Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:Jag är relativt övertygad om att du har rätt. Sedan rör detta ju sent 40-tal, så sannolikt eternit med någon form av blekgul kulör.

tror nog att så är fallet..bra då är vi överens ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

3-010.jpg
Har ägnat en god stund efter att leta efter ett möjligt foto från Köping men inte hittat något. Inte heller vet jag vilka Bröderna Larsson kan tänkas ha varit i slutet av 1940-talet.

I brist på detta får jag spåna vidare på namn.
"Kooperativa Gasolin-Bolaget" är en möjlighet. Om logotypen tvista de lärde ...
KGB.jpg

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Snyggt bygge!! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack! Är fortfarande mer hemtam med kartongmodeller, men nu är detta ju tänkt att bara vara en liten del av det totala bygget. Ska bli intressant att se hur man kan få ihop det hela ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Diverse olika delar av det som ska bli den lokala depoten omkring år 1918.
3-011.jpg
EN dieseltank för järnvägens lokala behov, bör ha tillkommit omkring år 1950.
Två oljecisterner framför vilka pumphuset står.
Första kontoret för Kooperativa Gazoline-Bolaget Väderstad.
Sedan salig fars huskonstruktion, får betraktas som nya kontoret omkring 1950. Som alla kan se har man haft den goda smaken att hänga upp gardiner med mönster från Viola Gråsten. Vet inte om ägaren älskade svenskt konsthantverk eller bara var en j-a snobb ...
(Under 1950-talet var faktiskt tankvagnar rapporterade i årsstatistiken omkring var 10:e dag på gamla hästholmenbanan).

I verkligheten fanns ju förstås inte denna typ av depå, men det känns som en "trafikförhöjare" för banan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Testing testing ...

Det här är inte helt lätt. Utrymmet för att placera en liten oljedpå är begränsat. Gjorde lite testning i eftermiddag för att se hur det kan komma att se ut.
3-012.jpg
Så här någonting ska det se ut på 1920-tal och framåt ...
3-013.jpg
... och så här när det byggts ett lite tankställe för diesellok. Det "nya" kontoret tar upp så pass mycket plats att det inkräktar på smalspårsbanan, så det går inte att förverkliga förrän efter 1959 när smalspåret lades ned.

Det blir till att grunna lite mer. Det känns i nuläget som att rörledningarna i huvudsak får vara underjordiska då de svårligen får plats annars.

Har man inte problem så kan man ju alltid skaffa sig en hobby! :-CO :=Koko

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:Har man inte problem så kan man ju alltid skaffa sig en hobby! :-CO :=Koko
Om du skaffar dig en hobby så har du problem! (Angenäma) :-CO

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av FredrikÅ »

Trevligt Johan!
Kul med nya utmaningar.
Själv brottas jag med dåligt tålamod. Det är roligare att bygga och utveckla än att sitta ned och mikla med detaljerna.
Ser fram emot fortsättningen :-T
Mvh
Fredrik

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av thorpe »

Bäste Dr Molin
En sak som jag funderar över är: Hur får du plats med all dessa små pärlor?
Själv kommer jag just nu ingen vart med Dorsey Landing. Mest beroende på renovering av kök och diverse annat synnerligen överhängande tjafs. Men snart så.....!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

thorpe skrev:Bäste Dr Molin
En sak som jag funderar över är: Hur får du plats med all dessa små pärlor? ...
Dear Mr thorpe!
Tanken att här så småningom ska ligga en pytteliten oljedepå har föresvävat mig länge. Så "mentalt" har jag varit förberedd. Sedan hör jag till dem som brukar läsa Tony Thomsons blogg om sin Southern Pacific-anläggning med stort nöje (bara hans information om godstrafik är minst sagt imponerande!

Han har i några inlägg tagit upp hur han "kit-smashed" diverse kommersiella byggnader, bl a i syfte att åstadkomma en oljedepå. Vilket det även fick bli tal om här. En Walthers-byggsats är ursprunget till själv de stående oljetankarna, pumphuset och fyllningsstationen (vilken, kom jag f ö på, har för många pumpar för mitt ändamål!). Den liggande tanken för järnvägens bruk är tysk (Busch, tror jag), det äldsta kontorshuset är från Dan-Scale, och som sagt, det modernare är scratchbyggt.

Walthers-byggsatsen skulle föreställa någon form av "lantlig" miljö, men skulle fullkomligt ta död på allting i denna ändan av min bana (FEM stycken tankar, dessutom större än jag nu byggde min vertikala!). Skulle tro att den, byggd enligt konstruktörens idé, skulle ta upp c:a 3 x 3 dm värdefull markyta. No doing.

