmål för att våldtäktsoffret var, enligt hans synsätt "provokativt klädd".
Det lär nog dröja innan kvinnor slipper denna typ av tafsande och kladdande "uppvaktning" .... :evil:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Då så har Jean Claude Arnault blivit åtalad för två fall av våldtäkt.
Ska bli intressant att höra Horaces kommentarer om nu kompisen blir fälld ...

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av kilowatt »

Roligt att du skriver här Johan, hur går det med modelljärnvägen?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Jag skrev på min tråd så sent som för en liten stund sedan! Roligt att du har koll!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av kilowatt »

Nej, jag har ju inte koll, därför jag frågade, men kul att det tuffar på.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

En underlig omväg att få veta det. Snabbast hade givetvis varit att helt enkelt gå in på MHJ-tråden och kolla ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av 1956 »

kilowatt skrev:Nej, jag har ju inte koll, därför jag frågade, men kul att det tuffar på.
Förresten, hur "tuffar" det på själv?

Vore trevligt att få se lite tuff-tuff från dig. Det behövs ju inte ens kilowatt för det, det behövs betydligt mindre energikrävande insatts. Ja, förutom skaparglädje och vissa mått av talang förstås.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av kilowatt »

Jotack, det tuffar på riktigt bra på min kant, skaparglädjen frodas o talangerna blommar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Johan Molin »

Melodramen fortsätter. "This institution will self-destruct in 5 months" ...

Nobelkommittén (läs Heikensten) har krävt att "Rest-akademien" utser en priskommitté utan någon deltagare från vårens konvulsioner kring personerna med snille och smak. Rest-akademien (läs Hårresande Engdahl) har vägrat.

Fortsätter man på detta vis kommer alldeles säkert Nobelkommittén att frånta Akademien det betungande uppdraget att utse en liiteraturpristagare. Så kan ju Horace och grabbarna sitta där med sin ordbok (jovisst ja, Jayne Svennungsson, med en tidigare lite oklar koppling till Jean-Claude Arnault (dvs trolig mätress), om han nu heter det i verkligheten, och Kristina Lugn (troligen inte tidigare mätress) lär ju förvisso inte vara grabbar) ...

Det tycks vara tämligen omöjligt att hitta persondata om "vivören". Den franska släkten Arnault har kraftfull dementerat att han är en av dem. Övriga uppgifter om honom har varit omöjliga att verifiera. Måhända en god definition av "sol-och-vårare". Nu blev han ju dock bara "den näst sista grisen". Vem som blev den sista torde väl inte vara så svårt att gissa ...

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Rövhatt och hans försvarare

Inlägg av Stefan S »

Johan Molin skrev:Melodramen fortsätter. "This institution will self-destruct in 5 months" ...

Nobelkommittén (läs Heikensten) har krävt att "Rest-akademien" utser en priskommitté utan någon deltagare från vårens konvulsioner kring personerna med snille och smak. Rest-akademien (läs Hårresande Engdahl) har vägrat.

Fortsätter man på detta vis kommer alldeles säkert Nobelkommittén att frånta Akademien det betungande uppdraget att utse en liiteraturpristagare. Så kan ju Horace och grabbarna sitta där med sin ordbok (jovisst ja, Jayne Svennungsson, med en tidigare lite oklar koppling till Jean-Claude Arnault (dvs trolig mätress), om han nu heter det i verkligheten, och Kristina Lugn (troligen inte tidigare mätress) lär ju förvisso inte vara grabbar) ...

Det tycks vara tämligen omöjligt att hitta persondata om "vivören". Den franska släkten Arnault har kraftfull dementerat att han är en av dem. Övriga uppgifter om honom har varit omöjliga att verifiera. Måhända en god definition av "sol-och-vårare". Nu blev han ju dock bara "den näst sista grisen". Vem som blev den sista torde väl inte vara så svårt att gissa ...
Tror hans bakgrund är vitrysk-judisk, står eventuellt här (kan inte se pga min adblocker)

https://www.dn.se/arkiv/pa-stan/svartkl ... r-i-blick/

Gårdagens sommaprogram var tydligen en rejäl käftsmäll mot herr Engdahl. :-CO

Skriv svar

Återgå till "Politik och andra samhällsfrågor."