Toppbilden, visa:    


Lappad ambulans

Fritt fram för tyckande under förutsättning att var och ens åsikter respekteras.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Lappad ambulans

Inlägg av Johan Molin »

Den samlade stolligheten i samhället når ständigt nya höjder.

Nu senast en ambulans under utryckning till akut hjärtsjuk patient i Farsta. När äventyret var överståndet finner man till sin förvåning att man fått en parkeringsbot.

Ansvarig för Q-Park, tydligen ett företag med potential för attitydförbättringar, hävdar att eftersom ambulansen stod på en vanlig parkeringsplats så lappade "en erfaren" parkerningsvakt ambulansen. Hade den stått i vägen mitt på gatan eller på snedden framför entrén till bostaden hade t o m denne erfarne p-vakt insett att det var pågående utryckning och lämnat fordonet i fred.

Ambulansföraren förklarar, inte totalt ologiskt enligt vad jag kan tycka, att även vid utryckning vill man helst ställa sig så att man inte står i vägen för övrig trafik.

Mina minnesbilder säger mig att förr gav man f-n i att ge sig på "blåljusfordon". Att vissa stenkastande ungdomar på glid inte inser det är en sak. Att en privat entreprenör som utför att arbete åt samhället inte fattar det tyder på, minst sagt bristande omdöme, om det nu inte är ren och skär stupiditet. Även om ambulansen hade stått parkerad utanför den lokala pizzerian kan det ju faktiskt vara så att pizzabagaren drabbats av hjärtstillestånd ...

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lappad ambulans

Inlägg av cgn1954 »

Handlar väl som vanligt bara om pengar. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: Lappad ambulans

Inlägg av Jigun »

Grabben min, stannade på en parkering i Stockholmstrakten där det var 15 min fri parkering. Sedan var det avgift. Gick in på en toa som låg vid parkeringen. Slog en 7;a. Då han kom ut ett par min senare satt det en lapp på rutan. Iväg springer en parkeringsvakt som en skållad råtta slänger sig i sin bil, rivstartar och kör iväg med bra fart. Grabben fick sedan höra att de får bonus på hur många de botar. [JC_doubledown.gif] [JC_doubledown.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lappad ambulans

Inlägg av Johan Molin »

Så märkligt! Vi får aldrig någon bonus efter hur många vi botar ... :=u

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Lappad ambulans

Inlägg av PeO »

du behöver inte ens vara på plats för att bli lappad. Min resrervdelsbil, utan motor, hjul, dörrar och skärmar, har TVÅ gånger fått parkeringsböter i Danderyd, 45 mil hemifrån.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Lappad ambulans

Inlägg av P Falk »

PeO skrev:..Min resrervdelsbil, utan motor, hjul, dörrar och skärmar....
Men den har förmodligen en Flux Kondensator!
Så var beredd på både fortkörningsbot från Mellerud och trängselskatt från Mölndal framöver, det är bara en tidsfråga.. ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Lappad ambulans

Inlägg av thorpe »

...eller den arme norrbottning som fick p-böter för att han hade parkerat sin snöskoter felaktigt i Vellinge!. :-CO

Online
Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Lappad ambulans

Inlägg av LYR »

Ja då kan jag bidra med att jag fick en P-bot utställd på mitt reg-nummer från polisen i Rom, där jag visserligen varit några gånger, men aldrig med egen bil, dessutom hade brevet med mitt namn hamnat i Hamlstad (?) där jag aldrig har haft någon adress, och senare vidarebefordrats till mig i Huddinge.
Jag ringde vår svenska polis och frågade om råd - och de ansåg att jag inte behövde bekymra mig och något mer har inte heller hänt.
/LYR

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

...även brandbilar drabbade...

Inlägg av Per N »

Räddningstjänsten i Oskarshamn fick för några veckor sedan en påminnelsefaktura för en parkeringsbot från Ängelholm. Det var bara det att registreringsnumret tillhör en rödmålad och utryckningsmärkt tankbil som används vid utryckningar inom kommunen, och den har aldrig befunnit sig i Ängelholm - 30 mil bort.
Skall man gissa på övernitisk, alternativt väldigt slarvig parkeringsvakt igen! :=S
MVH / Per N

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Lappad ambulans

Inlägg av BAn »

För många år sedan fick jag en påminnelsefaktura om en felparkering i Malmö, där jag inte hade varit med bil på flera år vid det tillfället. Jag bestred naturligtvis boten, som jag dock tvingades betala in för att undvika än större problem, som hotades med eftersom jag inte betalat in direkt med "lappen på rutan", som jag ju inte fått för jag inte hade varit där.