Men jag har inte tänkt färdigt ännu. Det finns mer som måste göras innan den här förrättningen är komplett ...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av thorpe »

Tack för Tony Thomson, där var det godis. "The Transition" ligger och skaver i mitt kalkbrott.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av S Johansson »

Till den inte så "pyttelilla" oljedepån i Hästholmen behövs en oljebåt, men det har du förstås?
IMG_5307.jpg
Annars kunde kanske Ekerö pssa. Foto fr Götakanal 1969.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack för den bilden!
EKERÖ hade jag faktiskt inte på foto, däremot NITRO, GYRO, OLJÖ , TANKOS, KANALTANK m fl. (tror att EKENÄS också var tankbåt). Tänka sig att så sent som i mitten av 50-tlet gick det i praktiken två tankbåtar i veckan från Göteborg till Jönköping och Motala!

Jag har funderat mycket över huruvida den trafiken ska vara representerad i Hästholmen. Det blir att töja en hel del på sanningen – den enda trafik på hästholmenbanan som fanns var en tankvagn c:a var tionde dag från Mjölby (men vart vet jag inte ...)

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ErikB »

Jag säger som thorpe: Bäste Dr Molin; tipset om Tony Thomsons blogg var verkligen guld värt, där finns mycket att hämta om man befinner sig i "min situation"! Tack! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Det här blev inte lätt ...
Ännu så länge handlar det om att testa platser.
3-014.jpg
Ett f n svårlösligt problem är att hitta en plats för tankning av tankbilar.
Så ännu så länge är det här bara testing testing ...

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sgt pepper »

Här händer grejer... [JC_doubleup.gif] Och givetvis är glaset med något gott i med.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Nja, aldrig före klockan fem på eftermiddagen, ledig eller inte! :-CO

Undantag är förstås utflykter till Köpenhamn samt resor till Italien ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Inget vinglas må placeras på anläggningen!

Mera funderingar. Närmast frågan om man ska en gammaldags mur runt oljecisternerna. Jag har iofs stängsel i gömmorna, men det känns lite för tidigt omkring år 1918.
3-015.jpg
Har min gamla Vollmer-mur (samma som "sågverksbräderna" Gustafsson har runt sitt palats precis innan man når hamnen i Hästholmen). Känns troligen mest tidsenlig f n.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Inget vinglas må placeras på anläggningen!
Du kan ju fylla upp cisternerna då å sätta i sugrör :-BS Det ser bra ut Johan [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Finns gott om plats för underjordiska tankar också! :-BS
Godkväll och skål på dig!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Finns gott om plats för underjordiska tankar också! :-BS
Godkväll och skål på dig!
Skål du ,med vatten ett tag framöver för mig :oops:
Håller du på att skifta tidsepok för anläggningen som kan skiftas tillbaka beroende på vilka sort berättelser man vill förtälja historisk sett.( har följt dig lite ang. lite mordernare rullade material)
Mvh Anders

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Precis just så är det tänkt! En trafikdag per år, så att man nästan inte märker att nu plötsligt var det 1935...

Myycket jobb återstår, men en hel del är också redan gjort!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev: det känns lite för tidigt omkring år 1918.

3-015.jpg
For meg ser det hele litt voldsomt ut? Slik kunne et mindre norsk oljelager se ut i 1912:

En lite mindre bild - 400 px bred

Oljeforbruket gikk ikke nevneverdig opp i perioden 1914-1918 ...

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Nej, det är inte heller meningen att denna förrättning ska få sin början förrän tidigast omkring 1920.

Intressant nog så tuffade de motorskutor som fanns på under första världskriget, medan det var bekymmersammare för lastångarna.
Kolpriserna sköt i höjden, till förfång både för privatbanor och ångbåtsfart. skutorna seglade väl till stor del, alternativt användes mindre roliga bränslen som tjära och liknande. Det var inte så få av de motorskutor som fanns som behövde byta motorer efter första världskrigets dagar.

