Toppbilden, visa:    


Danska spårvagnar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Danska spårvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Några bilder från danska spårvägsmuseet i Skjoldenæsholm i närheten av Roskilde.

Bild
Lunding-vognene tycker jag hör till de mest sympatiska spårvagnar som byggts i hela Norden.

Bild
Interiör. Behagliga att åka med också (tillsammans med äldre danska damer som pratade vitt och brett om vilka spårvagnslinjer som gick till deras barndomshem, deras pianolärares bostad osv. De har dock ännu inte embarkerat här ...). OBS skinnsäten!

Bild
Här tillsammans med Düwag-vagn (tydligen reimporterad från Tyskland, då Köpenhamn sålde sina till Egypten när spårvagnaslinjerna lades ned).

Bild
Bister uppmaning på museets toa.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av magnus63 »

Dansk bromsspårssanering... :D

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:
Bild
OBS skinnsäten!
Och jag förmodar att doften av cigarr och Gammeldansk finns kvar i dem!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Kom plötsligt att tänka på, inspirerad av broder LYR, att en av kultscenerna i dansk spårvägshistoria r ju denna, med dirch Passer och Ove Sprogøe (obs! att det må være Linie 8!):



I detta nådens år, "når danskt "hygge" pludseligt er blevet en international success!" Kan behövas som motvikt till denna världens trumpna och putande potentater ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av Johan Molin »

För övrigt är det nedräkning nu innan Århus får sina spårvagnar tillbaka ( i maj!).
En del kan; Norrköping, Århus, och hoppeligen nu Lund. I Sverige är det ju annars kutym att begrava obekväma beslut i decennielänga utredningar. Jag har, väl märk, inte nämnt vare sig Stockholm eller Malmö vid namn ...

http://www.letbanen.dk/nyheder/2016/27-nedtaelling/

Jag minns mycket väl Århus gamla spårvagnar från när familjen gjorde en Jyllands-utflykt år 1968. Tre år innan "de gamla spårvagnarnas" saga var all. Med meterspår och allt.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av Johnny »

1956 skrev:
Johan Molin skrev:
Bild
OBS skinnsäten!
Och jag förmodar att doften av cigarr och Gammeldansk finns kvar i dem!

Gammel Dansk introducerades först 1964 så den fick inte ge doft till spårvagnarna så många år. :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Äntligen!!!



Jag känner mig urgammal som faktiskt kommer ihåg Århus gamla spårvagnar. Familjen gjorde vad som i dag skulle kallas "minisemester" till Jylland 1968, och då fanns de båda spårvägslinjerna fortfarande kvar.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Äntligen!!!
Så de kom igång 2017, som de lovat, trots alla problem och "uppskjutningar". [JC_doubleup.gif]
Vi får se när de får klart till Varbergsfärjan också. Det blir en trevlig resväg.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av BAn »

Här kan du bygga ditt eget letbanetog Johan!
http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2017/juleklip/
Sedan återstår ju att finna en trovärdig historia hur dessa tåg kom att gå i trafik i Östergötland, men det är jag övertygad om att du klarar. :-J

/Bengt

P.S.
Jag har en liten förkärlek till klipp och klistra-modeller. På mitten av femtiotalet någon gång fanns ett klipp och klistra-ark av en SJ YCo6/YBo6 på baksidan av ett corn flakes-paket. Ett sådant, inköpt på Wallinders på Brogatan i Karlstad, blev nog starten på mitt intresse för svenska modelljärnvägsmodeller...
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Haha, jo det vore något det! Jag kan ju klistra ihop kartongmodellen och trä över min Lynette! :-JJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Århus: Enligt senaste uppgifter räknar man med att Grenå-delen av banan ska vara godkänd och klar att köra igång i april.

Odense: Man räknar med att börja lägga spår någonstans mitt under 2018.

Köpenhamn: Har ju nu också tecknat avtal om byggandet.

Jämför med Sverige där allting mals i långbänk i minst trettio år (nåväl, norrköpingsutbyggnaden till Hageby och Ringdansen kom ju till för några år sedan efter att ha stötts och blötts bara sedan 1950-talet, m a o SEXTIO år ...).
I övrigt tycks ju buss-maffian göra allt de kan för att stävja spårvägsplaner, nu senast med sina "super-bussar". Kortsynta politiker kanske inte bryr sig så mycket om att en buss håller väl i trafik sisådär 15 år; en spårvagn i varje fall i 40 ...

Eller med blandarens ord: "1897 års långtidsutredning börjar nu höra skäl för namnet ..."

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Jämför med Sverige där allting mals i långbänk [...]
Och när det malts färdigt i kvarnarna så byggs det under myyyycket låååång tid - med troligen värsta exemplet spårvägen mellan NK och Åhléns i Stockholm. :=nee

/Bengt
som tycker att man kunde byggt ända till centralen på Klarabergsviadukten, för smidigare byte till fjärr- och regiontåg också
- en rest från sent fyrtiotal

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av Stefan S »

BAn skrev:
Johan Molin skrev:Äntligen!!!
Så de kom igång 2017, som de lovat, trots alla problem och "uppskjutningar". [JC_doubleup.gif]
Vi får se när de får klart till Varbergsfärjan också. Det blir en trevlig resväg.

/Bengt
Varbergsfärjan kommer att läggas ner, tror Varberg vill bygga bostäder i hamnen [JC_doubledown.gif] . Linjen till Grenå kommer att gå från Halmstad istället. Tror det gäller från 2019.

Stefan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Danska spårvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Här en bild från Letbanens kommande linjenät:

Bild

Skriv svar

Återgå till "Utländska Järnvägsfordon Övrigt"