Polisens utredning visade dock att det var min bil som hade varit där och felparkerat. Registreringsnummer, biltyp och färg stämde och jag hade parkerat där det var förbjudet, så det skulle inte bli någon återbetalning. Nu var det dock så "(o)lyckligt" att jag hämtat ut bilen som ny i Göteborg strax innan den påstådda felparkeringen, sedan varit sjuk medan bilen påstods ha varit i Malmö och sedan varit inne på verkstadsbesök i Göteborg för en justering. Då noterades bilens mätarställning. Med de dokumenten kunde jag visa att bilen inte ens körts så långt att den skulle kunna ha kommit till Malmö och tillbaka.

Först efter den "bevisningen" kontrollerade polisen originalnoteringen och fann att registreringsnumret förts över felaktigt till datasystemet. Jag fick pengarna tillbaka. Hade bilen inte varit ny och jag sjuk så hade jag aldrig fått det. Polisen orkade inte ens kontrollera att det var rätt nummer när jag bara talade om att jag eller bilen inte hade varit där. Felparkerare har ringa rättssäkerhet.

/Bengt :(

P.S.
De kom aldrig på att jag ju skulle kunna ha fraktat bilen med lastbil till Malmö för att felparkera och sedan tagit den tillbaka hem med lastbil igen. Ett sådant påstående hade ju varit svårt att motbevisa...
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lappad ambulans

Inlägg av Johan Molin »

BAn skrev: De kom aldrig på att jag ju skulle kunna ha fraktat bilen med lastbil till Malmö för att felparkera och sedan tagit den tillbaka hem med lastbil igen. Ett sådant påstående hade ju varit svårt att motbevisa...
Och vad i fridens namn skulle få en att vilja utföra en sådan manöver? :=Koko

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Lappad ambulans

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Och vad i fridens namn [...] :=Koko
Ja du doktorn. Varför inte? Det måste ju finnas en hållbar förklaring. Jag måste ju haft möjlighet att felparkera i Malmö. Överheten vägrade ju att tro på att jag inte varit med bil i Malmö på flera år. Så är det i ett samhälle när man inte lyssnar på patie... mittåt; medborgaren.
[JC_doubledown.gif]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Lappad ambulans

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:Så märkligt! Vi får aldrig någon bonus efter hur många vi botar ... :=u

Det finns läkare på akuten på Sahlgrenska sjukhuset som får det.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lappad ambulans

Inlägg av Johan Molin »

Ska tipsa Region Skåne om det ... :?

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Lappad ambulans

Inlägg av Peking »

Har aldrig fått ambulansen lappad under de 25 år jag jobbat i denna , om detta skulle ske skulle lappen rivas omedelbart, skulle gärna höra vad chefen för bolaget skulle ha att säga om detta. inte för att jag skulle bry mig så mycket det finns andra saker som jag behöver lägga fokus på i mitt arbete .

Har vid något tillfälle parkerat ambulansen på akut upprag så att spårvagn inte kommer fram vilket resulterat att arg spårvagnchafför ringt på plinget ilsket när vi kom ut med patienten som hade hjärtstillestånd och vi slet med Hlr blev spårvagnscaffören lång i ansikte och jag vet inte men kanske så skämdes han men det är högts oklart.
Undertecknad har också kör ambulans på golfbana också till golfare med hjärtstillestånd ( patienten överlevde)
Flera ojande över hjulspår på fin gräsmatta .... för mig betyder gräsmatta mot liv inte så mycket men det blev förstås samtal med chefen om att köra ambulans på golfbana, vilket gav resultatet att jag talade om att om jag fick chansen skulle jag göra om det .
Med vänlig hälsning, Ola


Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lappad ambulans

Inlägg av cgn1954 »

Olas inlägg: Kanske ett resultat av den eskalerande egoismen och svårigheten lämna den lilla bubbla man befinner sig i, att se andra konsekvenser. :=u

Å en del är ju bara rent av korkade.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Politik och andra samhällsfrågor."