Att det näppeligen är en förrättning som hör hemma förrän EFTER världskriget illustreras väl också av att det knappt fanns några tankvagnar i Sverige förrän efter kriget.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Nej, det är inte heller meningen att denna förrättning ska få sin början förrän tidigast omkring 1920.
Nå, da så! 8-)

Min farfar (f. 1893) begynte i oljebransjen i 1914 og fikk med seg hele oppturen. Firmaet han arbeidet i - Østlandske Petroleumscompagni - solgte mest lampeolje (parafin) og smøreoljer, hva firmamerket også viser:
En liten bild - 200 px bred bara
Bensin ble først en stor artikkel i mellomkrigstiden, da under varemerket Tiger Benzin (A/S Vestlandske P.C. var et underbruk).
En liten bild - 200 px bred bara
Da ble det hele kjøpt av Mr Rockefeller og produktene ble senere markedsført som Standard (Oil), senere Esso.
En liten bild - 200 px bred bara
En lite mindre bild - 400 px bred

Her er firmahistorien i tank-"biler":
En lite mindre bild - 400 px bred

En lite mindre bild - 400 px bred

En lite mindre bild - 400 px bred

En lite mindre bild - 400 px bred

Bestfar ble etter hvert sjef for hva som i dag heter logistikk og distribusjon. Dermed ivaretok han også Essos rederiverksomhet. Mye av distribusjonen var med små tankbåter. Lille "Esso 37" var en kanaltankbåt, som gikk til Dalen i Telemark (Bandakkanalen fra Skien).

En lite mindre bild - 400 px bred

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 06 feb 2018, 12:48, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Underbara tidsdokument! Här finns mycket att drägla över för den modellbyggsintresserade!

"Tiger i tanken"? Hmmm ...

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:"Tiger i tanken"? Hmmm ...
Nettopp! [JC_doubleup.gif]

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av GammelDansken »

När jag var ung, hade vi samme reklamslogan i Danmark.
Esso: Kom en tiger i Tanken.
//John

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

En tiger i tanken och morrhår i förgasaren. :-BS

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Her er et annet eksempel fra 1914, nå med sportilknytning (Østlandskes anlegg i Stange ved Hamar).

En mellanstor bild - 600 px bred

Det er egentlig mest bensintankene jeg mener sporer til etterligning!

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Jag tänkte helt krasst att det tog mycket mindre plats med stående än med liggande tankar. Å andra sidan gjorde jag dem betydligt lägre än som var tänkt hos ursprungsmodellen. Men det här är ju en situation där man kan prokrastinera i all oändlighet i sin tvekan, och i slutändan blir man ändå tvungen att helt enkelt ta f-n i båtenoch ro honom i land (säger ni så i Norge också?)

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Simpan »

Johan Molin skrev:Jag tänkte helt krasst att det tog mycket mindre plats med stående än med liggande tankar. Å andra sidan gjorde jag dem betydligt lägre än som var tänkt hos ursprungsmodellen. Men det här är ju en situation där man kan prokrastinera i all oändlighet i sin tvekan, och i slutändan blir man ändå tvungen att helt enkelt ta f-n i båtenoch ro honom i land (säger ni så i Norge också?)
Jag tycker du har gjort en klok kompromiss och det blev riktigt snyggt som det är nu. [JC_doubleup.gif]
Låt stå mao! :=u
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Jag tänkte helt krasst att det tog mycket mindre plats med stående än med liggande tankar.
Litt mere søking :-nord viser at stående tanker også fantes i "urtiden", så du har nok ditt på det tørre (bildet er udatert, men hestetankvognen tyder nok på 1910-tallet :?: ):

En lite mindre bild - 400 px bred
Johan Molin skrev:i slutändan blir man ändå tvungen att helt enkelt ta f-n i båtenoch ro honom i land (säger ni så i Norge också?)
:-Dia

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Du lyckas remarkabelt väl att hitta norska bilder av den sortens småanläggningar jag söker efter. Själv har jag helt misslyckats att hitta svenska motsvarigheter ( som jag vet måste ha funnits ) ! :evil:

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Disse bildene ligger på Digitalarkivet, som er Statsarkivenes digitale tjeneste:

https://foto.digitalarkivet.no/fotoweb/ ... ke%20foto/

Essos bedriftsarkiv har øyensynlig havnet i Statsarkivet i Stavanger. Søk på ØPC eller VPC, så kommer det opp mye relevant. Man kan også laste ned filer i tiff-format :-T

Det kommer også opp mye spennende om man f.eks. søker på "okkupasjon": :evil:

En lite mindre bild - 400 px bred

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Usch! Helt groteskt! Man blir upprörd i sitt innersta när man tänker på vad ni norrmän fick utstå.

Det var tydligen tyska ockupationsmaktens – och dess hantlangares – beteende i Norge under senare halvan av 1942 som slutgiltigt vände den svenska opinionen mot tyskarna. Intressant är att även Christian Günther i det tysta vidtog en rad åtgärder för att försöka börja rädda norska judar. Till slut släppte man tydligen de flesta hämningar för att hävda att alla judar vars namn man kunde hitta hade svensk bakgrund (till saken hör att hans son var gift med en judinna, som han dessutom var mycket fäst vid, så per automatik skulle alla hans barnbarn bli betraktade som judar, i varje fall enligt judisk sedvänja). Tydligtvis en förövning till alla de pass som den svenska legationen i Budapest så småningom kom att utfärda.
En relativt okänd sida av den svenske utrikesministern under kriget. Mannen som var en känd anti-nazist, men som mer än någon annan kommit att bli förknippad med den svenska eftergiftspolitiken fram till 1943. Vilket onekligen Per Albin kunde vara djupt tacksam för.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Jeg la ut spørsmål om petroleumsanlegget på Hamar på et annet forum, og nå er det noen som har funnet en tegning fra 1912 - ekte "blueprint", intet mindre!

Mvh Traveller

En lite större bild - 800 px bred
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] Tack!

Samtidigt hittade jag ett foto från 1933 på Digitalt Museum (närmare bestämt Värmlands museum:

Bild
Hittills enda bilden jag har sett med en "lagom" stor anläggning. Den gav ju samtidigt ett oomtvisteligt svar: Det är klart att inhägnaden utgjordes av ett vanligt plank på denna tid! Ingenting "fancy". Så får det givetvis bli!

Detta är dessutom ett förråd tillhörande det närmast sägenomspunna Naftasyndikat.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

På den norske tegningen står det "tapperi og lager" på den venstre del av tegningen (og "leilighet" på den venstre - formodentlig kom kun ikke-røkere i betrakting? :=nee ). Særlig parafin ble nok levert til kundene i mindre kanner.

Det viktige for modellbyggerne er at det ved siden av selve tankene trengs en bygning som er relarivt stor for å romme denne delen av virksomheten. Et lite kontorhus er neppe tilstrekkelig.

Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Det är ju riktigt. Före 1920-talet var knappast oljetankar särskilt förekommande; det mesta levererades på fat eller i mindre behållare beroende på vilken produkt. Man får inte glömma att fotogen var en viktig produkt i dessa sammanhang före bilismens intåg!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Det är ju riktigt. Före 1920-talet var knappast oljetankar särskilt förekommande; det mesta levererades på fat eller i mindre behållare beroende på vilken produkt. Man får inte glömma att fotogen var en viktig produkt i dessa sammanhang före bilismens intåg!
Så sent som på 1990-tallet bodde jeg i et hus der oppvarmingen var kamin med parafinbrenner. Den fikk brennstoffet fra en dagtank, som måtte etterfylles daglig (derav navnet!). Parafinen ble oppbevart i et oljefat på stativ, som stod bak uthuset. Men fatet ble fyllt fra tankbil når det var behov, ikke byttet i nytt fat.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Plank är det tydligen som gäller. Det braa med plank är att man kan ta "bits and pieces" och få ihop någonting som ser hyfsat ut. Salig blandnig av plast, korrugerad kartong och tjockare kartongstolpar varvade med tunnare av plast ...
3-016.jpg
3-017.jpg
Sprayade med något som påstås heta "rå umbra" och sedan synnerligen halvhjärtat plankstrykt med en capus mortuum-liknande färg, allt för att försöka förmedla visionen av en väderbiten -"schutz-mauer" som inte är särskilt välunderhållen, i varje fall avseende målning ...

Fortsättning följer! Det ska till någon form av träportar också ...

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Peking »

Stiligt plank Johan !
Cisternerna ser också bra ut. Lite patina på det som är i glaset ? Ser gott ut Skål / Ola

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sgt pepper »

Mycket snyggt modellbygge i min smak [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack grabbar! Vi får väl se hur långt jag hinner under helgen, det finns annat som pockar också ...

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Härligt bedagad miljö. [JC_doubleup.gif]


PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

Varför ser dessa rappliga miljöer så mycket trevligare ut i modell än i fullskala.

Till Stures fråga: Glaset är ju fullt ännu, det har nog inte gått så långt som till korsordsfrågan;
Görs det efter för många sådana. 7 bokstäver, g i mitten

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ErikB »

Nej, det vinGlas nog inte så mycket där, hela oljedepån ser ju mycket välplanerad och välbyggd ut! Och tycker jag mig inte känna igen många detajer från en byggsats jag också byggt? :-BS
Snyggt Jobbat Johan!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"